رواية مظهري ليس ذنبي ظافر وحلا كاملة جميع الفصول بقلم بسمله سمير

رواية مظهري ليس ذنبي ظافر وحلا كاملة جميع الفصول بقلم بسمله سمير


رواية مظهري ليس ذنبي ظافر وحلا كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة بسمله سمير رواية مظهري ليس ذنبي ظافر وحلا كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية مظهري ليس ذنبي ظافر وحلا كاملة جميع الفصول حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية مظهري ليس ذنبي ظافر وحلا كاملة جميع الفصول

رواية مظهري ليس ذنبي ظافر وحلا بقلم بسمله سمير

رواية مظهري ليس ذنبي ظافر وحلا كاملة جميع الفصول

: اهلا اهلا بالتخينة امو شكل زبا''لة ك تخلي عندك اهلك د"م وتخسي بتكسفي ابني بسبب تخنك وشكلك المبهدل دا. 
.. غصب عني يا حماتي دا مرض مش بايدي والله حاولت.
مديحه: مرض ايه يختي اللى يخليكي كدا دانتي عامله زي البغله 
حلا بدموع: مش بأيدي ان جسـ مي كدا 
... دخل فارس وشاف دموع حلا 
فارس : مالك ي حلا بتعيطي ليه 
حلا وهي بتحاول تهدا: مامتك كل شويه تعيرني بجسـ مي
فارس : ملها ي ماما حلا ما جسـ مها حلو اهو 
مديحه: ملها يخويا مهيا حلوه انا قولت حاجه وفي نفسها: يارب سمحني ع الكدبه دِ
فارس بعصبيه:اومال بتعيط كدا لوحدها 
حلا بهدوء: والله انا كويسه مفيش حاجه ي حبيبي حصل خير 
مديحة في نفسها بـ غل: حبك برص واحده عقرـ به 
فارس قام ومسك ايد حلا عشان ينهي الجدال اللِ ممكن يحصل وممكن امه تزعل : طب انا هطلع انا ي امي شقتنا بق عشان جاي مش الشغل تعبان 
مديحه: ماشى ي حبيبي 
... طلع فارس شقته، وفي مكان تاني
روميساء بدموع: ماما انا مش قادره اتقبل انه فضل عليا التخينه دي 
هدي: هو اللى خسران وهيندم بعد كدا 
روميساء بـ غل: انا لازم اندمها عشان هي اللى اخدته مني
هدي بإنتباه: هتعملي ايه يعني 
روميساء بتفكير: هفكر واقولك بس وحياتها لهخليها تندم ع اليوم اللى فكرت تاخده مني 
هدي بخوف: اوعي تعملي حاجه تخليه يقلب علينا دا هو أللى مخلي باله مننا من ساعت ما ابوكي مااـ ات 
روميساء بتفكير: لا لا لا متخفيش 
... في شقه فارس 
فارس وهو بيقرب من حلا وبيب*وسها من رقبتها: مالك ي قلبي ماما كلمتك في حاجه او زعلتك من حاجه 
حلا ببتسامه وهي بتحط ايدها ع شعره: انتَ عارف موال كل شويه مش اكتر وبعدين زي مامتي الله يرحمها بردو 
فارس : الله يرحمها وبعدها قرب منها ونزل براسه وفضل يب**وسها وبعدين راح قام شلها ودخل اوضتهم 
... وفي الصبح 
فتحت حلا عيونها وفضلت نايمه ع صـ در فارس من غير ما تتحرك ودموعها  بدأت تنزل ع وشها وهي بتفتكر كلام حماتها وبتقول في نفسها: يارب يارب هون عليا يارب والله انا راضيه باللي ادتهولي بس كلام الناس يجـ رح ونا مش قادره افضل متماسكه كدَ... بتفوق حلا ع هزة فارس ليها وهو بينادي عليها 
حلا: هاااا كنت بتقول ايه 
فارس: دانتي مش معايا خلاص مالك ي حلا 
حلا وهي بتحاول ترجع لطبيعتها: ابدا يحبيبي بس افتكرت ماما مش اكتر 
.. فارس قبل مايرد عليها تلفونه عليها ولقاها خالته فتح عليها فارس ورد... ايوا ي خالتو عامله ايه ي قلبي 
هدي: الحمدلله ي حبيبي انت عامل ايه 
_بخير يحبيبتي 
_بقولك ي حبيبي تعاله انهارده اتغدا معانا وانا كلمت امك وجاي تعاله معاها بقالي كتير مشفتكش 
_انشاء الله يقلبي هحاول اجي 
_تحاول ايه حضرتك انت لازم تيجي انت فاهم 
وهو بيضحك_عيوني ي حبيبتي 
...هدي بتقفل معاه وبتبص لبنتها 
هدي: اهو عملت اللى قولتي عليه ارتحتي كدا 
روميساء بإرتياح وابتسامه شيطـ انه 👿: اوووووووي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
.هدي بتقفل معاه وبتبص لبنتها 
هدي: اهو عملت اللى قولتلك عليه ارتحتي كدا 
روميساء بإرتياح وابتسامه شيـ طانه 👿: اوووووووي
... عند فارس وحلا 
حلا: في ايه يفارس خالتك عايزه ايه 
فارس: عايزانا نروح انهارده نتغدا مع بعض وماما 
حلا بضيق: منتغدا في البيت يفارس انت عارف مبحبش اكل عند حد 
فارس: وخالتي مش حد ي حلا دا هيا ساعة زمن وهنرجع وكمان عشان متزعلش عشان بقالي فتره مشفتهاش 
حلا بخنقه: ماشى 
.. قامت من ع السرير وهي بتلم الملايه حولين جسـ مها وراحت تجيب بجامه من الدولاب ودخلت الحمام وبعد فتره خرجت وهي لابسه بجامه برمودا قبل الركبا وخرجت ووقفت قدام المرايا وبتسرع شعرها وبعدها جه فارس من وراها وحضـ نها من ضهرها 
فارس وهو حضنها: مالك بس ايه اللى زعلك انن راحين عندها 
حلا بخنقه: مش برتاح هناك يفارس وبنتها مش بحبها وبحس انها هتكلك بعنيها 
فارس بضحك ع غيرتها: حضرتك غيرانه ولا ايه 
حلا: ونا اغير ليه 
فارس وهو بيحاول يستفزها: يمكن عشان هيا احلا منك 
حلا بوجع: احلا مني 
فارس بضحك: طبعآ
حلا بدموع: وهي احلا مني فيه ايه عشان بس هي ارفع مني 
فارس : في ايه  كنت بحاول استفزك مش اكتر والله وبعدين قال بكدب مفيش حد احلا منك 
حلا بدموع وعدم تصديق: بجد يفارس انا احلا 
فارس وهو بيحـ ضنها وبيـ بوسها من جانب شفاـ يفها : اها يقلب فارس 
_وقت الغدا 
فارس بصوت عالي: يلا يحلا عشان ماما مستنيانا تحت 
حلا وهي جايه بتجري: جايه اهو 
_نزل فارس وحلا عند مديحه وبعدها اتقابلوا وراحو عند خالته 
هدي وهي رايحه ع الباب: ايوا يلي ع الباب جايه اهو 
فارس بحب: قلبي يهدهود 
هدي وهي بتحـ ضنه: قلب هدهود وحشتني يفارس يحبيبي 
فارس بحب: انتي اكتر يقلبي 
_وبعدين تيجي روميساء من وراهم وتروح حضـ نه فارس وتسلم عليه وتقريبا كلهم جالهم حالة صدمه من اللِ عملته بس مفيش غير شخص واحد بس اللى عجبه اللِ عملته روميساء  و حلا اللِ متخيلتش ان تجلها الجـ رأه وتحضن جوزها عيني عينك كدا 
روميساء: ازيك يفارس عامل ايه 
فارس وهو بيحاول يكون ع طبيعته: الحمدلله 
روميساء بقـ رف وهي بتسلم ع حلا: ازيك 
حلا وهي بتحاول تطلع ابتسامتها طبيعيه: الحمدلله 
_كلهم سلمو ع بعض واتجهو ع السفرا علشان الغدا 
روميساء وهي بتمد ايدها بطبق شوربه لفارس ومن غير قصد الطبق يقع عليه وع هدومه روميساء بخضه: انااا اس..فههه مكنتش اقصد 
اتنفض فارس وهو قاعد وهو بيقول: لا عادي ولا يهمك
حلا بضيق: مش تحاسبي 
حماتها: وهي مالها يحلا هي كانت قصدها ما قالت مكنش قصدها 
حلا بضيق منها: كانت تاخد بلها هي مش عاميه 
فارس بقلة صبر: خلاص خلاص مش عايز كلام
هدي: اطلع ي فارس غير في الاوضه فوق هتلاقي لبس ليك  
_طلع فارس الاوضه وبعدين تستأذن روميساء منهم انها هتروح تجيب حاجه وتطلع ورا فارس وتدخل الاوضه ع فارس من غير ميحس ويكون ميدلها ضهره وتقرب منه وتحضنه من ضهره وتبـ وسه من كتفه 
روميساء وهي حضناه: انت ليه مش حاسسس بيا 
فارس اتنفض وبعد عنها: حااسسس بي ايه 
_نيجي تحت حلا كانت هتجنن وتعرف روميساء طالعه لجوزها ولا بجد رايحه تجيب حاجه عايزه تتلكك بأي حاجه عشان تطلع لجوزها 
حلا: هقوم اجيب ملح واجي 
هدي: استني انادي لفاطمه تجبلك 
حلا وهي مش عارفه تقول ايه وبتفكر: لا لا لا هقوم انا 
_وفعلآ قامت حلا واتجة للأوضه اللِ فيها فارس 

_نيجي تحت حلا كانت هتجنن وتعرف روميساء طالعه لجوزها ولا بجد رايحه تجيب حاجه عايزه تتلكك بأي حاجه عشان تطلع لجوزها 
حلا: هقوم اجيب ملح واجي 
هدي: استني انادي لفاطمه تجبلك 
حلا وهي مش عارفه تقول ايه وبتفكر: لا لا لا هقوم انا 
_وفعلآ قامت حلا واتجة اللأوضه اللِ فيها فارس 
روميساء وهي حضـ ناه: انت ليه مش حاسسس بيا 
فارس اتنفض وبعد عنها: حااسسس بي ايه 
روميساء فاللحظه دي حست ان حد جاي نحية الاوضه فقربت من فارس وحطت شفاـ يفها ع شفـ ايفه 
مفقش فارس من الصدمه غير ع شهقة حلا 
فارس بصدمه: حلا انتي فهمتي غلط والله 
حلا بدموع: ولا فهمت غلط ولا فهمت صح ما كل حاجه باينه اهي 
نزلت جري حلا من فوق واخدت حاجتها وقابلت قدامها حماتها وهي خارجه من المطبخ 
مديحة: كنتي فين يختي كدا مش  قولتي رايحه تجيبي ملح 
مردتش عليها حلا وخرجت ع برا روحت ع شقتها اول لما دخلت شقتها دخلت ع اوضة نومها عشان تلم هدومها ويدخل عليها فارس ويشد منها الهدوم وزعق: ايه اللى انتي بتعمليه دا هو انتي مصدقه اللى حصل والله هي بستني فجأه 
حلا بإتهام: اها وهي بردو اللى طلعت وراك 
فارس بخنقه: عايزه تصدقي مش عايزه براحتك انا عمري ما هقبل النظره دي منك 
حلا: اها ما انت عايز تخلص مني عشان بغلـ ه زي ما بيقوله 
فارس بزعيق: انتي اللى حابه تشوفي نفسك كدا انتي لو اتجهالتي اللى حوليكي هتخلصي من القرـ ف دا 
حلا بدموع: ما لو انت بتحس باللِ بحس بيه مكنتش هتقول كدا انا كل كلمة حد بيقلهالي ع جـ سمي بيتفتح جرـ ح جديد جوايا وانت ولا حاسس كل اللِ عليك مالك بتعيطي ليه حتا امك كل ما تقابل وشي شكلك الزبـ اله ي  بغله  انا مش عارفه ابني اتجوزك ازاى هو كان مش شايفك يطلقك ونا اجوزه ست ستك ونت تيجي بق بكل برود اتجهلي يحلا ومتخديش فبالك 
فارس بصدمه: ياااه كل دا شيلاه جواكي
حلا: واكتر انا لو طلعت اللِ جوايا مش هسكت 
فارس بقلة صبر: ايوا يعني عايزه ايه من الاخر هيا شكلها ليله باينه من اولها نكد 
حلا: عيوني هقولك عايزه منك ايه تطلقني ي فارس 
عشان انا تعب من امك ومن كلامها اللِ زي الزفـ ت واللِ يحـ رق الـدـ م 

فارس بقلة صبر: ايوا يعني عايزه ايه من الاخر هيا شكلها ليله باينه من اولها نكد 
حلا: عيوني هقولك عايزه منك ايه تطلقني ي فارس 
عشان انا تعبت من امك ومن كلامها اللِ زي الزفت واللِ يحـ رق الدـ م
فارس وهو بيمسكها من شعرها: اطلقك ايه يروح امك هو بساهل كدا دا انا مصدقت انِ اتجوزتك بساهل كده اسيبك 
حلا بدموع: حرام عليك بتعمل فيا كدا ليه 
فارس بغل: هتعرفي قريب ولغاية متعرفي ي قطه مش هتعتبي باب الاوضه دي فااااهمه 
حلا وهي بتحاول تشد شعرها من ايده: حااااضر حاااضر فاهمه فاهمه 
وبعد مَساب شعرها حلا بتقول: اها بق اظهر ع حققتك بدل ما انت عمال تخفيها كدا عليا 
فارس: لا بس انتي عاميه يعني شكلك زباـ له ولأ عاميه يعني انتِ عمرك متخيلتيش ان احبك ع ايه مفكيش غير ان ملامحك حلوه بس دَ اللِ حلو فيكي غير كدا لا جـ سمك زبالـ ه وكل حاجه مفيش حاجه واحده بس اللِ شدتني نحيتك واكيد دلوقتي عرفتي ايه هيا،، قال الكلام وخرج من الاوضه وقفل عليها بالمفتاح 
_عند روميساء 
هدي وهي بتشد ايد بنتها تقعد جمبها: انتي عملتي ايه يبت خلتيهم يمشوا كدا ورا بعض 
روميساء بفرحة وارتياح: ولا حاجه يقمر حاجه بس بسيطه تجيب اخرهم وتقريبآ فهمت دماغ ابن اختك 
هدي بفضول: فهمتي ايه 
روميساء بضحكة رقصـ ات وهي قايمه: تؤ تؤ هتعرفي لما يجي وقتها سلام ي مووووزه، بتخرج روميساء من البيت وبتتجه لشقه وبتدخل بتلاقِ شخص قاعد في الصاله 
روميساء وبتقرب منه وتقعد في حضنـ ه: اتأخرت عليك 
الشخص وهو بيبـ وسها: ابدآ يقمر وبيقرب اكتر منها 
روميساء بهدوء: تؤ تؤ اهدا كدا عشان عايزاك في حوار  
الشخص وهو بيوقل ويشلها: حوار ايه يم حوار نخلص من اللِ عايزه وبعدين نشوف الحوار المهم اوووي دَ 
_عند حلا وهي بتحاول تفتح بابا الاوضه عشان تخرج وقلبت الاوضه لغابة لما لقت مبرض للضوافر وحوولت تفتح بيه بابا الاوضه وفعلآ فتحته وخرجت برا ومن حظها ان مكنش في حد فيها والباب كان مش مقفول بمفتاح فتحت ومعاها شنطتها ونزلت جري ع تحت ونزلت الشارع وعماله تجري لغاية موقفها شاب 
الشاب: ي انسه ي انسه 
حلا بخوف وهي تنهج: نعم 
الشاب وهو بيمد ايده بحاجه: امسكي 
حلا بصدمه وهي بتبص ع اللِ فِ ايده 

_عند حلا وهي بتحاول تفتح بابا الاوضه عشان تخرج وقلبت الاوضه لغابة لما لقت مبرض للضوافر وحوولت تفتح بيه بابا الاوضه وفعلآ فتحته وخرجت برا ومن حظها ان مكنش في حد فيها والباب كان مش مقفول بمفتاح فتحت ومعاها شنطتها ونزلت جري ع تحت ونزلت الشارع وعماله تجري لغاية موقفها شاب 
الشاب: ي انسه ي انسه 
حلا بخوف وهي تنهج: نعم 
الشاب وهو بيمد ايده بحاجه: امسكي 
حلا بصدمه وهي بتبص ع اللِ فِ ايده 
الشاب: وقعت منك 
حلا بسرعه: تماام تمام شكرآ 
الشاب استغرب جدا سربعتها و وجودها فِ الوقت دَ فِ الشارع 
الشاب بستغراب: انتِ كويسه محتاجه حاجه 
حلا بتردد: لا شكرآ 
بتروح حلا العمارة اللِ قاعد فيها باباها وتخبط 
باباها: ايوا جاي ياللِ ع الباب 
حلا بدموع وهي بتحضنه: باباا حبيبي وحشتني جدا 
باباها بحب واستغراب من دموعها : وانتِ اكتير يحبيبتي هو في حاجه ايه اللِ جايبك دلوقتي فِ الوقت دَ وبتعيطي ليه وفين فارس 
حلا بدموع: ادخل بس ي بابا وانا هحكيلك كل حاجه 
دخلوا وقاعدوا وبعدها قال باباها: قعدنا اهو احكيلي بق حصل ايه متقلقنيش 
حلا حكت لباباها كل حاجه حصلت من اول يوم الغدا اللِ فِ بيت خالت فارس بعدها قالت بدموع: هو دَ كل اللِ حصل ي بابا 
ابوها بوجع: كل دَ حصلك ونا مش داري كل اللِ حصلك دَ بسببي انا اللِ مسألتش ع اللِ هيتجوز بنتي انا بعجزي دَ اللِ خلاني مروحلكيش زي اي اب واسأل عليكي كان اخري بس تلفون 
حلا وهي بتقعد ع ركبها وبتمسك ايد باباها وبتبوسها: انتَ اعظم اب فِ الدنيا وعملت معايا بما فيه الكفايه وكمان اللِ حصلي دَ نصيب واكيد ربنا شيلي حاجه احسن يمكن كمان اللِ حصل عند خالته خلاني اشوفه ع حققته بدل ما عاميه كدا 
ابوها بوجع ع بنته الوحيده: ربنا يكملك بعقلك ي بنتي ونا عندي واحد زميلي هخليه يرفعلك قضية طلاق عليه 
حلا: يارب ي بابا انا خايفه اوووي 
فتحي باباها: يارب ي قلبي مش عايزك تخافي طول ما انا جمبك وبعدها كمل يلا ادخلي غير هدومك ونامي ولا تكلي الاول 
حلا وهي قايمه: لا مش جعانه ي بابا تسلملي يارب يحبيبي
_في بيت فارس 
مديحه لفارس: فين مراتك ياض يفارس 
فارس بجمود: غارت 
مديحه وهي بتضرب ع صدرها: نعم يخويا سبتها كدا مشيت 
فارس بغضب: بنت الكلب حبستها ومش عارف خرجت ازاى هتجنن 
مديحه: طب وهتعمل ايه 
فارس بطمع: هعمل ايه يعني ي ماما مش هسيبها وحياتك ولازم اطلع بقرشين منها مش اللى اعرف اتمتع بيها ولا بفلوسها 
مديحه بفرحه: تربيتي يواد يفارس 
الصبح عند حلا 
فتحي وهو بينادي ع حلا: ي حلا طلعي الزباله عشان الزبال قرب يجي يخدها 
حلا وهي بتقوم: حااااضر ي بابا 
حلا بتخرج وهيا ماسكه فِ ايدها كيس الزباله وتتفجأه  باللِ قدامها 
حلا بصدمه: انتَ 

حلا بتخرج وهيا ماسكه فِ ايدها كيس الزباله وتتفجأه  باللِ قدامها 
حلا بصدمه: انتَ 
الشخص: انتِ 
حلا: انت بتعمل ايه هنا 
الشخص: هو ايه اللِ بعمل ايه هنا 
حلا بشك: انت بتراقبني 
الشخص بإستغراب: ونا ارقبك ليه يعني كنتِ مين يعني  انا ساكن هنا 
حلا بضيق من كلامه مردتش عليه وراحت نحيت البسكيت بتاع الزباله ورمتها فيه الشخص حاول يلطف الجو اكتر فقرب منها ومد ايده ليها وقال: انا دكتور ظافر 
حلا: ظافر عابدين وبعدين انت هتتعرف عليا 
ظافر بإستغراب وفِ نفسه: دِ مجنـ ونه دِ ولا ايه وبعدها كلمها لا مش اناا انا دكتور تغذيه 
حلا بإستفزاز: طب ونا مالي دكتور تغذيه ولا مش دكتور تغذيه وسبته ودخلت الشقه 
ظافر وهو بيخبط ايد ع ايد: طب والله واحده مجنـ ونه 
عند فارس 
مديحه: واد ي فارس رايح فين ع كدا 
فارس: رايح اجيب مراتي 
مديحه: وانت يخويا عارف هي فين
فارس: هتكون فين يعني عند ابوها وهي عندها مكان تاني تروحه 
وفعلآ راح فارس عند شقه حلا وخبط 
حلا: ايوا جايه ياللِ ع الباب وبعدها يتقول فااارس 
ويجي فتحي من وراها: مين ي حلا اللِ ع الباب 
حلا بجمود: دَ فارس ي بابا 
فارس ببتسامه مزيفه: دَ انا ي عمي 
فتحي: ونت عايز ايه ي فارس
فارس: هكون عايز ايه يعني يعمي عايز مراتي 
فتحي بتعديل: قصدك اللِ هتكون طلقتك 
فارس: ايه الكلام دَ يعمي انا مش هطلقها وبعدين انا مش هقدر اعيش من غير حلا 
فتحي: بص بق عشان حلا حكتلي ع كل حاجه فبلاش لف ودوران عليا 
فارس: طب مدام كل حاجه بقت واضحه فأنا طلاق مش مطلق فهامين وانتي يلا تعالي معايا 
حلا يزعيق: مش رايحه مكان معاك فاهمه وهتطلقني ودلوقتي حالآ فاهمم 
فارس وهو بيشدها من ايدها: لا دانتي باين عليكي اتجنـ نتي مش واعيه 
فتحي وهو بيشده وبيحاول ع قد ميقدر يبعد فارس عن بنته وهو مش قادر وصعبان عليه نفسه: سيبها انتَ فاكر انها ملهاش حد تتحاما فيه ولا ايه 
فارس وهو بيجـ رح فِ فتحي: لا الصراحه مش شايف شايف بس راجل بكرسي 
فتحي بدموع: شكرا يبني بس ارجع واقولك بنتي مش هتمشي من هنا واللِ عايز تعمله اعمله واذا كان انا مش هقدر احميها ربنا هيحمها منك ومن امثالك ان شاء الله 
فارس بدأ يفقد اعصابه ويشد حلا جامد ومن شعرها وفتحي مش قادر عليه راح زقه فارس برجله وقعه ع الارض 
*عند ظافر سمع صوت زعيق وخبط وصوت واحده بتصوت فخرج يشوف في ايه خرج ولقا حد ماسك البنت اللِ قابلها الصبح وامبارح بليل فستغرب جدآ بعدين شاف فتحي الراجل دا يعرفه وراجل طيب واتعامل معاه كذا مرا فرحلهم وسأله: في حاجه ي عم فتحي 
فارس قبل ميرد فتحي: لا ي عم مفيش حاجه واتكل ع الله 
ظاهر: ونا مش بسألك انتَ هاا ي عم فتحي في حاجه ومين دَ 
فتحي بحسره ع نفسه: جوز بنتي وهي عايزه تتطلق منه وسيباله البيت وهو عايز يرجعها بالعافيه 
ظافر وهو بيمسك ايد فارس وبيشدها من شعر حلا: سيباها ومتفرضتش رجـ ولتك ع واحده ست مش قادره عليك ولا الراجل الطيب دَ 
فارس بغيظ منه: ملكش دعوه انتَ ويلا اتكل ع الله 
ظافر بغيظ من اسلوبه: وانا قولت مش ماشى غير لما تغور انتَ فاهم 
*وفجأه فارس يقرب من ظافر ويحاول يضـ ربه ويشتبكو الاتنين مع بعض 
ظافر بزعيق: انتَ هتمشي من هنا فاهم وإلا والله 
فارس بإستفزاز: ايوا يعني هتعمل ايه 
ظافر: هعمل كدَ 

*وفجأه فارس يقرب من ظافر ويحاول يضـ ربه ويشتبكو الاتنين مع بعض 
ظافر بزعيق: انتَ هتمشي من هنا فاهم وإلا والله 
فارس بإستفزاز: ايوا يعني هتعمل ايه 
ظافر: هعمل كدَ راح مسكة ظافر من هدومه وجره ونزله وراه وراح رماه قدام العماره 
فارس بغل: طب وحيات امي لهدمك ع اليوم اللِ فكرت تعمل فياةكدَ وهتشوف 
ظافر: اعلي ما فخيلك اعمله 
*سابه ظافر وطلع لعم فتحي 
ظافر بهدوء لعم فتحي: ممكن حضرتك تفهمني حصل ايه وليه يعم لكدَ فِ مراته 
حلا بإنفعال: ملكش دعوه 
ظافر يحاول يهدي نفسه: انا مش بكلمك ي مدام حلا انا بكلم والد حضرتك 
فتحي: اقعدي انتي ي حلا وبعدها حكا فتحي لظافر كل حاجه حصلت واللِ عمله فارس 
ظافر بإنفعال: ازاى بنأدم زي كدَ يعمل مع مراته عمري بجد ما شوفت حد كدَ كل دَ عشان الفلوس متـ ولع الفلوس 
فتحي: ي بني هو اصلا كان متجوزها عشان فلوس والدتها بعدها كمل بحزن بس للأسف إكتشفنا دَ متأخر او بعد فوات الأوان 
ظافر بحن عليهم: طب حضرتك محتاج مني حاجه ي عم فتحي انا طبعآ زي ابنك بظبط واي حاجه تحتجها مني كلمني ع طول 
فتحي وهو بيطبط ع ضهره: عارف ي بني ربنا يحفظك لشبابك ي بني 
ظافر وهو بيقول:  طب استأذن 
فتحي: اقعد ي بني افطر معانا 
ظافر بهدوء: معليش خليها مره تانيه عشان يدوب الحق اروح المستشفى 
فتحي: ربنا معاك ي بني 
*خرج ظافر من الشقه دخل شقته لم حاجته وبعدها اتجه للمستشفي 
حلا بعصبيه: انتَ ازاى ي بابا تسمحله يدخل 
فتحي: ي بنتي انا مش هقدر ع فارس ونا عاجـ ز كدا يمكن ربنا بعتلنا ظافر عشان يقف جمبك في الوقت دَ وانتي شايفه اهو فارس مش هيسيبك فِ حالك 
حلا بدموع: ربنا يخـ ده يارب 
فتحي: قومي يلا حضري الفطار عشان انام لي ساعتين 
حلا وهي قايمه: حاضر ي بابا 
*عند ظافر كان قاعد فِ مكتبه ودخلت عليه الممرضه 
الممرضه: دكتور ظافر عايزين حضرتك فِ العمـ ليات 
ظافر وهو بيقف: تمام ي خديجه روحي وانا جاي وراكِ 
*خرج ظافر من الاوضه واتجه لأوضة العمليات 
ظافر لخديجة: خديجة ياريت تعملي تلفوني صامت عشان نسيت اعمله هتلاقِ الفون فِ ع المكتب 
خديجة: حاضر محتاج مني حاجه تاني حضرتك 
ظافر: لا شكرآ 
*عند فارس دخل ع مدحية الشقه 
مديحة وهي بتلـ طم ع خدها: ايه ي واد اللِ عمل فيك كدَ 
فارس بغيظ: سبيني ونبي ياما مش ناقصه هيا كلام منك 
مديحة: كلام مني متقول ي واد مين اللِ عملك فيك كدَ 
فارس بغضب: واحد هناك عند حلا ضرـ بني لما حاولت اخدها غصب
مديحة: ويطلع مين دَ انشاء الله لتكونش ماشيه معاك وكانت مقرطساك 
فارس بعصبيه: ايه ياما اللِ بتقول دَ لا طبعآ حلا عمرها ما تعمل كدَ 
مديحة بكدب: ومتعملش كدا ليه ي حبيب امك كانت ملاك نازل من السما وكمان ايه اللِ يخلي حد يدافع عن واحده ميعرفهاش هيدافع كدَ لله وللوطن ويضـ ربك كدَ 
فارس بيقف ويزعق: ياااااماااا فكك مني مش ناقص انااا وجع دماغ 
مديحة: عيل موكوس كتك خيبه، سابها فارس وخرج من الشقه ومردش عليها 
*عند روميساء وهي بتتكلم فِ الفون بهمس 
روميساء: زي ما بقولك كدَ هتروح وانتَ واللِ معاك الساعه 7او7ونص عشان يكون ابوها نايم وميدراش بحاجه فاهمني ومش عايزه اي غلطه فاااهم ومش عايزه اي حد ياخد باله منكم ولو اتمسكتوا اييااااكم حد يجيب سرتي فِ حاجه عشان لو قولتوا اكيد عارفين هعمل معاكم ايه 

عند روميساء وهي بتتكلم فِ الفون بهمس 
روميساء: زي ما بقولك كدَ هتروح وانتَ واللِ معاك الساعه 7او7ونص عشان يكون ابوها نايم وميدراش بحاجه فاهمني ومش عايزه اي غلطه فاااهم ومش عايزه اي حد ياخد باله منكم ولو اتمسكتوا اييااااكم حد يجيب سرتي فِ حاجه عشان لو قولتوا اكيد عارفين هعمل معاكم ايه 
الشخص: عييب ي ست هانم 
روميساء بمكر: طبعآ عارفين هتعملوا ايه 
الشخص: اكيد طبعآ ي هانم 
روميساء: تخلص وتكلمني سلام قفلت روميساء من غير متستنا انه يرد عليها هدي جات من وراها وكلمتها 
هدي: اخرت اللِ بتعمليه دَ ايه ي روميساء 
روميساء: كله خير ي ماما وهتشوفي 
هدي بخوف: عمر ما في حاجه شـ ر اخرها خير ي بنتي 
روميساء: بس مش معايا انا ي ماما وسبتها ومشيت 
هدي بخوف: ربنا يسترها يارب 
*الساعه 7ونص تحت العمارة بتاعت حلا كانوا وقفين خمس اشخاص اتنين رجاله وتلت حريم 
الشخص للستات: فهمتو هتعملو ايه ولا لا 
الستات فِ صوت واحد: فهمنا ي خويا مخلاص مش شغلانه هيا 
الشخص: طب يلا اطلعوا ومتخلوش حد يحس بيكو
الستات: طب ي خويا 
طلعو الستات ورا بعض العماره اللِ فيها حلا وواحده من خبطت ع الباب 
حلا: ايوا  جايه فتحت حلا وشافت تلت ستات لابسين عبيات سودا قالت ايوا مين حضرتكم 
واحد من الستات زقتها رجعتها الورا ودخلوا الباقي: هنكون عايزين ايه يختي متوسعي كدَ ألاهه  
حلا بعصبيه وخوف: انتو بتعملو ايه تعالو هنا وبعدها تدخل حلا وراهم 
واحد منهم تمسـ كها من شعرها: تعالي يقطه دَ في حد متوصي بيكِ جدآ 
حلا: اها حسبي انتو مين انتو اوعيي كدَ 
3 ستات بمسكو حلا ويفضلو يضـ ربو فيها جامد 
حلا بدموع وهي بتحاول ع قد متقدر تعبدهم عنها: حرااام عليكم انا معملتكمش حاجه دَ انا حتا اول مرا اشوفكم 
مكنش فِ حد بيرد عليها وكل واحده عماله تضـ ربها برجليها في مكان شكل لغايه لما واحد اتكلمت منهم 
واحد منهم: خلاص كدَ بدل ما تمـ وت فِ ايدينا هو قال نض؟  ربها بس مش نمـ وتها وبعدها الست تضـ ربها ضـ ربه تاني فِ بطنها وبعدها تتكم يلا خلينا نمشي بدل ما حد يحس بينا 
وفعلآ يمشوا ويسيبو باب الشقه مفتوح 
حلا بوجع ودموع من الضـ رب ومش قارده تسند نفسها وبتحاول تنادي عم فتحي : باااااباااا ي باباااا حلا افتكرت ان مفيش حد هيقدر ينجدها من اللِ هي فيه غير شخص واحد بس واللِ هو ظافر بس هي هتجيبه ازاى وحتا مش معاها رقمه افتكرت ان ممكن يكون رقمه في تلفون باباها فضلت تتحمل ع نفسها وبتزحف ع الارض لغاية موصلتش اوضة باباها وتنادي عليه بابا ي باابا 
فتحي صحي وبص جامبه لقا بنته وشها متبهدله وهدومها متبهدله 
فتحي بصدمه وهو مش عارف يعملها ايه وهو عاجز مش قادر حتا يقوم يساعدها: مين اللِ عمل فيكِ كدَ 
حلا بدموع: مش عارفه ي بابا بابا انا بمـ وت اتصل بظافر يحلقني ي بابا الله يخليك مش قادره 
فتحي وهو بيفتح الاباجوره اللِ جمبه وبيمسك فونه يرن ع ظافر: مبيردش جرس ومش بيرد 
حلا بدموع وانهيار: هنعمل ايه ي بابا انا مش قادره اتحرك من مكاني 
*عند ظافر بعد مخرج من العـ مليات 
الممرضه: حضرتك فِ حد رن ع حضرتك كتير جدا وكان اسمه عم فتحي 
ظافر بتوتر: رن كتير اووي 
الممرضه ايوا حضرتك 
ظافر بسرعه طب هاتي المبويل بسرعه ناولتله الممرضه الفون وخرجت ورن ع فتحي 
_الو ي بني 
_الو ي عم فتحي فِ حاجه معليش كنت فِ العـ مليات ومكنش معياا الفون
_ولا يهمك ي بني تعلالي  المهم بسرعه  
بتوتر_في حاجه 
_تعاله بس انتَ وهقولك ع كل حاجه وهات معاك الشنطه بتاعتك 
_طب في حاجه 
_ي بني متتعبنيش تعال بس وهتفهم كل حاجه 
قفل معاه فتحي وبص لبنته لقاها قافله عنيها 
فتحي: حلا حلاا ي بنتي ردي علاي انتي كويسه وكمل بدموع وحسره ع نفسه ردي عليا الله يخليكِ متقلقنيش عليكِ انتِ ليه مش عابزه ترضي عليا 

قفل معاه فتحي وبص لبنته لقاها قافله عنيها 
فتحي: حلا حلاا ي بنتي ردي عليا انتي كويسه وكمل بدموع وحسره ع نفسه ردي عليا الله يخليكِ متقلقنيش عليكِ انتِ ليه مش عايزه ترضي عليا 
فتحي وهو بيحاول يمد ايده يلم*سها وفعلآ نجح فِ كدَ حلا وبيهزها وهو دموعه نازله شلال  ي بنتي ردي عليا فبيمسك الفون تاني يستعجل ظافر الو ي ظافر ي بني انت فين 
ظافر وهو بينزل من العربيه انا تحت اهو وطالع 
فتحي هات معاك ام حسين عشان تساعد حلا 
ظافر بقلق هي حلا ملها هي كويسه 
فتحي مش كويسه خالص ي ظافر متتأخرش ويقفل السكه فتحي ويبض لبنته بحسره 
تلت دقايق وظافر وصل الشقه ودخل لقا باب الشقه مفتوح دخل وهو مخضوض ومش قادر يفكر ممكن حصلهم ايه 
ظافر عم فتحي عم فتحيييي انت فين 
فتحي بصوت عالي انا هنا ي ظافر تعاله ي بني 
ام حسين بعد مدخلت مع ظافر وشافت منظر حلا لط*مت ع وشها وقالت يالهوي يالهووووي مين عمل فيها كدَ 
فتحي بحسره: مش عارف انا كنت نايم ودخلتلي كدَ 
ام حسين تعاله ي ظافر ي بني ساعدني ندخلها الاوضه اغيرلها لبسها 
وفعلآ شلها ظافر وفي اللحظه دِ ظافر مكنش حاسس بنفسه ولا بنفسه اللى بدأ يعلا ولا دقات قلبه بق هايز يقربها اكتر من حضنه قرب من السرير وبق مش عايز يخرجها من حضنه ابدآ نزلها ع السرير وخرج بسرعه وبعدها قال لنفسه هو انا ايه اللى عملته دَ مش من حققك تعمل كدَ دي لغيرك مهما كانت هتتطلق بس بردو مش حلالك ظافر أنب نفسه جدآ وبعدها دحل لفتحي 
ظافر لفتحي: هااا ي عم فتحي ممكن بق تقولي ايه اللِ لأنِ مش عارف فِ ايه 
عم فتحي بحزن: والله ي بني مش عارف اقولك ايه متعبينك معاك الصبح وبليل 
ظافر بهدوء: ي عم فتحي مش انا زي ابنك هو انا كنت ابنك مش كنت هقف معاك بردو ولا ايه وسيبك من الكلام دَ المهم قولي ايه اللِ حصل 
فتحي: مش عارف ي بني كنت نايم لقيت حلا داخله عليا بنظرها دَ وبعدها اغما عليها ومش عارف حاجه تاني 
ظافر وهو بيحاول يهدء: هنعرف ان شاء الله لما تصحا 
ام حسين خرجت من اوضة حلا ودخلت الاوضه اللِ هما فيها وقلتلهم انها غيرت لحلا لبسها وخلصت بعدها قام ظافر ودخل الاوضه اللِ فيها حلا وطبعآ معاه عم فتحي وام حسين كشف عليها ظافر وبيحاول ع قد ميقدر يبعد نظره من عليها  طهرلها جر**حها واداها حقن*نه مسكن عشان يخفف الألم اللِ جس*مها مكان الض*رب 
ظافر بهدوء: يدوب شويه وهتصحا انا طهرتلها جرحها 
عم فتحي بجهل: وايه ي بني الحق*نه اللِ انت ادتهلها دِ 
ظافر: دِ ي عم فتحي مسكن عشان يخفف الألم اللِ فِ جس*مها 
عم فتحي: ربنا يخليك ي بني ويحفظك لشبابك ي بني 
ظافر بحب: يارب يارب ي عم فتحي 
حلا بوجع: اه..... اه انا فين 
عم فتحي بلهفه:  حلا ي بنتي انتِ كويسه ي حبيبتي 
حلا بتهوان: هو انا فين ي بابا وايه اللِ حصل 
حكلها عم فتحي اللِ حصل 
حلا بدموع وانه*يار: ضرب*وني جاامد اوووي ي بابا  ضرب*وني في بطني مرحمونيش 
قرب منها عم فتحي بالكرسي بتاعه ويخدها في حضنه : اهدي ي قلب ابوكي اهدي والله لخدلك حقكك من كل اللِ اذاكي  
ظافر وهو بيحاول ميقربش منها ويخدها فِ وهو شيفها منه*اره كدَ : حلا عارفه مين اللِ عمل فيكِ كدَ وضر*بك 
حلا بهدوء: حاضر هقولك مين 

حلا بدموع وانهيار: ضرب*وني جاامد اوووي ي بابا  ضرب*وني في بطني مرحمونيش 
قرب منها عم فتحي بالكرسي بتاعه ويخدها في حضنه : اهدي ي قلب ابوكي اهدي والله لخدلك حقكك من كل اللِ اذ*اكي  
ظافر وهو بيحاول ميقربش منها ويخدها فِ وهو شيفها من*هاره كدَ : حلا عارفه مين اللِ عمل فيكِ كدَ وض*ربك 
حلا بهدوء: حاضر هقولك مين بس انا مش متأكده اوووي هو لفارس لروميساء حد منهم بس معتقدش فارس 
ظافر: واشمعنا يعني متأكده انه مش فارس
حلا: لان فارس فيه الخ*يانه والط"مع بس عمره ما يعمل كدَ 
*عند فارس روح البيت
مديحة: كنت بتعمل ايه كل دَ ي خويا ومروحتش شغلك ليه وبعدها بصت ع وشه يخراشي مين اللِ عمل فيك كدَ
فارس بغيظ: مفيش
مديحة بتريقه: اوماال حصل فيك كدَ من الهواا 
فارس بنرفزه: ايوا خلصنا بق مش عايز كلام 
مديحة: طب وفين الزفته مراتك مش شيفاها يعني 
فارس بنرفزه: مرضتش تيجي 
مديحة بعصبيه: يعني ايه مرضتش تيجي بنت الك*لب دِ وانتَ سبتها ي خويا وجيت 
فارس: اعمل ايه يعني
مديحة بنرفزه من ابنها وخبث: ينيلك دَ احنا صارفين عليها شئ وشويات انت ياض اقسم بربي لو سبتها ومطلعتش منها بقرشين حلوين مانت قاعد فِ البيت دَ وانا سمعت انك بقالك اسبوع مش بتروح شغلك وسمعت كمان ان المدير هيرفدك 
فارس بصدمه: عرفتي منين 
مديحه بخبث: عرفته من اللِ عرفته يلا بق زي الشاطر كدَ وريني شطارتك هترجع البت دِ ازاى هنا تاني 
خرج فارس وراح عند صحابه وقاعد معاهم 
واحد منهم: هااا ي فارس هتعمل ايه فِ موضوعك 
فارس: مش عارف ولا عارف حتا افكر ولا عارف اعمل ايه فِ شغلي اللِ بيضيع 
صاحبه بخبث: طب متخطفها وتقول لبوها مقابل انها ترجع نص ورثها من امها 
فارس بطمع: طب وليه مش الورث كله 
صاحبه: بلاش طمع وي عالم هنعرف ولا لا نعمل كدَ 
فارس بتفكير: طب هنعمل ايه او هنخطفها ازاى 
صاحبه: ولا حاجه احنا مش هنعمل حاجه هما اللِ هيعملوا هنأجر ناس تخطفها وهنأجر شقه عشان لما نخطفها نحطها فيها وبس ي صحبي 
فارس قام من مكانه وقال: طب يلا قوم نخلص انا مش هستنا 
صاحبه قال: بس اهدا دَ هيكلفنا كتير اوووي 
فارس: متقلقش كنت شايل مبلغ كدَ ع جمب هخدهم 
صاحبه: حلو يلا بق 
وفعلا حصل اللِ ختطله صاحب فارس وفعلآ أجره كام راجل وأجره شقه ومستنين بس ع التنفيذ 
فارس: الخطوه التانيه بق هنعمل ايه 
صاحبه واسمه احمد: هنستنا لغاية لما نشوف اللحظه المناسبه 
فارس: طيب 
*عند روميساء وهي قاعده متوتره ليكون الناس اللِ مأجراها يكونه اكتشفه لغايه لما تلفونها رن 
روميساء بتوتر: هااا عملت ايه 
الراجل: عييب عليكي ي هانم كل تمام التمام 
روميساء بإرتياح: متأكد 
الراجل: متأكده ميه فِ الميه كمان والستات مخلوش فيها حته سليمه كمان 
روميساء بتوتر: اوعا حد يكون اخد باله منك 
الراجل بثقه: لا ي هانم متخفيش كله فِ السليم والستات عملوا فيها اللِ قولتله ونزله ع طول 
روميساء بتفكير: الستات كانت حاطه حاجه ع وشها ولا لا 
الراجل بكدب وتوتر: ايوا.. ايوا ي ست هانم متخفيش 
روميساء: متأكد ي زكريا 
الراجل: متأكد ي هانم 
عند حلا 
ظافر: طب احكيليي ايه اللِ بظبط 
وفعلا حكتلهم حلا كل حاجه واللِ الستات عملوه 
ظافر بإحراج: هو ممكن ي حلا تحكيلى ازاى اتعرفتي ع فارس وايه اللِ وقعك مع راجل ندل زيه كدَ طبعآ لو مش عايزه براحتك 
حلا: لا عادي 

ظافر بإحراج: هو ممكن ي حلا تحكيلى ازاى اتعرفتي ع فارس وايه اللِ وقعك مع راجل ندل زيه كدَ طبعآ لو مش عايزه براحتك 
حلا: لا عادي 
وبدأت تحكي حلا بدموع انا كنت بشتغل فِ شركة وكنا زمايل الاول مكنش بيطقني وفجأه معملته ليا بقت كويسه جدآ وبدأ يقرب مني يوم عن يوم وانا مصدقت ان واحد زيه يحبني انا بشكلي دَ ولا بجس*مي دَ وبعدها اعترفلي بحبه ليا وقالي عايز اجي اتقدم سعتها كنت هطير من الفرحه ومش مصدقه جه فعلاً اتقدم لبابا واتجوزنا بسرعه جداً بعد ما اتجوزنا بأسبوعين بظبط بدأت المشاكل مع مامته ع انِ شكل ج*سمي وحش واني لازم اهتم بنفسي معأني والله كنت بهتم بنفسي كلبس وكل حاجه بس بعدها اكتشتفت انها معترضه ع جسم*ي وفضلت بق كل ما تشوفني تعلق ع جس*مي ومعملتها ليا بقت زب*اله بس انا كنت بسكت وسعات كتير مش بحكي حاجه لفارس عشان بردو ميعملش مشاكل مع مامته بس كنت عارفه ان مهما حكيت مش هيعمل حاجه اخره بس لي ماما تقوليلها كدَ والكلام دَ حتا كمان كنت بحس علاق*تي مع فارس كان بيعملها تأديت واجب وخلاص حتا لما اكون مخنوقه ويجي يسألني كأنه بيسأل بس عشان مزعلش يعني سأله عني كأن مش نابع من جواااه لحد حتا كان رافض الخلفه وكنت كل ما اجي اسأله يقولي لسه بردو ونستمتع لسه قدامنا العمر طويل لحد مجه اليوم اللِ شقلب كل حاجه وعرفني حققته كنا معزومين عند خالته والشوربه واحنا ينتغدا وقعت ع هدومه وبنت خالته هيا اللِ وقعتها مش عارفه ليه جالي احساس انها هي اللِ وقعتها قطلع يغير هدومه وتفجأت انها بتقول هجيب حاجه واجي وتعبتها لقتها رايحه مكان ما راح مقدرتش اقعد مكاني وفعلاً اتحججت بأي حاجه وقومت اشوف بيعملوا ايه وكنت اتمنا بجد يكون اللِ فبالي ميكنش صح بس طلع صح واتصدمت لما لقتها بتبوسه وفحضنه اتصدمت جداً مكنتش عارفه اعمل تيه لغايه لما لقيت نفسي بجري برا البيت وبروح شقتي وبلم هدومي جه ورا واتخنقنا وسعتها ظهرت حققته اللِ كان خفيها عني وانه واول لما قولتله يطلقني اتغير 180درجه وظهر انه كان متجوزني عشان فلوسي ونا اللِ كنت مغفله 
ظافر: بعيداً عن كل القرف اللِ قولتله عنه بس انا شايف ان انتِ قمر وجس*مك مناسب جداً بجد ناس متخلفه 
حلا بإحراج وكسوف: شكراً لحضرتك 
*عند فارس 
فارس: هااا هنفز امتااا 
احمد: بكرا ان شاء الله 
فارس بتشوق: يااه الواحد مش مصدق بكرا هيكون معاه المبالغ دِ 
احمد بتريقه: متحلمش اوووي ي خويا يمكن متنفعش ومنرعفش نجبها 
فارس: لا هنعرف نجبها 
احمد بصبه بتريقه ومردش عليه 
*عند حلا 
ظافر وهو واقف: طب اقوم انا بق عايزه حاجه 
حلا بكسوف: لا شكراً 
ظافر بهدوء: خلي بالك من نفسك ومتفتحيش لأي حد 
حلا: حاضر 
خرج ظافر من عندها من الاوضه وراح مكان ما فتحي قاعد وقاله انا تقريبا عرفت يمن وخلاص هقوم محامي وهنجيب الناس دِ قريب 
فتحي بشكر: انا بجد مش عارف اقولك ايه ي ظافر ي بني ع وقفتك جمبي انا وبنتي 
ظافى بهدوء: انا معملتش حاجه واصولي متقولش انِ الاقي حد محتاج حاجه ومقفش جمبه 
فتحي: ربنا يحفظك يارب ي بني 
ظافر: استأذن انا حضرتك محتاج مني حاجه 
فتحي: عايز سلمتك ي بني
 
* وفعلاً اليوم خلص وجه يوم جديد 
وعند حلا 
حلا: يلا ي بابا ي حبيبي قوم عشان تفطر 
فتحي: لي بس ي بنتي تقومي كدَ ونتي تعبانه 
حلا: انا الحمدلله بقيت كويسه 
فتحي: الحمدلله ي نور عيني 
حلا بمشاغبه: يلا قولي بق الفول اللِ انا عملاه وتقولي انفع ولا منفعش 
فتحي بضحك: حتا لو كان تنفعي ونص كفايه انه من ايدك 
حلا بحب: ربنا يخليك ي احلي أب فِ الدنيا 
*عند ظافر نزل شغله الصبح وقابل المحمامي وقاله ع كل التفاصيل اللِ يعرفها وبعدها راح ع شغله 
*عند فارس وهو قاعد مع الرجاله وبيخطط ع خطف حلا 
فارس للرجاله: هاا فهمتو هتعملوا ايه 
الرجاله: ايوا ي بيه متخفش كله هيبق تمام 
فارس: كويس مش عايز اي غلطه النهارده مهما كان 
الرجاله: ان شاء الله ي بيه 
*عن روميساء وهي بتتكلم في الفون 
روميساء بدلع: بق كدَ متسألش عليا اليومين اللِ فاتوا دول كلهم 
الشخص: معليش ي حبي كان عندي شويه مشاكل وكان لازم احلها 
روميساء: بردو ي بيبي مهما كان دَ ميبعدكش عن رورو قلبك دَ ميجيش ع اللِ بينا 
الشخص بوق"احه: ايوا عايز اعرف ايه اللى بينا 
روميساء بضحكه مايععه: اكيد عارف انت هتستعبط 
وفجأه بدون مقدمات بتدخل امها وبتشدها من شعرها وبتقول: اها ي س"افله

الشخص بوق*احه: ايوا عايز اعرف ايه اللى بينا 
روميساء بضحكه مايععه: اكيد عارف انت هتستعبط 
وفجأه بدون مقدمات بتدخل امها وبتشدها من شعرها وبتقول: اها ي سا*فله
وميساء وهي بتحاول تفك ايد امها: اها... اها يماما سبيني وهفهمك كل حاجه والله 
هدي: وهتفهميني ايه ي سا"فله ي حيو*انه ما كل حاجه واضحه وضوح الشمس، هاتي التلفون دَ هاتي 
روميساء وهي بتخبيه وراها: عايزاه ليه 
هدي بزعيق وغضب: مالكيش دعوه هاتي
روميساء بتدلها التلفون بخوف وبعدها هدي بتقول ابق تعالي قبلني لو خرجتي من الاوضه دِ تاني هو تقرييا دلعي فيكِ اللِ عمل فيكي كدَ وانا هربيكي من الاول 
خرجت هدي من الاوضن وقفلت ع روميساء بعدها قالت روميساء: اعمل ايه بس يارب ما ماما تعرف انا بكلم مين 
*عند حلا الباب بيخبط عندها ولسه هتروح تفتح افتكرت كلام ظافر لما قلها تفتحيش لأي حد راحت بصت الاول من الخرم اللِ الباب وفعلاّ لاقت ناس لابسه حاجه ع وشها اتخضت وبعدها بعدت عن الباب وجابت تلفون باباها عشان تتصل عليه 
حلا بخوف وتوتر: الووو ايوا ي ظافر 
ظافر بقلق من صوتها: حلا انتِ كويسه 
حلا بدموع: فِ ناس برا لابسين حاجه ع وشهم ومش عارفه مين وعاملين يخبطوا عليا 
ظافر بفزع وهو بيقوم بيلم حاجته وبيخرج من المستشفى: طب متفتحيش لأي حد واقفلي الباب كويس ونا جاي مسافت السكه 
قفلت حلا مع ظافر وراحت نحية الباب وقفلته كويس الرجاله اللِ برا حسه بيها راحه كلومها براحه بهمس: افتحي الباب بدل منكسره عليكي وبعدها هشتوفي وش عمرك ما شوفتيه 
حلا بكلام مهزوز: ل.. لا مش هق.. هقدر افتحه 
الراجل بهمس عشان محدش يحس بيهم فِ العماره: انتِ حرا بس لما اكسر الباب هتشوفي مننا وش عمرك مشفتيه فأحسلك اتحي بهدوء ومش هنيجي جمبك 
*عند ظافر وهو بيكلم صحبه خالد اعز صديق عنده 
ظافر وهو بيسويق بطريقه سريعه جداً: خالد بقولك تعلالي ع العنوان دَ****** بسرعه ومعاك رجاله فاااهم 
خالد بخضه: قولي بس فِ ايه فهمني 
ظافر بغضب: بسرعه فاااهم ولما تيجي هتفهم كل حاجه  
قفل معاه ظافر وبدأ يسوق بسرعة جداً لبيت حلا 
*عند فارس 
احمد بقلق: ايه الرجاله محدش فيهم كلمك 
فارس بقلق هو كمان: لا لسه 
احمد: طب شوفهم كدَ اتصل او ابعت راساله ليهم 
فارس وهو بيطلع تلفونه: رساله اضمن وبعت فارس فعلاً رساله ليهم وكان مضمونها (عملتوا ايه) وبعدها بدقايق رد عليه واحد من الرجاله 
(لسه ي باشا بس احنا فِ امان متقلقش) 
(طب خلوا بالكم كويس فاهم) 
(متقلقش ي باشا) 
*عند حلا 
كانوا لسه ع حالهم حلا مش عايزه تفتحلهم وهما عاملين بيهددوها 
وصل ظافر تحت العماره وهو مستني خالد هو اها بقدر يطلعلهم بس هما اكيد كتير ولو طبع هيضربوه وهيخده حلا 
خالد: اتأخرت عليك 
ظافر بسرعه: لا تعاله ورايا بسرعه 
وفعلاً طلعوا وضر*بوا الرجاله دِ وربتوهم ودخلهم الشقه عشان يقدروا يعرفوا مين اللِ خلاهم يعملوا كدَ 
ظافر اول لما شاف حلا كدَ قلبه وجعه عليها جداً: انتِ كويسه 
حلا وهي بتحاول تهدا: ايوا الحمدلله انا بجد مش عارفه اشكرك ازاى انا من غيرك مكنتش هعرف اعمل ايه او هما كانوا ممكن يعملوا فيا ايه 
ظافر ببتسامه جميلة: متشكرنيش انا معملتش حاجه 
قالها كدَ ودخل الاوضه اللِ خالد والرحاله اللِ مسكوهم 
خالد وهو بضر*به فِ وشه: هاااا هتقول مين قالك تتهجموا عليها ولا امو"تك فِ ايدي 
واحد من الرجاله بخوف: ه... هقولك هقولك ي باشا 

خالد وهو يض*ربه فِ وشه: هاااا هتقول مين قالك تخطفوها
  ولا امو"تك فِ ايدي 
واحد من الرجاله بخوف: ه... هقولك هقولك ي باشا واحد اسمه احمد وصحبه اسمه فارس هما ي باشا اللِ اجرونا وقلولي ع كل حاجه والمكان وكله 
*عن روميساء وهي بتخبط عليه جامد وبتقول: ي مامااا افتحي ي ماما 
هدي من ورا الباب ودموعها نازله: لا مش هفتح وهتفضلي محبوسه كدَ عشان تتربي من اول وجديد 
وسبتها ومشيت وفضلت روميساء تصرخ وتخبط ع الباب جامد 
هدي مسكت تلفونها ورنت ع رقم
هدي: هااا عملت ايه 
الشخص: ولا حاجه بنحاول ع قد منقدر نعرف مين صاحب الرقم دَ فهنطر نشوف حد شغال في شركة 
هدي: تمام بس خلي بالك لحد يعرف او يشم خبر باللِ بتعمله وبذات مديحة وابنها 
الشخص: لا متقلقيش وبالكتير يومين وهبعتلك صاحب الرقم عقبال لما اشوف حد بيتشغل فِ اي شركة
هدي: تمام وقفلت هدي وهي حزينة جداً ع بنتها واللِ وصلتله وبعدها جات حاجه فِ دماغها خلتها تتنفض وبتدعي انها متكنش صح وبعدها فتحت ع بنتها الاوضه ودخلت وقالتلها قومي يلا اللبسي 
روميساء بخوف: هنروح فين 
هدي بغضب: فِ داهيه يلاااا مش عايزه اسمع نقاش 
وفعلاً قامت روميساء تلبس هدومها واخدتها روميساء وركبوا العربيه وبعدها بفتره وقفت قدام عياده 
روميساء بخوف وهلع: ا.. احنا بنعمل ايه هنا 
هدي بخبث: هنعمل ايه يعني هنكشف بس مش هنعمل اكتر من كدَ 
روميساء وهي بتمسك فِ الكرسي اللِ قاعده عليه: مستحيلل فاااهمه مستحيللل يحصل انتِ فاااهمههه 
هدي: وليه مستحيل اديني سببب بسيكون مقنع معليش 
روميساء بخوف وتوتر: مفيش اسباب ولا نيله زي ما قولتلك كدَ مستحيل اكشف
هدي وهي بتقرب وشها منها: ولا حضرتك خايفه من حاجه كدَ ولا كدَ لسمح الله 
روميساء وهي بتحاول تبق جامده: واخاف من ايه كل الحكاية انِ بنتك ومينفعش اللِ بتعمليه دَ 
هدي بزعيق: اصل اللِ كانت بنتي بنتي خلاص اللِ كنت اعرفها ماتتت من زمان دلوقتي قدامي روميساء واحده تانيه معرفهاش
راحت من غير كلام شدتها من ايديها وجرتها وراها ورميساء بتحاول تشد ايدها بس مش عارفه وحست خلاص ان كل حاجه بتضيع من ايدها وامها هانت تعرف الحقيقه وفجأه لقت نفسها داخل العيادة وهي فاضيه نهائى وقدمها الدكتورة والمساعده بس لا غير وفعلاً مقدرتش تمنعهم ومقدرتش عليهم وكشفوا عليها 
*عند ظافر 
ظافر بنرفزه وعصبيه: والله كنت حاسس ان دَ كله هيطلع من كلب وندل زيه 
خالد: اهدا ي ظافر هنجيبه وهنلبسه كمان الكلبشات فِ اديه بس اهدا وخلينا نفكر صح 
حلا بدموع: انا بجد مش مصدقه ان يطلع منه كدَ بجد مصدومه 
ظافر بشك وخوف: هو انتِ لسه بتحبيه ي حلا 
حلا بك"ره: احب مين بس دَ اكتر حد كره"ته فِ حياتي انا بس مصدومه
ظافر بإرتياح: طب اهدي والله هخدلك حقك منه وهتشوفي
*عند هدي فِ العياده 
هدي بخوف وتوتر: هاا ي دكتورة بنتي كويسه 
الدكتورة: للأسف ي مدام هدي اللِ كنتِ شاكه فيه صح بنتك مش عذ"راء 

عند هدي فِ العياده 
هدي بخوف وتوتر: هاا ي دكتورة بنتي كويسه 
الدكتورة: للأسف ي مدام هدي اللِ كنتِ شاكه فيه صح بنتك مش عذ..راء 
هدي وهي بتلطم: يالهووووي خلاص راحت فِ داهيه 
وببتقرب من روميساء وبتفضل تض*رب فيها وبتقولها بدموع: لي تعملي فياااا كدَ هااا ليه ردي عليااا مين عمل فيكِ كدَ انطقي
روميساء بغل: مش هقولك عشان تبقي مرتاحه 
هدي بتمسكها من درعها وتجرها وراها عشان ترجع البيت وتقدر تتصرف معاها برحتها وفعلاً رروحت البيت وفضلت تتضر*ب فيها وتقول: اقسم بالله لو مقولتي لهمو*تك فِ ايدي هااا قولي 
حلا بدموع: حا.. حااضر
*عند حلا وظافر
ظافر بشك وخوف: هو انتِ لسه بتحبيه ي حلا 
حلا بك"ره: احب مين بس دَ اكتر حد كره"ته فِ حياتي انا بس مصدومه
ظافر بإرتياح: طب اهدي والله هخدلك حقك منه وهتشوفي 
وبعدها كمل انا هروح بق وخلي بالك من نفسك ومن باباكي ومتفتحيش لأي حد فااهمه 
حلا بشكر: حاضر وشكراً جداً ي ظافر بجد مش عارفه اقولك ايه 
ظافر ببتسامه: انا معمتلش حاجه 
حلا بتردد: هو انا ممكن اسألك ليه بتعمل معايا كدَ ومتقنعنيش انه عشان بابا 
ظافر بصدق: بصي هو فعلاً حاجه تاني بس هو بردو عشان باباكي وسببب كمان مش هقدر اقوله دلوقتي بس قريب هتعرفي السبب التاني 
حلا: تمام وعد 
ظافر ببتسامه جميله: وعد يلا عايزه حاجه 
حلا: لا شكراً 
ظافر لخالد بصوت عالي: يلا ي خالد خلينا نروح وهات الرجاله دِ معاك
خرج خالد وهو ماسك الرجاله وخرج هو وظافر من الشقه 
عم فتحي: حلا... حلا ي بنتي 
حلا وهي بتجري ع باباها: انا اهو ي بابا... جايه 
عم فتحي وهو بيمسد ع شعرها: انتِ كويسه ي حلا ي بنتي 
حلا وهي بتحاول تطمن باباها: انا الحمدلله ي بابا كويسه 
عم فتحي بيبتسم: الحمدلله ي بنتي ديماً ي قلب ابوكي 
وبعدها كمل بخبث: بس الواد ظافر دَ طيب وابن ناس كدَ 
حلا بكسوف: ايوا ي بابا وشهم واول لما اتصلت عليه حه بسرعه وصراحه متأخرش عليا 
عم فتحي بخبث: وي تري بق مع الكل كدَ ولا انتِ بس 
حلا وبكسوف: مش عارفه ي بابا هههه عن اذنك هروح اعدل الدنيا اللِ اتبهدلت برا عايز حاجه مني قبل مخرج 
عم فتحي: لا ي بنتي روحي يلا 
*عند فارس واحمد
فارس بخوف: واد ي احمد انا خايف اووي لحد من الرجاله قالهم ع حاجه او مسكوهم 
احمد وهو بيحاول يطمنه: ي عم متخفيش مش الرجاله طمنتك 
فارس: ايوا بس بدرو خايف 
احمد: متخفش وهما اصلاً لو حد مسكهم مش هيقولا حاجه وهيلبسوا هما 
فارس: ياريت فعلاً ميقولش حاجه عننا او اي تفاصيل 
*عند مديحة 
واحده من صحاب مديحة : إلا فين فارس ي مديحة مش باين يعني بقاله فتره 
مديحة: قاعد عند حد من صحابه عايز يروق ع نفسه شويه بدل ما كانت مراته البغله كانت مقفله عليه ويحبيبي عشان معيشاه عيشه سودا 
سعاد: ليه بس والله دِ بت طيبه وغلبانه ومع نفسها 
مديحة بكدب: اسكتي اصل متعرفيش بعد ما ابني طلبت منه الطلاق لقاها واقفه مع راجل وفحضنه  وبيتمشوا 
سعاد بصدمه: بجد ونا اللى كنت فاكراها محترمه وبنت ناس وابنك هيعمل معاها ايه 
مديحة بكدب: هيعملايه اكيد طلقها فِ سعتها وبالتلاته كمان 
سعاد: كويس ربنا يبعدنا اشكلها 
*عند هدي وروميساء 
هدي بزعيق: هاااا قولي مين اللِ عمل فكي كدَ 
روميساء بخوف وعياط: ف... فااارس كان ع علا.. قه بيا وهو عشمني وقالي هتجوزك بعد ميطلق مراته 

هدي بزعيق: هاااا قولي مين اللِ عمل فكي كدَ 
روميساء بخوف وعياط: ف... فااارس كان ع علاق*ه بيا وهو عشمني وقالي هتجوزك بعد ميطلق مراته 
هدي بصدمه ومش قادره تصدق اللِ سمعاه: فارس مين ابن اختي 
روميساء: ا.. ايوا 
هدي بزعيق: هو انتي عشان مش عايزه تقولي اللِ عمل فيكِ كدَ تلبسيها فِ ابن اختي 
روميساء بإنهيار: والله والله ابداً هو والله العظيم االِ عمل فيا كدَ
هدي ويه بتحاول تهدي نفسها: طيب ي روميساء هصدقك لما نشوف اخرتها وايه وسعتها مش هتخرجي من باب الاوضه فاااهمه 
مسكتها من ايديها ودخلتها الاوضه وكل دَ وروميساء عماله تصوت هدي قفلت عليها بالمفتاح 
*عند ظافر 
ظافر لخالد: يلا 
خالد بستغراب: يلا ايه 
ظافر: نروح لفارس 
خالد: دلوقتي 
ظافر: ايوا خلص بق 
خالد وهو بيسمك الفون: طب استنا اكلم حد معرفه عشان يبق كل حاجه قانوني 
اتصل خالد وحكاله كل حاجه والشهود اللِ معاه والشخص دَ رد عليه وقاله يحيب الشهود واي دليل معاه ويجيله القسم عشان يقدر ياخد اذن من النيابه وقفل معاه 
خالد: يلا ظافر نجيب الرجاله اللِ جوا دِ ونروحله القسم 
ظافر: طب هو فِ قسم ايه 
خالد: فِ قسم الــ******
ظافر: تممم 
وفعلاً نزله وراحوا القسم وصاحب خالد اخد اذن من النيابه عشان يقدروا يقبضوا ع فارس و احمد 
محمود ودَ يكون صاحب خالد: كدَ تمام ي خالد هنروح دلوقتي جينا موقعه وهنروح 
ظافر وهو بيقف: انا جاي معاكم 
محمود: تيجي فين ي ظافر مينفعش طبعاً متشوف صاحبك ي خالد 
خالد: اقعد ي ظافر وهما هيخلصوا وهيجبوه ع القسم 
ظافر: لا بردو عايز اروح ومتقلقوش هخلي بالي من نفسي 
محمود: اقعد ي ظافر واهدا عشان ممكن يكون معاهم اسلحه 
ظافر بإصرار: متقلقش انتَ 
محمود بتنهيده: طب ماشى هخدك معايا بس تسمع كلامي واللِ اقولك عليه تنفذه من غير جدال 
ظافر ببتسامه وشر : عيوني 
خالد بهزار: وقسم بالله بخاف من الابتسامه بتاعتك دِ يخربيتك 
ظافر مردش عليه وخرج
خالد لمحمود: احم احم هو خرج وسبني ليه 
محمود بردو مردش عليه وخرج 
خالد بنفرفزه: هي مالها العيااللل دِ عيال خنيقه دَ كفاية انهم قاعدين معايا بس مش مقدرين اسفخس عليكم 
ظافر بزعيق: بتقووول حاجه ي خالد 
خالد بخوف: ابداً ي حبيبي بقول ربنا ينصركم وتجبوه من قفاااه 
خرجت القوة ومعاهم ظافر ومحود عشان يقبضوا ع فارس و احمد 
*عند فارس 
احمد لفارس: متقوم ياض تشوف مين اللِ بخبط كدَ الواحد مصدع اصلاً لوحده مش ناقصه هي كمان خبط 
فارس: متقوم انتَ انتَ اتشليت ونا معرفش 
احمد: قوم بق بطل رخامه بجد مش قادى اقوم 
فارس قام من مكانه بكسل وبيفتح الباب بيقلاقي اكتر من 10 رجاله واقفين قدامه ومعاهم سلاح 
فارس بخوف: انتو عايزين ايه 
محمود بهدوء: مطلوب القبض عليك 
وفجأه بتدخل القوة عشان تفتش الشقه وبيمسك محمود فارس 
فارس بزعيق: انا معملتش حاجه
محمود ببرود: ما انا عارف انك معملتش حاجه 
واحد من الرجاله وهو ماسك بأحمد: لقينا التاني ي فندم 
محمود بيدي واحد من الرجاله فارس عشان يحط فِ ايده الكلبشات وبعدها يدخل ظافر فارس بصله بصدمه 
فارس بصدمه: انتَ 
ظافر ببرود: ايوا انا ايه فاكر انك هتهرب بعملتك دِ 
فارس: انا معملتش حاجه اللِ فالك اي حاجه عني كداب انا مخططش لأي حاجه 
محمود بزعيق: بلا كداب بلا زفت يلا ي ياسر خده وانزلوا عقبال ما فاتش الشقه 
هدي بزعيق وعصبيه: بق انا معتبر ابنك ابني وفِ الاخر يعمل علا*قه مع بنتي ويستغفلني وبعد الثقه دِ منه لله ربنا يخده يارب ضيعلي بنتي 

هدي بزعيق وعصبيه: بق انا معتبر ابنك ابني وفِ الاخر يعمل علا'قه مع بنتي ويستغفلني وبعد الثقه دِ منه لله ربنا يخده يارب ضيعلي بنتي 
مديحة بردح: نعم نعم يختي لا بقولك ايه مش عشان مربتيش بنتك وحد ضحك ع بنتك تلبسيها فِ بني 
هدي بعصبيه: ونا هلبسها لأبنك ليه 
مديحة: ونا ايش عرفني يختي شوفي مين اللِ ضحك ع بنتك بعيد عن ابني مش ناقصه هي قرف
هدي بدموع: هو انتِ اللِ بتقوليه دَ من قلبك 
مديحة: ايوا من قلبي ويلا بق شوفي رايحه فين 
هدي بإنهيار: منك لله دِ زي بنتك حتى لو مش بتعتبريها بنتك انا اختك 
مديحة وهي بتدخل الاوضه بتعتها وبتقفل الباب فِ وشها وبتقول: والله الواحد مش ناقص وجع دماغ انتي اللِ معرفتيش تربي ينتك مش ذنبنا بق 
هدي قامت وخرجت من العماره بإنكسار وروحت بيتها وهي بقت مش عارفه تعمل ايه 
**********************************
•فِ القسم 
محمود بغضب: يعني إي متعرفش ي فارس الكل اعترف عليك وأولهم أحمد صاحبك 
فارس بخوف: محصلش 
محمود بغضب: شكلك مش هينفع معاك الذوق بلاش تخليني أقلب عليك 
سكت فارس بدقايق 
ليقول محمود بغضب: انا صبري ليه حدود أتكلم ي فارس عشان ظافر انا مسكه عنك بالعافيه 
فارس بخوف وإستسلام: ي بيه أحمد اللِ خطط لكل حاجه وأستخدمني بس عشان انا كنت مغلول من حلا مراتي ولان كمان مطلعتش منها بقرشين 
محمود بابتسامه: ايوا انا عايز اعرف بق إي اللِ حصل بق بالتفصيل 
**************************
•عند ظافر وهو بيتكلم فِ التلفون 
ظافر بهدوء: تعاليلى ي حلا قسم الــ***** بسرعه 
حلا بقلق: اجي ليه هو فِ حاجه 
ظافر: لا متقلقيش مفيس حاجه بس عايز بس اعمل حاجه ومتتأخريش بسرعه 
حلا: حاضر حاضر مش هتأخر 
خالد جه عليه وقاله: بردو هتعمل اللِ فِ دماغك 
ظافر: ايوا وبردو هخيريها مش هغصب عليها فِ حاجه 
•دخل ظافر الاوضه ع محمود 
وقاله: هااا قال حاجه 
محمود: خلاص كدَ قال كل حاجه ويعتبر الموضوع خلص 
ظافر بغضب: مش عاوزه يخرج منها ي محمود 
محمود بابتسامه: متقلقش تعرف عني كدَ 
ظافر بابتسامه: وابو كدَ كمان 
محمود: طب يلا ولا ايه 
ظافر: لا استنا كدَ عشان مستني حد 
محمود: مستني مين 
ظافر هتعرف دلوقتي 
•بعد نص ساعه وصلت حلا القسم وشافت خالد واقف بعيد راحتله وكلمته 
حلا وهي بتاخد نفسها: استاذ خالد هو فين ظافر 
خالد: تعالي جوا 
حلا لظافر: اتأخرت 
ظافر بابتسامه: لا 
بدها قال ظافر لمحمود وخالد انهم يسبوهم شويه وخرجو فعلاً من الاوضه وفضل فيها ظافر وحلا، وحلا اتوترت جداً وبقت مش عارفه ظافر بيفكر ازاى
ظافر بهدوء: عايزة تطلقي ي حلا ولا لا 
حلا بسرعه: طبعاً عايزه اطلق بس ازاى وهو مش عايز يطلقني 
ظافر: انا هطلق 
حلا بففرحه: بجد ي ظافر 
ظافر بحب: طبعاً ي قلب ظافر 
•اتكسف حلا وسكتت ومردتش عليه وبعدها وقف ظافر ومسك ايديها ودخل بيها الاوضه اللِ قاعد فيها فارس ودخل وراه خالد ومحمود 
ظافر لفارس: يلا ي شاطر اعمل اللِ قولتلك عليه 
فارس وهو بيحاول يغير رأي حلا: حلا حبيبتي انتِ عايزه تطلقي مني مش انا فارس حبيبك 
حلا بكره: انتَ مش حبيبي ويلا حالاً طلقني وبالتلاته كمان 
فارس: انتِ طلاق بالتلاته ي حلا 
•بعدها خرج ظافر وحلا من الاوضه وخرج بيها وهو خارج نده عليه خالد 
خالد: انت رايح فين 
ظافر وهو خارج ع برا: رايح مشوار مش هتأخر 
ظافر ركب حلا العربيه وهي مستغربه جداً 
حلا بإستغراب: احنا رايحين ع فين 
ظافر بابتسامه: هتعرفي دلوقتي 
وصلوا لمطعم جميل جداً وهادي 
حلا بفرحه: الله دَ جميل اووي ي ظافر 
ظافر بابتسامه: عايزه تاكلي ايه 
حلا بابتسامه: اي حاجه وبعدها كملت بإستغراب انتَ عرفت ازاى انِ جعانه 
ظافى بضحك: قلبي 😂
اتكسفت ومعلقتش وكملوا كلام لغايه لما الاكل حه 
طلب ظافر اكل ليه وليها زي بعض وواتعشوا وروحوا عشان الوقت اتأخر وهما واقفين قدام الباب 
ظافر بحب: عايزه مني حاجه 
حلا بابتسامه: عايزه سلامتك 
مشي ظافى خطوتين ولسه هيفتح الباب ناظت عليه حلا وقالتله: شكراً ع كل حاجه عملتها معايا 
ظافر بحب: انا معملتش ححاجه قالها وفتح الباب ودخل الشقه واستناها لغاية لما دخلت الشقه وقفل الباب 
****************************
•عند هدي وهي سامعه صويت روميساء بعد مشفتها مش ساكته راحت دخلت الاوضه وفتحتها ولسه هتتكلم لقت بنتها بتزقها وعايزه تبعدها عنها عشان تخرج
روميساء بزعيق: ابعدي عني انا عايزه اخرج 
هدي بغضب: مش هتخرجي انتِ فاهمه 
روميساء وهي بتحاول تبعدها من طريقها ومن غير قصد راحت موقعها من ع السلم روميساء مبقتش مصدقه اللِ شيفاه نزلت عشان تشوفها لقتها غر''قانه فِ دم''ها 
روميساء وايديها عماله ترتعش وعياط: ا.. انا قتلت ماما وفضلت تكلم هدي وتقولها قومييي عشان خاطري قومي متسبنيش لوحدي انا مكنتش اقصد اقتلك والله  

روميساء وايديها عماله ترتعش وعياط: ا.. انا قت"لت ماما وفضلت تكلم هدي وتقولها قومييي عشان خاطري قومي متسبنيش لوحدي انا مكنتش اقصد اقت"لك والله 
بعدها بتقوم من مكانها وتمسك الفون وتتصل ع رقم ويرد شخص عليها 
الشخص: ايوا ي روميساء 
روميساء بدموع: ان.. اناا قتلت ماما 
الشخص بصدمه: قت"لتي مين يروح امك 
روميساء بإنهيار: قت"لت اميييي 
الشخص: طب ونا مالي ونا اللِ قتلتها 
روميساء بصدمه وغضب: يعني ايه ونت مالك انت هتستعبط 
الشخص بغضب: متحترمي نفسك ي بت وتعرفي حدودك كويس ويلا شوفي هتتصرفي ازاي بعيد عني 
روميساء مصدومه من كلامه: يعني ايه هو اللِ فِ كل دَ مش كان بسببك 
الشخص بزعيق: لا يحليتها مش ض*ربتك ع ايدك ومش ومش قولتلك تعملي كدَ كله كان بمزاجك 
قلها كدَ وقفل السكه فِ وشها
روميساء مبقتش عارفه تعمل ايه لغاية لما عرفت خلاص ان دِ نهيتها لو فضلت اكتر من كدَ فِ البيت لازم تخرج وفعلاً هرجت وركبت عربيتها ولغاية دلوقتي مش مستوعبه اللِ عملته وهي سايقه ع الطريق السريع ومش مركزه جات عربيه من الجمب راحت خبطاها العربيه اتقلب عليها كام مره ورا بعض لغايه لما وقعت من ع الجبل 
•خلق الله الخير والشر في الإنسان ضمن طبائعهم، وكشف لهم كل ما يؤدي لطريق الخير وكل ما يؤدي إلى طريق الشر ايضًا، كما أوضح دائمًا ما هي نهاية كلا الطريقين ولكن في النهاية نجد أن هناك بعض البشر مازالوا مستمرين في طريق الشر حتى الآن مهما كانت وعورته وعقباته.
***************************
•عند ظافر 
ظافر بخوف: هااا ي عم فتحي رأيك ايه 
عم فتحي بابتسامه: رأي بس ي ظافر ي بني انا شهادتي فيك مجروحه ي بني واي حد يتمناك زوج لبنته دَ كفاية وقفتك معانا 
ظافر بابتسامه وخوفه اختفا من كلام عم فتحي: يعني نقول مبروك 
عم فتحي بابتسامه: مش هقدر اقولك مبروك غير لما اخد رأي حلا الاول 
ظافر: حقكك طبعاً ولو بإذن الله وافقت هنكتب الكتاب بعد العده بتعتها 
عم فتحي: بإذن الله ي ظافر ي بني 
ظافر وقف وقال: طب استأذنك انا بق عشان اروح المستشفي
عم فتحي بحب: ربنا معاك يارب ي بني ويوقفلك ولاد الحلال 
ظافر امن ع دعائه وخرج وراح شغله 
عم فتحي وهو بينده ع حلا: حلا ي حلااا ي بنتي 
حلا وهي جايه عليه: ايوا ي بابا محتاج حاجه 
عم فتحي بابتسامه: عايز سلامتك ي قمري اقعدي عايزك فِ حاجه، بصي ي بنتي انا مش عايز اغلط غلطتي الاول واديكي الأي حد لانك جوهره ويبنتي ظافر متقدم ليكي وعايزك ونا مش هلاقي احسن منه كفاية وقفته معانا اللِ تبين معدنه بجد انا لشه موفقتش عليه انا قولتله هقولك الاول واشوف رأيك لو وافقتي يبق ع بكرة الله نكتب بعد العده بتاعتك ان شاء الله 
حلا بكسوف: انا موافقه ي بابا وفعلاً زي ما قولت حضرتك مش هلاقي احسن منه بس ممكن طلب 
عم فتحي: أومري 
حلا بابتسامه: عايزه اتكلم معاه فِ كذا نقطه حابه اوضحاله 
عم فتحي: حاضر ي بنتي هكلمه واقوله 
حلا: تمام ي حبيبي هدخل اكمل الغدا عابز حاجه اجبهالك 
عم فتحي بابتسامه: عايز  سلامتك ي قلبي 
حلا دخلت المطبخ تكمل الغدا وعم فتحي كلم ظافر واقوله ان حلا عايزه تكلمه الاول وهو وافق وقاله وهو راجع من شغله هيعدي عليهم 
******************************
عند ظافر محمود رن عليه 
محمود بحزن: الوو ي ظافر 
ظافر: ايوا ي محمود فِ حاجه
محمود بأسف:  ايوا فاكر البت اللِ حكتلي عليها تقريباً اسمها روميساء اللِ انتَ كنت شاكك انها ليها يد فِ الستات اللِ اتهجمت ع مدام حلا فِ الشقه 
ظافر: ايوا ايوا ملها 
محمود بأسف: البقا"ء لله 

 محمود بأسف: للأسف ايوا فاكر البت اللِ حكتلي عليها تقريباً اسمها روميساء اللِ انتَ كنت شاكك انها ليها يد فِ الستات اللِ اتهج.. مت ع مدام حلا فِ الشقه 
ظافر: ايوا ايوا ملها 
محمود بأسف: البق. اء لله 
ظافر بصدمه: بتتكلم جد 
محمود: للأسف ايوا 
ظافر بإستفسار: طب اتوف. ت ازاى 
محمود: البت مات. ت مو. ته بش. عه جداً وللأسف بعد مقت. لت امها هربت بعد مقت. لتها وهي بتسوق عربيه نقل خبتطها راحت العربيه مقلوبه بيها ووقعت من ع الجبل
ظافر بصدمه: بتهزر صح قتلت امها 
محمود: ونا هزر فِ زي دِ ي بني متفوق كدَ 
ظافر: معليش بس من الصدمه مش مصدق 
*******************************
• عند مديحه 
الباب بيخبط عندها بتفتح الباب وبتلاقي صحبتها 
صحبتها: انا والله لسه عارفه دلوقتي من الواد سيف ابني 
مديحة بأستغراب: عرفتي ايه ي وليه انتي 
صحبتها: الواد سيف ابني بيقولي ان ابنك فارس الحكومه قبضت عليه عشان كان بيحاول يخطف حلا وبعدها هي بلغت عليه 
مديحة وهي بتلطم: بتهزري ي وليه انتي انا ابني عمره ما يعمل كدَ 
صحبتها بتهكم: لا يختي عمل كدَ وابني متأكد 
مديحة بتقوم عشان تلبس تروح لأبنها 
صحبتها: استني اجي طيب معاكي 
مديحة: لا شكراً يختي 
خلصت لبس وخرجت تروح القسم
**************************
فِ القسم 
مديحة: ي بني ابني محبوس هنا والله ظلم 
الظابط: مفيش هنا ي ست انتِ حد بيتحبس ظلم كله بيتحبس ع افعاله 
مديحة بدموع: طب بالله عليكي ي بني خليني اشوفه او اطمن عليه بالله عليك 
الظابط بعد مصعبت عليه: طب استني ابنك اسمه ايه الاول 
مديحة بسرعه: فارس عبد العظيم المنياوي 
الظابط: خليكي هنا عقبال لما اشفهولك ايه ياربي البلاوي اللِ متتحدف علينا دِ يسيبه ولادهم وبعدين يجوا يشتكوا ويعيطوا 
مديحة فِ نفسها وبغل: ناس ولاد كل.. ب اسفخس عليكم 
ناس واطيه بتاخدو عاطل بباطل 
الظابط وهو جاي عليها: يلا ي ست تعالي ورايا لما نشوف اخرتها فِ اليوم دَ 
مديحة بتمشي وراه وبتفضل تشت. م فيه لغاية لما تدخل الاوضه ع بابنها وبتقوله 
مديحة: هو اللِ بيتقال دَ جقيقي فعلاً انت كنت عايز تخطف حلا 
فارس: للأسف ايوا، الواد احمد اللِ خلاني اعمل كدَ وقالي ان احنا لو خطفناها هنحاول ناخد منها فلوس 
مديحة بتريقه: ونت نغه ملكش رأي ترفض ولا تخاف حتا ع مستقبلك اهو اتحبس ولا هتعرف تخرج منها 
فارس بلهفه: هخرج ي ماما هخرج انتِ بس قوميلى محامي شاطر وهو هيقدر يخرجني حتى لو بكفاله 
مديحة: طب ي حلو فين الفلوس بتاعت المحامي حتى فلوس الكفاله هجيب فلوسهم منين قولي بس 
فارس: ما انا كنت كل شهر ياما بديكي 2000ج من مرتبي بحوشهم معاكي 
مديحة بمكر: ي كسفتي هو انا مش قولتلك الفلوس اتصرفت 
فارس بصدمه: اتصرفت ازاى ياما هو انتي مش كان معاكي معاش ابويا ازاى صرفتيهم 
مديحة: مانت ي بني شايف الحال والاسعار بقت الضعف ونا خلاص مبقاش حد معايا يصرف عليا مفيش غير معاش ابوك وخالتك تشوفلها بردو صرفه تصرف منها او تنزل تتشغل مش ناقصه رجل او ايد ولا مشل.. وله
وبعدها كملت بتذكر صحيح ي واد ي فارس خالتك امبارح جتلي وقالتلي قال ايه انت ضحكت ع بنتها روميساء وعملت معاها عل.. اقه وضحكت عليها وقولتها انك هتتجوزها بعد متطلق حلا 
فارس من غير إستيعاب: قولي تاني كدَ انا عملت عل.. اقه مع بنت خالتي 

 بعدها كملت بتذكر صحيح ي واد ي فارس خالتك امبارح جتلي وقالتلي قال ايه انت ضحكت ع بنتها روميساء وعملت معاها ع.. لاقه وضحكت عليها وقولتها انك هتتجوزها بعد متطلق حلا 
فارس من غير إستيعاب: قولي تاني كدَ انا عملت ع.. لاقه مع بنت خالتي انتِ انتجننتي ولا ايه ياما اتجننتي ع كبر ولا ايه اش حال اصلاً انها هي اللِ مرميه عليا قولي لخالتي تشوف مين اللِ ضحك ع بنتها بعيد عني فاااهمه 
مديحة بخضه: ح... حاضر حاضر ي خويا اهدا بس 
دخل عليهم الظابط: انتو قرايب لـ روميساء فتحي عبدالمجيد صح 
مديحة: ايوا ي باشا خير 
الظابط بأسف: البقاء لله 
مديحة بصدمه: بتقول ايه ماتت. تتت!!! 
فارس وهو بيقف بصدمه: ماتت. تت!!!! طب امتا وازاى!!! 
الظابط: اهدو هي عملت حاد.. ثه وهي بتهرب بعد مقت. لت  مامتها هدي خالد عبد الصمد والاتنين مات. وا فِ نفس اليوم 
مديحة بصدمه: اختي ماتت. ت!!  وكملت بدموع انا كنت مزعلاها مني وكنا متخانقين تم. وت كدَ قبل حتى منتصالح 
فارس: يالله طب امتا ي حضرة الظابط حصلت الح.. ادثه دِ
الظابط: امبارح 
فارس: طب ونا مقدرش احضر العزا 
الظابط بأسف: للأسف مش هتقدر عشان انتَ بذات عليك حراسه مشدده ومش هتقدر تحضر،، طب معليش الوقت كدَ كفاية عليكم 
مديحة خرجت من القسم وتايهه ومش عارفه تعمل ايه وبتعدي الطريق وفجأه عربيه تخبطها تترمي ع الارض 
***************************
•عند ظافر بليل وهو مروح عدا ع حلا زي ما قال لعم فتحي عشان يشوفها عايزه منه ايه وقف قدام باب الشقه عندهم وخبط فتحتله حلا بصلها بحب كان وحشه اووي ابتسامتها بق مش قادر يصدق انه الفترة البسيطه دِ بق مش قادر انه ميشفهاش ساعه ع بعض يبق هيتجنن ويشوفها 
حلا بابتسامه: ادخل ي ظافر 
•دخل ظافر وقعد وهو بتوتر لتكون حلا رافضاه بعدها حلا قعدت قدامه ومش عارفه تبدأ منين وعماله تفرك فِ ايديها الاتنين لغاية لما اتكلم ظافر 
ظافر بنفاذ صبر: فِ ايه ي حلا متتكلمي ع طول وترتيني 
حلا وهي بتحاول تهدي نفسها: حاضر حاضر بص هو انتَ يعني متأكد من قرارك دَ يعني بجد بتحبني وانا بشكلي دَ ولا بالمنظر دَ 
ظافى بصدمه من كلامها: سوري بس شكلك ولا منظرك ايه اللِ بتتكلمي عليه 
حلا بتوتر: احمم قصدي يعني تخني دَ 
ظافر بعصبيه: انتِ اتجننتي ي حلا ولا فِ ايه بجد مش فاهم هل انتِ شيفاني انسان سطحي كدَ ان اقيم الشخص من منظره الخارجي ومن وزنه هل بجد شيفاني كدَ 
حلا بتوتر كبير: لا طبعاً بس انا فعلاً بقولك الحقيقه لتكون مغيب عنها بس وتيجي فِ الاخر تندم 
ظافر بحب مسك ايدها وبسها: حلا اناوبجد عرمي ما شوفت ولا حكمت ع الشخص من لبسه ولا وزنه انا يهمني اللِ الجو الشخص دَ وروحه و ع فكره انتِ وزنك حلو جداً مين الاهبل اللِ قالك انك تخينه 
حلا بدموع: شكراً ع المجامله 
ظافر بنهرفزه: ي الله صبرني ع اللِ قدامي دِ والله العظيم انتِ قمر ونتي مش من الناس اللِ تخينه اوفر ولا رفيعه اوفر انتي جس. مك ي قلبي مظبوط مش عارف مين الحمااار اللِ لعب فِ دماغك وفهمك كدَ
حلا: الناس كل اللِ تشوفني تقولي خسي انتِ بق شكلك عامل كدَ ليه شوفي نفسك بق ازاى وهكذا 
ظافر بابتسامه وحب وبي. بوسها من ايدها: مش عايز تاني مرا اسمع الكلام دَ فاهمههه عشان مش ازعل منك 
حلا بتفكير: طب انا ممكن اعمل دايت واخس 
ظافر: وكمان مش عايز اسمع الكلمه دِ تاني فاهمه مفيش دايت وانا حاببب جس. مك كدَ مش المهم رأي انا ولا انتِ بيهمك رأي الناس 
حلا بسرعه: لا ابداً والله بس انا بتكلم عليه خايفه بعد متتجوز تندم 
ظافر: عمري ما هندم ونا قد كلمتي 
حلا بدموع: ربنا يخليك ليا يارب 
ظافر وهو بيمسح دموعها: ويخليكي ليا ي قلبي مش عايز عياط بق 
حلا بفرحه: حاضر... حاضر 
ظافر وهو بيقف: طب انا همشي بق عايزه حاجه 
حلا بابتسامه وحب: عابزه سلامتك 
***************************
•عند مديحة فِ الشارع 
مديحة خرجت من القسم وتايهه ومش عارفه تعمل ايه وبتعدي الطريق وفجأه عربيه تخبطها تترمي ع الارض
الناس فِ الشارع: لا حول الله حد يطلب الإسعاف قبل ما تم. وت 
حد من الناس وهو بيحسس نبضها: ي جماعه خلصوا بسرعه نبضها ضعيف جداً 

مديحة خرجت من القسم وتايهه ومش عارفه تعمل ايه وبتعدي الطريق وفجأه عربيه تخبطها تترمي ع الارض
الناس فِ الشارع: لا حول الله حد يطلب الإسعاف قبل ما تم.. وت 
حد من الناس وهو بيحسس نبضها: ي جماعه خلصوا بسرعه نبضها ضعيف جداً 
•وفعلاً الإسعاف بتيجي فِ وقت قياسي جداً وبينقلوا مديحة ع طول ع المستشفى وزي اي حد معندهوش ضمير اللِ خبطها جري زي اي واحد معندهوش ضمير ولا انسانيه
****************************
• عند ظافر فِ بيته غير هدومه واكل وكان خلاص هينام افتكر ان  ما قالش لحلا ع موت روميساء وهدي ف فرن عليها عشان يقولها 
حلا بهدوء: الووو 
ظافر: الو ي حلا صاحيه ولا صحيتك من النوم 
حلا: لا لسه منمتش 
ظافر وهو بيستعد يقولها: طب كويس بصي فِ حاجه حابب اقولك عليها 
حلا بقلق: خير قلقتني 
ظافر وهو بيهديها: اهدي مفيش قلق ولا حاجه انهارده وصلي خبر مو.. ت روميساء وهدي 
حلا بصدمه: بجد مات. وو 
ظافر: اها والله 
حلا بدموع: ط.. طب ازاى وامتا 
ظافر: اهدي حلا ي حبيبي مش كدَ انا عمري ما فكرت ان تكون ردت فعلك كدَ انتِ بتعيطي مش دِ اللِ بعتلك ستات تضر.. بك وكانو هيمو... توكي متخيلتش بجد تكون ردت فعلك كدَ 
حلا بدموع: اها روميساء اذتني كتير وصراحه مامتها كانت سعات بتعملني كويس بس بردو مش هتيجي ع بنتها عشاني اها روميساء انسانه زبا. له وفيها كل حاجه وحشه بس مقدرش اشمت فيها ولا اشمت فِ حد م. ات وكمان روحه عند ربنا دلوقتي مقدرش بجد 
ظافر بحب: طب اهدي عشان خاطري لو مهتديش هجيلك حالاً انتِ حره بق 
حلا بابتسامه وحب وبتمسح دموعها: لا لا خلاص هديت المهم انتَ منمتش لدلوقتي ليه حضرتك عندك شغل الصبح 
ظافر بحب: كنت هنام اهو بس افتكرت انِ مقولتلكيش فقولت اكلمك 
حلا: طب ي باشا روح نام عشان هتصا بدري 
ظافر بحب: طب تصبحي ع خير 
حلا: ونت بخير 
***********************
•عند فارس فِ القسم الظابط جه وقاله ان فِ عربيه خبطت مديحة قدام القسم 
فارس بفزع: طب وعامله ايه دلوقتي كويسه 
الظابط: متقلقش هي گويسه بس كانت الخبطه شديده شويه فدخلت غيبوبه بس خلي بالك المستشفى محتاجه فلوس 
فارس بحيره: طب ونا هعمل ايه مش معايا ولا قرش امي هي اللِ معاها حتى قولتلها تقوملي محامي مردتش 
الظابط بأسف: مش عارف اقولك ايه بس لو المستشفى عرفت باللِ بتقوله إدارة المستشفى مش عارف هتكون ردت فعلها وكمان اللِ طلب الإسعاف طلبها خاصه يعني السعر الضعف طب معندكوش اي حد قريبكم 
فارس بأسف: للأسف لا 
الظابط: انا مش عارف اقولك غير ان المستشفى تتفهم دَ 
وبعدها نده الظابط حد يجي ياخد فارس يدخله الزنزانه تاني 
**************************
•فِ مكان اول مره نروحوا
واحد داخل ع شخص وبيقوله: ي باشا البت اللِ كانت ع علاقه بيك جالنا خبر انها ماتتـ ت فِ حـ ادثه 
الشخص ببرود: طب كويس غارت فِ مختش منها اي حاجه غير تعب الدماغ 

واحد داخل ع شخص وبيقوله: ي باشا البت اللِ كانت ع علاقه بيك جالنا خبر انها ماتت.. ت فِ حاد.. ثه 
الشخص ببرود: طب كويس غارت فِ مختش منها اي حاجه غير تعب الدماغ 
الراجل: تمام ي بيه عاوز مني حاجه 
الشخص ببرود: لا امشي 
************************
•فِ القسم وفارس وهو داخل ع الظابط المكتب وهو ماسكه العسكري 
الظابط للعسكري: روح انتَ ي عسكري ولما اخلص هنادي عليك 
فارس: فِ حاجه ي باشا 
الظابط: ايوا الدكتور اللِ بتابع حالة مامتك معاه بلغني بأخر اخبار عن مامتك 
فارس بقلق: ملها ي باشا هي فيها حاجه  
الظابط: الدكتور بلغني دلوقتي بيقولي انها دخلت فِ غيبوبه لان العربيه اللِ خبطتها خبتطها فِ دماغها جامد ودَ خلاها تدخل فِ غيبوبه وبيقول الله اعلم هطول ولا لا وبيقول ان لو طولت هيبق فِ مضافعات وبتحصل المضاعفات دِ خلال الغيبوبه 
فارس بحزن لان مهما كان دي امه: طب حضرتك ايه المضاعفات اللِ ممكن تحصلها 
الظابط: مش عارف حقيقي الدكتور مقاليش 
فارس بحزن: تمام شكراً لحضرتك وأهتمامك 
الظابط بينده ع العسكري عشان ياخد فارس يدخله الزنزانه تاني 
***************************
بعد 3 شهور وظافر داخل ع حلا وشايل حجات 
ظافر بهزار: اها ي ضهري ياني انا كان مالي ومال الجواز ما انا كنت راجل سنجل وع راحتي ولا اشيل ولا احط 
حلا بهزار: بتقول حاجه ي ظافر ي حبيبي 
ظافر: لا حبيبي دَ انا بقول الواحد متشوق للجواز 
حلا: اها بحسب 
ظافر بهزار وضحك: لا اضربي 😂
حلا وهي بتحدفه بالمخده: امشيي من هنا هات بق الحاجه عشان نحلق نخلص الشقه 
ظافر بغمزه: طب تعالي افرجك ع اوضة النوم وتقولي رأيك فيها
حلا بكسوف: لا شكراً متشكرين لحضرتك شوف قولتلك ايه واعمله 
ظافر وهو بيقرب منها: ليه بس ي جميل هتعجبك اوووي اسمعي مني 
حلا بزعيق وكسوف: ظاااافر احترم نفسك وانا كدا كدا ذوفتها اصلاً 
ظافر بتريقه:ااصلاً تصدقي انك عيله فقر ونا غلطان انا كان غرضي شريف وكنت عايز بس افرجك ع الاوضه 
حلا بتريقه: اها وانت هتقولي دَ كفاية قلة ادبك وبسببها عارفه انتَ غرضك شريف ولا لا 
ظافر بغمزه: عييب عليكي تعرفي عني كدَ وبيقرب اكتر دَ انا حتى كاتب كتابي عليكي ي حجه يعني مش كدَ منشفاها عليا 
حلا: عجبك ولا مش عجبك 
ظافر بحب: عجبني طبعاً ي حبيبي 
حلا بحب متبادل: طب يلا انزل هات  باقي الحاجه من تحت عايزين نخلص انتَ كدَ اللِ بتعطلنا 
ظافر: حاضر جهزتى الغدا لعم فتحي عشان ام حسين مش موجوده انهارده عشان تعمل عشان انتي مشغوله 
حلا: ايوا جهزته يدوب اغرفله الاكل 
ظافر: تمام انزلي طيب حضريله الاكل ونا هنزل اجيب باقي الحاجه من تحت 
حلا وهي بتمسك ايده وبتبوسها وبتقول بدموع : شكراً ي ظافر ع اي حاجه عملتها معايا ومع بابا 
ظافر وهو بيخدها فِ حضنه وبيبوس راسها : انا معملتش حاجه ي حبيبي انا اي حاجه كنت بعملها كنت بعملها تلقائى او زي ما بتقولي كدَ قلبي اللِ كان بيحركني وبعدها يمسح دموعها ويقولها يلا شوفتي بق انك انتِ اللِ بتعطلينا انا هنزل 
بتضحك وبعدها بتشده تاني عليها وبتقوله: طب مش هتتغدا 
ظافر: هطلع الحاجه بعدين هتغدا 
حلا: لا لا هتتغدا حضرتك الاول 
ظافر: طب استني هطلع طيب عقبال لما تخلصي ونادي عليا 
حلا: خلاص ماشى وبتخرج حلا وظافر من الشقه وبيروحوا الشقه اللِ فيها عم فتحي واللِ هي بالاصل اللِ كانت قاعده فيها حلا وعم فتحي بينزل ظافر تحت يجيب باقي العفش والحجات بتاعت الشقه ويطلعها شقته وحلا راحت شقتهم تجهز الاكل 
********************************
• فِ القسم 
العسكري بيخبط ع الظابط والظابط بيقوله يدخل 
العسكري: ي فندم فارس عبد العظيم المنياوي اللِ فِ زنزانه 6 عايز يقابل حضرتك 
الظابط: مقالش عايز يقبلني ليه 
العسكري: بيقول ي فندم عايز يطمن ع حالة مامته اللِ فِ المستشفي فِ غيبوبه 
الظابط بهدوء: تمام هاته 
•بعد لحظات بيدخل العسكري وهو ماسك فارس ووبعدها يقول الظابط للعسكري انه يسيبه ويخرج 
فارس: بالله عليك ي باشا طمني ع امي اخبارها ايه وفاقت ولا لسه 
الظابط بأسف: للأسف لا والمستشفي بتقول انها فقدت الأمل انها تفوق من الغيبوبه دِ 
فارس بحزن: يعني ايه حضرتك وحضرتك كنت قايل انها لو قعدت فترة فِ الغيبوبه هيحصل مضاعفات وممكن يحصلها أي حاجة وحشه 
الظابط: للأسف انا مش فِ ايدي أي حاجة اعملها 
فارس وهو بيقف: تمام ي باشا شكراً 
•الظابط بينادي ع العسكري عشان ياخد فارس للزنزانه 
وبيخرج فارس مع العسكري وهو حزين جداً وندمان ع كل لحظه طمع فِ حاجه مش بتاعته ومش ملكه 
*********************************
• بعد يومين عند حلا وظافر 
حلا وهي بتبص ع الفستان اللِ مسكاه فِ ايديها 
وبتقول بفرحه: انا مصدقه انِ خلاص هتجوز ظافر 
ديما بفرحه وحب: الله يسهلك ي ستي مفيش حد قدك ي ريسه 
حلا بكسوف وبتضربها فِ درعتها: اسكتي بق عشان مش اولع فيكي
ديما بضحك: سكت سكت 😂 يلا يختي اللبسي بسرعه عشان المأذون خلاص قرب يوصل 
حلا بفرحه وبتمسكه وبتدخل الاوضه التانيه: حاضر 
•ديما بتكون اخت خالد صديق ظافر واتكونت صداقه بنها وبين حلا ويدما وقفت معاها جداً فِ فرش شقتها 
حلا وهي بتخرج بالفستان بكسوف: حلو 
ديما  : ايش ايش ايه الجماللل دَ دَ ظافر قلبه هيقف كدَ من الجمالل دَ 
حلا: بت هضربك والله بطلي كلامك دَ 
ديما بهزار: انتي كنتِ متأكده انك كنتِ متجوزه قبل كدَ 
حلا: ايوا اوماللل هكدب عليكي يعني 
ديما: مقصدش بس 
حلا بتقاطعها: خلاص ي ديما بعد اذنك متفتحيش الموضوع دَ تاني 
بتسكت ديما وبيدخل ظافر وبيتفجأ من جمالل حلا 
حلا كانت لابسه فستان بسيط جداً لانها مكنتش عامله فرح كبير يدوب كتب كتاب وقليل جداً من الجيران وصحاب ظافر 
ظافر بحب وهو بيبوس ايديها: ايه الجماللل دَ 
حلا بدموع: بجد ي ظافر انا حلوه 
ظافر: ومفيش احلا منك كمان 
حلا وهي بتحضنه: ربنا يخليك ليا يارب ي حبيبي 
ظافر بهزار: لا اهدي كدَ عشان مش اخدك ع الشقه ع طول 
حلا بتتكسف وبتخرج من حضنه وبعدها ظافر بيمسك ايدها ويخرجوا من الاوضه ع الصاله عشان المأذون يكتب كتب الكتاب 
وكلعاده يقول المأذون جملتة الشهيره
 { بــارك الله لكم وبـارك عليكما وجمـع بينكما فـي خير} 
بيقوم ظافر ويحضن عم فتحي 
عم فتحي بحب: خلي بالك منها ي ظافر دِ الغاليه بنت الغاليه 
ظافر بحب: دِ فِ عيوني ي عمي 
وبعدها بيقرب من حلا وبيخدها فِ حضنه ويقولها: مبروك عليا ي حلا حياتي 
حلا بدموع وحب: الله يبارك فيك ي حبيبي 
تمت بحمد الله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-