رواية قوانين الزفاف كاملة جميع الفصول بقلم دعاء زينة

رواية قوانين الزفاف كاملة جميع الفصول بقلم دعاء زينة


رواية قوانين الزفاف كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة دعاء زينة رواية قوانين الزفاف كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية قوانين الزفاف كاملة جميع الفصول حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية قوانين الزفاف كاملة جميع الفصول

رواية قوانين الزفاف بقلم دعاء زينة

رواية قوانين الزفاف كاملة جميع الفصول

/أنا عاوزة أتجوزك عشان أخلف وبعد كده نتطلق
_نعااااام
وقبل ما ترد عليه كان فيه قلم نزل علي وشها بقوة وجعتها، بصت بصدمة لقت أمها اللي عملت كده
=شكلي معرفتش أربيكي ايه قلت الحيا اللي أنتي فيها دي ي بت أنتي
/والله أنا حرة ودي حياتي وأنا محتاجه أبقي أم ولولا أني عارفة أن التبني حرام كنت عملت كده
=واللي أنتي بتقوليه ده مش حر
/قطعتها لا لا هو عيب ولا حرام أنا بقوله يتجوزني علي سنة الله ورسوله أخلف وبعد كده نتطلق فيها ايه دي
=فيها قلة أدب وو
_قاطعها صوته وهو بينهي المعركة اللي دايره بينهم... أهدي ي خالتي ممكن والصوت العالي مش حل أبدًا ولا هنوصل بيه لحاجه
خدت نفس تحاول تهدي بيه نفسها وكمل هو.. ممكن تسبينا مع بعض شوية
=ايوة بس
_عشان خاطري لو سمحتي
=ماشي ي بني لله الأمر من قبل ومن بعد
بقلم دعاء زينة
خرجت وراح هو وراها قفل الباب وبعدين بص للي واقفة تفرك في إيديها بتوتر وعيونها بتبص علي كل مكان إلا هو، يكاد يجزم أنه سامع صوت دقات قلبها من مكانه، قرب منها بهدوء ممزوج ببرود مميت، وأخيراً وصل ليها واللي في الحقيقة الكام خطوة دول عدوا عليها كأنهم مشوار طويل مالوش نهاية، حط إيديه في جيبه وبص ليها
_مش كنت سبع رجالة من شوية
/أنااا أنا ما هو أصل
_هشش أهدي واقعدي ومد إيديه ليها بكوباية مياه، أشربي 
شربت وبصت ليه زي الطفل اللي مستني عقاب أبوه ليه
_عيدي بقي اللي قولتيه من شوية
/لا هعيد ولا هزيد هي مش غنوة ي بن خالتي أنا محتاجة أحس إحساس الأمومة من غير اي التزامات تانية محتاجة طفل في حياتي يساعدني ويهون عليا وأديله كل المشاعر اللي جوايا 
بقلم دعاء زينة
_وليه أنا
/اتصدمت من السؤال وحاولت تهرب منه... وكمان التبني حرام وعشاا
_سؤالي كان واضح ليه اختارتي أني أكون أب لإبنك
/متفهم، مثقف، حياتك مش هنا أصلاً كلها سفر وشغل فبالتالي الموضوع مش هيأثر معاك اووي ومع كل ده يعني عارف ربنا ووو
_بنبرة خبث اممم وايييه
/بعصببة وبس فيه ايه
_مفيش حاجه ي ابو صلاح بس أنتي متخيلة إن فيه حد هيكون عارف ربنا ويقبل باللي أنتي عاوزاه عقد الزواج بيتم ما بين اتنين كل واحد فيهم بيوعد التاني بالإبدية ولو لاقدر الله محصلش نصيب واتطلقوا فده بيبقي بسبب استحالة العيشة بينهم أو أنهم وصلوا لطريق لو كملوا مع بعض فيه هيخسروا بعض وهيخسروا نفسهم كمان، فبناءا عليه العقد بيكون استمراري بحيث أنه مينفعش أدخل علاقة مشروطة بحدوث شئ معين وبعد كده أقول لشريكي باي باي
بقلم دعاء زينة
/تمام معني كلامك أنك مش موافق خلاص أنا هتصرف وجات تقوم شدها من كمها قعدها
_مخلصتش كلامي
/عندك ايه تاني تحب تضيفه
_عندي إنه يجوز للمرأة أنها تتجوز بالنية دي لإن مش كل إنسان بينوي حاجه بيعملها وكتير اوووي بيعمل حاجات مكنش ناويها 
/ايوه يعني
_موافق بشرط نتمم العقد بشكل طبيعي ويكون مستوفي الشروط والاركان والأحكام الشرعية اللازمة
/بجد
=دخلت أمها جد أما يفتح نفوخك ي بعيدة أنت وافقتها علي الجنان اللي بتقوله ده
_ايوة ي خالتي بقولك ايه وحش الكون كوباية ليمون أصل حاسس أني ههبط منك
=بعد ماخرجت الكلام ده مش هيتم إلا علي جثتي ي بن إعتماد
بقلم دعاء زينة
_ي خالتي اسمعي هي ليها الحق أنها تنوي براحتها مدام مفيش اشتراط أن كلامها ده يتحط بند في العقد لأني زي ما قولتلك النية مبتبطلش العقد وغير كده أول ما نتجوز حكاية الطلاق دي بتبقي في إيدي وترجع ليا أنا مش هي 
=ايوه بس أنت كده هتخدعها وانا مقبلش ب ده
/اسمعيني ي خالتي أنا مستحيل أجبرها علي حاجه ومحدش عارف مش يمكن نتقبل بعض ونعيش ونكمل سوا ليه بتفرضي افتراضات مش في محلها
=طيب ي بني اللي تشوفه 
/دخلت ليه بالليمون معقول اقنعتها إزاي
_ليا طرقي الخاصة قوليلي بقي محتاجة الفرح فين 
/مش عاوزة فرح هو كتب كتاب بسيط وخلاص مش عاوزين فضايح 
_بعصبية جوازك مني بقي فضاااايح
/أنا مش قصدي و
_ولا تقصدي وسابها ومشي
وبعد شوية
_وعلي فكرة بقي...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
_تحبي الفرح يبقي فين
/مش مهم فرح كفاية كتب الكتاب مش عاوزة فضايح
_بعصبية فضايح جوازك مني بقي فضاااايح ي وسااام
وسابها ومشي
=هيفضل لسانك متبري منك كده ده أسلوب
/ببرود أنا مغلطتش وكمان
_وكمان كتب الكتاب هيكون الخميس الجاي ي بنت خالتي استعدي، اما بقي بالنسبة لغلطتي ولا لا هنبقي نشوف الموضوع ده بعدين
/بصدمة من وجوده مرة تانية... أنت ايه اللي جابك
_مفاتيحي، سلااام
بقلم دعاء زينة 
=أمها وهي بتخبط كف علي كف لله الأمر من قبل ومن بعد معرفش قلة أدبك دي جايباها منين
/أتنهدت بتعب وقعدت مكانها بحسرة علي حالها واللي وصلت ليه أنها اللي تطلب الجواز بس هتعمل ايه هي محتاجة وجود طفل في حياتها فعلاً وفي أقرب وقت كمان، حاولت تتبني بس علي أخر لحظة رجعت في قرارها، مالقتش قدامها غير الحل ده ونفذته بدون حتي ما تفكر في عواقبه بدون ما تفكر الشخص اللي قررت يكون أب لابنها اللي محتاجاه ده سوي نفسيًا ولا لا، كويس ولا لا، بس هي مهماش لأنها كده كده مش هتكمل معاه زي ما هي مخططه
وصفات اللي قالت ل أدهم دي كانت بناءاً على العشرة اللي كانت بينهم زمان قبل ما يتغرب ويسافر ويكبر بعيد عنها متعرفش أن ممكن الصفات تتغير والطباع تتبدل بس شغفها بالموضوع خلاها تغفل عن حاجات كتير اوووي
بقلم دعاء زينة 
(بعيد عن الرواية كلمتين عالسريع 
إختيار شريك الحياة صعب ومش سهل أبدًا أنك تقرري تبني بيت وأسرة وحياة جديده مع شخص أنتي متعرفيهوش لمجرد أنك بتسعي لحاجة معينة ايًا كانت ايه هي الحاجه دي، فرجاءًا
تأني في الأختيار  وتروي كده محدش بيجر وراكي أعرفي أنك بتختاري أب لولادك قبل اي حاجه...)
عدي اليومين بسرعة وجه يوم كتب الكتاب...
وصل أدهم عند خالته خدها هي و وسام وكان معاهم صحبتها ووصلوا لمسجد كبير مبني عالتراز العثماني دخلوا ووقفت وسام تتأمل المسجد من برة لشوية وقت رجع ليها أدهم
_مش يلاا
/هااا
_عجبك
/بحماس طفلة عيونها بتلمع من الفرح...  بشكل مش قادرة أوصفه أصل مش قادرة اشرحلك بحب الطراز العثماني إزاي والمباني الأثرية بشكل عام بحس بعظمة كده و
بقلم دعاء زينة
_ندخل قبل الشيخ ما يزهق ويسبنا ويمشي
/ابتسمت بإحراج ودخلت معاه وكتب الكتاب تم وبدأ يدخل أطفال يوزعوا هدايا بسيطة علي الضيوف اللي ادهم عزمهم واللي كمان كانوا موجودين في الجامع (والهدايا كانت عبارة عن قالب شوكولاتة متوسط، كارت مكتوب عليه أدعولي...)، وطبعا كان معاهم فوتوغرافر عشان يوثق كل لحظة في اليوم  كل ده و وسام مكنتش عندها علم ب اي حاجه هي أصلا مش فارق معاها اليوم بإي شكل من الأشكال..
/مش يلاا بقي
_ايه زهقتي ولا ايه
/ايوة لا بس قصدي
_ضحك عليها ومسك إيديها يلا بينا
خدهم ومشي وراح مطعم مكنش فيه حد من الواضح أنه حاجزه بالكامل اتعشوا وبعد العشا دخل الويتر ب تورتة عليها صورة وسام بالفراولة والكريمة
/ايه كل ده.    بقلم دعاء زينة 
_بهمس حاجه بسيطة أحب أرسخ بيها اليوم ده في دماغك
أمها كانت بتضحك وصحاب العريس اللي كانوا موجودين كانوا بيصفروا، وهي واقفة وسطهم متوترة
/مشيني من هنا فورًا
_نقطع التورتة
/بصوت عالي مش هقطع زفت بقولك عاوزة أمشي
جات أمها تتكلم شاور ليها تسكت وسحبها وطلب من مراد صحبه يوصل أمها وصحبتها منار علي البيت
ساق العربية بدون اي نفس وبهدوء غير مبشر بالمرة وصل بيته سابها ونزل وهي نزلت وراه
: طلعوا شقتهم أخيرًا
بقلم دعاء زينة
التفت ليها ببرود تفتكر بعد اللي عملتيه ده عقابك يكون ايه
/أنا معملتش حاجه تستاهل عقاب بس أنت مين أصلا عشان تفكر تعاقبني
_متختبريش صبري ي وسام احسنلك  
/أولا صوتك ميعلاش وثانيا ي ريت تحط في بالك كويس اووي أن جوازنا ده مش هيكمل أصلا
_بيجز علي سنانه امممم ومسكها من دراعها طب اسمعي ي حلوة أنتي دلوقتي مراتي وعلي زمتي وفكرة الطلاق دي تشليها من دماغك لأني ببساطة مش هطلق سامعه ولا اسمعك 
/ايوه بس أنت قولت أنكك
_أنا عيل ي ستي وبرجع في كلامي اشتكيني بقي وسابها ونزل وقفل الباب عليها بالمفتاح...
قعدت تبص في اللاشئ وبعد شوية حاولت تفتح الباب لقيته مقفول
عدي ساعة واتنين وتلاتة وبعدين فتح الباب و
/أنت نهااااارك مش معدي وو

/أنا عاوزة أخلص
_مستعجلة اوووي بس وماله 
وفجأة ملامحه اتحولت وشدها دخلها الاوضة وبقي يقرب بطريقة مش لطيفة ونظرات عيونه ملأها الخبث، قطع دراع فستانها اليمين وشدها قربها منه
_ايه ي حلوة مش في الكلام سبع رجالة أجمدي بقي كده أومال ده احنا لسه في الأول
/غصب عنها اترعشت من الخوف ومن ريحة نفسه الكريهة بصت ليه بصدمة.... أنت شارب مردش خبطته في بطنه وبعدت عنه يعني أنت كمان سكي"ر أنا حقيقي مصدومة فيك
وجات تخرج مسكها من شعرها رماها عالسرير وو
★********★ بقلم دعاء زينة
_اعاااااااااااااااااااااا 
قامت اتعدلت وهي بتنهج من الكابوس اللي بقي يتطاردها الفترة الأخيرة
فتح باب الاوضة طفل عنده سبع سنين قرب منها كما لو كان شاب عنده عشرين سنة
=ماما حضرتك كويسة أشربي مياه
حضنته وكأنها بتطمن نفسها بيه، وهي بتهز رأسها بنفي وبتردد بهمس أنها كويسة وبخير
=لا ي ماما حضرتك دي مش أول مرة تحلم حلم مش حلو أقولك نامي علي رجلي يلااا وأنا هقراء ليكي قراءن لحد ما تهدي 
وعمل كده فعلاً وحط رأسها علي رجله الصغيرة وبدأ يقرء سورة الفلق والناس
_كانت نايمة فخورة أنها عرفت تربي راجل رغم صغر سنه إلا أنه يعتمد عليه فخورة أنها زرعت فيه قيم ومبادئ وقبل كل ده دين علي قدر معرفتها واستيعاب سنه
بقلم دعاء زينة
/أتنهدت وقالت في سرها كابوس وجودك هيفضل يلاحقني لحد امتي ي أدهم أنا تعبت سبع سنين ومعرفتش أخلص من شبح وجودك الأسود في حياتي
وبعد كده راحت في النوم، بعد شوية لقت حد بيبوس رأسها وبيطبطب علي إيديها بحنية
=ماما الفجر أذن يلا عشان ألحق أدعي ربنا بسرعة
قامت واتوضوا وصلوا وحضروا الفطار وقامت تجهز عشان تنزل شغلها وقفت قدام المرايا مش عارفه نفسها، ملامحها باهتة، وجودها ضايع، مش قادره تنسي لحظة دخوله عليها وهو سكر"ان، أتنهد بألم وربطت اخر عقدة في النقاب وخرجت 
/يزن ي يزن يلا ي حبيبي عشان نمشي 
=ماما هنقدم في المدرسة أمتي
/للحظة قلبها اتخض من سؤال الطفل الطبيعي واتوترت... قريب ي روحي قريب 
/راحت الروضة اللي كانت بتسيب فيها يزن وهو صغير بس كبر عليها وما ذلك فضلت توديه لأنه المكان اللي تقدر تأمن عليه فيه، وكمان لأنه بيساعد الأطفال هناك، بس للأسف كانت قفلها النهاردة عشان إجازة رسمية بس كانت نسيت فاضطرت تاخدوه معاه الشغل
★*******★ بقلم دعاء زينة
+كنتي فين ي ويسو
/معلش والله بس أنا اتمرمنط اوي ي راضي
+ضحكت علي كلامها😂😂😂 خفة دمك دي هتجيبك الأرض ايه ده يزونه حبيبي عامل ايه
= بخير ي شوشو
/يزن عيب قولنا ايه اسمها طنط
+طنط طنط مين ي سعرانه أنتي وبعدين يزونه يقولي اللي هو عاوزه ده انتوا من ريحة الحبايب
/ابتسمت خلاص براحتك يلا ي يزن 
+استني هنا 
/في ايه تاني
+في أنه الشريك الجديد هيستلم الشركة وميعاد وصوله قرب 
/هي ناقصة أصلها طيب يزن هعمل في ايه
= متقلقيش ي ماما أنا هتفاهم معاه
+ضحكت صاحبتها شذي علي جدية الطفل اللي معداش السبع سنين... راجل ي يزونة 
/طيب ي اختي خليه معاكي بقي لحد ما اجيب قهوة عشان استحمل كمية الصدمات اللي وراء بعض دي بقلم دعاء زينة
+وهو كذلك يلا ي زونة نلعب لحد ما الست ماما تيجي
★*********★
ماشية وهي سرحانه قربت توصل للكافتيريا عشان تفوق من سرحانها علي شخص واقف وفيه باب هيقع عليه حاولت تلفت نظره بس للأسف كان بيتكلم في الفون جريت بدون تردد تلحقه شدته وبتبعد هي كمان عشان الباب يقع علي رجليها
_بص بصدمة ليها مشفش غير عيونها من وسط السواد اللي لافه نفسها فيه زي ما قال في سره... وطي شالها واتحرك بيها... أنتي كويسة
/كانت هي الصدمة شلت لسانها مش عارفة ترد تقول ايه
_ي آنسة حد يعمل اللي عملتيه ده مش قادرة تنادي أبعد ليه تعرضي نفسك للخطر، وبصوت عالي عاوز الزفت المسئول عن الصيانة هنا بسرررعة
حطها عالكرسي وكان لسه هيشيل النقاب عن وشها
=مامااااااا.   بقلم دعاء زينة
_بعصبية... دي روضة مش شركة محترمة بقي
=لو سمحت ي عمو أنا بعتذرلك لو وجودي مسبب مشكلة بس رجاءًا أبعد عن ماما عشان ده حرام وغلط مينفعش
_بص لمصدر الصوت واللي مكنش يتعدي حرفياً ركبته ومصدوم من لباقته في الكلام وفصاحته كمان وطي ليه ونزل لمستواه
_ليه بقي غلط ي 
= يزن اسمي يزن ي عمو
_ ماشي ي عم يزن بس مامي تعبانة ومحتاج أطمن عليها عشان دي انقذتني 
=ممكن حضرتك تخلي شذي تدخل معاها اوضة وتطمنا عليها هي وبنت كمان بس حضرتك وبص حواليه بعين متفحصة وهنا صعبة و حرام وربنا ممكن يدي ماما سئية ويزعل منها وأنا محبش ربنا يزعل من ماما 
بقلم دعاء زينة
_رده صدمه أكتر وأكتر وحط إيديه علي شعره لعب فيه... ماشي ي عم يزن معاك حق فين شذي
+كانت واقفة مبلمة من اللي بيحصل قدامها وبصوت مش طالع... نعااام أنا أنا شذي
_طيب خديها ي شذي أنتي وواحدة من البنات اطمنوا عليها لحد ما ابعت اجيب
= دكتورة ي عمو لو سمحت
_ابتسم بخفة ومسح ابتسامته فوراً.... دكتورة ي يزن أنت تؤمر
★***********★
وبعد شوية وقت كان يزن فيه مع الشخص ده بيتكلموا في كل حاجه واي حاجه بقلم دعاء زينة
وكانت الدكتورة كشفت علي وسام واطمنت أنها عندها كدمات خفيفة في رجلها
+بت أنتي كنت بترضعي الواد ده ايه
/شذي حبيبتي أنتي حد ضاربك علي دماغك
+أصلك مش فاهمة كانوا بيقولوا علي المدير ده ايه ابنك بلفه ده حطه في جيبه الواد
/الله اكبر عليه بطلي بقي وفجأة سكتت
+روحتي فين ومال وشك مخطوف ليه
/أبدًا مفيش بقولك
+خير
/هو اسمه ايه
+أدهم تقريباً أدهم حاجه كده مش فاكراها
بقلم دعاء زينة
/ودي طبعا كانت محاولة بائسة بتحاول فيها أنها تقنع نفسها أنه كان بيتهيأ ليها ولكن أمنيتها راحت علي الأرض
دخل حد وطلب من وسام تروح لل المدير الجديد
قامت وراحت ليه فعلاً بس كانت لسه تعبانة خبطت ودخلت
_قربي
/قربت بدون صوت
_مش عارف اقولك ايه علي إنقاذك ليا
مبتردش
قام قرب منها كان هيغمي عليها من قربها ، وكانت أيديه ليها أسرع من وقوعها ضمها لحضنه وفيه رغبة ملحة أنه يتأمل ملامحه اللي مخبيها النقاب عن وبدء يمد إيديه
وفجأة
=عمووو..

/خارجة بتنهج من الخوف، وبتحكم ربط النقاب علي وشها وبتبص لابنها تمسك إيده وتطمن نفسها أنه معاها وبتحاول تهدي نفسها العالي وخطواتها السريعة اللي تبان كما لو كانت بتهرب من حد
★********★
في المكتب واقف مصدوم مش مصدق حدة الطفل معاه وعدم التهاون في حق أمه رغم صغر سنه
فلاش باااك 🍂
=بعصبية عمووو قولت لحضرتك مينفعش تقرب من ماما ايه مفيش فهم او استوعاب خالص
_الصدمة لجمته وحاول يمتص غضب وعنفوان الطفل اللي قدامه... حبيبي مامتك أغمي عليها و
=طيب حضرتك سيبها عالكرسي ودور وشك وأنا هحط مياه علي وشها ولو مش فاقت هطلب مساعدة شذي
_عمل كده فعلًا إرضاءًا لهذا الصغير
=فوق مامته بالمياه لأن مش أول مرة مامته يغمي عليها ونظرًا لأنهم عايشين لوحدهم فكانت مفهماه يصحيها ازاي فاقت معاه فعلًا وحبست نفسها لما شافته واقف قدامها ومديها ضهره، وخدت ابنها وجت تخرج
_وقفها بحزم... علي الأقل أعرف أسمك ايه مَدّام مفيش شكر ليا أني لحقتك قبل ما تقعي علي الأرض
=بغيرة واضحة من الصغير على أمه بص حواليه وقف عالكرسي وبحدة طفيفة تناسب عمره... عمو أتكلم بطريقة ألطف من كده ماما تعبانه وغير كده عاوز تعرف إسمها ليه
_بضحكة خفية موصلتش لشفايفه... لو مش هعرف اسم الست اللي أنقذت حياتي علي الأقل أعرف اسم المدام الموظفة عندي ولا ايه رأيك ي أستاذ يزن
=بتفكير معاك حق ماما يبقي اسمها وسااام ي عمو ولو سمحت مش تزعق ليها 
_صدي الإسم رن في المكان وأثره سابه في قلب اللي واقف وجعه وردد بدون وعي واستمتاع لذكر الإسم... وساااام
/قلبها اتخطف من نطق شفايفه لاسمها واد ايه كانت طريقته وهو بيقول الاسم بتوهان وحنين خلاها عاوزة ترتمي في حضنه دلوقتي بس فاقت بسرعة وهزت ليه رأسها وخدت يزن وخرجت
=عن إذنك ي عمو
_يزن خد مامتك وروح وخليها ترتاح 
بااااك 🍂
فاق من شروده علي دموعه اللي خانته وانسابت علي وشه مسحها فورًا وبوجع
_اهاااااا ي وسااام اهاااا ي يوجع عمري اللي مكنش لحد السبب فيه غيرك..
وبعدين أفتكر استوعااااب بتاعت يزن ابتسم بخفة وقام يكمل شغله
★*******★
شذي... ي ويسوو راحه فين 
مردتش قربت منها
ي بنتي بكلمك راحه فين
_هروح أدهم قصدي مستر أدهم إداني إجازة النهاردة 
شذي... ماشي ي عم هنياله روحي وأنا هحود عليكي بالليل
سابتها ومشيت
★*********★ 
: أدهم وهو خارج من الشركة بعد انتهاء الدوام عينيه وقعت علي ورد دوار الشمس اللي موجود في مدخل الشركة قرب منه وبص ليه شوية عشان يرجع بزكرياته
**
_وساام واقفة عندك بتعملي ايه
/بتأمل دوار الشمس وعلاقة الحب القوية بينه وبين الشمس واللي بمجرد ما تغيب زهوه وجماله بيغيب وكأنه الشمس هي سر وجود وحيوته
_قرب منها وحضنها من ضهرها وهمس في ودانها.... أهو أنتي بالنسبة ليا زي الشمس للدوار وبمجرد غيابك عني حياتي بتقف وقلبي بيتعب وملامحي بتبهت ي وسامي عارف أن وجودك معايا مربوط بحاجه واحدة بس الحاجة دي صدقيني بتمني أنها متحصلش مش لأني مش حابب طفل منك يشيل أسمي وياخد عيونك ويتعرف بمجرد ما يتشاف أن ده ابن وسام وأدهم، لا بس عشان خايف قبل ما يجي متكونيش اطمنتي لي بالقدر اللي يخيليكي تتخلي عن خوفك وتكملي معايا
_اتوترت من قربه كلامه لمسها، خلي نبض قلبها يزيد وعيونها تغزبها الدمع 
وبعدت عن فورًا وكأنها بتهرب... الأكل هيتحرق
_وماله بس المرة الجاية لا الأكل ولا غيره هيبعدك عني ي جميل
_ابتسمت بتوتر أكتر وهي من جواها بتلعن غبائها اللي خلاها اتأثرت بكلامه 
بااااك🍂
قام وقف بعصبية وساب المكان ومشي
★********★ 
عند وسام مبقتش عارفه تعمل ايه عشان تخرج من شرودها علي خبط الباب وصوت يزن وهو بيسلم علي شذي وبيدخلها
شذي... سااالخير
_....
شذي.... ي بنتي بكلمك 
_اقعد ي شذي مش قادرة أتكلم
شذي بخضة...  مالك في ايه ي بنتي حالك مش عجبني النهاردة خالص وخصوصاً من بعد ما شفتي هولاكو الساحات اللي مكتسح الشلالات ده
_ضحكت بغلب من صحبتها اللي عوضتهت بُعد الأهل والصحاب والاحباب وبعدين ابتسامتها اختفت وحل مكانها التوتر والقلق من تاني
شذي مسكت إيديها وبهدوء اتكلمت... مش عاوزة أضغط عليكي ي ويسو بس أنتي عارفة من ساعة ما جيتي الإمارات من سبع سنين وانا مش بعتبرك صاحبتي اللي جاية من الأرض الحبايب بعتبرك أختي وأكتر ويعز عليا اللي حالك اللي انتي فيه أو اللي شايلها من عمر يزن وساكته عاوزة بس أقولك أني هنا معاكي وجمبك والحزن لو اتقسم علي اتنين بيخف بس لو مش عاوزة أنا مش هضغط عليكي وو
_أدهم يبقي جوزي
شذي... ايوه و بصدمة برقت عيونها ووووو ايييييييييييييييه😳

_نعااااااااااام جوزك إزاي
/وطي صوتك هتفضحينا مش عاوزة يزن يحس بحاجة
_فضايح ايه اللي بتتكلمي عنها  ي ويسو ده جوزك زي ما بتقولي
/بعصبية مش جوزي ولا عاوزة أفتكره أصلا
_أهدي بس كده ولو هتحكي أنا سامعاكي 
بقلم دعاء زينة
/الحكاية كلها بدأت من سبع سنين وشوية لما أنا قررت أني عاوزة أعيش دور الأم الفكرة كانت مستحوذة عليا بشكل كبير شكل خلاني مفكرش في اي حاجه غير أني أحصل علي الطفل ده لدرجة  أني طلبت منه الجواز
_فتحها بُقها مش مستوعبة اللي بيتقال  عشان ترد بغباء... من مين
/أدهم ياما مش ناقصة غبائك
 _ياااه ي نهااارك اللي قادرة عالتحدي والمواجهة جدًا
/هتستظرفي هسكت مش هكمل
_طب طيب خلاص كملي وبعدين
/طلبت منه فعلًا كان كويس لا مش كويس كان لطيف ألطف من نسمة  هواء باردة في عز الحر، كان لوجوده أثر طيب في حياتي أثر خلاني رغم أنفي أتخلي عن خوفي من فكرة وجود راجل بشكل مستمر في حياتي، وده كان أول تنازل أقدمه في خسارة نفسي، محبتوش لأن معرفش يعني ايه حب او إزاي أعرف أني بحب أصلا، بس أنا ارتحت والراحة بالنسبة ليا أولي سبيل في محو خوفي في الشخص اللي معايا أول شراع أمان بهديه عشان يرسي مركبتنا علي أول شط هادي نقابله وقد كان، كانت الأيام بتمر ب لُطف بيجبرني كل يوم رغم أنفي أني أتعلق بيه زيادة، أجهشت بالكباء وأطرافها بدأت تتهز في توتر من سيل الزكريات اللي أحتاجها ومبيسبش اي فرصة أنه يرجعها لزكريات مبترحمهاش
_طبطت شذي علي كفوفها بهدوء... لو مش قادرة تكملي كفاية
/لا هكمل هكمل لأني لازم أفكر نفسي كل مرة أني مكنتش غلط
سكتت شذي وهي بتبص عليها بعيون مليانة دموع علي صاحبة مش العمر أنما المواقف والعمر اللي خلقوه لبعض سوي
/في يوم دخل عليا سكران، طلع البيه بيشرب اتهجم عليا خد مني أعز حاجه عندي بأقذ*ر طريقة ممكن الإنسان يقوم بيها
_حبيبتي أهدي و
/قبل ما تقولي أهدي او تبرري فعلته الشنيعة معايا، اسمعي أنا عملت ايه روحت لأمي عشان اترمي في حضنها أبكي علي اللي حصل 
بقلم دعاء زينة
فلاااااش باااك..🦋
فاقت من نومها وكانت كل حاجه مبهدلة حواليها وكأن كان فيه عاصفة نتج عنها تدمير كل حاجه حرفيًا في الشقة، قامت خدت شور وصليت وهي دموعها سايلة بغزارة علي وشها، لبست وخرجت مقررة أنها تعاقبه علي اللي عمله لحد ما تفهم الحالة اللي كان فيها دي سببها ايه ماهو مش معقول ده يكون أدهم الهادي اللطيف اللي وقعها في غرامه رغم أنفها، وصلت بيت مامتها فتحته بهدوء بالنسخة اللي معاها سمعت همهة  جاية من اوضة الصالون قربت بهدوء عشان متزعجش مامتها والضيف اللي عندها ولسه جاية تتدخل اتسمرت رجليها في مكانها عشان تسمع ما لا يسر
مامتها... أجمد كده ي أدهم فيها ايه دي مراتك وطبيعي اللي حصل، ايًا كانت طريقته ف طبيعي ومن حقك
أدهم... أيوه ي خالتي بس كده هتكرهني وهتصمم عالبعد
مامتها... تصمم ولا متصممش أنت عارف عنادها وعامل حسابك عليه من قبل الجواز وأنت بنفسك اللي قايلي أنه موضوع الطلاق ده في إيديك فبس خلاص خلصت الموضوع انتهي، دي مراتك رغم أنفها سااامع ولازم تبقي طوع ليك
بقلم دعاء زينة
/سمعت الكلام واخر ذرة ثبات أو أمل أنها ترجع ليه مرة تانية اتبخرت،تلاشت زي ما بيتلاشي ضباب الصبح أول ما الشمس تتطلع، رجليها مبقتش شايلها، نفسها ضاق، قلبها أصبح كما لو كان شايل جبل معجزه عن أداء وظيفته بشكل طبيعي
خرجت تُجر أرذل الخيبة وراها، خارجة مهزومة من العالم كله اللي بالنسبة ليها أمها وهو، طلعت أمها عارفة سبب وجعها ومتهونه فيه كمان، لا ومش بس كده دي متفقة علي وجعها وعارفاه من قبل جوازها كمان، واهاااا من انهزامنا من الأحبة، خارجة موجوعة وقلبها حزين وملامحها شربت الحزن أضعاف وأضعاف 
باااااك🦋
بقلم دعاء زينة
ضمتها شذي لحضنها مصدومة من اللي سمعته إزاي أم تعرف أذي بنتها وتتهاون فيه، إزاي حتي لو بنتها كان قرارها غلط من الأول او مش سليم توافقها لمجرد أنها عارفها أن مش هيبقي في إيديها حق الرجوع
/كملت بشحتفه قعدت أول ٣شهور في حملي مكنتش أعرف كنت بتنقل من حتة لحتة داخل مصر بس بسبب معارفه وشغله اللي معظمه سياحة وبيتم عن طريق الموانئ، مكنتش بتفاجأ لما بلاقيه بيدور عليا في اي حتة، او لما أشوف حد بيشبه عليا لدرجة أني لبست النقاب عشان أعرف أتحرك و أخرج برة مصر، بعدت عن اي بلد ممكن يكون زارها بس قبل كده ومالقتش قدامي غير الإمارت جيت وعيشت وفي الأخر جه قدامي ليييه الدنيا بتعمل فيا كده ليييه
_مش يمكن القدر كاتب أنه كفاية بعد السبع سنين دول ورايد يلم شملكم مرة تانية وتخليه يشوف ابنه
/لا مش ابنه ده ابني أنا، وهو أصلا ميعرفش بوجوده
_حبيتي أنا معاكي أنه غلط هو ومامتك كمان بس ده ابنه ولازم يشوفه والولد كمان لازم يعرف أبوه رغم اي حاجه بينكم 
/بعصبية مش هيحصل سامعه بقلم دعاء زينة
_عصبيتك مش هتوصلك لحل أهدي وكفاية عند عقبيته بما فيه الكفاية و
/شذي مش قادرة أتكلم
_طب هتعملي ايه في الشغل دلوقتي 
/مش عارفه خديلي إجازة أسبوع ولا حاجه يمكن أعرف أفكر وأشوف هعمل ايه او هروح عالفين
_مش هتروحي في حتة ومش هتبعدي عني أنا قولتلك اهوو، أنا هقوم بقي وابقي أعدي عليكي تاني
اكتفت وسام أنها تهز ليها رأسها، وأول ما وصلت للباب لفت ليها
_محنتيش 
/تؤ تؤ وكلمت جواه الحنين قت"لني والله
دخلت تنام وكانت بتجيب برشام المنوم بتاعها من الدولاب عشان يقع لوح فرحها اللي كان بيتوزع عالمعازيم من ضمن الهدايا واللي اتفاجأت وهي بتهرب بيه مكتوب عليه
""أدعولي ربنا يرزقني حبها، كيف ما رزقني بيها...♥️""
ابتسمت بحزن وسبته مكانه ونامت
بقلم دعاء زينة
★********★
مر يوم في التاني و وسام قاعده معتكفة في بيتها رافضة الخروج بترد علي يزن بالقطارة وعقلها كان دائما مشغول
""""""
أدهم كان كل اللي شاغله اليومين دول التفكير في يزن واد ايه شجاع مبيخفش غيور علي اللي منه رغم صغر سنه اتنهد وأتمنى يشوفه مرة تانية، وأمنيته الأكبر أنه ربنا يرزقه بطفل زيه بس إزاي إزاي والست اللي مبيتمناش طفل من غيرها مش موجودة بقلم دعاء زينة
سرح بخياله لوراء...🦋
_ايه ي مدحت متأكدة شوفتها في اسكندرية
+ا......
_طيب أنا جايلك فوراً خلي عينيك عليها اوعي تغيب
مامتها كانت جمبه بعياط... قولي أنك لقيتها
_ايوة ي خالتي هجيبها واجي علطول
مامتها... رجلي علي رجلك مش هسيبك
_ماشي بس يلا بسرعة
وافقها لأنه مكنش عنده حيل للمناهدة ولا صبر أنه يستني دقيقة واحدة يقعد يقنعها فيها بأي حاجة، قلبه اللي كان سايقه من لهفته كان هيعمل أكتر من حادثة تفادها بصعوبة كبيرة ووصل ووصل عشان في الأخر أمله يخيب، ولهفته تنطفي بماء الخيبة والخذلان
فااااق من شروده عشان يرد عالفون ويفتكر أن عنده ميتينج...
★*******★ بقلم دعاء زينة
قررت وسام في اليوم ده أنها تاخد يزن ويتعشوا برة وفعلاً عملوا كده وخرجوا ركبت عربيتها (شاريها بالقسط عشان اللي هيطلع يقولي وهي جابتها منين👀😒) واتحركت خارجة من الشارع اللي هي ساكنه فيه واللي كان جانبي للشارع الرئيسي كانت هتخبط واحد بس فرملت في آخر لحظة نزلت تشوفه لقته تعبان ومش قادر يوزان نفسه لفت وشه ليها اتفاجئت أنه أدهم وخارج من الباب الخلفي للكافيه مكنش قادر يقف سندته
/أدهم أنت كويس اوديك مستشفي طيب فيك ايه
_بتقل في لسانه وتعب باين علي ملامح وشه محتاج أرتاح وديني البيت وفجأة وقع معرفتش تعمل ايه غير أنها ركبته عربتيها وخدته بيتها دخلته ونيمته فجأة الوجع اشتدت عليه مرة تانية وفاق بص ليها بضعف
/بتدور علي ايه
_الحقنة وطلعها من جيبه، اديهالي بسرعة هموو"ت
/عملت كده بدون تفكير كانت محتاجة أنه يرتاح وبس ووجعه يقل خرجت لابنها برة اللي لقته واقف مربع إيديه كما لو كان راجل كبير
=ممكن أفهم إزاي عمو الغريب هينام معانا في البيت
/.....

_وأنتي أي حد تعبان بتجيبه بيتك ولا أنتي متعودة
/رفعت إيديها ضربته... أخرس ي حيوا"ن 
وجات تمشي، شدها من إيديها وشد النقاب من علي وشها عشان يتصدم ويردد بصوت مليان توهاااان
_وساااااام بقلم دعاء زينة
/بعصبية ضر*بته علي صدره... أنت اتجننت ايه اللي هببته ده أبعد عني أمشي أطلع بررررة يلاااا
_كان واقف بيستقبل ضر"بها ليه بمنتهي الهدوء والثبات عينيه علي ملامحها اللي وحشته بيحاول يشبع منها قدر أستطاعته، قرب منها وكان مسير مش مخير قدام عيونها وملامحها اللي مشتاق ليهم ضمها لحضنه 
_اتصدمت من رد فعله وفجأة بدأت تتعيط بشحتفه وانهياار
/اتفاجأ من رد فعلها حاول يهديهااا ومفيش فايدة... طب أهدي فيكي ايه طيب وسااام مالك عشان خاطري ردي، طب يزن يبقي ابني صح مش كده بالله ردي عليا بقلم دعاء زينة
_بعدت عنه وهي بتعيط وبصريخ... لاااااااا ده ابني ابني أنا وبسس سااامع
/مسكها من دراعها هزها بعنف... لااا مش سامع واسمعي أنتي اللي عملتيه وهروبك بابني من سبع سنين مش هعديه ي وسااام سامعة ورماها علي الأرض
/قامت مسكت الڤازة ورمته بيها... لا مش سامعة وابني مش هتشوفه تاني سااامع ولو أنت مش هتنسي اللي أنا عملته، أنا كمان عمري ما هنسي اتفاقك أنت وأمي عليا، ولا جرحك ليا ساااااامع 
_كان اتلافي ضربتها... وسااام مش عاوز أذيكي  وبعدين عملت ايه أنا وامك مش فاهم، الغلط كان غلطي أنا، بس عقابك كان أكبر من غلطي بمراااات أنتي ايه حجر، إزاي شوفتي إني غلطي لازم اتعاقب عليه بحرماني من ابني وحرمانه هو كمان مني بقلم دعاء زينة
/ابني عمره ما احتاجك سااامع
_قرب منها وبغرور... متكدبيش علي نفسك إذا كنت أنتي إحتياجك ليا فضحك من أول مرة ما بالك بقي بالعيل الصغير
/بعدته عنها... بكرهك ي أدهممم بكرهك
_صدقيني حبك أو كرهك ليا ميفرقش أصلا، مبقاش فارق معايا غير ابني اللي هخده منك رغم أنفك
واهااا ي ريت تقطعي إجازتك وترجعي شغلك عشان ميتخصمش منك أنا كده كده عرفتك من أول ما عيني وقعت عليكي وكمل بسخرية ياااا زوجتي العزيزة
وسابها وخرج
 
+يزن يزن بكلمك أنت فين، مالك
=ممكن أسأل حضرتك سؤال
+اتفضل ي حبيب قول كل اللي شاغل بالك أنا أصلا حساك متغير من بدري
=هو ينفع حد يبات في بيت واحدة ست
+لا طبعًا ي حبيبي
=باندفاع طفولي... حتي لو تعبان
+ حتي لو كان تعبان ي روحي مينفعش خالص، لأن أصلا أجتماع الراجل والست لوحدهم مينفعش حتي لو كان بيحفظها القرأن
=أفتكر كلام مامته
/حبيبي عمو تعبان وده استثناء بس مش أكتر أدخل أنت أرتاح عشان الروضة بتاعتك الصبح بدري
+روحت فين ي حبييي
بقلم دعاء زينة
=بحزن لا ي ميس مفيش عن إذنك هكمل مراجعة مع تغريد، يلا ي تغريد ركزي عشان خلاص مش هبقي معاكي تاني
-تغييد عاوزة يزن
=وأنا معاكي علطول بس انا بقولك عشان خلاص السنة دي هروح المدرسة ومش هعرف اجي هنا تاني
-عيطت اعاااااا
=هشش بس انا هبقي استئذن ماما وازورك متعيطيش بقي
-فجأة ضحكت
"" وتغريد و وسام خير مثال عن أن كائن الست عبارة عن هرمونات ليس أكثر..😂🤦🏻‍♂️""
 
رجع يزن البيت شاف مامته كلمته مردش
/يزن بكلمك
=تعبان وهنام
/استغربت رده بس معلقتش وسكتت تفكر هتعمل ايه في المشكلة اللي حلت عليها
بقلم دعاء زينة
 
بالليل الجرس رن وكان أدهم ومعاه عساكر ومعاه حكم ضم ليها هي ويزن ياما الحبس 
/نعاااااااااام
&زي ما حضرتك سمعت وي ريت تتفضلي بهدوء
=خرج يزن مش فاهم في ايه، في ايه ي ماما ومين دول
/مفيش ي حبيبي ادخل جوه
_لا متتدخلش ي يزن يلا عشان أنتوا جايين هتعيشوا معايا
=باستغراب نعااام لاااا
_لا ليه
=عشان بمنتهي البساطة حرااام نعيش مع حد غريب وأنا سألت الميس وقالتلي كده
_صح بس الكلام ده لو كان حد غريب مش أبوووووك
=بصدمة😳...

هي وصلت كمان أنك تكرهي ابني فيا وتفهمي أني مي"ت
قال كلامه ده وهو ماسكها بيهزها بقوة، وهي باصة ليه بتحدي
/قولتلك مش ابنك أنت غب"ي مبتفهمش
_غبائي الوحيد لما قررت أني أسمع كلامك وقال ايه هيغيرك كتك القر"ف
وزقها بعنف وسابها ومشي، نزل من بيته اللي وصلوه ليه بعد شوية وقت من تنفيذ أمر الضم بالقوة، راح أوضة ابنه دخل لقي يزن قاعد وباصص للسقف
بقلم دعاء زينة
_ممكن أقعد معاك
=متأسف
_ممكن أعرف ليه
=متعودش أقعد مع حد معرفوش، وبعدين حضرتك مش خبطت علي الباب تستأذن أنك تدخل
_بص ليه باندهاش مش عارف يرد يقوله ايه
=ماما عمرها ما دخلت اوضتي من غير ما تخبط عشان هي تعرف يعني اي خصوصية وتعملها ليا بشكل عملي
_قام أتحرك بهدوء خرج من الاوضة وقفل الباب ووقف ثواني يظبط نفسه، وينقي حلقه عشان يعرف يتكلم ويقدر يكسب ابنه لصفه وخصوصًا أنه عارف ومتأكد أن يزن مش زي اي طفل في عمره، وأنه للأسف عشان يكسبه لازم يتعب كتير، خبط علي الباب وفضل واقف ثواني لحد ما جاله الرد
=أدخل
_طل برأسه متأسف لو كنت اقتحمت خصوصيتك من ثواني، بس لو ينفع أتكلم معاك شوية
=أنا بنام الساعة ٨
بقلم دعاء زينة
_تهجم وش أدهم وحزن بس حزنه مدامش كتير لما سمع
=بس بعد اللي حضرتك عملته مش هقدر أنام فممكن نتكلم عشان تقولي إزاي ترعبني أنا وماما بالشكل ده
_رغم إن كلام يزن مفيهوش اي أمل أن النقاش هيثمر بحاجه لصالحه بس كفاية أنه ولأول مرة هيقعد مع حتة منه ومن الست اللي متمناش في الدنيا غيرها، دخل وقفل الباب لقي يزن قعد وربع إيديه وكان شبه متكتف في قعدته
_بتوتر جامد لما لقي يزن قاعد بعيد عنه...   أاا أنت خايف مني
=مش بخاف غير من ربنا
_رغم رده الحاد عليه إلا أن شعور الفخر جواه ب يزن بيزيد بشكل كبير، بشكل خلا فيه جواه أمتنان ل وسام أنها قدرت تطلع راجل رغم صغر سنه يعتمد عليه ومبيخفش... أنا قصدي أنك بعيد قاعد بعيد عني ممكن تقرب شوية
=لما اتعود عليك
_طيب أنت مش فرحان برجوعي وخصوصًا ان بكده ماما بقت كدابة
=اتعصب الصغير... ماما مش كدابة وهي عمرها ما كدبت عليا، ودايمًا كانت بتقولي أن هيجي اليوم اللي أشوفك فيه
_اومال مين قالك أني مي"ت
=أنا
_اتصدم من رده
=مامت تغريد بنت معايا في الروضة بزاكر ليها مامتها ميت"ة وباباها دايما يقول ليها هيجي اليوم اللي تشوفيها فيه فأنا جه في دماغي أن حضرتك كمان في السما ومكنتش برضي أسأل ماما عشان متزعلش وبذات عشان الكلوبيس اللي بتيجي ليها
بقلم دعاء زينة
_كلو ايه
=حط إيديه علي بقه بإحراج كلوبييس
_ضحك علي التوتر اللي صاب يزن... اسمها كوابيس
=وقف وبص ليه بحزم طفولي عارف بس بتلغبط فيها
_طب ي يزن باشا، ممكن تقعد بس وقولي تحب نخرج
=أحب أشوف ماما عشان أنام
_طيب تعال معايا اوديك
خده وراحوا ليها خبطوا علي الباب مجاش رد دخلوا لقوها بتترعش جامد ودرجة حرارتها عالية يزن قرب بسرعة منها... ماما مالك ماما
_جري أدهم هو كمان عليها اتخض لما حس بدرجة حرارتها عمل ليها كمدات ودفاها كويس، وقعد جمبها عدلها عالسرير وحط حباية مسكن في بقها وكانت شبه في حضنه، بصت ليه بتعب عشان نظررات الحنية والخوف عليها تفضحه شربها وبعدين حطها علي السرير وقام قعد قدامها يغير ليها الكمادات
يزن بدموع وهو ماسك إيديها... ممكن أفضل معاها
_لا عشان ممكن تاخد عدوي منها أو حاجه
=هقعد بعيد وكمل بدموع ومش هعمل صوت والله أنا مؤدب خالص مش كده ي ماما  
بقلم دعاء زينة
_بلاش دموع طيب عشان خاطر ماما ممكن
=مسح دموعه بطفولة وقعد وهو ماسك إيديه
_وفضل أدهم يعمل ليها كمدات وهو قاعد جنبها لحد ما غفي في النوم عشان يصحي بعد شوية وقت علي صوت همهمة بسيطة
=ماما أنا هقول ل ربنا أنك تعبانة متخافيش وطبع بوسة علي خدها
_فضل عامل نايم لحد ما يزن قرب منه
= ي عموو اصحي يلا ربنا بينادي ليكي
_بس أنت زعلان مني عاوزني أصلي معاك إزاي
=الزعل مالوش دعوة إن ربنا بينادي علينا وبعدين ماما قالت ليا أننا لما نصلي كتير (قصده جماعة يعني)  بناخد حسنات أكتر يلا قوم
قاموا صلوا ويزن خلي أدهم الامام، فتحت وسام عيونها بتعب وبصت عليهم وأتمنت تكون وسطهم عشان الصورة اللي كانت بترسمها في خيالها يوميًا تكمل، وغفت تاني من التعب
بقلم دعاء زينة
★*******★
واقف بيربط الكرافته قدام المرايا فتحت عينيها بهدوء وحاولت تقوم... اهااااا
جري عليها بلهفة... مالك اجيب دكتور
/بصتله ثواني وهي بتقول لاا فين يزن
_كان سهران معايا جمبك طول الليل ونام ودخلته اوضته
_ي ريت تفضلي مرتاحه أنا خارج هخلص شوية ورق عشان راجعين مصر
/بصدمة مين دول اللي راجعين
_قرب منها وحط إيديه علي خدها وحركها بهدوء وأتكلم بسخرية أنا وأنتي وابننا ي حياتي
/رغم سخريته إلا أن ملمس إيديه علي خدها كان ليه سحر خاص اتلعثمت واتوترت وخدودها احمرت
بقلم دعاء زينة
_ابتسم لتأثيره عليها وقام كان هيقع فتح الدرج خد منه حقنة وجه يدخل الحمام مرة تانية، قامت وسام بسرعة رغم تعبها وكأن حية لدغتها
/استني هنا وخدت منه الحقنة وكانت الصدمة الأكبر من نصيبها....😳

/أنت مد"من
_أنتي اتجننتي ي وسام شكلك هاتي الحقنة
وبدأ يظهر علي وشه علامات التعب
/مش هديك ز"فت سايباك همج'ي عشان أرجع الاقيك مد"من
_مسكها من دراعها جامد.... أولا مش انتي اللي رجعتي أنا طلع عيني عشان اجيبك غصب عنك تحت إيدي من تاني، ثانيًا بقي ده مش شغلك وهاتي زفت الحقنة عشان أمشي
/زقته بكل قوتها وعشان تعبه اللي زاد وللأسف بقي واضح وضوح الشمس وقع.... اهااااا
/بخضة أدهممم 
وجريت عليه لقت وشه بدأ يعرق ومش عارف يتكلم من الوجع 
/بخوف وعياط هستيري، حطت إيديها علي وشه... أدهم مالك فيه ايه بالله رد عليا
_هشش متت متخافيش  أديني الحقنة وهبقي كويس
/هزت رأسها بنفي لاااااا مش هديهالك مش هديك السم بإيدي مرة تانية دي 
_ي وسس ااا
وفجأة غمض عينيه وغاب عن الوعي، لقت تليفونه بيرن فتحت بسرعة وهي بتعيط
+ايه ي عم أدهم مش هتيجي في يومك بقي ولا ايه
/الووو  أدهم بيم*وت مغمي عليه خالص وانا مش عارفة أتصرف الحقني بالله
+أهدي بس عشان مش فاهم حاجه وأدهم ماله في ايه وأنتي مين
/بسرعة وبدون تفكير... أنا مراته بقولك وهو مغمي عليه وأنا مش عارفه أتصرف
+طب أهدي ودوري في درج المكتب علي حقنة اسمها****** واديهالوا
/الحقنة في إيدي وأنا اللي رفضت اديهالوا
+أنتي غبيييي وجز علي سنانه ومنع نفسه أنه يكمل ليه عملتي كده
/الحقنة فيها نسبة مخدر كبيرة وأنا عاوزة اخليه يبطل مش عاوزة يدخل السم ده جسمه
+أنتي متأكدة أنك مراته ولا بتستهبلي أدهم مريض كبد ي هانم والحقنة اللي فيها مخدر دي بياخدها بأمر دكتور لأنه رافض يعمل العملية
/الصدمة حلت عليها ومعرفتش تقول ايه... ايييييه طب والعمل
+أديله الحقنة وحاولي تفوقيه بالراحة وأنا مسافة السكة وجاي يلااااااا
قفلت الفون وعملت زي ما قال، ادته الحقنة وحاولت تفوقه عشان يخبط يزن عالباب وفتح ودخل
=ماما فيه ايه
/بدموع أبوك تعبان ي يزن
=بخضة ودموع غزت عينيه وميعرفش منين المشاعر دي اتحطت في قلبه لواحد لسه متعرف عليه من وقت صغير، قرب منه ومسك إيديه.... بس أكيد هيبقي كويس صح ي ماما فعشان خاطري متعيطيش وقعد جمب أبوه وبدأ يقرأ قرأن بصوت هادي  جمب ودنه والحمد لله فاق ولسه يزن بيقرأ وهو ماسك إيديه و وسام ماسكه إيديه التانية ونايمه عليها، فتح عيونه براحة ودمع لما شافهم حواليه وحس بخوفهم عليه
+ماما بابا صحي
ساعتها أدهم بص ل يزن وكلمته التلقائية اللي قالها واللي كانت أول مرة يسمعها من ساعة ما شافهم
/اتعدلت وسام ومسحت عيونها وقربت منه أنت كويس
_عيونه اتعلقت بعيونها اللي شاف فيهم خوفها عليه قربت منه وحطت إيديها علي وشه وبدأت تحركها بهدوء تتأكد أنه صاحي وبيتنفس، جرس الباب رن، جات تروح تفتح وهي بتقول أكيد مدحت صاحبك
_مسك إيديها بسرعة رغم تعبه... هتروحي فين كدا، ويص ل يزن روح افتح الباب ي يزن وخلي اونكل مدحت يستني شوية برة لحد ما أناديلك تدخلوا
=حاضر
/سيب إيدي أنت قابض عليا
_عاوزة تروحي تفتحي كدا
/وفيها ايه
_بص ليها من فوق لتحت بعيون متفحصة اتكسفت هي من نظراته عشان تفتكر أنها بهدوم البيت فتاهت بعيونها منه في كل زاوية في الاوضة إلا عينيه
/خوفي عليك نساني حوار اللبس
_أو*لع أو*لع ي ست يوم ما تفكري تنسي نفسك عشاني، روحي غيري لبسك والبسي النقاب علي وشك براحتك يلاا
اتحركت خطوتين وبعدين رجعت وقفت تاني تبص ليه وتبص الناحية التانية
_اللبس عندك كتير في الدولاب بقولك جايلك مخصوص من آخر الدنيا فأكيد عامل حساب اليوم اللي هترجعي ليا فيه
وخلص كلامه بغمزة من عينيه، فاتحركت هي بتوتر لبست وخلصت، وبعدين أدهم دخل يزن ومدحت
+ ايه ي صاحبي مالك
_زي الفل ي غالي متقلقش
+مقلقش إزاي ده فيه واحدة كده رعبتني لا وقال ايه بتقول أنها مراتك 
خرجت في الوقت ده وسام من أوضة اللبس وقربت منهم
_مسك أدهم إيديها وباسها، طب ما هي مش مراتي بس ي صاحبي لا دي نور عيني اللي كان غايب عني من فترة وأخيرًا رجعلي من تاني
+اتحمحم مدحت بحرج ما أهو أصل
_لا أصل ولا فصل ي مدحت وسام عندي خط أحمر لو سمحت
+تمام ي صاحبي متأسف ي مدام وسام، ودلوقتي يلا ي صاحبي عشان نروح المستشفى
_لا أنا الحمد لله بقيت كويس جهزلي أنت بس طيارة يكش تكون خاصة عشان لازم نرجع مصر ع النهاردة بالليل ضروري وبعدها هروح لدكتور عثمان اللي متابع حالتي هناك
+اللي تشوفه ي صاحبي
★*********★
/ليه مقولتليش أنك تعبان
_يهمك تعرفي
/أكيد علي الأقل عشان مكنتش أعند معاك واديك الحقنة من غير مجادلة
_طيب واديكِ عرفتي هاااا ماذا بعد
/استفزها ببروده.. معملتش العملية ليه
_مالقتش متبرع وغير كده نسبة نجاح العملية مش كبيرة يدوبك خمسين في المية وكان فيه الأهم منها في الوقت ده
/مسكت ياقته بعصبية... ايه أهم من صحتك 
_أنتي
/أتوترت ورده حرك الجزء البسيط اللي حجمه ميتخطاش قبضة أيديها وفضل يدق كما لو كان طبول حرب بتحذر الناس من وقوع معركة مش هترحم حد للأسف
/لو مكنتش عملت اللي عملته مكنتش بعدت
_لو ادتيني فرصة افهمك أكيد مكناش هنوصل لهنا
/تفهمني ايه أنك حيو"ان بيمشي ورا هواها وبس
_أفهمك أنيي
وقطع كلامه لما يزن خبط ودخل رأسه
+أدخل
_أكيد
+حضرتك عامل ايه دلوقتي
_بخير طول ما أنت قدامي، وي ريت تاخد مامي وتروحوا ترتاحوا  عشان عندنا طريق طويل بالليل
+لااا احنا هنفضل معاك هنا مش كده ي ماما
/هزت رأسها ب اه ما هو أصل إزاي تبعد عنه بعد ما عرفت تعبه
أصل وكيف الحبيب يهون علي حبييه...🥺♥️
+أنا هقعد هنا لو حضرتك احتاجت حاجه قولي
_طب قرب لأني محتاج حاجه مهمة اووي
+قرب يزن منه.. نعم محتاج ايه
_شده لحضنه محتاج تنام في حضني ممكن
+بس حضرتك تعبان
_تعبي هيخف وأنت جاري ي عيون أبوك
نام يزن جمبه فعلًا وبعدين بص ليه
+حضنك دافئ أوي ي بابا
_شده أكتر علي حضنه 
/عيون وسام دمعت أنها حرمتهم من اللحظات الكتيرة اللي كانت ممكن تجمع ما بينهم وهما بشكلهم اللطيف ده
/غفيت من التعب مكانها
وبعد شوية وقت بتقلب لقت نفسها في حضن أدهم من ناحية اليمين ومن الناحية التانية يزن وحاطط رأسه علي رأسها وضامهم ليه كأنهم هيطيروا منه
_فتح عيونه علي أثر حركتها... في ايه
/ايه اللي جابني هنا
_كنت هتقعي ف قلبي اللي مبيفهمش قرر أنك تقعي في حضنه فجبتك هنا
/طب أبعد
_تؤ قلبي لسه مشبعش منك للأسف
/عيونها دمعت من الحنية اللي كانت مغلفة نبرته، ولأن كمان ملامحه وحشتها بشكل خلاها نفسها تفضل في حضنه العمر كله..... لازم أحضر الشنط الوقت أتأخر
_هز رأسه بتفهم وسابها تقوم، وبعد شوية وهي بتجيب الهدوم من الدولاب من الرف اللي فوق لقت اللي بيمد إيديه يجبهم
_تحبي أساعدك
/ايه قومك أنت لسه تعبان
_لا تعبي راح أول ما شفت لهفتكوا عليا 
/صوت عربية وقف قدام البيت راحت ناحية الشنط تقفلها... شكل صاحبك وصل
_شدها يتسند عليها سيبي الشنط مكانها وجهزي نفسك يلا وأنا هصحي يزن وننزل 
/والشنط
_مدحت هيجبهم 
وفعلًا قد كان، وركبوا الطيارة وبعد وقت مش قليل وصلوا أخيرًا مطار القاهرة ومن بعدها راحوا علي بيت مامت وسام
أمها بعياط هستيري... وساااام بقي كده ي بنتي توجعي قلبي عليكي كل السنين دي اخس عليكي اخس
وسام كانت فِ حالة مش قادرة أنها ترد كانت بس بتحضن أمها وخرجت من حضنها بعد وقت طويل.... وبشحتفه، يزن ي ماما
*ي روح قلب جدتك أنت
وفضلت تحضن فيه وتعيط أكتر وأكتر
_طب هندخل ولا هنفضل علي الباب ي خالتو، ولا نسيتوا أني تعبان ولا ايه
/مسحت وسام عيونها ولفت ليها حط إيديه علي كتفها وهي حاوطت خصره بدراعها ودخلته عشان يرتاح وبعد شوية خرجت لمامتها اللي مبعدتش يزن عن حضنها وعمالة تحكيله حاجات كتير عن مامته وباباه
/وحشتيني ي ماما
*بصت ليها بلوم وعتاب ومردتش
/ياااه لدرجاتي يزن واخدك مني، يزن ممكن تتدخل ل بابا عشان ميبقاش لوحده محتاجة تاتا في موضوع، وفعلًا يزن عمل كده
*أنتي فاكرة عشان حضنتك وعيطت أني سامحتك وكده عادي لا وألف لا إنما أعمل ايه في قلبي ابن الك*لب 
/جات تحضنها بعدت عنها
*لا ي وسام مش بعد اللي عملتيه
/عملته عملت ايه أنا الضحية في القصة ي ماما أنا اللي أنتوا كنتوا متفقين عليها أنا اللي اتد*بحت وانجرحت مش العكس 
*قامت وققت وضر*بتها بالقلم فوقي لنفسك ي وسام أنتي ناسية اللي عملتيه
/ايه اللي أنا عملته أنا مش فاهمة

/ي ماما ده أغتص*بني أنتي إزاي واقفة في صفه كده
*وقفت بعصببة وغضب واضح رفعت إيديها ضر"بتها بالقلم.... أخرسي مسمعش صوتك
/اتصدمت من رد فعلها وبصت ليها بدموع وبقوة مسحت عيونها.... طبعًا هستني منك ايه وأنتي بتردي عليه بكل د"م بارد وبتقوليله وايه يعني فيها ايه وكلمت بصراخ ، هستني منك اييييييه
بقلم دعاء زينة
*مسكتها من دراعها هزتها بع"نف... أنتي مش فاهمة ولا عارفة حاجه بس ماشي هحكيلك عشان خيالك ميفضلش يرسملك سينريوهات خايبة اسمعي ي ستي ساعة لما جه عندي بعد اللي حصل ما حصل 
فلاااااش باااك...🍒
_بدموع وانهيااار خلاص ي خالتي هتكرهني مستحيل تفكر تكمل معايا بعد اللي حصل
*أهدي ي أدهم وبطل عياط زي العيال وفهمني عشان مش فاهمة هتسيبك ليه أنت آخر مرة قولتلي أن الأمور ما بينكوا ماشية بشكل كويس وأنت حاسس إنها بدأت تحبك يبقي في ايه
_مسح عيونه وبدأ يتكلم إمبارح تعبت شوية والتعب كان بقاله فترة عندي بيروح ويجي ومكنتش بهتم، بس إمبارح كان زايد شويتين تلاتة صحابي ساعتها أصروا ياخدوني ونكشف حاولت افهمهم أنه شوية تعب وهيروح قالوا مفيش مانع لو اطمنا ورحت معاهم فعلًا لقيت أني عندي الكبد مصاب بعدوي وراثية للاسف، ساعتها كمل بشحتفه زي العيل الصغير وكمل... خرجت زي العيل التايهه من أمه وسط الزحمة ضعفت ي أمي ضعفت وشيطاني هيهألي أنها هتسبني لو عرفت مرضي وأنه ممكن يتنقل للطفل روحت زي المجنون عالبيت ووو
بقلم دعاء زينة
مقدرش يكمل، مجروح ، مكسوف، مصدوم من عملته
يعني ايه راجل ربنا مديه القوامة عن الست يوم ما يستخدمها يستخدمها عليها، يعني ايه لما أضعف مروحش أترمي في حضنها واحكيلها عن اللي وجعني وتخففي عني وتشيل معايا وخصوصًا أني متأكد أن في حاجه جواها ليا بدأت تكبر من يوم ما رمت نفسها في حضني تتحامي من صوت العربيات العالي، ورعد السما العاصي
إزاي ي أمي بدل ما أعمل حساب لكل ده أجي عليها وأحط حزني كله فيها، كان نفسي تكون في حضني راضية ي أمي مش مغصوبة بس بسس
وكمل نحيب بصوت عالي
*أدهم أجمد وفوووق اللي عملته مش حرام اه غلط بس مش حرام دي مراتك
_هتبعد عني
*مش هتبعد لو فهمتها بنتي جامدة اه مش هكدب بس قلبها أرق من النسمة فهمها اللي حصل وبالوقت كله هيعدي 
_خايف
*خوفك ده هيضيعها منك ي غبي أنت كده كده متجوزها وعارفة أنها مش زي اي بنت وتفكيرها كمان غير وقولت أنك هتسحمل وكفيل بيها صح ولا غلط
بقلم دعاء زينة
_مسح عيونه بقوة واتنهد بأمل أنها ممكن تسامحه واترمي في حضن خالته
*أهدي ي نور عيني أنت تعبان و وسام عمرها ما هتردد لحظة أنها تساندك وتقف جمبك حتي لو هتاخد وقت أكتر من اللازم عشان تسامحك 
باااااك..🍒
/بصدمة ايييه
*كنت فاكرة أني عارفاكي بس ي خسارة وألف خسارة طلعت معرفش اللي كفيت عليها عمري
_متحسنيش بالذنب اووي كده كل اللي قولتيه ده مش مبرر للي هو عمله أبدًا
*حتي لو قولتلك أنه كان ممكن يتعالج من غير ما يكون محتاج متبرع ولا حاجه بس بسبب حزنه علي جنابك جسمه مكنش بيستجيب للعلاج لأن الحالة النفسية اللي كان فيها بسببك كانت صفر، وأنه كمان حالته اتدهورت أخر سنتين وبقي ماشي بحقن مخدرة عشان يقدر يستحمل الوجع اللي بيصيبه فجأة، حتي لو عرفتي أنه كان زي المجنون اللي كان بيدور علي إبراة في كوم قش 
بقلم دعاء زينة
/سابتها ومشيت دخلت الاوضة ل أدهم لقته حاضن يزن وبيفرجه علي صور
_وهنا بقي كان يوم جوازنا ي سيدي أسعد يوم في حياة أبوك كلها لما الست اللي أتمناها من الدنيا اتكتب علي اسمه
/اتحمحمت بحرج وبصت ل أدهم وتاهت في عيونه وكلامه اللي كان لسه بيقوله ل يزن وبيتردد في ودانها
_وساااام
+قام يزن حرك مامته بهدوء... ماااااما بابا بيكلمك
/هااااا
+بابا كان بيحكيلي عنك 
/بصت ل أدهم بتوتر واضح.... أنت كويس
_اه الحمد لله
/طيب أنا برة لو احتاجت نادي
_شد إيديها وقربها منه وهمس في ودانها.... محتاجك جمبي ممكن
/همسه كان زي الشرارة اللي ولدت نور خيم علي ظلام عالمها اللي كانت فرضته علي نفسها وصوت ضربات قلبها بدأت تعلي وتسبب ضجيج وترهاا، همست بتخدر يزن 
بقلم دعاء زينة
_خرج من بدري وشدها وقعها في حضنه... عرفتي تربي راجل يعتمد عليه ي وسااام حقيقي علي أد حزني وقهرتي أنه كان بعيد عني كل السنين دي علي أد فخري بيه وبيكي أنك طلعت راجل رغم صغر سنه فاهم
/أنا عمري ما كرهته فيك ي أدهم والله
_شد علي حضنها عاارف
/أنت تعبان سبني عشان تعرف تنام وأنا هفضل جمبك متقلقش
_مش هيحصل تعبي العمر كله في قربك أنا أتمناه ي وسااام ولا اتمني ساعة راحة في بعدك، كان نفسي تديني فرصة أوضحلك غلطي كان كبير بس عقابك كان أكبر وأكبر من قوة تحملي
/ممكن تنسي اي حاجه لحد ما تعمل العملية ونطمن عليك
_تؤ مين مجنون هيضحي بحتة من جسمه لواحد ميعرفوش حتي لو عشان الفلوس، قربيني منك بس وبعدين نلاقي لكل حاجه حل
/اتعدلت خدته في حضنها وبدأت تحرك شعره براحة وتمتمت بهدوء... وأنا جمبك أرتاح عشان الصبح لازم نروح للدكتور
وبعد شوية لقت نفسه انتظم واتأكدت أنه نام، وبعد شوية راحت هي كمان في النوم من التعب
بقلم دعاء زينة
★*******★
صحيوا تاني يوم راحوا للدكتور، واللي أمر بحجز أدهم نظرًا لتدهور حالته الصحية ولحد ما يلاقوا متبرع
★*****★
& مبروك ي أدهم حظك حلو
_علي ايه ي عثمان خير
&لاقينا متبرع وأخيرًا
/بفرحة حقيقة بجد ي دكتور
&طبعًا ي مدام ودي حاجه فيها هزار أحب أقولك من دلوقتي هنبدء في تجهيزك وتأهيل المتبرع نفسيًا للعملية، ربنا يطمنا عليكوا أنتوا الاتنين عن إذنكوا
★******★
عدت الأيام و وسام ويزن جمب أدهم بيهتموا بيه
+بابا شد حيلك بقي وتعمل العملية وتقوم بسرعة عشان تقدملي أنت وماما في المدرسة
_بس كده عنيا، مالك ي وسام
/عوزاك تسامحني ي يزن   بقلم دعاء زينة
_قربها منه وطبع بوسة خفيقة علي باطن إيديها، ي ريت كان بإيدي أقسي عليكي وأنا مكنتش أتأخر ي وساام بس غصب عني قلبي أول ما شافك معرفش يعمل حاجه غير أنه ينبض بحبك وبس ورمي كل وعوده عرض الحائط كمان
/بس دول سنين عمرك اللي راحت وصحتك اللي اتدمرت
_غلطي بردوة مكنش هين وادينا اتعاقبنا، بس الأهم من كل ده أنك رجعتي ومش بس أنتي وحتة مني ومنك كمان
/عيونها دمعت ومسكت كف إيديه اللي حاضن كفها باسته
الباب خبط بقلم #دعاء_زينة
_مسح عيونها ونزل علي وشها النقاب وظبطه بحيث ميكونش فيه غير عيونها بس اللي باينه وهمس ليها أقولك علي سر
/اممم
_جدعة أنك لبستي النقاب عشان يعلم ربنا مكنتش مستحمل فكرة أن حد شايفك كدا عادي ومش عارف أنك ملكية خاصة ل قلبي
+احممم والله أبغي أقول إني هنا والباب بيخبط بس استحي ي والدي العزيز    بقلم دعاء زينة
ضحكوا الاتنين علي ابنهم، وسمحوا للي بيخبط بالدخول
&العملية هتنفذ بكرة الساعة عشرة الصبح ي أدهم جاهز
_أكيد، بس أسأل المتبرع مرة تانية لو واثق من قراره ولا لا ولو حب يتراجع متضغطش عليه
& متقلقش من ناحيته خالص
وسابهم وخرج
العشاء أذنت، وقام أدهم رغم تعبه اتوضي وأئم ب وسام ويزن وخالته واللي لسان كل واحد فيهم موقفش لحظة عن الدعاء ليه
بقلم #دعاء_زينة
★******★
تاني يوم الساعة عشرة كان بدأوا يعملوا العملية ل أدهم واللي استغرقت وقت طويل جدًا بس انتهت الحمدلله بنجاح العملية، فضل في الرعاية 48 ساعة وبعدها اتحول لغرفة عادية وبدأ يفوق فتح عيونه بشويش مش قادر يقاوم إضاءة الاوضة لقي خالته ومدحت ودكتور عثمان ويزن بس هي مش موجوده لف بعيونه تاني يتأكد من وشوش الناس اللي حواليه واتأكد أنها فعلاً مش موجوده غفي تاني من التعب، وتاني يوم الصبح كان فاق وبردوة مالقهاش 
_بتعب فين وساااام
خالته ويزن عيطوا بشكل هستيري
& للأسف ي أدهم........

_بعصبية فين مرااااتي محدش بيرد عليا ليه
& أهدي ي أدهم غلط علي صحتك اللي بتعمله ده
_حاول يتعدل الوجع شد عليه ونام تاني، اهااااا
جري عليه في الوقت ده يزن ومسك إيديه يطبطب عليها وبعدين مسح عرق أبوه الناتج من الجهد الشديد اللي بذله بالنسبة لواحد في حالته الصحية
بقلم دعاء زينة
+بابا ماما كانت مع حضرتك في العمليات
_بصدمة مصحوبة بتعب، تقصد ايه
&يقصد اللي فهمته ي أدهم المتبرع مكنش حد غير مراتك مدام وساام، الوحيدة بين كل الحالات اللي كانت متطابقة معاك
_حاول يتحرك مرة تانية بس الوجع كان أقوي واترمي علي السرير مرة تاني
&أدهم اي حركة تانية أنت المسئول عن اللي ممكن يحصلك سااامع، مراتك حبت تعبرلك عن اللي جواه ليكي بأنها تديك حتة منها، وبأمر الله تقوم بالسلامة، المشكلة كلها إن حصل ليها نز"يف غير محسوب خلاها فقدت دم ودخلت في غيبوبة بس إن شاء الله تقوم متقلقش، أتمني تخلي بالك من نفسك عشان لما تفوق تلاقيك واقف علي حيلك وده كان طلبها منك خد بالك 
بقلم دعاء زينة
_أتنهد بتعب وهو بيتمتم، مُصرة توجعي قلبي ي وسام لأمتي بس لأمتي ي رب رحمتك بقلبي والله ما بقي قادر يتحمل أكتر من كده
وبعدين قال بصوت ضعيف بس مسموع... هتفوق أمتي
&إن شاء الله متطولش ادعيلها ي أدهم ادعيلها عن إذنكم
وجه يخرج وقفه صوت أدهم مرة تانية
_عاوز أشوفها
&لما تتحسن وتنفذ التعليمات اللي هتتقالك
_اتنهد بيأس وبص ليزن بحزن وشاور ليه بإيديه يقرب منه، وفعلًا قرب منه وضمه ليه بهدوء ميعرفش بيطمنه ولا بيطمن نفسه
+بابا ماما قوية متخفش هتقوم ليا وليك بالسلامة أنا واثق في ربنا
بقلم دعاء زينة
★***********★
عدي يوم والتاني والتالت، وأيام كتير بدأ فيها جسم أدهم يتعرف علي العضو الغريب اللي اتزرع ليه ويتفاعل معاه، وكأنه عارف أنه حتة من جسم حبيبه فكيف يرفضه وهو اللي يتمني يسكنها جواه
مرّ حوالي شهرين وشوية، مفاقتش فيهم وسام، وكان فيهم أدهم ويزن علطول عندها، معظم الأيام كان بيروح يزن وخالته يرتاحوا ويرجع هو قدام باب اوضتها بعد ما ميعاد الزيارة ينتهي، ومهما يقنعوا فيه إن قعدته مالهاش لزمة مكنش بيستجيب (وده طبعاً تحت توصية من د/ عثمان المشرف علي حالته هو و وسام وكان بيتحايل عليه ياخد اوضة مجاورة وكان بيرفض بس لما لاقي الوقت زاد اضطر أسف أنه ياخد أوضة فعلًا)
ما هو علي الأقل لو مش هيكون وياااها يكفيه يكون جاارها..🥺♥️
بقلم دعاء زينة
★******★
_عثمان هي هتفوق ولا لا الموضوع زاد عن حده وطال
&أتعدل عثمان وقلع نضارته وسكت
_بعصبية أكبر هو أنا بكلم نفسي
& مبدئيًا مش بتكلم مع حد وهو متعصب وأنت مش اي حد ي أدهم أنت صاحبي وأخاف أرد عليك وأنت متعصب متفهمش كلامي فنخسر بعض، وخسارتك عندي مش هينة ي صاحبي
_اتنهد وقعد قدامه بتعب وهو بيفرك رقبته بإرهاق... في الغيبوبة بقالها أكتر من شهرين، أنا خايف ي عثمان خايف بعد مالقتها أفقدها
& أرد عليك بكلام يطمنك وأقولك هانت وشوية وهتفوق ولا ارد عليك ك دكتور 
_دكتور
&مراتك أتعرضت لنزيف مكنش هين ساعة العملية للأسف، وللأسف الأكبر فصيلة دمها مكنتش متوفرة تحت إيدينا في الوقت ده فاضطرينا نتواصل مع بنك الدم، او نشوف اي متبرع وعلي بال ماعملنا كده للأسف كانت فقدت دم كتير لأننا مكناش قادرين نسيطر علي النز"يف للأسف، فالمخ أختار أنه يتقوقع علي ذاته ويدخل في غيبوبة بسبب قلة الدم اللي كانت واصلة ليه وقد كان، عوضنا فقد الدم الحمدلله بس للاسف المخ لسه مستجبش مش عاوز اقلقك بس الموضوع ممكن يطول عن كده كمان وممكن نلاقيها فاقت دلوقتي او بعد ساعة محدش عارف بقلم دعاء زينة
_زفر بضيق وخرج بإهمال دخل ليها، قرب منها باس رأسها وقعد عالكرسي اللي قدام سريرها بتعب، ودموعه خدت مجراها علي وشه، جواه كلام كتير مش قادر يطلعه للأسف من كتمت صوته من العياط، غمض عينيه وميل رأسه علي الكرسي اللي قاعد عليه بيتضرع لربنا بصمت، عشان يحس بإيدين علي وشه بتمسح دموعه، فتح ومكنش غير يزن طبطب عليه وهو كمان بيعيط
+ماما وحشتني فتعالي نصلي ركعتين ل ربنا ونقوله يصيحها لينا
وقاموا يصلوا فعلًا...♥️
(حاجه قبل ما نكمل عود ابنك او بنتك من صغرهم أنهم يلجئوا لربنا في اي حاجة، ينسوا بيه مشاكلهم وحزنهم، يهربوا من اي حد واي حاجه ليه هو وبس..🥺♥️
جعلنا الله وإياكم له أقرب وأقرب...🍒)
بقلم دعاء زينة
★*********★
بعد يومين كان أدهم مع يزن بيقدم ليه في المدرسة، وجاله تليفون من عثمان، بيبلغوا فيه إن وسااام فاقت، بص حواليه بصدمة، مش مصدق، مش مدرك اللي أتقال، عينيه وقعت علي يزن شده ليه وشاله وجري بيه حرفيًا، وهو بيردد بصوت عالي ي ما أنت كريم ي رب ماما فاااقت ي يزن وسااام فاقت
الحمد لله أحمد ربنا ي يزن
+كان بيترج من أبوه وهو بيجري بيه، هحمده طبعًا ي بابا بس هدي حركتك شوية عشان تحمده كمان أني هبقي لسه عايش
_ضحك أدهم علي لماضة ابنه وهو بيقوله حااضر ي سيدي
وصلوا أخيرًا المستشفي، جري عليه هو ويزن حضنوها 
_طولتي علينا ي وسام طولتي اوووي بقلم دعاء زينة
/مكنتش عارفة أن حتة الكبدة اللي هديهلك هتعمل فيا كده
ضحكوا كلهم عليها، ووصلوا البيت بعد ما اطمنوا علي وسام واتاكدوا الحمد لله أنها بخير، أول ما دخلوا لقوا راجل قاعد في الصالون
~وسام معقول أنتي مش كنتي في غيبوبة
/ده حقيقي بس الحمدلله فوقت النهاردة ولسه واصلة حالًا وشك حلو
_همس ل وسام.... مين حلو الملامح اللي هخلي وشه الحلو ده شبه وش رجلي إن شاء الله
+ده أبو تغريد ي بابا
_كسبنا صلاة النبي صدق ياض عرفته كده، حد ينطق مين ده عشان منزعلش كلنا
/يزن قالك ابو تغريد
_مين تغريد دي يعني مش فاهم
بقلم دعاء زينة
=صوت رقيق وصغير خالص شد بنطلونه لتحت.... أنا ي عمووو
_نزل لمتسواها شالها ووقف تاني، أنتي مين بقي ي صغنن
=انا تغييد ي عموو
ضحكوا كلهم، وبصت وسام لأدهم
/ده أستاذ إدريس كان جاري في الإمارات وحركة شعر تغريد، وأبو الصغنن اللي أنت شايله ده، وبعدين بصت ل إدريس... بس حضرتك نزلت مصر أمتي وعرفت منين
~من تغريد اللي من ساعة ما عرفت أنك تعبانة وهي مصممة ننزل نطمن عليكي فأول ما عرفت اخدت إجازة ونزلت علطول طبعًا أنتي عارفة معزتك عندي
بقلم دعاء زينة
_قرب أدهم منها بتملك وحط إيديه علي كتفها بغيرة واضحة وعيون بتنطق أنها ملكية خاصة ليه... قصدك معزتها عند تغريد أصل معلش أنا مراتي محدش يعزها غيري
~طبعًا ي أستاذ مدام وسام عندي زي أختي وأكتر
_تمام بس مين بقي اللي عرفكوا وادي حضراتكوا العنوان
+رفع يزن إيديه أنا ي بابا كنت بكلم تغريد وقولتلها واديتها العنوان
بص أدهم ووسام لبعض نظرات ذات مغزي واضح للاتنين وضحكوا بخبث وهما بيبصوا لتغريد و يزن👀😂😂🤫
بقلم دعاء زينة
★**********★
بعد عشرين سنة....🍒
وسام واقفة وأدهم حاضنها من ضهرها
_ما تيجي نفكس ل فرح الواد اللي جوه ده ونمشي نجدد فرحنا احنا
/ضحكت جامده
_صوتك ي ست هتملي علينا الناس
/حبيبي ربنا يهديك ويلا ندخل الفرح عشان ابنك ما يبقاش لوحده
_ضحك ضحكة رجولية اللي زادت وسامته مع شعره الأبيض ولحيته السوداء اللي اتخلل فيها هي كمان الشعر الابيض، ربنا يصبرني بقي لحد ما الصداع ده يخلص
&ي عمنا هتفضل واقف عندك وابنك خلاص هيتزف اتحرك يابا خلينا نقف مع الواد اللي حيلتنا
_مخلفة ليا بلطجية ي حسبي الله ي وسام ي بنت أم وسام
&فيه حاجه ي والدي العزيز
_بقول نلحق الفرح يلا
وهما داخلين
_بس قفشتهم أنا خدي بالك من زمان قال وايه اديتها العنوان عشان تتطمن علي ماما عشان بتحبها زي مامتها الله يرحمها ابن ال....
/مالكش دعوة بأبوه أنا قولتلك اهووو
بقلم دعاء زينة
راحوا سلموا واتبسطوا والفرح مشي بهدوء وجهم ياخدوا صورة ليهم كلهم، كان أدهم ناقص فضلوا واقفين مستنينه
لحد ما جه خدوا الصورة
/كنت فين
_سليم ابن عثمان قال ايه بيطلب مني إيدي الزقردة اللي جمبك دي
/وقولتله ايه
_رفضت طبعًا 😌 بقي أنا حد ياخدها مني ولا يشاركني فيها ده مستحيل طبعًا، قال أتعب وأكبر عشان يجي ياخدها مني عالجاهز
$يعيش بابا يعيش، أنا أصلا حوار الجواز ده لو نلغيه ونرتاح كلنا هنعيش مبسوطين
بقلم دعاء زينة
_😂 أنا بقول كده بردوة وخصوصًا ليكي أنتي ي عين ابوكي
/بقولك ايه أنت وهي أنا بغير ثم انك هتفضل مخليها جمبي لا أنا عاوزة البيت يفضي ليا أنا وأنت
_احمم لا حيث كده نفكر في موضوع سليم ابن عثمان ده واد كويس جدًا خدي بالك😂😂😌
ضحكوا كلهم وكل واحد رجع بيته...♥️
تمت بحمد الله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-