رواية زوج تأجير عاصم وخديجه كاملة جميع الفصول بقلم شهد احمد

رواية زوج تأجير عاصم وخديجه كاملة جميع الفصول بقلم شهد احمد


رواية زوج تأجير عاصم وخديجه كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة شهد احمد رواية زوج تأجير عاصم وخديجه كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية زوج تأجير عاصم وخديجه كاملة جميع الفصول حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية زوج تأجير عاصم وخديجه كاملة جميع الفصول

رواية زوج تأجير عاصم وخديجه كاملة جميع الفصول

بصي ي خديجه الحل الوحيد علشان تروحي وتحضري فرح اختك هو انك تجيبي زوج تأجير يحضر معاكي فرح اختك وبعدين كل واحد يروح ل حاله وده هيكون بمقابل مادي أو اي حاجه تانيه المهم أنه يوافق 
خديجه. بصدمه 😳 زوج تأجير 
انا اسمي نور ودي خديجه صحبتي كانت عايشه مع اهلها بس ابوها طردها من البيت علشان جابت ولد وميعرفوش مين أبوه يعني مجهول النسب واطرت أنها تسافر ل بلد تانيه وتعيش هيا وابنها وتربيه ومن حسن الحظ أن صحبتي مهندسه معماريه وشاطره كمان وشغاله في اكبر شركه في الوسط كله ومعتمده علي نفسها وعايشه هيا وابنها حياه هاديه ومكتفيه بنفسها بدون ما حد يقف معاها ويدعمها حتي انا مش بتقبل مني اي مساعده بس برغم من كده انا واقفه معاها ومش بسبها وكمان بخلي بالي من ابنها في الوقت اللي هيا بتكون في شغلها وقضت 3 سنين بعيده عن أهلها ومحدش بيسأل عليها غير امها جميله واختها مارتين وأبوها وأخوها محدش فيهم فكر أنه يكلمها طول 3 سنين وفي يوم خديجه كانت في شغل بتشرف علي البناء وتليفونها كان مقفول وفي الوقت ده جميله كانت بترن علي خديجه بس كانت مش بترد علشان التليفون مقفول فقلقت عليها وكمان كانت عايزه تبلغها عن فرح اختها مارتين ف رنت عليا ومن حسن الحظ أن في الوقت ده دخلت خديجه وعرفت اني بكلم امها جميله 
خديجه فرحت اووي لما شافت امها رنت عليها وقعدت تسلم عليها وبعد السلامات 
جميله. عندي ليكي خبر حلو اوي ي خديجه
خديجه. بجد ي ماما خير قوليلي 
جميله. اختك مارتين هتتجوز 
خديجه. بفرحه بجد انا فرحانه اووي ل مارتين 
جميله. وتعرفي كمان ابوكي هيرن عليكي في اي وقت علشان يعزمك تاجي علي فرح اختك علشان أهل بيت احما اختك عمالين يسألوا عليكي واحنا بنقول أنها مسافره 
واصروا انك تحضري علشان كده ابوكي هيكلمك 
خديجه. بجد ي ماما متعرفيش انا مبسوطه قد اي 
وفي الوقت اللي جميله كانت بتتكلم فيه مع خديجه ابو خديجه كان بينادي علي جميله واطرت أنها تقفل وبعد ما قفلت خديجه كانت مبسوطه اووي وطايره من الفرحه 
خديجه. نور نور انا مبسوطه اووي واخيرا بعد السنين دي ابويا هيكلمني انا مبسوطه اووي
نور. تعيشي وتبقي مبسوطه ي حبيبتي انتي تستهلي كل خير 
خديجه. تسلميلي ي نور هروح انا بقا علشان اشوف مروان ابني زمانه اشتاقلي 
نور. ماشي ي حبيبتي 
وبعد ما خديجه روحت بيتها وكانت قاعده مع ابنها مروان وكانت مستنيه تليفون ابوها بفارغ الصبر وكانت كل شويه تبص في التليفون علشان اول ما يرن ترد عليه بسرعه في الاخر هو ابوها وكمان وحشها اووي بعد مده غياب 3 سنين واخيرا ابوها اتصل وخديجه اخدت نفس وردت بفرحه وهدوء 
خديجه. الو 
ابو خديجه. الو ازيك ي خديجه
خديجه. كويسه الحمد لله انت عامل اي ي بابا 
ابو خديجه. تمام الحمد لله امك قالتلي انها اتصلت عليكي وقالتلك أن مارتين هتتجوز 
خديجه. ايوه 
ابو خديجه. ف اكيد انتي هتاجي 
خديجه. سوال واحد بس ي بابا 
ابو خديجه. اسالي 
خديجه. بابا انت عايزني احضر فرح اختي واجي عندكم 
أبو خديجة. اكيد ي بنتي بما اني اتصلت عليكي 
خديجه. بفرحه انا مبسوطه اووي ي بابا في اسرع وقت هاجي انا وابني مروان 
أبو خديجة. استني عندك انتي لو هتاجي متجبيش الشيء ده معاكي 
خديجه. شيء اي ده ي بابا ده ابني 
أبو خديجة. ده شرطي علشان تحضري ي خديجه
خديجه. و الفرحه اختفت من وشها وقالت بس ده ابني ي بابا وانا مقدرش اسيبه انا مقدرش استغنى عنه ولا هو كمان 
ابو خديجه. انا قولت اللي عندي سلام 
خديجه. بدموع وانا اللي فكرت اني وحشتك وأنه خلاص كفايه بعد وهرجع تاني ل حضنك انت وماما  ومش هبقا وحيده وهرجع ل اهلي تاني واعيش معاهم  ي ربي اعمل اي دلوقتي وراحت حضنت ابنها وفضلت تعيط وتفكر هتعمل اي في المشكله دي ؟

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
خديجه. بدموع وانا اللي فكرت اني وحشتك وأنه خلاص كفايه بعد وهرجع تاني ل حضنك انت وماما  ومش هبقا وحيده وهرجع ل اهلي تاني واعيش معاهم  ي ربي اعمل اي دلوقتي وراحت حضنت ابنها وفضلت تعيط وتفكر هتعمل اي في المشكله دي ؟
وبعدين ابنها صحي من النوم وفضل يعيط وخديجه راحت مسحت دموعها وفضلت تهدي في ابنها وراحت علشان تعمل ليه يأكل واكلته وغيرت ليه هدومه والولد سكت واخدته في حضنها ونامت ..
عند جميله ومحمد أبو خديجة
جميله. اي اللي قولته ل خديجه ده ي محمد انت عايزها تسيب ابنها ازاي وتاجي ابنها مش هيقدر أنه يقعد من غير أمه وبنتك كمان مش هتقدر أنها تبعد عن ابنها وبعدين ده حفيدك حد يكره حفيده كده بنتك مش هتاجي 
محمد. ده مش حفيدي ي جميله وانا قولت اللي عندي وتاجي متجيش هيا حره وده اخر كلام عندي وسابها ونام
جميله. نامت هيا كمان من كتر التفكير
وفي الصباح
جميله. كانت بتحهز الفطار ل محمد ومارتين و قاسي وبعد ما خلصت تجهيز راحت علشان تنادي عليهم وكلهم قعدوا علشان يأكلوا ومارتين كانت لسه مجتش
محمد. اومال فين مارتين ي جميله 
مارتين. انا جيت اهو ي بابا 
محمد. يلا طيب ي حبيبتي علشان تفطري 
مارتين. حاضر وهيا قاعده بتاكل قالت بابا 
محمد. نعم 
مارتين. انت اتصلت ب اختي خديجه وقولت لها انها تاجي وتحضر فرحي 
قاسي. اتعصب وقال انتي بتقولي اي ي مارتين خديجه مين دي اللي تاجي خديجه مش هتدخل البيت ده بعد اللي عملته 
محمد. بس ي قاسي اسكت واه ي مارتين قولت لها انها تاجي وتحضر فرحك بس شرطي علشان تاجي هو أنها مش تجيب ابنها 
مارتين. لي كده ي بابا كده اختي مش هتاجي وبعدين هتسيب ابنها مع مين هما مش ليهم الا بعض 
محمد. ده شرطي علشان تاجي وخلص الكلام 
قاسي.  هو ده الكلام الصح علشان الناس مش يقعدوا يتكلموا علينا ويقولوا امته الولد ده جاء وابن مين واسأله كتير مش هيبقا ليها اول من اخر 
مارتين. انت كمان ي قاسي كده خديجه مش هتاجي ولما أهل خطيبي ياجوا ويسالوا هنقول ليهم اي 
قاسي. عنها ما جات ولو حد سال هنقول أنها مسافره ومش هتقدر تاجي اي حاجه مش هنغلب يعني يلا سلام عندي شغل كتير وسابهم ومشي 
محمد. وانا كمان عندي شغل سلام 
مارتين. قامت بدموع 🥺 وراحت اتصلت علي خديجه
خديجه. الو ازيك ي مارتين عامله ايه
مارتين. انتي لازم تاجي وتحضري فرحي ي خديجه
خديجه. بابا شرط عليا علشان مجبش مروان معايا هسيبه فين ي مارتين 
مارتين. مليش دعوه ي خديجه اتصرفي  وبعدين ده انا اختك الوحيده هتسبيني في يوم زي ده لوحدي ي خديجه
خديجه. ي مارتين اعمل اي طيب 
مارتين. بعصبية اتصرفي وراحت قفلت مع خديجه 
خديجه. الو الو مارتين وبحزن دي قفلت اعمل اي انا لازم الاقي حل ي ربي ابني من ناحية واختي من ناحيه تانيه اتصرف ازاي حلها من عندك ي رب 
وراحت علشان تجهز وتروح الشركه علشان تشوف شغلها وتحكي ل نور علي اللي حصل معاها واخدت مروان توديه الحضانه عقبال ما تخلص شغلها 
خديجه. بعد ما وصلت مروان الحضانه راحت الشركه وفضلت تشتغل وتشغل تفكيرها في الشغل والتصميم
وفي الوقت ده نور جات 
نور. اهلا ي ست خديجه اكيد مبسوطه علشان ابوكي رن عليكي وقالك ترجعي 
خديجه. لا ي نور مش مبسوطه 
نور. لي اي اللي حصل
خديجه. تعالي نخلص شغل الاول وبعدين نجيب مروان من الحضانه ونقعد في اي مطعم ولا كافيه واقعد احكيلك 
نور. ماشي ي حبيبتي هروح انا بقا علشان اخلص 
خديجه. تمام والاثنين كل واحده فضلت تشتغل لحد ما خلصوا شغل ونور عدت علي خديجه وراحوا علشان يجيبوا مروان من الحضانه وراحوا قعدوا في مطعم 
نور. ها ي ست احكيلي حصل اي 
خديجه. حكت كل اللي حصل معاها ل نور وأنه علشان تحضر فرح اختي مجبش ابني معايا واختي اتصلت عليا وقالت إنه ازاي اسبها في يوم زي ده وكانت زعلانه وقفلت وقالتلي اتصرفي اعمل اي ي نور بقيت مش عارفه انا مقدرش اسيب ابني وكمان مقدرش اسيب اختي في يوم زي ده 
نور. بصي انا عندي حل 
خديجه. قوليلي بسرعه عليه 
نور. بصي هو اكيد ابوكي قالك انك متجبيش ابنك معاكي علشان الناس هتقول ابن مين ده وجاءه امته وفين أبوه علشان كده قالك تاجي لوحدك وانتي مش عايزه تسيبي ابنك علشان كده هاتي ابن ل ابنك ورواحوا مع بعض ك عائله مكونه من ام وابن واب وبكده مفيش حد هيتكلم اجري زوج لمده معينه لحد ما فرح اختك يخلص وبعدين ترجعي تاني ل حياتك وكل واحد يروح ل حاله قولتي اي
خديجه. انتي عايزني اجيب زوج تأجير ي نور 
نور. اه عندك حل تاني لا ده الحل الوحيد
خديجه. بس ي نور 
نور. مفيش بس ي خديجه انتي مطره ل كده 
خديجه. طيب وانا اجيبه منين ده ي نور 
نور. معرفش شوفي انتي اي حد 
خديجه. كولي ي نور كولي قال اشوف هو انتي شايفه اني اعرف حد علشان اجيب واحد واخليه جوزي كولي وكمان اكلي مروان اكله لحد ما اجي 
نور. طيب تعالي ي ميرو تعرف ي ولا ي ميرو انت لو كبير شويه كنت اتجوزتك بحلاوه امك دي اووه عايز تتأكل اكل كده بخدودك دي وفضلت تب،،،،وس فيه وتلعب معاه وهو كان عمال يضحك .
عند خديجه وهيا ماشيه سمعت حد بينادي ويقول ي انسه ي انسه 
خديجه. بصت وقالت أنا 
عاصم. ايوه انتي كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع
خديجه. موضوع اي ده مفيش مواضيع بينا وجات علشان تمشي عاصم مسك اديها وحصل أنه ،،،،،،،،،،،،،،،، 

عاصم. ايوه انتي كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع
خديجه. موضوع اي ده مفيش مواضيع بينا وجات علشان تمشي عاصم مسك اديها وحصل أنه 
خديجه .بعصبيه وانفعال انت اتجننت انت ازاي تمسك ايدي كده ي حيوان 
عاصم. ساب اديها بهدوء وقال أنا اسف مكنتش قصدي انا كان قصدي اخليكي تقفي بس 
خديجه. بعصبية وهو انت تعرفني علشان توقفني ولا تمسك ايدي ولا يبقا في مواضيع بينا وجات علشان تمشي 
عاصم. استني انا سمعت كل كلامك مع صحبتك ومستعد اني اساعدك 
خديجه. اول ما سمعت كده وقفت ولفت ليه وقالت وانت بقا مين وهتساعدني ازاي 🤔
عاصم. اظن يعني أن ده موضوع مهم ومينفعش نتكلم فيه كده علي الواقف الموضوع محتاج قاعده وعلي العموم انا اسمي عاصم 
خديجه. تمام اتفضل معايا نقعد مع صحبتي نور ونتكلم 
عاصم. ما تخلينا نتكلم مع بعض لوحدينا 
خديجه. اسفه الكلام هيكون بحضور نور صحبتي وانا مش بخبي عنها حاجه 
عاصم. أطر يوافق وقال تمام وخديجة اخدته وراحت عند نور ومروان 
نور. بصت كده وقالت انت شايف اللي انا شايفاه ي واد ي مروان 
مروان. ضحك 
نور. ده امك ي واد شقطه واحد وجيباه معاها كمان بس الولد شكل موز امززز منك ي ميرو ههه 
خديجه. اتفضل اقعد ي أستاذ عاصم 
نور. مش تعرفينا ي خديجه مين ده 
خديجه. ده  أستاذ عاصم ي نور  سمع كلامنا وقال إنه هيساعدني  ودي نور صحبتي ي أستاذ عاصم 
عاصم. خليها عاصم كده من غير استاذ 
خديجه. تمام اتفضل قول اللي عندك وازاي هتساعدني 
عاصم. انا عاصم شغال هنا في المطعم كنت لسه مخلص الشفت بتاعي بس فجاه تعبت وقولت اقعد هنا اريح شويه وانا قاعد اسف يعني سمعت كلامكم انا عايش مع ولدتي ومعنديش اخوات و والدي متوفي وامي تعبانه وانا اللي بصرف عليها وبشتغل بدل الشغلانه اتنين انا حاليا يدوب بخلص هنا الشفت بتاعي وباخد ساعتين راحه وبروح شفت في مطعم تاني علشان اقدر اني اصرف عليا انا وامي وعلي علاجها 
نور. والمطلوب ي عاصم 
خديجه. استني ي نور اسمعي الكلام للآخر وبعدين نتكلم 
نور. طيب ي خديجه كمل ي ابني هااا وبعدين
عاصم. انا كنت سمعتك ي نور وانتي بتقولي ل خديجه أنها تجيب زوج تأجير وده لمده معينه انا جاهز اكون انا زوج تأجير ي خديجه يعني زوجكك 
خديجه. بصت ل نور ونور بصت ل خديجه 
نور. وده بمقابل اي بقا ي عاصم 
عاصم. مساعده في علاج امي مش اكتر 🙂 مش طالب اكتر من كده قولتي اي ي خديجه
نور. وامك لمواخذه عندها اي ي عاصم 
عاصم.  بحزن عندها كانسر 
خديجه. بتأثر الف سلامه عليها 
نور. الف سلامه عليها واسفه علي طريقتي في الكلام 
عاصم. لا ولا يهمك المهم قولتي اي ي خديجه انا مستعد اني اساعدك مقابل انك تساعديني في علاج امي 
خديجه. بتفكير 
عاصم. فهم من سكوت خديجه انها رفضه بس مش عايزه تقوله علشان متاثره من الكلام اللي قاله عن أمه ولسه قايم 
خديجه. استني انت رايح فين 
عاصم. انا قولت اوفر عليكي رفضك وكده 
خديجه. بس انا موافقه ي عاصم 
عاصم. بفرحه بجد ي خديجه
خديجه. بجد 
نور. بضحكه يعني دلوقتي اقدر اقول انك زوج صحبتي 
خديجه. بس ي نور 
نور. ي ست خلينا نفرح حتي لو زوج تأجير ولا اي رئيك ي ميزو يلا ي حبيبي روح سلم على ابوك عاصم امسك امسك ي عاصم ابنك متكسفش ده زي ابنك برضوا
عاصم. مسك مروان ومروان فرح جدا وبقا مبسوط 
نور. شوفتي حتي ابنك موافق لو مش موافق كان عيط وانتي ابنك مش بيروح ل اي حد وخلاص
خديجه. هو غريب فعلا أنه مش عيط بس ده كويس خليه ياخد عليه علشان لما نروح عند اهلي وكده ولو عيط وشاله محدش يتكلم ويقول ازاي اب مش عارف يسكت ابنه ولا يشيله 
عاصم. تمام اتفقنا هنبدا امته وكده 
خديجه. هنسافر بعد بكره قولت اي
عاصم. موافق 
خديجه. بس عندي سؤال
عاصم. انا عارف هتسالي اي امي وكده وهسبها فين مش كده 
خديجه. بصراحه اه 
عاصم. امي كده كده عندها جلسه وهتقعد في المستشفى وعقبال ما تخلص وكده يكون انا رجعت في اي اساله تانيه 
نور. ايوه طبعا رقم تليفونك وعنوانك كمان 
خديجه. هو احنا هنطلع ليه بطاقه 
نور. ايوه خلي حد سالك أو حصل اي حاجه و قالك رني علي جوزك هتقولي لا والله أصله مش معايا رقمه 
خديجه. طيب ده والرقم طيب العنوان 
نور. علشان لو غير رئيه في اي وقت يبقا العنوان بتاعه معانا ونقدر نجيبه في اي وقت
خديجه. شاطره ي بت ي نور اهو كده انتي صحبتي شوفت مغلطتش لما قولت الكلام يبقا بينا وصحبتي موجوده وراحت حضنتها 
نور. ههه ده انتي اختي ي بت 
عاصم. ربنا يخليكم لبعض وي ستي رقم تليفوني اهو وكمان العنوان 
خديجه. كده تمام  وده رقمي وكمان ده عنواني وبعد ما تخلص شغلك تعدي عليا في البيت علشان احكيلك تفاصيل عن اهلي اتفقنا 
عاصم. اتفقنا 
نور. اخدت مروان من عاصم وقالت ل مروان قول ل بابا باي ي ميزو 
مروان. ااي ااي
عاصم. بإبتسامه باي وسابهم ومشي 
نور. مش ملاحظه حاجه ي خديجه
خديجه. اي ي ست نور 
نور. ميزو خد علي عاصم بسرعه شكله حبه بصراحه عنده حق الواد موز زي ابنك لايقين علي بعض ينفع برضوا ابن واب ابنك موزز وابوه امززز منه 
خديجه. ههههه بعد امززز دي متكلميش تاني ومتخليش مروان ياخد عليه كتير علشان عاصم مش هيبقى موجود معانا على طول 
نور. طيب سكت اهو 
خديجه. يلا علشان نمشي ولا عجبك القاعدة هنا 
نور. هيا مش بطاله يعني زي ما جابت واحد موزز وبقا جوزك ممكن بعد شويه وفجاه هوب الاقي واحد امزز منه ويبقي جوزي انا كمان ههههه 
خديجه. قومي ي هبله ههه 
نور. قايمه اهو ي اختي متزوقيش يلا ي موزه ومشيوا 
عند عاصم كان وصل شغله التاني والمدير زعق ليه وقاله انت ليه اتأخرت وأنه مخصوم منه نص يوم بسبب التأخير وده كان مزعل عاصم اوووي وكمل يومه وهو مهموم في الاخر هو عايز كل جنيه علشان يجيب العلاج ل أمه واخيرا خلص يومه وكان في طريقه الى عنوان خديجه 
عند خديجه. 
بعد ما روحت وغيرت ل مروان واكلته وخلته ينام 
وقعدت شويه تتفرج على التلفزيون لحد ما الوقت أتأخر وقالت هو عاصم مجاش ليه ولا اتصل ي ترا رجع في قراره ولا حصل ليه حاجه وقالت أما اتصل علي البت نور 
نور. الو 
خديجه. الو ي بت ي نور عاصم لسه مجاش لحد دلوقتي
نور. ههه هيا الزوجه بدءت أنها تقلق علي جوزها ولا اي
خديجه. اخرسي ي بت انا بقول يعني علشان لو غير رئيه ولا حاجه 
نور. مش عارفه ي خديجه
خديجه. بس انا بقول لا ممكن يكون حصل معاه حاجه علشان كده أتأخر 
نور. تبريرات الزوجه ل زوجها حتي لو بيخونها ههههه 
خديجه. ههه ي بت اسكوتي وبطلي كلامك ده ما انتي عارفه انه زوج تأجير وبعد الفرح كل واحد هيروح في حاله 
نور. خلاص سكت اي اللي مأكد ليكي أنه حصل معاه حاجه 
خديجه. بصراحه هو لو كان بيكذب عليا مكنش وافق أنه يبقا زوج تأجير وكمان هو اللي ياجي بنفسه وكمان وضع أمه وأنه اكيد عايز فلوس علشان يعالجها وكمان كان ضربني ولا شت،،،مني لما قولتله انت حيوان لما مسك ايدي علشان يوقفني ويقعد يحكلنا قصته 
نور. اي ده هو مسك اديكي 
وفجاه الجرس رن عند خديجه
خديجه. اقفلي ي بت ي نور هروح اشوف مين علي الباب وانتي بطلي حركاتك دي يلا سلام وراحت تشوف مين ولقت عاصم واتصدمت من حالته 😳😳

خديجه.راحت تشوف مين ولقت عاصم واتصدمت من حالته 😳😳 اي اللي عمل فيك كده 
عاصم. وهو مش قادر يقف ولا يتكلم قالها دخليني وبعدين احكيلك 
خديجه. طيب ادخل ولما لقته مش ساند نفسه سندته ودخلته وقعد وراحت تجيب شاش معقم واسعافات اوليه 
وقعدت جانبه وفضلت تعقم ليه الجروح اللي في وشه ودراعه واللي في رجله وقالت هااا ي سيدي احكيلي بقا حصل معاك اي 
عاصم. وانا ماشي في الطريق وجاي عندك في عربيه خبطتني 
خديجه. ب انفعال انت كان تركيزك فين ي عاصم وليه مأخدتش بالك 
عاصم. كنت مخنوق ومش مركز 
خديجه. انت واحد.مستهتر كان لازم تاخد بالك من نفسك وده مش علشانك لوحدك ده علشان ولدتك كمان هيا ملهاش غيرك وو 
عاصم. خلاص بقا ي خديجه مالك كده عمله زي الوحده اللي خايفه أنها تخسر جوزها اهدي
خديجه. أدركت اللي هيا عملته وانفعالها وهديت وقالت أنا آسفه انفعلت شويه 
عاصم. ولا يهمك اومال فين مروان 
خديجه. نايم جوه 
عاصم. تمام يلا قوليلي عن عائلتك 
خديجه. وانت بحالتك دي 
عاصم. اه انا كويس 
خديجه. طيب ثواني هدخل اجيب حاجه من جوه 
عاصم. تمام 
خديجه. دخلت المطبخ وعملت سندوتشات كبده وعملت كوبيتين نسكافيه وطلعت وحطت الاكل قدام عاصم 
عاصم. اي ده ي خديجه
خديجه. انت شايف اي اكل هناكل 
عاصم. لا شكرا انا مش جعان يلا احكيلي 
خديجه. قعدت وقالت طيب براحتك بس انا جبتهم علشان مش بعرف اتكلم من غير ما اكل ف قولت يمكن انت كمان علي العموم لو مش جعان اشرب النسكافيه 
وقعدت جانبه ومسكت سندوتش كبده وفي اديها التانيه النسكافيه وبدءت تقول إنه أهلها ساكنين في مدينة غير المدينه دي وإن ابوها اسمه محمد وهو عصبي شويه وان امها اسمها جميله وأنها طيبه اووي وكمان عندها اخ اسمه قاسي وأنه هو فعلا شخص قاسي اووي وصعب وأنه مش بيطقها من ساعه اللي حصل معاها وفجاه لقت عاصم بياكل معها معلقتش وكملت وقالت وعندي اختي الصغيره واسمها مارتين وان هيا دي اللي هتتجوز وعلشان كده مطره اجيب زوج تأجير واللي هو انت ي عاصم 
عاصم. ممكن اعرف فين ابو مروان الحقيقي ولي هو مرحش معاكي 
خديجه. بصت ل عاصم وسكتت 
عاصم. لو مش عايزه متقوليش 
خديجه. هقولك وده هيكون سر بينا انت زي ما حكيت ليا حكيتك انا كمان هحكيلك بصي ي سيدي انا مش متجوزه 
عاصم. بصدمه 😳 مش متجوزه طيب ومروان ؟
خديجه. مروان يبقا ابني 
عاصم. طيب ازاي وانتي 
خديجه. ازاي وانا مش متجوزه انا سيدي كنت بحب واحد من ايام الجامعه وده يبقا ابو مروان وهو علشان يبين أنه كويس جاه وطلبي من أهلي واتخطبنا وفي يوم كنا مع بعض في النادي وكنا قاعدين نتكلم وهو طلب لي عصير وكان متفق مع الجرسون اللي بينزل الل المشروبات أنه يحط ليه حاجه في العصير وبعد ما شربت أغمي عليا وبعد ما أغمي عليا كان أصحابه قاعدين حولينا وهما ساعدوه أنهم ياخدوني ل مكان مهجور واللي كان بيسأل مالي كان بيقول أنه مغمي عليا واني تعبانه ولما فوقت لقيت نفسي اهي اهي 
عاصم. طيب اهدي ولو مش قادره تكملي خلاص
خديجه. بدموع 🥺 وحصل اللي مكنتش متوقعاه وفي الاخر قالي قومي خودي نفسك وامشي واعتبري أنه علاقتنا لحد كده وانتهت وأنه مش عايز يشوف وشي تاني قومت من مكاني وقولت انت لي عملت فيا كده وفضلت اصرخ واعيط واقوله ليه عملت فيا كده حرام عليك انت دمرتني انا كنت بحبك وبعدين انت كمان بتحبني انت لي عملت فيا كده هو اللي يحب حد يؤذيه كده ؟ 
رد عليا وقالي كنت بحبك وخلاص وقتك خلص كنتي نزوه في وقت رايق وكنتي داخله دماغي وخلاص وقتك خلص
قولتله طيب اتجوزني وبعدين طلقني انا راضيه اهلي والناس هيقولوا عليا اي انا كده هدمر اكتر وسمعتي ومكانتي واحلامي 
قالي بكل برود اتجوز مين فوقي انا خلاص اخدت اللي انا عايزه منك هتجوزك ليه بقا وسبني ومشي وانا منهاره ومش عارفه هروح فين بنفسي وانا في الحاله دي وهروح واقول ل اهلي اي وبعد ساعات فوقت من الحاله اللي كنت فيها وروحت ل اهلي وقولت علي اللي حصل امي وقعت من طولها وابويا واخويا فضلوا يضربوا فيا ويقولوا انتي دمرتينا فضلت اقول مليش ذنب بس مين هيصدق مفيش واخيرا اختي الصغيره فوقت امي وقالت كفايه ضرب وان ده مش هيجيب نتيجه وفعلا ابويا سمع وقال ل قاسي أنه يسبني علشان مش اموت في أيده ويروح هو في داهيه وهيقولوا الاخ قت،،،ل أخته ليه وعلشان اي وابويا أمر اخويا قاسي أنه يحبسني في اوضتي ويقفل عليا وأنه ممنوع انزل من البيت وفعلا اتحبست وفي يوم وامي بدخل ليا الاكل صرخت ونادت علي ابويا واخويا لاني كنت وقعه علي الارض ومغمي عليا دخلوا واخويا جاب كوبايه مايه وكبها علي وشي بدون رحمه ولا شفقه وضربني علي وشي علشان افوق وفي الاخر فوقت واخويا وابويا طلعوا وسبوني مع امي واختي اللي كانوا بيعيطوا عليا امي خدتني في حضنها وفضلنا نعيط وقولت ل امي اني مليش ذنب والله وأنه غصب عني امي فضلت تهديني وقالت مصدقة ي بنتي بس دي مصيبه ومش عارفين هنعمل ايه المهم انتي هدي نفسك كده وكولي وكل حاجه هتتحل متقلقيش وانا معاكي ومش هسيبك واكلت انا وامي واختي الصغيره مارتين وبعد ما أكلت قومت رجعت امي شكت ل اكون حامل وفعلا طلعت حامل وللاسف ابويا واخويا اتجننوا عليا اكتر وأنه البيبي ده لازم ينزل
وأنه مينفعش ياجي علي الدنيا دي واصروا إنه ينزل و ودوني عند دكتوره كده بس رفضت وقالت مينفعش ينزل لانه هيبقا في خطر على حياتي قالوا مش مهم بس الدكتوره قالت إنها مش هتعمل العمليه دي واخدني وطلعنا علي البيت وقاسي فضل يضرب فيا ويقولي هنعمل ايه في المصيبه دي ي ابوي دي لازم تموت 
طبعا أنا سمعت كده وخوفت ودخلت اوضتي وقفلت عليا الباب ولميت الاوراق المهمه بتاعتي وهدومي ونزلت من الشباك ومشيت بعد ما سبت رساله ومكتوب فيها اني هسيب المدينة دي وهروح مدينة تانيه واني هتكفل ب بنفسي وب ابني وأنه لو حد سال عليا يقولوا اني سفرت عند اي حد من قرايبنا  ومشيت وجيت هنا علي المدينه وقدمت في شركه علي شغل واتقبلت واخدت مكان كده قعدت فيه وبدءت اعيش حياتي ولو سألت جبت الفلوس منين هقولك أنه كان معايا دهبي وشبكتي وكان معايا فلوس تانيه كنت شيلها وهما اللي عيشوني و وحده وحده بدءت اعيش حياتي وبعد 6 شهور من اختفاءي كنت بتواصل مع امي وعرفتها انا فين وبعمل اي وكانت معايا في كل لحظه وكنت اتعرفت علي نور و وقفت جانبي وأنها كانت معايا طول فتره الحمل لحد ما ولدت وكنت عايشه ل نفسي ول ابني وكنت طول المده دي كنت عايزه اهلي يسامحوني بس للاسف محصلش وعدت سنه واثنين والحال زي ما هو لحد ما اختي كبرت وهتتجوز ولازم اني احضر فرحها علشان اكيد الناس هتسال عليا وبخصوص اهل جوزها وكده وعلشان احضر ابويا حط شرط علشان احضر و وهو اني مجبش ابني معايا ومكنتش هروح بس اختي رنت عليا وقالت إنه لازم احضر وأنه ازاي اسبها في يوم زي ده وكده وعلشان كده نور اقترحت عليا فكره زوج تأجير وعلشان كده انت موجود ودي كل حكايتي 
عاصم. مش عارف اقولك اي بس اكيد ربنا هيعوضك عن اللي حصلك 
خديجه. بدموع 🥺 أن شاء الله ومسحت دموعها وقالت بس كده دي كل حكايتي ودول اهلي ولما نروح هناك انا هتصرف ومتقلقش مش هخلي حد ياجي جانبك انا اول ما اوصل هفهم اهلي علي كل حاجه واللي يسالك انت مين هتقول انك جوزي وانك ابو ابني 
عاصم. تمام بس اتجوزنا امته وكده ومروان عنده كام سنه 
لو حد سال يعني 
خديجه. بص هو مروان عنده 3 سنين يبقا من 3 سنين وكده يعني
عاصم. تمام انا لازم امشي علشان اشوف امي واجهز نفسي علشان السفر وكده 
خديجه. تمام 
وعاصم مشي وراح عند أمه واول ما وصل حصل 😳

وعاصم مشي وراح عند أمه واول ما وصل حصل 😳 أنه لقي أمه مرميه علي الارض 
عاصم. امييييي وجري بسرعه عندها وحاول أنه يفوق فيها بس مش فاقت اخدها بسرعه وراح المستشفي ولما راح هناك والدكتور كشف عليها قاله أنهم محتاجين يعملوا جلسه ضروريه وأنه لازم يتصرف في فلوس الجلسه علشان اي تاخير في خطر على حياتها 
عاصم. قال لل الدكتور أنه يجهز لل الجلسه وانه هيتصرف في الفلوس ميقلقش 
الدكتور. تمام 
عاصم. رن علي خديجه
خديجه. بنوم الو مين 
عاصم. الو انا عاصم ي خديجه
خديجه. بنوم عاصم مين 
عاصم . بخوف وتوتر بالله عليكي ي خديجه قومي مش وقت نوم انا عاصم عاصم ي خديجه جوزك 
خديجه. ي عم انت هتهزر انا مش متجوزه اصلا 
عاصم. وخلاص صبره نفذ وخايف علي أمه وقال أنا عاصم اللي هيعمل زف،ت جوزك فوقي بقا 
خديجه. قامت مفزوعه من الصوت العالي وقالت في اي
وبصت لل التليفون وقالت اي ده عاصم انت لي بتتصل دلوقتي
عاصم. واخيرا فوقتي انا محتاجلك ضروري 
خديجه. في اي ي عاصم ومحتاجني في اي
عاصم. لما روحت لقيت امي وقعه في الارض ولما ودتها المستشفى الدكتور قال لازم نعمل جلسه ضروريه وعلشان يعملها عايز فلوس 
خديجه. طيب اهدا وتعال خود الفلوس اللي انت عايزها معلش انا مش هقدر اني اسيب مروان لوحده لو كده كنت جيت وجبت الفلوس بنفسي وانت عارف الوقت متاخر ومينفعش اني انزل بيه لوحدي
عاصم. خلاص خلاص انا جاي مسافه الطريق وقفل 
خديجه. قامت وجهزت نفسها وجهزت الفلوس ل عاصم وكانت قاعده مستنياه وشويه ولقت الجرس بيرن وراحت فتحت 
خديجه. ادخل 
عاصم. لا يلا اديني الفلوس 
خديجه. حاضر تحب اجي معاك 
عاصم. بحزن ودموع لا خليكي علشان مروان 
خديجه. لما شافته في الحاله دي قالت ل عاصم ثواني ودخلت جابت الفلوس وشالت مروان وحطت عليه بطانيه علشان ميبردش وطلعت 
عاصم. انتي رايحه فين انتي ومروان 
خديجه. هناجي معاك يلا مفيش وقت خود انت شيل مروان 
عاصم. ي خديجه هاتي الفلوس وادخلي جوه يلا انتي ومروان انا مش حمل مناهده 
خديجه. لا هناجي معاك 
عاصم. بدون كلام شال مروان وقال طيب يلا واخدهم وشويه وكانوا وصلوا المستشفي وخديجه اخدت مروان من عاصم عقبال ما يدفع الفلوس وبعد ما دفعنا روحنا عند اوضه أمه و وقفنا بره وعاصم سبني وراح علشان يشوف الدكتور ويقوله أنه يبدأ ب الجلسه وبلغ الدكتور والدكتور جاءه واخد ام عاصم ودخلها الاوضه اللي هتعمل فيها الجلسه وانا وقفت بره انا ومروان وعاصم 
عاصم. كان رايح جاي وكان متوتر وزعلان اووي وفجاه واحنا واقفين بره سمعنا صوت ام عاصم وهيا بتصرخ واول ما صرخت عاصم نزل وقعد علي الارض وفضل يعيط ويقول ي رب انا كنت وقفه متاثره ب اللي بيحصل ومش عارفه اعمل اي نيمت مروان علي الكراسي وروحت عند عاصم وبتوتر حطيت ايدي علي كتفه وقولت متقلقش هتكون كويسه  
عاصم. بدموع 🥺 ي رب ي خديجه انا مليش غيرها 
وبعد شويه كان الدكتور طلع عاصم جري عليه وقال امي كويسه ي دكتور 
الدكتور. اه الحمد لله بقت كويسه 
عاصم. وهتفوق امته ي دكتور 
الدكتور. متقلقش هتفوق بعد شويه وتقدر انك تشوفها 
وسابهم ومشي 
عاصم. الحمد لله ي رب وشكرا ليكي ي خديجه علي وقفتك معايا شكرا 
خديجه. العفو وفجاه مروان صحي وبدء يعيط 
خديجه. راحت بسرعه عنده وشالته وفضلت تهز فيه علشان يسكت بس مفيش فايده وكانت ريحه وجايه بيه 
عاصم. شافها كده ومروان مش راضي يسكت راح واخد مروان منها وقال ل خديجه خليكي هنا 
خديجه. انت رايح فين ومعاك مروان 
عاصم. هنتمشي شويه وهجبله اي حاجه يأكلها وانتي خليكي هنا علشان لو امي فاقت أو لو حصل حاجه ومتقلقيش علي مروان 
خديجه. طيب وعاصم اخد مروان و اتمشي بيه وراح جاب ليه اكل 
وخديجه .  في الوقت ده رنت علي نور وحكت ليها علي كل حاجه
نور. انتي هبله ي بت انتي بسرعه كده وثقتي فيه علشان تدي ابنك ليه خليه خطفه منك وانتي ازاي تطلعي من البيت لوحدك وكمان في وقت متأخر ما كنتي اديتي ليه الفلوس وخلاص
خديجه. معرفش بقا ي خديجه اهو اللي عملته بقا 
نور. خديجه خلي بالك من نفسك انتي ومروان ومش تثقي في اي حد وخلاص احنا منعرفش عنه حاجه سمعه ممكن يكون بيكذب ممكن مش تطلع أمه في الاخر حطي احتمالات وتكون خطه منه علشان ياخد منك فلوس أو يخطف ابنك ويطلع فديه وفلوس اكتر 
خديجه. نور انا بدءت اقلق انتي قلقتيني اقفلي أما اروح اشوف ابني ليكون حصل ليه حاجه وقفلت معاها وقالت معقول كلام نور يكون صح لا لا مستحيل طيب هو أتأخر ليه كده لا انا بقيت مش مطمنه انا لازم اروح وأشوف ابني وبدموع انا مكنش لازم اني اخلي مروان يروح مع عاصم وفجاه حصل أنه وهيا طالعه لقت عاصم جاي ومعاه مروان جريت عليه واخدت مروان منه وفضلت تحضن فيه وتبو،سه 
عاصم. استغرب وقال في اي ي خديجه ده كل اللي غاب عنك فيهم كام دقيقه مش اكتر 
خديجه.بصت ل عاصم وقالت معلش اصل مش وخده علي أنه ابني يبعد عني
عاصم. متاكده أنه مفيش حاجه تانيه 
خديجه. بكذب لا لا هيكون فيه اي يعني وفجاه الممرضه طلعت وقالت ولدتك فاقت ي أستاذ عاصم
عاصم. اول ما سمع أن أمه فاقت جري عندها ودخل علشان يشوفها واول ما دخل جري عندها وقال ماما حمد الله على سلامتك عامله ايه دلوقت ي حبيبتي 
ام عاصم. بتعب كويسه ي حبيبي متقلقش وفجاه وهما بيتكلموا دخلت خديجه ومعاها مروان 
خديجه. حمد الله على سلامتك ي طنط 
ام عاصم. الله يسلمك مين دي ي عاصم 
عاصم. دي دي 

خديجه. حمد الله على سلامتك ي طنط 
ام عاصم. الله يسلمك مين دي ي عاصم 
عاصم. دي دي
ام عاصم. انت هتفضل تقول دي دي ما تقول ي ولد 
عاصم. بص ل خديجه وقال دي ي امي وحده بيني وبينها شغل  
وهيا اللي ساعدتني في اني اعملك الجلسه ومسبتنيش طول ما انتي في الجلسة وفضلت قاعده معايا لحد ما فوقتي 
ام عاصم. مش عارفه اقولك اي ي بنتي ربنا يبارك فيكي ويسعدك ي رب 
خديجه. تسلمي ي طنط وبعدين قالت عاصم انا لازم امشي وحمد الله على سلامتك مره تانيه ي طنط أن شاء الله تقومي بالسلامه ولسه هتمشي 
ام عاصم. قالت استني ي بنتي عاصم هيوصلك مينفعش تمشي لوحدك كده بالليل وكمان علشان الولد اللي معاكي ده 
خديجه. لا مفيش داعي 
ام عاصم. مفيش داعي ازاي بس ي بنتي كفايه اللي انتي عملتيه معانا روح ي عاصم. 
عاصم. حاضر ي امي ارتاحي انتي بس وانا كده كده كنت هوصلها 
ام عاصم. ماشي ي ابني وعاصم اخد خديجه ومروان ومشي 
وهما ماشيين والجو كان هادي وكانت الساعه 4 الصبح 
وكان فيه شويه شباب مش كويسين اول ما شافوا خديجه قعدوا يتكلموا ويبصوا عليها خديجه خافت ومسكت في عاصم 
عاصم. كان ماشي وهو شايل مروان ولقي اللي مسكت فيه بص عليها لقيها خايفه وعماله تبص علي شويه شباب كده 
عاصم. متخفيش انا معاكي امشي ومش تبصي عليهم وفجاه الشباب دي اتلمت حوليهم 
خديجه. خافت ومسكت في عاصم اووي وكانت خايفه 
عاصم. مسك اديها وقال في حاجه ي شبح منك ليه 
الشباب. عايزين الموزه اللي معاك دي  تلزمنا امشي وسبها هنا 
عاصم. بعصبية انت اتجننت ولا اي امشي يلا منك ليه بدل ما اطلع روحكم 
الشباب. لو عايز فلوس وتسبها وتمشي احنا موافقين هيا موزه وتستاهل وراح غمز 
خديجه. اول ما سمعت كده خافت اووي وجاء في دماغها أنه معقول عاصم يسبها ليهم مقابل الفلوس اصل عاصم محتاج اي فلوس علشان علاج أمه ي ترا هيتخلا عنها  ويسبها ويمشي وراحت بصت ل عاصم
عاصم. بعصبية انت اتجننت يلا ولا اي انت عايزني اسبلك مراتي وام ابني وامشي وعطا مروان ل خديجه بسرعه  وهج،،،ممم عليهم وقال ي ولاد الكل،ب عايزني اسيب مراتي ليكم ي شويه ز،،باله وكمان مقابل شويه فلوس وفضل يض،،رب فيهم لحد ما كلهم اترموا في الارض ومش قادرين يقوموا من كتر الض،،،رب اللي خدوه وقال دي نتيجه انك تبص علي وحده مش تخصك واي بنت بعد كده تشوفها تفتكر الض،،،رب اللي اخدته وعينك تنزل في الأرض وسابهم مرميين علي الارض وراح عند خديجه اللي كانت واقفه خايفه ومرعوبه 
عاصم. مالك خايفه ليه كده خلاص اهدي مفيش حد هيقرب منك واخد منها مروان وقال يلا نمشي 
خديجه. وهما ماشيين شكرا ي عاصم انا كنت خايفه ل 
عاصم. كنتي خايفه ل اسيبك ليهم مقابل الفلوس صح وقولتي اني محتاجها علشان علاج امي مش كده 
خديجه. بصراحه اه 
عاصم. خديجه انا مش وحش علشان اعمل كده انا اه محتاج الفلوس و اوي كمان علشان علاج امي بس تفتكري لو عملت كده وسبتهم ليكي واخدت الفلوس كده امي هتخف ما ممكن ربنا يبتليني وبدل ما امي تشفا يجرلها حاجه وبعدين أنا راجل وامي ربتني علي الصح والغلط 
خديجه. انا اسفه 
عاصم. ولا يهمك يلا وصلنا خودي مروان واطلعي واقفلي عليكي كويس ولو عوزتي حاجه رني عليا وانا هظبط الدنيا كده واكلمك 
خديجه. تمام واخدت مروان وطلعت وعاصم رجع ل أمه تاني المستشفى وفضل قاعد معاها لحد ما نام على نفسه وهو قاعد. 
خديجه. بعد ما طلعت اخدت مروان في حضنها ونامت .
وفي الصباح. خديجه صحيت علي صوت رن الجرس 
خديجه. طيب طيب جايه اهو وراحت فتحت 
نور. هيا الست هانم كان عندها سهره ولا اي انا عماله ارن واخبط من بدري 
خديجه. وهيا لسه باين عليها اثر نوم قالت بس اي صوتك ده علي الصبح و وطي صوتك مروان نايم 
نور. طيب ي اختي ادخلي فوقي كده واجهزي عقبال ما اعمل قهوه نشربها علشان تصحصي 
خديجه. طيب وراحت تجهز نفسها وراحت عند نور لقتها عملت القهوه وقعده مستنياها وقعدت معاها 
وهما قاعدين مروان عيط 
خديجه. نور معلش روحي هاتي مروان لاني مش قادره
نور. طيب وراحت تجيب مروان وقالت موزه عامل اي ي حبيبي وحشتني وبا،،،سته وراحت عند خديجه لقتها نايمه علي نفسها 
نور. هو اي ده خديجه
خديجه. ي بنتي اي صوتك العالي ده 
نور. في اي ي بت مالك انا مش واخده علي خديجه دي فين خديجه النشيطه اللي باجي عندها بلاقيها قامت وجهزت وفطرت ولبست مروان وجهزته لل الحضانه وقاعده بكل رواق تشرب قهوه وقاعده مستنياني كمان 
خديجه. ما انتي عارفه اني كنت مع عاصم امبارح في المستشفى علشان أمه واني روحت متأخر وحكت ليها اللي حصل وهو عاصم بيوصلها 
نور. نهارك اسود ومهبب فوق دماغك ي خديجه خليه كان سابك ليهم كنتي عملتي اي
خديجه. معرفش بقا ي نور اللي حصل وبعدين عاصم اثبت العكس وأنه كويس بطلي بقا تخوفيني منه 
نور. طيب ي ستي مش هتكلم عنه تاني يلا علشان نودي مروان الحضانه ونروح الشغل 
خديجه. يلا وراحوا وصلوا مروان وطلعوا علي الشغل وكل وحده راحت علي شغلها علشان تخلص وخديجة كان عندها شغل كتير واجتماعات وتصميمات وخلصت شغلها كله علشان تاخد اجازه علشان هتسافر وراحت قدمت كمان علي اجازه وبعد ما خلصت راحت ل نور 
خديجه. اي ي نور خلصتي ولا قدامك كتير 
نور. لا خلصت يلا علشان نروح نجيب مروان 
خديجه. يلا وجابوا مروان وبعدين رجعوا البيت عند خديجه وعملوا الاكل مع بعض وقعدوا يأكلوا وهما قاعدين
نور. وعلي كده بقا ي خديجه عاصم هيسافر معاكي ولا هيعمل ايه علشان أمه وكده 
خديجه. معرفش انا مكلمتوش من ساعه ما كان معايا و وصلني انا ومروان 
نور. طيب يبقا كلميه وشوفي الوضع 
خديجه. طيب اي ده انتي ريحه فين 
نور. همشي انا بقا علشان امي وكده وانتي عارفه 
خديجه. طيب ونور مشيت وخديجه اخدت مروان في حضنها وخليته مسك لعبه في أيده ورنت علي عاصم 
عاصم. الو 
خديجه. الو اي قولت هترن ومرنتش انت نسيت أننا مسافرين ولا اي ولا انت غيرت رئيك 
عاصم. لا منستش ولا غيرت رئي انا لسه عند كلامي بس كنت مشغول شويه وكنت بظبط شويه أمور وكده وكمان كنت بتفق مع الممرضه اللي في المستشفى أنها تخلي بالها من امي وأنه لو في اي حاجه حصلت تكلمني على طول 
خديجه. اه طيب  
عاصم. يلا جهزي نفسك انتي ومروان وانا هجيب حاجتي وجاي عندكم 
خديجه. طيب وقفلت معاه وقامت لمت لبس،،ها هيا ومروان وظبطت الدنيا ورنت علي نور وقالت لها أنه عاصم جاي وأنهم خلاص ماشيين 
نور. طيب انا جايه علشان اسلم عليكم قبل ما تمشوا 
خديجه. ماشي أنا مستنياكي وقفلت 
نور. جهزت وراحت قالت ل امها إنها رايحه عند خديجه وامها وافقت  وبعد شويه كانت وصلت وسلمت علي خديجه ومروان وقعدت معاها عقبال ما عاصم ياجي وبعد شويه كان وصل
عاصم. هااا خلصتوا جاهزين 
خديجه. اه جهزنا يلا 
نور. سلام ي خديجه سلام ي موزه 
خديجه. سلام وعاصم اخدهم ومشي وكان في طريقهم إلى بيت اهل خديجه وطول الطريق وهيا خديجه متوتره 
عاصم. مالك ي خديجه متوتره لي كده اهدي 
خديجه. مش متوتره خالص 
عاصم. اه ما انا عارف هاتي جاي مروان اشيله وانتي اهدي شويه وبعدين أنا معاكي ومتخفيش مش هخلي حد ياجي جانبك ولا يقرب منك 
خديجه. انا مش عرفه اقولك اي تسلم 
عاصم. متقوليش المهم اهدي كده وروقي انتي متوتره من دلوقتي اومال لما نوصل ويعرفوا اني جوزك وكده 
خديجه. انت بتوترني ولا بتهديني ولا بتعمل اي
عاصم. ههه الاثنين المهم خليكي قويه كده 
خديجه. ماشي و طول الطريق عاصم كان عمال يلعب ويهزر مع مروان ومروان كان مبسوط وبيضحك وخديجه لما شافتهم كده نسيت توترها وكانت بتتفرج عليهم وبعد شويه كانوا وصلوا واول ما وصلوا حصل ،،،،، 

عاصم كان عمال يلعب ويهزر مع مروان ومروان كان مبسوط وبيضحك وخديجه لما شافتهم كده نسيت توترها وكانت بتتفرج عليهم وبعد شويه كانوا وصلوا واول ما وصلوا حصل أنه خديجه طلعت الاول وكان وراها عاصم وهو شايل مروان وخديجه خبطت علي الباب وفتحت لها جميله واول ما شفتها قالت بفرحه خديجه و اخدتها في حض،،نها وسلمت عليها وكلهم طلعوا علي صوت جميله وهيا بتقول خديجه ومارتين اول ما شافت خديجه جريت عندها وحضنت،،،ها وقالت كنت متاكده انك هتاجي ومش هتسبيني لوحدي في يوم زي ده ادخلي ادخلي ولسه هتقفل الباب خديجه قالت استني ي مارتين وقالت تعال ي عاصم وعاصم دخل وهو شايل مروان 
محمد. اول ما شاف شاب ومعاه ولد وشايله زعق وقال هو انا مش قولتلك لو عايزه تحضري فرح اختك تاجي لوحدك مش بتسمعي الكلام ليه وبعدين مين دول ي ست هانم 
خديجه. ده زوج تأجير ومعاه ابني ي بابا 
محمد. بصدمه 😳 زوج تأجير
قاسي. بعصبية انتي اتجننتي ي بت عايزه تفضحينا يعني مش مكفيكي ابنك اللي من غير اب جايبه كمان زوج تأجير وكان هيروح يضربها بس عاصم وقف قدامها وقال عندك ي اخو مراتي انا جاي اقضي مهمه وامشي وبما اني زوجها حتي لو تأجير وكده وكده ف انا مش هسمح لحد أنه يقرب من مراتي ويضربها ومش من الرجوله انك تضرب اختك ولا اي بنت تانيه 
قاسي. بعصبية انت مالك ي جدع انت بتدخل ليه 
خديجه. بس ي قاسي وانت ي عاصم اهدوا وبعدين قالت هو مش حضرتك ي بابا رفضت اني اجي ومعايا ابني علشان الناس متسألش وتقول مين ده وابن مين وعلشان اجي واجيب ابني معايا اطريت اني اجيب زوج ليا واب لابني 
محمد. بعصبيه ي بنت الكللل،بب انتي هتشوهي سمعتنا بالشكل ده انتي نيلتيها اكتر هقول لل الناس امته بنتي اتجوزت لا وكمان معاها ولد 
خديجه. بدموع 🥺 انت كل همك الناس طيب وانا ي بابا انا بنتك ديجه اللي كنت بتحبها اي قلبك محنش ليا في غيابي يعني مش وحشتك بعد 3 سنين دول وانا اللي كنت مفكره انك اول ما تشوفني هتاخدني في حضنك وبعدين انت ليه بتحاسبني علي غلطه انا مش عملتها ليي 
قاسي. اخرسي ي بت مش عايز اسمع صوتك ي ريتك ما كنتي جيتي غوري من هنا علشان لو طولتك هشرب من د،،،مك غوري 
عاصم. راح عند خديجه ومسك اديها وقال ممكن تهدوا بقا 
وانت ي عمي متخفش يعني لو حد سال اني جوزها ازاي جيب الحق عليا وقول اني أجبرتها تتجوزني علشان انا بحبها ومكنتش عايز حد تاني ياخدها مني واني اتجوزتها بدل ما كنت اخدت منها اللي انا عايزه وسبتها 
جميله. خلاص بقا ي محمد انهي الموضوع ده وهو قالك اهو علي الحل وكويس أنها جابت زوج تأجير معاها وكمان مستعد يحط الحق علي نفسه احسن ما كانت جات لوحديها ومعاها ابنها وقتها ده اللي مكنش هنعرف نتصرف فيه اهدا كده علشان أهل جوز بنتك علي وصل ولازم نحضر لل الفرح خليه يعدي علي خير بدون مشاكل 
محمد. تمام بس اول ما الفرح يخلص تمشي تغور من هنا هيا وابنها وكمان الولد اللي معاها ده 
قاسي. بس ي بابا 
محمد. قاسي خلاص مش عايز اسمع كلام تاني في الموضوع ده وانا قولت اللي عندي 
قاسي. بص ل خديجه بعصبيه وسابهم كلهم ومشي 
مارتين. راحت عند اختها وحضنتها وقالت معلش ي خديجه انتي عارفه بابا وان شاء الله خير وممكن قبل ما تمشي تكوني اتصالحتي مع بابا ونخلص بقا من الموضوع ده للابد وتقدري انك تعيشي معانا 
خديجه. بدموع 🥺 أن شاء الله ومسحت دموعها وقالت يلا ي حبيبتي شوفي اي اللي ناقصك وانا معاكي واللي ناقص نروح نجيبه مع بعض
مارتين. يلا بس مروان اي وضعه 
عاصم. متقلقيش علي مروان ي خديجه وروحي مع اختك 
خديجه. تسلملي ي عاصم وسابت مروان مع عاصم ومشيت .
جميله. راحت علشان تعمل اكل ل عاصم ولو مروان محتاج حاجه وخلتهم يقعدوا في اوضه لوحدهم علشان محدش يتكلم ويزعجهم .
في الوقت ده خديجه كانت مع مارتين 
وكانوا قاعدين يتكلموا مع بعض ومارتين كانت بتقول ل خديجه علي خطيبها وأنه هو اسمه فراس و بيشتغل مهندس ديكورات وقعدت تحكيلها عن عائلته وأمه وابوه وبعد ما خلصوا كلام 
مارتين. قالت خديجه احنا محتاجين ننزل علشان نختار الفساتين علشان لسه مش حجزت وقولت أنه لما تاجي نروح مع بعض ولو يعني مكنيش جيتي كنت روحت لوحدي باليل وكده بس الحمد لله انك جيتي علشان تختاري معايا علشان كنت متوتره اني اختار لوحدي وفي الاخر اطلع وحشه والناس تقعد تكلم عليا 
خديجه. متقلقيش ي حبيبتي انا جيت اهو واي حاجه انتي عايزاها هنعملها ونجبها مع بعض وان شاء الله هتكوني احلا عروسه 
مارتين. إن شاء الله يلا روحي جهزي نفسك وانا كمان وبعدين ننزل 
خديجه. اشطا وراحت علشان تشوف مروان وعاصم وتقولوا أنها هتنزل مع اختها 
عاصم. تمام بس تحبي اني اجي معاكم 
خديجه. لا خليك انت بس مع مروان وخلي بالك منه واحنا هننزل ومش هنتاخر 
عاصم. تمام وبعدين خديجه جهزت نفسها وراحت اخدت مارتين وقالت ل جميله أنهم هينزولوا علشان الفساتين ونزولوا بعد ما اخدوا الموافقه وفضلوا يدوروا في المولات علي فساتين حلوه بس مارتين مكنش عجبها حاجه وفجاه شافت فستان شبه الاميرات كده وعجبها اووي وقالت ل خديجه أنه عجبها ودخلت علشان تقيسه وتشوفه وطلع حلو اوي عليها وخلاص اتفقت أنها هتاخده وراحوا علشان يحجزوا الميكب وكده وحجزوا بعد ما لفوا علي كذا حد كده واخيرا استقروا علي المكان اللي مارتين هتعمل فيها الميكب وكده وبكدا خلصوا كل 
ترتيبات اللي هما كانوا عايزنها وفجاه وهما ماشيين حصل 😳😳

وبكدا خلصوا كل ترتيبات اللي هما كانوا عايزنها وفجاه وهما ماشيين حصل 😳😳 أنه خديجه شافت حبيبها القديم واللي هو ابو مروان الحقيقي اول ما خديجه شافته خافت اووي واتوترت ومارتين لحظت أن خديجه اتوترت 
مارتين. انتي كويسه ي خديجه ؟
خديجه. وهيا بتحاول تهدا اه كويسه ولسه هيمشوا ويكملوا طريقهم لقيوا قاسي قدامهم ب العربيه 
قاسي. نده علي مارتين وقالها يلا اركبي 
مارتين. ماشي يلا ي خديجه
قاسي. انا قولت اركبي مقولتش لل الك،،،لبه اللي معاكي دي 
مارتين. في اي ي قاسي هنسبها يعني لوحديها في الشارع 
خديجه. بدموع 🥺 خلاص ي مارتين روحي انتي امشي مع قاسي وكمان علشان الحاجات اللي معاكي دي 
مارتين. انا مش هينفع اسيبك لوحدك وامشي 
قاسي. اخلص ي بت هتاجي ولا اسيبك معاها وامشي 
خديجه. روحي ي مارتين اخلصي روحي وزقتها 
مارتين. طيب وركبت ومشيت مع قاسي وسابو خديجه لوحدها 
مارتين. لي كده ي قاسي فيها اي يعني لو كانت جات معانا ي اخي كنت اعتبرها وحده غريبه ولا وحده صحبتي  بعدين دي اختك يعني هما قسيت عليها ومهما هيا عملت حاجه غلط سواء بقصد او بدون قصد هيا في الاخر اختك 
قاسي. اخرسي خالص مش عايز اسمع صوتك وهيا مش اختي .
مارتين. اصلا مفيش فايده في الكلام معاك انا هسكت 
عند خديجه. كانت ماشيه لوحدها وكانت خايفه ومتوتره ل ابو مروان الحقيقي يشوفها ويتعرض ليها وكانت بتحاول تخبئ نفسها وهيا ماشيه بس فجاه عدت من جانبه وهو لمحها واول ما شافها قال خديجه وخديجه في الوقت ده عرفت أنه لمحها وراحت استخبت في مكان كده علشان مش يشوفها وراحت رنت علي عاصم. 
عاصم. الو 
خديجه. بدموع 🥺 وخوف وتوتر الو عاصم الحقني 
عاصم. اول ما سمعها كده قام بسرعه من مكانه وقال في اي ي خديجه مالك حصل اي انطقي 
خديجه. بدموع 🥺 تعاله بسرعه ي عاصم انا خايفه اووي 
عاصم. طيب انتي فين وانا جاي حالا انتي فين 
خديجه. بتوتر انا عند المول الكبير ده مستخبيه في مكان كده 
عاصم. انا مش عارف فين المول ده انا مش عارف حاجه هنا الو خديجه الو ي ربي اعمل اي شكل الخط انقطع وحاول يرن عليها التليفون اتقفل طلع بسرعه من الاوضه وعطا مروان ل جميله 
جميله. في اي ي ابني مالك 
وقبل ما ينطق عاصم دخل قاسي ومعاه مارتين 
عاصم. راحل عند مارتين وقالها فين خديجه
مارتين. خديجه انا سبتها وجيت مع قاسي أصله مرضيش يخليها تركب معانا وهيا قالتلي روحي معاه انتي علشان الحاجات اللي معاكي
عاصم. بعصبية انت اخ انت ،،، انت عارف لو خديجه حصل ليها حاجه مش هرحمك انت فاهم وانتي تعالي معايا بسرعه وريني فين المول الكبير ده وانتي ي طنط خلي بالك من مروان لحد ما نرجع 
جميله. في اي ي ابني وخديجة مالها 
عاصم. مردش وسحب مارتين وكان ماشي و وقفه قاسي 
قاسي. انت واخد اختي على فين يلا 
عاصم. بدون ما يتكلم عطا ليه بوكس وزقه علي الارض واخد مارتين ومشي 
مارتين. في اي ي عاصم فهمني 
عاصم. تعرفي توديني عند المول الكبير اللي هنا وانتي ساكته بسرعه 
مارتين. طيب ومشيت و راحوا عند المول الكبير
عاصم. اول ما وصلوا فضل يدور علي خديجه في كل مكان ويجري هنا ويرح هنا وفي الاخر لقيها مستخبيه جري عندها وقال خديجه اول ما خديجه سمعت صوته وشافته حضن،،ته وبدموع عاصم انا خايفه اووي خودني من هنا بسرعه 
مارتين. لما شافت اختها كده قالت مالك ي خديجه حصل اي لكل ده 
عاصم. طيب اهدي وقوليلي حصل معاكي اي 
خديجه. هو هو ي عاصم 
عاصم. مين هو ي خديجه
خديجه. هو نفس الشخص اللي بسببه خسرت اهلي وخسرت نفسي وبقا معايا ولد منه ي عاصم شافني وفضل ينادي عليا وانا خوفت ي عاصم ل يعمل معايا زي ما عمل انا خايفه اووي وفضلت تعيط 
عاصم. ششش اهدي مفيش حد يقدر أنه يقرب منك وخليكي قويه وقد حالك واي حد يتعرض ليكي تاخدي حقك ب ايدك خديجه قويه يلا اهدي كده وامسحي دموعك 
مارتين. اهدي ي خديجه احنا معاكي 
عاصم. يلا علشان نرجع البيت وهما ماشيين شافهم تامر وفضل ينادي ويجري وراهم بس ملحقش 
وبعد شويه من الوقت كانوا وصلوا البيت جميله اول ما شافت خديجه جريت عليها وقالت حصل اي ي بنتي مالك وكان موجود قاسي ومحمد 
قاسي. مهتمش ل سوال جميله وقرب من عاصم ومسكه وقاله انت ازاي تضربني وترميني علي الارض 
عاصم. احمد ربنا اني معملتش اكتر من كده انت اخ انت انت ازاي تسيب اختك لوحدها في الشارع وتمشي افرض حصلها حاجه ولا حد اتعرض ليها وتعرف كمان لو كان حصل ليها حاجه مكنتش هرحمك 
جميله. بعصبية خلاص مش وقت خناق اي اللي حصل ي خديجه.
خديجه. مفيش ي ماما عن اذنكم هدخل اشوف ابني وجريت بسرعه علي الاوضه واخدت ابنها في حضنها وفضلت تعيط 🥺
عاصم. سابهم ودخل لقي خديجه قاعده تعيط وحضنه مروان قرب منها وقالها اهدي واخد منها مروان وقال روحي اغسلي وشك وتعالي نامي شويه ولما تصحي نتكلم 
خديجه. بس 
عاصم. اسمعي الكلام يلا روحي 
خديجه. حاضر وراحت غسلت وشها وراحت علشان تنام 
في الوقت ده
جميله سالت مارتين عن اللي حصل ل خديجه
ومارتين قالت إنه خديجه خافت لما شافت تامر بالصدفة ومن خوفها منه استخبت واتصلت علي عاصم علشان ياجي ياخدها قبل ما تامر يشوفها أو يتعرض ليها ولما روحنا لقينها مستخبيه وقاعده تعيط وكانت خايفه ومتوتره. 
جميله. بدموع ي حببتي ي بنتي انا مش عارفه بيحصل معاكي كده لي بس 
مارتين. اهدي ي ماما خديجه كويس وبعدين العيب علي ابنك اللي بدل ما يحميها سابها في الشارع واخدني ومشي 
وبدل ما تستنجد ب أهلها راحت واستنجدت بحد غريب عننا واللي هو عاصم اختي بقت بتثق فيه وفينا لا وراحت عند قاسي وقالت هو انت اخ فعلا زي ما عاصم بيقول انت لو اخ مكنتش سبت اختك في الشارع لوحدها انت لو اخ كنت خوفت علي اختك كنت حميتها كانت لما تقع في مشكله تقول انا عندي اخويا وسندي واقدر اني اتسند عليه تفتكر ي قاسي لو خديجه كان حصل اللي حصل معاها ده برضاها مش غصب عنها كانت هتبقا في الحاله اللي هيا فيها دلوقتي دي هاا رد عليا كانت هتبقي خايفه منه اووي كده كانت هتجيب زوج تأجير وتقول عليه أنه جوزها اكيد لا خديجه اتحملت اووي وبما فيه الكفاية ومحدش فينا فكر أنه يقف جانها انا بجد مش عارفه اقولك اي سواء انت او بابا وسابتهم وراحت عند خديجه تطمن عليها بس لقتها نايمه سابتها وطلعت وراحت اوضتها وقالت تنام شويه قبل ما اهل ابوها وامها ياجوا 
عند جميله ومحمد وقاسي. 
جميله. راحت عند قاسي وض،،،ربته بالقلم وقالت انت لو اخ فعلا مكنتش سبت اختك وجيت حتي لو كنتوا زعلانين مع بعض ازاي تسيب اختك لوحدها وتاجي ي كلل،ب 
محمد. جميله خلاص اللي حصل حصل مش عايز كلام في الموضوع ده وبعدين شويه وهتلاقي الناس جات خلي فرح بنتك يعدي علي خير مش هتبقا الصغيره والكبيره قاعدين معانا ومفيش وحده فيهم تتجوز كفايه علينا وحده ومش عارفين نتصرف في المصيبه بتاعتها وسبهم ومشي 
وقاسي. بعصبيه مشي من قدام أمه ودخل اوضته وجميله راحت علشان تشوف خديجه بس لقتها نايمه وعاصم قاعد مع مروان وراحت علشان تشوف الاكل.
عاصم وهو قاعد مع مروان اتصل ب الممرضه اللي في المستشفى علشان يطمن علي أمه والممرضه قالت إنه أمه كويسه وعاصم طلب أنه يشوفها فديو ويتكلم معاها وفعلا كلمها واطمن عليها وأنها كويسه ومش ناقصها حاجه وقفل معاها.
وبعد شويه كانت خديجه صحيت من النوم وقالت إنها هتتعامل عادي وكان مفيش حاجه حصلت وأنه بمجرد ما اختها تتجوز هترجع تاني لبيتها وحياتها وهتبعد خالص عن المدينة دي وقامت جهزت نفسها وراحت علشان تشوف مروان وعاصم ولقتهم عمالين يلعبوا مع بعض
خديجه. قربت منهم وقالت ل مروان حبيب ماما عامل اي
عاصم. قال مروان كويس وكمان أكلته وشربته وغيرت ليه هدومه متقلقيش عليه انتي بقيتي عامله ايه
خديجه. كويسه شكرا ي عاصم 
عاصم. مفيش شكر بينا ي خديجه المهم انتي اهدي كده وروقي ومتفكريش في اللي حصل 
خديجه. تمام وعلشان تغير الموضوع قالت مامتك عامله ايه وكلمتها ولا لا
عاصم. اه كلمتها من شويه وهيا كويسه الحمد لله
خديجه. الحمد لله لو احتاجت اي حاجه قولي 
عاصم. تمام وفجاه وهما قاعدين جميله نادت علي خديجه
خديجه. طيب ي عاصم خليك مع مروان عقبال ما اشوف ماما 
عاصم. طيب وراحت خديجه عند جميله 
جميله. بقيتي كويسه ي بنتي 
خديجه. الحمد لله
جميله. طيب حطي الاكل معايا علشان ناكل مع بعض زي زمان ونادي علي ابوكي واخوكي 
خديجه. اسفه ي ماما زمان وقته خلص ومش هيرجع تاني انا هاكل لوحدي مع عاصم وانتوا كولوا مع بعض
جميله. بس 
خديجه. معلش ي ماما كده احسن واخدت اكل ليها هيا وعاصم وراحت علشان تاكل 
وجميله ومارتين ومحمد وقاسي قاعدوا يأكلوا مع بعض محمد كان هيسال عن عاصم وخديجة بس رجع في كلامه وقعد ياكل وهو ساكت وطبعا قاسي ولا فارق معاه مارتين قالت اومال فين خديجه ي ماما 
جميله. راحت تاكل هيا وعاصم لوحدها ي بنتي
وبعد ما خلصوا اكل الناس والضيوف بدءت تاجي وهما اهل محمد وجميله وقاعدوا ومارتين قدمت عصير وببسي 
وخديجة طلعت وسلمت عليهم وفجاه وهما بيسلموا علي بعض طلع مروان وعاصم 
زينب عمه خديجه قالت اومال مين دول ي محمد 
خديجه. هقولك انا ي عمتي ده عاصم جوزي واللي معاه مروان ابني 
اول ما خديجه قالت كده كل العائله اتصدمت 😳 وقالت جوزك وابنك ؟ امته ده حصل وازاي واحنا منعرفش ليه 
يتبعععععع 

زينب عمه خديجه قالت اومال مين دول ي محمد 
خديجه. هقولك انا ي عمتي ده عاصم جوزي واللي معاه مروان ابني 
اول ما خديجه قالت كده كل العائله اتصدمت 😳 وقالت جوزك وابنك ؟ امته ده حصل وازاي واحنا منعرفش ليه
قاسي. بصوت واطي ل محمد قال بنتك هتفضحنا ي بابا 
محمد. اسكت ي قاسي خليهم يعرفوا أن هيا متجوزه ومعاها ولد من جوزها احسن ما يعرفوا أنها جابت ولد وملهوش اب وكمان من غير جواز وساعتها دي هتكون الفضيحه اللي بجد وخلينا نلم الموضوع قبل ما اهل خطيب اختك ياجوا ولما يسألوا هنقول انها متجوزه عادي وأنها كانت مسافره 
قاسي. اللي تشوفه ي بابا وسكت 
نادي خال خديجه. قال امته اتجوزتي ي خديجه واحنا منعرفش ليه مالك ساكته ليه ؟
خديجه. كانت هتكلم بس 
عاصم قرب من خديجه ومسك اديها وقال عنك انتي ي حبيبتي وقال أنا عاصم جوز خديجه واتجوزنا من 3 سنين
حفصه خاله خديجه.متجوزين من 3 سنين واحنا منعرفش 
عاصم. ايوه انتي مش شايفه ابننا مروان بسم الله ماشاء الله عليه كبير وعنده 3 سنين 
زينب. ايوه صح بس انتوا اتجوزتوا ازاي واتقبلتوا ازاي ؟
عاصم. هقولك انا اتقبلنا لاول مرة كانت في المطعم كانت قاعده مع صحبتها وانا من حظي الحلو اني كنت قاعد علي الترابيزه اللي جانبهم ولمحتها بالصدفه وبضحكتها الحلوه خطفتني وخطفت قلبي كانت اول مره اعجب ببنت كده من اول مره وفضلت مركز معاها طول ما احنا قاعدين وهيا مكنتش وخده بالها لقيت نفسي مشدود ليها وكنت عايز اروح واكلمها بس ساعتها منعت نفسي وقولت اي اللي انا بعمله ده جائز اعجاب بسيط وهيروح ل حاله وبعدين مشيت ولما روحت البيت بقت مش بتفارقني لحظه وحده وكنت بفكر فيها طول الوقت وفضلت علي الحال ده يومين وفي اليوم الثالث قررت اني اروح المطعم ده تاني يمكن تكون موجوده وفعلا روحت واول ما دخلت دورت في المطعم كله عليها بس مكنتش موجود وفضلت مستني وقولت يمكن تاجي بس مجتش والوقت كان خلاص اتأخر قررت اني ارجع البيت وقضيت بقيت اليوم بفكر فيها لحد ما نمت وفي اليوم اللي بعده روحت شغلي ولما خلصت روحت علي المطعم اول ما دخلت لقتها قاعده مع صحبتها وبرضوا بضحكتها الحلوه خطفت قلبي روحت قعدت في مكان قريب منهم ومن حظي أنه صحبتها مشيت وسابتها لوحدها وبعدين أنا اتشجعت ورحت علشان اعرفها علي نفسي بس هيا صدتني وقتها حاولت اني أوقفها ومسكت اديها علشان تقف بس هيا اتعصبت وقالتلي انت ازاي تمسك ايدي كده انت حيوان وزقتني وسابتني ومشيت قررت اني اعرف طريقها وطريق بيتها علشان مش كل يوم اروح المطعم واستناها تاجي أو لا انا خلاص قلبي كان اتعلق بيها وحبها قدرت أنها توقعني بحبها من غير ما تحس وفضلت فتره متابعها ولحد ما في يوم قررت اني اعترف ليها بحبي واني اتقدم ليها بس لما روحت علشان اقول لها هيا رفضت وانا اتعصبت ازاي ترفضني وترفض حبي وطيب اعمل اي في قلبي اللي اتعلق بيها وحبها قررت من الوقت ده انها تكون من نصيبي واتجوزها انا قبل ما حد تاني يقع في حبها ويتجوزها بدالي ودي كانت فكره مستحيله بالنسبة لي ده لو كان حصل انا كنت مو،ت فيها واتجوزتها بالغصب وكده وعشنا مع بعض فتره وهيا مكنتش طيقاني بس فضلت وراها لحد ما خلتها تحبني ومن حبي فيها واهتمامي بيها قدرت اني اوصل ل قلبها وعشنا مع بعض وجبنا مروان واللي هو رمز حبنا وطبعا مقدرناش أنه نقول لحد وكده وده اللي حصل وبص ل خديجه وقال بحبك ي ديجه وحض،،نها وحض،،ن مروان وقال دي عائلتي الحلوه اللي طلعت بيها من الدنيا وربنا رزقني بيها .
زينب. قصه ولا في الخيال 
جميله. خلاص بقا ي زينب المهم انهم اتجوزا بدل ما كان اخد منها اللي هو عايزه وسبها ومشي 
عاصم. مستحيل اعملي فيها كده دي روحي ي طنط 
زينب. طيب ربنا يخليكم لبعض
عاصم. تسلمي وبص علي خديجه لقيها مكسوفه وطلعت من حضن،،،ه بهدوء 
مارتين. خلصنا بقا من قصه خديجه وعاصم ركزوا بقا عليا انا وفراس ولا هنقضيها خديجه وعاصم 
جميله. ب ابتسامه لا ي حبيبتي اليوم يومك يلا ي خديجه خودي اختك وروحوا اجهزوا قبل ما الضيوف تاجي 
خديجه. حاضر ي ماما تعالي ي مارتين وراحوا علشان يجهزوا. 
وبعد شويه كانوا خلصوا تجهيز والعائله كلها كانت متجمعه وأهل فراس وصلوا كانوا جايين علشان جايبين حاجات ل مارتين قبل الفرح ومارتين قدمت ليهم العصير وقعدت لوحدها هيا وفراس يتكلموا مع بعض وفراس قالها أنه هو مش مصدق أنه كلها بكره وبعد كده هتبقا معاه طول الوقت وقالها أنه هو بيحبها اووي وأنه امته بقا بكره ياجي ويخلص 
مارتين. ب فرحه وابتسامه أن شاء الله ي حبيبي هيخلص وهنكون سوا 
خديجه. دخلت وقالت هااا ي عصافير الحب معلش هنقطع عليكم اللحظه الحلوه دي علشان مامت فراس عايزه فراس 
فراس. احمم طيب هروح اشوفها 
خديجه. قعدت جنب مارتين وقالت بتحبيه 
مارتين. اووي ي خديجه
خديجه. بفرحه ل سعاده اختها ربنا يسعدك ي حبيبتي وحض،،،نتها وبعدين طلعوا وقعدوا مع العائله وكان شويه وكل واحد فيهم مشي وفضلت عائله خديجه.
محمد. ل عاصم بعد ما الكل مشي قال أنا مش عارف اشكرك ازاي ي ابني علي انك انقذتنا من كلام الناس 
عاصم. مفيش شكر ولا حاجه ي عمي بس انا طالب منك طلب لو سمحت
محمد. طلب اي ده ي ابني 
عاصم. ،،،،،،،،،، 
يتبععععع 

محمد. ل عاصم بعد ما الكل مشي قال أنا مش عارف اشكرك ازاي ي ابني علي انك انقذتنا من كلام الناس 
عاصم. مفيش شكر ولا حاجه ي عمي بس انا طالب منك طلب لو سمحت
محمد. طلب اي ده ي ابني 
عاصم. بص ل خديجه وقال أنا عايزك تسامح خديجه ي عمي وقبل ما تقول اي حاجه انا حابب افهمك أنه اللي حصل ل خديجه ده كان غصب عنها خديجه قالت لي علي كل حاجه حصلت معاها وبالرغم من اني واحد غريب عنها صدقتها وكمان اتاكدت اكتر لما نزلت مع مارتين ومارتين جات لوحدها مع قاسي ولما لمحت ابو مروان الحقيقي خافت واتوترت وكلمتني وهيا بتعيط وتقولي تعال الحقني ي عاصم بنتك ي عمي لو كانت عملت كده برضاها مكنتش خافت لما شافته وبعدين حضرتك كنت خايف من كلام الناس ومن الفضيحه بس خلاص مفيش حد يقدر أنه يتكلم لاني فهمتهم كل حاجه خود بنتك ي عمي في حضنك هيا ملهاش غير أهلها كفايه السنين اللي قضتوها بعيد عن بعض 
خديجه. كانت واقفه ودموعها نازله 
محمد. كان بيسمع ل عاصم وكان بيفكر في كلامه 
جميله. علشان خاطري ي محمد خود بنتك في حضنك وعوضها عن 3 سنين اللي بعدت فيهم عننا وانت ي قاسي مهما حصل دي بتفضل اختك المفروض انت سندها ي ابني ده بعد عمرا طويل أن شاء هتكون انت اللي مسؤول عن اخواتك دلوقتي بتعمل كده اومال بعدين هتعمل اي هتسبهم ؟
عاصم. ارجوك ي عمي فكر في كلامي خديجه دي مفيش زيها في الدنيا كلها انا اتعملت معاها بسيط بس صحيح المواقف بتبين 
قاسي. انت بينك وبينها اي ي عاصم علشان تاجي هنا وتعمل زوج تأجير وتدافع عنها وتحط الحق علي نفسك لا وكمان بتحاول انك تصلح علاقتنا بيها 
عاصم. مفيش بيني وبين اختك ي عاصم الا كل خير عايز تعرف اني لي قبلت اني ابقا زوج تأجير لانه امي مريضه كانسر وبتتعالج والمصاريف كتيره اووي وهيا ملهاش غيري انا ابويا متوفي ومعنديش اخوات وانا بشتغل ليل ونهار علشان اقدر اني اوفر علاج ل امي بس برضوا مهما اشتغل مفيش فايده لانه المصاريف بتاع العلاج دي كتيره اووي وعلشان كده قبلت اني ابقا زوج تأجير لانه اختك بتساعدني في علاج امي يعني متفكرش علشان حاجه تانيه اختك مفيش زيها اختك لو كانت عايزه تفضحكم كانت جات لوحديها ومعاها ابنها وكانت قالت اللي يحصل يحصل بس هيا فكرت فيكم ي قاسي وجبتني معاها ولمينا الموضوع 
جميله. راحت عند خديجه بدموع 🥺 وقالت ي حبيبتي ي بنتي واخدتها في حضنها وقالت متخليش قلبك قاسي علي بنتك ي محمد بنتك اتحملت كتير سواء اللي حصل ليها من ابو مروان أو أنها راحت مدينة تانيه وراحت تعيش فيها لوحدها واشتغلت و ولدت ابنها وكبرته وكل ده وهيا لوحده واكيد واجهت صعوبات علشان توصل للي هيا فيه ده 
محمد. كان بيسمع وهو متأثر وراح عند خديجه واخدها في حضنه وقال حقك عليا ي بنتي 
وخديجة اول ما حض،،،نها شددت على حضنه وفضلت تعيط وتقول سامحني ي بابا وحقك عليا انا اسفه 
محمد. خلاص ي حبيبتي انسي اللي حصل ومسح ليها دموعها وقال ل قاسي سامح اختك ي قاسي وخلينا نقفل علي الموضوع ده بقا وكأنه محصلش 
قاسي. بس ي بابا مش بسهوله كده ننسا 
محمد. عارف ي ابني بس خلاص مش في ادينا حاجه نعملها ولا نرجع ولا نصلح في اللي فات 
قاسي. معاك حق ي بابا وراح ل أخته وقال حقك عليا ي خديجه انا اسف 
خديجه. بدموع وانا اسفه ي قاسي 
والعائله كلها حضنت بعضها وخديجه رجعت تاني ل حضنك أهلها وكمان سامحوها بفضل عاصم 
خديجه. راحت ل عاصم وقالت أنا مش عارفه اشكرك ازاي علي اللي انت بتعمله معايا بجد شكرا اووي متتخيلش انا كنت مستنيه اللحظه دي قد اي وانت جيت في يوم وليله وحققتها ليه انت مفيش منك ي عاصم 
عاصم. مفيش شكر ولا حاجه و يعني وكفايه انك بتساعديني في علاج امي
خديجه. متقولش كده ي عاصم امك زي امي يعني 
عاصم. تسلمي ي خديجه هروح انا بقا علشان ارن علي الممرضه وأشوف امي 
خديجه. تمام ويبقا سلملي عليها 
عاصم. تمام .
وخديجة كانت قاعده مع عائلتها وكانوا مبسوطين وفرحانين 
جميله. واخيرا رجعنا تاني عائله وحده من غير ما ينقصنا حد بجد انا مش مصدق 
محمد.  الحمد لله ي جميله وده بفضل عاصم وفجاه مروان عيط وخديجه راحت علشان تشوفه ماله ولقته مبهدل نفسه وموقع علي نفسه المايه وغرقان ف راحت وغيرت ليه وسكت وكلمت نور 
نور. كده ي خديجه متساليش عني 
خديجه. معلش ي حبيبتي كنت مشغول وبعدين أنا عندي ليكي خبر حلو اووي 
نور. خير خبر اي اتجوزتي انتي وعاصم رسمي ولا اي هه
خديجه. لا ي اختي خبر غيره 
نور. طيب قولي بسرعه 
خديجه. طيب انا وبابا وقاسي اتصالحنا مع بعض ورجعنا تاني زي الاول
نور. بفرحه بجد ي خديجه وده حصل ازاي 
خديجه. طبعا بجد وحصل بفضل عاصم وحكت ليها كل اللي حصل 
نور. كل ده حصل معاكي ي كلبه ومقولتليش 
خديجه. اهو اللي حصل بقا واول ما فضيت كلمتك 
نور. بس عاصم طلع شخص كويس متخيلتش أنه يعمل كده ويصالحك مع أهلك وكمان يدافع عنك 
خديجه.  وانا كمان بس بجد شكرا ليه بقولك أي ي نور 
نور. قوليلي ي ست خديجه
خديجه. عايزاكي تبقي تروحي تزوري أمه في المستشفى ولو احتاجت اي حاجه ساعديها ولو المستشفى عايزين فلوس ولا حاجه قوليلي وانا هحول ليكي 
نور. بس لي كل ده هيا لو احتاجت حاجه اكيد عاصم هيطلب منك 
خديجه. معلش ي خديجه اعملي اللي قولتلك عليه وكمان علشان مش تحس انها لوحدها وكده وده اللي اقدر أقدمه ل عاصم قصاد اللي عمله معايا اللي عمله معايا مفيش حد من أهلي فكر أنه يعمله ولا يساعدني هو الوحيد اللي وقف معايا 
نور. ماشي ي ست خديجه حاجه تاني 
خديجه. لا ي ستي خالي بالك من نفسك
نور. وانتي كمان وسلميلي علي الولا ميزو 
خديجه. حاضر ي حبيبتي سلام 
نور. سلام. 
وبعد ما خلصت خديجه مع نور راحت اخدت مروان في حضنها ونامت وعاصم بعد ما كلم أمه واطمن عليها راح نام. 
وفي اليوم التالي كان فيه تجهيزات علشان حنه مارتين والدنيا كانت مقلوبه وفيه تجهيزات كتير اوووي 
خديجه. كانت مع مارتين في الكوافير وكان معاها مروان 
عاصم. كان مع قاسي ومحمد 
محمد. اشتري بدله ل عاصم وقاله أنه هديه 
وبعد كلام كتير من محمد وقاسي عاصم قبل الهديه وقرر أنه يلبسها في فرح مارتين وانهارده يلبس اي لبس كاجول من عنده وجاء وقت أنهم يروحوا يجيبوا مارتين من الكوافير وكانت فيه زفه كبيره كان جايبها فراس وبعد شويه كانوا وصلوا الكوافير وفراس دخل علشان يشوف مارتين ودخلت معاه جميله 
فراس. اول ما شاف مارتين انبهر بجمالها وقد اي طالعه حلوه وسلم عليها وكان جايب لها بوكيه ورد وعطا ليها واخدها في حض،،نه وفضلوا يتصوروا مع بعض سيشن 
وقاسي. قال ل عاصم أنه يدخل يستعجلهم علشان يمشوا علشان كده هيتأخروا علي الناس وعاصم اول ما دخل اتصدم لما شاف خديجه وقد اي هيا طالعه حلوه وبدون وعي راح وقال ل خديجه أنها طالعه حلوه اووي وبطير العقل خديجه اتكسفت وقالت احم 
عاصم. بإبتسامه احم انا بقول ل مروان 
خديجه. ههه ما انا عارفه تسلم 
عاصم. قاسي بيقول يلا علشان منتاخرش علي الناس 
خديجه. طيب بس مارتين بتتصور هيا وفراس وكانوا الاثنين وقفين يبصوا عليهم وبعدين مارتين شدت خديجه واتصورت معاها وخلت خديجه ومروان وعاصم يتصوروا مع بعض واتصورت هيا وفراس مع عاصم وخديجه ومروان وبعد ما خلصوا مشيوا والعربيات وكانت هيصه كبيره وكان الكل فرحان ومبسوط و وصلوا البيت واشتغلت الاغاني والرقص والكل كان عمال يرقص 
عاصم. كان شايل مروان علشان خديجه مشغوله مع مارتين وفجاه خديجه كانت رايحه عند عاصم وحصل ،،،،،،، 
يتبععععع. 

عاصم. كان شايل مروان علشان خديجه مشغوله مع مارتين وفجاه خديجه كانت رايحه عند عاصم وحصل أن خديجه خبطت في شخص واول ما بصت لقت تامر ابو مروان الحقيقي وخديجه اتصدمت 😳 ولسه هتمشي وهيا متوتره لقت اللي بيمسك اديها
خديجه. بتوتر سبني انت عايز مني ايه ي عاصم ي عاصم 
تامر. مين عاصم ده اي جو جديد ولا اي ي حلوه بقولك أي مش وحشتك مش حابه نرجع الذكريات 
خديجه. بس ي حيوان ولسه هتض،ربه بالقلم علي وشه بس تامر مسك اديها وقال تؤتؤ كده ازعل منك وانا زعلي وحش وانتي عارفه خليكي حلوه كده علشان ابقا حلو معاكي واعجبك 
وفجاه عاصم شاف خديجه وهيا واقفه مع واحد و متوتره 
و بتحاول أنها تسحب اديها منه ف راح عندها واول ما خديجه شافته اطمنت وقالت عاصم 
عاصم. انت ماسك اديها كده لي مين ده ي خديجه 
تامر. وانت مالك ي جدع انت كنت مين انت 
خديجه. سابته وشدت اديها منه وراحت عند عاصم وقالت احب اعرفك عاصم جوزي 
تامر. هههه جوزك ؟ طيب ازاي هو مش عارف ان انتي ههه ولا ضحكتي عليه 
خديجه. اخرس ي حيوان يلا ي عاصم نمشي ولسه هتاخد عاصم ويمشوا بس تامر اعترض طريقهم وقال مراتك المصونه انا اغتص،،،،بتها  
عاصم. اول ما سمع كده راح ضرب تامر بالبوكس  وقبل ما تامر يكمل كلامه والصوت بينهم يعلا والناس تعرف وخديجه تتفضح راح شد تامر وهو حاطط أيده علي بوقه ومكتفه ودخله البيت و خديجه راحت وراهم لقت الاثنين مسكين بعض والاثنين عملين يضربوا بعض وعاصم بيقول اخرس يلا سيره مراتي متجيش علي لسانك ي حيوان مراتي اشرف منك ومن عشره زيك 
خديجه. لقت الاثنين بيضربوا بعض راحت عند قاسي وهيا بتعيط وبتقول الحق ي قاسي الحق تعال معايا بسرعه 
قاسي. طيب اهدي وقوليلي حصل اي 
خديجه. بدموع تامر ابو مروان هنا وشافني ومسكني من أيدي ولما عاصم شاف كده جاه علشان يلحقني وكنت هاخده ونمشي بس هو اعترض طريقنا وقال ل عاصم مراتك المصونه انا اغتص،،،بتها وعاصم ضربه بالبوكس واخده البيت وعمالين يضربوا في بعض و عاصم اخده علشان الناس وكده 
قاسي. اول ما سمع كده جري بسرعه علي البيت وخديجه وراه وراح لقي أن تامر وعاصم عمالين يضربوا في بعض راح قاسي مسك تامر وضربه وقال ل عاصم مش وقته ي عاصم علشان الناس وعلشان مش نتفضح هات حبل نربطه ونحط بلاستر علي فمه ولما الناس تمشي والفرح يخلص نشوف شغلنا معاه 
عاصم. ماشي ي قاسي وراح جاب حبل وربطوه تامر وحطو بلاستر علي فمه وعاصم قال ل قاسي روح انت ي قاسي علشان محدش يلاحظ غيابك وسيبه انا قاعد معاه ومش هتحرك متخفش وانت حاول تنهي الليله دي في اسرع وقت وخلي طنط جميله تاخد بالها من مروان يلا روح 
قاسي. بس ي عاصم هسيبك لوحدك 
عاصم. متقلقش روح انت وانا هنا مكانك 
قاسي. طيب وخرج وبلغ محمد وجميله باللي حصل وهما خافوا و اتروتروا  ليحصل حاجه ويتفضحوا قدام الناس وعدا نصف ساعه وهما علي أعصابهم و قاسي قال  خلاص خلصنا الليله وقال ل بتاع الديجي أنه ينهي علي كده وخلاص الليله خلصت وكل واحد كان بيروح علي بيته ومارتين كانت مستغربه وقالت ل قاسي في اي
قاسي. قالها بعدين هتفهمي 
مارتين. طيب ي قاسي ودخلت البيت وفي ناس قرايب محمد دخلت البيت علشان يوصلوا مارتين وكده 
ولما عاصم حس أنه في حد داخل راح اخد تامر وشده علي اقرب اوضه هو وخديجه وخديجه كانت دموعها نازله 
عاصم. قرب منها وقال متخفيش انا معاكي ومش هيحصل حاجه وانهارده القصه دي هتنتهي  
تامر. اممم وعمال يتحرك امممم 
عاصم. راح عنده وشد شعره وقال اخرس يلا وحط أيده علي فمه علي البلاستر علشان مفيش حد يسمع حاجه واستنا لحد ما الكل مشي ودخل عليه قاسي ومحمد 
عاصم. قال ل قاسي الناس مشيت ي قاسي 
قاسي. ايوه ي عاصم خلينا بقا نشوف شغلنا معاه 
يتبععععععع 

عاصم. راح عنده وشد شعره وقال اخرس يلا وحط أيده علي فمه علي البلاستر علشان مفيش حد يسمع حاجه واستنا لحد ما الكل مشي ودخل عليه قاسي ومحمد 
عاصم. قال ل قاسي الناس مشيت ي قاسي 
قاسي. ايوه ي عاصم خلينا بقا نشوف شغلنا معاه
عاصم. يلا وشال البلاستر من علي فمه وقال قولي بقا ي حيلتها كنت بتقول اي
تامر. بعصبية انت فاكر أن الشغل والحركات اللي بتعملها دي هتاكل معايا وبعدين انت ازاي سمحت ل نفسك انك تتجوز وحده انا كنت مغتص،،،،ها ولا الحلوه ضحكت عليك 
عاصم. ض،،ربه بالبوكس وقال لما تتكلم عن مراتي تتكلم بإدب وعنيك تكون في الأرض ي زب،،اله 
قاسي. راح عند تامر وفضل يضرب فيه وقال ل عاصم سبني انا عليه ي عاصم 
عاصم. اتفضل ي اخويا هيا اختك برضوا ولازم تجيب حقها 
قاسي. فضل يضر،،ب في تامر ويقوله عملت في اختي كده لي يلا 
تامر. اصل اختك كانت عجباني هيكون لي يعني ولو سألتني ليه مش صبرت لحد ما اتجوزها هقولك انا اصلا مكنتش عايز اني اتجوزها انا لقتها بنت حلوه وكمان مش مديه فرصه لاي شاب يكلمها وكانت عامله فيها بنت محترمه وعلشان كده جيت وطلبتها منكم وبحكم اني خطيبها ف كنت بكلمها وبدخل وبطلع معاها عادي 
قاسي. ضر،،،ربه بالبوكس وقال اختي محترمه غصب عن اللي خلفوك ي ز،،،با،،له وفضل يضرب فيه 
تامر. بغضب سبني ي ك،،،لب انت ليك عين تضر،،،بني انت عارف لو مش بطلت ض،،،رب فيا وفك،،تني والله ل هخلي الناس كلها تعرف بحقيقه اختك وان هيا بنت مغتص،،،،به وشوف بقا الناس هتكلم وتقول اي عليكم وعلي اختك المصونه وبعدين وجهه كلامه ل عاصم وقال أنا مش عارف انت اتجوزتها ازاي في راجل بيقبل علي نفسه أنه يتجوز وحده مغ،،،تصبه 
عاصم. ضرر،،،به وقال قولتلك سيره مراتي متجيش علي لسانك الو،،،سخ ده والا هطلعك من هنا علي نقاله وفضل يض،،،رب فيه جامد اووي لدرجه ان تامر كان هيموت في أدين عاصم 
محمد. ابعد ي ابني وسيبه متوديش نفسك في داهيه بسبب واحد كل،،ب واطي زي ده 
قاسي. بس ي بابا لو سبناه منعرفش هيعمل ايه ده ممكن يفضحنا بجد وكده اختي مارتين مش هتتجوز احنا مينفعش نخاطر
مارتين. قاسي معاه حق ي بابا احنا لازم نخليه يخرس خالص وينسي أنه عرف خديجه في يوم من الايام 
عاصم. قاسي ومارتين معاهم حق ي عمي 
جميله. طيب والعمل اي ي ابني هنتصرف ازاي 
محمد. بجد مش عارفه وقعد علي اقرب كرسي وحط أيده علي دماغه 
خديجه. راحت عنده وبدموع انا اسفه ي بابا 
محمد. مش تتأسفي ي بنتي واخدها في حض،،نه ومسح ليها دموعها
تامر. خلصتوا من جو الدراما ده فكوني بقا عايز امشي 
قاسي. ههه بتحلم عايز نسيبك تمشي علي تشوه سمعتنا 
ده انت بتحلم وفضل يضر،،،ب فيه 
لحد ما تامر قاله خلاص مش هقول ل حد حاجه خلاص بقا سبوني اغووو،،،ر امشي 
عاصم. تمام بس بشرط 
تامر. شرط اي ده
عاصم. هتمضي علي نفسك وصلات امانه شيكات علي الابيض واي حركه غدر منك هنقدمها ل الشرطه وانت عارف الباقي وهتكون مراقب طول الوقت واي حركه غدر منك هيروح فيها حد من عائلتك وزي ما المثل بيقول العين ب العين والسن بالسن يعني لو شوهت سمعتنا هنشوه سمعتك ومتفكرش أنه مش هنعرف نعمل كده تؤتؤ في طرق كتير علي نعمل كده 
تامر. انا مستحيل امشي على حاجه سبوني وانا مش هعمل حاجه ولا هقول ل حد علي حاجه 
قاسي. ضر،،،به وقال بتحلم هتمضي يعني هتمضي وفضل يض،،،رب فيه 
تامر. خلاص همضي خلاص سبوني بقا 
عاصم. كلام عظيم قاسي جهز الشيكات اللي علي الابيض خليهم كذا وصل كده ي قاسي 
قاسي. تمام وراح علشان يجيب الشيكات وخلا تامر يمضي عليها وقاله هنسيبك تمشي وزي ما اتفقنا اي حركه غدر منك انت عارف هنعمل ايه ومش بعيد اعمل في اختك زي ما عملت في اختي 
تامر. بخوف علي أخته لا لا انا خلاص مش هتعرض ليكم تاني ولا كأني اعرفكم خلاص
عاصم. تمام يلا امشي واياك تتطلع وراك وفك تامر وتامر قام جري ومشي بسرعه وطلع من عندهم 
خديجه. بس انا خايفه اووي ي عاصم 
عاصم. متخفيش مش هيقدر يعمل حاجه وكمان هيخاف علي أخته ل قاسي ينفذ اللي قاله وأنه يعمل في أخته زي ما عمل فيكي ومفيش حد هيقبل علي أخته كده مهما كان السبب اي حتي لو فيها حياته لانها بتكون شر،،،فه 
فمتعيطيش وخليكي قويه طول ما انتي مبينه ضعفك الناس كلها هتاجي عليكي مش هو بس 
مارتين. عاصم معاه حق ي خديجه
جميله. خلاص ي بنتي متخفيش وخلاص بقا الموضوع ده لحد هنا وانتهي وبلاش حزن بقا احنا عندنا فرح 
خديجه. معاكي حق ي ماما وراحت عند مارتين وقالت أنا اسفه ي مارو علي اللي حصل انهارده بسببي وانه هنهينا السهره بدري 
مارتين. ولا يهمك ي حبيبتي وبعدين احنا عندنا بكره يبقا نعمل كل اللي احنا عايزينه ونسهر براحتنا 
خديجه. اكيد ي حبيبتي هيكون احلا فرح واحلا عروسه في الدنيا كلها 
مارتين. تسلميلي ي ديجه يلا بقا هروح انام علشان ورانا تجهيزات بكره كتير تصبحوا علي خير 
كلهم. وانتي من اهل الخير
محمد. يلا كل واحد يروح ينام وكفايه تعب وقلق لحد كده 
قاسي. معاك حق ي بابا وكل واحد فيهم راح علشان ينام. 
وتاني يوم الصبح ومارتين كانت نايمه حصل ،،،،،،،
مارتين. اعااااااا 
يتبععععععع 

وتاني يوم الصبح ومارتين كانت نايمه حصل أن فراس كان عندها في الاو،،،ضه وكان عامل ليها مفاجاه ومزين الاو،،،ضه ورد وبلونات وراح جانبها وهيا نا،،،يمه وفضل يمشي ورده علي وشها وكررها كذا مره وفي كل مره مارتين كانت بتفكره شعرها وكانت بتمشي اديها علي وشها بحيث انها تحو،،شه وآخر ما زهقت فتحت عيونها واتصدمت 😳 لما لقت فراس 
مارتين. اعااااااا انت اي اللي جابك هنا ودخلت هنا ازاي ؟
فراس. اهدي ي حبيبتي انا جيت علشان النهارده فرحنا وحبيت أنه يكون يوم مميز واخليه اجمل ذكره بينا وراح فتح النور وقال انا جاي اشوف مراتي حبيبتي اللي كلها ساعات وتكون في بيتي وراح عندها ومسك اديها وقال صباح النور والجمال علي اجمل مارو في الدنيا وراح عطاها ورده ومارتين كانت مبسوطه اووي بعد ما لقت اوضتها متزينه ب الورد والبالونات وكمان كلام فراس الرومانسي معاها ومن فرحتها حضن،،،ت فراس 
فراس. حض،،نها وقال يلا ي حبيبتي روحي اجهزي علشان اوديكي عند الكوافير وعلشان اروح اجهز نفسي
مارتين. حاضر ي حبيبي الا قولي 
فراس. تحبي اقولك اي ي روحي وي عمري وي حياتي 
مارتين. هااا
فراس. هااا اي ي عيوني 
مارتين. بتوتر وفرحه من كلام فراس قالت براحه عليا ي فراس اي الرومانسيه اللي علي الصبح دي انا مش وخده علي كده انا وخده علي أن امي بتاجي عندي وتزعق علشان اصحا ووو 
فراس. قرب منها وقال ششش من هنا ورايح ي قلب فراس  مفيش حد هيصحيكي غيري والرومانسيه دي ي روحي اتعودي عليها 
مارتين. هااا 
فراس. تاني هاا فوقي ي حبيبتي ههه 
مارتين. ما انا فايقه اهو حد قالك اني مسطوله 
فراس. ههه لا ي روحي خالص 
مارتين. مدت بوزها وقالت بس بقا مش تضحك عليا وبعدين انت اللي نازل كلام من الصبح رومانسي خلتني مش عارفه اقولك اي وبعدين جاي تقول عني اني مسطوله يلا امشي انا زعلت منك 
فراس. ولا تزعلي ي حبيبتي انا اللي مسطول لاني اتسطلت بحبك وبجمالك وحلاوتك وهاتي ي ستي دماغك ابوس،،،ها حقك عليا
مارتين. خلاص خلاص ابعد كده انا مش زعلانه 
فراس. هصالحك ي حبيبتي 
مارتين. لا لا انا مش زعلانه مين قال 
فراس. حتي ي حبيبتي لو مش زعلانه أصلحك برضوا حتي لو انا اللي مش مزعلك برضوا ي روحي اصالحك هو انا عندي كام مارو يعني دي هيا وحده وسكنه قلبي وروحي وعقلي ووو
مارتين. بفرحه من كلام فراس اللي بيدوبها قالت بحبك ي فراس 
فراس. وانا اكتر ي عيون فراس 
مارتين. بس انت دخلت هنا ازاي وكمان اهلي سمحولك انك تدخل يعني ولا اي
فراس. اه ي حبيبتي اخدت الموافقه من أهلك وهما وافقوا 
يلا بقا روحي اجهزي علشان نمشي 
مارتين. حاضر وراحت علشان تجهز وهيا مبسوطه وعماله تفتكر كلام فراس ليها والابتسامه كانت مرسومه على وشها ومش بتروح وخلصت وطلعت لقت فراس قاعد مستنيها مع عائلتها 
قاسي. مارتين جات اهي يلا ي فراس خود مارتين وخديجه وصلهم الكوافير 
فراس. تمام وقرب من مارتين وقالها أنها طالعه حلوه اووي وبطير العقل وان بالليل هتكون احلا واحلا 
مارتين. كانت مبسوطه وقالت تسلملي ي حبيبي
خديجه. هروح اجيب مروان علشان اخوده معايا ي مارتين اسبقي انتي مع فراس في العربيه وانا مش هتأخر 
مارتين. تمام ومشيت هيا وفراس وخديجه راحت علشان تجيب مروان 
خديجه. فتحت الباب وقالت ميزو يلا ي حبيبي علشان نروح مع خالتو مارتين الكوافير اي ده ي عاصم انت لسه مش لبسته ليه كده هنتاخر 
عاصم. ما انا مش لبسته علشان مش هيروح معاكي مروان هيفضل معايا وانا هلبسه متقلقيش 
خديجه. بس 
عاصم. مفيش بس يلا روحي مع اختك 
خديجه. حاضر خلي بالك منه ي عاصم 
عاصم. حاضر يلا روحي ومشيت خديجه وراحت عند مارتين 
مارتين. اومال فين مروان 
خديجه. مع عاصم هو هيلبسه وهيبقا ياجي معاه 
مارتين. تمام واخدهم فراس و وصلهم الكوافير واطمن أن كل حاجات مارتين جاهزه وأنها مش هتعوز حاجه وراح جاب ليها اكل هيا وخديجه وبعدين سبهم ومشي علشان يروح يجهز .
في الكوافير. كانت مارتين بتعمل الميكب واخدت وقت عقبال ما خلصت وجاء وقت انها تلبس الفستان وخديجه والبنات اللي في الكوافير كانوا بيسعدوها وكانت طالعه حلوه اووي وبعد ما جهزت وخديجه كمان جهزت قعدوا علشان يستنوا فراس والناس اللي هتاجي تاخدهم من الكوافير علشان يروحوا القاعه 
وفي الوقت ده كانت جميله جهزت نفسها هيا ومحمد وسبقوا علي القاعه علشان يستقبلوا المعازيم 
عاصم وقاسي ومروان كانوا مع بعض وكانوا بيجهزوا 
عاصم. لبس البدله اللي محمد اشتراها ليه وكمان لبس مروان بدله زيه كان طالع كيوت اووي فيها وكان شبه عاصم وكانوا الاثنين زي بعض 
وقاسي. كمان جهز نفسه ولبس بدله زيهم وقال ل عاصم جهزت خلاص انت ومروان 
عاصم. قاله اه يلا اتصل علي فراس علشان نروح نجبهم ومش نتأخر 
قاسي. تمام ورن علي فراس وفراس قاله أنه جهز وأنه هيروح يجيب مارتين وأنه فيه ناس معاه وأنه يروح ليهم علي هناك وبعد شويه كانوا كلهم وصلوا قدام الكوافير والزفه والاغاني اشتغلت وانطلقت الزغاريت وكانت هيصه ومع الاغاني وخبر وصول فراس مارتين كانت متوتره وخايفه مبسوطه كانت متلخبطه وكانت بتفكر أنه ي ترا هيا حلوه بالفستان ي ترا فراس هيكون أنها طالعه حلوه ولا مش هتعجبه وكانت عماله تفكر كتير لحد ما لقت فراس قدامها واول ما شافها اتصدم و وقف مكانه 
مارتين. لما شافته كده كانت هتعيط وفضلت تقول اي مالك واقف ليه وهو انا طالعه وحشه للدرجه دي للدرجه دي اتصدمت طيب رد طيب قول اي حاجه وبدءت أنها تعيط 🥺 
يتبععععععع 

مارتين. وكانت عماله تفكر كتير لحد ما لقت فراس قدامها واول ما شافها اتصدم و وقف مكانه 
مارتين. لما شافته كده كانت هتعيط وفضلت تقول اي مالك واقف ليه وهو انا طالعه وحشه للدرجه دي للدرجه دي اتصدمت طيب رد طيب قول اي حاجه وبدءت أنها تعيط 🥺
فراس. جري عليها لما لقيها بتعيط وقال بس بس في اي علشان تعيطي 
مارتين. بدموع علشان انا طلعت وحشه في الفستان والميكب و علشان كده انت ساكت واتصدمت كمان 
فراس. مسح دموعها وقال مين بس اللي قال انك طالعه وحشه ي حبيبه قلبي ده انتي طالعه حلوه اووي لدرجه اني مش قادر اشيل عيوني من عليكي وكنت واقف بس بتأمل فيكي وفي جمالك 
مارتين. يعني أنا طالعه حلوه 
فراس. واجمل كمان ي روحي 
مارتين. انا خوفت ي فراس ل مش اعجبك وخوفت لما لقيتك ساكت 
فراس. حقك علي قلبي ي روح قلبي وراح مطلع من وراه بوكيه ورد وعطا ليها وقال احلا ورد لاحلي ورده في حياتي 
مارتين. بكسوف تسلملي ي فراس 
خديجه. مش يلا ولا اي فيه ناس مستنيانا بعدين يبقا اتغزل فيها ي فراس هههه 
فراس. ههه ماشي ي ست خديجه يلا واخد مارتين وطلعوا وخديجه كانت وراء مارتين ومسكه ليها الفستان وبدءت الزغاريد وخديجه كانت وقفه بدور بعيونها علي عاصم ومروان وفجاه عاصم طلع من وراها 
خديجه. لسه بتبص لقت عاصم ومروان 
خديجه. اتفجأت وقالت اتأخرت ليه كده ي عاصم 
عاصم. كنت بجهز انا ومروان 
خديجه. اه وبعدين اخدت مروان وقالت موزه حبيبي طالع حلو اوي منين البدله الحلوه دي 
عاصم. انا جبتها ليه 
خديجه. لي ي عاصم ما انا كنت مطلعه ليه لبسه 
عاصم. عادي بقا ي خديجه مشي الدنيا مروان ابني برضوا
خديجه. تسلم ي عاصم ومشيت هيا وعاصم ومروان مع بعض بعد ما فراس اخد مارتين ومشي وبعد شويه كانوا وصلوا القاعه وكانت الزفه كبيره اووي ومارتين كانت مبسوطه و اشتغلت اغنيه رومانسيه ورقصت عليها هيا وفراس والديجي  بعد ما الاغنيه خلصت نادا علي كل اثنين متجوزين علشان يرقصوا مع بعض سلو 
عمه خديجه زينب اخدت مروان من خديجه وقالت ل عاصم خود مراتك وروح ارقص ي ابني 
خديجه. لا ي عمتي اصل مش قادره تعبانه 
عمه خديجه زينب. يلا روحي بلاش حجج فارغه وزقت خديجه علي عاصم وقالت يلا روحوا 
عاصم. اخد خديجه وراحوا علشان يرقصوا وكانت رقصتهم مع بعض حلوه اووي وشويه واشتغلت الاغاني الشعبيه والكل كان عمال يرقص ويطنطط ويغني مع الاغاني ومارتين واصحابها عملوا استعراض والكل كان مبسوط ومتفأجاءء 
خديجه. راحت مع عاصم علشان ياخدوا مروان من زينب 
زينب. ما انت بترقصي اهو امال تعبانه اي وبعدين انتوا ليقين علي بعض ي بت ي خديجه ربنا يخليكم لبعض
خديجه. تسلمي ي عمتي واخدت مروان منها 
وقاسي. اخد عاصم علشان يرقص معاه وكان قاسي حب عاصم اووي بعد اللي عاصم عملوا معاهم والكل كان فرحان ومبسوط واتصورت العائله كلها مع بعض وعاصم ومراون اتصوروا مع خديجه وكمان رقصوا مع بعض
ام فراس. ابنك الحليوه دي ي خديجه
خديجه. اه ي طنط عقبال مارتين وفراس أن شاء الله
ام فراس. إن شاء الله ي حبيبتي تسلميلي اومال فين جوزك انا لحد دلوقتي مش شوفته 
خديجه. جوزي مع قاسي ي طنط لما ياجي هخليكي تشوفيه 
ام فراس. ماشي ي بنتي ربنا يسعدكم مع بعض
خديجه. تسلمي ي طنط هروح اشوف مارتين 
ام فراس. تمام . 
وخديجة ماشيه قابلتها جميله وقالت كانت بتقولك اي 
خديجه. مفيش كانت بتسالني علي عاصم وأنها مش شافته وكده 
جميله. طيب روحي وخليكي مع اختك 
خديجه. حاضر. وراحت عند مارتين ورقصت معاها هيا ومروان واتصوروا مع بعض وشويه وكان الفرح خلص وفراس اخد مارتين وكانوا مروحين علي بيتهم وخديجه وقفه مع عاصم قابلتها ام فراس علشان كانت بتسلم علي جميله ومحمد 
ام فراس. هو ده جوزك ي خديجه
خديجه. اه ي طنط ده عاصم جوزي 
ام فراس. سلمت عليهم وقالت ربنا يوفقكم مع بعض وسلمت علي الكل ومشيت هيا كمان وراه فراس ومارتين. 
وكانت كل المعازيم مشيت وقاسي اخد جميله ومحمد ومشيوا وقال ل عاصم أنه يجيب خديجه ويروحوا 
وعاصم. قال ل قاسي تمام وكل واحد اخد جماعته ومشي . وكان شويه وكل واحد روح بيته 
عند مارتين وفراس بعد ما وصلوا بيتهم ودخلوا 
فراس. نورتي بيتك ي حبيبتي 
مارتين. بكسوف وتوتر تسلم
فراس. مالك كده متوتره ليه انا عايزك تهدي خالص وبعدين مفيش حد غريب ده انا جوزك وانتي مراتي وده بيتنا انا وانتي 
مارتين. اتكسفت 
فراس. علشان يخفف توترها قال يلا روحي غي،،،ري هدو،،،،مك عقبال ما انا كمان اغ،،،،ير هد،،،،ومي واجهز الاكل علشان انا واقع من الجوع 
مارتين. بكسوف حاضر  وراحت علشان تغير وهو كمان وبعد ما خلصت طلعت وقعدوا مع بعض علشان يأكلوا ونسبهم مع بعض بقا 😂🤭
وعاصم وخديجه كانوا في الطريق في تليفون جاء ل عاصم وبعدها عاصم اتصدم 😳،،،،،،،،،،،، 
يتبععععع 

وعاصم وخديجه كانوا في الطريق في تليفون جاء ل عاصم وبعدها عاصم اتصدم 😳 والتليفون وقع منه 
خديجه. في اي ي عاصم 
عاصم. امي امي 
خديجه. مالها طنط ي عاصم 
عاصم. انا لازم ارجع فورا لازم اروح ل امي انا هوصلك انتي ومروان علي بيت أهلك وهمشي 
خديجه. اهدي طيب وقولي حصل اي انت خلتني اتوتر 
عاصم. بتوتر وحزن الممرضه اللي رنت عليا وقالت لي انه امي تعبت اووي ولازمها جلسه ضروريه 
خديجه. طيب اهدي طيب انا هتصرف 
عاصم. هتعملي اي 
خديجه. مردتش عليه واتصلت ب نور 
خديجه. الو نور 
نور. وهيا نايمه  الو مين 
خديجه. نور فوقي انا خديجه
نور. اه اه وعايزه اي ي خديجه
خديجه. بزعيق نوورر فوقي 
نور. اه براحه طيب قومت اهو في اي مروان كويس حصل معاكم حاجه اختك واهلك انتوا رجعتوا من الفرح ولا لسه ولا في اي
خديجه. اهدي مفيش حاجه بس انا عايزاكي تروحي ل ام عاصم المستشفى ضروري 
نور. ليه في اي
خديجه. أمه تعبانه الممرضه رنت عليه وقالت إنه أمه تعبانه اوي ولازمها جلسه ضروريه وانتي عارفه انه عاصم معايا وهياخد وقت عقبال ما يرجع ويروح المستشفى ف انت روحي وشوفي الوضع وهحول ليكي فلوس وخليهم يعملوا الجلسه وعقبال ما تعمل الجلسه يكون عاصم وصل علشان نكسب وقت 
نور. بس ي خديجه
خديجه. علشان خاطري ي نور 
نور. حاضر هقوم اهو وهروح ليها متقلقيش 
خديجه. تسلمي ي نور وشكرا جدا ليكي 
نور. مفيش شكر بينا انتي اختي ويلا سلام علشان اروح اجهز واروح ليها 
خديجه. تمام. وقفلت معاها وقالت ل عاصم اهدي بقا 
إن شاء الله طنط هتكون كويسه
عاصم. إن شاء الله وشكرا ليكي ي خديجه بجد مش عارف اقولك اي
خديجه. متقولش حاجه ي عاصم انت عملت معايا اللي اهلي مش عملوه معايا يلا انا وصلنا اهو 
ونزلنا ودخلنا البيت وعاصم جري علي الاوضه وكان بيلم حاجته 
في الوقت ده كانت خديجه بره مع اهلها 
محمد. في اي ي خديجه عاصم ماله 
خديجه. أمه تعبانه ي بابا ولازم أنه يروح ليها 
محمد. اه لا الف سلامه عليها وقال قاسي جهز نفسك علشان تروح مع عاصم 
قاسي. حاضر ي بابا وراح علشان يجيب كذا حاجه كده علشان لو هيقعد كام يوم 
وفي الوقت ده عاصم طلع وقال ل خديجه أنه ماشي 
محمد. استني ي ابني قاسي جاي معاك 
عاصم. لا مفيش داعي ي عمي 
محمد. لا ي ابني قاسي هيروح معاك وناده علي قاسي وقاسي قال جاي اهو ي بابا 
محمد. قرب منه وقال متقلقش ي ابني أن شاء الله ولدتك هتكون كويسه 
عاصم. إن شاء الله همشي أن ي عمي وخلي قاسي ولما مروان شاف عاصم ماشي فضل يعيط وكان عايز يروح ليه 
عاصم. راح عنده وشاله وبا،،،سه وقاله هبقا اشوفك تاني ي حبيبي وبعدين مش تعيط انت معاك ماما اهو يلا ي خديجه خوديه وخلي بالك منه خديجه جات علشان تخده بس مروان مرديش وفضل يعيط 
خديجه. عاصم تحب اجي معاك 
عاصم. لا خليكي مع أهلك تسلمي خودي مروان علشان امشي 
خديجه. حاضر واخدت مروان بالعافيه وهو بيعيط وقالت يبقا طمني عليها 
عاصم. تمام 
وعاصم وقاسي ركبوا العربيه وكان في طريقهم إلى المستشفى.
محمد. ربنا يشفي أمه ده ولد كويس ويستاهل كل خير
جميله. معاك حق ي محمد يلا بقا ندخل نرتاح علشان هنروح ل مارتين الصبح 
محمد. يلا وانتي ي خديجه روحي ارتاحي 
خديجه. حاضر ي بابا دخلت اوضتها ومروان كان عمال يعيط وهيا كانت بتحاول تهديه وبعد شويه وقت مروان نام وخديجه رنت علي نور 
خديجه. الو 
نور. ايوه ي خديجه انا مع أمه اهو وخلتهم يعملوا ليها الجلسه 
خديجه. ماشي ي نور واي جديد بلغيني وكلها شويه وقت وهتلاقي عاصم ومعاه قاسي اخويا 
نور. تمام بس قاسي بيعمل ايه مع عاصم 
خديجه. بابا هو اللي قاله أنه يروح معاه وأنه مينفعش يسيبه لوحده كفايه اللي عمله معانا 
نور. طيب ومروان عامل اي
خديجه. فضل يعيط لحد ما نام 
نور. اي ده لي كده 
خديجه.  مكنش عايز يسيب عاصم ولما شافه ماشي عيط واخدته منه بالعافيه
نور. شكله اتعلق بيه ي خديجه
خديجه. هعمل ايه ي نور مروان كان مع عاصم طول الوقت علشان كده اتعلق بيه مع الوقت هينسا 
نور. إن شاء الله روحي نامي انتي انتي شكلك تعبانه 
خديجه. اه والله تعبت اووي واليوم كان طويل 
نور. طيب يلا روحي وانا اي جديد هقولك
خديجه. ماشي وقفلت معاها ورنت علي عاصم 
خديجه. الو 
عاصم. ايوه ي خديجه
خديجه. انا رنيت علي نور وقالت ان مامتك بتاخد الجلسه متقلقش أن شاء الله هتكون كويسه
عاصم. إن شاء الله وتسلمي يلا سلام 
خديجه. سلام وقفلت معاه وراحت علشان تنام 
وبعد شويه كان وصل عاصم وقاسي المستشفي 
عاصم. نزل جري وطلع بسرعه وشاف نور جري عليها وقال نور امي فين 
نور. لسه بتاخد الجلسه متقلقش
عاصم. كان واقف متوتر ومتلخبط وخايف وكان شويه ودموعه هتنزل لأن المره دي أمه عوقت في الجلسه 
عاصم. هيا اتأخرت ليه كده
قاسي. اهدي ي عاصم هتكون كويسه
عاصم. ي رب ي قاسي انا مليش غيرها ومن غيرها همو،،،ت 
قاسي. اتفائل خير ي عاصم 
نور. في اي ما تجمد كده وخلي عندك ثقه أنها هتكون كويسه 
قاسي. هيا مين دي ي عاصم 
عاصم. دي نور صاحبه خديجه خديجه كلمتها علشان تخليهم يعملوا الجلسه ل امي 
قاسي. تمام و وقفوا شويه كتير وفي الاخر الدكتور طلع 
وعاصم جري عليه امي بقت كويسه ي دكتور 
الدكتور. انا مش عارف اقولك اي
عاصم. بصدمه 😳 تقولي ايه ازاي امي مالها 
الدكتور. ،،،،،، 
يتبععععع 

الدكتور طلع 
وعاصم جري عليه امي بقت كويسه ي دكتور 
الدكتور. انا مش عارف اقولك اي
عاصم. بصدمه 😳 تقولي ايه ازاي امي مالها 
الدكتور. احنا عملنا الجلسه بس هيا تعبانه اوي ادعولها وسبهم ومشي 
عاصم. بدموع وانهيار امييي وقعد علي الارض
قاسي. راح عنده وقال شد حيلك ي عاصم وادعلها وان شاء الله تكون كويسه 
عاصم. بدموع ي رب 
نور. بقولك أي ي عاصم بدل ما تقعد تعيط روح صلي وادعلها الدعاء هو اللي هينفعها قوم 
قاسي. معاها حق ي عاصم تعال نروح مع بعض
عاصم. بضعف يلا وانتي ي نور روحي ارجعي بيتك كفايه عليكي لحد كده وشكرا جدا ليكي 
نور. عادي محصلش حاجه انت ساعدت صاحبتي واختي وده اقل حاجه نعملها معاك 
عاصم. تسلمي وسابها واقفه ومشي مع قاسي وراحوا علشان يصلوا ويدعوا ل ام عاصم
في الوقت ده نور طلعت من المستشفى وروحت بيتها وكان طلع الصبح 
ام نور. ما لسه بدري ي هانم 
نور. اي ده بجد يعني ارجع تاني من مكان ما جيت 
ام نور.  بت احنا هنهزر 
نور. الله ما انتي اللي بتقولي ما لسه بدري
ام نور. بعصبيه اتأخرتي كده لي ي بت وكنتي فين اي هو عادي كده تطلعي وتدخلي من غير ما تقوليلي 
نور. اهدي طيب ي ماما انا اسفه وبعدين دي كانت حاله انسانيه إنقاذ مريض 
ام نور. حاله انسانيه قولتيلي وتطلع مين دي ولا مين ده
نور. تعالي بس كده نقعد واحكيلك علي كل حاجه
ام نور. وادي قاعده احكيلي 
نور. بصي ي ماما وبإختصار طبعا انتي عارفه حكايه خديجه المهم علشان تروح ل أهلها وتحضر فرح اختها جبنا زوج تأجير علشان يروح معاها وفعلا راح وكده وانتي عارفه أن الفرح كان امبارح المهم أن الزوج التأجير ده مقابل أن يساعد خديجه هو أنه خديجه تساعده في علاج أمه أصلها بعيد الشر كده عندها كانسر وامبارح تعبت وكده وطبعا ابنها كان مع خديجه ف مكنش عارف يتصرف وهو بعيد ف خديجه كلمتني وكده علشان اروح وروحت وعملنا الجلسه وخدت وقت كبير والدكتور لما طلع قال إنها تعبانه اوي ولازم ندعلها وطبعا هو انهار وكده 
ام نور. وانتي الحض الحنين اللي هدتيه ولا اي
نور. اي الكلام ده ي ماما طبعا لا وبعدين اخو خديجه قاسي جاه معاه وهو معاه دلوقتي وهو الحض الحنين ليه دلوقتي هههه 
ام نور. انتي بتضحكي ي بت ده انتي هتاخدي علقه بس الصبر ي بنت عفاف
نور. ي ماما حاله انسانيه
ام نور. خلاص ي اختي بس عارفه لو اتكررت ورحتي مكان تاني من غير ما تقوليلي همووو،تك ي نور هشرب من د،مك 
نور. ههه متقلقيش ي ماما وبعدين بنتك معندهاش د،م 
ام نور. بعصبيه امشي ي بت من قدامي اكيد موت،،ي علي اديكي 
نور. بعد الشر عنك ي عفاف هتسبيني لمين يعني ده انا حتي ولا ليا حبيب ولا قريب ولا زوج حتي يحتويني 
ام نور. الصبر من عندك ي رب وبعد ما نور مشيت قالت ربنا يهديكي ي نور ويرزقك بالزوج الصالح اللي هكون مطمنه عليكي معاه وامو،ت وانا مطمنه عليكي وربنا يقوم الست دي بالسلامه علشان خاطر ابنها ي رب اشفيها وراحت علشان تشوف هتعمل اي للاكل .
نور. دخلت اوضتها وراحت علشان تنام .
عند خديجه صحيت من النوم واتصلت على قاسي 
قاسي. الو ي خديجه
خديجه. ايوه ي قاسي ام عاصم عمله اي دلوقتي
قاسي. ادعلها ي خديجه أمه تعبانه اوي وهو منهار علي الاخر. 
خديجه. بزعل ربنا يقومها بالسلامه اديني عاصم ي قاسي 
قاسي. تمام عاصم خديجه عايزه تكلمك 
عاصم. بتأثر الو 
خديجه. متقلقش ي عاصم طنط هتكون كويسه وانا معاك لو احتجت اي حاجه
عاصم. تسلمي ي خديجه مروان عامل اي
خديجه. كويس خلي بالك بس من نفسك ومن طنط بقولك أي
عاصم. قولي 
خديجه. تحب اجي ليك ي عاصم 
عاصم. لا متتعبيش نفسك خليكي مع أهلك انتي لسه متصالحه معاهم ومش قعدتي معاهم كتير وكمان علشان اختك وكده وشكرا ليكي لحد كده وبعدين قاسي معايا وهبعته هو كمان 
خديجه. ي عاصم مفيش تعب ولا حاجه دي اقل حاجه اقدر اني اعملها ليك بعد اللي عملته معايا 
عاصم. خليكي ي خديجه مع أهلك وخلي بالك من مروان سلام وفضل يعيط 
خديجه. عاصم الو عاصم 
قاسي. في اي بس ي عاصم اهدا شويه 
عاصم. مليش غيرها ي قاسي 
قاسي. هتقوم بالسلامه متقلقش 
عاصم. مسح دموعه وقال إن شاء الله يلا روح ارجع ل اهلك 
قاسي. لا انا هفضل معاك مش همشي 
عاصم. ي قاسي ارجع ل اهلك اكيد هيكونوا محتاجينك وكمان اختك هتسال عليك 
قاسي. اختي معاها أهلها انا هفضل معاها وبعدين يلا تعال علشان نروح ناكل مع بعض
عاصم. لا مليش نفس 
قاسي. فكر كده وقال إنه مينفعش يفضل من غير اكل وقال هو ده واجب الضيافة عندكم ولا اي المفروض اني شخص غريب في البلد دي ومعرفش حاجه وبعدين بقولك جعان ومش هعرف اكل لوحدي 
عاصم. حقك عليا بس انت عارف اللي انا فيه تعال نروح اي مطعم واطلب ليك اكل 
قاسي. اخده علي قد عقله وقال طيب يلا ومتقلقش علي مامتك انا قولت لل الممرضه لو في اي جديد تبلغنا وسبت ليها الرقم 
عاصم. تسلم ي قاسي واخده وراحوا علي المطعم وعاصم كان بيطلب اكل ل قاسي 
قاسي. استني انت هتاكل معايا والا مش هاكل وانت عارف اني جعان اووي ومش اكلت من امبارح من ساعه ما اكلنا مع بعض
عاصم. بقله حيله تمام وطلبوا اكل وقعدوا يأكلوا
في الوقت ده خديجه جهزت نفسها وجهزت مروان وجهزت لبسهم وحاجتهم علشان بعد ما تروح ل اختها هترجع بيتها وتروح عند عاصم    وبعد ما خلصت طلعت 
جميله. صباح الخير ي خديجه
خديجه. صباح النور ي ماما 
جميله. متصلتيش علي قاسي ولا عاصم 
خديجه. اتصلت ومامته تعبانه اوي ي ماما ادعلها 
جميله. ربنا يشفيها ويقومها بالسلامه علشان خاطر ابنها
خديجه. ي رب وبعدين قالت ماما انا احتمال كبير ارجع بيتي تاني بعد ما نرجع من عند مارتين 
جميله. وهتسبينا تاني ي بنتي 
خديجه. ماما انتي عارفه انه حياتي كلها هناك ومش هقدر اني اسيب بيتي وشغلي وكمان عايزه ابعد ابني عن المدينة دي وابعد نفسي علشان مش يحصل مشاكل انا عايزه اعيش بهدوء مع ابني وبعدين أنا لازم اكون مع عاصم واقف جانبه زي ما هو وقف جانبي وساعدني 
جميله. بس ي خديجه انا ما صدقت انك رجعتي وهتكوني في حضني و وسطينا من تاني 
محمد. بعد ما سمع الكلام قال سبيها علي رحتها ي جميله وبعدين اكيد هنروح ليها وهيا هتاجي لينا وهنكلمها كل يوم. 
جميله. بدموع يعني بناتي الاثنين كده بعدوا عني ي محمد هقعد لوحدي من غيرهم ازاي طيب وخديجه مش موجود كان مصبرني علي بعدها مارتين ودلوقتي مارتين اتجوزت وخديجة هترجع مين هيصرني علي فراقهم الاثنين
محمد. ي حبيبتي كل وحده وبقا ليها حياتها الخاصة وبعدين أنا معاكي هو انا وقاسي وهنكون معاكي علي طول
خديجه. ي ماما مين قال بس أنه هنبعد عنك احنا معاكي علي طول وبعدين تليفون صغير هتلاقينا عندك يعني وبابا معاه حق هو معاكي وكمان هبعت ليكم قاسي وهيكون معاكم. 
جميله. اللي تشوفوه يلا علشان مش نتأخر علي مارتين 
خديجه. يلا وراحت عند مارتين هيا وجميله ومحمد 
فراس. اهلا وسهلا نورتوا 
جميله. ده نورك ي ابني اومال فين مارتين 
فراس. اتفضلوا وانا هدخل انادي عليها 
محمد. تمام ودخلوا وقعدوا وشويه وكانت مارتين طلعت وسلمت عليهم وراحت تجيب عصير وقعدوا مع بعض
فراس. اومال قاسي مجاش معاكم ليه وعاصم 
محمد. اصل يعني ولده عاصم تعبانه شويه وعاصم راح ليها وخليت قاسي يروح معاه 
مارتين. الف سلامه عليها 
خديجه. الله يسلمك
فراس. وانتي ي خديجه مرجعتيش لي مع جوزك 
خديجه. بصت ل جميله وقالت اصل عاصم مرضيش علشان مروان والدنيا كانت ليل وكده وقولت اول ما يطلع الصبح هروح ليهم بس قولت اشوفكم الاول 
فراس. اه ربنا يقومها بالسلامه تحبي اجي معاكي 
خديجه. لا خليك انت مع مارتين انت لسه عريس وكده وبعدين انا هروح ولو في حاجه هبقا ابعت ليكم تسلم ي فراس وقعدوا شويه مع بعض
ومحمد استأذن من فراس وسلم على بنته هو وجميله وخديجه ورجعوا البيت
خديجه. سلمت علي أهلها هيا ومروان واخدت حاجتها ومحمد راح علشان يوصلها تركب وكانت في طريقها إلى بيتها قالت تروح حاجتها وبعدين يبقا تروح ل عاصم المستشفى.
ومحمد. بعد ما وصل خديجه رجع البيت 
جميله. البيت بقا فاضي ي محمد 
محمد. معلش ي حبيبتي مهما قعدوا معانا البنت ملهاش الا بيتها وجوزها 
جميله. بس ي ماما احنا اطمنا علي مارتين وأنها مع فراس وهو هيحميها وهيكون معاها طيب وخديجة هنسبها كده 
محمد. حظها كده ي جميله وبعدين مفيش حد عارف بكره ممكن يحصل أي المهم متفكريش وقومي علشان نرتاح شويه احنا تعبنا اووي في الفتره الاخيره دي 
جميله. يلا ي حبيبي وراحوا علشان يناموا 
عند خديجه. كانت وصلت البيت وقعدت شويه ورنت علي نور 
خديجه. ي بت هو انا كل ما ارن عليكي الاقيكي نايمه 
نور. ي ست عايزه مني اي سبيني انام ما انا عملت اللي انتي عايزاه وبعدين امي بهدلتني 
خديجه. نامي ي اختي ولما تفوقي يبقا تعالي عندي في البيت 
نور. خديجه انتي اتجننتي انتي عايزاني اجي عندك في بلد تانيه دي امك كانت قت،،،لتني 
خديجه. نور فوقي انا رجعت بيتي انا ومروان 
نور. اي ده بجد و بالسرعه دي انا قولت هتقعدي هناك شهرين سنه سنتين 
خديجه. رجعت علشان حياتي هنا ي نور المهم لما تفوقي تعالي سلام وقفلت 
وبعد ما قفلت مع نور مروان عيط 
خديجه. بتعيط لي ي حبيبي  نوم ونمت واكل وكلت 
مروان. اهي اهي
خديجه. اي عاصم وحشك 
مروان. امم اممم 
خديجه. معلش ي حبيبي أمه تعبانه ولازم يكون معاها وبعدين هو مش هيفضل معانا علي طول دي كانت فتره وخلاص اول ما أمه تتحسن كل واحد هيروح في طريقه 
مروان. عيط وخديجه اخدت مروان في حضنها وقالت تعال نروح ل عاصم وجهزت وكانت في طريقها إلى المستشفى
عند عاصم وقاسي وهما قاعدين مع بعض
الممرضه رنت علي قاسي وقالت استاذ قاسي تعالي بسرعه علي المستشفي وقفلت 
عاصم. في اي ي قاسي الممرضه قالت ليك اي 
قاسي. مش وقت كلام يلا بسرعه علي المستشفي
وعاصم وقاسي كانوا في طريقهم إلى المستشفى
عاصم. بدموع طول الطريق وكان بيدعي ل أمه واول ما وصل جري علي الممرضه وقال في اي وامي مالها 
الممرضه. ولده حضرتك ،،،،،،،،، 
يتبعععععععع

الممرضه رنت علي قاسي وقالت استاذ قاسي تعالي بسرعه علي المستشفي وقفلت 
عاصم. في اي ي قاسي الممرضه قالت ليك اي 
قاسي. مش وقت كلام يلا بسرعه علي المستشفي
وعاصم وقاسي كانوا في طريقهم إلى المستشفى
عاصم. بدموع طول الطريق وكان بيدعي ل أمه واول ما وصل جري علي الممرضه وقال في اي وامي مالها 
الممرضه. ولده حضرتك تعبت اووي و الدكتور قال إنه لازمها جلسه تانيه بسرعه 
عاصم. بدموع 🥺 انا عايز اشوف الدكتور 
 وفي الوقت ده وصلت خديجه ولما شافت عاصم في الوضع ده جريت وقالت في اي
عاصم. بدموع امي بتروح مني ي خديجه 
خديجه. اهدي بس وفهمني في اي
عاصم. كان ساكت وكل اللي علي لسانه امي بتروح مني
خديجه. في اي ي قاسي حصل اي
قاسي. أمه لازمها جلسه تانيه ي خديجه
خديجه. طيب ما احنا عملنا الجلسه ي قاسي لي  قالو علي جلسه تانيه ليه 
قاسي. مش عارف ي خديجه
خديجه. طيب امسك مروان ي قاسي وقاسي اخد مروان وخديجه اخدت عاصم وراحوا عند الدكتور
خديجه. في اي ي دكتور احنا عملنا الجلسه اي لزمتها الجلسه التانيه وعايزين نعرف وضعها اي 
عاصم. والنبي ي دكتور طمني علي امي وقول أنه هيا بقت كويسه انا مليش غيرها ومش هعرف اعيش من غيرها هيا دنيتي وحياتي 
الدكتور. اهدي ي أستاذ عاصم لازم تكون اقوي من كده 
عاصم. لما اطمن علي امي الاول
خديجه. اهدي ي عاصم وخلينا نسمع الدكتور 
عاصم. سكت 
الدكتور. ولده حضرتك في أيامها الاخيره المرض عمال يزيد عندها وعايزه معجزه علشان تشفا منه 
عاصم. بعصبية انت بتقول اي مستحيل ده يحصل وبدموع اميي وزعق وقال اومال انت دكتور ازاي وبعدين واقف ترغي معايا وقام مسكه من البالطو وقال بدل ما انت واقف وعمال ترغي روح انقذها ولو حصل ليها حاجه ههد المستشفى دي علي دماغكم امشي غور انقذها 
الدكتور. بعصبيه نزل ايد عاصم من عليه وقاله انا مش هاخد اي اجراء ضدك بس علشان انا مقدر الحاله اللي انت فيها 
خديجه. احنا اسفيين ي دكتور وانت ي عاصم اهدي مش كده هو بيعمل اللي عليه بقولك أي ي دكتور هو احنا لو عملنا الجلسه دي ممكن يبقا في تحسن وتقوم 
الدكتور. كل شيء جائز ي مدام بس الجلسه دي والعلاج ده هيكلف مبلغ كبير اووي 
خديجه. تمام ي دكتور جهز لل الجلسه وانا هجهز ليك الفلوس في اسرع وقت
الدكتور. تمام ومشي. 
عاصم. خديجه انا مش عارف اقولك اي انا عارف اني اخدت فلوس منك اكتر من اللازم واكتر من الاتفاق اللي قولنا عليه وأن الفلوس اللي اخدتها دي اكتر من اني امثل  زوج تأجير بجد انا اسف وهبقا ارجعهم ليكي في اقرب فرصه ليا ولما يكون معايا فلوس 
خديجه. عاصم متفكرش في فلوس ولا في اي حاجه دلوقتي شوف اي اللي يبسط أمه واعمله فرحها اعملها مفاجاه قبل ما تدخل الجلسه دي يمكن ده يحسن من نفسيتها وتتحسن 
عاصم. اعمل اي طيب 
خديجه. فكر ي عاصم 
عاصم. فضل شويه كده يفكر وبعدين قال خديجه
خديجه. نعم 
عاصم. امي ديما نفسها انها تشوفني متجوز تقبلي انك تمثلي قدمها انك مراتي وأنه احنا متجوزين 
خديجه. بس ي عاصم متنساش أن امك عارفه اني معايا ولد هتقول ليها اي ؟
عاصم. هقول أنه ابني ي خديجه
خديجه. ابنك ازاي ي عاصم وليه خبيت عليها وهيكون فيه مليون سؤال 
عاصم. هقول أنه انا كنت اعرفك من 3 سنين وأنه احنا كنا علي علاقه وأنه احنا كنا متجوزين وحصل شويه مشاكل بينا وانفصلنا وأنه انا شوفتك بالصدفه وانتي جيتي اعترفتي لي أنه لما سبتك كنتي حامل وأنه ده ابني ولو سألت مقولتش ليه هقول أنه مكنش فيه داعي طالما سبنا بعض انتي اي رئيك 
خديجه. انا مش عرفه ي عاصم اللي انت بتفكر فيه ده صح ولا غلط 
عاصم. خديجه ارجوكي وافقي انتي بس وانا هظبط كل حاجه
خديجه. ماشي ي عاصم موافقه 
عاصم. طيب تعالي معايا واخدها وراح عند قاسي واخد منه مروان واخدهم الاثنين ودخل عند أمه 
عاصم. ماما حبيبتي فوقي انا عايز اقولك علي حاجه مهمه ولازم تعرفيها ولما تعرفيها هطيري من الفرحه قومي بقا 
وبص ل خديجه وقال ماما قومي شوفي ابني ومراتي مش ديما كنتي بتقوليلي انك عايزه تشوفيني متجوز ومستقر في حياتي اهو انا متجوز وكمان معايا ولد وراح قرب منها ومسك اديها وخلي مروان يمسك ايد أمه وقال شوفي ي ماما حتي ابني عايزك تقومي وفجاه مروان عيط 
عاصم. قومي ي ماما يعني يرضيكي تشوفي حفيدك لاول مره ويعيط ومش تسكتيه ولا تشيليه قومي بقا 
عاصم. بعصبيه قومي بقا ي ماما 
ولما عاصم زعق مروان عيط 
خديجه. اهدي ي عاصم علشان مروان خاف 
عاصم. لما شاف مروان بيعيط قال خلاص ي قلب بابا مش تعيط حقك عليا واخده في حضنه وفضل يهدي فيه 
خديجه. طنط قومي علشان خاطر عاصم وبعدين انتي مش عايزه تتعرفي علي مرات ابنك وحفيدك كمان طيب انتي مش عايزه تشوفينا طيب اخد ابني وامشي يعني 
خديجه. خلاص ي عاصم مفيش امل هات مروان علشان نمشي خليني ارجعه البيت وبعدين هبقا ارجع ليك وفجاه وخديجه شايله مروان وماشيه  وعاصم نام علي ايد أمه ام عاصم اتحركت 
عاصم. بفرحه استني ي خديجه ماما اتحركت 
خديجه. رجعت تاني ل عاصم وقالت خود مروان وانا هروح انادي لل الدكتور 
عاصم. ماشي واخد مروان وكان عمال يقول قومي ي ماما 
خديجه. طلعت لقت قاسي قالت نادي لل الدكتور ي قاسي بسرعه 
قاسي. تمام وراح علشان يجيب الدكتور وخديجة دخلت 
وكان شويه والدكتور جاء وشافها وشويه وام عاصم فتحت عنيها وقالت عاصم 
عاصم. عطا مروان ل خديجه وراح عند أمه وقال قلب وروح عاصم ي امي قومي بقا قلقتيني عليكي 
الدكتور. وهو بيشوفها قال بقت حالتها مستقره نوعا ما بس لازم برضوا الجلسه ودلوقتي هنقلها اوضته تانيه 
عاصم. تمام ي دكتور ونقلوها 
عاصم. كده ي امي تقلقيني عليكي 
ام عاصم. حقك عليا ي حبيبي
خديجه. حمد الله على سلامتك ي طنط 
ام عاصم. الله يسلمك ي بنتي 
عاصم. ماما انا عايز اقولك علي حاجه مهمه 
ام عاصم. قول ي ابني 
عاصم. راح عند خديجه ومسك اديها وقال ماما اعرفك ب خديجه مراتي وده مروان ابني وانتي شوفتيهم اقبل كده معايا وانا كذبت عليكي وقولت أنه في مشروع وشغل بينا 
ام عاصم. انت بتقول اي وأمته ده حصل ومن غير ما اعرف 
عاصم. اهدي ي حبيبتي وهحكيلك علي كل حاجه
ام عاصم. تحكيلي اي هو الموضوع بجد ولا اي
يعني أنا ساعه ما كنت غايبه عن الوعي مكنتش بحلم 
عاصم. بتحلمي ب اي
ام عاصم. انك جيت وقولت انك متجوز وكمان عندك ولد ؟ وكمان حسيت اني مسكت ايد صغيره وكان فيه صوت عياط بيبي صغير 
عاصم. اه ي ماما دي الحقيقه انا متجوز وعندي ولد من 3 سنين اتعرفت علي خديجه وحبتها وكنا علي علاقه مع بعض وكمان اتجوزنا بس بعد كام شهر من جوازنا حصلت مشاكل بينا في نفس الوقت اللي كنت هقولك فيه أنه انا متجوز بس بسبب المشاكل دي انفصلنا ف قولت مفيش داعي أنه اقولك وفي الوقت ده خديجه طلعت حامل ومكنتش تعرف بس عرفت بعدين بس في اليوم اللي اكتشفت فيه أنه هيا حامل كانت سافرت علي مدينه تانيه وخبت عني وبالصدفه شوفتها تاني قبل ما تاخدي الجلسه بيومين وكده واكتشفت اني مروان ابني فكنت بحاول اني ارجع ليها ولما تعبتي كانت هيا معايا وعلشان كده جينا سوا ولما سالتي مكنتش عارف اقولك اي وبعد الجلسه خديجه قررت تاخد مروان وترجع تاني من مكان ما جات وعلشان كده اطريت اسيبك وارجع علشان ارجع مراتي وابني تاني في حضني وكفايه بعد لحد كده وعلشان خاطر ابني انا اسف اني خبيت عليكي ي ماما 
ام عاصم. بصدمه 😳 من كلام عاصم ،،،،،،،، 
يتبععععععع. 

الدكتور طلع 
وعاصم جري عليه امي بقت كويسه ي دكتور 
الدكتور. انا مش عارف اقولك اي
عاصم. بصدمه 😳 تقولي ايه ازاي امي مالها 
الدكتور. احنا عملنا الجلسه بس هيا تعبانه اوي ادعولها وسبهم ومشي 
عاصم. بدموع وانهيار امييي وقعد علي الارض
قاسي. راح عنده وقال شد حيلك ي عاصم وادعلها وان شاء الله تكون كويسه 
عاصم. بدموع ي رب 
نور. بقولك أي ي عاصم بدل ما تقعد تعيط روح صلي وادعلها الدعاء هو اللي هينفعها قوم 
قاسي. معاها حق ي عاصم تعال نروح مع بعض
عاصم. بضعف يلا وانتي ي نور روحي ارجعي بيتك كفايه عليكي لحد كده وشكرا جدا ليكي 
نور. عادي محصلش حاجه انت ساعدت صاحبتي واختي وده اقل حاجه نعملها معاك 
عاصم. تسلمي وسابها واقفه ومشي مع قاسي وراحوا علشان يصلوا ويدعوا ل ام عاصم
في الوقت ده نور طلعت من المستشفى وروحت بيتها وكان طلع الصبح 
ام نور. ما لسه بدري ي هانم 
نور. اي ده بجد يعني ارجع تاني من مكان ما جيت 
ام نور.  بت احنا هنهزر 
نور. الله ما انتي اللي بتقولي ما لسه بدري
ام نور. بعصبيه اتأخرتي كده لي ي بت وكنتي فين اي هو عادي كده تطلعي وتدخلي من غير ما تقوليلي 
نور. اهدي طيب ي ماما انا اسفه وبعدين دي كانت حاله انسانيه إنقاذ مريض 
ام نور. حاله انسانيه قولتيلي وتطلع مين دي ولا مين ده
نور. تعالي بس كده نقعد واحكيلك علي كل حاجه
ام نور. وادي قاعده احكيلي 
نور. بصي ي ماما وبإختصار طبعا انتي عارفه حكايه خديجه المهم علشان تروح ل أهلها وتحضر فرح اختها جبنا زوج تأجير علشان يروح معاها وفعلا راح وكده وانتي عارفه أن الفرح كان امبارح المهم أن الزوج التأجير ده مقابل أن يساعد خديجه هو أنه خديجه تساعده في علاج أمه أصلها بعيد الشر كده عندها كانسر وامبارح تعبت وكده وطبعا ابنها كان مع خديجه ف مكنش عارف يتصرف وهو بعيد ف خديجه كلمتني وكده علشان اروح وروحت وعملنا الجلسه وخدت وقت كبير والدكتور لما طلع قال إنها تعبانه اوي ولازم ندعلها وطبعا هو انهار وكده 
ام نور. وانتي الحض الحنين اللي هدتيه ولا اي
نور. اي الكلام ده ي ماما طبعا لا وبعدين اخو خديجه قاسي جاه معاه وهو معاه دلوقتي وهو الحض الحنين ليه دلوقتي هههه 
ام نور. انتي بتضحكي ي بت ده انتي هتاخدي علقه بس الصبر ي بنت عفاف
نور. ي ماما حاله انسانيه
ام نور. خلاص ي اختي بس عارفه لو اتكررت ورحتي مكان تاني من غير ما تقوليلي همووو،تك ي نور هشرب من د،مك 
نور. ههه متقلقيش ي ماما وبعدين بنتك معندهاش د،م 
ام نور. بعصبيه امشي ي بت من قدامي اكيد موت،،ي علي اديكي 
نور. بعد الشر عنك ي عفاف هتسبيني لمين يعني ده انا حتي ولا ليا حبيب ولا قريب ولا زوج حتي يحتويني 
ام نور. الصبر من عندك ي رب وبعد ما نور مشيت قالت ربنا يهديكي ي نور ويرزقك بالزوج الصالح اللي هكون مطمنه عليكي معاه وامو،ت وانا مطمنه عليكي وربنا يقوم الست دي بالسلامه علشان خاطر ابنها ي رب اشفيها وراحت علشان تشوف هتعمل اي للاكل .
نور. دخلت اوضتها وراحت علشان تنام .
عند خديجه صحيت من النوم واتصلت على قاسي 
قاسي. الو ي خديجه
خديجه. ايوه ي قاسي ام عاصم عمله اي دلوقتي
قاسي. ادعلها ي خديجه أمه تعبانه اوي وهو منهار علي الاخر. 
خديجه. بزعل ربنا يقومها بالسلامه اديني عاصم ي قاسي 
قاسي. تمام عاصم خديجه عايزه تكلمك 
عاصم. بتأثر الو 
خديجه. متقلقش ي عاصم طنط هتكون كويسه وانا معاك لو احتجت اي حاجه
عاصم. تسلمي ي خديجه مروان عامل اي
خديجه. كويس خلي بالك بس من نفسك ومن طنط بقولك أي
عاصم. قولي 
خديجه. تحب اجي ليك ي عاصم 
عاصم. لا متتعبيش نفسك خليكي مع أهلك انتي لسه متصالحه معاهم ومش قعدتي معاهم كتير وكمان علشان اختك وكده وشكرا ليكي لحد كده وبعدين قاسي معايا وهبعته هو كمان 
خديجه. ي عاصم مفيش تعب ولا حاجه دي اقل حاجه اقدر اني اعملها ليك بعد اللي عملته معايا 
عاصم. خليكي ي خديجه مع أهلك وخلي بالك من مروان سلام وفضل يعيط 
خديجه. عاصم الو عاصم 
قاسي. في اي بس ي عاصم اهدا شويه 
عاصم. مليش غيرها ي قاسي 
قاسي. هتقوم بالسلامه متقلقش 
عاصم. مسح دموعه وقال إن شاء الله يلا روح ارجع ل اهلك 
قاسي. لا انا هفضل معاك مش همشي 
عاصم. ي قاسي ارجع ل اهلك اكيد هيكونوا محتاجينك وكمان اختك هتسال عليك 
قاسي. اختي معاها أهلها انا هفضل معاها وبعدين يلا تعال علشان نروح ناكل مع بعض
عاصم. لا مليش نفس 
قاسي. فكر كده وقال إنه مينفعش يفضل من غير اكل وقال هو ده واجب الضيافة عندكم ولا اي المفروض اني شخص غريب في البلد دي ومعرفش حاجه وبعدين بقولك جعان ومش هعرف اكل لوحدي 
عاصم. حقك عليا بس انت عارف اللي انا فيه تعال نروح اي مطعم واطلب ليك اكل 
قاسي. اخده علي قد عقله وقال طيب يلا ومتقلقش علي مامتك انا قولت لل الممرضه لو في اي جديد تبلغنا وسبت ليها الرقم 
عاصم. تسلم ي قاسي واخده وراحوا علي المطعم وعاصم كان بيطلب اكل ل قاسي 
قاسي. استني انت هتاكل معايا والا مش هاكل وانت عارف اني جعان اووي ومش اكلت من امبارح من ساعه ما اكلنا مع بعض
عاصم. بقله حيله تمام وطلبوا اكل وقعدوا يأكلوا
في الوقت ده خديجه جهزت نفسها وجهزت مروان وجهزت لبسهم وحاجتهم علشان بعد ما تروح ل اختها هترجع بيتها وتروح عند عاصم    وبعد ما خلصت طلعت 
جميله. صباح الخير ي خديجه
خديجه. صباح النور ي ماما 
جميله. متصلتيش علي قاسي ولا عاصم 
خديجه. اتصلت ومامته تعبانه اوي ي ماما ادعلها 
جميله. ربنا يشفيها ويقومها بالسلامه علشان خاطر ابنها
خديجه. ي رب وبعدين قالت ماما انا احتمال كبير ارجع بيتي تاني بعد ما نرجع من عند مارتين 
جميله. وهتسبينا تاني ي بنتي 
خديجه. ماما انتي عارفه انه حياتي كلها هناك ومش هقدر اني اسيب بيتي وشغلي وكمان عايزه ابعد ابني عن المدينة دي وابعد نفسي علشان مش يحصل مشاكل انا عايزه اعيش بهدوء مع ابني وبعدين أنا لازم اكون مع عاصم واقف جانبه زي ما هو وقف جانبي وساعدني 
جميله. بس ي خديجه انا ما صدقت انك رجعتي وهتكوني في حضني و وسطينا من تاني 
محمد. بعد ما سمع الكلام قال سبيها علي رحتها ي جميله وبعدين اكيد هنروح ليها وهيا هتاجي لينا وهنكلمها كل يوم. 
جميله. بدموع يعني بناتي الاثنين كده بعدوا عني ي محمد هقعد لوحدي من غيرهم ازاي طيب وخديجه مش موجود كان مصبرني علي بعدها مارتين ودلوقتي مارتين اتجوزت وخديجة هترجع مين هيصرني علي فراقهم الاثنين
محمد. ي حبيبتي كل وحده وبقا ليها حياتها الخاصة وبعدين أنا معاكي هو انا وقاسي وهنكون معاكي علي طول
خديجه. ي ماما مين قال بس أنه هنبعد عنك احنا معاكي علي طول وبعدين تليفون صغير هتلاقينا عندك يعني وبابا معاه حق هو معاكي وكمان هبعت ليكم قاسي وهيكون معاكم. 
جميله. اللي تشوفوه يلا علشان مش نتأخر علي مارتين 
خديجه. يلا وراحت عند مارتين هيا وجميله ومحمد 
فراس. اهلا وسهلا نورتوا 
جميله. ده نورك ي ابني اومال فين مارتين 
فراس. اتفضلوا وانا هدخل انادي عليها 
محمد. تمام ودخلوا وقعدوا وشويه وكانت مارتين طلعت وسلمت عليهم وراحت تجيب عصير وقعدوا مع بعض
فراس. اومال قاسي مجاش معاكم ليه وعاصم 
محمد. اصل يعني ولده عاصم تعبانه شويه وعاصم راح ليها وخليت قاسي يروح معاه 
مارتين. الف سلامه عليها 
خديجه. الله يسلمك
فراس. وانتي ي خديجه مرجعتيش لي مع جوزك 
خديجه. بصت ل جميله وقالت اصل عاصم مرضيش علشان مروان والدنيا كانت ليل وكده وقولت اول ما يطلع الصبح هروح ليهم بس قولت اشوفكم الاول 
فراس. اه ربنا يقومها بالسلامه تحبي اجي معاكي 
خديجه. لا خليك انت مع مارتين انت لسه عريس وكده وبعدين انا هروح ولو في حاجه هبقا ابعت ليكم تسلم ي فراس وقعدوا شويه مع بعض
ومحمد استأذن من فراس وسلم على بنته هو وجميله وخديجه ورجعوا البيت
خديجه. سلمت علي أهلها هيا ومروان واخدت حاجتها ومحمد راح علشان يوصلها تركب وكانت في طريقها إلى بيتها قالت تروح حاجتها وبعدين يبقا تروح ل عاصم المستشفى.
ومحمد. بعد ما وصل خديجه رجع البيت 
جميله. البيت بقا فاضي ي محمد 
محمد. معلش ي حبيبتي مهما قعدوا معانا البنت ملهاش الا بيتها وجوزها 
جميله. بس ي ماما احنا اطمنا علي مارتين وأنها مع فراس وهو هيحميها وهيكون معاها طيب وخديجة هنسبها كده 
محمد. حظها كده ي جميله وبعدين مفيش حد عارف بكره ممكن يحصل أي المهم متفكريش وقومي علشان نرتاح شويه احنا تعبنا اووي في الفتره الاخيره دي 
جميله. يلا ي حبيبي وراحوا علشان يناموا 
عند خديجه. كانت وصلت البيت وقعدت شويه ورنت علي نور 
خديجه. ي بت هو انا كل ما ارن عليكي الاقيكي نايمه 
نور. ي ست عايزه مني اي سبيني انام ما انا عملت اللي انتي عايزاه وبعدين امي بهدلتني 
خديجه. نامي ي اختي ولما تفوقي يبقا تعالي عندي في البيت 
نور. خديجه انتي اتجننتي انتي عايزاني اجي عندك في بلد تانيه دي امك كانت قت،،،لتني 
خديجه. نور فوقي انا رجعت بيتي انا ومروان 
نور. اي ده بجد و بالسرعه دي انا قولت هتقعدي هناك شهرين سنه سنتين 
خديجه. رجعت علشان حياتي هنا ي نور المهم لما تفوقي تعالي سلام وقفلت 
وبعد ما قفلت مع نور مروان عيط 
خديجه. بتعيط لي ي حبيبي  نوم ونمت واكل وكلت 
مروان. اهي اهي
خديجه. اي عاصم وحشك 
مروان. امم اممم 
خديجه. معلش ي حبيبي أمه تعبانه ولازم يكون معاها وبعدين هو مش هيفضل معانا علي طول دي كانت فتره وخلاص اول ما أمه تتحسن كل واحد هيروح في طريقه 
مروان. عيط وخديجه اخدت مروان في حضنها وقالت تعال نروح ل عاصم وجهزت وكانت في طريقها إلى المستشفى
عند عاصم وقاسي وهما قاعدين مع بعض
الممرضه رنت علي قاسي وقالت استاذ قاسي تعالي بسرعه علي المستشفي وقفلت 
عاصم. في اي ي قاسي الممرضه قالت ليك اي 
قاسي. مش وقت كلام يلا بسرعه علي المستشفي
وعاصم وقاسي كانوا في طريقهم إلى المستشفى
عاصم. بدموع طول الطريق وكان بيدعي ل أمه واول ما وصل جري علي الممرضه وقال في اي وامي مالها 
الممرضه. ولده حضرتك ،،،،،،،،، 
يتبعععععععع

الممرضه رنت علي قاسي وقالت استاذ قاسي تعالي بسرعه علي المستشفي وقفلت 
عاصم. في اي ي قاسي الممرضه قالت ليك اي 
قاسي. مش وقت كلام يلا بسرعه علي المستشفي
وعاصم وقاسي كانوا في طريقهم إلى المستشفى
عاصم. بدموع طول الطريق وكان بيدعي ل أمه واول ما وصل جري علي الممرضه وقال في اي وامي مالها 
الممرضه. ولده حضرتك تعبت اووي و الدكتور قال إنه لازمها جلسه تانيه بسرعه 
عاصم. بدموع 🥺 انا عايز اشوف الدكتور 
 وفي الوقت ده وصلت خديجه ولما شافت عاصم في الوضع ده جريت وقالت في اي
عاصم. بدموع امي بتروح مني ي خديجه 
خديجه. اهدي بس وفهمني في اي
عاصم. كان ساكت وكل اللي علي لسانه امي بتروح مني
خديجه. في اي ي قاسي حصل اي
قاسي. أمه لازمها جلسه تانيه ي خديجه
خديجه. طيب ما احنا عملنا الجلسه ي قاسي لي  قالو علي جلسه تانيه ليه 
قاسي. مش عارف ي خديجه
خديجه. طيب امسك مروان ي قاسي وقاسي اخد مروان وخديجه اخدت عاصم وراحوا عند الدكتور
خديجه. في اي ي دكتور احنا عملنا الجلسه اي لزمتها الجلسه التانيه وعايزين نعرف وضعها اي 
عاصم. والنبي ي دكتور طمني علي امي وقول أنه هيا بقت كويسه انا مليش غيرها ومش هعرف اعيش من غيرها هيا دنيتي وحياتي 
الدكتور. اهدي ي أستاذ عاصم لازم تكون اقوي من كده 
عاصم. لما اطمن علي امي الاول
خديجه. اهدي ي عاصم وخلينا نسمع الدكتور 
عاصم. سكت 
الدكتور. ولده حضرتك في أيامها الاخيره المرض عمال يزيد عندها وعايزه معجزه علشان تشفا منه 
عاصم. بعصبية انت بتقول اي مستحيل ده يحصل وبدموع اميي وزعق وقال اومال انت دكتور ازاي وبعدين واقف ترغي معايا وقام مسكه من البالطو وقال بدل ما انت واقف وعمال ترغي روح انقذها ولو حصل ليها حاجه ههد المستشفى دي علي دماغكم امشي غور انقذها 
الدكتور. بعصبيه نزل ايد عاصم من عليه وقاله انا مش هاخد اي اجراء ضدك بس علشان انا مقدر الحاله اللي انت فيها 
خديجه. احنا اسفيين ي دكتور وانت ي عاصم اهدي مش كده هو بيعمل اللي عليه بقولك أي ي دكتور هو احنا لو عملنا الجلسه دي ممكن يبقا في تحسن وتقوم 
الدكتور. كل شيء جائز ي مدام بس الجلسه دي والعلاج ده هيكلف مبلغ كبير اووي 
خديجه. تمام ي دكتور جهز لل الجلسه وانا هجهز ليك الفلوس في اسرع وقت
الدكتور. تمام ومشي. 
عاصم. خديجه انا مش عارف اقولك اي انا عارف اني اخدت فلوس منك اكتر من اللازم واكتر من الاتفاق اللي قولنا عليه وأن الفلوس اللي اخدتها دي اكتر من اني امثل  زوج تأجير بجد انا اسف وهبقا ارجعهم ليكي في اقرب فرصه ليا ولما يكون معايا فلوس 
خديجه. عاصم متفكرش في فلوس ولا في اي حاجه دلوقتي شوف اي اللي يبسط أمه واعمله فرحها اعملها مفاجاه قبل ما تدخل الجلسه دي يمكن ده يحسن من نفسيتها وتتحسن 
عاصم. اعمل اي طيب 
خديجه. فكر ي عاصم 
عاصم. فضل شويه كده يفكر وبعدين قال خديجه
خديجه. نعم 
عاصم. امي ديما نفسها انها تشوفني متجوز تقبلي انك تمثلي قدمها انك مراتي وأنه احنا متجوزين 
خديجه. بس ي عاصم متنساش أن امك عارفه اني معايا ولد هتقول ليها اي ؟
عاصم. هقول أنه ابني ي خديجه
خديجه. ابنك ازاي ي عاصم وليه خبيت عليها وهيكون فيه مليون سؤال 
عاصم. هقول أنه انا كنت اعرفك من 3 سنين وأنه احنا كنا علي علاقه وأنه احنا كنا متجوزين وحصل شويه مشاكل بينا وانفصلنا وأنه انا شوفتك بالصدفه وانتي جيتي اعترفتي لي أنه لما سبتك كنتي حامل وأنه ده ابني ولو سألت مقولتش ليه هقول أنه مكنش فيه داعي طالما سبنا بعض انتي اي رئيك 
خديجه. انا مش عرفه ي عاصم اللي انت بتفكر فيه ده صح ولا غلط 
عاصم. خديجه ارجوكي وافقي انتي بس وانا هظبط كل حاجه
خديجه. ماشي ي عاصم موافقه 
عاصم. طيب تعالي معايا واخدها وراح عند قاسي واخد منه مروان واخدهم الاثنين ودخل عند أمه 
عاصم. ماما حبيبتي فوقي انا عايز اقولك علي حاجه مهمه ولازم تعرفيها ولما تعرفيها هطيري من الفرحه قومي بقا 
وبص ل خديجه وقال ماما قومي شوفي ابني ومراتي مش ديما كنتي بتقوليلي انك عايزه تشوفيني متجوز ومستقر في حياتي اهو انا متجوز وكمان معايا ولد وراح قرب منها ومسك اديها وخلي مروان يمسك ايد أمه وقال شوفي ي ماما حتي ابني عايزك تقومي وفجاه مروان عيط 
عاصم. قومي ي ماما يعني يرضيكي تشوفي حفيدك لاول مره ويعيط ومش تسكتيه ولا تشيليه قومي بقا 
عاصم. بعصبيه قومي بقا ي ماما 
ولما عاصم زعق مروان عيط 
خديجه. اهدي ي عاصم علشان مروان خاف 
عاصم. لما شاف مروان بيعيط قال خلاص ي قلب بابا مش تعيط حقك عليا واخده في حضنه وفضل يهدي فيه 
خديجه. طنط قومي علشان خاطر عاصم وبعدين انتي مش عايزه تتعرفي علي مرات ابنك وحفيدك كمان طيب انتي مش عايزه تشوفينا طيب اخد ابني وامشي يعني 
خديجه. خلاص ي عاصم مفيش امل هات مروان علشان نمشي خليني ارجعه البيت وبعدين هبقا ارجع ليك وفجاه وخديجه شايله مروان وماشيه  وعاصم نام علي ايد أمه ام عاصم اتحركت 
عاصم. بفرحه استني ي خديجه ماما اتحركت 
خديجه. رجعت تاني ل عاصم وقالت خود مروان وانا هروح انادي لل الدكتور 
عاصم. ماشي واخد مروان وكان عمال يقول قومي ي ماما 
خديجه. طلعت لقت قاسي قالت نادي لل الدكتور ي قاسي بسرعه 
قاسي. تمام وراح علشان يجيب الدكتور وخديجة دخلت 
وكان شويه والدكتور جاء وشافها وشويه وام عاصم فتحت عنيها وقالت عاصم 
عاصم. عطا مروان ل خديجه وراح عند أمه وقال قلب وروح عاصم ي امي قومي بقا قلقتيني عليكي 
الدكتور. وهو بيشوفها قال بقت حالتها مستقره نوعا ما بس لازم برضوا الجلسه ودلوقتي هنقلها اوضته تانيه 
عاصم. تمام ي دكتور ونقلوها 
عاصم. كده ي امي تقلقيني عليكي 
ام عاصم. حقك عليا ي حبيبي
خديجه. حمد الله على سلامتك ي طنط 
ام عاصم. الله يسلمك ي بنتي 
عاصم. ماما انا عايز اقولك علي حاجه مهمه 
ام عاصم. قول ي ابني 
عاصم. راح عند خديجه ومسك اديها وقال ماما اعرفك ب خديجه مراتي وده مروان ابني وانتي شوفتيهم اقبل كده معايا وانا كذبت عليكي وقولت أنه في مشروع وشغل بينا 
ام عاصم. انت بتقول اي وأمته ده حصل ومن غير ما اعرف 
عاصم. اهدي ي حبيبتي وهحكيلك علي كل حاجه
ام عاصم. تحكيلي اي هو الموضوع بجد ولا اي
يعني أنا ساعه ما كنت غايبه عن الوعي مكنتش بحلم 
عاصم. بتحلمي ب اي
ام عاصم. انك جيت وقولت انك متجوز وكمان عندك ولد ؟ وكمان حسيت اني مسكت ايد صغيره وكان فيه صوت عياط بيبي صغير 
عاصم. اه ي ماما دي الحقيقه انا متجوز وعندي ولد من 3 سنين اتعرفت علي خديجه وحبتها وكنا علي علاقه مع بعض وكمان اتجوزنا بس بعد كام شهر من جوازنا حصلت مشاكل بينا في نفس الوقت اللي كنت هقولك فيه أنه انا متجوز بس بسبب المشاكل دي انفصلنا ف قولت مفيش داعي أنه اقولك وفي الوقت ده خديجه طلعت حامل ومكنتش تعرف بس عرفت بعدين بس في اليوم اللي اكتشفت فيه أنه هيا حامل كانت سافرت علي مدينه تانيه وخبت عني وبالصدفه شوفتها تاني قبل ما تاخدي الجلسه بيومين وكده واكتشفت اني مروان ابني فكنت بحاول اني ارجع ليها ولما تعبتي كانت هيا معايا وعلشان كده جينا سوا ولما سالتي مكنتش عارف اقولك اي وبعد الجلسه خديجه قررت تاخد مروان وترجع تاني من مكان ما جات وعلشان كده اطريت اسيبك وارجع علشان ارجع مراتي وابني تاني في حضني وكفايه بعد لحد كده وعلشان خاطر ابني انا اسف اني خبيت عليكي ي ماما 
ام عاصم. بصدمه 😳 من كلام عاصم ،،،،،،،، 
يتبععععععع. 

ام عاصم. بصدمه 😳 من كلام عاصم يعني اي متجوز من 3 سنين وعندك ابن وجاي تقولي دلوقتي ؟!🙄 
انت اتجننت ي عاصم يعني انت لو كنت جيت وقولتلي انك عايز تتجوز كنت رفضت ما انا ياما كنت بتحايل عليك علشان تتجوز ويعني اي مفيش داعي وتخبي عني وتعبت 
عاصم. اهدي ي ماما علشان خاطري علشان مش تتعبي انا ما صدقت انك فوقتي شويه انا اسف ي ماما 
ام عاصم. بكل بساطه كده ي عاصم جاي تقول اسف بعد ما لغيت وجودي في حياتك وخبيت عني انك اتجوزت وكمان عندك ولد ويفرق في اي تعبي معاك ما أن شاء الله اموو،ت حتي دلوقتي ما انت خلاص لغيت وجودي يعني حتي لو م،،ت ف انت مش هيفرق معاك وبدءت تتعب 
عاصم. بخضه علي أمه اهدي ي امي علشان خاطري وبعدين اي الكلام ده بعد الشر عليكي وراح عند أمه ومسك اديها وقال سامحيني ي امي وبعدين انتي مش كنتي عايزاني اتجوز واهو انا اتجوزت حقك عليا بقا 
خديجه. اظاهر ي عاصم أن طنط مش متقبله وجودي انا وابني علشان كده انا همشي وانت خليك مع امك انا غلط لما رجعت ليك من تاني علي العموم الف سلامه عليكي وكانت هتمشي بس وقفها صوت ام عاصم
ام عاصم. بتعب استني عندك 
خديجه. نعم ي طنط 
ام عاصم. انتي عايزه تاخدي حفيدي وتمشي وكمان من غير ما اشوفه 
خديجه. ما هو ي طنط حضرتك مش متقبله وجودي وعاصم عمال يقولك اسف وسامحيني وشرحلك وضعنا وبرضوا مش عايزه تسامحيه حضرتك لو متقبله وجودي كان زمانك اخدتي علي الاقل حفيدك في حضنك وشوفتيه ولا اي ي طنط وفي الوقت ده مروان عيط 
ام عاصم. معلش ي بنتي اعذريني وقدري اللي انا فيه يعني بعد ما كبرتي ابنك وعلمتيه وكنتي معاه خطوه بخطوه فجاه كده تعرفي أنه متجوز وعنده ولد دي في حد ذاتها كانت صدمه بالنسبة لي وكمان ده مش من شهر ولا اثنين لا دول 3 سنين فقدري وضعي وبعدين هاتي حفيدي عايزه اشوفه 
خديجه. اتفضلي ي طنط 
ام عاصم. قولتي اسمه اي 
خديجه. مروان 
ام عاصم. مروان حلو برضوا وراحت باس،،ته وقالت ازيك ي مروان انا تيته انا عارفه انك مش عارفني بس الحق علي ابوك وفجاه مروان عيط
ام عاصم. بتعيط لي بس ي حبيبي 
مروان. بابا وكان عايز عاصم يشيله 
عاصم. راح ليه وشاله وقعد جانب أمه وقال حقك عليا ي امي سامحيني حتي علشان خاطر مروان حفيدك 
ام عاصم. عايزني اسمحك ي عاصم 
عاصم. اكيد ي امي 
ام عاصم. انا عندي شرط علشان اسمحك 
عاصم. شرط اي ده ي امي 
ام عاصم. شرطي هو ،،،،،،،،، 
عاصم. بصدمه 😳 وبص علي خديجه اللي لا تقل صدمه عنه 😳 
وفي الوقت ده 
قاسي . كان قاعد بره ولقي نور جايه 
نور. اهلا ي قاسي في حد موجود جوه ولا اي
قاسي. ايوه خديجه وعاصم ومروان جوه 
نور. اي ده خديجه هنا الكلب،،ه مش قالتلي 
قاسي. نعم 
نور. انعم الله عليك الا قولي بقا 
قاسي. خير 
نور. اي بقا اللي انت عاملته مع خديجه ده 
قاسي. عملت اي 
نور. لا وعامل نفسك برئ
قاسي. لا عامل نفسك قاسي 
نور. اممم وانت قاسي اصلا اقصد يعني ب قاسي انك صعب 
قاسي. وانتي تعرفيني علشان تقولي صعب ولا سهل 
نور. اسكوت مش انا اعرفك عز المعرفه اصل خديجه حكت لي علي كل حاجه
قاسي. امم خديجه وقالت لك اي بقا خديجه
نور. مش مهم قالت اي بس تعرف انا كنت ناويه ليك علي علقه بسبب اللي انت عملته معاها 
قاسي. افندم انتي اكيد مجنونه 
نور. بقولك أي انا مش خديجه علشان اخاف منك ده انا نور 
قاسي. اخاف انا كده ولا اي يعني مش فاهم 
نور. اه تخاف ولو زعلت خديجه اختي تاني مش هيحصل ليك كويس 
قاسي. سيبك من كل ده لاني مش بتهدد الا قوليلي انتي ليه بتقولي عليها اختك 
نور. علشان هيا فعلا اختي وصحبتي واحنا الاثنين اقرب لبعض من اي حد ومروان زي ابني لاني عشت معاها فتره الحمل وكنا مع بعض خطوه بخطوه
قاسي. لما نور قالت كده علي خديجه اعجب بيها وبعدين قال ل نور تمام بدون ما يبين إعجابه ليها 
نور. وهيا بتقلده تمام وقالت شخص بارد علي قاسي فعلا زي ما خديجه قالت مش عارفه شايف نفسك علي اي وبصت كده بقرف و وقفت تستني خديجه لما تطلع وهو كان واقف وعمال يبص عليها من وقت ل التاني وكان متابع تصرفاتها وحركتها بس من تحت ل تحت 
عند جميله ومحمد. 
كانوا بيجهزوا نفسهم علشان يروحوا ل مارتين وبعد شويه كانوا وصلوا عندها ولقوا اهل فراس موجودين 
محمد. السلام عليكم
ابو فراس. وعليكم السلام اتفضلوا 
ودخلت جميله ومحمد 
مارتين. ماما حبيبتي وراحت حضنتها 
جميله. عامله ايه ي حبيبتي 
مارتين. كويسه ي ماما انتي عامله ايه
جميله. الحمد لله
محمد. اي طيب انا أمشي ولا وضعي اي 
مارتين. ب ابتسامه لا طبعا وراحت حضنته وقالت عامل اي ي حبيبي
محمد. الحمد لله تمام وبعد سلامات وكده 😂
قعدوا مع بعض ومارتين قدمت ليهم العصير وقعدوا يتكلموا مع بعض
فراس. اومال خديجه وقاسي فين 
محمد. قاسي. مع عاصم ولسه مرجعش وكمان خديجه راحت ليهم 
فراس. هيا لسه أمه تعبانه 
محمد. اه شويه 
فراس. الف سلامه عليها كنت عايز اكلم عاصم واسأله بس مش معايا رقمه 
محمد. ولا يهمك ي ابني وكان بيدعي أنه فراس ميطلبش رقم عاصم لانه خلاص مش هيشوفوه تاني لأن زوج تأجير وكده 
فراس. طيب ي عمي معاك رقمه 
محمد. هو ده اللي كنت عامل حسابه وبص ل جميله وبعدين قال لا ي ابني ده مع فراس ونسيت اني اخده منه 
فراس. اه خلاص يبقا ارن علي فراس ويبقا اساله عن عاصم وأمه 
محمد. كتر خيرك ي ابني تسلم 
جميله. مش يلا ي محمد ولا اي
محمد. اه يلا 
مارتين. ي ماما ما انتي قاعده معانا 
جميله. هناجي ليكي ي حبيبتي وقت تاني 
مارتين. طيب ي ماما مع الف سلامه وقالت خلي بالك منها ي بابا 
محمد. حاضر ي بنتي خلي انتي بس بالك من نفسك ومن جوزك 
مارتين. حاضر ي بابا وبعدين محمد اخد جميله ومشيوا رجعوا بيتهم. 
عند مارتين وفراس. 
فراس. اي ي حبيبتي مالك من بعد ما اهلك مشيوا وانتي مكشره 
مارتين. وحشتني قعدتي مع اهلي ي فراس و وحشني بيتي كمان واوضتي وكل حاجه وكمان 
فراس. ي حبيبتي ما هنا بيتك كمان وبعدين هنبقا نروح ونزورهم علي طول وفي اي وقت انتي حابه تروحي هوديكي متزعليش بقا مش بحب اشوفك زعلانه ومكشره كده وراح اخدها في حض،،،نه وقال وريني كده 
مارتين. اوريك اي 
فراس. لسه مكشره ولا اي 
مارتين. فراس بس بقا 
فراس. اي ده حتي بعد ما جيتي في حض،،ني اي ده هو مش شغال ولا اي 
مارتين. بضحكه فراس ههه 
فراس. ايوه كده وعلشان الضحكه القمر دي احنا هنخرج 
مارتين. بفرحه بجد ي فراسي 
فراس. بجد ي قلب فراسك يلا قومي نجهز نفسنا علشان ننزل 
مارتين. وهيا مبسوطه فوريره ههه 
فراس. ههه مجنونه بس بحبك وراح علشان يجهز نفسه
ونرجع تاني ل ام عاصم والشرط 
ام عاصم. انا عندي شرط علشان اسمحك 
عاصم. شرط اي ده ي امي 
ام عاصم. شرطي هو ،،،،،،،،، 
عاصم. بصدمه 😳 وبص علي خديجه اللي لا تقل صدمه عنه 😳
يتبععععع. 

ونرجع تاني ل ام عاصم والشرط 
ام عاصم. انا عندي شرط علشان اسمحك 
عاصم. شرط اي ده ي امي 
ام عاصم. شرطي هو انك تتجوز خديجه تاني ويكون فيه حفله ل كتب الكتاب تعزم فيها اصحابك واصحابها واهلها كمان  قولت اي 
عاصم. بصدمه 😳 وبص علي خديجه اللي لا تقل صدمه عنه 😳 
عاصم. انتي بتقولي اي ي امي ؟
ام عاصم. اي في عندك مانع ولا اي
خديجه. بتفكير بس ي طنط انا رجعت ل عاصم بس علشان خاطر مروان 
ام عاصم. يعني اي علشان خاطر مروان
خديجه. انا لسه زعلانه من ابنك ولسه مش نسيت اللي عمله معايا
ام عاصم. وهو عمل اي معاكي ولي سبتوا بعض اصلا انا لسه مفهمتش 
عاصم. ماما دي حاجه تخصني انا وخديجه 
ام عاصم. بتفهم  مدام بينك وبين مراتك يبقا تشوف انت عملت اي و تصالحها وتفضل وراها لحد ما تسامحك ولما توافقوا علي شرطي يبقا اسامحك وانا مش هسمح ل حفيدي أنه يبعد عني ويتربي بعيد عن أمه وابوه ولا هسيب خديجه تعاني في تربيتها ليه لوحدها لأنها مسؤوليه صعبه وانا مش عايزاها تشوف اللي انا شوفته و عانيت منه كمان 
خديجه. ماشي ي طنط اهدي انتي بس وتقومي لينا بالسلامه وبعدين يبقا نفكر ونعمل اللي انتي عايزاه
ام عاصم. انا عايزه حفيدي يبقا مع أمه وابوه هو ده كل اللي انا عايزاه 
عاصم. حاضر ي امي قومي بالسلامه وبعدين هقعد انا وخديجه و هصالحها حاضر 
ام عاصم. حتي ي عاصم لو مش قومت بالسلامه وموو،ت ف وصيتي ليك انك تتجوز خديجه وتبقوا عائله حلوه وتربوا ابنكم في وسطيكم 
عاصم. اي الكلام ده ي ماما بعد الشر عليكي متقوليش كده تاني وراح حض،،نها
خديجه. بعد الشر عليكي ي طنط 
ام عاصم. تسلمي ي حبيبتي 
خديجه. عاصم هات مروان علشان نام 
ام عاصم. روحي بيه انتي ي بنتي بس يبقا هاتيه تاني علشان اشوفه 
خديجه. حاضر ي طنط 
عاصم. هروح اوصلها ي امي وهرجع ليكي تاني 
ام عاصم. ماشي ي ابني وربنا يهدي سركم ويجمعكم مع بعض
ومشي عاصم مع خديجه وطلعوا بره الاوضه لقيوا قاسي ونور 
نور. اول ما شافت خديجه قالت بقا ي كلب،،ه تاجي من غير ما تقوليلي 
خديجه. هيا جات كده وبعدين انتي كنتي نايمه لما كنت بكلمك انتي جيتي امته 
نور. جيت من شويه وكنت واقفه مع اخوكي البومه 
قاسي. بتقولي حاجه ي انسه 
نور. احم كحح كحح معلش اصل بكح 
قاسي. لا الف سلامه عليكي تحبي انادي لل الدكتور ياجي يكتبلك علي دواء كحه 
نور. لا شكرا وبعدين قالت بارد 
قاسي. قولتي حاجه 
نور. لا بقولك شكرا 
عاصم. بقولك أي ي قاسي 
قاسي. قول ي عاصم محتاج حاجه اجبهالك 
عاصم. لا ي قاسي تسلم وتسلم على وقفتك معايا وتقدر انك تمشي مع اختك وكفايه عليك لحد كده 
قاسي. انت بتقول اي ي عاصم انت زي اخويا يعني وكفايه وقفتك مع اختي انا هفضل معاك 
عاصم. تسلم بس روح علشان ترتاح انت معايا من ساعه ما رجعنا واكيد تعبت روح علشان ترتاح 
قاسي. لا مش هسيبك لوحدك 
عاصم. خلاص روح ارتاح وبعدين تعال انا هستناك وبعد إصرار من عاصم قاسي وافق أنه يروح مع خديجه
عاصم. قعد بره الاوضه علشان قال ل أمه أنه هيروح خديجه ولو دخل هتسال مليون سؤال 
قاسي نزل وهو شايل مروان وخديجه نزلت معاه هيا ونور 
قاسي. هيا الانسه هتاجي معانا ولا اي
نور. عندك مانع ولا اي وبعدين أنا رايحه عند اختي انت مالك 
قاسي. ي بت هو انتي صدقتي أنها اختك بجد ولا اي دي اختي انا 
نور. دلوقتي بقت اختك 
قاسي. بعصبيه نور الزمي حدك 
خديجه. بس بس انتوا هتتخنقوا في الشارع ولا اي يلا نمشي ولما نروح يبقا نشوف اي حكايتكم مع بعض
نور. ولا فيه حكايه ولا روايه روحي انتي معاه وانا همشي لوحدي 
قاسي. يبقا احسن 
خديجه. امشي ي قاسي قدامي وانتي ي نور قولت هنروح مع بعض وفعلا مشيوا مع بعض وخديجة أصرت على نور انها تروح معاها وفعلا روحوا كلهم مع بعض ولما روحوا حصل أن خديجه اخدت مروان ودخلت نيمته وطلعت هاا في اي بقا عمالين تشدوا مع بعض ليه 
قاسي. مفيش انا عايز انام شوفيلي حته انام فيها 
خديجه. شدت قاسي قعد جانبها وهو كان علي جهه ونور علي جهه وهيا قاعده في النص 
خديجه. مالكم بقا في اي
قاسي. هو اي اللي دلوقتي بقت اختك واي كلامها ده هيا تعرف اي اصلا عننا 
خديجه. تعرف كل حاجه ي قاسي لأنها الوحيدة اللي وقفت جانبي في عز ضعفي وكانت معايا خطوه بخطوه من ساعه ما وصلت لل المدينه دي لحد ما انت شايف كده دلوقتي وكانت شيلاني وانا حامل في مروان و بعتبرها اختي وهيا كمان بتعتبرني اختها 
نور. حبيبتي ي ديجه وراحت حض،نتها 
قاسي. يعني أنا دلوقتي بقيت الوحش تمام ي خديجه انا ماشي 
خديجه. اقعد بس ي قاسي انا لسه مش خلصت كلامي 
خديجه. بصي ي نور اخويا برضوا كان معذور هو مش سهل أنه يعرف لل حصل مع أخته ده ويقعد ساكت هو كان مصدوم في اللي حصل وبعدين أنا شر،فه ي نور وانا أخته ومن حقه أنه يعمل فيا اللي هو عايزاه لانه في الاخر احنا اخوات وبعدين بقا انتوا  الاثنين احنا اتصالحنا مع بعض ومفيش داعي أنه نفتح في القديم هيا صحبتي واختي وانت اخويا وحبيبي وعايزه انكم تنسوا اللي فات وتبدءوا صفحه جديده كأنكم لسه عارفين بعض ماشي ي حلوين 
نور. تمام ي ديجه انا معنديش مشكله طالما انتي مبسوطه خلاص
قاسي. وانا كمان معنديش مشكله عايز انام بقا ي خديجه تعبت وشويه وهتلاقيني نمت على نفسي قدامكم دلوقتي
خديجه. ادخل نام جنب مروان جوه 
قاسي. تمام وقام علشان ينام 
نور. هروح انا بقا امشي واروح عند امي 
خديجه. اقعدي انا عايزاكي في موضوع مهم 
نور. موضوع اي ده ي خديجه
خديجه. انا وعاصم مثلنا قدام أمه أنه احنا متجوزين وأنه مروان ابننا وحكت ليها علي كل حاجه
نور. نهارك مش فايت كملي كملي
خديجه. وشرطت علشان تسامح عاصم هو أنه احنا نتجوز ونكتب كتابنا وكمان قالت إنه وصيتها لما تمو،،ت أنه انا وعاصم نكون عائله مع بعض ونربي مروان مع بعض
نور. بصدمه 😳 وبعدين هتعملي اي وخلي بالك ي خديجه الموضوع بدء يوسع منك عاصم هو زوج تأجير يعني مقابل أنه مثل أنه جوزك وروحتي علشان تحضري فرح اختك هو انك تعالجي أمه وبس 
خديجه. مش عارفه ي نور اعمل اي 
نور. ولا انا كمان ومن الافضل انك تقعدي مع عاصم وتتكلموا في الموضوع ده وتشوفوا هتعملوا اي 
خديجه. معاكي حق ي نور 
نور. طيب ي حبيبتي هروح انا بقا ارجع بيتي علشان لو قعدت شويه كمان مش بعيد امي تطردني من البيت ههه
خديجه. ههه طيب روحي ونور مشيت وخديجه قعدت تفكر تعمل اي في الموضوع ده وتتصرف ازاي 
وهيا قاعده وعماله تفكر حصل ،،،،، 
يتبععععع. 

وخديجه قعدت تفكر تعمل اي في الموضوع ده وتتصرف ازاي 
وهيا قاعده وعماله تفكر حصل أن الجرس رن وراحت علشان تفتح ولما فتحت اتصدمت 😳 وقالت ماما بابا ؟؟
خديجه. اعااا وجريت عليهم وحضنتهم وقالت وحشتوني اووي كويس انكم جيتوا 
قاسي. بخضه وطلع يشوف فيه اي وعمال ينادي على خديجه ويقول خديجه مالك في اي في اي وبص لقي أمه وابوه وقال اي ده ماما وبابا
محمد. مفاجاه مش كده 
خديجه. واحلا مفاجاه كمان ههه 
قاسي. راح عندها وضربها بخفه وقال كنتي هتقطعي لي الخلف ي خديجه انا قولت البيت بيولع ولا صحبتك المجنونه عملت حاجه كده ولا كده 
خديجه. بغضب عاصم 
قاسي. انا قاسي مش عاصم ي خديجه اللي واخد لك عقلك 
خديجه. بكسوف لا مفيش من الكلام ده انا قصدي اقول قاسي بطل تكلم علي صحبتي كده 
قاسي. ماشي ي ست خديجه منكرش برضوا أنها يعني حلوه وسابهم ومشي 
جميله. الحق ي محمد شوفت اللي انا شوفته وسمعت اللي انا سمعته 
محمد. اه ي جميله اول مره ابنك يقول علي بنت حلوه 
خديجه. اي ده بجد 
جميله. ايوه دي مين صحبتك دي ي خديجه لو كده نجوزهم ل بعض 
خديجه. جواز اي ي امي دول لسه متخانقين و مصالحهم علي بعض يعني الموضوع ميوصلش لل الجواز 
جميله. عادي ي خديجه يمكن يحصل نصيب بينهم وتكون خناقتهم دي اشاره علشان يتجوزوا ويكونوا مع بعض
خديجه. ب استغراب جائز برضوا وكانت ماشيه بس جميله قالت استني 
خديجه. نعم ي ماما 
جميله. اي حكايه عاصم هاا و غمزت لها  
خديجه. حكايه اي ي ماما ولا فيه حكايه ولا روايه 
جميله. عليا انا ي بت هاا
خديجه. سكتت 
محمد. خلاص ي جميله سبيها لحد ما تاجي هيا بنفسها وتقول لينا اي الحكايه والمره دي متخفيش عليها 
جميله. حاضر ي محمد. 
خديجة. بحيث كده بقا روحوا ارتاحوا انتوا اكيد جايين تعبانين وبعد ما ترتاحوا يبقا نتكلم 
جميله ومحمد. تمام بس ي ترا لينا مكان هنا 
خديجه. انت بتقول اي ي بابا اكيد واخدتهم علي اوضه وقالت دي اوضتكم وبعدين البيت كبير اهو يبقا ازاي مش هيكون ليكم مكان هنا ؟ 
محمد. اخدها في حضن،ه هو وجميله 
وخديجة. بعدها راحت تنام 
عند عاصم في المستشفى بعد ما عده ساعتين وهو قاعد بره دخل علشان يطمن علي أمه لقاها نايمه ف راح ينام هو كمان علي الكنبه اللي قصدها بعد تفكير في الشرط اللي أمه قالت وبقا مش عارف يعمل ايه ولا يقول ل خديجه اي 
عند مارتين وفراس
فراس. حبيبتي الحلوه تحب تروح فين 
مارتين. بطفوله وفرحه الملاهي 
فراس. الملاهي هو انا متجوز طفله 
مارتين. مدت بوزها وقالت فراس انا مش طفله 
فراس. خلاص ي حبيبتي هنروح الملاهي وبعدين انتي طفله بس طفلتي انا وبس 
مارتين. امم طيب يلا علي الملاهي واخدها فراس وراحوا الملاهي وجاب لها غزل البنات ولعبوا كل الالعاب مع بعض ومارتين كانت مبسوطه وبعد ما تعبوا من اللعب فراس اخدها وراح علشان يجيب لها عصير وسندوتشات شورما 
مارتين. واوو شورما تعرف كانت جايه علي بالي 
فراس . ي روحي بالهنا 
مارتين. تسلمي ي حبيبي وبعد ما أكلوا فراس اخدها ورجعوا البيت 
فراس. مبسوطه ي حبيبتي
مارتين. اوي اوي ي فراس 
فراس. طيب يلا ي حبيبتي ننام 
مارتين. يلا ي حبيبي. 
وفي يوم جديد 
عند خديجه واهلها 
صحيت خديجه وراحت علشان تشوف مروان دخلت لقته نايم في حضن قاسي سابته وطلعت وراحت علي المطبخ وجهزت الفطار وفطرت وهما كانوا لسه نايمين جهزت نفسها وراحت علي الشغل وكتبت رساله ل جميله أنها نزلت الشغل وأنها تخلي بالها من مروان واتصلت على نور وقالت يلا ي نور انا نزلت وفي الطريق يلا علشان عندنا شغل كتير وكمان علشان فيه مشروع جديد
نور. بنوم ي ستي قولي صباح الخير الاول 
خديجه. صباح الخير ي نور يلا قومي اجهزي وحصليني علي الشغل وقفلت 
نور. قامت وجهزت نفسها وطلعت لقت امها عامله فطار اخدت سندوتش ونزلت في الوقت ده خديجه كانت وصلت وبدءت شغل وخلصت كذا حاجه وكان عندها اجتماع مع المصممين 
في الوقت ده نور كانت وصلت وراحت عند خديجه
نور. ديجه 
خديجه. اخيرا جيتي يلا علشان هديكي مشروع كده تخلصيه وانهارده علشان الشغل متأخر 
نور. حاضر انا جهزه واخدت المشروع وراحت علشان تشتغل وفضلت قاعده عليه لحد ما خلصته وعند خديجه كانت خلصت الاجتماع واتفقت علي مشروع جديد وأنهم يخلصوا في يومين بس وبعد الاجتماع اتصلت على جميله 
خديجه. الو ي ماما 
جميله. ايوه ي بنتي لي مصحتنيش قبل ما تنزلي 
خديجه. ما انتوا كنتوا نايمين بقا المهم ميزو عامل اي
جميله. كويس قاعد يلعب هو وقاسي مع بعض بعد ما أكلوا 
خديجه. ماشي ي ماما وانا شويه كده وهاجي مش هتاخر 
جميله. ماشي ي بنتي وخلي بالك من نفسك
خديجه. حاضر ي ماما وقفلت 
محمد. كنتي بتكلمي مين 
جميله. دي خديجه
محمد. في حاجه ولا اي
جميله. لا كانت بطمن علي مروان بس 
محمد. تمام 
عند عاصم
ام عاصم. هيا خديجه ومروان مش جايين ولا اي ي عاصم انا عايزه اشوف حفيدي ومراتك قبل ما ادخل الجلسه علشان لو حصلي حاجه 
عاصم. بعد الشر عنك ي امي هروح اتصل عليها 
إم عاصم. ماشي ي حبيبي وانا هستنا لما اشوفهم الاول قبل ما ادخل الجلسه 
عاصم. ي ماما خودي الجلسه وبعدين يبقا شوفيهم 
ام عاصم. لا عايزه اشوفهم الاول 
عاصم. حاضر ارتاحي وانا هجبهم 
ام عاصم. ماشي 
عاصم. طلع من الاوضه وبقا واقف مش عارف يعمل ايه وهيقول ل خديجه اي بعد الكلام اللي أمه قالته وأنه يتجوزها 
عند خديجه ونور 
نور. واخيرا خلصنا شغل تعبنا اوي انهارده 
خديجه. معاكي حق انا ما هصدق اروح انام 
نور. اي مش هتروحي عند عاصم المستشفى
خديجه. بصراحه ي نور من بعد ما أمه قالت إنه احنا نتجوز وكده واحنا مكلمناش بعض وهنشوف بعض هنقول اي ولا هنعمل ايه مش عارفه حاسه اني متوتره ومش عارفه
نور. طيب اهدي ويلا نروح وشوفي انتي عايزه وعملي اي واعملي بس اتصرفي صح علشان مش تندمي 
خديجه. بتنهيده حاضر ي نور ومشيوا هما الاثنين وكل وحده راحت علي بيتها 
خديجه. وهيا داخله البيت التليفون رن وكان عاصم. 
عاصم. خديجه انا عايز اقبلك ضروري 
خديجه. في حاجه ي عاصم ولا اي
عاصم. لما اشوفك هتعرفي قوليلي هقابلك فين 
خديجه. في الكافيه اللي جنب بيتي 
عاصم. تمام ربع ساعة وهكون عندك 
خديجه. تمام ودخلت بيتها سلمت علي أهلها وشافت مروان وغيرت هدومها ودخلت حاجاتها وطلعت 
قاسي. ريحه فين ي خديجه انتي لسه جايه 
خديجه. عندي مشوار كده ي قاسي 
جميله. من وراها مشوار اي ده ي خديجه
خديجه. بصراحه ي ماما عاصم رن عليا وطلب أنه يشوفني بيقول أنه عايز يقابلي ضروري وانا قولتله تعاله علي الكافيه اللي جنب البيت 
جميله. روحي ي بنتي ولو عايز حاجه ولا احتاجتي حاجه رني علي قاسي يروحلك 
خديجه. حاضر ي ماما وانت قاسي لو سمحت خليك مع مروان لحد ما ارجع 
قاسي. ماشي ي ست خديجه يلا روحي ومتتاخريش 
خديجه. حاضر ومشيت وراحت الكافيه وكان عاصم قاعد مستني 
خديجه. معلش اتأخرت عليك 
عاصم. ولا يهمك 
خديجه. قولت انك عايزني ضروري 
عاصم. بصراحه كده ي خديجه انا انا 
خديجه. انت اي ي عاصم 
عاصم. انا عايز اتجوزك ي خديجه
خديجه. بصدمه 😳 تتجوزني ؟!🙄
يتبععععععع 

عاصم. انا عايز اتجوزك ي خديجه
خديجه. بصدمه 😳 تتجوزني ؟!🙄
عاصم. اه ي خديجه عايز اتجوزك 
خديجه. عاصم انت بتقول اي لا طبعا لانك بس عايز تتجوزني علشان خاطر امك وأنها هيا اللي طلبت كده ولولاها انت مكنتش فكرت انك تتجوزني وبعدين احنا بينا اتفاق وهو انك تساعدني وتعمل زوج تأجير علشان احضر فرح اختي واروح عند عائلتي ومقابل ده انا هساعدك في علاج امك وانا مقصرتش معاك وبساعدك في علاجها ف انا اسفه لحد كده وكانت ماشيه بس 
عاصم. مسك اديها وقال استني ي خديجه انا فعلا عايز اتجوزك مش بس لانه امي طلبت كده انا بحبك ي خديجه
خديجه. بصدمه 😳 بتحبني ؟!🙄 وي ترا بقا بتقولي كده علشان اوافق أنه اتجوزك وحبتني امته وازاي اصلا 
عاصم. طيب اقعدي وانا هقولك على كل حاجه 
خديجه.  فضلت وافقه وساكته 
عاصم. اقعدي بقا 
خديجه. وادي قاعده احكيلي
عاصم. انا حبيتك ي خديجه من ساعه ما روحت معاكي عند اهلك حبيتك لما خوفتي واتصلتي عليا علشان اجي الحقك ودخلتي في حضن،ي وقتها لمستي كل حاجه فيا حتي قلبي دق ليكي ومكنتش فاهم مالي بس لما شوفتك خايفه ومتوتره كان كل همي انتي ده انا في اليوم ده ضرب،ت اخوكي قاسي علشان مكنش عايز مارتين تاجي معايا وانا مكنتش اعرف المكان ده ومكنتش هعرف اروح اجيبك و الحقك و صوتك لوحده وانتي خايفه خلاني اخاف عليكي حبيتك اكتر لما رقصنا مع بعض في فرح اختك مارتين وقتها كنتي قريبه مني اووي ونظرات عنيكي ليا كانت بتشدني ليكي طيب فكره لما قولتلك انك طالعه حلوه وانتي في الكوافير وبعدين لما لقيتك قولتي نعم قولتلك ده انا بقول ل مروان انا بجد بحبك ي خديجه 
خديجه. كانت بتسمع وهيا ساكته وكانت بتفكر في اللحظات اللي كانت بتجمعها مع عاصم وكانت بتقول ي ترا نظراتنا ل بعض كانت نظرات اعجاب وحب ي ترا انا بحبك ي عاصم ؟
عاصم. ردي عليا ي خديجه بقولك بحبك 
خديجه. بتوتر عاصم انا مش عارفه اقولك ايه انت فجأتني  اديني وقت افكر فيه وبعدين ابقا ارد عليك
عاصم. ماشي ي خديجه اللي تشوفيه 
خديجه. تمام عايز تقول حاجه تاني قبل ما امشي 
عاصم. اه اخر حاجه 
خديجه. نعم 
عاصم. امي مش عايزه تعمل الجلسه غير لما تكوني موجوده انتي ومروان ف 
خديجه. ماشي ي عاصم هيا هتعملها امته ؟
عاصم. بكره ي خديجه
خديجه. تمام عن اذنك علشان سايبه مروان لوحده مع اهلي من الصبح 
عاصم. استني هوصلك ومتقوليش لا 
واخدها ومشي وهما في الطريق عاصم كانت عيونه علي خديجه من وقت ل تاني وهو بيبص عليها كان هيقع علي وشه بسبب أنه كان فيه حجر وهو مش اخد باله بس قبل ما يقع خديجه مسكته وبعدين هو بص في عيونها وسرح 
خديجه. مش تبص قدامك فين عقلك وتفكيرك 
عاصم. انتي واخده عقلي ومش عقلي بس انتي وخداني كلي 
خديجه. بكسوف عاصم 
عاصم. اتعدل وبعدين مشيوا لحد ما وصلها البيت واطمن انها طلعت وراح مشي رجع عند أمه تاني المستشفى.
جميله. اي ي خديجه عاصم كان عايز اي
خديجه. كان بيقولي إنه أمه عايزه تشوفني انا مروان قبل ما تعمل الجلسه وأنها مش هتعملها غير لما تشوفنا 
جميله. اشمعني يعني 
خديجه. اصل ي ماما يعني 
جميله. اصل اي ي خديجه
خديجه. بصي هروح اغير هدومي وأشوف مروان وبعدين هبقا اقعد احكيلك انتي وبابا وقاسي 
جميله. طيب ي خديجه
وخديجه .راحت تغير هدومها وراحت تشوف مروان واخدته في حضنها وكانت بتفكر في عاصم وكلامه وأنه ي ترا هو فعلا بيحبها ولا بيقول كده بس علشان أمه وفجاه وهيا بتفكر في عاصم مروان قال بابا بابا 
خديجه. موزه حبيبي قول ماما ماما 
مروان. اعااا بابا وفضل يعيط خديجه حولت تهديه بس برضوا مفيش فايده وهو عمال يقول بابا 
جميله. دخلت علي صوت مروان وقالت في اي ماله ما كان كويس 
مروان. بابا 
جميله. بيقول بابا بابا مين 
خديجه. قصده علي عاصم ي ماما أصله بيقول ليه ي بابا بحاول امنعه بس مفيش فايده اتعلق بيه وكل ده ومروان كان بيعيط 
جميله. انتي متاكده طيب رني كده علي عاصم وخلي مروان يسمعه نشوف هيبطل يعيط ولا اي
خديجه. بتردد ب أنها ترن أو لا وفي الاخر رنت لأن مروان مش بطل ورنت 
خديجه. الو 
عاصم. الو وبعدين سمع صوت مروان وهو بيعيط 
قال ماله مروان وبيعيط ليه 
خديجه. اصله عمال يقول بابا ومش راضي يسكت 
مروان. اعااا بابا اهي اهي بابا 
عاصم. افتحي مكبر الصوت طيب 
خديجه. طيب وفتحت 
عاصم. مروان حبيبي 
مروان.  اول ما سمع صوت عاصم قال بابا بابا 
عاصم. قلب بابا وفضل يتكلم معاه ويهزر ومروان بطل عياط وجميله استغربت أنه ازاي مروان بيقول ل عاصم بابا وكمان لما سمع صوته بطل عياط ف سابت خديجه ومروان بيكلموا عاصم وطلعت 
عاصم. حتي مروان ي خديجه بيعترني أبوه واديكي شوفتي هو بيحبني وانا والله بحبه زي ابني واعز كفايه أنه منك وانا بحبك ي خديجه وصدقيني هنكون عائله حلوه 
خديجه. هفكر ي عاصم 
عاصم. ماشي ي خديجه فكري هروح انا بقا علشان اشوف امي. 
خديجه. تمام  وسابت التليفون وكان مفتوح ومش اخدت بالها 
مروان. بابا بابا 
خديجه. مروان بقا قول ماما وبعدين بكره هنشوف بابا خلاص بقا 
مروان. بابا 
خديجه. برضوا انا زعلت منك اممم 
مروان. اعااا بابا 
خديجه. اعاا قول ماما حبيبي موزه قول ماما 
مروان. بابا 
عاصم. هههه خلاص بقا ي ديجه متزعليش هقولك انا ي ماما 
خديجه. اي ده عاصم انت لسه مقفلتش 
عاصم. ههه اه سمعتك وانتي بتكلمي انتي ومروان 
خديجه. مش عايز يقول ماما وعمال يقول بابا بابا 
عاصم. خلاص متزعليش ي ماما وبعدين قال مروان حبيبي قول ل خديجه ي ماما علشان متزعلش يلا قول ماما 
مروان. ماما ماما 
خديجه. اي ده بقا يعني أنا بقالي ساعه بقولك قول ماما وانت عمال تقول بابا ولما هو قالك قول قولت لا انا زعلت منك اممم
عاصم. ههه خلاص ي حبيبتي بقا قلبك ابيض ده لسه طفل 
خديجه. بكسوف تمام يلا روح شوف امك 
عاصم. حاضر وقفل 
خديجه. حست انها مبسوطه بوجود عاصم معاها هيا ومروان وكمان مروان متعلق ب عاصم وشويه ولقت مروان نام نيمته وطلعت
محمد. تعالي ي خديجه علشان تأكلي معانا 
خديجه. حاضر ي بابا وقعدت اكلت معاها وبعد الاكل قعدت هيا ومحمد وجميله وقاسي 
جميله. هاا ي ستي قولي اي الحكايه ولي ام عاصم عايزه تشوفك انتي ومروان 
خديجه. بصي ي ماما الصراحه يعني انا وعاصم مثلنا قدام أمه أنه احنا متجوزين وكده وحكت ليهم علي كل حاجه وأنه ام عاصم شرطت علي عاصم أنه علشان تسامحه يصالحني ونتجوز ونكتب كتابنا قدامها مع حضور اهلي واصحابنا وهيا دلوقتي رفضه أنها تعمل الجلسه قبل ما تشوفنا انا ومروان وعاصم لما شافني في الكافيه اعترفلي أنه هو بيحبني وأنه هو عايز يتجوزني 
وكان عايز يعرف ردي بس قولتله هفكر 
محمد. وانتي رئيك اي ي خديجه
خديجه. مش عارفه ي بابا 
قاسي. قرري وشوفي انتي عايزه اي واحنا معاكي في اي قرار تاخديه 
محمد. كلام اخوكي صح احنا مش هنجبرك علي حاجه وانا شايف أنه هو ولد كويس 
خديجه. تمام 
وفي الوقت ده الجرس رن وكانت نور جميله قالت ل قاسي يروح يفتح وراح ولقي نور 
قاسي. اهلا ب ست نور 
نور. اهلا خديجه موجوده 
قاسي.  اه موجوده في اي مالك وبعدين عايزاها في حاجه 
نور. مفيش انا عايزه خديجه
قاسي. طيب ادخلي ودخلت نور واول ما شافت خديجه جريت عندها وحضنت،،ها 
خديجه. في اي ي نور مالك 
نور. ولسه هتكلم لقت محمد وجميله وكان قاسي واقف 
قالت هو انتي عندك حد طيب هاجي بعدين 
خديجه. استني دي ماما وبابا 
نور. سلمت عليهم 
خديجه. قوليلي مالك حصل حاجه طنط كويسه 
نور. اه كويسه 
خديجه. اومال في اي تعالي اقعدي واحكيلي 
نور. قعدت وقالت ماما عايزه تجوزني ي خديجه
خديجه. طيب ي نور فيها أي مسيرك هتتجوزي  
نور. بس ي خديجه
خديجه. مفيش بس مش ترفضي من غير سبب شوفي جائز يطلع كويس 
نور. انتي شايفه كده 
خديجه. اه وبعدين انا عايزه أقولك علي حاجه 
نور. قولي 
خديجه. عاصم اتقدملي واعترفلي ب حبه وانا قولت هفكر 
نور. وافقي ي خديجه عاصم كويس وبعدين مروان بيحبه وبعدين أنا شايفه انك معجبه بيه أو بتحبيه بس انتي لسه مش فاهمه مشاعرك ومش مدركه انك بتحبيه 
خديجه. انتي بتقولي اي ي نور انا واحب 
نور. ولي لا ي خديجه فكري وانتي هتشوفي 
خديجه. تمام وانتي اقعدي مع العريس ده وشوفي وفكري 
نور. تمام همشي انا بقا 
خديجه. طيب ي حبيبتي خلي بالك من نفسك
نور. ماشي. 
قاسي. مالها ست نور 
خديجه. متقدم ليها عريس وانا اقنعتها تقعد معاه وتشوفه 
قاسي. حس أنه ادايق بس قال تمام ومشي 
جميله. ماله قاسي قلب مره وحده 
خديجه. معرفش انا قولتله أنه نور متقدم ليها عريس
جميله. نور دي البنت اللي كانت هنا 
خديجه. اه هروح بقا انام لاني فصلت 
ودخلت خديجه اوضتها وفضلت تفكر في كلام عاصم وكلام نور و اللحظات اللي بتجمعها مع عاصم وكلام أهلها عنه وأنه هو كويس وكلام نور علي أنه هيا بتحب عاصم بس هيا مش واخده بالها وبعد تفكير كتير خديجه قررت ،،،،،،،، 
يتبععععععع 

ودخلت خديجه اوضتها وفضلت تفكر في كلام عاصم وكلام نور و اللحظات اللي بتجمعها مع عاصم وكلام أهلها عنه وأنه هو كويس وكلام نور علي أنه هيا بتحب عاصم بس هيا مش واخده بالها وبعد تفكير كتير خديجه قررت انها توافق حتي لو علشان خاطر مروان وان عاصم شخص كويس وكفايه اللي عملوا معاها وحل كل مشاكلها حتي مع عائلتها وقررت انها تبلغه بموافقتها.  وبعدين نامت 
في الصباح. 
عاصم. قام من النوم وشاف أمه واطمن عليها وراح البيت غير هدومه وجاب هدوم ل أمه وبعدين طلع علي المستشفي. 
جميله. صحيت من النوم وجهزت الفطار ل خديجه قبل ما تمشي علي شغلها وراحت صحي خديجه
جميله. خديجه حبيبتي قومي هتتاخري علي شغلك 
خديجه. حاضر ي ماما صحيت اهو ممكن تاخدي مروان تجهزيه عقبال ما اقوم 
جميله. ماشي واخدت مروان وجهزته وفي الوقت ده خديجه قامت وجهزت نفسها وطلعت وراحت عند جميله ولقت قاسي ومحمد قاعدين يفطروا ف قعدت معاهم وبعد ما خلصت قامت وقالت يلا ي ميزو 
محمد. انتي هتاخدي مروان معاكي لي ي بنتي خليه 
خديجه. اصل ي بابا انا هروح الشغل وهخلص كام حاجه كده سريع سريع وهروح عند عاصم المستشفى
قاسي. تحبي اجي اوديكي واروح معاكي المستشفى
خديجه. لا خليك وبعدين أنا حابه اقول ليكم علي قراراي اللي اخدته بخصوص انا وعاصم 
جميله. هااا قررتي اي ؟
خديجه. انا قررت اني اوافق على جوازي من عاصم حتي لو علشان خاطر مروان ي ماما مروان متعلق فيه وبعدين عاصم شخص كويس ف فوافقت 
جميله. لووي واخيرا بنتي هتتجوز 
محمد. ربنا يتمم لك على خير ي حبيبه بابا 
قاسي. الف مبروك ي ديجه 
خديجه. الله يبارك فيكم همشي انا بقا واخدت مروان ومشيت 
جميله. انا مبسوطه اووي ي محمد واخيرا بنتي هيكون ليها بيت وعائله 
محمد. وانا كمان ي جميله وخصوصا أن عاصم كويس 
قاسي. معك حق ي بابا
نروح عند خديجه. راحت الشغل وفضلت تشتغل بسرعه علي قد ما تقدر علشان تخلص بسرعه وتروح ل عاصم ونور بلغت خديجه انها مش جايه علشان العريس جاي علشان يشوفها وبعدين شويه وقت خديجه خلصت واخدت مروان وطلعت علي المستشفي وبعد شويه كانت وصلت وطلعت ل الاوضه اللي أمه عاصم قاعده فيها وخبطت ودخلت 
خديجه. ازيك حضرتك ي طنط عامله ايه
ام عاصم. كويسه الحمد لله
مروان. اول ما شاف عاصم قال بابا بابا
عاصم. قلب بابا وراح علشان يشيله واخده من خديجه وفضل يبوس فيه 
ام عاصم. هاته شويه ي عاصم 
عاصم. روح ي حبيبي ل تيته 
ام عاصم. شالته وحضنت،،ه وبا،،سته 
خديجه. عاصم قال انك مش عايزه تعملي الجلسه غير لما تشوفينا اهو احنا جينا ممكن بقا تعملي الجلسه
ام عاصم. حاضر بس قبل الجلسه مش ناووين تفرحوني وتقولوا انكم وافقتوا انكم تتجوزوا 
عاصم. خلي مروان معاكي ي امي عقبال ما اتكلم شويه انا وخديجه 
ام عاصم. ماشي ي ابني وربنا يصلح حالكم 
عاصم. اخد خديجه وطلعوا بره 
خديجه. كانت واقفه ساكته 
عاصم. عامله ايه ي حبيبتي 
خديجه. كويسه ي عاصم وبعدين اي حبيبتي دي 
عاصم. اه حبيبتي عندك مانع 
خديجه. احم المهم انا انا 
عاصم. انتي اي 
خديجه. انا قررت اوافق على أنه احنا يعني نتجوز 
عاصم. بفرحه بجد ي خديجه وافقتي 
خديجه. اه ي عاصم وافقت 
عاصم. كان هيحضن خديجه من فرحته بس خديجه قالت اي رايح فين 
عاصم. احمم فين كنت هاخدك وندخل ل ماما ومروان 
خديجه. اه طيب ودخلوا 
ام عاصم. هاا بقا قررتوا اي 
عاصم. احنا موافقين ي ماما علي أنه انا وخديجه نتجوز 
ام عاصم. بفرحه الف مبروك ي ولاد 
عاصم وخديجة. الله يبارك فيكي ي طنط 
ام عاصم. بحيث كده بقا انا هعمل الجلسه 
الممرضه. دخلت وقالت يلا ميعاد الجلسه 
ام عاصم. يلا وانا جاهزه واخدتها الممرضه ودخلت ام عاصم علشان تعمل الجلسه وكان واقف خديجه وعاصم بره مستنيين وعاصم كان قلقان ولما عوقت بدء بتوتر 
خديجه. مسكت ايد عاصم وقالت متقلقش طنط هتكون كويسه تعال اقعد 
عاصم. لا انا كويس 
خديجه. طيب هات مروان 
عاصم. لا خليه 
خديجه. طيب تعال اقعد طيب واخدته وقعد و وهو شايل مروان وخديجه قعدت جانبه وكان مستنيين أنهم يطمنوا علي ام عاصم أو حد يطلع ويطمنهم وبعد شويه الدكتور طلع 
عاصم. ماما عامله ايه ي دكتور 
الدكتور. الحمد لله بقت كويسه 
خديجه. طيب الحمد لله نقدر أنه نشوفها 
الدكتور. اكيد بس لما تفوق
عاصم. تمام. 
خديجه. اهدا بقا بقت كويسه وفضلوا قاعدين لحد ما انتقلت اوضه عاديه ودخلوا ليها وبدءت تفوق وتقول عاصم 
عاصم. انا جانبك ي امي ارتاحي وفضلوا قاعدين معاها. 
عند نور. كانت جهزت البيت ورتبته كويس وكانت حاسه انها مش مبسوطه وقررت انها تشوفه علشان خاطر امها وجهزت نفسها وطلعت علشان تقابل العريس 
وجاء وقت انها تقعد معاه لوحدهم وقعدوا واتكلموا ونور مكنتش مرتاحه ل لشكله ولا وضعه وهما بيتكلموا صقر استأذن علشان يروح الحمام وساب تليفونه علي التربيزه
وهو في الحمام وصلت رساله علي التليفون نور قالت وانا مالي مليش دعوه بس برضوا وصلت رسائل تاني ل صقر واي بنت طبعا بيبقا عندها حته الفضول ومسكت نور التليفون و قررت انها تشوف الرسائل واول ما شافت الرسائل اتصدمت 😳 
يتبععععععع. 

ومسكت نور التليفون و قررت انها تشوف الرسائل واول ما شافت الرسائل اتصدمت 😳 لقت الرساله مكتوب فيها أن البنت اللي كنا هناخد أعضاءها ي ريس قدرت أنها تهرب مننا وانا والرجاله عمالين ندور عليها ودي كانت أول رساله وتاني رساله مكتوب فيها أنهم لقوا البنت وخدروها وهيا دلوقتي تحت تأثير المخدر بس مستنيين الراجل اللي هياجي و يطلع منها  الاعضاء وأنه كل حاجه بقت تحت السيطره ونور كانت في صدمه كبيره من الرسائل اللي شافتها ولما حست أنه هو جاي حطت التليفون مكانه بسرعه وقعدت مكانها وهيا متوتره 
صقر. لما جاء قعد وقال نكمل كلامنا وهو بيتكلم لاحظ توتر نور وقال مالها دي واي اللي وترها كده ولما لقي نور بصت ل التليفون اخد التليفون واتفأجاء من الرسائل اللي عليه وقال معقول تكون شافتها علشان كده متوتره 
وقرب منها وقال مالك متوتره لي 
نور. لا ابدا مش متوتره هتوتر لي يعني 
صقر. قال تمام بس انتي هتكوني من نصيبي إذا وافقتي أو لا وخلي بالك وبعدين ناده علي امها واستأذن ومشي واتصل علي واحد من رجالته أنه يراقب نور وأنه اي تصرف حتي لو بسيط يتصل ب صقر ويعرفه 
نور. مين اللي قالك علي العريس الزفت ده ي ماما 
ام نور. ماله ي بنتي ما الراجل محترم وغني وهيعيشك عيشه حلوه 
نور. قصدك ب عيشه حلوه دي اللي هيا علي القبر ولا اي
ام نور. نوور اي الكلام ده وبعدين انتي اي حد ياجي تطلعي فيه القطط الفطسانه 
نور. المره دي لا ي امي الراجل المحترم ده بيتاجر في الاعضاء يعني مش بعيد يبيع اعضائي ويمو،،تني وبدل ما تجوزيني وتفرحي بيا تقعدي تبكي عليا ي امي 
ام نور. اي الكلام ده ي نور 
نور. اللي سمعتيه ي امي الراجل بيتاجر في الاعضاء وانا قاعده معاه استأذن أنه يروح الحمام وحكت ليها اللي حصل
ام نور. ي لهووي  ي مصبتي طيب هنعمل ايه
نور. مش عارفه ي ماما مش عارفه انا خلاص كده انتهيت ده بيقولي إذا وافقتي ولا لا هتجوزك وهتكوني من نصيبي تلاقي شك وعرف اني شوفت الرساله علشان كنت مصدومه ومتوتره 
ام نور. بدءت دموعها تنزل وقالت سامحيني ي بنتي انا اللي دخلتوا بيتنا اهي اهي
نور. بدموع ودخلت في حضن امها وقالت هو ممكن ياخد اعضائي ويقتلن،،ي ي ماما لو قولت اني مش موافقه اتجوزه 
ام نور. بدموع 🥺 مستحيل يحصل ولو علي جو99ثتي
نور. بدموع ماما انا خايفه اووي
ام نور. متخفيش ي قلب امك وفضلت حض،،نه بنتها 
عند عاصم في المستشفى
ام عاصم. بقت كويسه وكانت قاعده معاهم وقالت عاصم انا زهقت من القاعده في المستشفى انا بقيت كويسه وبعدين عايزه اطلع علشان نجهز ل ترتيبات حفله كتب كتابك انت وخديجه وكمان نقول ل أهلها 
عاصم. حاضر ي امي ارتاحي انتي وانا هروح اسال الدكتور 
ام عاصم. ماشي ي ابني وفضلت قاعده خديجه ومروان مع ام عاصم
عاصم. راح لل الدكتور وساله عن حاله أمه والدكتور قال إنها بقت كويسه وأنه ياخد باله منها كويس 
عاصم. اقدر اخدها معايا البيت ي دكتور 
الدكتور. تمام بس لازم يكون فيه رعايه واي حاجه تحصل تجبها فورا علي المستشفي
الدكتور. تمام 
عاصم. راح عمل تجهيزات خروج أمه من المستشفى وراح عند أمه وقال يلا ي حبيبتي علشان هنخرج دلوقتي ونروح بيتنا 
ام عاصم. واخيرا هرجع بيتي ده وحشني اووي 
خديجه. يلا ي طنط علشان اساعدك تغيري علشان نمشي 
عاصم. عنك انتي ي خديجه انا هساعدها 
خديجه. خود انت مروان وانا هساعدها يلا اطلع واستني بره 
ام عاصم. خلاص ي ولاد وانت اسمع الكلام ي عاصم 
عاصم. طيب يلا ي ميزو وشاله وطلع قلب ابوك انت وراح بأسه 
خديجه. ساعدت ام عاصم علشان تجهز نفسها علشان يرجعوا بيتهم وبعد شويه وقت كانوا طالعوا من المستشفى و كانوا في طريقهم إلى بيت عاصم وفي الوقت ده
نور. مسحت دموعها وطلعت من حضن امها وقالت انا نازله ي ماما 
ام نور. تروحي فين لا انتي مش هتنزلي ولا هتقومي من حضني 
نور. انا هروح ل خديجه ي ماما واكيد هلاقي حل متقلقيش
ام نور. طيب واول ما توصلي طمنيني 
نور. حاضر وراحت عند بيت خديجه وخبطت ودخلت
نور. بدموع فين خديجه ي طنط انا عايزها ممكن تنادي عليها 
جميله. اي ده مالك ي نور اي اللي حصل
نور. انا عايزه خديجه نادي عليها 
وفي الوقت ده طلع قاسي وشاف نور وهيا عيونها ورمه من الدموع وحالتها وحشه وقال في اي
نور. انا عايزه خديجه هيا فين بقا 
قاسي. خديجه مش موجود 
نور. طيب انا همشي ولسه هتمشي وقعت أغمي عليها
جميله وقاسي كانوا بيحاولوا يفوقوها وبعدين فاقت وكانت جميله حضنا،،ها واتصلت على خديجه 
جميله. خديجه تعالي بسرعه علي البيت نور هنا وحالتها وحشه اووي 
خديجه. انتي بتقولي اي ي ماما انا جايه حالا 
عاصم. في اي ي خديجه
خديجه. انا لازم اروح البيت 
عاصم. طيب استني هدخل امي واجي معاكي 
خديجه. لا خليك انت مع طنط مش تسبها لوحدها 
ام عاصم. انا كويسه ي بنتي متقلقيش وانت ي عاصم روح معاها وفعلا عاصم اخدها وراح عند بيت خديجه واول ما وصلت جريت وقالت نور نور في اي وحصل اي 
نور. بدموع خديجه الحقيني
خديجه. راحت عندها وحضنت،،ها وقالت في اي احكيلي 
نور. العريس اللي كان جاي ي خديجه اللي قولتلك عليه طلع بيتأجر في الاعضاء وحصل وحكت ليها علي كل حاجه وقال كمان أنه انا من نصيبه إذا وافقت ولا لا وشكله عرف اني شوفته الرساله انا خايفه اووي ي خديجه يعني هيتجوزني بالغصب وكمان يقت،،،لني وياخد اعضائي 
قاسي. ده مستحيل يحصل مستحيل حد يقرب منك 
عاصم. اهدا ي قاسي وخلينا نفكر هنعمل ايه وانتي اهدي ي نور انتي زي اختي ومستحيل اخلي حد يقربلك كفايه اللي عملتيه معايا ومع امي وانا مش موجود 
نور. انا خايفه اووي وبعدين أنا لازم ارجع البيت علشان امي لوحدها علشان محدش يعمل فيها حاجه 
محمد. انتي تجيبي امك وتاجي تقعدي معانا لحد ما نتصرف 
نور. بدموع بس ماما مش هترضا 
محمد. اتصلي عليها ي خديجه خليها تاجي 
خديجه.  حاضر ي بابا واتصلت عليها وجات ومحمد قال إنها هتقعد معانا هيا ونور عقبال ما يتصرفوا وبعد إصرار من خديجه وجميله ام نور وافقت بس قالت شكله في حد بيرقبنا علشان وانا جايه كان فيه حد عمال يمشي ورايا وكمان لقيت واحد كان واقف تحت البيت معقول تكون رجالته. 
قاسي. احنا لازم نمسك الاثنين دول ونخلي الشرطه تاجي تاخدهم ونخليهم يعترفوا أنهم تجار أعضاء وتبع صقر ده
عاصم. قاسي معاه حق وانا عندي خطه 
قاسي. خطه اي دي ي عاصم 
عاصم. بما انهم لحقين نور احنا نخلي نور تمشي وتروح علي مكان كده مهجور وطبعا هما هيمشوا وراها و واحد مننا هيكون موجود هناك و واحد يمشي بالسر وراء نور من غير ما حد يشوفه ونمسكهم هناك ونربيهم ونخليهم يعترفوا 
قاسي. انا معاك ي عاصم خلاص بكره الصبح ننفذ وانتي ي نور متخفيش 
جميله. خودي نور ي خديجه وام نور وخليهم يرتاحوا 
خديجه. حاضر ي ماما ودخلتهم وطلعت وقالت بس ي عاصم اللي مراقبهم اكيد عارف انهم هنا وممكن ياخدوا احتياطتهم 
خديجه. متخافيش ي خديجه هو بس تلاقيه بلغهم انهم هنا وهو هيقول لهم أنه يفضل مراقبهم فهماني 
خديجه. طيب روح انت علشان طنط 
محمد. صحيح بقت عامله ايه دلوقتي ي ابني 
عاصم. بقت كويسه ي عمي وكمان رجعنا البيت 
جميله. طيب كويس حمد الله على سلامتها 
عاصم. تسلموا انا هروح وانت ي قاسي خليك علي تواصل معايا الصبح انا هسبق علي هناك وانت اللي هتمشي وراء نور من غير ما حد ياخد باله
قاسي. تمام وبعدها كل واحد منهم دخل ينام وعاصم رجع بيته 
في الصباح. جميله صحيت وجهزت فطار لل الكل وصحتهم علشان يفطروا وخلت ام نور ونور يقعدوا يفطروا  وبعد ما فطروا كانوا قاعدين مع بعض
خديجه. كانت قاعده مع نور هيا ومروان وقالت متقلقيش ي نور كل حاجه هتكون كويسه صح ي ميزو اممم 
ومروان راح ل نور وفضل يشد فيها 
نور. حبيبي ي موزه اقعد ساكت بقا 
قاسي. يلا ي نور عاصم اتصل وقال إنه مستنينا عند المصنع القديم انتي اكيد عارفاه 
نور. ايوه وقاسي حكا ليها هيا هتعمل اي وقالها متخفش هو هيكون موجود وهيحميها 
خديجه. خلي بالك منها ي قاسي 
قاسي. حاضر  يلا ي نور انزلي وانا وراكي 
ام نور. حضنت بنتها وقالت خلي بالك منها انا مليش غيرها 
قاسي. متقلقيش ي طنط ونور نزلت وكانت ماشيه في الشارع وطبعا اللي بيراقبها كان ماشي وراها 
وقاسي كان ماشي وراهم من غير ما حد يحس وكان حاطط الطقيه علي رأسه وماشي 
خديجه. في الوقت ده رنت علي عاصم وقالت لي انه نور وقاسي في طريقهم ل عنده وقالت ل عاصم أنه يخلي باله من نفسه 
عاصم. اي ي حبيبه قلبي خايفه عليا 
خديجه. عاصم 
عاصم. قلب عاصم متخفيش عليا حبيبك اسد ههه 
خديجه. ماشي ي عم الأسد يلا روح زمانهم وصلوا وقفلت معاه. وفعلا نور كانت وصلت وعاصم شافها وفجاه قاسي من وراه الراجل ده وراح خبطه علي رأسه ودخله المصنع المهجور ودخله وفوقوه وكانوا بيحاولوا أنهم يخلوه يتكلم وفجاه حصل أنه في كذا واحد دخل عليهم ومنهم صقر 
والشخص اللي مربوط قال كنتوا فاكرين انكم هتخدعوني 
صقر. بقا كده يعني عايزين توقعوني ده مش هيحصل وانا هتجوزك يعني هتجوزك ي حلوه وكان ماسكها 
نور. قاسي قاسي الحقني 
قاسي. متخفيش هنقذك وهجم عليهم كلهم هو وعاصم وكان بيضربوا وحصل اشتباك بينهم وفي الوقت ده خديجه مكنتش مطمنه واتصلت على الشرطه وقالت ليهم اللي حصل وأنه في عصابه تجار أعضاء موجودين عند المصنع القديم والشرطه راحت علي هناك 
قاسي. كان ماسك صقر وعمال يضربه وصقر زقه و قاسي وقع وكان صقر واخد نور وماشي نور قاسي قوم الحقني عاصم اهي اهي عاصم كان بيضرب الرجاله وفجاه  قاسي قام وضرب صقر واخد نور في ح،،،ضنه وكانت وصلت الشرطه واخدت صقر ورجالته وتم القبض على اختر عصابه تجار أعضاء.. 
نور. استوعبت أنها في حض،،ن قاسي وبعت عنه 
عاصم. انتوا كويسين 
قاسي ونور اه      نور. يلا نمشي من هنا بسرعه 
قاسي. متخفيش خلاص خلصنا منهم يلا نرجع البيت وعاصم طلع واخدهم ورجعوا البيت
ام نور. بنتي حبيبتي انتي كويسه 
نور. اه ي ماما كويسه وراحت عند عاصم وقالت شكرا وراحت عند قاسي وقالت شكرا وبعدين قالت ممكن اسالك سوال 
قاسي. اسالي 
نور. انتي ساعدتني ليه اصل أنت مش بتقربني وكمان علاقتنا ببعض مش قد كده علشان تساعدني 
قاسي. علشان انا بحبك ي نور وحبيتك من اول لحظه شوفتك فيها وأنه قلبك ابيض ومعاملتك مع خديجه ودفاعك عنها وحتي خناقتنا مع بعض حبيتها انا بحبك والمره دي مش هتكوني لحد غيري ومسك اديها وقال ام نور انا طالب منك ايد نور 
ام نور. الراي رئي نور ي ابني انا مش هغصب عليها 
قاسي. اي رئيك ي نوري 
نور. بكسوف موافقه 
جميله وام نور. لوووي لووي الف مبروك ي ولاد وعاصم اخد إذن من محمد وقاله أنه هيجيب أمه علشان يتجوز خديجه ومحمد وافق وجات ام عاصم واتفقوا علي جواز عاصم وخديجة وكمان قاسي ونور والدنيا كانت كلها فرح وسعاده وبعد يومين من التجهيزات تم كتب كتاب عاصم وخديجة وقاسي ونور 
والكل عاش في سعاده وهنا وحب 

تمت بحمدلله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-