رواية بنت ال سويلم وتين وجاسر الفصل الثالث 3 بقلم عبير شوقي

رواية بنت ال سويلم وتين وجاسر الفصل الثالث 3 بقلم عبير شوقي


رواية بنت ال سويلم وتين وجاسر الفصل الثالث 3 هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة عبير شوقي رواية بنت ال سويلم وتين وجاسر الفصل الثالث 3 صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية بنت ال سويلم وتين وجاسر الفصل الثالث 3 حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية بنت ال سويلم وتين وجاسر الفصل الثالث 3

رواية بنت ال سويلم وتين وجاسر بقلم عبير شوقي

رواية بنت ال سويلم وتين وجاسر الفصل الثالث 3

دخلت الضابط 'شرين' للزنزانة وهي تمسك بفتاة يافعة ملثمة بالملاءت 
ـ أحدى المساجين و تدعى نجلاء..وانتي برضو اداب يا اختي ولا وان دي مش محتاجة سؤال لتنهي حديثا بضحكة ساخرة 
ـ بصت لها البنت بنظرة غير مفهومة!
ـ شرين بثبات ..اسيبك مع بني جنسك 
ـ نجلاء لضابط شرين .. ودي اي قصتها يا شرين 
ـ شرين .. اولاً اسمي ضابط شرين ثانياً دي مش تبعكم ؟
ــ نجلاء بصت للبنات الي معاها.. لا الصاروخ ده مش تبعنا بس لو حابة تنضم مفيش مانع لتوجه حديثا للبنت ولا اي رئيك يا شابة.
ـ شرين..مبلاش كذب يا نجلاء ،احنا مسكناها من نفس الشقة الي كنتم فيها ولا انتي بتتستري عليها؟ ليكن في علمك اي كلمة تقوليها تطلع كذب العقاب هيكون وخيم ،وذي مانتي عارفة القانون لا يخفى عليه شئ
ــ نجلاء بخوف..لا والله يا شرين باشا أنا أول مرة اشوفها !
ــ شرين ..الكذب مش هينفعك يا نجلاء اعترفي ، قول أن هي تقربلك ؟
ــ بصت نجلاء للبنات تبعها..حد فيكم يعرفها يا بنات ؟
أجابوا جميعهم بالنفي ! لتكمل نجلاء..اهو يا باشا والله ما نعرفها .
ــ شرين ..صحيح اي علاقتكم ب وتين احمد 
ــ نجلاء بكذب ..دي تبقى صاحبة الشقة ،وهي المعلمة بتاعتنا.
ــ شرين للبنت الي بجانبها .. سجلتي كل حاجة يا سارة
ـ سجلت يا فندم 
دخل جاسر وهو يقول مش محتاجة تسجل أنا كنت سامع كل حاجة !
رمت البنت الي هي فالأصل وتين الملاءة علي وجهها لتغطيه بسبب دخول جاسر المفاجئ ،لان وحسب خطة جاسر كان من المفترض أن يتم تسجيل مقطع يوضح اعتراف نجلاء و أصحابها ببراءة وتين وتسليم المقطع له  لأن القانون «لا يعترف الا بالادلة»لكن يبدوا أنه غير الخطة .
ــ جاسر..تمام يا شرين خذي وتين وامشوا خلصت مهمتكم .
ــ شرين..حاضر يا فندم وذهبت ومعها وتين .
نجلاء كانت بتفرك فأيدها وظاهر عليها التوتر جدآ ..
شد جاسر كرسي تجاهه وجلس عليه وتكلم بجمود .. بصي يا نجلاء قدامك حل من الاتنين أما تقبلي الهزيمة وتعترفي بالحقيقة ،يا اما تعترفي بالحقيقة وتقبلي الهزيمة  الخيارين قد يبدوا أنهم ذي بعض بس تؤتؤ يختلفوا ،الاول اسألك وتجاوبي بس بدون الحاجة الغلط و الطرق الثانية ، الثاني هسألك وهتجاوبي بس بطريقتي الخاصة وابتسم ببرود فألخيار بأيدك و انجزي العرض ساري لغاية عشر دقائق تفكري فيهم عشان محسش اني ظلمتك وانهى كلامه بضحكة ساخر.
نجلاء كانت متوترة وبتبص للبنات وبتستغيث بيهم بنظراتها 
ــ جاسر ..المحامي عبد القادر هو الي بعتك ؟
ـ نجلاء ..لا رد
ــ جاسر..اظن جوابك واضح وكاد يغادر لكن أوقفه صوت نجلاء
ــ نجلاء بخوف ..أنا هحكيلك كل حاجة بس ده هيخفف من عقوبتي
ــ جاسر .. علي حسب لو كلامك مظبوط يخفف اما لو طلع فيه حاجة غلط عقوبتك هتزيد !
ـ نجلاء.. أقسم لك اني هقول كل الي اعرفه 
ــ عبد القادر هو اي خطط لكل ده؟
ـ نجلاء.. لاا يا باشا 
ــ جاسر بتعجب..ازاي وهو الي كلم وتين و اتصل بيها وقال لها علي مكان لقائها مع اخواتها ؟
ـ نجلاء .. صح يباشا بس مش هو 
ــ اتكلمي وبلاش شغل الالغاز.. تقصدي اي؟
جاسر كان أسلوبه فالكلام هادي جدا ممزوج بالجمود وده بيربك الي قدامه ..
حكت نجلاء كل الي تعرفه ل جاسر وبمجرد الانتهاء خرج جاسر لمكان تواجد وتين وجدها جالسة بمكتبه وهي ترتدي نقابها و معها الضابطة شرين .
ــ جاسر.. يلا يا وتين 
ــ وتين.. على فين؟
ــ عجبتك قعدة السجن ولا اي ؟
ــ لا ابدا بس على الاقل اعرف أنا رايحة فين .
ــ هنروح على فيلا عمي و من هناك للشركة 
اومأت له و ذهبت معه بس وهما فالطريق رن هاتفها فنظرت لمن المتصل وكان عبد القادر أجابت عليه وقبل أن تنطق ببنت حرف تكلم هو 
ــ عبد القادر.. سامحيني يا آنسة وتين اقسم لك مكنتش اعرف ده كان حسب طلب باشمهندس ايـ.. ليأخذ أحدهم منه الهاتف 
الشخص..اهلا بأختي الغالية ،شايف انك خرجتي من السجـ*ن  مطولتيش يعني! 
ــ وتين بدهشة .. ايمن.؟

للانضمام لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا 
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-