رواية مخاوف من مظهرك روان وزين الفصل الرابع 4 بقلم روان الحاكم

رواية مخاوف من مظهرك روان وزين الفصل الرابع 4 بقلم روان الحاكم


رواية مخاوف من مظهرك روان وزين الفصل الرابع 4 هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة روان الحاكم رواية مخاوف من مظهرك روان وزين الفصل الرابع 4 صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية مخاوف من مظهرك روان وزين الفصل الرابع 4 حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية مخاوف من مظهرك روان وزين الفصل الرابع 4

رواية مخاوف من مظهرك روان وزين بقلم روان الحاكم

رواية مخاوف من مظهرك روان وزين الفصل الثالث 3

_انا طالب ايد الانسه روان 
_طالب ايد مين ياعنيا 
_فيه حاجه غلطت قولتها يا شيخنا 
هي مش الانسه مش مخطوبه برضو؟ 
_لا ومش هتخطب
_نعم؟ 
_لسه هتكمل تعليمها وانا مش موافق دلوقتي 
_انا ممكن استن... 
رديت عليه بعصبيه وصوت عالى
_وانا قولت مش موافق دلوقتي وياريت تقفل ع الموضوع بقى 
_انا اسف بس هو الموضوع مش محتاج للعصبيه دي كلها دا غير اني اول مره اشوف حضرتك متعصب بالشكل 
طول عمرك هادي ومتفهم ومعتقدش اني قولت حاجه فى كلامي غلط ولا اى يا دكتور
كلامه صح انا إنفعلت واتعصبت 
بقيت عصبي ومبقتش عارف اتحكم فى غضبي رغم اني مش كدا 
يمكن عشان اللي بيطلبه مني مستحيل 
جاى يطلب مني روحي؟ 
حاولت اهدي نفسي وانا بعتذرله عرفته انها لسه هتكمل تعليمها وانا رافض المبدأ حاليا 
ومشيت وسبته اقبل ما اديله فرصه اني افهمه 
_مالك يا زين شكلك تعبان ومرهق ليه كدا
_مفيش حاجه ياحبيبتي ادخلي ارتاحي انتِ 
_مفيش ازاي بس وانت حالتك بالشكل دا مش احنا واخدين عهدك اننا هنحكي كل حاجه لبعض ومش هنخبي على بعض حاجه؟ 
وبعدين انا واثقه إن الموضوع يخص روان 
صح ولا لا
_احمد جارنا اتقدملها وقال بيحبها 
سمعت الاسم من هنا وانا بحاول اكدب اللي سمعته 
_بتقول مين اللي اتقدملها 
_المهندس احمد اللي فى العماره اللي جنبنا 
اكاد أُجزم إني فى اللحظه دي سمعت صوت تكسير 
زي ما يكون حد مسك كبايه إزاز ورماها ف الارض 
بس صوت التكسير مكنش للازاز كان لقلبي 
ضحكت فى نفسي بسخريه اواسي اخويا الوحيد على الحاله اللي هو فيها
ولا اواسي قلبي المسكين؟ 
طبطت عليه وانا بحاول اتحكم فى دموعي 
حاولت اتكلم بس حتى الكلام مش بيخرج مني
ملقتش قدامي غير إني احضنه 
يمكن الحضن دا الحاجه الوحيده المريحه لينا احنا الاتنين
كنت محتاجه الحضن دا يمكن اكتر منه 
هديت شويه وبعدها اتكلمت 
_انا عارفه يازين إن اللي هقوله دا صعب عليك 
بس روان كبرت ولو انت رفضت دا هييجي بعده 
وكدا انت بتظلمها وبتظلم نفسك 
ياما تتشجع وتتقدملها سواء وافقت او رفضن يا تسيبها تشوف حياتها وتشوف انت كمان حياتك
_معاكي حق يا ياسمين
ربنا يقدم اللي فيه الخير 
_بابا مالك ياحبيبتي انت كويس
_ايوه انا كويس يا حور الحمد لله 
_شكلك تعبان اووي انت خدت الدو 
_ايوه ياحبيبت.. 
_مش دي العبله هي خلصت؟ 
ليه مقولتليش يابابا سايب نفسك لحد ما تتعب بالشكل دا 
_يبنتي مش كفايه اني مش قادر اشتغل واصرف عليكي 
هشيلك هم علاجي كمان 
حضنته وانا بعيط
_متقولش كدا ياحبيبي متقولش كدا ياعمري 
انا لو هقطع من جسمي عشان دا انت كل اللي ليا 
وبعدين ما حضرتك طول عمرك بتصرف عليا
_انا اسف ليكي ياحور مكنتش الاب اللي تستحقيه 
بس اديكي زي ما انتي شايفه غصب عني ومنقدرش نعترض على قضاء ربنا الحمد لله على كل حال بس عارف انك ملكيش ذنب برضو 
_انت بالنسبالي احلى اب فى العالم يابابا واكتر نعمه لو فضلت اوفي ربنا عليها مش هيكفي 
مش كفايه انك عملتني وكبرتني 
ربتني على قال الله وقال الرسول 
انا بمشي وسط الناس افتخر انك ابويا 
ودلوقتي كفايه كلام وانا هنزل اجيب الدوا
_بس انتي ممعكيش فل.. 
_متشغلش بالك سبيها لله 
يلا هنزل على طول ومش هتاخر عليك 
أستوعدك الله الذى لا يضيع ودائعه 
نزلت وانا مش عارفه هجيب فلوس منين 
بس كل اللي اعرفه اني مينفعش ارجع غير ومعايا العلاج 
نزلت الصيدلة اللي فى الحاره وانا بغمض عيوني وبحاول اتنفس بشكل كويس من اللي انا مقبله عليه 
_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
لقيته رفع وشه من على المكتب وإبتسامه إترسمت على وشه وبيبصلي بنظره كلها خبث
_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
اتفضلي يا حوري قصدي يا آنسه حور 
سكت مكنتش عارفه اقول اى العن الظروف اللي خلتني اروح لواحد زي دا 
يمكن عشان مفيش قدامي غيره 
اتكلمت وانا عيوني فى الارض وبحاول اتلاشي نظراته 
_انا انا بس يعني كنت عايزه 
_عايزه الدوا بتاع ابوكي بس مش معاكي فلوس صح 
غمضت عيوني وضغط على ايدي وانا بحاول اتنفس من تحت النقاب 
_هديك حسابهم اخر الشهر
_ولو قولتك اني هديهم ليكي ومش عايز فلوس 
_انا مبشحتش وقولت لحضرتك هديك حسابهم اخر الشهر ياما اروح واشوف صيدله تاني
_بس انتِ عارفه إن مفيش حد هيديكي ويستني عليكي ف الفلوس بس عشان جدع هديكي 
راح جاب الدوا المطلوب إستنيت يسيبه على الرف عشان اخده بس فضل ماسكه مصمم يخليني امد ايده اخده 
مديت ايدي ومسكت طرف الدوا 
ساب الدوا ومسك ايدي فجأه 
_وافقي يا حور وافقي وسيبك من الفقر وعيشه ابوكي اللي مش جايبه همها دي وانا هعشيك ملكه 
جسمي كله اتنفض حاولت اسحب ايدي منه فضل ماسكها 
شدتها وبكل قوتي رفعت ايدي وضربته بالقلم 
على ما هو إستوعب اللي انا عملته كنت مشيت من قدامه 
_اااه يابنت ال***"
والله لندمك تمن القلم دا واخليكي تبكي بدل الدموع دم 
كنت ماشيه فى الشارع بعيط 
بعيط بسبب الظروف اللي خلتني اتذل لواحد زي دا 
الظروف اللي خليته يتجرأ ويمسك إيدي 
روحت البيت واول حاجه عملتها دخلت فضلت اغسل إيدي 
رغم إني كنت لابسه جوانتي 
إلا إن لسه حاسه بمسكه ايده ليا
فضلت اغسل فيها جامد وانا بعيط 
قومت صليت ركعتين علشان ارتاح 
هديت شويه وقومت خدت الدو وروحت لبابا
_الدوا ياحلى اب فى الدنيا 
_عايزه اى يا حور
_ياحجوج هعوز اى يعني غير وجودك
_الدخله دي قلقاني 
_حقك بصراحه عايزه الخلاصه؟ 
_بحبها
_فيه شركه لسه فاتحه جديد ومنزلين اعلان عايزين موظفين
_تاني ياحور مش اتفقنا نقفل الموضوع دا وهنستكفي بالمعاش؟ 
_عشان خاطري يابابا وافق المرادي واوعدك والله هخلي بالي من دراستي وتقديري مش هينزل 
_وهتسبيني لوحدي؟ 
_متصعبهاش عليا يابابا بقى عشان خاطري واوعدك مش هاخر عليك بس عشان خاطري وافق 
_خلاص ياحور طالما دا هيريحك موافق 
_هات حضن يا احلى بابا فى الدنيا ربنا مايحرمني منك ابدا
حضنته واتنهدت براحه بعد ما كنت شايله هم إقناعه 
ربنا يسرلي الامر الحمد لله 
قومت صليت الضحى وقرأت الورد بتاعي 
ورتبت البيت قبل ما اجهز 
لبست الملحفه بتاعتي السوده والجوانتي 
وقفت عند لفه النقاب 
هخفي عيوني زي كل مره؟ 
بس كدا ممكن ميقبلونيش 
طب واى يعني مش هتخلي عن حاجه عشان يقبلوني 
بس محتاجه الشغل عشان بابا ومتذلش لحد 
قررت إني هبين عيوني بس النهارده فى المقابله وبعد كدا ان شاء الله هغطيها 
وبالفعل لفيته ولاول مره من 3 سنين ابين عيوني 
كنت زعلانه ومخنوقه بس مفيش فى ايدي حاجه 
كنت لسه هخرج ولقيت فوني بيرن وكانت ياسمين
_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازيك يا سينا 
_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمد لله بخير 
الناس اللي عندها مقابله بقى ورايحه الشركه
_ادعيلي يا ياسمين عشان انا اصلا مخنوقه 
_ليه كدا
_مخفتيش عيوني زي ما بعمل بينتها 
لاني لو خفتيها مش هيقبلوني اذا كنت انا خايفه بسبب النقاب اقوم اخبي ليهم عيوني وانتِ عارفه اني محتاجه الشغل ومصدقت لقيت 
_بصي يا حور مش عارفه ازاي الكلام دا يطلع منك 
انتِ دايما بتفضلي تقولي لينا إن حاجتا وطلبنا عند ربنا وهو بيوكل عبده ليكي 
يعني الشغل مش بين ايدين صاحب الشركه لا 
دا بيد الله لو ليكي نصيب فيه هتشغلي حتى لو لابسه شوال 
ولو ملكيش نصيب مش هتشتغلي حتى لو لابسه لبس محدش لابس زيه 
وانتِ دايما اللي بتقولي الكلام دا
انا عارفه انك عملتي كدا عشان محتاجه للشغل بس برضو النقاب عمره ما هيمنعك منه 
مفيش رزق بيمنع رزق 
الفي نقابك زي ما بتلفيه وتوكلي على الله 
_ياااه يا ياسمين متتصوريش مكالمتك ريحتني ازاي 
معاكي حق ف كل كلمه قولتيها وربنا بعتك ليا 
هخلعه والفه تاني وهسلم اموري لله 
_الله يختارلك اللي فيه الخير يارب 
قفلت معاها وغيرت اللفه وخبيت عيوني زي الاول وانا حاسه براحه كبيره 
خرجت وانا طول الطريق بستغفر وبسبح ربنا بنيه اني اتقبل فى الشغل 
وبعد ما ركبت كذا مواصله وصلت 
الشركه كانت كبيره وجميله 
وباين عليها فخمه وجديده 
اول ما دخلت وبصيت قدامي اتصدمت من اللي شوفته
_________
_ها ياروان اخلصي بقى وافقي
_قولت لأ يعني لا
_يبنتي بلاش تعقيد بقى هنخرج كلنا مع بعض وبعدين دا ميرو بذات نفسه طالب يقابلك 
اللي الشله كلها هتموت عليه
_انتِ عارفه يا علياء إني مبحبش كدا دا غير ان زين لو عرف مش بعيد يقلتني 
_قولي بقى إنك خايفه خليكي كدا ضعيفه وملكيش معاه كلمه وهو لاغى شخصيتك 
_متتكلميش عنه كدا زين ابن عمي وبيخاف عليا 
_عموما انا نصحتك 
ميرو هيتجنن عليكي وهيموت ويكلمك انتي لو قابلتيه بس بنات الجامعه كلهم هيحسدوكي عليه 
دا كفايه القصر اللي عايش فيه ولا العربيه اللي راكبها واو بجد ياريتني كنت انا 
كلامها بدأ يرن فى وداني وقبل ما اضعف واوافق
قومت مشيت 
_طب سلام ياعلياء عشان اخرت وهبقى اكلمك بعدين 
_ماشي ومتنسيش اللي اتفقنا عليه 
_اوك باى
_وبعدين يافالحه اديها رفضت تقابله وعملت فيها الخضره الشريفه
_اصبرك عليا بس إن ما جريت رجلها وخلتها أسوء منا كمان 
_هتعملي
بصتلها بخبث وانا ببتسم 
_هعمل اللي يخلي زين ابن عمها يدفنها صاحيه
_ناويه على اى
إتكلمت بشر وحقد 
_بكره هتشوفي بنفسك

انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا  

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-