رواية العمله الغريبة الفصل الثاني 2 بقلم اسماعيل موسي

رواية العمله الغريبة الفصل الثاني 2 بقلم اسماعيل موسي


رواية العمله الغريبة الفصل الثاني 2 هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة اسماعيل موسي رواية العمله الغريبة الفصل الثاني 2 صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية العمله الغريبة الفصل الثاني 2 حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية العمله الغريبة الفصل الثاني 2

رواية العمله الغريبة بقلم اسماعيل موسي

رواية العمله الغريبة الفصل الثاني 2

حسيت بالقلق وناديت على كوكى، كيان مجرد طفله، انا معرفش إلى حصل معاها وهم ولا حقيقه، وصلت كوكى راكضه، قعدت معانا واكلت اكل كتير، نفسها كانت مفتوحه ومبسوطه، كنت عمال ابصلها، واسأل نفسى البت دى مالها؟
خلصنا أكل ودخلت غرفتى وقفلت الباب على نفسى، كيان طرقت الباب كانت عايزه تدخل، اتحججت بالمذاكره، وضعت القطعه المعدنيه فى يدى، مجرد قطعة نحاس منقوشه، فتحت شبكة الإنترنت وقعدت ابحث عن المعادن النادره والعملات المفقوده، بحثت بأكتر من كلمه وطريقه مكنش فيه اى حاجه عنها، الكلام المكتوب على العمله بلغه مش معروفه بالنسبه ليا وحاولت اعرف اللغه ايه!؟ فرعونى ولا رومانى ولا حتى لغه منقرضه كانت النتيجه صفر.
قعدت ابص على العمله المعدنيه ونقوشها الدقيقه، البنت الصغيره والورده، النجوم والقمر الأحمر، رسمة طفله صغيره جدا احترت ازاى اتنقشت بالمهاره دي
اخدت العمله معايا وانا نازل الجامعه ودخلت على دكتور تاريخ فى كلية الآداب قلت يمكن يفدنى
الدكتور درس العمله قدامى واخبرنى انه عمره ما شاف عمله زى كده استبعد انها تكون عمله نقديه
دى ممكن تكون تميمه نادره، او رمز لقبيلة منقرضه او ممكله هالكه، او شعار معبد او حتى كنيسه
بعد كده بص فيها تانى، الصراحه معتقدش انها تخص كنيسه او معبد، الرسومات دى اكيد ليها معنى
طيب واللغه يا دكتور؟ قال مش عارف، مفيش لغه اعرفها زى كده لا يونانى ولا رومانى ولا حتى سريانى
الصراحه شعرت بحيره كبيره وقبل ما اخرج من غرفة الدكتور نصحنى اعرضها على دكتور آثار متأخره فى الحضارات القديمه
القصه بقلم اسماعيل موسى 
مكنش عندى وقت، يدوبك خلصت محاضارتى وروحت على البيت
الساعه كانت عشره بالليل، والدتى كانت نايمه، وكيان كانت نايمه، العشا كان على الطاوله، اكلت وشلت الأطباق ومشيت ادخل غرفتى
وقفت على باب الغرفه مشدوه، الغرفه كانت مقلوبه، السرير والمكتب والادراج وكل حاجه
خبطت على غرفة والدتى وسألتها قالت كيان كانت بتعلب جوه غرفتك
كيان؟ قعدت اضحك،  دخلت اوضة كيان ونمت جنبها
انتى با بت ما مفعوصه كنتى بتعملى ايه فى اوضتى؟
بنعاس قالت كنت بدور على صحبتى
صحبتك مين يا كيان؟
البنت الصغيره إلى مرسومه على العمله، أصلها بترقص حلو اوى كنت عايزه اتفرج عليها
انتى بقالك صحاب غيرى يا كوكى؟
ايوه يا سمسم ومن فضلك سبنى عشان لسه كانت جيانى فى الحلم
خرجت من غرفة كيان، البنت شكلها هتتجنن بالرسمه، قررت انى مش هخلى كيان تشوف العمله تانى عشان متتعلقش بيها
ودخلت نمت
بعد يومين كنت غايب فيهم عن الجامعه اول ما وصلت لقيت المدرج مقلوب عليه
فيه يا جدعان؟
دكتور محى بتاع آداب سأل عليك اكتر من مره
صفحة الكاتب على الفيس بوك باسم اسماعيل موسى 
خلصت المحاضره وروحت على مكتب دكتور محى، قالى انت فين يا راجل، انا قلبت عليك الدنيا
دا دكتور مدحت زميلى، انا حكتله عن العمله إلى معاك ومهتم جدا انه يشوفها
طلعت العمله إلى مش عارف ازاى وصلت جيبي وحطتها على المكتب
دكتور مدحت بص على العمله وعاينها من غير ما يمسكها
دى مش نقود
ولا تخص اى واحده من الحضارات القديمه، الاغريق، الرومان
الفينقين، البطالمه، الاشورين، الفراعنه، الإنكا
النقش دا عتيق، مختلف وغريب، السؤال ازاى العمله او القطعه المعدنيه دى وصلت عندك؟
حكتله إلى حصل معايا زمان لكن الغريب ان ذكرت تفصيله كنت ناسيها من زمان، قبل ما الاقى العمله كان فيه راجل شكله غريب عدا من جنبى، بص عليه ومشى
الدكتور مدحت سكت شويه، وقال انا الصراحه مش هقدر افيدك وسنا ومشى
شكرت دكتور محى وخرجت لقيت دكتور مدحت منتظرنى بره، نده عليا روحلته
قال اسمع انا مقدرتش اقول الكلام دا جوه قدام دكتور محى
 محدش يقدر يعرف اصل القطعه المعدنيه دى غير شخص شغال فى الآثار او خبير يعنى، انا اعرف واحد خبير فى الآثار القديمه لكنه مسافر دلوقتى، كتبلى اسمه ورقم تليفونه ونصحنى اتواصل مع خبير الآثار ده
كنت اكتفيت من كل إلى حصل الصراحه، الموضوع خد اكتر من حجمه، وقررت انسى ا للموضوع لكن حلم الثراء السريع راودنى
مش مممكن تكون القطعه دى تمنها غالى وابيعها؟
دى لو قطعه اثريه هتخلينى مليونير وسرحت أفكارى لبعيد اوى، احلام شاب بسيط فقير ومعدم
تليفون خبير الآثار كان مقفول لاكتر من اسبوع لحد ما فقدت الأمل انه يرد عليه
خلال الأسبوع ده كوكى فتشت غرفتى اكتر من مره، البنت كانت عامله زى المدمنه بتدور على قطعة المعدن والله كنت بحس انها اهم حاجه عندها فى الحياه
كوكى بقيت منعزله بصوره غريبه وبتنام بدرى وتقفل غرفتها
بطلت تلعب معايا زى زمان وكانت حجتها انها بتلعب مع صديقتها
طيب ليه يا ست كوكى بتقلبى غرفتى كل يوم ظهرا على عقب؟
كوكى قالت مش كل يوم هو يوم واحد لانى صديقتى كانت زعلانه منى لانى مدورتش عليها
طيب وبعد كده حصل ايه يا ست كوكى ليه بطلتى تدورى عليها؟
مفيش حاجه حصلت هدور عليها ليه وهى كل ليله نايمه معايا!؟
نهار اسود نايمه معاكى ازاى؟
بنلعب مع بعض لحد ما نتعب بعد كده بتتنام فى حضنى
كلام كوكى مكنش سهل عليا ابدا، البنت ممكن تصاب بمرض نفسى وتهيأت
كلام كوكى قلقنى جدا للدرجه إلى خلتنى استناها تنام واراقب غرفتها
قربت على باب غرفت كوكى بصيت من ثقب الباب
كانت قاعده على الأرض جنب السرير فى ايدها عمله معدنيه بتلعب بيها، مقدرتش اتحقق من شكل العمله لأنها كانت بعيده واعتقدت ان كوكى جابت اى قطعة معدن تلعب بيها
تعوضها عن القطعه إلى فى جيبى
وضعت ايدى فى جيبى ارتطمت بقطعة المعدن إلى بقت مش بتفارقنى ابدا
كوكى كانت مبسوطه جدا وبتضحك وبتتكلم، حطيت ايدى على بقى البت بقت متوحده ولا ايه؟

انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا 
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-