رواية غرام العاصي وعشق القاسم كاملة جميع الفصول بقلم نور محمد

رواية غرام العاصي وعشق القاسم كاملة جميع الفصول بقلم نور محمد


رواية غرام العاصي وعشق القاسم كاملة جميع الفصول هى رواية من كتابة نور محمد رواية غرام العاصي وعشق القاسم كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية غرام العاصي وعشق القاسم كاملة جميع الفصول حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية غرام العاصي وعشق القاسم كاملة جميع الفصول

رواية غرام العاصي وعشق القاسم بقلم نور محمد

رواية غرام العاصي وعشق القاسم كاملة جميع الفصول

_انتي طالق 
تهندت براحه لما سمعت جمله تحريرها اخيرا اخدت شنطتها بدون كلمه واحده حتي وبصت على الباب الفله علشان تخرج بس وقفها صوته قبل خروجها 
_انتي رايحه فين 
بصت عليه بسخريه من سؤاله وقالت: حرجع لمكاني الاصلي ياعاصي بيه وبيئتي الاصليه 
خرجت قبل ماتسمع رده حتي وتوجهه للبوابه لقت عربيه فاخره داخله الفله بصت لصاحب العربيه بحزن وكسره لما لقته وقف فورا بعد ماشاف
شكلها وقال: غرام انتي رايحه فين وايه الشنطه دي 
نطقت غرام بحزن ودموع على حالها وحاله وقالت: انا راجعه لاصلي يابن ابويا وامي وعقبال لما ترجع انت كمان لعقلك ولأصلك يامصطفي 
خرجت فورا قبل مايوقفها مصطفي الي بص عليها بحزن لاني سبب قهرها وكسرتها دي دخل
الفله وعنيه بتطق شرار لعاصي وقال: دي الامانه الي حتحافظ عليها ياعاصي بيه دي الي قولتي انك بتحبها وحتحافظ عليها لاخر نفسك فيك ياعاصي 
بص عليه عاصي بحزن وندم على الي عمله وقال: صدقني لحظة غضب مني انا مش مصدق اني طلقتها يامصطفي انا بحبها وبحبها اوي كمان انا حاسس نفسي ديلوقتي شبه الطفل الي ضاع من مامته
خلص كلامه دموعه سبقته ليقترب منه مصطفي بشفقه وهو بيربت على ظهره: انا عارف قد ايه انت بتحبها بس هي ليسا منستش ياعاصي الي عملته انا فيها زمان انا كونت فاكر الزمن بينسي بس طلع الوجع الحقيقي مش بيتنسي وانا الي عملته كمان فيها زمان مش قليل 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند غرام بعد ماوصلت لبيتها في حارتها المتواضعه كانت علامات الجمود هي الي ظاهره على شكلها  ضربت الجرس وفتحت لها امها اول ماشافها خدها في حضنها بفرحه كبيره: غرام ياحبيبتي اخيرا قدرت اشوفك قدامي انا مش مصدقه عيني وحشتيني اوي اوي 
ضمتها غرام هي كمان بحب واشتياق: وانتي كمان وحشتيني اوي ياماما 
بعدت امها واخدتها للداخل  واخد شنطتها كمان وقالت: ها حصل اخيرا مش كده ياغرام 
ابتسمت غرام بآلم وقالت: ايوه ياماما خلاص اطلقت منه  
وعلى غير العاده حزن الامهات المصريات على طلاق بناتهن وقفت ام غرام بسعاده عارمه والقت زغروته عاليه رنت في البيت كله 
وقالت: الحمد لله يارب نحمده الي نجاكي منه يابنتي ومنه لله اخوكي السبب 
غرام بحزن: ماما لو سمحتي متدعيش عليه ده مهما كان ابنك واخويا برضو 
زينب ام غرام بغيظ: وانتي ليسا بتدافعي عنه ياغرام بعد الي عمله فيكي يابنتي ده مايستاهلش حتي تشفقي عليه ده كلب وانا ندمانه اني عندي ابن زيه 
غرام باعتراض: ياماما هو غلط وربنا يسامحه وانا مش زعلانه منه خلاص ربنا يهنيه بحياته الجديده
زينب بحزن على غرام: تمام يابنتي براحتك ادخلي غيري وانا ححطلك الاكل ياضنايا 
جرت غرام سريعا الي غرفتها التي اشتاقت لها كتير خرجت بعد قليلا وشعرت بدوخه كبيره ومحتش بنفسها غير مغمي عليها قبل ماتطلب النجده حتي من امها 
وزينب كانت في المطبخ قاعده بتحط الاكل بسعاده بس سمعت فجئه صوت حاجه بتقع خرجت بسرعه لقت بنتها مغمي عليها جرت بسرعه تلحقها ووو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عاصي كان في الفله في غرفه التمارين الخاصه بيه وهو بيتدرب بعنف بيعاقب نفسه على الي عمله من ساعه ازاي يبعد روحه عنه كده وهو عارف انه مش حيقدر يعيش من غيرها يوم واحد
زفر بضيق وهو بيصب غضبه كله في الكيس المعلق امامه وبيراجع الي حصل من شهر في غرفه نومه 
فلاش باك قبل شهر
عاصي بشك: ايه ده ياغرام حبوب ايه دي انتي تعبانه حبيبتي والا ايه 
غرام ببرود: لا دي حبوب منع الحمل 
عاضي بصدمه: نعم حبوب ايه..انتي مش عاوزه تخلفي مني  ياغرام 
غرام بكره: ايوه مش عاوزه اخلف منك لاني بكرهك ياعاصي وانت عارف ده كويس انت اشترتني بفلوسك لمزاجك بس يبقى مالكش الحق تتحكم في حياتي اكتر من كده 
اتعصب عاصي جدا منها وقرب مسك ايدها بعنف وهو بيحاول يتمالك اعصابه علشان ميعملش حاجه يندم عليها بعدين 
عاصي بغضب: مش عاوزه تخلفي مني علشان انا اشتريتك بفلوسي ياغرام انا كام مره اقولك اني بحبك وعمري مافكرت بطريقه دي ابدا انا حبيتك اكترت من نفسي وانتي كل الي في دماغك اني اشتريتك.. انا امتي حسستك بكده اصلا انا علطول بحسسك بحبي وهتمامي الكبير وهوسي بيكي بس الظاهر ان انتي ليسا الماضي في دماغك مش حيطلع ابدا 
بعد غرام ايده بعنف: ايوه الماضي ليسا في دماغي علشان انت السبب في كسرة فرحتي يوم كتب كتابي والا نسيت قولت ايه لاخويا علشان يجبرني اجوزك انت واسيب خطيبي فاكر و وكمان الا...
يتبع....

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بعد غرام ايده بعنف: ايوه الماضي ليسا في دماغي علشان انت السبب في كسرة فرحتي يوم كتب كتابي والا نسيت قولت ايه لاخويا علشان يجبرني اجوزك انت واسيب خطيبي فاكر
اتعصب عاصي اكتر فخرج وسابها علشان ميتهورش اكتر من كده 
باك 
عاصي بتعب وآلم في قلبه:ليه ياغرام ليه وصلتينا للحاله دي انتي عارفه اني مش حقدر اعيش من غيرك ليه حكمتي تبعدي عني وتسبيني منغير قلب ياغرامي كل ده علشان حبيتك اكتر من نفسي حتي صحيح الطريقه كانت غلط بس مكنش عندي حل تاني علشان مخسركيش من ايدي ليه حصل كده ليه 
انهار عاصي وهو بيردد بس ليه ليه 
دخل مصطفي وجرى عليه: عاصي مالك انت كويس اهدى كل حاجه حتتحل ان شاء الله صدقني 
عاصي بدموع: انا ليه كل حد احبه يبعد عني ويسبني لوحدي يامصطفي ليه 
تهند مصطفي: انا معاك ياعاصي ومش حيبسك اوعدك بكده 
عاصي بدموع اكتر: بس انا عاوز غرام ترجعلي يامصطفي صدقني انا بحبها اكتر من نفسي لدرجه اني بتنفس بوجودها جنبي مش قادر استحمل بعدها صدقني مش قادر 
مصطفي بحزن عليه: انا معاك وغرام حترجعلك تاني اوعدك هي زعلانه بس وحترجع علشان بتحبك كمان 
عاصي ببسمه وسط الدموع: بجد بتحبني يامصطفي انا فضلت كتير على الامل ده..وفجئه قام باصرار.. انا مش حيئس حروح اعتزر منها مره واتنين والف لغايه ماترجع ليا تاني 
مصطفي بتشجيع: هو ده عاصي صاحبي وانا حساعدك في كده كمان علشان ارجع اختي وامي ليا تاني 
وحسمو الامر على كده خلاص دقت ساعه الجد الان 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
وفي نفس الوقت في قصر الهلالي 
كانت تجلس وهي تمشط شعرها الطويل والاسود مثل الليل بعد يوم طويل ومتعب بس حست بحد حضنها ففزعت منه بخوف وقالت:عصام بيه انت بتعمل ايه هنا؟؟؟
ابتسم عصام بخبث:انا اجيت اتكلم معاكي ياعشق 
عشق بخوف منه:نعم تتكلم في ايه اخرج بره لو سمحت 
تراجعت عشق بخوف من نظرته الي كلها رغبه وخبث وهو بيتقدم منها 
عصام بخبث:عشق مالك انتي خايفه مني انا بحبك ياعشق وعاوزك وانا ياما قولت واتحيلت عليكي بس انتي برضو رفضتي 
عشق برعشه من الخوف:عصام بيه ارجوك اخرج بره كده غلط وو
لقت عصام فجئه مسكها من خسرها بقوه وهو بيقربها منه بعنف:مش انتي حتة خدامه هنا شايفه نفسها عليا انا.. انا عصام الي مفيش بنت تقوله لا فاهممه ياعشق 
عشق بدموع:ارجوك ابعد عني احسن حصوت وحلم عليك القصر كله 
عصام بضحك:صوتي ياعشق محدش حيلحقك مني النهاردا 
وقرب من وشها عاوز يقبلها غضب وفجئه صرخت عشق:اللحقووني ياقااااسم بيه اللحقني 
عصام حط ايده بسرعه على بوقها وقال بخوف:اخرسي يابت فورا اخرسي 
دمعت عين عشق لما لقت عصام ضربها كف قوي وقعت على الارض ونزل هو لمستوها بخبث 
عصام بخبث:انا حفرجك ازاي تقولي لعصام الهلالي لا ياخدامه 
مسكها من شعرها بقوه بس فجئه لقى الباب اتفتح بقوه ودخل قاسم بغضب شده من قدام عشق وضربه بلكمه قويه نزفت منها شفته 
قاسم بغضب:انت بتعمل ايه ياحيوان انت 
عصام بخوف وآلم:قا قاسم انا انا مش عملت حاجه دي هيه الي...
عشق كانت بتبكي وهي خلف قاسم وصوت عياطها عالي وده جنن قاسم اكتر فتقدم من عصام وجره لبره بقوه لغايه اوضته ورماه فيها 
قاسم بغضب حجيمي:انت مديت ايدك عليها مش كده ياعصام 
عصام هز راسه بمعني لا بخوف من شكل قاسم قدامه فقرب منه قاسم ومسك ايده بقوه وهو بيفتكر العلامه الحمره على خد عشق من كف عصام فعصر ايده بقوه وعصام بيضرخ لغايه ماكسرها ليه وبعد بعدها عنه بغضب 
قاسم بغضب وضيق:دي بس قرصه ودن علشان تبطل الوسا'خه الي في دمك دي 
عصام اتعصب منه ودموعه الي بتنزل من الألم وقال:اه انا لما اعمل كده بيبقى وسا'خه بس انت لا ياقاسم بيه 
قاسم قرب وضربه كف قوي:ايوه انا بعمل بس بارضى مش غصب ومع بنات شمال مش وحده محترمه يازباله ولو لقيتك تاني ياعصام قريب من عشق انا حكمل عليك وانت عارف ازاي 
وبص عليه بتحزير وخرج سابه وهو ماسك ايده بألم 
عصام بغل وحقد:ماشي ياقاسم فاكر اني معرفش انت بتعمل ايه معاها وليك انت حلال وانا حرام بس انا حاخذ الي عاوزه برضو اوعدك بكده 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عشق دخلت الحمام تاخد شور وهي منهاره طلعت بعد شويه وهي بتمسح شعرها بالفوطه لقته قاعد على السرير وبيبص عليها بخوف 
عشق بخضه:انت بتعمل ايه هنا ياقاسم بيه 
قرب قاسم منها ولمس خدها مكان العلامه بايده وقال:انت كويسه يعشق
عشق بتوهان من قربه:ايوه كويسه الحمد لله 
وفجئه لقته حضنها وقال:انا اسف على الي حصل ده ومش حيتكرر تاني اوعدك 
عشق حست قلبها حيطلع من مكانه من قربه كده وقالت بتوتر:انا كويسه ياقاسم بيه متخفش حصل خير 
بعد قاسم وهو بيبص على عينيها الخضراء بتوهان وقرب من شفايفها  وقبلها بحب وهي كانت متجاوبه معاه ووو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع...

وفي نفس الوقت كانت غرام عند الدكتوره بتفحصها 
زينب بخوف: خير يادكتوره بنتي كويسه مش كده 
ابتسمت الدكتوره وقالت: متقلقيش يامدام ده شئ طبيعي في حالتها الف مبروك المدام غرام حامل 
قامت غرام بفزعل وقالت: حا ايه حامل اذاي ده 
الدكتوره باستغراب: مالك يامدام غرام ايوه حامل وفي عشرين يوم كمان الف مبروك 
زينب بصدمه: الله يبارك فيكي يادكتوره ممكن اخدها دلوقتي ونمشي 
الدكتوره: تمام بس خدي بالك من منها لان الحمل مش مستقر واهم حاجه الحاله النفسيه يامدام 
غرام ليسا في صدمها فنطقت زينب بسرعه: حاضر يادكتوره عند اذنك 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي منزل غرام كانت زينب حتتجنن فعلا من الخبر وغرام حطت ايدها على بطنها بصدمه 
زينب:اذاي ده ياغرام مش بتاخدي حبوب يابنتي اذاي حصل ده 
غرام بصدمه:والله ياماما ماعرف اذاي حصل حتي انا ذيك كده مصدمه 
وفجئه افتكرت  الخناقه بينها وبين عاصي لما عرف الحقيقه ومعملش اي رد فعل ساعتها وبعد اسبوع كان عامل ليها عشاء رومانسي 
غرام بتذكر:ايوه مفيش غيره اليوم ده ياماما انا شربت عصير مع عاصي وبعدها محستش بنفسي غير تاني يوم
زينب بغضب:يبقى اكيد هو عمل كده قصد ياغرام لانه معملش اي رد فعل حتي بعد ماعرف يابنتي
غرام بغضب:بقى كده ياعاصي طيب انا حفرجك مين هي غرام 
زينب:طيب حنعمل ايه دلوقتي يابنتي 
غرام بحده:انا حنزل البيبي ده ياماما 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي اليوم الثاني في قصر الهلالي 
صحيت عشق وهي بتفرك عنيها بطفوله وبصت قدمها فجئه لقته خارج من الحمام وفي ايده فوطه بينشف شعره 
عشق بصدمه:قاسم بيه انت انت بتعمل ايه هنا؟؟
ابتسم قاسم بحب:مفيش اخدت شور بعد ماصحيت بس 
عشق بعد ماتذكرت الي حصل امبارح:يالهووي هو حصل ايه امبارح هنا بينا 
تقدم قاسم بهدووء:حصل الي المفروض يحصل من شهر ياعشقي 
عشق بصدمه:يعني هو هو حصل... 
قاسم ببتسامه:مالك ياعشق ياحبيبتي انتي مصدومه ليه كده ده طبيعي يحصل 
عشق بدموع:لا ده غلط مكانش المفروض يحصل كده لا 
قرب قاسم وحضنها بحب:اهدي ياقلبي مالك انتي مراتي ياعشق وده حقي الشرعي مش حرام 
عشق بدموع:بس انا خايفه ياقاسم حد يعرف من القصر وتحصل مشاكل 
قاسم:متخافيش مدام انا معاكي ياعشقي محدش يقدر يبعدني عنك ابدا 
ابتسمت عشق وقرب منها قاسم وقبلها بحب وبعد وهو بيبتسم ليها بعشق
عشق بحب:انا بحبك اوي 
قاسم بعشق:وانا بعشقك ياعشقي 
فجئه سمع قاسم صوت عالي في القصر بينادي عليه ففزع منه وجرى بسرعه لتحت ووو
يتبع..

اتفاجئت غرام بكف قوي نزل على وشها من زينب
زينب بغضب: انتي بتقولي ايه ياغرام تنزلي ابنك انتي اجننتي يابنتي 
غرام بدموع: لا مش اجننت ياماما بس ده لازم يحصل 
زينب: يحصل ايه ها تقتلي ابنك علشان مترجعيش لعاصي مش كده 
غرام: ايوه ياماما لانه حيربطني بيه العمر كله 
زينب بهدووء: اهدي يابنتي كده الاول وافهمي ده ابنك انتي كمان وحتندمي ياغرام عمرك كله لو عملتي كده 
غرام بدموع: عارفه ياماما عارفه بس انا خايفه يعرف عاصي وسعتها حيطالب ارجعله بسبب ابنه
زينب بتفكير: لا متقلقيش ياغرام انا حتصرف يابنتي ومحدش حيعرف بابنك ابدا حتي مصطفي اخوكي 
غرام: بس ياماما 
زينب بحده: انا قولت مستحيل فاهمه وابنك انا حربيه معاكي هنا وخلص النقاش 
غرام: حاضر ياماما 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي منزل اخر كان يجلس بحزن مثل عادته حتي دخلت اخته 
: محمد انت سمعت الي حصل 
محمد بعدم اهتمام  : خير يابسمه حصل ايه 
بسمه بفرحه: غرام رجعت تاني يامحمد انا شوفتها عند طنط زينب
قام محمد بسرعه وقال: انتي بتقولي ايه غرام رجعت طيب لوحدها والا جوزها معاها 
بسمه: لا لوحدها حتي انا شوفت معاها شنطه هدومها كمان 
محمد بفرحه: بجد طيب وسعي انا حروح اشوفها فورا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عاصي كان قاعد هو ومصطفي في عربيته تحت عماره غرام 
مصطفي: ها فهمت حتعمل ايه لما تدخل هناك 
عاصي: ايوه فهمت خلاص بس تفتكر حتوافق ترجعلي بعدها يامصطفي 
مصطفي: انت اعمل الي عليك وان شاء الله حتوافق انا عارف انها طيبه وبتحبك واكيد حتسامحك ياعاصي 
تهند عاصي: تمام انا حطلع ليها فورا ادعيلي 
مصطفي: ربنا معاك ياصاحبي 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند قاسم جرى لتحت بسرعه لقى عصام بيعيط ومامته حضناه وبباه واقف بغضب 
قاسم:خير يابابا انت كونت بتنادي عليا 
عماد بغضب:صحيح الي سمعته ده ياقاسم 
قاسم بعدم فهم:سمعت ايه يابابا وضح لو سمحت
عماد بعصبيه:انت الي عملت كده في اخوك ياقاسم 
بلع قاسم ريقه وقال:بصراحه يابابا الي حصل هو
عماد:الي حصل ايه عملت كده اه او لا ياقاسم 
قاسم:ايوه يابابا انا عملت كده 
تقدم منه عماد بغضب وضربه كف قوي قدام عصام الي شمت فيه ومامته الي شهقت بصدمه 
عماد:وانا من امتي علمتك تمد ايدك على اخوك كده ياقاسم ها 
قاسم بجمود:بابا انا عملت كده علشان هو غلط 
عماد:غلط في ايه علشان تضربه كده وتكسر ايده كمان ها انطق 
قاسم بتلعثم:اصل هو قرب من.. وسكت قاسم بعدها 
فقال عصام بشماته ودموع:ايوه قوله قربت من مين ياقاسم بيه علشان تعمل فيا كده  قوله 
قاسم بغضب:انت اخرس خالص احسن اجي اكمل عليك وا
نزل كف تاني اقوى على وش قاسم من عماد 
عماد بغضب:وكمان بتهدده وتعلي في صوتك قدامي ياقاسم ها انطق هو قرب من مين علشان تعمل كده فيه
:قرب مني انا يابيه 
بص قاسم والعيله كلها عليها بصدمه وو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند غرام طلعت بعد ماصلت فرضها وقعدت على التلفزيون بتشوف مسلسلها المفضل وفجئه رن جرس الباب 
زينب بانشغال:غرام افتحي الباب يابنتي 
غرام:بس ياماما مسلسلي حيضيع منه لو قومت
زينب بزعيق:قومي يابت فورا انا مشغوله 
غرام بضيق:يووه حاضر جايه اهو افتح 
راحت للباب علشان تفتحه وهي لابسه بجامه بيتي لونها نبيتي جميله عليها 
غرام:حاضر جايه اهو بالبس الطرحه بس 
لبست طرحه كبيره غطتها كلها وفتحت الباب نص فتحه تشوف مين فجئه انصدمت 
غرام بصدمه:انت...؟!!
يتبع.. 

غرام  بصدمه: انت..؟! 
: عامله ايه ياغرام
غرام بتوتر:انا كويسه الحمد لله يامحمد 
محمد ببسمه:طيب ممكن اتكلم معاكي شويه 
زينب من الداخل:في ايه ياغرام مين ده؟
غرام:ده محمد ياماما ابن طنط هدى
زينب بترحاب:اهلا يابني اتفضل جوه 
محمد:يزيد فضلك ياطنط 
دخل محمد وغرام جرت على اوضتها تغير هدومها وطلعت تاني في الصالون 
زينب:عامله ايه مامتك يامحمد وبسمه اختك 
محمد:كويسين ياطنط الحمد لله وانتي وغرام عاملين ايه 
زينب:الحمد لله يابني كله قسمه ونصيب والحمد لله غرام رجعتلي تاني 
محمد بفرحه:يعني اطلقت ياطنط مش كده 
زينب بهدووء:ايوه الحمد لله خلصت منه 
محمد:الحمد لله ياطنط طيب انا بدون مقدمات عاوز طلب منك طلب 
زينب ببسمه:اتفضل يابني طبعا 
محمد:انا بصراحه ليسا بحب غرام ياطنط وعاوزها حتي بعد الي حصل ده فانا طالب ايدها منك بعد عدتها ماتخلص ايه رأيك 
بصت عليه زينب بسعاده لانه خطيب بنتها السابق الي اتكسرت فرحته يوم كتب كتابه وغرام واقفه مصدومه منه ومش قادره ترد 
زينب:انا يابني بصراحه كده مو...
:انت جاي تطلب ايد مراتي ياحيوان 
زينب وغرام بصدمه:عاصي..؟!!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت في قصر الهلالي 
: قرب مني انا يابيه 
بص قاسم والعيله كلها عليها بصدمه 
مامه قاسم بصدمه:انتي ياعشق..!!
عشق بدموع:ايوه ياهانم  وقاسم بيه عمل كده علشاني انا هو مالهوش زنب 
عماد بغضب:بقى ضربت اخوك ياقاسم علشان حتت خدامه متساويش 
قاسم بضيق من كلام بباه:بابا لو سمحت متقولش عليها كده تاني 
عماد بسخريه:ومقولش عليها ليه ها دي خدامه هنا وهي دي الحقيقه ياقاسم بيه 
عصام بشامته:ايوه بابا عنده حق وعلفكره هي السبب مش انا 
عشق دموعها نزلت وفضلت ساكته مردتش وده عصب قاسم اكتر قدامهم 
قاسم بغضب لعصام: عصام لو سمعتك بتجيب سيرتها تاني انا مش حكسر ايدك بس وحقطع لسانك كمان 
عماد بعصبيه:انت بتهدده تاني قدامي ياقاسم الظاهر قعدت البنت دي هنا حتغيرك علينا 
مامه قاسم: قصدك ايه ياعماد وهي زنبها ايه بس 
عماد بحده: زنبها بتفرق بين اولادي هنا البنت دي حتخرج فورا من قصري
قاسم بصدمه: انت بتقول ايه يابابا بقى بتسيب المجرم وعاوز تطرد الضحيه علشان ابنك بس 
عماد بصرامه: انا قولت الي عندي البنت دي النهاردا تخرج من قصري وانتهى النقاش هنا 
قاسم بص على عماد بصدمه وغضب وعصام بيبص على عشق وقاسم بشماته 
عشق بدموع: يابيه عماد ارجوك متعملش كده انا معندييش مكان تاني اقعد فيه والله 
زقها عماد ووقعت على الارض: ودي مش مشكلتي انا الخرابه الي اجيتي منها ترجعي ليها تاني فاهمه
جرى قاسم على عشق بحزن عليها وغضب من بباه: بابا عشق مش حتسيب القصر  هنا ابدا 
عماد بسخريه: وده ليه بقى ياقاسم بيه 
قاسم بتحدي وغضب: علشان هي تبقى مرات...وو
يتبع..

زينب وغرام بصدمه: عاصي..؟! 
عاصي بغضب: ايوه عاصي ياحماتي وزوجك كمان ياغرام هانم 
غرام ببرود: ده كان زمان ياعاصي بيه دلوقتي طليقي بس  
عاصي: غرام خدي بالك من كلامك قدامي 
زينب بتحدي: وتاخد بالها ليه ها اتفضل بره انت مش مرحب بيك هنا ياعاصي بيه 
عاصي بغضب: حماتي انا اجيت اتكلم مع غرام ومش حمشي غير لما اتكلم معها 
غرام: وانا مش عاوزه اتكلم معاك تاني اتفضل منغير مطرود من هنا 
محمد : ايوه اتفضل كفايه كده وسيبها في حالها بقى 
عاصي: وانت مين علشان تتدخل بينا اصلا اخرج بره فورا 
محمد ببرود: انا ابقى خطيب غرام من دلوقتي وبعد ثلاث شهور حبقى جوزها كمان 
عاصي مقدرش يستحمل كلامه ده مسك فيه وضربه بقوه وزينب وغرام بتحاول تبعده عنه لغايه مازق عاصي غرام بالغلط على الارض وقعت بالم في بطنها 
غرام وهي حاطه ايدها على بطنها بألم: ااااااه 
اتنفض كلهم على صوتها وجرى عاصي  اول واحد عليها 
عاصي بخوف: انتي كويسه ياغرام مالك ياحبيبتي انا اسف مقصدش والله 
غرام بصت عليه بدموع وخوف وفجئه زقته زينب بعيد عنها: ابعد عنها بقى كفايه الي عملته في بنتي لغايه دلوقتي 
قام عاصي بحزن: ياحماتي انا بس والله 
زينب بمقاطعه: اخرج بره فورا بره 
بص عاصي على غرام بحزن ولف يطلع من البيت بس وقف على صوته 
محمد بستفزاز: تستاهل اخرج بره وياريت مترجعش هنا تاني لو عندك كرامه بصحيح 
بص عليه عاصي بغضب اكبر وضيق ومسكه تاني بقوه ووجه ليه لكمات كتير لدرجه محمد كان حيموت في ايده لولا مصطفي الي طلع ولحقه من ايده في اللحظه الاخيره 
مصطفي: اهدى ياعاصي خلاص حيموت في ايدك كده اهدى 
عاصي بغضب: سيبني يامصطفي عليه ده عاوز يتقدم لمراتي وانا ليسا عايش والله لاطلع بروحه لو مبعدش عنها  
زينب بصراخ وخوف على غرام الي منهاره في حضنها: كفايه كده بقى حرام عليكم انتو الاتنين اخرجو بره ياله 
مصطفي بهدووء وندم: ياماما انا اسف صدقيني  انا ندمت اوي وو
زينب بغضب: اخرج بره انت وصاحبك الجديد ده انت مش ابني والا هو زوج بنتي ومش عاوزه اشوفكم تاني
تنهد مصطفي بحزن: تمام تعالي ياعاصي مش حينفع التفاهم معاهم دلوقتي 
خرج مصطفي ومعاه عاصي الي بيبص علي غرام بحزن وألم وزينب بتبص على محمد الي قام بتعب شديد وغرام بنتها  الي صرخت فجئه 
غرام وهي حاطه ايدها على بطنها بألم وصراخ: اااااه ماما الحقيني ارجووكي اااااه 
زينب برعب على بنتها: غرام مالك ياحبيبتي مالك يامحمد الحقني بسرعه
بص محمد بصدمه على غرام وجرى عليها بخوف وو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند قاسم وعشق
قاسم بتحدي وغضب: علشان هي تبقى مر..  
عشق بمقاطعه وخوف على قاسم من غضب
بباه:انا حمشي ياعماد بيه زي ماطلب 
عماد:يبقى احسن نص ساعه ومالقكيش في القصر فاهمه 
هزت عشق رأسها بدموع وبص عليها قاسم بصدمه وعصام بانتصار لان ده الي كان عاوزه يحصل 
قاسم بصدمه:انتي بتقولي ايه ياعشق انا مستحيل اسمحلك تخرجي من هنا ده بيتك انتي كمان 
عشق بهمس:ارجوك اهدى ياقاسم ده الافضل لينا وباذن الله انا حلاقي مكان كويس متقلقش
عصام بغيظ: ايه ياست عشق حفضلي كده كتير قدام قاسم والا ايه 
عشق: لا انا حقوم فورا ياعصام بيه 
قامت عشق تحت نظرات عصام الشامته ونظرات قاسم الغاضبه لعصام 
قاسم بغضب: صدقني حتندم اوي ياعصام على الي حصل ده 
عصام ببرود:الله وانا عملت ايه بس ياقاسم بيه  
خلص جملته وبص عليه قاسم بغضب وسابه 
وعند عشق كانت في غرفتها وهي بتلم هدوومها ودموعها بتنزل بغزاره 
عشق بضياع:انا حروح فين دلوقتي بس ياربي معندييش غير بيت جوز ماما الله يرحمها وده بيكرهني اوي طيب حروح فين بس دلوقتي انا 
خلصت ولمت هدوومها كلها وخرجت من القصر وقفت تشوف تاكسي وفعلا وقف ليها واحد وركبت فيه 
عشق بحزن:ممكن تطلع يسطا على عنوان ده..
مدت ايدها بالورقه العنوان فجئه حست بايده بتمسك ايدها بطريقه غربيه اتنفضت منه لما لف وشه ليها 
عشق بصدمه:انت...؟!
يتبع...

وبعد ساعه في المشفى كانت الدكتوره بتفحص غرام وهي فاقده الوعي 
محمد بخوف: خير يادكتوره هي كويسه مش كده 
الدكتوره: انت تبقى زوجها مش كده ياستاذ 
زينب بتسرع: لا يادكتوره هو جارها بس 
الدكتوره بتفهم: تمام بس انا حزرتكم قبل كده يامدام الضغط النفسي غلط علشان الحمل مش مستقر ولازم تاخد بالها اكتر من كده 
محمد بصدمه: حمل هي حامل؟!! 
زينب: شكرا يادكتوره طيب هي كويسه وابنها كمان كويس
الدكتوره: الحمد لله المره دي عدت على خير وانا كتبتلها على مثبتات وادويه لازم تمشي عليا علشان ميحصلش إجهاض لاقدر الله وتتعب 
زينب: تمام يادكتوره حننفذ ده بالحرف ان شاء الله  طيب هي حتفوق امتي كده 
الدكتوره: بعد شويه كده انا ادتها حقنه مسكن علشان ترتاح بس عند اذنكم دلوقتي وبالشفى ان شاء الله 
خرجت الدكتوره ومحمد ليسا في صدمته مش مصدق الي سمعه ده 
محمد بصدمه: هي حامل صحيح ياطنط زينب 
زينب بحزن: ايوه يابني وعرفنا ده امبارح بس وخايفين عاصي كمان يعرف 
محمد باصرار: لا متخافيش ياطنط انا مستحيل اسمحله يقرب منها تاني 
زينب: تسلم يابني بس حنعمل ايه لو عرف 
محمد بتخطيط: متقلقيش احنا حنخبي بس فتره الحمل ثلاث شهور العده بتاعتها وبعدها انا حكتب عليا ومش حيتكشف حاجه 
زينب بحزن وتانيب ضمير: بس انا ضميري مانبني يابني هو مهما كان ابنه وكده بنحرمه منه كمان 
محمد: المهم عندي غرام ياطنط وانا بحبها وحعمل اي حاجه ليها حتي ابنها حعتبره ابني كمان 
زينب: مش عارفه الي بنعمله ده الصح او لا بس المهم عندي بنتي تكون كويسه 
محمد بخبث: متقلقيش ياطنط احنا بنعمل الصح اكيد واوعدك غرام معايا حتبقى سعيده جدا 
تهندت زينب:ان شاء الله يابني 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عاصي 
مصطفي بضيق:طيب ممكن تهدى بقى علشان نعرف نفكر كويس 
عاصي بغضب:اهدى ايه انت مش شوفت الولد الملزق ده عندها بيقول ايه 
مصطفي:شوفته ياعاصي بس مش كده انت عارف ماما دماغها ناشفه مش بطريقة دي تتحل الامور افهم
عاضي بجنون:افهم ايه يامصطفي ده عاوز يجوز مراتي حبيبتي غرام وانت بتقولي افهم انا حطربق الدنيا على دماغه لو مبعدش عنها باذوق يامصطفي انا بقولك اهو 
مصطفي بتعب:طيب انا حسيبك تهدي دلوقتي وبعدين نكمل كلامنا سوى 
خرج مصطفي وترك عاصي يجلس بغضب وتعب وهو بيفتكر اول مره شاف فيها معزبه قلبه غرام العاصي 
فلاش باك قبل سنه
كان عاصي يجلس على كرسيه في شركته وامامه مصطفي موظف الحسابات 
عاصي بحده:ايه ده يامصطفي الحسابات دي مش مظبوطه 
مصطفي بخوف:انا اسف ياعاصي بيه والله كونت مضغوط اوي الفتره دي اصل عقبال عندك اختي حتتجوز 
عاصي بضيق:وانا مالي يامصطفي انا اهم حاجه عندي الشغل ولو مش قدره اسلمه لحد غيرك 
مصطفي:انا اسف والله مش حتتكر تاني ابدا والله وا
فجئه قاطع كلامه دخول بنت بسدال طويل جميل وبشره بيضاء صافيه وعينان عسليه جميله وخمار يغطي وجهها كالملائكه 
غرام بغضب وضيق:وسعي كده يعني ايه مقدرش اشوفه انا محتاجاه ضروري مش حتأخرا بقولك 
رفع عاصي نظره ليها بصدمه واعجاب وقال:سبيها ياسهى وروحي شوفي شغلك انتي 
غرام بتجاهل لعاصي:ديشا انا اسفه اني اجيت كده بس محتاجه منك فلوس ضروري جهازي ناقص وانت عارف فرحي قرب وكده 
مصطفي بغضب لغرام:انت بتعملي ايه هنا يامتخلفه حترفد كده بسببك ياشيخه منك لله 
غرام بغباء:في ايه ياديشا ماما مش معاها فلوس وقالت ليا اروح اجيب منك انت هات بقى بسرعه 
مصطفي دخل ايده في جيبه وطلع فلوس بسرعه:خدي وامشي بسرعه بقى من هنا المدير قدامي اهو ياهبله 
غرام بصت على عاصي من خلف مصطفي بغباء:ده مديرك انا فكرته ممثل والله من شكله الحلو ده 
اعتدل عاصي بفخر بعد ماسمعها وقرب منهم:ايه يامصطفي مش حتعرفنا بالأنسه والا ايه 
بلع مصطفي ريقه وقال:اه طبعا ياعاصي بيه دي غرام اختي الصغيره الي حكتلك عنها 
عاصي باعجاب ومد ايده ليها:اهلا ياأنسه غرام انا اتشرفت بيكي 
سلمت عليه غرام ببسمه:وانا اكتر يابيه والله بس عن اذنك بقى مشغوله سلام ياديشا 
رحلت غرام وعاصي عينيه معلقه عليها باعجاب واضح 
مصطفي باحراج:احم انا اسف ياعاصي بيه على طريقه اختي دي بس هي هبله شويه والله
عاصي:لا عادي محصلش حاجه اتفضل الملف راجعه تاني ودي اخر مره فاهم يامصطفي 
اخد مصطفي الملف بخوف:حا حاضر ياعاصي بيه عن اذنك 
خرج مصطفي من المكتب ورجع عاصي مكانه وعقله ليسا معلق مع غرام الي اغرم بيها فعلا من اول نظره وقلبه بقى بينبص بعنف وهو بيتذكرها قدامه 
باك 
فاق عاصي وتهند باشتياق لحبيبته غرام الي خطفت قلبه من اول نظره وفجأة اجاه مكالمه غيرت ملامحه كلها فخرج للبلاكونه يرد عليها وو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عشق في العرابيه ليسا 
عشق بصدمه:انت...؟!!
قاسم ببتسامه:وحشتك مش كده ياعشقي 
تهندت عشق براحه:ياشيخ خضتني والله حد يعمل كده 
قاسم:اصل مهانش عليا اسيبك محتاره تروحي فين وانا موجود 
عشق:قصدك ايه ياقاسم؟!!
قاسم بحب:حتشوفي دلوقتي ياعشق القاسم بعنيكي 
حرك قاسم السياره لمكان اخر وبعد عشره دقائق وصل لشقه في عماره كبيره انزل عشق ودخلا سوى اليها 
عشق باعجاب:الله ياقاسم دي حلوه اوي اوي 
قاسم ببتسامه:عجبيتك مش كده ياحبيبتي دي بقى شقتك من دلوقتي 
عشق بصدمه:انت بتتكلم بجد ياقاسم 
قاسم بعشق وهو يحيطوجهها بيديه:ايوه ياقلب قاسم 
حضتنه عشق بحب وقالت:انا بحبك اوي ياقاسم 
بادلها قاسم الحضن وقال:وانا بعشق ياعشق القاسم 
ابتعد ثم اخدها لغرفه النوم بالشقه واقترب منها بحب وهو بيبص لشفتيها عن قرب ثم قبلها بهيام وذهبو الي عالم عشق القاسم سويا 
وبعد ساعتين رفعت عشق رأسها من حضن قاسم بحب وقبلته في خده وقالت:قاسم انت متاكد ان محدش يعرف بالمكان ده غيرك انت بس 
نظر لها قاسم بحب وهيام:ايوه ياحبيبتي محدش يعرف غيري متقلقيش كده وا
قاطعه كلامه طرق الباب بقوه لتنتفض عشق بخوف
عشق بخوف:اتقفشنا والا ايه 
قاسم بضحك عليها:في ايه ياعشق هو انا شاقطك ياماما انا زوجك متخافيش كده حقوم اشوف مين خليكي هنا
عشق:تمام وخد بالك من نفسك ماشي 
قاسم:هو انا طالع احارب اهدي ياحبيبتي كده ودخلي خدي شور ماشي 
هز عشق رأسها وقامت دخلت الحمام وقاسم طلع يشوف مين وفجئه سمعت عشق صوت عالي من بره فانصدمت لما لبست بسرعه وقربت من الباب تشوف مين بس طلع....

وعلى الناحيه التانيه رجعت غرام البيت بتعب وهي بتسندها امها وبعدها استئزن محمد بعد ماطمن عليها 
زينب بقلق: انتي كويسه دلوقتي ياحبيبتي 
ابتسمت غرام:الحمد لله ياماما متقلقيش انا كويسه عل..
سكتت غرام فجأة على صوت خبط على الباب عالي فطلعت زينب تشوف مين 
زينب بتوتر:اهلا ياعزيز نورت اتفضل 
عزيز:يزيد فضلك ياام غرام عامله ايه انتي وغرام بنتك صحيح سمعت انها رجعت مش كده 
زينب:الحمد لله ياعزيز وايوه رجعت ليا نحمد ربنا على كده 
عزيز:طيب تمام بس انا اجيت اسئل على الايجار ياام غرام علشان اتأخر اوي وانتي عارفه الدنيا بقت صعبه اذاي 
زينب بقلق:عارفه ياخويا والله بس زي مانت شايف انا مش معايا دلوقتي حاجه والله وا
عزيز بمقاطعه:انا اسف يا ام غرام بس مينفعش اصبر تاني والله علشان..
خرجت غرام بعد ماسمعت كلامهم سوى:عامل ايه ياعم عزيز 
عزيز:الحمد لله يابنتي وانتي عامله ايه 
غرام بتعب:الحمد لله ياعم عزيز بس انا سمعتك انت وماما بتتكلمو على الإيجار مش كده 
عزيز:ايوه يابنتي بصراحه مامتك ليها ثلاث شهور مدفعتش حاجه وده الشهر الرابع وانا صبرت عليها كتير بس مش حقدر اصبر تاني بعد الشهر ده وحطر اطلعكم من الشقه لان كده كتير عليا 
غرام بتفهم:تمام ياعم عزيز متقلقش ان شاء الله اخر الشهر ده فلوسك كلها حتكون عند كامله باذن الله 
عزيز:تمام يابنتي انا واثق فيكي عن اذنك ياام غرام 
خرج عزيز وقربت زينب من بنتها بقلق
وقالت:غرام انتي ايه الي قولتيه لعزيز ده  منين حنجيب الفلوس دي كلها ده معاش بباكي يادوب بيكفي الاكل والشرب دلوقتي يابنتي 
غرام بيقين:حتتحل ان شاء الله ياماما وانا من بكره حطلع ادور على شغل متقلقيش انتي بس
زينب بخوف عليها:نعم شغل ايه ياغرام انتي ليسا تعبانه والدكتوره منبهه علينا يابنتي لا مش حتطلعي بره البيت ده انا بقولك اهو 
قربت غرام ومسكت ايد زينب بطمئنان:متخافيش ياست الكل انا بقيت كويسه الحمد لله وربنا معانا كمان وان شاء الله حكون بخير ياماما 
ابتسمت زينب بفخر بنتها الصغيره:ربنا يحميكي دايما يابنتي ويوقف في طريقك ولاد الحلال 
غرام وهي بترفع ايديها لفوق في الدعاء:اميين يارب 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عشق 
فتحت عشق الباب نص فتحه تشوف مين بس انصدمت 
عشق بصدمه:عمو سعيد 
وفي الخارج كان قاسم واقف قدام سعيد بضيق منه وقال:خير مين حضرتك واذاي تدخل كده هي وكاله بدون بواب والا ايه 
سعيد ببرود:انا ابقى زوج ام الهانم الي جوه دي الي مقضي'ها معاك يامحترم 
قاسم بعصبيه:احترم نفسك ياحيوان انت وانت لولا في بيتي انا كونت فرجتك اذاي تقول عليها كده 
سعيد :ماطبعا حتدافع عنها مش بقت عشيق'تك وهي عامله قدام الكل محترمه 
قاسم اتعصب اوي منه فمسك فيه ضرب وعشق دموعها نزلت على كلام سعيد بس اتخضت لما لقت قاسم بيضربه بقوه فجرت عليه بخوف 
عشق بدموع وخوف:قاسم سيبه خلاص حيموت في ايدك كده سيبه 
بس قاسم كان بيضربه بغل وغضب ومش حاسس بحد تاني 
فصرخت فيه عشق:قاسم والنبي سيبه خلاص وحياتي عندك حيموت كده في ايدك سيبه 
وبعد ما سمع قاسم كلامها ده هدي شويه وبعد عنه وهو بيزفر بضيق 
قاسم بغضب:قول الحمد لله انها نجدتك من ايدي او كنت حموتك على كلامك ده عليها 
قام سعيد بألم ووشه كله بينزف وبص عليه بغضب وعلى عشق كمان بغيظ 
سعيد بتعب وخوف:تمام بس والله لافرجك على الي عملته ده وبص على عشق وكمل وانتي كمان حعرف اربيكي من اول وجديد تاني ياست عشق  
وسابهم وخرج فرمت عشق نفسها في حضن قاسم وهي بتعيط ومنهاره بخوف 
قاسم بهدووء وهو بيمسح على شعرها:اهدي ياحبيبتي خلاص متخافيش منه وانا موجود معاكي انا حعرف ادفعه تمن الي قاله ده كويس 
بعدت عشق بدموع:لا خلاص ياقاسم سيبه والنبي انا خايفه عليك ومش عاوزه اخسرك ابدا 
قرب قاسم ومسح دموعها وقبلها في خدها بحب:متخافيش ياقلب قاسم انا مفيش حد يقدر يعمل معايا حاجه ابدا او يبعدني عنك 
ابتسمت عشق بحب:انا بحبك اوي ياقاسم 
قاسم بعشق:وانا بموت فيكي ياعشق القاسم طيب تعالي بقى علشان نفطر مع بعض وتكمل شغلنا سوى 
غمز لها قاسم فإحمر وشه عشق وراحت معاه المطبخ يحضرو الفطار سوى 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتاني يوم وعند عاصي في شركته كان يجلس يراجع ملف الصفقه الاخيره له من هذا الشهر على دخول مصطفي له 
مصطفي:عاصي في ملف مهم لازم تمضي عليه فورا 
نظر له عاصي:ملف ايه ده يامصطفي 
قدم مصطفي الملف له وقال:دي شركه كبيره ومشهوره اوي في مصر وانا قدمت ليهم المشروع الاخير بتاعنا ووافقو ينضمو كمان فلازم تمضي  فورا علشان في منافسين كتير على الشركه دي  
اخد عاصي منه الملف وفتحه لتتبدل ملامحه لضيق ثم راماه على الارض بغضب وقال:العرض ده مستحيل اقبل بيه يامصطفي مدام مع الشركه دي 
مصطفي اخد الملف من الارض بصدمه لانه عارف عاصي اهم حاجه عنده ان يكسب صفقات مربحه زي دي دايما فقال:في ايه ياعاصي ومالها الشركه دي انت اول مره تعمل كده في الشغل مالك في ايه 
نهض عاصي بعصبيه:انا حر في شغلي يامصطفي والشركه دي على جثتي اتفق معاها تمام وخلص النقاش هنا اتفضل شوف شغلك 
بص عليه مصطفي بضيق وعدم فهم وتوجهه للباب بس وقف فجئه على صوت فونه برقم هو عارفه كويس ففتح بسرعه عليه 
مصطفي بخوف:في ايه حصل حاجه هي كويسه 
شخص الاخر على الفون:الحق ياباشا دي بتموت وانا اتصلت على الدكتور  ياجي بسرعه بس مش عارف اعمل ايه دلوقتي في حالتها دي 
مصطفي بصدمه:اييه طيب انا حاجي فورا خد بالك منها انا مسافه السكه بس 
قفل مصطفي معاه وفتح الباب بخوف بس وقف على صوت عاصي 
عاصي بعدم فهم:في ايه يامصطفي كونت بتتكلم على مين 
مصطفي بتوتر وخوف:مفيش ياعاصي ده مشكله في الشغل حصلت بس عن ازنك دلوقتي سلام
خرج بسرعه البرق قبل ماعاصي يرد عليه حتي وعاصي قعد تاني بعدم فهم 
عاصي بتفكير :ياترى مخبي عليا ايه يامصطفي انت كمان 
يتبع..

وفي نفس الوقت عند غرام جهزت نفسها بعد ماصلت فرضها علشان تروح لشركه الي قدمت عليها امبارح على النت بسعاده 
غرام ببسمه: ماما انا حخرج اشوف الشغل بقى عاوزه حاجه ياحبيبتي 
اجت زينب على صوتها وقالت: ماشي ياحبيبتي بس  انتي اخدتي العلاج مش كده ياغرام 
غرام قربت وقبلت ايدها وقالت: ايوه ياست الكل متقلقيش انتي بس ادعيلي اتقبل بس في الوظيفه دي ياماما 
قربت زينب وقبلت جبينها بحب: ربنا يوقف في طريقك ولاد الحلال يابنت بطني وتتوفقي ديما ياحبيبتي 
غرام ببسمه: امين يارب ياماما عن ازنك بقى علشان حتأخر كده 
زينب: تمام وخدي بالك من نفسك كويس ياغرام 
خرجت غرام من المنزل وهي تقول: حاضر ياست الكل 
وبعد ساعه وصلت غرام لشركه وعلى وشهها علام التفائل وقالت: استعنى على الشقى بالله يارب وفقني يارب
دخلت وتوجهه لمكان الاستقبال ثم قالت:اسلام عليكم حضرتك انا هنا علشان الشغل قدمت عليه امبارح في الشركه دي 
بص عليها موظفه الاستقبال في الشركه:حضرتك المدام غرام حسن محمود 
غرام:ايوه حضرتك انا 
الموظفه:تمام مكتب المدير في الدور الخامس في انتظار حضرتك 
غرام:تمام شكرا عن ازنك 
رحلت غرام الي مكتب المدير في الطابق الخامس بتوتر حتي وصلت الي باب المكتب وخبطت عليه بهدووء 
:اتفضلي 
دخلت غرام وهي بتبص في الارض وقدمت الملف ليه بتوتر باين على ملامحها 
غرام بتوتر:اتفضل يافندم الملف بتاعي اهو 
:تمام تقدري تقعدي هنا يامدام والا اقولك انسه افضل 
انهى جملته فرفعت غرام نظرها له وقالت:افندم حضرتك انت تعرفني 
عصام بخبث:طبعا يامدام غرام اتفضلي انا قرأت ملفك كويس وانتي مناسبه اوي للوظيفه هنا الف مبروك 
غرام بفرحه وعدم استعاب:بجد يافندم شكرا اوي اوي 
عصام بمكر:شكرا على ايه انتي تستحقي الوظيفه دي ياانسه غرام كده افضل مش كده 
غرام من فرحتها مش مركزه كويسه في كلامه فمد عصام ايده ليها بخبث:نقدر نقول دلوقتي انك كسبتي الوظيفه هنا الف مبروك تاني 
مدت غرام ايدها وسلمت عليه وقالت:الله يبارك فيك يافندم شكرا اوي تاني لحضرتك 
نظر لها عصام بخبث وتخطيط لما هو قادم في المستقبل وقال:اتفضلي شوفي شغلك دلوقتي بره ياانسه غرام 
خرجت غرام وهي تشعر بسعاده عارمه الان وعصام ينظر لاثرها بتخطيط جهنمي لما قادم لاحقا لها 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عشق كانت في حضن قاسم  وهي نايمه فجئه اتفزعت من صوت الباب 
عشق بفزع:في ايه مين بيخبط كده بس 
قاسم بضيق:متقلقيش ياعشقي انا حطلع اشوف مين تمام
هز عشق رأسها وقاسم لبس تشيرته وطلع يشوف مين على الباب وبمجرد ان فتح الباب اتبدلت ملامحه كلها 
:انت قاسم الهلالي 
قاسم بتعجب:ايوه يافندم خير 
الظابط قدامه قال:اتفضل معانا لو سمحت على القسم 
قاسم:قسم ليه يافندم انا عملت ايه 
الظابط ببرود:في بلاغ متقدم في حضرتك بتعرض لضرب شخص بشكل همجي فتفضل معانا بهدووء لو سمحت 
قاسم بعد مااستوعب الامر قال:تمام حضرتك بس حجيب جاكيت بتاعي من جوه وجاي فورا 
هز الظابط رأسه فدخل قاسم عند عشق الي بان على شكلها التوتر والخوف 
عشق بخوف:انت حتروح فين ياقاسم وتسيبني هنا لوحدي 
قرب قاسم منها وحاوط وشها بايديه وقال:مشوار كده ياحبيبتي بس وحرجع علطول متخافيش ياقلبي
نزلت دموع عشق لانه بيكذب عليها وهي سمعت كل حاجه حصلت بره فقالت:لا انت بتكذب انت حتتسجن مش كده ياقاسم وتسيبني لوحدي كمان وده بسببي انا بس 
حضنها قاسم بعشق علشان تهدى شويه وقال:انا مستحيل اسيبك ابدا ياعشقي صدقيني حروح ومش حتأخر عليكي وعد ماشي بس بطلي عياط انتي دموعك غاليه اوي عندي 
بعد عنها وقبلها في خدها فهديت شويه وفجئه سمع صوت الظابط من بره 
الظابط بضيق:ياقاسم بيه كده كتير ياله حضرتك اتأخرنا اوي 
بعد قاسم فحضنته  عشق تاني وقالت:وحياتي عندك متتأخر عليا انا معندييش حد في الدنيا بعد ربنا غيرك انت بس 
ضمها كمان قاسم وقال:انا مستحيل اقدر اعيش منغير عشقي اصلا وانتي ياعشق قلبي وروحي وحياتي وعمري ودنيتي كلها 
بعد عندها بسرعه قبل مايضعف وعنيه تدمع قدامها وخرج وبعد ماسمعت عشق صوت الباب اتقفل من بره انهارت في الارض بدموع 
عشق بدموع:ليه بس كده انا كل ماالاقي حد بيحبني ويقف جنبي ويحميني من الدنيا كلها تحصل معاه مشكله ويبعد عني تاني ليه بس قاسم لا انا مستحيل اسمح لشئ يضره ابدا انا بحبه اوي ومش حستحمل يحصله حاجه ابدا 
مسحت دموعها وقامت مسكت فونها بسرعه علشان تطلب رقم الي حيساعدها دلوقتي حتي لو هي بتكره اوي بس حبها لقاسم اكبر من اي كره في الدنيا وو 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عاصي كان في اجتماع بين موظفين الشركه عن الصفقه الجديده بس فجأه رن فون عاصي برقم غريب فتجاهله عاصي بس رجع رن تاني فاخده يرد عليه بضيق 
عاصي بضيق:الوو مين معايا 
:ايه ياعاصي بيه كده متردش عليا من اول مره لا والله ازعل منك 
عاصي بصدمه بعد ماسمع صوته:مين عصام انت وبترن عليا ليه يازباله اصلا 
عصام بخبث:رنيت اطمن عليك واطمنك كمان على زوجتك اه قصدي طليقتك الانسه  غرام 
عاضي بغضب:انت بتقول ايه ياحيوان انت غرام ايه جابها عندك اصلا 
عصام ببرود:مفيش ياعاصي بس هي محتاجه وظيفه وانا قدمت ليها وظيفه حلوه اوي عندي عاوز تعرف هيا ايه
عاصي بعصبيه:عصااام لو قربت خطوه بس من غرام انا حنسفك من على وش الارض انت فاهم 
عصام ببرود وخبث:لا اهدي كده ياعاصي بيه تتعب وبعدين مش انا الي اقرب منها هي الي حتقرب مني وابقى افرجك بعينك سعتها باي ياصوصو 
قفل عصام مع عاصي الي حيفرقع حرفيا من كلام عصام ده فضرب المكتب قدامه بغضب انتقض كل الموظفين منه وبعدها قال:الاجتماع خلص فورا كل واحد يرجع على شغله ياله 
وفي لمح البصر كان كل الموظفين خرجو وكمان عاصي اخد الجاكيت بتاعه ومفاتيح عربيته وخرج وعنينه بتطق شرار ووو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البارت العاشر
وفي نفس الوقت عند غرام كانت قاعده بسعاده على المكتب الخاص بها وهي بترجم بعض الملفات 
: اهلا ياقمر ممكن نتعرف 
رفعت غرام نظرها لها وقالت: اهلا ياأنسه طبعا مين حضرتك 
: انا اسمي مها وانتي ياقمر 
ابتسمت غرام وقالت:وانا اسمي غرام موظفه جديده هنا اول يوم 
قربت مها وقعدت جنبها بحماسه وقالت:تمام مدام كده حنبقى صحاب خلاص حسم الامر 
غرام بضحك:اكيد انتي باين دمك خفيف اوي وانا ححبك 
مها بمرح:بجد دمي خفيف شكرا ياقمر ده انا الي ححبك والله وانتي عسل كده 
ضحكت غرام علي كلام مها وقاطعهم صوت حد تاني:مها يافضوليه بتعملي ايه عند البنت المسكينه ايه مفيش حد يفلت  منك  ابدا ياشيخه 
بصت عليه مها بحزن مصتنع وقالت:كده يادودي
ده انا بقول مفيش غيرك هنا رافع معنوياتي 
ضحك عليها احمد وقالت:ده على اساس انك بتاخدي برأي حد فيكي اصلا يامهميهو 
مها بضيق:قولتلك قبل كده بلاش مهميهو دي يادودي
احمد بضحك:ياسلام وانتي ليكي دودي دي حلال  ومهميهو ليا حرام 
قامت مها ومسكته من هدوومه زي البلطجيه وقالت:جرى ايه ياض ماتتعدل كده في الكلام معايا والا نسيت نفسك هنا ايه 
بص عليها احمد بضيق:ياختي انا مش عارف اذاي اطسيت في قلبي وحبيتك ياعربجيه وكمان اضربت في دماغي وروحت خطبتك من ابوكي الحج عز سيد الناس 
ضحكت غرام على شكلهم كده وقالت:والله ماجمع الي ووفق فعلا زي القط والفار مع بعض بس عسل
خلصت كلمها فبصت عليها مها وسابت احمد وقربت منها وقالت:ده والله مافي عسل في المكان كله غيرك  انتي 
احمد بص عليها بضيق وقرب منها ضربها على رأسها بخفه وقال:ارحمي امي الله يرحمها بقى في بنت تقول لبنت زيها كده طيب الشباب تقول ايه دلوقتي يامغلباني 
رفعت مها نظرها ليه بشر فرجع للخلف بخوف وقالت:دودي احنا قولنا ايه نو تتش مني انت خطيبي بس احسن اعلم عليك ياسطا وتزعل بعدين
احمد بخوف:ياساتر يارب عليكي يابنتي ده انا كونت انهاردا حكلم الحج على كتب الكتاب بتاعنا بس الظاهر اراجع نظر تاني في الموضوع ده احسن 
ضحكت غرام عليه ومها مسكت فيه تاني وقالت بغضب:تراجع نظر ايه ياروح النونه اصحا يابابا كده انهاردا اشوفك عند الحج والمأزون معاك كمان ماشي يادودي 
احمد بضيق منها: طب ولازمتها ايه دودي بعد المسكه دي خلاص ياباشا الساعه سبعه حتلاقيني عند الحج وخلصنا الحوار كمان  مرضي يابا
سابته مها وهي بتنفض هدومها بغرور:مرضي يامعلم روح شوف شغلك بقى وبلاش وقف الحال ده 
نظر لها احمد بغيظ وهو يرحل ويقول:اموت واعرف مين الي  باصص في حياتي الرومانسيه بس 
ضحكت غرام على غيظ احمد من مها وقربت مها وقعدت جنب غرام تاني بفضول وقالت:ها بقى ياقمر احكيلي عنك شويه 
ابتسمت غرام بسعاده  لانها اخيرا بقى معاها صديقه من بعد الي حصل في حياتها فهزت رأسها بسرعه وقالت:تحبي تبدأ من ايه ياقلبي 
مها بحماسه كبيره:من ايام المدرسه انا بحبها اوي دي 
غرام بسرد وبسمه:تمام اسمعي الي حصل بقي 

وفي نفس الوقت عند عشق كانت قاعده قدامه وهي بتفرك ايدها بتوتر وقالت:ها عاوز ايه وتسحب المحضر ده ياعمو سعيد 
سعيد بخبث:كونت متأكد انك حترني عليا علطول بعد ماحبيب القلب يتقبض عليه 
عشق بضيق:اخلص ياسعيد عاوز ايه المهم عندي قاسم يطلع فورا 
سعيد بمكر:تمام اسمعي ياعشق اولا حتتنازلي ليا على حقك في شقه امك وكمان المحل بتاعها ماشي 
عشق بمقاطعه ولهفه:وانا موافقه ومش عاوزه حاجه منك ابدا 
سعيد بتكمله وخبث:بس انا ليسا كلامي مخلصش ياعشق ثانيا بقى حترجعي معايا الحاره تاني علشان تتجوزي المعلم مسعود ده دافع تمنك من زمان وصابر لحد ماترجعي بس ها قولتي ايه 
توترت عشق من طلبه ده لانه مستحيل اصلا هي متجوزه قاسم بس المشكله انه مش حيصدق كلامها ده لو قالته وحيفكر انها بتتهرب بس وكمان القسيمه الجواز عند قاسم في قصره وهي مش حتقدر ترجع كمان تجيبها ففكرت انها تخدعه بموافقتها وبعدها تهرب منه تاني وترجع لقاسم حبيبها 
عشق بتوتر:تمام انا موافقه بس تسحب المحضر فورا وقاسم يطلع النهاردا 
فرح سعيد جدا فقام بسرعه ومسك ايدها وقال:تمام بس حترجعي للبيت عندي فورا ياله ياعشق 
سحب سعيد ايدها للخارج وعشق بتترعش من الخوف انها متقدرش تهرب منه بعدين وو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عاصي وصل لشركه( α_н) عصام الهلالي للستيراد وتصدير وهو بيزفر بضيق وغضب فدخل الشركه بغضب وتوجه لمكتب عصام مباشرا  لانه  حافظ كل شبر في الشركه دي مر قدام السكرتيره الي جرت خلفه بخوف لما لقته فتح باب مكتب عصام بغضب 
السكرتيره بخوف:استنى يافندم انت رايح فين بس كده 
بص عليا عاصي بحده وغضب فسكتت وهي بتتراجع للخلف بخوف منه وفجأه سمعت صوت عصام 
عصام ببرود:اطلعي يامها وسبيه انا اعرفه ومش عاوز اي حد يدخل فاهمه 
هز مها رأسها بخوف وخرجت فورا فتقدم عاصي وقعد قدام عصام بغضب 
عاصي بغضب:عصام انت عاوز ايه مني من الاخر كده وتسيبني في حالي 
بص عليه عصام برسميه وقال:انا والا حاجه ياعاصي بيه انا بس حبيت اقولك الي حصل علشان الانسه غرام كانت مراتك برضو قبل كده 
قام عاصي بغضب جحيمي وضرب مكتب عصام وقال:اخر مره اسمعك تجيب سيرتها على لسانك فاهم ياعصام الهلالي 
هز عصام رأسه بخوف من شكل عاصي وقال ببرود بيحاول يظهره قدامه:فاهم ياعاصي بيه بس الي مش فاهمه انت اجيت هنا ليه وعاوز ايه؟؟
ابتسم عاصي بحده وقال:عاوز الشركه دي ياعصام قول عاوز كام وحدفع علطول 
ضحك عصام بصخب وقال:ههههههه كل ده علشان حبيبة القلب بس انا مكنتش متخيل انك بتحبها لدرجه دي 
قال عاصي بنفاذ صبر:اخلص ياعصام عاوز كام في الشركه دي 
قال عصام بخبث ومكر:عاوز خمسين في ميه من اسهم شركاتك ياعاصي بيه والشركه دي تبقي ملك انت 
رد عاصي بصدمه:نعم انت بتقول ايه؟!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع...

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-