رواية اسرار الماضي زهره وفارس كاملة جميع الفصول بقلم جميله سلطان

رواية اسرار الماضي زهره وفارس كاملة جميع الفصول بقلم جميله سلطان


رواية اسرار الماضي زهره وفارس كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة جميله سلطان رواية اسرار الماضي زهره وفارس كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية اسرار الماضي زهره وفارس كاملة جميع الفصول حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية اسرار الماضي زهره وفارس كاملة جميع الفصول

رواية اسرار الماضي زهره وفارس بقلم جميله سلطان

رواية اسرار الماضي زهره وفارس كاملة جميع الفصول

بس انا مش مضطر اتجوزها ياجدي انا من حقي اتجوز وحدة محدش ضحك عليها هي تتحمل غلطتها

الجد دي بنت عمتك يابني وواجبك تسترها يافارس 

فارس ياجدي انا مليش دعوه بيها بعدين ماتجيب اللي ضحك عليها ده ويتجوزها 

الجد هو انا لو كنت لقيته كنت هخليك تتجوزها 

فارس افهمني ياجدي بعدين هي اكبر مني

الجد بسنتين بس يافارس

فارس طيب هتجوزها ياجدي عن اذنك

********""

هو مش مضطر يتجوزني ياماما

اخرسي انتي خالص كفاية اللي عملتيه ده اه يا قلة بختك في بنتك يازينب 

هي بدموع مش عايزة اظلمه معايا هو حقه يتجوز وحدة بيحبها مش غصب 

زينب اسكتي انتي واحمدي ربنا أنه وافق يسترك من الفضيحة بعد اللي عملتيه 

انا اسفة اسفة اوي

زينب وهيفيد بايه اسفك هيرجعلك شرفك اللي ضيعتيه مع واحد ولا يسوى امشي من وشي

حاضر ياماما 

زينب واجهزي جدك قال هتكتبوا بكره 

**********

يعني اي يافارس هتتجوز طب وانا 

فارس غصب عني ياندى هي فترة بس واطلقها ونتجوز 

ندى لا انت كنت بتضحك عليا من الاول 

فارس انا مش بتاع لعب عيال ياندى ولما اقولك كلمة يبقى هتتنفذ 

ندى طيب وهتطلقها امتا بقى 

فارس بشرود مش عارف انا معرفهاش اصلا ولا عمري شفتها ولا اتكلمت معاها 

ندى وانت عايز تشوفها لي ها انت عارف لو 

فارس بضحك طب اهدي كده وبطلي الغيرة دي 

ندى بابتسامة استحمل احسنلك ده انا مش ههنيك 

فارس وانا احبها منك ياجميل 

************

اليوم التالي 

فارس اوضتك اهيه وانا هبقى في الاوضة دي محدش فينا هيقرب من التاني كل واحد في حاله انا مليش دعوه باي حاجة تخصك وانتي كذلك 

اومأت بهدوء وهو نظر لها مطولا ثم ذهب للغرفة 

بعد قليل خرجت لتناول الطعام لتسمعه يتكلم 

فارس خلاص ياحبيبتي قلتلك والله انا في اوضة وهي في اوضة متخافيش .انتي بتعملي اي هنا

فارس انتي بتعملي اي هنا

هي بتوتر ك.كنت بس هسالك على المطبخ لأن 

فارس بحدة المطبخ كان ممكن تدوري عليه اتفضلي 

هي اسفة على ازعاجك عن اذنك 

ندى بغيظ انا مش عارفه اسكت يافارس انا دمي بيغلي انت شاب واكيد هتضعف 

فارس انا ضعفت مرة كفاية بقى 

ندى بتثبتني انت يعني طيب هقفل بقى

فارس ماشي يا حبيبي باي 

************

استيقظ على اذان الفجر وذهب للمرحاض ليتوضأ ليجدها تخرج منه وهي تنزل أكمام بلوزتها نظر للجهة الأخرى عندما لاحظ عدم ارتدائها الحجاب بينما هي ذهبت للغرفة بسرعة وارتدت الاسدال لتصلي فرضها 

بعد قليل سمعت دقات الباب صدقت وقامت تفتحه لتجده أمامها 

فارس ممكن نتكلم لو سمحتي 

اكيد اتفضل 

فارس بتردد تعالي في الصالة افضل 

اومأت له وخرجت وجلست أمامه 

فارس اولا انا اسمي فارس عندي 24سنة وخريج هندسة وفاتح شركة صغيرة جديدة لسه يعني

ا.ا.انا زهرة عندي 26سنة وكنت تمريض 

فارس المهم يا.زهرة انا بس كنت عايز اتكلم معاكي في حوار اني يعني مكنتش موافق على الجواز بس جدي 

زهرة عارفة جدي هو اللي اجبرك

فارس بالظبط بس انا من حقي اعيش حياتي واتجوز وحدة بحبها مش كده

زهرة اكيد صح انت لو عايز تتجوز من بكره معنديش مانع ولو عايز تطلقني وتتجوز برده مفيش مشكلة 

فارس بتردد وفضول غلبه ه.هو مين اللي 

زهرة بحدة مش من حقك تسأل عن حاجات متخصكش

فارس بس انا ابقى جوزك 

زهرة تمثيل يعني بتمثل انك جوزي ومتشكرة جدا عشان سترتني من الفضيحة حاجة تاني 

فارس بسخرية ماهو انتي لو كنتي محترمة مكنتيش خليتيه بس يعمل كده معاكي 

زهرة بغضب انا محترمة غصب عنك روح شوف المحترمة اللي بتكلمها وهي عارفة انك متجوز 

فارس وهو يصفعها دي اشرف منك يا****--

زهرة بصدمة انت بتضربني تصدق انك واحد 

فارس بتحذير كلمة زيادة وصدقيني هيبقى فيها موتك وندى دي سيرتها متجيش على لسانك ال***

ذهبت من أمامه لغرفتها واغلقتها وجلست على السرير تبكي حتى نامت 

بينما هو نظر ليده ثم للغرفة وكاد يذهب ليعتذر لكنه توقف وابعد الفكرة عن رأسه وذهب لغرفته لينام

مر الليل عليهما حتى أشرقت الشمس تداعب عينيها المتورمة من البكاء لتفتح زرقاويتها اللامعة ثم قامت وارتدت ملابسها بعدما غسلت وجهها واسنانها لتجده يخرج وهو يرتدي جاكيته

فارس انا نازل على شغلي ياريت ميحصلش مشاكل

على فكرة أنا بكلمك انتي يا 

زهرة بجمود طلقني

زهرة طلقني 

فارس مفيش طلاق ياهانم ولا انتي عايزة فضيحة جديدة مش كفاية عليكي وحدة

زهرة بدموع انت بتكلمني كده لي دي امي معملتش كده انت ازاي دبش كده 

فارس والله انتي اللي بتضطريني اكلمك بالطريقة دي

زهرة ولا تكلمين ولا اكلمك خليك اد كلمتك امبارح

*************

في المساء عاد للمنزل لم يجد أي صوت شك انها نائمة ذهب لغرفته وبدل ثيابه ثم خرج بعدما سمع صوت الباب يفتح وجدها تدخل 

فارس كنتي فين لحد دلوقتي أو خرجتي لي اصلا هي في عروسة تخرج في يوم صباحيتها بالشكل ده 

تركته ولم تعر لكلامه انتباها وكادت تذهب للغرفة لولا يده التي أمسكت معصمها بقوة 

فارس انا بكلمك يعني ردي عليا

زهرة ببرود جوازنا تمثيل مش اكتر يعني محدش ليه حق على التاني انت براحتك وانا كمان براحتي 

فارس بحدة ودي مش إجابة انا عايز إجابة السؤال اللي سألته انطقي قولي كنتي فين 

زهرة كنت في مشوار مهم عن اذنك بقى 

ذهبت لغرفتها وأغلقت الباب وجلست تحاول التقاط أنفاسها التي كادت تنعدم من خوفها لتجد الباب يفتح بعنف وهو يدخل الغرفة 

زهرة انت اي اللي دخلك هنا دي اوضتي 

فارس وهو يفك ازرار بجامته اي رايك نخلي جوازنا حقيقي مش تمثيل 

زهرة بخوف ا.انت بتعمل اي .ف.فارس متقربش والله هصوت والم عليك الناس 

فارس ببرود صوتي هيقولوا لسه متجوزين مفيهاش حاجه مش كده ولا اي يا .يامراتي 

زهرة بدموع بالله عليك ماتقرب ا.انا مش هقول كده تاني ومش هتدخل في حياتك انت وحبييتك اقولك اتجوزها بكره والله ما عندي مانع بس متقربش 

فارس لا معلش نخلي جوازنا حقيقي عشان تتاكدي اني جوزك وغصب عنك انتي مراتي 

زهرة فاااارس 

فارس برعب زهرة اصحي زهرة انا اسف والله مكنتش هعمل حاجة اصحي بس 

ذهب بسرعة وأحضر زجاجة العطر ووضعها أمام أنفها لتبدأ باستعادة وعيها نظرت له ثم دفعته برعب وهي تنظر لنفسها تتأكد أنها مازالت بملابسها ليقترب منها

فارس انتي كويسة

زهرة أطلع بره مش عايزة اشوف وشك 

فارس انا مكنتش هاذيكي صدقيني خاصة لو كان غصب عنك 

زهرة بدموع انا شفتك هو اللي 

فارس هو مين احكيلي 

زهرة امي نفسها مسمعتنيش انت هتسمعني 

فارس جربيني هسمعك والله انا غير امك 

زهرة أخرج يافارس لو سمحت عايزة افضل لوحدي

***************

اليوم التالي كان يدخل للمنزل قبل موعد قدومه ليجدها تحضر الطعام دخل للمطبخ ونظر لها لتلاحظه

زهرة حمد الله على سلامتك يلا روح بسرعة غير هدومك وصلي وتعال يكون الغدا جاهز 

فارس بتوتر احم ز.زهرة انا كنت جايبلك دي هدية اعتذار يعني و.وكنت بقول لو ينفع نخرج سوا نتعشى بالليل لو ده هيناسبك 

زهرة بخجل ملوش لزوم مش مهم نخرج 

فارس بس انا مصمم وهعتبر انك سامحتيني لو وافقتي

كادت تجيب لكن قاطعها صوت رنات هاتفه نظر لشاشة الهاتف ثم نظر لها وذهب لغرفته ليرد على المتصل

فارس اي ياندى مش قلتلك متتصليش وانا في البيت قلتلك لما اكون فاضي هكلمك 

ندى وانت في البيت في الوقت ده لي 

فارس عادي خلصت شغلي بدري ورجعت 

ندى فارس اوعا يكون بدأت تعجب بالبت دي 

فارس ندى بطلي هبل يلا سلام هكلمك بعدين

*************

زهرة بحدة مش عايزة أخرج انا هو عافية 

فارس طب اي اللي حصل انتي كنتي وافقتي 

زهرة بغضب هو كده هرمونات بقى يلا عن اذنك 

فارس مش هتاكلي انتي اللي عاملة الاكل 

زهرة مش هطفح وملكش دعوة بيا اي ده 

فارس طب فهميني انتي عندك شاذفرونيا

زهرة بصدمة انت بتقول اي اقولك اسكت خالص 

**************

في المساء 

زهرة بس انا مش هعرف اجي دلوقتي جوزي هنا 

المتصل بس بقولك رافض الاكل وعايزك 

زهرة طب هحاول بس حاولي انتي معاه على ماجي 

ارتدت ملابسها ثم خرجت بهدوء وهي تحاول عدم إصدار أي صوت لتفتح الباب بهدوء بالغ وكادت تخرج لولا سماعها لصوته الصارم والحاد

على فين ياهانم في نص الليل 

فارس على فين ياهانم في نص الليل

تصنمت مكانها بعدما سمعت صوته لاتعلم بماذا سترد ليكرر سؤاله بحدة اكبر 

زهرة ك.كنت يعني وحدة صاحبتي اتصلت عليا هي في 

فارس اتصلت عليكي في نص الليل 

زهرة ا.اه يافارس فيها أي انا بس هروح اشوفها 

فارس انتي هبلة يابت انتي تروحي فين ادخلي نامي شكل السهر أصر عليكي يلا 

زهرة بتوسل عشان خاطري يافارس هي محتاجاني

فارس خلاص استني اوصلك 

زهرة ت.توصلني فين مش مهم انت نام عشان الشغل وانا هروح بالتاكسي

فارس بكره اجازتي مفيش شغل وقلت استني

**************

بعد قليل كان ينظر لذلك المكان باستغراب بينما هي نزلت بسرعة ودخلت لتقابلها تلك الفتاة 

زهرة هو فين انتي بتعيطي لي دلوقتي اهدي 

الفتاة انا خايفة عليه يازهرة هو مش بياكل خالص غير لما تكوني موجودة وانتي دلوقتي اتجوزتي يعني مش هتعرفي تيجي 

زهرة وهي تدخل الغرفة اكيد هاجي وبعدين انا اقدر اسيب كتكوتي لوحده زيزو شوف مين جه 

التفت ذلك الجالس على المقعد لينظر لها بفرحة اقتربت منه وحاوطت خصره ثم وضعته على السرير

زهرة هو احنا اطفال ياعز ولا اي انا كده ازعل مش قلتلك اسمع كلام سلمى 

هو رأسه نافيا وهو ينظر لها لتضربه هي على خده 

زهرة لا انت بقيت قليل الادب هي القعدة مع سلمى بتعمل كده انت هتخليني افكر اخدك معايا 

اوما بفرحة لتنظر خلفها وجدت فارس يقف وينظر لها بغضب من قربها الشديد بهذا الشاب 

فارس دي صاحبتك برده 

زهرة وهي تسحبه للخارج تعال هنتكلم احنا .سلمى هاتي الاكل بقى عشان عز ياكل

نظر ذلك القعيد ل فارس بكره ثم نظر أمامه وبادله فارس نفس النظرة لتشده هي للخارج 

فارس مين ده وازاي تقربي منه بالشكل ده انتي هبلة 

زهرة بهدوء انت مشفتوش يافارس ده مريض عندي من سنة انا اللي بهتم بيه لانه عمل حادثة واتشل وقتها 

فارس اممم طيب خلي ممرضة تانية هي اللي تيجي 

زهرة ماهو انا عملت كده بس هو مرضيش ومكانش بياكل ولا بيرضى يخلي حد يقرب منه غيري 

فارس مش هتيجي هنا تاني فاهمة 

زهرة فارس احنا كنا صحاب بلاش ترجع المشاكل بينا عز انا مش هسيبه الا لما يعمل العملية ويخف غير كده لا مش هسمع كلامك 

فارس انا جوزك يازهرة فاهمة 

زهرة اهو رجعنا للبداية وقلتلك مليون مرة جوازنا ده تمثيل يعني مش حقيقي كلها شهر ونتطلق

فارس انتي متمسكة بيه كده لي يكون بتحبيه ولا حاجة ساكتة لي 

زهرة اه بحبه يافارس 

زهرة اه بحبه يافارس افهم بقى ده مريض عندي مش اكتر بس انت اللي مكبر الموضوع

فارس مكبر اي انتي مش شايفة نظراته ليكي 

زهرة نظرات اي يافارس هو متعود عليا بس انا لما جيت مكنش راضي يخليني ابقى معاه بس بقينا صحاب واتعود 

فارس بضيق وانتي تصاحبيه لي اصلا زهرة انتي دلوقتي متجوزة وانا من حقي امنعك

زهرة اهو رجعنا للبداية وقلتلك مليون مرة جوازنا تمثيل مش حقيقي افهم بقى اقولها ازاي

فارس تمثيل ولا حقيقي انتي مراتي غصب عنك

زهرة فارس صوتك علي واحنا مش في بيتنا 

سلمى بتوتر زهرة الاكل جاهز 

زهرة جاية ياسلمى 

**********

اليوم التالي ندى مالك يافارس 

فارس بضيق مفيش حاجه يلا كملي اكل بسرعة عشان جدي عايزني في حاجة

ندى بسخرية جدك برده ولا الهانم 

فارس ندى انا مش ناقص نكد اتعدلي كده 

ندى فارس اوعا يكون بدأت تحبها 

فارس ا.احب مين بطلي هبل بعدين ده جواز مؤقت 

ندى خلاص اتجوزني وانا راضية تكون على ذمتك طالما أن الجواز ده مؤقت 

***********/

زهرة هتفضل ساكت كده كلمني طيب يافارس مينفعش نروح متخانقين دي اول مره

فارس بهدوء انا هتجوز

صمتت ونظرت أمامها لاتعلم لم شعرت برغبة شديدة في البكاء لم آلمها قلبها بهذه الطريقة هل بدأت تحبه نظرت من النافذة لينظر لها يتمنى لو يستشعر ردة فعلها لكن لاشئ ظاهر على وجهها فقط البرود تمنى لو تمنعه تتشاجر معه لكن لاشئ بدر منها فصمت هو الآخر

زينب يااهلا يااهلا والله البيت نور ياولاد

فارس الله يخليكي ياعمتو جدي موجود

زينب اه في المكتب معاه استاذ حسين المحامي

فارس باستغراب استاذ حسين طيب انا هدخله 

*******

الجد روح انت ياحسين هكلمك بعدين

فارس في أي ياجدي حصل حاجة بعتلي يعني

الجد اه اقعد يافارس كنت عايزك 

فارس انت قلقتني والله في أي 

الجد هي زهرة كلمتك في حاجة عن الموضوع بتاعها 

فارس ل.لا ياجدي بس لي 

الجد بتهيدة زهرة يافارس معملتش كده برضاها ده كان اغت*صاب وهي سكتت من خوفها

فارس ا.ا.اغتص*اب انت بتقول اي ياجدي ازاي ومين اللي عمل كده ولي مقولتش 

الجد انا كنت هقولك بس قلت انها تقولك احسن بس مش عارف لي هي مقالتش 

فارس بشرود عشان كده كانت خايفة

الجد لي خايفة اوعا يكون عملتلها حاجة

فارس لا مفيش حاجه بس هي بتخاف لما بكون قريب 

الجد اه طيب حاول تعرف حاجة يافارس 

فارس بتردد ج.جدي كنت عايز اذنك في حاجة 

الجد اي يافارس 

فارس ل.لو يعني انا وزهرة نفضل زوجين على طول

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-