رواية زواج لغرض واضح سيرين واحمد كاملة جميع الفصول بقلم رانيا ابو خديجه

رواية زواج لغرض واضح سيرين واحمد كاملة جميع الفصول بقلم رانيا ابو خديجه


رواية زواج لغرض واضح سيرين واحمد كاملة جميع الفصول هي رواية من تأليف المؤلفة المميزة رانيا ابو خديجه رواية زواج لغرض واضح سيرين واحمد كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية زواج لغرض واضح سيرين واحمد كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية زواج لغرض واضح سيرين واحمد كاملة جميع الفصول

رواية زواج لغرض واضح سيرين واحمد بقلم رانيا ابو خديجه

رواية زواج لغرض واضح سيرين واحمد كاملة جميع الفصول


_ اومااااااال انا اتجوززززتك ليه ... انا عااااااايزة طفل ... وانت دلووووووقتي جوزززززززي !!!!
فضل واقف يبصلي ويبص للي أنا لبساه بزهول وكانه اول مرة يشوفني ... عنده حق بصراحة انا اول مرة من وقت ما اتجوزنا البس كدة بس اعمل ايه زهقت ويأست منه كان لازم اعمل كدة .
خرجت من عيادة الدكتورة بتاعتي وانا تقريباً منهارة مش عارفه اعمل ايه ... 
ايوا الحمد لله وصلت أخيرا لشقتي اللي ممكن انهار فيها براحتي 
دخلت ورميت نفسي عالكنبة حيرانة مش قادرة استوعب اللي الدكتورة قالتهولي لحد دلوقتي ... دقايق بالظبط وقمت قولت اخد دش عشان افوق ... دخلت الحمام لقيت بعض المستلزمات الخاصة بيا خلصانه بسرعة رفعت سماعة التليفون وكلمت الامن اللي واقف على بوابة الكومباوند من برة ومليته الطلبات اللي انا عايزاها .
وسريعاً كان الباب بيخبط فتحت لقيته في وشي .
ايواااا ماهي نقصاك دلوقتي هتفضل تبحلق فيا ساعة قدام .
اخدت منة الحاجة وسريعا التفت اديلة الفلوس خليني اخلص من تناحته هو صحيح شاب وعسول وتحس كدة انه غير اللي واقفين عالبوابة بره بس يجرالة حاجه لو متنحش في وشي كل ما يشوفني وكانه بيتعرف عليا  يا ابني لو انا شبه حد من عيلتك قولي وريحني .
اديتة الفلوس وكنت هقفل الباب لقيتة بدء يتحنح كدة بحرج وسالني بتردد 
احم .. شوفت حضرتك من شوية داخلة الكومباوند كنتي شكلك تعبان قوي ... خير مالك يا استاذة ؟
بصتلة شويه كدة وكان نفسي اقوله اللهي يكرمك اول مرة حد يحترمني قصدي  يسألني مالك 
_ احم .. الحمد لله يا احمد انا كويسة شكراً لسؤالك .
بصلي لاقل من ثانية وبعدين خرج بس مش عارفه ليه بعد ما خرج جات في بالي فكرة شكلي كدة هدعي على نفسي سنة قدام بسببها .
وفضلت افكر فيها طول الليل لحد ماحسمت امري ويادوب استنيت لما النهار طلع و حطيت الروب عليا وخرجت لحد البوابة ابص على كل الامن اللي قاعدين ملمحتهوش نسيت تماماً انه ورديته بتبقى بالنهار بس يعني قدامه شوية تقريبا على ما ييجي 
حسيت ان حد منهم لمحني بصيت لنفسي بمنظري دة ولقيت ان معاهم حق 
دخلت بسرعة ورفعت سماعة التليفون وطلبته بالأسم انه اول ما يوصل يجيني 
_ايوا يا استاذة حضرتك عايزة حاجة .
فضلت ابصلة شوية حلوين وكاني بقلبها في دماغي قبل ما اتهور .
_ يا استاذة ..خير  لقيت حضرتك سيبالي رساله عالبوابه انك عايزاني..  خير كان في غلط في حساب امبارح ولا ايه؟!
_ ادخل يا احمد ... عايزاك في حاجة مهمه .
بصلي شويه 
_ حضرتك متأكدة ادخل؟
_ ايوا بقولك ادخل ..
دخل وقعد بمنتهى الحرج قعدت عالكرسي اللي قدامه انا كمان وبدءت اتكلم .
_ شوف يا احمد ممكن يبقى اللي انا هقولهولك و اطلبة منك دلوقتي دة غريب بس طبعا انت ليك حق الاختيار في القبول او الرفض... بس صدقني انك لو وافقت على اللي هطلبة منك دة انا هكون ممنونالك جدااا بجد وهبقى تحت امرك في اي حاجة ماديه تطلبها .
_ انا مش فاهم حاجه خالص الحقيقة.
_ احم ... اا ... ينفع .. ينفع...
بص انا طالبة ايدك للجواز....
بالظبط كدة تنح زي ما توقعت لأ دة سكت كتير قوي انجز يا عم مفيش وقت للتفسير..
_ هو حضرتك قولتي ايه؟!!! 
_ اسمعني بس احنا هنتجوز على سنة الله ورسولة قدام الناس كلها يعني مش هعمل حاجه غلط ودة لفترة لحد يعني ما احمل واجيب بيبي .
بصلي كدة وجمع حواجبة باندهاش وعدم فهم وغباوة .
_ انا امبارح عرفت من الدكتورة بتاعتي اني لازم اعمل عملية ضروري اشيل فيها الرحم و مقدميش اي فرصة للحمل الا لفترة محدودة جدا والا هيكون في خطر على حياتي وانا وحيدة من بعد وفاة بابا اخر حد ليا واملي الوحيد في الدنيا 
مش هيبقى عندي في حياتي غير البيبي دة .. ارجوك توافق وانا والله عمري ما هنسالك الجميل دة ابدا ومستعدة اعملك اللي انت عايزة واوافق على كل شروطك وطلباتك.
خلصت كلامي وانا بحاول اتماسك و امسح دموعي اللي نزلت غصب عني .
_ والطفل دة انا هبقى ابوه وانتي امه؟!!! 
بصتلة كدة بحاول استوعب الغباوة اللي طالعه من بوقه معلش اصبري ماهو معذور برضه
_ ايوا طبعا اومال يعني مين هيكون ابوة لو انا اتجوزتك ..  دة لو انت وافقت يعني.
_ اسمحيلي اسأل حضرتك سؤال ... حضرتك ليه متجوزتيش لحد دلوقتي وخلفتي من زمان ؟!
كنت على وشك اقولة و وانت مالك زي ردي على باقي الغلسين اللي في حياتي بس منستش اني محتجالة بجد .
_ صدقني لحد النهاردة ملقتش حد مناسب يكون عايزني عشاني انا مش عشان عايشة لواحدها بقى وعندها كتير زي ما دايما بيتقالي .
بصلي كدة وكأنه بيتاملني وقال 
_ غريبة .. مع ان حضرتك زي القمر و....تتحبي ..
 بصيت بعيد وبعدت عيني عنه ...اتكسفت فعلا من كلامة 
_ المهم ... انت قولت ايه ؟ 
سكت شوية كدة وكانة بيفكر  ... ايه دة ابتسامة اللي شفتها بتنطق من عنية دي ولا انا بيتهيئلي لقيته زود في سرحانه وهو باصص لبعيد كدة ... اتنحنحت عشان ياخد بالة إنه تقريبا نام وهو بيتكلم معايا .
_ طب دلوقتي لو فعلا اتجوزنا وخلفنا زي ما حضرتك عايزة فلو.... .....
_ ياارب اللهم امين... وصدقني هنطلق بعديها علطول ومش هكلفك اي حاجه نهائي.
زعل كدة فاجاه و وشه اتقلب بعد ما كنت  تقريباً حاسه انه ابتدا يوافق.
_ طب بعد كدة ... وضعي انا مع الطفل دة هيبقى ايه؟
_ عادي ...هتفضل ابوة طبعا وهتشوفة في اي وقت انا يهمني ابني يتربى تربية سليمة ومحرموش من وجودك كأبوه.
سكت كتير.. لأ كتير قوي .. ياربي عالقلق والتوتر اللي انا فيه دة ... مصيبه ليطلب وقت يفكر كدة يبقى اكيد هيرفض يارب يطلع مجنون ويوافق ...
_موافق .
_ بجدددد والله!!!! شكرا بجد ربنا يخليك ... وانا تحت امرك في اي حاجه.. كل اللي تطلبه.
_ عندي شرط واحد!
_ طبعا انا تحت امرك في اي حاجه .
_ احنا مش هينفع نتجوز هنا .
_ لي بس ... دي شقتي؟!
_ ماهي دي المشكلة .. دلوقتي لو انا وحضرتك اتجوزنا ان شاء الله  هيبقى منظري قدام زمايلي برة عامل ازاي اكيد هيقولو عليا وعلى حضرتك كلام مش كويس خالص صدقيني انا مش مشكله ومش هتفرق معايا لكن انتي هيبقى وقتها صعب عليا اسمع عليكي اي كلمة مش حلوه وانتي مراتي .
_ طيب اومال هنتجوز فين ؟ 
_ في شقتي .
_ شقتك ... انت عندك شقة ؟
_ اومال يعني عايش في الشارع
 صحيح هي على قدها كدة مش زي دي بس في الاخر شقتي وبعيد عن هنا .
_ خلاص وانا موافقة وهي كدة كدة فترة مؤقتة ..

دخلت شقتة و مش عاااااارفه لية كنت خااااااااايفة يمكن
 عشان اول مرة ادخل شقة راجل غريب عني ... ايه اللي انا عملتة في نفسي دة ... 
كنت ببص في كل اتجاه فيها هي اه بسيطة جدا بس اضائتها هاديه و فيها صمت غريب يديك احساس بالألفة والهدوء .... فوقت من شرودي عليه وهو بياخد من ايدي شنتطي اللي فيها حاجاتي اللي جبتها معايا من شقتي وقالي وهو بيبصلي 
_ اتفضلي تعالي اوريكي اوضتك .
ابتسمت ابتسامه مهزوزة كدةودخلت وراه ... فعلا حط الشنطة على السرير 
_ تحبي اساعدك تفضيها واعرفك تحطي حاجتك فين .
_ لأ تمام ... انا هتعامل متقلقش 
_ طيب انا هنزل اجيب شوية طلبات للبيت و حاجة ناكلها .
نزل وسابني في شقتة لواحدي لقيت ان انا مش لازم اضيع وقت وغيرت هدومي بسرعة وحطيت حاجتي في الدولاب وكله تمام  
كلها دقايق و سمعت صوت  مفتاح الشقه وسمعت خطواته بتقرب من الاوضه وفعلا دخل بصلي شويه كدة ...يادي النيلة رجعنا للتناحة فيا تاني طب والله زهقت ها 
بس المرادي كانت بصتة مختلفه كنت خلاص غيرت هدومي لبيجامة مريحة و كعادتي لما اجي انام فردت شعري حسيت في نظرتة انبهار شويه كمان المرادي كان بيبصلي  بدون حواجز زي قبل كدة اخره يتنح في وشي شوية وبعدين يبعد عينيه بحرج....  المرادي تقريباً فصلني كلي انا عارفة ان أنا حلوة بس بصتة دي حسستني احساس غريب قوي احم بس حلو الصراحة  
ايه دة في ايه هو مالة بيقربلي كدة ل...شوف مش أنا واقفه قدامك هاديه اهو وبريئه بس انا أصلا عايزة اجري من خوفي اه والله.
وقف قدامي بطولة دة لقيت نفسي برفع راسي وببصلة 
_ حد قال لحضرتك قبل كدة انك حلوة قوي .
_ اه ..لأ ...مش فاكرة ...
وكان نفسي أديني بالقلم على وشي في اللحظة دي مش عارفه انا راحت فين بجاحتي وجرائتي وأنا بطلب منه الجواز وانا واقفه قدامة دلوقتي زي الفار المبلول كدة 
_ تحبي نتعشى هنا ولا برة ؟ 
_ انا مش جعانة اصلا
لقيتة متردد كدة وشكلة مكسوف ميعرفش ان انا مكسوفة اكتر منه بس اعمل ايه انا مضطرة اتخلى عن خوفي وكسوفي دة انا اكتر واحده عارفه ان مفيش وقت
قربت انا وحطيت ايدي على دراعة 
_ لو انت جعان كُل انت 
_ لأ خلاص انا مش عايز .
_ طيب كويس نبقى متفقين .
قولت كدة  وروحت قعدت على طرف السرير واستنيت اي اشارة او مبادرة منه وبعد لحظات صمت تقيلة بجد 
اتحرك وجه قعد جنبي وبعد بصاته ونظراته اللي مبتخلصش رفع ايدة بهدوء و حط شعري ورا ودني وبراحة قربلي اكتر و لقيته بيسالني
_ لو ربنا كرمنا و حصل حمل علطول هتطلبي الطلاق وتسبيني علطول ولا هتستني اما تولدي وتتطمني بوجود الطفل معاكي ؟
_ صدقني والله اول ما يحصل حمل علطول هنطلق انا مش هبقى عايزه منك حاجه تانيه .
_ بصلي بصه ترجمتها بعدين ب" يا بجاحتك يا وقاحتك" 
وبعدين بعد فاجأه وقام وقف 
_ انا شايف اننا محتاجين وقت ناخد فيه على بعض شويه ولا حضرتك شايفة ايه؟
مش عارفه لية من بعد ما كتبنا الكتاب وانا مبسمعش حضرتك دي الا لما يكون متضايق او باين عليه زعلان مني.
حسيت براحه غريبة اما قالي كدة وفي نفس الوقت حيرة يقصد ايه بمحتاجين وقت دي ولحد امتى يعني... الدكتورة قالتلي مقدميش اكتر من سنة ؟!
_ عندك حق 
لقتني بقولة كدة ماهو اكيد مش هعارض في حاجة زي دي يعني.
سابني وخرج برة الاوضه وفات اكتر من ساعة وبرضه مسمعتلوش صوت ... خرجت بتردد كدة اشوفه راح فين لقيتة نايم على كنبة قدام التليفزيون المقفول ...هو كمان هينام هنا ؟!!!
مشيت شوية وقربت منه وبصيت في وشة اول مرة اشوف احمد بالقرب دة كان النهاردة....  هو اصلا مجاش عندنا في الكومباوند غير من قريب قوي ... ياااه لسه دلوقتي حالا مكتشفه اني تقريبا معرفش عنة حاجة 
بصيت في وشة كتير قوي حاسه اني اول مرة أشوفه .. اممم اول مرة أخد بالي انه عسول كدة مااشي ماعلينا ... اما ادخل أنام بقى احسن يصحى ويلاقيني قاعدة متنحالة كدة يتخض .
مشيت؟؟!!
فتحت عيني اول ما دخلت الاوضة ... فضلت نايم عالكنبة طول الليل بس عيني مغمضتش مش عارف انا غلط اني وافقتها ولا ايه كل اللي أعرفه اني ما صدقتش ان الانسة سيرين الاستاذة اللي دايما كنت ببصلها على انها حتة من السما ممكن تبقى مراتي ... وفعلا هي دلوقتي معايا وفي شقتي ونايمة على سريري  .. ومكتوبة على اسمي ... مش عارف افرح ان حلم الليالي اللي فاتت من يوم ما شوفتها اول يوم ليا شغل في الكومباوند وانا ومش قادر اتخطى التفكير فيها وعرفت بعدين من زمايلي انها عايشة لواحدها فعلا بعد وفاة والدها من اكتر من سنة وانا كل ما أشوفها داخلة وخارجه من الكومباوند ببقى عايز اكلمها واطمن عليها خصوصاً انها معظم الوقت كنت  اشوفها حزينة وباين عليها الوحدة والهم ببقى هموت وأكلمها واقولها على فكرة احنا معاكي هنا انتي مش لواحدك .
ايه دة اذان الفجر دة اللى سمعتة ... الوقت خادني وانا بفكر فيها قومت صليت و حاولت انام 
صحيت على مكالمة من زميلي بيقولي اني اتأخر عالشغل 
قومت بسرعة ودخلت الحمام ووقفت قدام الاوضة شويه المفروض ادخل اجيب لبسي من جوا مانا كل حاجتي في الأوضة .
خبط عالباب خبطتين ومسمعتش صوت قلقت فتحت الباب ودخلت ........... 
ايه دة الله !!!!! ابتسمت اول ما شفتها نايمة كدة مكاني كانت رايحة في النوم ونايمة براحتها لأ براحتها قوي يعني وشعرها الناعم الطويل دة مغرق وشها كانت زي القمر كالعادة لقيت نفسي بقرب منها وفعلا قعدت عالسرير جنبها ومديت ايدي ارفع الحرير دة عن وشها ابتسامتي زادت انا فعلا فرحان قوي حاسس ان ربنا بيحبني قوي كدة عشان يخترني ليها 
ميلت عليها غصب عني و كنت لسه هاااا .... ايه دة عنيها بني فاتح 
قمت بسرعه اول ما فتحت عنيها وبصتلي بعيون واسعة كدة ... يا ربي على جمالها وهي صاحية من النوم ... هو انتي علطوول حلوة كدة؟!!!
قربت من الدولاب اطلع هدومي 
_ صباح الخير .... انت بتعمل ايه ؟!
_ هلبس عشان اروح الشغل .
قامت من عالسرير 
_ معقولة هتنزل الشغل النهاردة.
_ انا مقدرش أغيب من الشغل انتي عارفه اني مبقليش كتير فيه .
_ ايوا بس احنا متجوزين امبارح... ازاي هتنزل الشغل النهاردة بس؟!!!
_ متقلقيش مش هتأخر عليكي.
...........................
طب و بعدين متجوزين دلوقتي بقالنا خمس ايام والأستاذ يصحى يروح الشغل و بقى متعمد يرجع متأخر وطبعاً ينام عشان يصحى بدري يروح شغلة ... انا مش فاهمه هو بيعمل كدة ليه ... 
قومت وقفت قدام المرايا يمكن يكون فيا حاجه وحشه او مش عجباه ... اللي يشوفه وهو بيبصلي كل مرة يشوفني فيها ميشوفش تجاهلو دة ابدا .
اوووف طبعا والله عندة حق دة منظر عروسة اتجوزتي زي مامتجوزتيش نفس الخلقه فين التغيير اللي يجذبة ليكي ويحسسه ان اللي معاه دي مراته مش الاستاذة سيرين اللي علطول قافلة على نفسها ... انتي لازم تعملي حاجه مختلفه مش عيب ولا حرام دة دلوقتي جوزك ...  يلا ....
نزلت بسرعة وروحت اشتريت حاجات كان لازم اجيبها قبل الجواز أصلا... قدامة دلوقتي ساعة تقريباً على ما ييجي لازم الحق اجهز بسرعه.
خلصت ولبست حاجه مناسبة لكوني عروسة جديدة وحطيت مكيب مناسب يبيني اجمل وحطيت اسبراي يدي لامعة على جسمي وعلى شعري حاسه ان بقى شكلي فعلا حلو ومختلف بصيت في المرايا على شكلي يا نهااار مش هيفوت النهاردة انا اول مرة اشوف نفسي كدة البتاع دة قصير قووي فوق الركبة بكتير ومفتوح من فوق حسيت اني مش هقدر اقابلة كدة روحت للدولاب احاول اختار حاجة تانيه ألبسها يادي النيلة كل الحاجات اللي البنت اختارتهالي نفس الهيئه تقريبا ... ايه دة صوت الباب اللي انا سمعته دة ولا ايه دورت في الدلاب بسرعة لدرجة اني كنت هقع على حاجة .... وفاجأة....
_ سلام عل....
وقفت قدامة بحاول اداري كسوفي وخجلي وبعدين شجعت نفسي مانا لازم افك من الكسوف دة مفيش وقت اضيعة فيه.
قربت منة ورديت السلام بابتسامه 
_  حمدالله على سلامتك.
_ ال... الله يسلمك.
_ تحب تتعشى ولا اكلت بره كالعادة ؟
سكت كتير تقريباً مسمعنيش أصلا مفيش حاجه بتتحرك فيه غير عنيه اللي جابتني من اولي لأخري بزهول أقرب للصدمة 
قربت منه ورفعت راسي وبصتلة واتكلمت بصوت هادي ما أنا جاتني نيلة معرفش اتكلم بصوت اغراء 
_ احمد ... ممكن تنام هنا النهاردة.
برضه بيبصلي وهو ساكت هو تقريبا دخل في غيبوبة وهو واقف معلش عذراك اكيد اتخضيت انا برضه اتخضيت اول ما شوفتني كدة .
_ ممكن ؟.... انا اصلا مش عارفه انت بتنام ليه بره مش دي برضه اوضتك ودلوقتي بقت اوضتنا .
_ ايه ... اااا ... طبعاً هي دلوقتي اوضتك انتي ..
_ لية بقى وهو انااا متجوزااااااك عشان تبقى دي اووووضتي لواحدي ؟ 
اومااااااال انا اتجوززززتك ليه ... انا عااااااايزة طفل ... وانت دلووووووقتي جوزززززززي !!!!

_اومااااااال انا اتجوززززتك ليه ... انا عااااااايزة طفل ... وانت دلووووووقتي جوزززززززي !!!!
طب أنا أعمل فيكي اي دلوقتي... دة أنا متحمل وجودك معايا في الشقة تحت سقف واحد وانتي مراتي بالعافيه 
الله يخربيتك هتبوظي الدنيا أكتر ماهي بايظة !!!! 
_ وبعدين لما انت مش طايقني كدة... قبلت تتجوزني ليه؟؟؟!!!
_ مش ايه... مش طايقك؟؟؟!!!
قولتها وانا مش فاهم هي تقصد نفسها باني مش طايقها دي ...الغبية متعرفش حاااااجة ولا حاااااسه بحااااجة !!! 
_ ايواااا مش طايقني ومش عايزني ... ومحسسني كمااان ان انا وحشة وغير مرغوب فيااااا
_ طب ممكن بس نكمل كلااامنا ب بعدين ... سبيني انزل دلوقتي وبعدين نبقى  نتكلم..
_ استنى هنا انا بكلمك ... 
_ انا عايزه اعرف انت اتجوزتني ليه ... ليه قبلت تتجوزني وانت دلووووووقتي مش طااايق تبص في وشي لدقايق حتى
انا مش قااادر ابصلك كلك على بعضك وانتي كدة ... أول مرة اشوفها كدة واول مره في حياتي اشوف حاجه بالجماال دة  ... اعتقد لو عشت عمري كله مش هشوف حاجه اجمل من كدة .
لقيتها بصتلي فاجأة بدموع وحزن وبعدين لفت وخبت وشها بين ايديها وانفجرت في العياااط .... 
قربت منها وأنا مش قادر أشيل عيني من عليها ورفعت ايدي الفها ليا بهدوء و حاولت اشيل ايديها من على وشها ... 
كان وشها الجميل احمر بلون الدم وشفيفها بتترعش مع كل تنهيدة عياط بتخرج من بينها كل دة مع شكلها اللي خطفني من وقت ما دخلت كان صعب عليا أقاومه بجد ... حضنت وشها بين ايديا وحركت ايدي علية بحنان لحد ما رفعت وشها ليا فعلااا حسيت اني مش قااادر اكتر من كدة عارف اني لو عملت الاي هي عايزاه ابقى  بضيعها من ايدي...  دفعتها عني بالقوة وخرجت من باب الشقه جري قافل الباب ورايا بكل عصبية الدنيا.
ايه اللي حصل!!!!!!  هو سابني وخرج بجد؟!!!! بعد كل دة وبرضه مفيش فايده !!! 
دخلت بسرعة الاوضه وانا حاسه اني هموووت من الخانقه ومسكت تليفوني وكلمت الدكتورة اسألها واتأكد منها قدامي قد ايه بالظبط وفرصتي الااخيرة في اني ابقى ام وفي الحياة كلها تضيع منيييي...
.....................................
فضلت ألف في الشوارع لحد نص الليل تقريباً وانا مش عارف اعمل ايه جوايااا احاسيس كتير متناقضة احساسي والنار اللي جوايا كل ما افتكر شكلها وافتكر احساسي وهي بين ايديا وكان خلاص فاضل عالحلم انها تكون ليا لحظة واحدة كل ما افتكر دموعها وصوت عياطها اللي اول مره اسمعة ببقى عايز اجري ارجعلها واخدها في حضني واللي يحصل يحصل .
ومابين احساسي باني أناني ومبفكرش غير في نفسي وحبي ورغبتي في انها تفضل معايا اطول فترة ممكنة 
احساسي بالذنب لو ضيعت فرصتها في انها تبقى ام وتجيب الطفل اللي بتحلم بية ممكن يموتني سألتها عن حالتها بالتفاصيل قبل ما نتجوز وعرفت انها فعلا اقل شئ تملكة حالياً هو الوقت 
= خلاص ما تبقاش اناني بقى يا تديها اللي هي عايزاة يا تطلقها وتسيبها تتجوز حد تاني يساعدها في تحقيق حلمها
_ ايه!!!!! اطلقها بعد ما خلاص بقت مراتي ليا اسيبها تكون لحد تاني !!!  مش ممكن يستحييييل .
= خلاص يبقى تبطل انانية بقى ومتضيعش فرصتها الأخيرة في تحقيق رغبتها كا اي بنت وغريزتها في احتياجها بأنها تكون أم .
_ يعني أعملها اللي هي عايزاة عشان تسيبني اول ما تملكة ...  تسيبني وتطلب الطلاق بعد ما اكون اتعلقت بوجودها .
= بطل انانية انت لا هتكون لحقت اتعلقت بيها ولا نيلة ... أرجعلها وحقق لها حلمها مين عارف مش يمكن بعد الطفل دة ما ييجي هو اللي يقربكوا بعد الانفصال ويرجعكوا لبعض .
_ ياااااااريت يا أخي... ياااااااااريت ....
ايه دة هي الناس بتبصلي كدة ليه ... وانا رافع ايدي كدة ليه ..اهااا انا اكتشفت اني بقالي نص ساعة تقريباً بكلم نفسي بس أخر جملة دي شكلي عبرت عنها بصوت عااالي شوية و ايدي في وضع الدعاء كدة ... الله يخربيتك هتجننيني من يوم ما شوفتك وعرفتك ... وحبيتك!! 
.......................
دخلت الشقة بعد ما حسمت امري اني هبطل ابقى اناني... عارف هي فين اكيد في اوضة النوم .
دخلت بعد خبطة صغيرة لقيتها متكورة على نفسها ونايمة في السرير بشكل حزني عليها اكتر ... قربت منها ايه دة هي غيرت هدومها ... قصدي لبستها !!!! 
قعدت جنبها عالسرير وميلت عليها ريحتها حلوة جداااا 
المهم كنت خلاص هحط ايدي على دراعها عشاان أصحيها لقيتها فاجأة اتعدلت وقعدت كان باين عليها معيطة كتير قوي   وبعد لحظة صمت بينا 
_ أنا أسف علي حصل.
سكتت شوية وبعدين حطت شعرها ورا ودنها الاتنين وقالت
_ أحمد ... أنا لقيت ان عندك حق... انا عرفت فين المشكلة احنا فعلا منعرفش بعض فأكيد الموضوع هيبقى مش بالسهولة دي ... عشان كده انا قررت اننا نبطل نضيع وقت ونتعرف على بعضنا ونكسر الحواجز اللي بينا دي .
كنت بسمعها وانا مش عارف اقولها ايه ... اكمل في حبي لنفسي في وجودها جنبي ولا اقولها ان خلاص انا كنت جاي ومقرر اننا نتمم جوازنا واحققلها حلمها بأنها تكون أم..
_ بس أنا كنت عايز اقولك اني خلاص ها....
لقيتها فاجأه قاطعتني ورجعت تعيط تاني بطريقة قطعت قلبي اكتر عليها 
_ لأ ارجوك عشان خاطري بلاش خلاص دي ... انت لو رجعت في كلامك وعايز تسيبني قبل ما الحق احقق اخر امل ليا في الدنيا انا ممكن اموت لو مموتش من المرض والتعب همووت من القهرة ... انا مش عايزة اعيش عمري كلة لواحدي انا بقالي سنة عايشة في الوحدة دي وبجد مش قادره اتحملها اكتر من كدة انا بجد محتاجه الطفل دة قوووي واوعدك والله عمري ماهنسالك المعروف دة ابدااا ولو عايز اي تعويض او اي شئ انا تحت امرك  بس ارجوك عشان خاطري بلاش خلاااص دي ... وخلينا نبدء من الأول...
خلصت كلامها وحطت ايديها على وشها وانفجرت في عيااط صعب قوي مرة تانيه لقيت نفسي عايز اشدها و اخدها في حضني .
_ انتي فهمتي ايه بس ... انا مكنش قصدي اللي انتي فهمتيه ...
_ صدقني انا خلاص مستعدة اصبر وقت نكسر فيه كل الحواجز اللي بينا دي ومش هضايقك تاني ابدا ولا هجبرك على حاجة انت مش عايزهااا.
بصتلها شويه وانا مش قادر استوعب ازاي واحدة زيها ممكن تكون مقهورة كدة ... 
_ ممكن؟؟
لقيت نفسي ببتسم عشان اطمنها وبهز راسي علامة الموافقه 
ابتسمت هي كمان من بين دموعها المغرقة وشها دي 
_ خلاص يبقى نتفق 
_ عايزانا نتفق على ايه وانا معاكي في اي حاجه.
_ اننا نتعرف على بعض أكتر  وعشان دة يحصل لازم نبقى مع بعض اطول وقت ممكن يعني مثلا انت بتاكل بره طول الوقت لأ خلينا نفطر مع بعض قبل ما تنزل الشغل واحضرلك انا الفطار بنفسي وبطل تتعشى برة قبل ما تيجي عشان هحضر عشا ونتعشى سوا كل يوم لو مش هيضايقك يعني كمان لازم يكون في وقت نتكلم مع بعض ولو تلت دقايق كل يوم كل دة اكيد هيقرب ما بينا اكتر صدقني والحواجز اللي انت حاسس بيها دي كلها هتتشال ... قولت ايه .
_ موافق اكيد .
ابتسمت بفرحه وقالت
_ كويس .
ابتسمتلها انا كمان وبعد لحظة صمت من غير ولا كلمة قومت وخرجت وبعد ما غيرت هدومي نمت عالكنبة كعادة كل يوم وانا بفكر احمد ربنا انها هتسمحلي انها تبقى معايا اطول فترة ممكنة ولا ازعل على حالتها ودموعها اللي لسه بتقطع فيا لحد دلوقتي .
لقيتها خارجة من الاوضة بعد ما سبتها بدقايق وشكلها كانت مترددة وكانها عايزة تقول حاجه ...
_ تعالي.... عايزة حاجة؟!
_ اه كنت عايزه اتفرج عالتليفزيون شوية قبل ما انام .
استغربتها بصراحة ... هو انا امتى هفهمها وافهم هي بتفكر في ايه؟
_ طبعاً اتفضلي ...تعالي 
فتحت التليفزيون وقعدت جنبي عالكنبة تقلب فيه بملل لحد ما سابت فيلم عربي قديم وبصت فيه شويه وفاجأة..
_ انا عايزه اعرف انت هتفضل تنام هنا لحد امتى .
ايوا بدأنا تااااني اهوووو 
_  مش احنا اتفقنا نقرب من بعض ... هنعمل كدة ازاي بقى وانت بتنام هنا لواحدك . 
_ مش انتي لسة قايلة اننا محتاجين وقت.
_ ايوا ايه علاقة دة بانك تنام هنا عالكنبة المتعبة دي .
عايزاني انام معاها عالسرير من غير ما اقرب لها ياحلااااوة يا ولااااد.... 
_ عندك حق اكيد دة هيفرق في كسر الحواجز ما بينا برضه.
وفعلا بعد شويه قفلنا التليفزيون ودخلت معاها وكان اسوء قرار اخدتة الحقيقة... 
_ سيرين ... سيرين !!!! 
_ امممممم 
_ ممكن تتاخري شوية 
هي تقريباً بتلعب بالية وهي نايمة ... مكنتش اعرف ان نومها صعب كدة .. اضطريت احط ايدي تحت دراعتها عشاان انقلها مكانها واعرف انام ... ... الحمدلله كدة الواحد يعرف يناا ... أي ... حطيت ايدي على وشي من القلم إللي نزل عليه معلش استحملها وبعدين متبقاش تنام جنبها تاني ... بعدت ايديها لاقتها عملت الاسوء وحضنتني بايديها ورجليها بغباوة 
نمت على جنبي وشي مقابل لوشها ... يا بنتي انا عايز انام وعندي شغل الصبح وخايف اطلع انام بره تفهم غلط وتعيط تاااني... الحمد لله اهي هديت شويه احاول انام بقى ... بس انام ازاي و وشها في وشي كدة حد يسيب التفاصيل دي ويناام  وفضلت باصص ليها طول الوقت قد ايه كان نفسي في اللحظة إللي أقدر ابصلها فيها براحتي كدة فضلت اشبع عيني من كل تفصيلة في وشها ...امممممم ...رموشها طويلة وشفايفها مضمومة بزعل بشكل لطيف تحسها زعلانه حتى وهي نايمة ...ايه دة... عندها تاتو في دراعها الشمال!!! .. ازاي مأخدتش بالي منه امبارح وهي لابسه البتاع اللي كانت لابسااه دة. ..... كانت لابسه دلوقتي بيچامة بنص كم مش مبين الا حروف بسيطه... عايز أعرف كاتبة ايه قربت منها اكتر واترددت لحظه ... متردد لية يا غبي ماهي مراتك يعني عادي رفعت ايدي براحة احاول ابعد كم البيچامة بهدوء ... لقيت مكتوب بابا ...وحشتني بالألماني وتاريخ ميلاد جنبة بخط صغير قوي بس شكله جميل على دراعها.. اتنهدت بتعب مش عارف لية كل حاجه بتشدني ليها أكتر ... أنا بحبها..... بحبها قوي وبحب طريقتها في تعبيرها عن احتياجها في تحقيق حلمها ... بحب وحدتها اللي خلتها تفكر في الجواز مني بالشكل دة حتى بكائها النهاردة اللي قطع قلبي بحب كل حاجه فيها ...بحبهااا
لقيتني بستغل تقل نومها وبشدها بشويش وبحضنها احاول أشبع من قربها على الأقل .
.............................. 
الحمد لله بقى دلوقتي بيحاول يلتزم بالاتفاق وبنفطر ونتعشى مع بعض وأحيانا بلاقيه جي في نص اليوم ومعاه اكل من برة ويقولي قولت أجي اتغدى معاكي في فترة الغدى بتاعتي بجد بكون فرحانه قوي لما بحس باهتمامه بيا كدة 
بس في حاجة غريبة النهاردة بعد ما اتعشينا لقيته جايب ورق وكُتب كتير وقاعد شكلة بيعمل حاجه مهمة 
_ هو انت بتعمل ايه ؟!!
رد وهو مشغول في كتابة الورق اللي بيعمله دة 
_ دة بريزينتيشن لمشروع مهم كان مركون بقالة فترة فبحاول اظبطه دلوقتي .
بريزينتيشن !!!!! لايه ومشروع ايه دي 
_ هو انت خريج ايه يا احمد ؟
بصلي فاجاة كدة بمعنى طبعا ماانتي متعرفيش حاجه عنيي  .. ولو مهتمة كنتي عرفتي لواحدك.
_ أنا دارس إدارة أعمال خريج بتقدير جيد جداً وكنت قدمت السي ڤي بتاعي في كذا مكان وآخرهم من ست شهور في الشركة دي ولسه بعتلني ان أنا السي ڤي اتقبل بشكل مبدئي لسه الانترفيو وتقديم بريزينتيشن محترم .. ادعيلي بقى ربنا يوفق.
_ من ست شهور يعني قبل ما تيجي الكومباوند بفترة مش كدة ؟
_ أيوا .
فضل مركز قوي في اللي بيعملة وكأني مش موجوده تقريباً .. بس اتضايقت اني فعلا معرفش عنة حاجة أنا لازم أتعرف عليه وعلى حياتة أكتر من كدة .
_ تحب أساعدك في حاجة ؟
_ اه خليكي قاعدة معايا لحد ما أخلص وبعدين أقولك فكرتة وتقوليلي اذا كانت كويسه او لأ.
....... ................
امبارح فضل سهران طول الليل تقريباً يظبط في كل حاجة خاصه بالأنترفيو بتاع النهاردة دة لدرجة اني تعبت فعلا من السهر وسبتة ودخلت نمت وعشان كدة سمعت صوت المنبه وصحيت قبلة ... ايه دة انا اول مرة اصحى قبلة لقيتني نايمة في حضنة وهو ضاممني بين دراعاتة الأتنين بشكل اداني احساس غريب.... انا بقيت مبسوطه وهو بينام جنبي احساس بالأمان والحماية بقى بيزورني من وقت ما بدء يبقى معايا بشكل أكثر من الاول.
صحيتة وبدء يفوق بالعافيه ودخلت أعملة فطار وقهوة لقيتة متعصب وشكلة بيدور على حاجه مش لاقيها دخل الحمام وخرج بسرعه يسالني
_ مشوفتيش مكنة الحلاقة بتاعتي .. كانت هنا في درج التسريحة دة .
انا فعلا شلتها من مكانها وانا برس حاجتي .. ايوا افتكرت جريت بسرعة اشوفهالة فين وفعلا لقيتها اخدها مني بسرعة ودخل الحمام بصيت عليه وهو لسه هيبدء يحلق لقيتني بدخل بسرعة وراه 
_ لية هتحلق دقنك ؟!!
سحبت المكنة من ايدة 
_ حاسة شكلك كدة احلى بيها... 
حطيت ايدي على دقنه 
_ ممكن بس تخفها من هنا شويه ومن هنا شويه بس مش تشيلها خااالص .
لقيتة بيبصلي كدة وبدء يتوتر معرفش ليه  . . هو انا قولت حاجه غلط
_ خا خلاص مش هحلقها .. 
وفعلاً سابني وخرج من الحمام شكلة راح يلبس ...روحت وراااه .
لقيتة بيدور في الدولاب على لبسه 
_ استنى انا كنت مجهزالك امبارح طقم .. اعتقد هو المناسب 
وروحت خرجت الطقم من حاجتي عشان ميتلغبطش في باقي هدومه .
اخد مني الهدوم بس ...
_ الهدوم ريحتها برفان حريمي ... برفانك..
قربت الهدوم ريحتها فعلا البرفان بتاعي ... يا دي الغباء اللي أنا فيه... كنت شايلاه وسط هدومي عشاان ميتلغبطش في حاجته
لقاني زعلت وبصيت في الدولاب بحيرة كنت فعلا بحاول الاقي حاجه بديله ... لقيتة بيسحب الهدوم من ايدي 
_ مش مشكله هلبسها برضه ... مفيش وقت وانا اتأخرت .
وفعلاً في خلال دقايق سبته يلبس وشرب قهوتة 
_ ياريت تدعيلي ربنا يوفقني النهاردة انا مستني الفرصة دي بقالي كتير وحقيقي دي اخر امل ليا بعد ما اترفض من كذا مكان لاسباب مختلفة و انا محتاج اتقبل في الشركة دي ضروري.
ابتسمت ولقيتني بدعيلة بالتوفيق والسداد وانا بوصلة لحد الباب زي اي زوجة بتودع زوجها اللي نازل الشغل ... الله احساس حلو دة وانا زوجة كدة وبقوم بمهامي كزوجة... حلوة مهامي كزوجة دي برضه .
حضرت الغدا وفضلت مستنياه وانا قلقانة فعلا يا ترى عمل ايه ... كان شكلة قبل ما ينزل قلقان ومتوتر قوي وكانة طالب نازل امتحان فيزيا لثانوية عامة.... 
سمعت خبط على باب الشقه تلاقي هو ونسي مفاتيحة من توترة الصبح ... جريت بسرعة أروح افتح وياريتني ما فتحت...
_ ايوا ... اي خدمه ؟!!!
_ يا لهووووي ... انتي مين ... بقى كدة.... احمد بيجيب بنااااات الشقه.... طبعااااااا ماهو عاااايش لواااااحدة بدون رقيب ولا حسيبيب.
كان صوتها عااالي قوي حسيتها قاصدة تعمل فضيحة 
_ انتي يا ست انتي وطي صوتك دة وفهميني الاول انتي مين وتعرفي احمد منين وعايزة ايه؟!!
_ وكماان ليكي عين تتكلمي وتسألي ... صحيح اللي اختشوا ماااتواا ما بقاش غير بنااات الليل اللي يتكلمو كماان .
_ اخرسي يا مجنونة انتي .. انتي بتقولي ايه؟!!
_ بقى انا مجنونة يا رخيصه يا سهلة اكيد انتي اللي ضحكتي عليه وغويتي للحرااام والله لوريكي ..
اااااه دي بتشدني من شعري وبدءت فعلا تضربني... انا أول مرة اتخانق مع حد وبجد مش عارفه اعمل ايه فينك يا احمد واتأخرت ليه ؟!!! 
اااااااااه دي كانت اخر صرخة قبل ما راسي تتخبط في الطرابيزة بعد ما زقتني وقعتني وأغمى عليااا.

سمعت ما بين الوعي واللاوعي صوت حد بينهج زي ما يكون حد كان طالع السلم 
_ سماااح .. بقى كدة يا بت تسبيني و تطلعي تجري هو يعني احمد هيطير ... 
_ شفتي يا خالتي... ابنك المحترم جايب بنات الشقه ... انا مش قولتلكوا دة شاب و ملوش إنه يعيش لواحدة.
_ انتي بتقولي ايه يا مقصوفة الرقبة انتي قطع لسانك ... هو فين احمد.. اوعي كدة ...... يالهوووي مين دي يا بت ومالها عاملة كدة ليه !!!
_ مأنا سيحتلك دمها قليلة الادب دي .... عشان تحرم الشغلانه دي وتحرم تيجي هنا تااااني.
_ يا دي المصيبة البت سايحة في دمها ياللي مبتفهميش وفي شقة ابني ... يعنى جبتي مصيبة للواد قبل ما نفهم مين دي وبتعمل عنده ايه .
_ يا لهوووي يا خالتي .. يعني كدة لو جرالها حاجه احمد هينضر؟!!
_ علام ايه اللي بتتعلموه دة يا بهيمة  دي لو جرالها حاجه تبقى مصيبه ... يلا يلا شيليها معايا ننزل بيها نوديها المستشفى .
بقلم/ رانيا ابو خديجة 
........................
قبل دة بساعتين
كنت واقف قدام اوضة المكتب اللي المفروض فيها الانترڤيو ... ايه كل دة مصر كلها عايزة تشتغل هنا ولا ايه وفاجأه لقيت حد داخل و بيتكلم في التليفون ومن سوء حظي انه وقف جنبي عشان اسمعة 
= انا واقف قدام المكتب اهو... بس العدد كبير قوي .. أنكل مؤنس انا أكيد مش هستنى كل دة .... حبيبي يا انكل ربنا ما يحرمني منك خلاص هستنى حضرتك تكلمهم. 
 اه عرفت إللي فيها واللي بيحصل في كل مكان بقدم فيه تقريباً.. وفعلا كنت هوفر على نفسي الوقفه وامشي بس قولت اعمل اللي عليا وخلاص ... لقيتة بص في ساعتة وسألني
= قولي يااااا اسمك ايه انت .... هو مين من المسؤولين في الشركة اللي بيعمل الانترفيو.
_ ليه عشان تبلغ أنكل ..
_ ايواا هو عايز يعرف اس..... وانت مالك انت يا دخيل يا حشري ... مش ناقصة إلا الأوباش دول كمان اللي يتكلموا معاياااا.
لقيت نفسي حرفياً متعصب ومش طايق نفسي مسكت فيه
_ بقولك ايه انا واقف الوقفة دي بقالي تقريباً كدة ساعة ومش طايق نفسي فأحسنلك كدة تشوفلك جنب تاني تقف فيه ... ماااشي..
_ ابعد يا همجي .. ابعد والا والله اندهلك الأمن.
زقيتة وبصتلة بكل العصبية والغضب إللي جوايا 
لقيتة بصلي كدة بصة تشبة بصة سيرين واخواتي البنات لما يكونوا زعلانين ومقموصين مني و خد جنب فعلا وبعد ... ماله الواد دة مش مظبوط ليه كدة !!!
المهم سيبتني منه واخدت الملف بتاعي اللي في ايدي وقولت امشي ومضيعش وقت احسن ... وفاجأة وانا طالع خبط فيها جااامد  و وشها خبط في صدري بقرب
_ مش تحاااااسب انت كمااان .
_ انا برضه ولا حضرتك اللي ماشية و مش شايفه قداامك .
لقيتها قربت كدة وهي عايزة تضحك وقالت 
_ هو حضرتك حاطط برفان حريمي . 
وبعدين ضحكت ضحكة لفتت نظر الكل لينا
_ لقيتة فين دة ده أنا بدوخ عالماركة دي مش بلاقيها هنا خاالص .
واااضح ان في ناس سمعتها لاني سمعت ضحك... الله يخربيتك  يا سيرين يا مجنناني انتي ماهي ناقصة 
= دماغك ما تروحش لبعيد يا استاذة دة هو اللي شكلة حضن المدام حضن جامد شويه قبل ما ييجي على هنااا 
ولا تلاقيها هي اللي مش قادره تستنى وتصبر على ما يروحلها ..
.التفت أشوف مين الحيوان دة .. لقيتة واحد من اللي واقفين  ... يشبة الواد..بتاع أنكل 
_ هي مين دي يا خفيف ؟!!
خبطني في كتفي وهو بيضحك 
_ ايه يا عم بضحك معااك  وعموماً  الحلوة اللي ريحتها حلوة انا مش قاصدي اقول عنها حاجه وحشه 
وبعدين قربلي وقصد يقولي بطريقة رخيصة
_ واكيد هي ......
_ اااااااه 
بالظبط كدة لقيتني مش قادر اسمع كلمة زيادة وهجمت علية بدماغي  وبدءت فعلا اتخانق معاه لحد ما إللي في المكتب خرجوا بره بس كنت خلاص شفيت غليلي منه وارتحت.
وطبعاً كنت انا اللي  مطرود بره ... كدة كدة انا كنت ماشي 
رجعت وانا حاسس اني مخنوق بس برغم الخنقة دي اللي انا متعود عليها، كنت حاسس اني محتاج أراوح وأشوفها حاسس كأني في صحرا وجوها مش قادر اتحملة ومستني لما اوصل لبستاني الاخضر، .. ايوا بالظبط هي تشبة البستان ....بقى مجرد النظر ليها بالنسبالي كأنه جايزتي كل يوم بعد ارهاق وتعب خصوصا انها بقت عادة عندها انها تحب اننا نتكلم في اي حاجه قبل ما ننام سواء في اوضتنا او في الصالة قدام التليفزيون... بحب وقتي معاها بقى هو الحاجة الوحيدة اللي بستناها في يومي وبجد شايل هم اليوم اللي هييجي وتسيبني فيه .. لأ خلاص انا مش عايز افكر في دة دلوقتي هو انا ناااقص ... وصلت وبدءت اطلع السلم جري ... وحشتني جداااا بجد ... اخيرااا وصلت ... ايه دة هي فاتحة باب الشقة كدة ليه ....
بقلم / رانيا ابو خديجة 
دخلت !!!!! ايه دة اللي انا شايفة دة بجد !!!! 
_ امي .... ا!!!!!!!
 ايه دة!!!!!....سيرين عالأرض وسايحة في دمها ... وامي وسمااح ايه اللي جابهم دلوقتي وايه إللي حصل ؟!!! 
_ احمد !!! الحقنا  .. احنا كنا لسة هننزل نوديها المستشفى.
_ سيرين ... سيرين !!! ايه اللي حصل يا سماح... مالها يا امي..
مش قادر اوصف شعوري اول ما شفتها كدة حسيت فاجأة الدنيا بتسحب مني اغلى حاجه في حياتي دلوقتي بعد ما ربنا ادهالي.
شيلتها بسرعة واخدتها في حضني بخوف ونزلت بيها على أقرب مستشفى وانا مش مصدق انها هي اللي بين ايدي وغرقانة في دمها ...
بعد ساعة تقريباً جبتها البيت ونيمتها في سريرنا بعد ما عملولها اللازم في المستشفى.. وبعد ما الدكتور خيطلها الجرح اللي في راسها وجبس لها رجلها بعد تنيتها اثناء الوقعة 
_ وازاي يا امي البني ادمة دي تقول عني حاجة زي كدة .. شافت عليا ايه عشان تظن فيا كدة من الأساس واللي خلاها تعمل اللي عملتة دة في المسكينة اللي جوا دي .
_ ياابني انا والله هزقتها .. وطول ماحنا في المستشفى وهي بتعيط من اللي انا عملتة فيها ... دة غير كلامك ليها انت كمان والسم اللي قولتهولها .. دي حتى خدت بعضها وجريت على تحت تستناني مع عمك حسن السواق في العربية اللي جابتنا عشان مش قادرة تستحمل اللي خادته مني ومنك .
_ وهي ايه جابها معاكي أصلاً...  و ازاي امها وابوها وافقوا انها تيجي .
_  هي ما صدقت نتيجة كليتها طلعت واول ما عرفت انها نجحت قالت تيجي تفرحك وتشكرك مش انت برضه اللي كنت بتذاكرلها .
_ وانا مالي انا نجحت ولا منجحتش وبعدين مذاكرة ايه يا امي اللي بتتكلم عنها دي ... الكلام دة ايام ماكانت في المدرسة وامها كانت تيجي وتقولي فهمها واشرحلها وانا بحكم الجيرة وبحكم انها كانت طفله كنت بذاكرلها لكن دلوقتي هي اتعدت حدودها في كل شئ مش كفاية كل اما أجي عشان اطمن عليكوا القيها راشقه معاكوا في البيت وكانها عايشه معاكوا .
_ خلاص بقى يا ابني وانا هحرج عليها تحكم عقلها قبل اي حاجه تعملها بعد كدة .
_ هي دي فيها عقل اصلا ... 
_المهم ليه جيتي فاجأة كدة مش انا قولتلكوا هدبر اموري وانزلكوا انا .
_ أختك مريم وخطيبها عايزين يحددوا معاد لكتب الكتاب والجواز عشاان هو خلاص خلص وجهز من كله وطبعاً متوقفين عليك انت وعلى وجودك .
_ حاضر يا امي يومين بالظبط اظبط امور شغلي واستأذن واجي ونتمم الجواز على خير ان شاء الله... المهم طمنيني انتي الفلوس اللي بعتهالكوا كفت اللي فاضل لمريم ولا لأ.
_ الحمد لله يا حبيبي انت عملت اللي عليك وزيادة وجهزت اختك ولا كأن ابوك عايش بالظبط .... هي بس شوية حاجات وطلبات كدة لزوم العروسة اختك عايزاهم بس محروجة منك 
_ وهي  لو محروجة مني هتطلب من مين يعني يا امي ....  انا معايا قرشين جوا كنت بعمل المستحيل الايام اللي فاتت عشان اعرف اشيلهم لها برضة هاخد سُلفه من الشغل عليهم وابعتهم لها تجيب إللي هي عايزاه .
_ ربنا ما يحرمنا منك يا حبيبي... طمني عليك لسة برضه في شغلة الأمن دي ومش لاقي وظيفة حلوة زي اللي كنت فيها 
_ لسة يا امي .. الحمد لله على كل حال.. ادعيلي انتي بس .
_ دعيالك يا ضنايا ربنا يرزقك برزق اخواتك ويصرف عنك ولاد الحرام و ..
_ صحيح يا احمد انا من اللبخة اللي كنا فيها نسيت اسألك مين دي وبتعمل ايه في شقتك؟!!! 
سكت شوية ... مش عارف اقولها ايه .. اقولها دي اللي زي ما يكون ربنا كاتبلي امشي من شغلي بعد ما الشركة اللي كنت فيها صفت واروح اشتغل أمن عشاان اقبلها واتجوزها ولا اقولها ان دي البنت الوحيدة اللي من اول يوم شفتها فيه وأنا حاسس انها.... .
_ دي ... دي ....تبقى 
تبقى مراتي يا أم احمد ...
_ يالهوووي... انت اتجوزت يا احمد؟!!!!
سكت تاني ... معاها حق في اي رد فعل تعمله ..انا عارف
 _طب وانا واخواتك البنات ايه ولا لينا وجود عندك .
_ يا امي افهميني بس .. دة مش جواز زي ماانتي فاهمه دة...
_ اومااال ايه ... رايح تتجوز من غير علمي و علم أخواتك...الله يسامحك يا أبني.. عموما كدة يبقى اللي بيني وبينك هما اخواتك وبس  وانت بقى حر في نفسك .... اللي عايزه اعمله.. الله يسامحك يا أبني... الله يسامحك.
_ استني بس يا امي انتي رايحة فين ... يا أمي.!!!!!! 
وفعلا  سابتني ومشيت .. أول مرة في حياتي احس اني عملت حاجه غلط تزعلها مني كدة ... انا عارف إني غلط بس هي كمان مش فاهمه حاجه و اعتقد انها صعب تفهمني .
بصيت من البلكونه يمكن الحقها وانزل احاول اراضيها وأفهمها لكن لقيتها بتركب العربية والعربيه خدتها ومشيت..
دخلت الاوضة اطمن عليها لقيتها لسة نايمة وشكلها باين عليه الإرهاق والتعب قوي .. ايه دة  هدومها كلها دم ... منك لله يا سماح ... قربت من السرير وقعد جنبها حطيت ايدي على دماغها حرارتها عالية 
_ ااااه ايدك ساقعة قوي 
_ معلش ايدي مش ساقعة انتي بس عشان حراراتك عاليه ...طمنيني حاسه بايه دلوقتي.
قالت وهي بتحاول تتعدل 
_ ااه ألم رهيب في دماغي ... ورجلي .. رجلي بتوجعني قووي .
خلصت كلامها وبدءت تعيط زي الطفلة ... حسيت اني عايز اروح الحق العربية واخنق سماح وارجعلها تاني. 
_ طيب ممكن متعيطيش العياط دة هيوجع دماغك اكتر ويخليكي تصدعي زيادة .
_ مش قادرة يا احمد ... انا اول مرة حد يمد ايده عليا واللي مضايقتي زيادة ان انا مقدرتش اعملها حاجه... اااه
_ حقك عليا ... كل اللي حصلك دة كان بسببي أنا ... انا أسف 
كانت لسه بتعيط بوجع حقيقي ظاهر على وشها ... لقيت اني مش قادر اتحمل اشوفها كدة قربت منها بهدوء و اخدتها في حضني و حاولت اهديها ... فضلنا كدة لفترة وهي معايا وفي حضني لحد ما حسيت ان عياطها قل وتدريجي اختفى .. رفعت راسها وبصتلي ...
_ هي دي مامتك و... و مين اللي ضربتني دي اكيد مش أختك.
_ لأ مش اختي ... دي واحدة كدة جارتنا من زمان وبتتعامل بعشم شويه بس .
_ لأ بتتعامل بعشم كتير قوي... انت مشوفتش هي عملت فيا ايه ولا قالت عليا ايه!!
_ معلش حقك عليا .. وصدقيني اهانتها ليكي اهانة ليا انا كمان... وانا مسكتش ولسة لما اروح البلد هجيبلك حقك.
حسيتها اترددت شويه وبعدين..قالت..
_ أول مره اعرف ان عندك ماما .
ابتسمت من كلامها.. وافتكرت الاغنية اللي بتقول ... حتى أموووره في كلاااامك ..
_ لأ انا عندي ماما واخوتين كمان .
_ بجد... يا بختك بيهم .... اسمهم ايه .
_ مريم و هتتجوز قريب وريم ودي بقى لسه بتتعلم .
_ ماشاء الله... و ينفع .. ينفع يعني تعرفني عليهم  .
اتنهدت كدة وبصيت قدامي بسرحان .. اتمنى و الله يا سيرين .... اتمنى..
_ قولت لمامتك ايه عني 
_ مفيش قولتلها انك مراتي طبعا 
حسيتها ابتسمت كدة ابتسامه بتحاول تداريها .. هي مالها فرحت كدة ليه ماهي فعلا مراتي .
لقيتها بتحاول تقوم ساعدتها
_ رايحة فين ؟
_ عايزه اقوم اخد دش واغير هدومي دي .
لقيتها اول ما وقفت على رجلها راحت واقعة عالسرير تاني
_ اااه ... دوخة غريبه مش قادرة أدوس على رجلي.
طيب اومال هتقفي في الحمام ازاي عشان تاخدي دش؟!
لقيتها بصتلي  كدة  .بمعنى معين لقيت نفسي بقولها 
_ لو ..لو ح حابه اساعدك انا معنديش مانع.

طيب اوماااااال هتقفي في الحمااااااام ازاااااي عشااااان تاخدي دش؟!
لقيتها بصتلي  كدة  .بمعنى معين لقيت نفسي بقولها 
_ لو ..لو ح حابه اساعدك انا معنديش مانع.
قولتها وانا نفسي تقول اه .. لأ لأ كان قصدي تقول لأ... 
_ ينفع بس تساعدني اروح الحمام.  
سندتها خطوتين لقيت التعب بدء يظهر على وشها لدرجة انها بتغمض عنيها بالم كل ما رجلها تلمس الارض مترددتش اوطي و اشيلها وفعلا شيلتها بين ايديا  
لفت ايديها حوالين رقبتي اول مرة اكون بالقرب دة منها وهي في وعيها ... صاحية وعنيها الجميلة دي في عنيا كدة.
دخلت بيها الحمام ووقفتها على رجلها بالعافية
_ هتقدري تكملي لواحدك ؟
 سكتت شوية وبعدين هزت راسها بمعنى لأ
وهنا انا حسيت اني متنح طب هعمل ايه دلوقتي... يعني هي عايزااني اساعدها فعلاااا ؟؟!!!
وفعلا لقتها ساندا عليا بايديها الاتنين ومش عارفه تقف لواحدها ... مالك مهزوز كدة ليه هي مراتك وفي ازمة ومحتاجة مساعدتك فعلا انسى أي حاجة دلوقتي وانسى كمان انها سيرين اللي بتحبها وبتتمناها وياريت كمان لو تحاول تنسى انها أجمل ما شافت عينك يووو يا ابني بقول انسى انسى تقوم تفكرني يا غبي!!!!!
حسمت امري وقربت منها ..
_ طيب يلا و انا هساعدك ..
وبدءت فعلا اقرب ولسة بمسك طرف لبسها عشان اساعدها  لاقيتها فاجأة اترددت وحطت ايدها على ايدي وقالت بدموع في عنيها 
_ لأ... بلاش .
_ بلاش ازاي ؟!
_ خلاص مش عايزة استحمى .
_ ازاي بس انتي هدومك كلها دم وكمان حرارتك عالية جداا ... فهميني بس ليه وفاجأة كدة اتردتي؟
سكتت فاجأة معقولة تكون مكسوفة مني ... طب والايام اللي فاتت دي ومحاولاتها في اننا نقرب من بعض ... واضح انها كانت بتعافر في حاجة هي نفسها مش قدها.
صعبت عليا وصعب عليا كسوفها بالشكل دة 
_ طيب خلاص بلاش انا ... كلمي اي حد من قرايبك او صحابك .. صحبتك المقربة مثلا وانا مستعد اروح اجبهالك وأجي بسرعة.
لقيتها بعد ما كانت حطى وشها في الأرض وبتبكي في صمت من الكسوف والحرج فاجأة صوت عياطها علي ... قربت منها وانا متضايق من شكلها كدة وهي في الحالة دي 
_ مالك بس ... بتعيطي لية دلوقتي ؟!
_ عشان معنديش حد يساعدني زي ما بتقول .
فعلا انا ولا مرة شفتلها صاحبة داخلة او خارجة من عندها كانت طول الوقت وحيده وانطوائية جدا .
حطيت ايدي على ايديها اللي ساندا بيها عليا وحاولت اطمنها
_ طب خلاص متعيطيش واهدي ... طب انا انا م مم ممكن اساعدك .
لقيتها هزت راسها براحة بالرفض وواضح انها فعلا مش قادرة على خطوة زي دي .
_ طب هنعمل ايه دلوقتي ؟
_ ممكن توديني السرير تاني .. حاسه اني تعبت من الوقفة وعايزة انام .
فكرت لحظه مش عارف اتصرف ازاي... منك لله ياااا سماااااح...  لقيت فكرة ... خرجت ولحظة ورجعتلها وقفلت الباب و جبت معايا حاجة من دولابها 
_ بصي انا اخاف عليكي تبقى لواحدك تقعي وانا مش معاكي .. عشاان كدة هكون معاكي بس مش بوجودي اللي ممكن يحرجك .. انا هغمي عيني بالاسكارف دة جبتة من دولابك  هكون موجود بس لو حابة تسندي عليا او عايزة تجيبي حاجه ومش طايلاها تشاوريلي عليها وانا هجيبهالك ... اتفقنا ولا لسة في مشكلة ؟؟
لقيتها سكتت وبصتلي يمكن استغربت الفكرة بس حقيقي مفيش حالياً اي حل تاني ...  وصعب كمان اسيبها بالحالة دي وانا السبب في إللي حصلها.
وفعلا غميت عيني وكنت معاها ..طول الوقت ساندا عليا بايد وانا حاسس بكل حركاتها وحرفياً مش شايف الا ضلمة ... كانت ماسكة فيا جامد بايد واحدة وكأنها لو سابتني هتقع  لحد ما سمعتها بتقول بصوت هادي خجول
_ ممكن هدومي ..
 ناولتها هدومها وحاولت ادعمها وهي بتلبس باني اسندها لحد ما تخلص... وبعدين سمعتها بتقوول....
_ انا خلصت .
استنيت لحظة وبعدين فكيت الربطة من على عيني و فتحت عيني كانت زي القمر وهي مبلولة كدة .. وشيلتها بين ايديا ورجعت بيها أوضتنا تاني .. و قعدتها عالسرير
_ كدة احسن شويه؟
لقيتها اتنهدت واتكلمت براحة 
_ احسن كتير قوي... شكرا بجد.
_ طيب استنيني لحظة .
سبتها وروحت جبت مستلزمات الاسعافات الاوليه من الحمام عشان اغيرلها عالجرح اللي واضح انة اتغرق ماية .. قعدت جنبها عالسرير
_ هتعمل ايه ؟!
_ الجرح كلة مايه كدة مش هينيمك من الوجع 
_ طب ممكن براحة عشان فعلا بيوجعني .
_ حاضر.. براحة خالص اهوو.
انا مش عارفه هو جايب الحنية اللي على وشة دي منين ... مكنتش قادرة اوصف كسوفي وانا في الحمام وعارفه انة معايا .. رغم محاولاتي الفترة اللي فاتت بس حقيقي الموقف دة غير خااالص .... وحقيقي مكنش ممكن يحصل .. حسيت اني فعلا مش هقدر ... واتفاجات باللي عملة لو مكنش مخبي عينة وكان شايفني كان شاف انا كنت ببصلة ازاي وابتسامه عريضة على وشي.. انا قابلت رجالة كتير  في حياتي بس اول مرة اقابل احمد حاسة انة شخصيه لواحدة كدة لحد النهاردة محاولش يستغلني في اي موقف عدى بالعكس بحس انه بيخاف عليا بجد وحنيتة دي حاجه تانيه لواحدها ... لو يعرف انا دلوقتي شايفااه ازاي وبجد حبيت نفسي اكتر اني قابلته ... يا دي الكسفة اهو رفع عينة اهوو وشافني وانا متنحالة و منشكحة كدة ببتسامة واسعة وبصالة.. يقول ايه دلوقتي بستغل انه بيغيرلي عالجرح وبسبله .
_ احمد... شكرا بجد على كل حاجه.
رفع رأسه وبصلي شويه وبعدين قالي
_ انا اللي عايز اعتذرلك كل اللي جرالك النهاردة كان بسببي .. حتى الكلام اللي سمعتية كنت انا السبب فية .. انا اسف بجد يا سيرين.
ايه دة هو في حد ممكن يبقى مؤدب كدة ... لقيتني عايزة احضنة والله من كمية أسفاته وادبة دة.
كمل وهو لسة بيطهرلي الجرح اللي في راسي
_ انا عارف ان الوقت بيمر و انتي قولتيلي ان الدكتورة قالتلك ان مفيش وقت عشان كدة اوعدك اول ما تخفي هعملك اللي انتي عايزاة عشان ميفوتش الاوان وابقى انا السبب .
هو لية بيتكلم وهو زعلان كدة .. ده أنا مبسوطه قوي أخيرا حلمي هيتحقق وهبقى أم ومش هكون لواحدي تاني بعد ما يسبني ... ااااه اهي دي اوحش حاجه في الموضوع انه الحنية دي كلها والرجولة اللي عمري ما شفت زيها هتسيبني ... 
_ انا كدة خلصت ... خليني اشوف رجلك كمان عشان لو كانت عليها ميه أشوف ممكن اعمل فيها ايه .
بعد ما خلص لقيتة راح ناحية التسريحة وجاب المشط اللي بعمل بية شعري
_ هتعمل ايه .
_ هسرحلك شعرك عشان ميبوظش .
ابتسمت من اهتمامه ... على فكرة انا اول مرة حد يهتم بيا كدة خصوصاً من بعد ما بقيت لواحدي... فضل يسرحلي براحة قوي وبعدين قالي بالقرب من ودني
_ اسيبهولك مفرود كدة ولا المه .
ابتسمت
_ هتعرف تلمه ؟
_ واعرف أعمل ضفيرة كمان .
_ واتعلمتها ازاي دي بقى ؟!!
رد وانا حاسه ان ايدة بدءت في الضفيرة فعلا
_ يااااه من زماااان  من وانا صغير وامي كانت تخليني اسرح لاخواتي يوم العيد بالليل عشان هي ما كانتش بتبقى فاضيه ولحد دلوقتي ريم تخليني اعملهالها .
حسيت اني حابة اسمع اكتر عنة وعن اخواته
_ شكلك بتحب اخواتك قوي.
_ مريم وريم دول أغلى حاجه بابا سبهالي .
_ باباك متوفي من زمان؟؟
_ للأسف وبعمل كل حاجه عشان مخلهومش يحسوا بغيابة و نفسي ربنا يقف جنبي ويرزقني لحد ما اوصل مريم لبيتها و ريم تكمل تعليمها و تبقى صحفية كبيرة زي  ما بتحلم.
_ ومامتك؟
_ ماما دي بقى أقرب واحدة ليا في الدنيا كل تفاصيلي تقريبا معاها دايما تقولي بتفكرني بأبوك ... لما يعني نكون قاعدين مع بعض بنفكر و ونظبط امورنا عشان البنات .. عشاان كدة انا عارف هي حست بايه لما عرفت عن جوازنا 
لقيتة اتنهد اكتر وكمل بحزن 
_ حاسس اني مخنوق من ساعة ما مشيت وهي زعلانه مني.
انا كمان سكت مش عارفه اقوله ايه مكنتش اعرف قبل ما نتجوز انه عندة مامته واكيد كانت لازم تعرف بس هو كمان مقاليش .. ماقليش حاجة أبدا.
بعد ما خلص راح وحط المشط مكانة وقالي
_ هروح اغير هدومي واحضر حاجة ناكلها عايزه مني حاجة قبل ما اسيبك.
اه عايزاك متسبنيش ابداااا ممكن 
هو انا ينفع اقولة كدة؟؟؟!
_ سلامتك ..
_اه على فكرة انا كنت عاملة أكل ممكن تسخنة علطول .
ابتسملي ابتسامتة الجميلة دي
_ ماااشي ... وعموما تسلم ايدك.
::::::::::::::::::::::::::::::::::: 
سايبني في الأوضة بقالي حوالي نص ساعة لواحدي بيعمل ايه كل دة كل دة بيسخن الاكل .. 
قومت واتحاملت على نفسي قولت اخرج اشوفة راح فين 
واتسندت لحد المطبخ بصيت عليه .. لقيت واحد مندمج قوي في اللي بيعملة بعد ما غرف الاكل في الأطباق بعد التسخين لقيتة واقف مديني ضهرة وبيقطع حاجه..اهااا دة خيار .. وايه الخضرا الكتير اللي عالطربيزة دي .
التفت لقاني واقفة في وشه بتفرج عليه لو يعرف شكلة حلو ازاي دلوقتي كان وقع في غرامة والله.
_ خرجتي من الاوضة لواحدك ازاي ... راجلك تألمك .
_ متقلقش مش بتوجعني ولا حاجه.
قرب مني وساعدني اقرب وأقعد 
_ عايزك تاكلي خضار كتير مع الاكل ... دة كويس عشان جروحك تجدد خلايا بسرعة .
وفعلا بقيت كل ما احط معلقه رز في بوقي القية بيحط وراها  قطعة فراخ و خيارة او حاجه من اللي مقطعة وحطة ومالي بيه الطرابيزة... بعد ما خلصنا اكل لقيتة بيسألني 
_ تحبي تقعدي برا ولا تفضلي معايا لحد ما اخلص .
_ تخلص ايه؟!
_ هروق المطبخ واغسل المواعين اللي أكلنا فيها .
_ معقولة انت اللي هتعملهم لأ سيب كل حاجه وانا هعملها اما اخف .
لقيتة ضحك ... ايه دة انا اول مرة اشوف ضحكتة ... تقريبا دي احلى حاجه شفتها فيه بعد حلاوتة ...
_ عايزااني اسيب المطبخ يضرب يقلب لحد ما تخفي .. لأ معلش انا متعودتش أعمل في مواعيني كدة وبعدين انتي ناسية اني كنت عايش لواحدي قبل ما نتجوز وكنت انا اللي بعمل كل حاجه.
وفعلاً بدء يروق في المطبخ ويغسل المواعين وينضف الطرابيزة وانا قاعدة بتفرج عليه.. فكرني ببابا لما كان يدخل يساعدني في المطبخ اول ما ييجي من برة انا بحبة قوي ..  اقصد بابا طبعا الله ...
_ واضح انك كونك عايش لواحدك دة علمك حاجات كتير في شغل البيت.
رد عليا وهو بيرس الاطباق اللي غسلها
_ الحقيقة مش بس في شغل البيت.. هو علمني حاجات كتير قوي واهمها انكوا كاستات بتتعبوا قد ايه .
قال كدة وهو بيبتسم بضحك
_ الحمد لله اول مرة اعرف راجل بيعترف ان شغل البيت دة شغلانة اصلا.
قال وهو بيمسح الطربيزة اللي اكلنا عليها
_ لا متقلقيش رجالة كتير عارفه كدة بس عمرهم ما يقولوا.
...........…..…..….....……
بالليل طلبت منة نقعد في البلكونة شوية عشان نتكلم زي كل يوم وفعلاً شالني كالعادة وقعدني وقعد هو كمان قدامي بعد ما عمل حاجه نشربها ...
_ البلكونه بتاعتك حلوة و هواها حلو قوي.
وبعدين بصيت حواليا 
_ صراحة شقتك كلها حلوة ومريحة نفسياً قوي ... بقيت بحبها وبحب وجودي في كل ركن فيها 
دة هي اللي بتحبك والله ...هي وصاحبها كمان
كان نفسي يبقى في فرصه اقولها كدة لكن...
_ بقالك كتير عايش فيها؟!
_ اه من فترة كبيرة ... بس انا عموما عايش لواحدي من زمان من اول ما دخلت الجامعه  وجت جامعتي هنا في القاهرة .
_  طب ليه عايش لواحدك.. لية مامتك واخواتك مجوش يعيشوا معااك؟!
وبعدين بقى عمالة تسألني عن حياتي وانا هموت واسألها مين سيرين اللي ظهرت في حياتي دلوقتي دي وازاي واحدة بالجمال والشخصية إللي تخطف دي وحيده كدة حاسس ان في حاجات كتير معرفهاش عنها .
اااه يا ترا مين سيرين ؟؟؟
وايه هي تفاصيل حياتها ؟؟؟
واحمد هياخدها معاه لفرح اختة ولا هيسيبها قااعدة لوااحدها زي قرد قطع عشاان سمااااح تيجي تاكلهاااا😂؟؟؟

 _ احنا كل يوم بنتكلم عني ... خليني النهاردة اسمعك انتي .
_عايز تعرف إيه وانا اقولك؟!
_ بحكم شغلي في الكومباوند بقالي فترة ... كنت طول الوقت بشوفك لواحدك ... فين قرايب والدك و الدتك؟!
سكتت شوية... لأ كتير وبصت من البلكونة بشرود وحزن  وبعدين بصتلي 
_ ماما مكنتش مصريه عشان كدة ملهاش قرايب في مصر وبابا ملوش غير أخ واحد بس دة بقى انا اللي مش عايزة أعرفه.
قالت كدة وبصت من البلكونة مرة تانية ... امممم واضح فعلا اني لسة معرفش عنها حاجة 
_ لو مش عايزة تقولي عمك دة ضايقك في ايه مزعلك كدة ..انا مش هضايقك واسألك.
سكتت ... سكتت كتير ...فهمت انها مش عايزة تتكلم 
وفاجاه بصتلي وقالت بأهتمام
_ صحيح ... ازاي متقوليش اول ما جيت على نتيجة الانترفيو ..  
_ لأ انا مدخلتش الانترفيو اصلا..
_ ليه ؟؟!!!
_ يعني تقدري تقولي اني بقى عندي  خبرة وعارف ان دخولي من عدمة مفيش منه فايدة.
_ ازاي ..مش فاهمه....
_ يعني تقريبا كنت عارف مين هيتقبل ومين ولا كأنه جه.
_ اهاا فهمتك.. طب متقدم على شركة تانية انت افكارك حلوة وجديدة وكمان السي ڤي بتاعك محترم واكيد إضافة لاي مكان.
_ انا تقريباً مسيبتش مكان الا وقدمت فيه ... بس التساهيل دي بقى بتاعت ربنا .
سكتنا تاني كنت طول القاعدة ببوصلها كالعادة وهي طبعا بتبص عالشارع وهي مبتسمة انا عارف ان شقتها في الكومباوند مكنتش ليها بلكونة لانها كانت دور أرضي كماان بحس انها مبسوطة ببساطة المكان هنا .. سبحان الله دة انا كنت قلقان للبساطة دي متبقاش مناسبة لواحدة زيها.
ابتسامتها جميلة وهي باصة عالشارع كدة .. قررت ابص اشوف ايه اللي خطف نظرها وابتسامتها ومخليها مركزة قوي كدة .. اهااا 
_ شكلك بتحبي الاطفال قووي ؟!
ضحكت وهي لسه باصه من البلكونة
_ شايف الولد والبنت الحلوين دول ...  انا متبعاهم من بدري هما راحوا جابوا حاجة سوا من المحل دة وبعدين وقفوا ياكلوها مع بعض وفاجأة اتخانقوا ... وهو عشان يراضيها مد ايده يديها شويه من الكيس بتاعة بس شكله كدة كان بيشترط 
انها تديه حبه من كيسها  الاول و هي رفضت قامو اتخانقوا تاااني ... شكلهم قمرررر وهما مقموصين من بعض كدة.
 خلصت وضحكت  ... ضحكت معاها على ضحكها ...بحككككك ...  يا بنتي بحبك واااااالله... اعمل ايه بس اكتر من اني بحبك ...رجعت تبصلهم تاني .. كنت ببصلها ومنبهر باندماجها معاهم ومتابعتها ليهم ... للدرجاادي بتحب الاطفال ... مش مصدق ان المفروض عليا اكون ابو الطفل اللي هي هتكون امه ... حاجة مكنتش حتى احلم بيها او اتمناها حتى في خيالي .. نفسي اغمض عيني وافتحها القيني ضمنت وجودها معايا و متسبنيش .
…………………..................
دخلتها اوضتنا وانا شايلها بين ايديا برضه وعنيها الجميلة مفرقتش عنيا... شكراااا يااا سمااااح ..... كنت مديها ادوية كتير فنامت بسرعة ... حاولت انا كمان انام بس للاسف النوم كان طار من عيني ... اتعدلت وقعدت عالسرير وفضلت افكر ... يعني بعد أيام هتكون مراتي بجد قولا وفعلا ... رغم اني مش مصدق ان الجمال اللي نايم جنبي دة كلة هيبقى ليا بس حاسس انه حلم حلم وهيتحقق من غير اي تفكير .. معقولة يكون ربنا كان شايلهالي عشان تعوضني عن وحدتي اللي كنت عايشها 
_ وحدة ايه اللي هي هتعوضك عنها ... فوق لنفسك هي عايزة منك حاجه معينة وبعد ما تحققها هتسيبك واكيد هتطلب الطلاق وميبقاش في اي رابط بينكوا
_ ازاي بس مفيش رابط .. والطفل دة هبقى انا ابوه وهي أمه ؟؟!! 
_ وانت فاكر انه عشان الطفل دة هي هتوافق تبقى معاك ... تبقى اهبل ... اكيد هتفكرك طمعان فيها زي ماقالت عاللي اتقدمولها قبلك .
 _ عندك حق .. هي اكيد هتفكر كدة عشان كدة خايف اقولها حاجة اخسرها وتفهمني غلط ... 
شايف نايمه زي القمر ازاي ... انا بحبها... بحبها قوووي ونفسي اقولها .. وتفضل معايا علطول... ايامي اللي فاتت كانت حاجة وبعد وجودها بقت حاجه تانيه... 
لقيت نفسي ببصلها كتير هاين عليا أصحيها واقولها انا مش  هعمل إللي انتي عايزاه الا لما اضمن وجودك معايا بقيت حياتي ... بس لقيت اني بكدة هخسرها اكيد وهتحس انا قد ايه اناني وطمعان فيها .
اتنهد بكل الضيق اللي جوايا وفضلت اتأملها .. بحس انها بتبقى اجمل وهي نايمة ولا انا اللي بشوفها احلى !! 
لقيت نفسي بميل عليها وحطيت ايدي على دراعها وقربت منها... كالعادة ريحتها بتسكرني ... بعدت شعرها الناعم اللي بقيت بحب المسه  عن وشها وقربت 
_ سيرين ... سيرين 
لقيتها نايمه وانفاسها منتظمة واضح ان العلاج تقيل عليها فعلا ... كملت همسى 
_  سيرين ... عارفة انا نفسي اقولك ايه؟!!.. في الايام اللي فاتت دي انا اتأكدت اني بحبك .. بحبك قوي .. هو انا ينفع اقولك منسبش بعض وتفهميني صح ... ينفع ابننا اللي نفسك فيه ده يتربى مابينا ... طب ينفع ابوسك دلوقتى ؟!!! 
ميلت فعلا عليها و حطيت شفايفي على خدها الناعم اول مرة اقرب منها ... حسيتها اتحركت بعدت ... ايه دة حرارتها ارتفعت تاني !!!! 
قربت خدي المرادي من خدها عشان اتأكد .. يا خبر فعلا حرارتها عاليه جداا ... 
قومت بسرعة وجبت ميا كلها تلج .... بس احط الكمادات فين مينفعش الجرح اللي في جبهتها ييجي عليه ميا ... افتكرت امي وهي بتعمل كمادات لينا واحنا صغيرين كانت تحط واحدة على جبهتنا و واحدة على بطننا عشان الحرارة تنزل بسرعة  وفعلا بعدت البيچامه عن بطنها وحطتها .... انكمش وشها بانزعاج من برودة الميا في الاول ... فضلت اعملها كمادات لحد ما حسيت ان حرارتها بقت افضل وفضلت جنبها مدة لحد ما نمت وانا قاعد جنبها ولسه محتاااار في امري ... 
…...........................
كالعادة المنبة رن في معاد شغلة وانا كمان اتعودت اصحي معاه عشان احضرلة الفطار ونفطر سواا زي ما اتفقنا قبل كدة 
لقيتة النهاردة نايم بعيد عني .. ايه دة هو نايم وهو قاعد كدة ليه وايه إللي جنبه دة .. 
صحيته... قام وأخد حاجات الكمادات ودخلها المطبخ وجه أطمن على حرارتي وبعدين ساعدني اروح الحمام وحضر فطار بسرعة واكلنا و اداني علاجي قبل ما ينزل و بعدين سابني ونزل .... 
واضح انه فعلا غيابة من الشغل صعب ... لدرجة انه يسبني تعبانه ويروح عادي كدة..... خلاص انا مش زعلانه عااادي يعني ...
ايه دة بعد ساعة بالظبط لقيت باب الشقة بيتفتح وبيدخل ومعاه حاجات للبيت 
_ ايه دة ... جيت بدري قوي 
_ انا كنت نازل بس عشان اخد اجازة عشانك و عشان فرح مريم .. انا لازم اكون في البلد خلال اليومين الجايين.
_ ايه دة هتسافر وتسيبني .
رد عليا وهو بيدخل الحاجات المطبخ وبعدين طلع يسندني لحد هناك
_ اكيد لا طبعا ... بس دة فرح اختي يعني اكيد هغيب هناك عشان كدة مينفعش اسيبك لواحدك كل دة .
_ اومال هتعمل ايه؟!
كان بدء يشتغل في حاجات الاكل اللي جايبها من بره بس فاجأة وقف وبصلي وهو ساكت
_ بصي انا كنت ناوي اوديكي الكومباوند تقعدي في شقتك لحد ما ارجع.. يعني هناك هكون مطمن عليكي عن هنا ..
وبعدين اتنهد وقال 
_ لكن دلوقتي مش هينفع ومش هتقدري تقعدي لواحدك وانتي في الحالة دي والتعب دة ..  كمان انا هكون قلقان عليكي وانا هنااك .
لقيته كمل بتردد كدة وكانه متأكد اني مش هوافق
_ فلو يعني توافقي انك تنزلي البلد معايا نحضر الفرح سوا وبعدين نيجي يكون افضل..... لكن طبعا لو انتي مش حابة خلاص انا هلاقي حل تاااني .
_ لأ طبعااا انا عايزة اجي معاك واتعرف على اخواتك واشوف العروسة ...  انا حاسه اني هبقى احسن لو جيت معاك ... هتسافر امتى ؟؟!
لقيته ابتسم من حماسي .. وموافقتي.
_ يعني يومين كدة... على حسب.... لحد ما احس كدة انك تقدري تتحملي تعب السفر .
_ وانا بقولك اهو اني صاحية وحاسه اني افضل ... 
ابتسملي وبعدين التفت يكمل اللي كان بيعملة وانا قاعدة بتفرج عليه.
................................
برغم اني بقيت احسن وفكيت الرباط اللي كان في رجلي لكنه برضه اصر يشلني وانا بنزل السلم عشان رجلي مترجعش تألمني تاني .... ساعدني اقعد في العربية وبعدين حط الشنط فيها ... دي العربية اللي هو اصر انه ياجرها نسافر بيها مع اني اتحايلت عليه نروح بعربيتي لكنه رفض وقالي مينفعش 
معرفش ليه مينفعش ....فيها ايه يعني نروح بعربيتي.. واخيرا طلعنا بالعربية رفعت عيني وبصيت للبلكونة والشقة وكاني بقولها باي باي هتوحشيني على ما أرجعلك ... ياااه بقالي كام يوم بس عايشه هنا لكني ارتبط بالمكان جدااا .
بلدهم دي بعيدة قوي فضل يسوق كتييير لحد ما اخيرا وقف في مكان بسيط حواليه اراضي زراعية من كل مكان .. كل بيت تقريبا قدامه او وراه ارض مزروعه ... البيوت هنا شكلها مختلف مش بالوان ولا ديكورات زي بتاعتنا بالعكس دة واضح انها معمولة من التراب والميا حتى بيبانها مختلفه من الخشب القديم ... بس منظر البيوت والاراضي الزراعية حواليها كدة شكلها جميل ومريح لاقصى درجة .... وقف بالعربية ونزل وساعدني انزل قدام واحد من البيوت دي
ايه دة في ايه!!!! ... كان في اتنين ستات واقفين واحدة منهم ماسكة حديدة بتحرك فيها عشان تنزل ميا من الناحية التانية والتانية ماسكة حلة كبيره تنزل فيها الميا... بس الغريب انهم سابوا اللي بيعملوا وفضلوا يبصولي بطريقة غريبة قوي .. ايه دة هما مالهم دول بيبصولي كدة ليه  خلوني ابص يمكن اكون فيا حاجة غريبه ...هو انا لبسي ماله انا لابسه هدوم كويسة مش وحشه ولا يمكن عشان مش شبهم ..الله لبسهم فعلا شكلة مختلف بسيط بس حلو قوووي ... كان احمد بيخبط عالباب الخشي ومستني اللي يفتح ولاحظ اني مركزة معاهم فبصلهم ولاحظ نظرتهم .
راجل لابس جلبية هو اللي فتح الباب
_ اهلاااا .. ازيك يا احمد يا ابني ... يا مراااحب .
_ ازيك يا عم متولي .. عامل ايه 
_ الحمد لله يا حبيبي.. اتفضل اتفضل .
دخلنا فعلا وانا مش فاهمة حاجة خالص .. ومين دة ..هو قريبة ؟؟!
بصلي لحظه وبعدين بعد عينة عني باحترام وقال
_ أهلا بيك وبضيوفك .
اتكلم احمد واحنا لسه واقفين 
_ دي سيرين يا عم متولي ... مرااتي .
_ أهلا بيكي يا ست الكل... ومبروك يا احمد اتجوزت امتي واحنا منعرفش كدة.
_ مش دي المشكله يا عم متولي ... دلوقتي بنتك سماح مدت ايديها على مراتي وضربتها واتسببت لها في جرح في دماغها والتواء في رجلها بدون حتى متعرف مين دي لمجرد انها شافتها في شقتي 
يا نهاااار ابيض بقى دة بابا البنت اللي ضربتني !!!! 
_ ايه الكلام اللي بتقوله دي يا احمد يا ابني بقى سماح تعمل كدة وبعدين سماح سماح شافت مراتك امتى وايه إللي هيجبها شقتك ... عيب يا ابني قول كلام غير دة.
_ لو مش مصدقني ناديها اسالها .
فعلا نادى قال سماااااح ... ايه دة هي دي فعلا البنت اللي ضربتني انا فكراهااا... ايوا واتفاجأت اهي لما شافتني مع احمد هنا ... ايه دة هي بتبصلي كدة ليه ..  لقيت نفسي بقرب من احمد وبستخبى فيه وبقول بصوت عالي
_ ايواااا يا احمد .. هي دي ... هي دي اللي اتهجمت عليا في الشقه .
حط ايدة عليا وضمني وهمسلي
_ متخافيش .. انا معاكي .
_ تعااالي يا سماااح. .. انتي روحتي شقة الاستاذ احمد امتى ؟؟؟!
مالهاااا خاايفه كدة ليه دي حتى مش عارفه تتكلم 
_ يا أبا .. يا أبا انا كنت راحة مع خالتي ام احمد عشان يعني نقوله ينزل ع عش عشان فرح مريم.
_ وانتي مااااالك ... تروووحي لشقة راااجل غررريب ليه وبأي حجه يا بنت ال.....
اوبسسس... دة ضربها ... ضربها زي ما ضربتني وشدها من شعرها زي ما شدتني هو الراجل ده كان معانااا ولا ايه ... يا مامي انا خايفه ... لقيتها بتبص لاحمد تستعطفه يبعد عنها باباها 
بس احمد فضل واقف يبصلها شويه وبعدين سابني و قرب يبعده عنها
_ خلاص يا عم متولي .. انا مكنتش اعرف انها كمان مش معرفاك انها جت مع امي .
_ سيبني يا احمد يا ابني دي بت قليلة ربايا اصلا ... سيبني اربيهااااا .
_ خلاص خلاص... انا بس سكت علي حصل لمراتي عشان حق الجيرة وقولت ارد عليك برضه .
_ حقك عليا يا احمد يا ابني ... حقك عليا يا بنتي دي بت قليلة ربايا وانا هربيها .. متأسفين ليكي يا ست الكل.
خرجنا من عندهم .. رغم اني عمري ما حبيت اشوف حد في موقف سئ ابدا زي ما شوفت سماح دي دلوقتي.. بس حسيت ان حقي رجعلي وانها اضربت زي ما ضربتني بالظبط واكيد ايد باباها اتقل ... انا اصلا كنت خايفه منه .
ايوا أهووو دة اللي انا خايف منه وعامل حسابة ... كنت ركنت العربية قبل ما ندخل بيت ابو سماح و قولت نمشي لحد بيتي وواضح انه كان قرار غلط .... البلد كلها تقريبا متنحالنا ... ازاي ماخدتش بالي ان دة طبيعي يحصل وانا ماشي معاها هنا ... كانت لابسة لبسها العادي ... بس النهاردة كانت حلوة زيادة عن اللزوم في فستانها الابيض دة جاي لبعد ركبتها بشويه مع كوتشي ابيض .. وكاب مداريا بيها الجرح وخلتني الملها شعرها في ديل حصان مرفوع طويل ... كانت كالعادة زي القمر وليهم حق الناس تتنحلنا كدة ... ياريتني كنت دخلت بالعربيه لحد البيت بس مكنش هينفع والعربية متدخلش جوا كدة اصلااا ... ضغط على ايديها اللي في ايدي بغضب من النظرات إللي هتاكلها ... بصتلي وحست بغضبي 
_ حمدالله عالسلامه يا أستاذ أحمد ...
_الله يسلمك يا خاله 
_ حمدالله عالسلامه يا استاذ احمد ... اوماال مين اللي معاك دي .
ضغط على ايديها زيادة و سرعت في مشيتي  رغم الم رجليها اللي لسه بتزك شويه كنت عايز اوصل بيها البيت في غمضة عين .

_ ااااااااه ... رجلي وجعتنييييييي قوووووي .
قولت كدة بألم وانا بنحني ابص على رجلي اللي فعلا اللمتني بسبب طريقتة في مشيتنا .
_ حقك عليا أسف .... وريني كدة مالها .
قعد على ركبتة عشان يشوفهالي 
_ متخااافيش هي بس عشان لسه في الاول بعد ما فكيتي الرباط.. لكن مفيهاش حاجه اهي .
_ وايدي كمان وجعتني على فكرة ... انت كنت بتعصرها في ايدك .
قام وقف وبصلي شويه وفاجأة ابتسم ومسك ايدي وباسها 
_ حقك عليا... أنا أسف بس مش عارف ايه اللي ضايقني لما لقيت الناس بتبصلك كدة ..
_ انت مش عارف.. وانا كمان مش عارفه.. اوووف .
لقيتة بصلي شويه كمان وبعدين ضحك ضحكتة الحلوة دي .
_ بتضحك على ايه دلوقتي ؟!!!
_ ما انتي لو جيتي مكاني وشوفتي شكلك لما بتبقي مقموصة كدة بتبقي عامله ازاي هتضحكي .
ابتسمت انا كمان غصب عني ...
_ طب ايه هنفضل واقفين كدة .
خبط عالباب خبطتين واستنينا لحد ما سمعنا صوت بنت بتقول
_ ميييييين !!! 
لقيتة ابتسم فاجأة أول ما سمع صوتها
_ انا احمد يا مريومة .. افتحي.
_ اااااحمممد..
فتحت الباب بنت جميلة تشبة احمد كتير قوي ... لقيتها حضنته وهو كمان حضنها جامد قوي ..  بجد يا بختهم ببعض 
_ احمد ... وحشتني  قوووي ... اخيرا افتكرتنا وجيت .
رد احمدوهو حاضنها هو كمان 
_ والله وانتي يا مريومة.. عاملة اي يا حبيبتي.
_ الحمد لله كويسه ... وهتجووززز 
قالتها بدلع لقيت احمد كشر بهزار وقالها وهو بيخبطها بإيده على دماغها
_ خليكي كدة فكريني وعاندي فيا كل ما تشوفيني لحد ما الغي الجوازة دي خااالص 
ضحكت وبصتلي ... ايه ده اخيرااا شفتني واخدت بالها مني 
_ احم ... اومال مين الاستاذة يا احمد.
_ هي امي ما قالتلكوش ولا ايه... دي سيرين مرااتي .
برقت وهي بتبصلي 
_ هي دي مراتك اللي امي بتقول عليها ؟!!!!
فضلت تبصلي شويه وبعدين قربت وحضنتني و بقت تبوسني من خدودي ...
_ اهلا بيكي ... نورتي البلد
_ شكرا.. ربنا يخليكي.
قربت من اخوها وقالتلة حاجة في السر بس انا سمعتها
_ هي دي مراتك.... يا خربيتك دخلت بيها البلد دي ازاي ؟!!
ليه هو انا مخدرات... كان نفسي اسألها  ؟!!!
_ لية .... مالها ؟!!! 
_ شبة الممثلين اللي بيطلعوا في التليفزيون ... وحلوة قوي .
      بجد انا حلوة كدة... ربنا يخليكي انتي واخوكي بتدوني ثقة في نفسي.
_ طيب عن اذنك يا سيرين.. هروح اقول لماما وريم انكوا جيتوا.
سبتنا فعلا و طلعت سلم جري واضح ان بيتهم من دورين زي باقي البيوت إللي هنا تقريبا
_ احمد ... هي مامتك لسة زعلانة من جوازنا... يعني ممكن تزعل ان انا جيت معاك .
_ امي ست طيبة يا سيرين ومبتشلش في قلبها كتير ..  هي بس زعلت اني عملت كده من وراها .
………………………………………
_ يا أماااا .. يا أمااا ... الحقيييي .
_ اية يا بت في ايه مالك مسروعة كدة .
_ احمد جة تحت ومعاااه مرااااتة .
_ ......... هي جت معاه ؟
_ ايوا ... موجودين تحت .
_ طب امسكي حطي بقيت الاكل دة للفراخ ومتنسيش تحطولهم ميا واني نازلالهم .
_ حاضر يا أما.
_ بت يا مريم .. مريم .
_رييم .... انتي هنا بتعملي ايه ... انزلي شوفي يا اختي مرات اخوكي .
_ امك يا اختي مدبساني معاها في اكل البط ... المهم قوليلي مرات اخوكي عاملة ازاي .. حلوة يا مريم ؟
_ يالهووي يا بت يا ريم حلوة حلاوة .. شبة الممثلة الحلوة دي اللي بتطلع مع محمد رمضان في المسلسل.
_ايه دة بجد ... شبة مين... روجينا ... اللي بتقول يا عمرررري ؟؟
_ روجينا مين انتي كمان ... التانية دي الحلويايه  أبصر اسمها ايه ... مش فاكرة... 
_ لأ استني مش مهم البط دلوقتي.. انا نازلة معاكي أشوفها .
.............................
_ حمدالله على السلامه يا احمد يا ابني.
قرب احمد منها وباس ايديها .
_ الله يسلمك يا ست الكل... عاملة ايه يا حبيبتي.
مردتش علية فضلت بس تبصلي وكأنها زعلانة مني انا .. اتوترت من بصتها قومت بصيت لاحمد باستنجاد ... قرب مني واخدني من ايدي 
_ مش هتسلمي على سيرين.. مراتي .
_ مين المفروض يسلم على مين يا ابن بطني .. يا متعلم ياللي بتفهم .
_ عندك حق يا ست الكل.. قربي يا سيرين سلمي على امي .
بصتله وانا فعلا كنت خايفة منها ماهي بتبصلي بصات تخوف والله!!! 
_ أهلا.. ازي حضرتك يا طنط ؟!
_ طنط !!! مسسم .
_ هي مالها عملت كدة لية .. هو انا شتمتها !!!
احمد قرب مني وهمسلي في ودني .
_ قوليلها يا امي احسن يا سيرين.
_ أمي !!!! 
هز راسة بمعنى ايوا مالك مستغربة ليه 
_ ازي حضرتك يا أمي .
_ احمد ..  تعالى ورايا .. عايزاك يا ابني .
قالت كدة وسبتنا ومشيت دخلت اوضة وقفلت الباب جامد 
_ استنيني هنا يا سيرين.. دقايق و راجعلك.
هزيت راسي بمعنى ماشي .. وانا فعلا زعلانة هما مالهم هنا مش طايقني كدة ليه .. يا ريتني ما كنت جيت .
روحت قعدت على كنبة من الخشب محطوطة في وسط البيت وحطيت ايدي على خدي بزعل ... مش كان زمانك دلوقتي قاعدة في بيتك بكرامتك احسن؟!! 
سمعت صوت جاي من ناحية السلم .. اه دي مريم نازلة ومعاها واحدة تانيه شبة احمد ومامتة قوي اكتر من مريم.. هما كلهم شبة بعض كدة لية!!! 
قربوا عليا وكالعادة من وقت ما جيت ...بصتلي برضه شويه .
_ مش تقولي ياسمين صبري ياللي مبتفهميش.
قالت كدة لمريم وهي بتضربها في كتفها ... هي تقصد ايه ؟!!
_ أيييي ...  ايدك تقيلة ياللي تنشلي .
اللة... دول بيشتموا بعض عاااادي ... 
_ أهلا وسهلا.. يا أهلا يا أهلااااا ... انا ريم اخت احمد المفروض الصغيرة... بس خلي بالك مش صغيرة قوي يعني انا في اولى كلية اعلام .... يعني بعون الله صحفية قد الدنيا.
ابتسمت ... شكلها لذيذه قوي هي ومريم كمان حساها طيبه 
_ أهلا بيكي وانا سيرين مرات احمد .
قربت مني هي كمان وحضنتني بسعادة غريبه و باستني زي مريم.... الله اخيراااا حد انبسط بوجودي هنا .
_ انا كنت عارفه ان احمد اخويا هيقع واقف برضه .. اصل احمد اخويا دة في نظري يستاهل ست البنات 
لقيتها بصت حواليها كدة وبعدين قربت مني وقالت في السر
_ كلام بيني وبينك أمي كانت عايزة تجوزة البت سماح جارتنا اللزقة دي..
وبعدين علت صوتها بفرحة 
_ بس الحمد لله.. ربنا نجدها نوسه ...
وضحكت
_ اه.. يعني مامتك كانت عايزة تجوزة سمااااااح ..امممم .
_ اشششش ... بقولك كلام في سرك .
قالت كدة وشورتلي على بوقها بمعني صمت..
_ عشاان كدة مامتك زعلانة من جوازي انا وأحمد؟!!
_ لاااا انا مامتشي زعلانه من حاجااااات كتييي..... ايه يا زفتة بتزغديني لية ؟!! 
_ متصدقيش البت دي يا سيرين.. أمي والله طيبة وانتي هتحبيها لو عرفتيها .
................................
_ خلاص بقى قولتلك ظروف وكان غصب عني والله... حقك عليا يارب اموووت لو خبيت عليكي حاجة تانية 
_ اخرس .. ومتدعيش على نفسك تاني ..... 
_ طب خلاص بقى والله ما قصدي ازعلك .. خلاص بقى يا امي زعلك غالي عليا والله.
انا عارف ان أمي طيبة ... بس هي ليها حق تزعل أنا عارف والله... انا تقريباً عمري ما خبيت عنها حاجه.. فاكيد حاجة زي الجواز مش هتكون سهلة عليها .
_ عايزني أرضى عنك وعن المحروسة اللي جايبها معاك دي .
_ ياااريت يا ست الكل ... وعلى فكرة المحروسة دي طيبة قوي .. أول ما تعرفيها والله هتحبيها ... هي كمان هت....
_ تتجوزوا هنااا .
سكت ... هي قالت ايه ... هما مين دول اللي يتجوزوا هنا .
_ لو عايز ترضيني وتراضي اخواتك تعمل فرح كبير وسط اهلنا وناسنا و متحرمنيش من فرحتي بيك .. ابني الوحيد  ... واخواتك حقهم يفرحوا بيك و مريم تتشرف بيك وبالمحروسة بتاعتك قدام نسايبها ... ولا لما يقولولها ويسألوها اخوكي اتجوز امتي هترد الغلبانة تقولهم ايه ...دي اللي عندي قولتهولك .. قولت ايه .
_ ايوا يا امي بس هنلحق نعمل دة امتى بس وازاي .. فرح مريم هياخد كل الوقت وكمان .....
_ مليش دعوة اتصرف ...نفرح وسط اهلنا وناسنا زي ما قولت ... ان شاء الله حتى تعمل فرحك مع فرح اختك .
_ ازاي يعني يا أمي دة كلام!! 
_ وفيها ايه يعني ... الفرح فرحنا واحنا حرين فيه ... قولت ايه .
_ طب سبيني اقول لسيرين وارد عليكي.
_ انت لسة هتشور المحروسة... اوعى كدة وأني اللي هقولها وتبقى تعترض بقى.
_ يا امي استني بس ... يا امي ...
........................
_ وبعدين ؟
_ بس يا ستي... هو شافني بقى رمضان قبل اللي فات  و انا بملى ميا من الطرمبة اللي جنب الترعة اللي هناك دهي .. ولقيته جاي ورايا كان وقتها المغرب أذن وقاعدين وهنفطر .. ولحسن الحظ احمد اخويا كان اجازة معانا هنا .
_ وبعدين... كملي  .
_ استني اكملك انا بقى ... جة يا ستي واحنا بناكل واحمد اخويا اللي قام فتحله .. احنا لقينا احمد اخويا غاب شوية قدام الباب وبعدين دخلة عالمنضره بتاعت الضيوف وجة قال لمريم ...
_ قالي حضري صنية عليها فطار كويس عشان فيه ضيف هيفطر معايا و قالي ابقي نادي عليا متدخليش انتي ... 
_ كل دة واحنا مش فاهمين حاجة .
_ اه مكنتش عارفة حاجة اصلا ... لحد بقى بعد ما مشي واحمد اخويا قالي وقالي انة هيسأل عليهم جيرانهم ولو طلعوا كويسين ها يديه معاد عشان ييجي واشوفه واقعد معاه .
_ و اكيد جه وقعدتي معاه؟!
_ اه ... عرفتي منين ؟!!! 
_ يا بنتي مش هتتجوزوا اهو .
_ اه صح. ..وصراحة يعني لقيتة شاب محترم كدة و.. و.. 
_ و اية يا مريم .. كملي حبيت قصتك  .
_ عايزة تقولك لقتة عسول وحليوة زي ما قالتلي بس مكسوفة.
_ كدة يا ريم ... طب مش هقولك حاجه تاني .
سمعت صوتها جاي من بعيد 
_ اسمعي يا مرات ابني... فرحك انتي واحمد لازم يتعمل هنا في البلد واهله وناسه يحضروا .. قولتي ايه .
_ بجد يا ماما .. احمد هيعمل فرحة هنا في البلد.
_ ايوا .. هيعملة مع فرحك يا مريم .
_ احمد ... وحشتني قوووي .
_ ازيك يا ريم يا حبيبتي.
وبعدين بعد عن حضن ريم وبصلي شوية بتردد وبعد كدة بص لوالدته .
_ خليها مرة تانية يا امي ... خلينا بس نركز في فرح مريم دلوقتي و نبقى نشوف موضوعي دة بعدين .
_ أني قولت فرحك يتعمل مع فرح مريم يا احمد .. وعنيدني بقى و قول لأ عشان يفضل قلبي قافل منك كدة .
بص لوالدته بحيرة وبعدين بصلي تاني .. 
_ وفيها اية يا احمد .. مانعمل فرحنا هنا عشان مامتك متزعلش .
ميل عليا و سألني
_ يعني انتي موافقة.
رديت بحماااااس 
_ جدااااا .. موافقة جداااا ...نعمل فرح لينا مع فرح مريم .
_ ياريت يا احمد والله ويبقى الفرح فرحين فرحي انا وعزت وفرحك انت و ياسمين قصدي سيرين.
 _ وافق يا احمد عشان خاطري.. دة انا كان نفسي احضر فرحك قوي .. مابالك بقى هيبقى فرحك انت ومريم في يوم واحد .
 بصلهم ولحماسهم بسعادة وبعدين لقيتة باصصلي وهو مبتسم لابتسامتي 
_ خلاص باذن الله هقعد مع عزت النهاردة واحدد معاد لكتب الكتاب والفرح .
لقيت مريم فرحت قوي و حضنت اختها بفرحة وحماااس كبير .. وانا كمان احمد كان بيبصلي بنظرة في عنية غريبة بس حسيتها حلوة .. نظرة حد فرحان بجد وعلى وشة ابتسامة جميلة قوي .
…………………………
النهاردة المفروض نزلنا عشان نجيب فستان مريم وطبعاً احمد قالي ان انا كمان لازم أجيب فستان عشان الفرح 
_ شوف دة جميييل ازاي.
بصلة شويه كدة وفضل يمسكة بايدة 
_ انتي عايزه تلبسي دة عندنا في البلد ؟!! 
_ وفيها ايه دة شكلة جميل قوي .
اخدني من ايدي وقالي 
_ لأ دة مينفعش .. تعالي بس معايا في حاجات جوا أحلى.
فضلنا نتفرج على حاجات كتير ..  .
_ ايه يا أحمد لسة ملقتوش حاجه عجباكوا ... احنا عجبنا دة .
حلو قوي فستان مريم ... بس انا مش عارفه ليه كل ما اختار حاجة مش بتعجبوا وهو كل ما يختار حاجة بحس انها مش هتبقى حلوة 
_ وانتي يا ريم لقيتي فستان يناسبك .
ردت ريم بفرحة 
_ اه يا احمد اخترت فستان موڤ جميل ..  بس تعالي معايا يا سيرين شوفية معايا قبل ما اختارة 
رحت معاها كانت مختارة فستان سوارية شكلة حلو قوي ..  خلصوا هما كدة ومريم خطيبها قرر ياخدها يرواحها هي وريم عشاان عندة شغل اما انا واحمد فلقاني زعلانة عشان مفيش حاجه عجباه اخدني بالعربية وروحنا مكان بعيد شويه عن البلد في أتيليهات كتير قوي فيها حاجات حلوة 
_ اية رأيك في دة .. والله جميل .
بصلي شوية وبعدين قال 
_ بصي يا سيرين انتي بتختاري حاجات متنفعش تتلبس عندنا في البلد وصراحه متنفعش تتلبس عموماً عشان كدة خليني انا اختار .
_ ماأنت بتختار حاجات مش حلوة .
_ انااا !!! طب تعالي بس.
فضلنا كتير قوي لحد ما أخيرا اتفقنا على فستان .. زي ما كنت بحلم ابيض طويل وعلية طرحة اطول منة انا متاكدة اني هبقى عروسة حلوة ... لبستة في المحل عشان اشوفة هيبقى حلو عليا ولا لأ.... بس البنت اللي في المحل لما عرفت ان أحمد هو جوزي قالتلي مينفعش يشوفني بيه
_ ايه دة... ملبستيش الفستان عشان اشوفة عليكي لية؟!
_ لأ ما انا شوفتة انا وطلع حلو قوووي.
سكت شوية وبعدين قال بصوت هادي 
_ طب وانا ... كنت عايز أشوفه عليكي . 
……………...................
_ يلا يا مريم ... خودي مرات اخوكي وروحوا ادعوا الجيران كلهم للفرح ... مش اخوكي وعزت حددوا المعاد امبارح .. يبقى يدوب يا بنتي .
_ يا سلااااام ... وهو في عروسة بتدعي لنفسها ... روحي انتي وريم .
_ اه عااادي ... و بعدين انا واختك مش فاضيين خدي مرات اخوكي ولفي هنا عالجيران وانا هبقى اخد اختك ونروح ندعي الجيران اللي في الناحية التانيه.
_ طيب هطلع انادي سيرين  .
...................................
_ يعني هنعمل ايه ... مش فاهمة ؟!!
_ ياربي الصبر من عندك ... بصي يا سيرين هنروح نقول للناس والجيران على ميعاد الفرح وندعيهم عشان يعبرونا ويجولنا الفرح فهمتي .
_ اهااا ... نودلهم دعاوي يعني ... طب فين الدعاوي اللي هندهالهم .
_ يالهوووووي .... اشق هدومي منك دلووووووقتي!! 
_ ليه وانا بس عملت ايه ؟!! 
_ اية ... مالكوااا ..  في ايه .
_ امك قالتلي نروح ندعي الجيران للفرح بما انكوا حدتوا امبارح ... وقالتلي اخد سيرين معايا .. بس هي مش فاهمه وزهقتني .
_ كدة يا مريم... طب مش هاجي معاكي .
_ خلاص يا سيرين متزعليش ... بس احمد بقى يفهمك انا هستناكي تحت .
لقيتها واقفة وكالعادة مقموصة ومكتفة ايديها بزعل ..  قربت منها وانا ببصلها وهي زعلانه كدة
_ في اية مالك ... مريم زعلتك في ايه ؟!!
_ انا مش زعلانه من مريم ... انا زعلانة عشان مش عارفه افهم انتوا بتعملوا ايه .... حاسة اني غريبة ومش فاهمه حاجه .
لقيتة قرب مني و كلمني بنبرة حنونة 
_ اوعي تقولي كدة وانا معاكي... وبعدين غريبة ازاي دة اخواتي بقوا بيحبوكي قوي وامي كمان لاحظت انها بقت صافية من ناحيتك اهي .
_ وانا كمان والله حبيتهم قوي ... بس انا مش فاهمه دلوقتي انتوا اتفاقتوا على معاد الفرح بعد كدة مش المفروض نختار دعاوي الفرح ونبعتها لكل الناس .
اخدني من ايدي وقعدنا عالسرير
_ طب تعالي وانا هفهمك ... احنا هنا في البلد جيران في بعض عارفين بعض والبيوت جنب بعضها عشان البلد صغيرة اصلا فلما يكون عندنا مناسبه بنروح لكل واحد بيتة اللي هو أصلا جنب بيتنا هنا وبنقولهم مثلا عقبال عندكوا فرح كذا يوم كذا وهما عشان جيرانا اللي بيحبونا وبيحبولنا الخير بيفرحوا وبييجوا من غير بقى دعاوي رسمية ولا غيره .
_ اه .. انا كدة فهمت .. مريم هي اللي مكنتش عارفه تفهمني .
_ معلش مريم عروسة ودماغها مش فيها دلوقتي.
_ طب ما انا كمان عروسة على فكرة .
سكت شوية وبصلي وبعدين قالي بحنينة دي
_ وأحلى عروسة يا سيرين... احلى عروسة .
مش عارفه لية اتكسفت ... احم 
_ طيب انا هنزل بقى عشان مريم زمانها مستنياني تحت .
وسبتة فعلا وكنت نازله .. لقيتة نادى عليا بسرعة 
_ استني ... انتي هتروحي تلفي عالجيران بالبادي والجينز دة ؟!! 
_وفيها ايه ...  ما كويس اهو .
_ لأ مش كويس خااالص .
_ تعالي وانا أخلي مريم تديكي عباية وطرحة من عندها .
_ عباية وطرحة !!!!!! 
يا ترااااا ايه اللي هيحصل مع سيرين في البلد ؟!!
وايه اللي هيحصل في الفرح ؟!!!

 _ عقباااال عندك يا خالتي  فرررحي وفررح اخويااا احمد يوم الخميس الجااااي قدااام الداااار باذن الله
_ الف مبروووك يا مريَم ... ربنا يتم عليكوااا بخير يا ضنايااا .
_ طيبة قووي الست دي يا مريم
_ اشمعنى ؟!!
_ قالتلك الف مبروك وربنا يتم عليكي بخير يا ضنايا .
_ اومااال هتقولي ايه يعني يا سيرين.. ماهي لازم تقوولي كدة .
وقفت فاجأة وقولتلها بترجي 
_ طب ممكن انا اللي اقول المرة الجايه ... عشان خاطري يا مريم ... عشان خاطررري .
_ طب هتقولي ايه ؟!
_ زي ماانتي قولتي .
_طب يلا ... ربنا يسترر .
وروحنا فعلااا وخبطنااا على باب البيت اللي بعده وانا كنت متحمسة قووي اتكلم انا معاهم... وأول ما الست فتحت..
_ عقبااال عندكوااا.. عقبااال عندكواااا فرحي وفرح مريم وفرح احمد يوم الخميس الجااااي..
_ ومالوا يا اختي ربنا يتمملكوا على خير ..
_ هي مالها يا مريم بتتكلم وهي مخضوضه وشكلها مش فاهمه كدة ليه ... هو انا قولت غلط ؟
_ لا .. ازاي .... يلا عقبااال حباااايبك يا خاااالتي بالاذن .
_ مريَم ... مين المحروسة دي يا اختي؟!!
_ دي مرات اخويا احمد ... اسمها سيرين .
_ اه  هي دي بقى .. ماشاء الله..عسولة .
_ شكرااا يا طنط .
قولتها بابتسامة وانا مبسوطة قوي .. الناس هنا طيبة قوي  .
_ كدة فاضل كام بيت ؟!
_ لأ احنا كدة عدينا عالناحية كلها ... لسة بقى الجهة التانية من الترعة وامي و ريم هيبقوا يروحوا ... يلا انا وانتي نراوح .
_ طب ما تيجي نروح احنا برضة ... عشان خاطري..نروح احنا
_ .. واضح ان الموضوع عجبك يا سيرين .
_ صراحة اه ...قوي .
قولت كدة وانا مبسوطه فعلا ... بلدهم حلوة قووي ... عدينا فعلا للجهة التانية عشان نروح للبيوت اللي من الناحية التانية من الترعة.. الله هنا الجو جمييل جدااا واشجاار وزرع على طوووول النظر ...منظر مع ريحة المكان وهدوئه في غاية الراحة النفسية... انا فعلااا كنت محتاجة احس كدة بالإحساس دة .. انا فعلااا مبسوطة اني جيت ... ايه دة الله .. في راجل بيسقي  الارض من الترعة!!!
_ مريم .. مريم هي الميا اللي في الترعة دي نضيفة وحلوة ؟
_ بصي هي المفروض نضيفة عشان خاطر ان احنا بنسقي منها الاكل اللي بناكلة والا هتبقى مشكله.
قربت من الترعة والمكنة اللي بتاخد منها الميا ..  ايه دة صوتها عالي قووي .
_ شكلها نضيف فعلااا 
ومديت ايدي تحتها .. وياريتني ما عملت كدة ... 
_ يالهووووي ... حاااااسبي ياااا سيررررررين !!!!!! 
…..............................
كنت فوق في اوضتنا بحاول اظبط حاجات كتير فيها .. انا عارف هي قد ايه بتحب النظام ... خلال الايام اللي فاتت ماكنتش تشوف حاجة قدامها مش عجباها وتسيبها بس حاليا نظام الاوضة مش عاجبها بالمره ..  وطبعا ولانها لسة مش بكامل قوتها وصحتها .. بقت تبص للحاجة بعبوس كدة وتسكت واوقات تقولي ممكن تساعدني انقل دة هنا ودة هنا ولما تتعب تسيب كل حاجه وتنام .
هي كان نفسها يبقى السرير تحت الشباك عشان بتحب ريحة الهوى بالليل وانا اهووو نقلتة عشان اما ترجع تبقى تقعد تحته بالليل زي ماهي عايزه... كمان من وقت ما جينا وهدومها لسة في الشنطة زي ما هي و مكنش قدامي وقت من أول ما جيت عشان اساعدها فيها 
فتحت شنطتها وقولت ارتب هدومها في الدولاب مع هدومي 
...ايه دة!!!!  ... مش دة البتاع اللي كانت لابسااه في الليلة اياها ... اممممم ايه دة كماااان..... يا نهااااار !!!!  
وهي جايبه الحاجات دي معاها هنا لية ... هي علطوول جاهزة كدة ... طب وبعدين معاااكي ... هتعملي فيا ايه تااااني ؟!!!
لقيت كمان في الشنطة ازازة برفانها اللي بقيت بدمن اشم ريحتها  ....  قربتها اشمها بعمق وبعدين اخدتها ورشيت منها على كل هدومها اللي في الشنطة عشان اما تلبس اي حاجه منهم تبقى ريحتها مغرقة الاوضة كالعادة.. 
اية دة ... ايه الصوت اللي تحت دة ... رميت اللي في ايدي عالسرير بخضة وجريت على تحت .. لقيت خبط عالباب بشكل غريب ...  ريم سبقتني وفتحت 
_ الحق يا عم أحمد... فين عم احمد؟!!! 
_ في ايه يا بسام ... عايزاحمد في ايه ؟!
_ مرااااتة وقعت في الترعة والبلد كلها بتطلعها ومش عارفه.
_ ايه!!! يالهووووووي!!! 
كنت حاسس ان خروجها من باب البيت لواحدها مش هيعدي على خير ... بس مش لدرجة ان يجرالها حاجة....خرجت من باب البيت وانا مش شايف قدامي ...كل اللي في بالي بس سؤال بزهول هي مين دي اللي وقعت في الترعة ....سيرين !!!!! .... لقيت نفسي في خطوتين بس كنت بعدي الجهة التانية من الترعة وبجري بكل ما فيا من سرعة عشان اوصلها ... اية دة !!! دة البلد كلها عالترعة لدرجة اني مش شاايف حاجة من عندي ... جريت بسرعة اكبر وحاولت أزيح الناس من طريقي ..
_ سيرررررين!!!
لقيتها مغمى عليها ومجموعة من الرجالة بيحاولوا يطلعوها من الترعة ... رميت نفسي من غير تفكير وجوايا بدعي ربنا تكون لسة بخير .... شلتها من ايديهم لقيت ناااس منهم مُصره تساعدني ولسة شيلاها معايا لقيتني بصرخ فيهم 
_ خلااااااص ... ابعد انت وهوووو ... ابعدوووو!!! 
شيلتها وحاولت افوقها وناس كتير كانت حواليا لسة ملمومة 
_ سيرين ...  سيرين !!!! 
حاولت بكل الطرق اخليها تفوق وبرضة مبتفوقش ... معقولة .. معقولة تكون خلااص راحت مني  ... شلتها بين ايديا وجريت بيها لحد العربية واخدتها لحد اقرب مستوصف في البلد .. يااارب يلحقوها ... ياارب تكون لسة معايااا  ... انا والله ماصدقت انها بقت معايا وفي حياتي مش معقول بعد كل دة تروح مني تاني !!!! 
.....................
دخلت بيها البيت على بالليل بعد ما قعدت بيها في المستوصف لحد ما الدكاترة طمنتني انها الحمد لله لسة بخير... 
_ احمد ... طمنا يا ضنايا .. عامله ايه دلوقت ؟
رديت وانا طالع اوضتنا بصوت مش طالع من الرعب اللي اتعرضتلة النهاردة على ايديها ...
_ الحمد لله يا امي ... قدر ولطف .. ربنا عالم بيا .
دخلت الاوضة وأول ما دخلت لقيت امي بتقول 
_ استنى يا ابني دي محتاجة تغير هدومها وتتحمم من مية الترعة... يلا يا بنات ساعدوني نعمل لمرات اخوكوا اللازم
دخلت الاوضة بعد ما خلصوا كانت لسه نايمة وباين على وشها التعب ... قعدت جنبها عالسرير ولقيت نفسي بشدها براحة وباخدها في حضني... ضمتها جامد .. كنت هخسرها لتاني مرة .. مش قادر استوعب اللي كان ممكن يحصل النهاردة... الحمد لله. ... ربنا قدر ولطف.
_ اااه ..   ااااه جسمي بيوجعني .
بعدت وشي عن حضنها وانا ببتسم بفرحة اني سمعت صوتها تاني 
_ ربنا ما يحرمني من صوتك ومن اهاتك دي ابدا.
لقيتها بتعيط بوجع 
_ ااااه... احمد ... جسمي كلة بيوجعني قوووي .
اخدتها في حضني تاني بدون تفكير وضمتها قوي 
_ الف سلامه عليكي يا روح احمد .. 
_ اااه .... اوعى انت بتوجعني زياااادة .
_ حاضر ... انا اسف .. اهووو .
بعدت عنها فعلا ومريت بايدي على وشها امسحلها دموعها و عرق التعب اللي مغرق وشها 
_ حاسه باية دلوقتي ؟!
لقيتها بتحاول تتعدل ساعدتها
_ هو ايه اللي حصل يا احمد... انا مش فاكرة غير اني كنت بتفرج عالترعة وهي بتسقي الارض وبعد كدة مش عارفه حصل ايه ..  لقيت نفسي مقلوبة في الترعة 
خلصت كلامها وانفجرت في عيااط زي الاطفال
اخدت راسها على كتفي و قولت وانا ببوس راسها 
_ حقك عليا... اخر مرة اسيبك تخرجي من البيت لواحدك تاني....لازم بعد كدة اكون معاكي ..  حقك عليا أسف.
سمعت خبط على باب الاوضة..... دخلت امي وشايلة في ايديها صنية.... ومعاها اخواتي البنات 
_ سمعت صوتها يا ضنايا قولت صحيت اجبلها لقمة تاكلها .
_ تعالي يا حبيبتي.
_ عاملة ايه دلوقتي يا بنتي .
_ الحمد لله يا ط...يا امي... كويسة .
_ تستاهلي الحمد يا ضنايا ... لكن قوليلي ايه بس اللي وداكي ناحية الترعة ... انا مش قولتلكوا تروحوا بس للجيران اللي نواحينا هنا .
_ والله يا اما قولتلها كدة بس هي اللي فضلت تتحايل عليا نروح هناك .
_ يلا يا سيرين.. ليكي نصيب تاخدي دش في الترعة .
_ كدة يا ريم ... بتضحكي عليا وانا في الحالة دي.. الله يسامحك.
_ هي بتهزر معاكي يا ضنايا ... يلا يا بنات يلا نسيب مرات اخوكوا ترتاح ..  وانت يا احمد متخليهاش تنام الا وهي واكلة كويس يا ابني ... الهدر اللي خدتة مكنش هين .
_ حااضر يا حبيبتي... متقلقيش 
خرجوا فعلا من الاوضة ...  مامته طلعت ست طيبة قوي خصوصا بعد ما جرالي كدة ... من وقت ما جيت وهي مش بتتكلم معايا كتير زي دلوقتي... بجد طلعت طيبه  .
_ يلا عشان تتعشي قبل ما تنامي .
_ ماشي بس انت كُل معايا .
وبدأنا  ناكل سوا وهو طبعا يأكلني اكتر 
_ مين اللي نقل السرير هنا .
رد بابتسامه وهو بيحطلي الأكل في بقي
_ انا قولت كدة افضل بالنسبالك يعني ..
_ كدة احسن كتير قوي... شكراً.
_ و ... و مين اللي كان بيفتش في حاجتي!! 
_ اكيد محدش دة انا كنت عايز ارتب حاجتنا في الدولاب لاني شايفك بتحبي تعملي كدة بس مش قادرة.
_ و و وازاي تعمل كدة من غير ما تقولي 
لقيتة ابتسم كدة وهو بيبعد نظرة عني ... يا دي النيلة يعني شاف اللي في الشنطة... اية الرزالة دي ... هو مفيش خصوصية في البيت دة ... خصوصية ايه يا هبلة دة جوزك بطلي تخلف يا سيرين.
_ واية بقى اللي يضايقك اني فتحت الشنط ..  هو انتي ناسيه ان حاجتي معاكي في نفس الشنط
_ لأ طبعا حاجتك في شنطتك وانت عارف كدة.
_ طب ممكن متتعصبيش وتهدي وتكملي اكلك .
_ لأ مش عايزة انا اصلا كلت.
_ عموما انا كنت عايز اقولك اني ملحقتش افضي الشنطة اصلا ... حتى بصي عليها كدة هتلاقيها تقريبا بحالها .
فعلا بصيت عليها في جنب من السرير لقيتها فيها الحاجة ..  يارب ما يكونش شاف حاجة يقول عليا ايه ... 
......................
صحيت من النوم ونزلت تحت لقيتهم ملمومين كلهم في وسط البيت وقاعدين قدام دخان كتير 
_ اية دة ... انتوا بتعملوا ايه .
_ النهاردة هنعمل البسكويت بتاع الفرح ..  
قربت منهم الله ريم ومريم قاعدين بيعملوا اشكال بسكويت حلوة قوي ومامت احمد تدخلو جوا الفرن تسوية .
_ ينفع يا ماما ..  اجي اعمل معاكوا .
لقيتها بصتلي وبعدين قالت 
_ هتعرفي تعملي ولا هتبوظي العجين ؟
_ لا والله هعمل زي ريم ومريم بالظبط 
_ طب اقعدي معاهم يلا خلينا نخلص .
قعدت احاول اقلدهم بيعملوا اية واعمل زيهم ... 
_ الله ريحتة حلوة قوي ... تسلم ايديكوا 
_ بقولك يا أما ... طلعي بسكويتة ادواقها لسرين .
_ لأ انا عايزة انا اعمل واحدة وتسويهالي .
لقيتهم ضحكوا ... الله انا مبسوطة قوووي ... وبجد حبيتهم قووي .
_ طيب بصي اعملي شويه واللي تعملية حطي في الصاجة دهي وانا اسوهولك لواحدة.
فضلت اشوفهم بيعملوا ازاي واعمل عشان الحق املى الصاجة بتاعتي زي ما قالتلي 
_ شوفي كدة يا ماما ... حلو دة ؟
بصت للصنية اللي عملتها شويه وبعدين قالت 
_ اعملي حسابك محدش هياكل بسكوتك دي الا احمد ابني عشان يعرف هو عمل ايه في نفسة  .
_ عمل اية في نفسة؟
لقيت ريم ومريم ضحكوا 
_ طب والله يا أما حلو اهووو وبعدين تلاقي سيرين اول مرة تعملة .
_ طيب ممكن تسوية بقى ... عشان عايزه ادوقه لاحمد زي ما قولتي.
ردت وهي بتحطة في الفرن 
_ مااشي ... تستاهل يا احمد يا ابني اللي يجرالك ..
سمعنا خبط على الباب
_ هقوم اشوف مين يا أما .
_ خليكي يا مريم ... هشوف انا .
قومت وفتحت الباب ولقيتها في وشي ... اية دة هو انتي لسة عايشة ... 
فضلنا نبص لبعض شوية وهي فضلت تبصلي كتير قوي من تحت لفوق وبعدين قليلة الذوق تجاهلتني ودخلت .
_ صباح الخير... ازيك يا خالتي ازيك يا ريم... يا مريم 
_ اهلا يا سماح..  اقعدي يا بنتي واقفة ليه .
_ اني قولت اجي اشوفكوا محتاجين حاجة لزوم الفرح وتجهيزاته ولا لأ.
_ اقعدي ساعدي اخواتك...  اقعدي .
_ اومال ...اومال فين احمد يا خالتي ؟
_ وعايزة احمد لية ؟!
بصتلي وكلهم بصولي لقيتها تجاهلتني تاني وقالت
_ ان شاء الله يكون بخير يا خالتي.. انا سمعت انه امبارح رمى نفسة في الترعة ورا الست فكنت عايزة اطمن علية مش اكتر 
_ جوا يا بنتي في المنضرة .. عزت كان عندة من شويه ولسة ماشي .
_ وعرفتي منين بقى ان احمد رمى نفسة في الترعة امبارح .
_ البلد كلها يا حبيبتي بتحكي عن المحروسة اللي احمد رمى نفسة وكان هيموت امبارح عشانها .
مش عارفه لية فرحت لما شوفت غيظها من خوف احمد عليا امبارح..  دة وضحلي قد اية احمد بيخاف عليا ..  بيخاف عليا لدرجة بتضايق اللي زي سماح .. وكانت عايزه تتجوزة ..  خلاص بقى متفكرنيش دلوقتي بالموضوع ده.
قعدت معانا فعلا تساعدنا وتعمل معانا بس كانت طول الوقت ساكتة وحزينة... يا خبر شكلها زعلانة قوي ... واضح انها كانت بتحب احمد بجد ... بس بجد احمد يستاهل حد احسن من سماح... دي واحدة اول ما شافتني ضربتني وقالت عني كلام مش كويس من غير حتى ما تعرفني ... لكن احمد عمري ما شوفت حد في حنيتة واخلاقة ... حقيقي هو يستاهل أحسن بنت في الدنيا... 
_ حد يقوم يا بنات يناولني الصيجان اللي جوا ... يلا خلينا نخلص .
_ خليكي انتي يا مريم ... حطاهم فين يا خالتي وانا اجبهم .
_ في الأوضة إللي جنب المنضرة ... ادخلي هتلاقيهم جوا يا سماح.
................................
كنت قاعد وفي ايدي ورقة وقلم بحاول اظبط مصاريف الايام اللي جايه من غير محتاج لحد ... مش عايز استلف هنا كمان ... كفاية عليا سلفة الشغل 
_ اممممم ... كدة يبقى فاضل الفين جنية ... يدوب دول يبقوا ل.... 
_ ازيك يا احمد....
بصيت لقيتها واقفة على باب المنضرة و بتبصلي بحيرة في عنيها وحزن ... صعبت عليا  من اخر مرة شفتها فيها وابوها بيضربها قدامي ... سماح شبه متربية هنا مع اخواتي قدام عنيا و بجد بعتبرها واحدة منهم ومن غلاوتهم ...بس تصرفاتها اوقات بتقفلني منها ..
_ ازيك يا سماح... عاملة ايه.
دخلت وقعدت جنبي عالكنبة
_ انت عارف يا احمد اني مش كويسة ..  
....................... 
_ اهوووو ... خدي يا سيرين الصاج بتاعك اهوو ..  عاللة يتاكل بقى .
ضحكت وانا باخدة منها فعلا كان شكلة مختلف عن البسكوت بتاعهم بس ريحتة حلوة قووي .
_ انا هدخل اجيب طبق عشاان احطة فيه وادوقة لأحمد .
قولت كدة وانا مبسوطة وقومت بحماس .. جبت طبق ورتبتة فيه بشكل يبان لطيف شويه وبعدين اخدتة ودخلت للاوضة اللي هو فيها وانا متحمسة اني أدوقة عمايل ايدي .
_ يا سماح انتي زي أختي ... معزتك عندي زي ريم ومريم وربنا يعلم .
_ كل دة عشان خاطر الحلوة بتاعتك ... و اه صحيح ازاي ترمي نفسك وراها في الترعة انت مش خايف على نفسك يجرالك حاجة .
_ شئ ميخصكيش ... وبعدين انتي عايزاني أسيب مراتي تغرق مثلا ولا ايه .
_ يااااريت يا اخي ... كانت غرقت ولا ماتت وراحت في ستين داهية تاخدها .
_ اخرسي!!!!!! ماتنسيش انك بتتكلمي معايا عن مراتي ... وتتكلمي كويس احسنلك .
سمعتها بتعيط ... هي كمان هتعيطلة بعد اللي قالتة
_ بقى كدة يا احمد هي دي اخرتها ..... دة انا كنت نايمه قايمه احلم بيك وانت عارف انا كنت بتمناك قد ايه .
_ عيب يا سماح تقولي الكلام دة.... ابوكي لو وصلة حرف من كلامك دة مش بعيد يموتك فيها 
_ يا احمد عشان خاطري حس بيا ... طب وغلاوة خالتي أم أحمد عندك ...انا عارفه ان مفيش اغلى منها عندك لتفهمني .
ايه دة هو سكت ليه ... يكونش بيفكر في كلامها 
_ طب اقولك على حاجه انا موافقة اكون زوجة تانية عادي ..
يا نهاااار مش فايت النهاردة....... دي عايزاااة يتجوز علياااا ...
_ بس انت تعالى اطلبني من ابويا وانا هقولة اني موافقة ... وحياة اغلى حاجه عندك يا احمد .
مقدرتش اتحمل سكوتة .. فتحت الباب ودخلت لقيتة واقف في الأوضة ومديها ضهره ... هو بيفكر بجد دة ولا ايه 
_ سيرين ... في حاجة.. كنتي عايزة حاجة ؟
_ اه .. لأ ... كنت .. 
_ االمدام اكيد كانت بتتصنت علينا ... مش كدة يا اسمك ايه انتي .
_ اسمي سيرين يا حبيبتي... وانا مكنتش بتصنت انا كنت جاية في حاجة لجوزي انتي بقى بتعملي هنا ايه ؟!
_ انا يا حبيبتي في البيت دة ادخل واخرج براحتي من قبل حتى ما نشوف وشك هنا .
سكت وبصتلها بغيظ بجد ... هي مالها دي يعني جاية تتجوز جوزي وكمان مش عاجبها .
اخدت الطبق بتاعي وخرجت بنرفزة 
_ سيرين استني ....
_ استنى انت يا احمد... احنا لازم نخلص كلامنا وانت هتيجي النهاردة تكلم ابويا .
_ سمااااح!!! كلامي اللي هقولهولك دة انا مش هعيده تااااااني... انتي يا بنت الناس في البيت دة من وانتي قد كدة كنتي تلعبي مع اخواتي وتروحي وتيجي معاهم حتى اما كنت اذاكرلهم والاعبهم كنتي بتبقى معاهم .... ودة خلاني اعتبرك واحدة منهم ... وعمرك ما هتبقي اكتر من كدة وحاجة تانية لازم تسمعيها برضه ... دلوقتي انا راجل متجوز وبحب مرااتي وان شاء الله مش هسيبها .... ولا هتجوز عليها ...مفهوووم .... 
قولتلها كدة وخرجت ادور عليها ... ملقتهاش قاعدة مع امي واخواتي ... يبقى طلعت فوق ... طلعت جري ملقتهاش 
_ اومال فين سيرين يا امي .
_ مش عارفه يا ابني دة هي من وقت ما دخلتلك بطبق البسكويت وقالت هتدوقك واحنا ما شفنهاش .
.......................
خرجت ادور عليها  قدام البيت ماهي مينفعش تخرج لواحدها بعد اللي حصلها ... اهي ....مالها قاعدة كدة ليه 
لقيتها قاعدة تحت شجرة في الارض اللي قدام البيت..
_ سيرين ... مالك قاعدة كدة ليه... وازاي تخرجي من البيت لواحدك من غير ما تعرفيني؟!
لقيتها ساكته بصتلي بس ومردتش ... قربت قعدت جنبها 
_ انتي زعلانة مني في حاجة ؟!!
بصتلي فاجأة
_ هو انت ممكن تتجوز سماح دي عليا ؟
بصتلها باستغراب هي بجد بتسالني كدة..
_ انتي سمعتينا ؟
_ ايوا سمعتكوا ...غصب عني بالصدفة... بس كمان لقيتك ساكت يعني بتفكر ... صح ؟
لقتني سكت وببصلها .. احاول افهم دماغها اللي ولا مره فهمتها دي 
_ انا عارفه اني مش حقي أسألك.... لأ على فكرة بقى من حقي...
ابتسمت على كلامها 
_ بتضحك على ايه... هو انت مش جوزي دلوقتي..
بصتلها كتير قوي ... قولي كدة الجمله دي تاني يا سيرين..
_ طب حتى استنى بعد ما نطلق وبعد كده ابقى اتجوز..
الله يخربيتك مبتكمليش جملة حلوة على بعض 
_ لأ يا احمد ... بص هقولك على حاجه بامانة ... انت حد كويس .. لأ انت حد كويس قوووي .. وبجد تستاهل احسن بنت .
والله انتي عندي احسن بنت ... يارب تفهمي..
_ فلو فعلا عايز تتجوز بعد ما نطلق .. بلاش سماح دي..
اه يعني مشكلة حضرتك في سماح ... حسبي الله ونعم الوكيل!!
_ بص ... رأيي بلاش تفكر في الموضوع دة دلوقتي... فكر تجوز اخواتك الاول ... مريم وبعدين ريم ولسة مامتك ..
_ ايه !!!
_ قصدي يعني متبقاش اناني وتفكر في نفسك دلوقتي..
_ عندك حق... وبعدين يا سيرين انتي فاهمة الموضوع غلط ... سماح عندي زي ريم ومريم بالظبط.. ومش ممكن افكر فيها كزوجة ابدااا .
_ بجد ؟؟!
هزيت راسي بمعنى ايوا 
_ امي لقاتكوا غبتوا قالتلي اجبلكوا البسكويت قبل ما يبرد .. سيرين يا احمد كان نفسها تدوقهولك .
_ اه هاتي يا ريم.... بص انا اللي عملاه.
اخد مني الطبق بابتسامة عريضة بعد ما ريم مشيت وقطم منة حته 
_ اية رأيك... حلو ؟
_ اممممم .... حلو قوي بس شكلوا عجيب شوية.
قال كدة وضحك ضحكتة اللي انا بحبها دي .. ضحكت معاه
_ معلش بقى عشان اول مرة اعمله ... بس خلي بالك انا عملت صاجة بحالها لواحدي.
_ تسلم ايدك... حلو قوي.
قال كدة وهو بياكل منة تاني ..  مش عارفه لية كنت فرحانه انة عجبة ... بصلي لقاني ببصلة وهو بياكل وانا مبتسمة ..  قام مقرب واحدة من بوقي 
_ مش هتدوقي عمايل ايدك انتي كمان.
_ الله طعمة حلو ..
_ حلو قوي .. تسلم ايديكوا .
قال كدة وهو بياخد باقي البسكوتة من بوقي وبيحطها في بوقه .
احمد انت حد قالك انك حد جميل قبل كدة 
لو كان بيقرا العيون ... كان لقى عيوني المبتسمة ليه دي بتقوله كدة
……..............................
النهاردة الخميس... يااااه النهاردة فرحي!!!! لأ وفي نفس اليوم اللي كنت مستنيه اللي هجوز فيه اختي مريم  !!! 
مش عارف فرحااان قد ايه ... يا ترى الفرحة دي كلها عشان مريم ... بنتي قبل ما تكون اختي اللي حلمت كتير احقق وصية ابويا و اوديها بيت جوزها ... عقبالك يا ريم انتي كمان ... ولا اكونش فرحان كدة عشان كمان النهاردة يبقى فرحي ... لأ وفرحي على مين.... على االبنت الوحيدة اللي كانت بتزورني في احلامي من يوم ما شفتها... الوحيدة اللي حبيتها وبتمنى اعيش معاها حياتي كلها ... سمعت خبط على باب الاوضة اللي انا فيها 
_ ادخل ...
_ احمد ... سيرين واختك جهزوا .. و سيرين مستنياك في الأوضة ... 

كنت واقفة في الأوضة مستنياه ... مش المفروض ييجي ياخدني وننزل سوا ...اوووف هو اتاخر كدة لية ؟!!
فضلت واقفة ابص على نفسي في المرايا ... ابتسمت بفرحة .. كان شكلي اجمل ما كان نفسي اكون كمان .. كتير قوي حلمت بالفستان دة والطرحة بس الحمد لله بعد ماكنت اخدت قراري باني عمري ما هلبسة ربنا كان لية ترتيب تاني اجمل حتى ما كنت احلم ... ايه دة كشرتي لية دلوقتي ؟!!
كان نفسي قوي يارب بابا يكون معايا دلوقتي .. صدقني يارب انا مش طماعة وبجد شكرا قوي على كل حاجه.. بس انا مكنش ليا غيره هو الوحيد اللي كان هيحسسني دلوقتي اني مش لواحدي ... يلا ربنا يرحمك يا حبيبي .
مديت صوابعي ومسحت الدمعة اللي كانت مصره تبوظلي الميكب ... فستاني حلو قوي ... حاسة انه شكلة احلى دلوقتي عن ما قسته في الاتيلية كمان... والبنت اللي جت تزوقني رفعت شعري في كعكة كبيره في شكل جميل حتى الميكب اصريت عليها يبقى هادي عشان يليق عليا ..
أخيرا سمعت خبطتة اللي انا عارفاها عالباب ..  دخل .. ايه دة الله ...
شكلة حلو قوي كدة ... ابتسمت اول ما شفته .. اليومين اللي فاتوا كنت كتير اشوفة لابس جلبية بيمشي بيها في البلد زي باقي الرجالة  اللى شفتهم هنا... كان بيبقى شكلة فيها مختلف ... بس دلوقتي لابس واحدة بيضة وحوالين رقبتة شال كبير من اللون الاوفوايت .. . كان تحفه... ايه دة هو مالة واقف عنده كدة لية... بصيت في ساعة ايدي بملل .. انجز يا عم دة وقتة ... كالعادة طبعا وانا عارفه هيفضل واقف يبصلي كدة كتير ...
زهقت مشيت انا و روحتلة ... 
_ احمد ... هو المفروض اية اللي هيحصل دلوقتي وهنروح الفرح ازاي؟
واخيرا ظهرت علية علامة تقول انه صاحي وسامعني لما لقيتة ابتسم وبصلي شوية وبعدين قال
_ ينفع مننزلش الفرح اصلا؟
_ لية؟!!
سكت شوية
_ عشان مش عارف لو الناس شافتك وانتي بالجمال دة ممكن يحصل ايه.
ابتسمت من كلامة القمر دة 
_ ممكن يحصل ايه ؟!.
_ مش عارف... خايف يحسدوني عليكي ... وانا اصلا من جوايا بدعي ربنا يحفظك ليا.
ضحكت بكسوف من كلامه
_ لأ متخافش... بس يلا عشان نلحق الفرح 
ابتسم 
_ طيب استنيني هنا ... هنزل مريم لعريسها تحت وبعدين اجي اخدك في احلى زفة ...
…................................
اول ما نزلت من البيت وانا ايدي في دراعة  لقينا زفة كبيرة وناس كتير قوي قدام البيت .. ايه دة ومريم اهي مع عريسها شكلها قمر برضه قوي .
فضلنا واقفين شوية والستات بتزغرط مع مامت احمد اللي كانت باين عليها فرحانة قوي وهي عمالة توزع شربات عالناس اللي واقفة كلها .. وريم كانت بتساعدها ... ريم شبة احمد كتير .... أوقات بحس انها توأمة في البيت ...فطبعا كانت حلوة قوي وعسولة كتير في فستانها .
بعد شوية ...الزفة كانت ورانا واحنا مشينا شوية بشويش لحد ما وصلنا لمكان واسع قدام البيت كان معمول فية مسرح حلو قوي ومتزين ... مريم وعزت طلعوا وقعدوا في الكوشة بتاعتهم ... بعدين احمد بصلي بابتسامة عمري ما هنساها ابدا وبعدين ساعدني نطلع ونقعد في الكوشة بتاعتنا 
وبدء الفرح ... انا كنت مبسوطة قوي .. الناس جميلة قوي كلها فرحانة وبترقص ... بس الرجالة و شباب البلد جم اخدوا احمد وعزت علشان يرقصوا بعيد بالعصايات اللي في أيديهم دي ... ايه دة احمد شكلة بيعرف يرقص بيها حلو قوي... كنت بتفرج علية باهتمام وانا مبسوطه بيه قوي... و ريم والبنات كمان جم قوموني انا ومريم بس انا مكنتش عارفه ارقص زيها كنت بس واقفة بسقف وانا بضحك على رقصها الغريب قوي بس لطيف وكيوت جدا ... التفت كدة ابص عليه تاني لقيتة وقف رقص وبيبصلي ابتسمت لية .. سبهم وقربلي وهو بيردلي الابتسامه.. ايه دة هو جاي هنا لية ... لقيتة سحبني من ايدي وقربني منة قوي وقالي في ودني
_ مالك واقفه كدة لية ؟
قربت انا كمان عشان يسمعني
_ مش بعرف ارقص كدة 
حسيت الناس اخدت بالها مننا وبتبصلنا .. اكيد هيتكسف ويروح يرقص مع صحابة تاني .
لقيتة بيسحبني من ايدي وبدء يلف حواليا بالعصايا اللي كانت معاه ويرقص مع المزيكا والاغاني ...فضل يلف حواليا وهو بيرقص ويبصلي و على وشة اجمل ضحكة ليا لواحدي قربت انا كمان منه وبدءت اتحرك بخفة معاه وهو فاتح درعاتة  يحتويني  وهو بيرقص .. كنت مبسووووطة قووووي حاسة كان شكلنا حلو مع بعض ... فاجأة الناس اتلمت حوالينا احنا وفضلوا يسقفوا وهما مبسوطين قوي وعلى وشهم انبهار بينا وباحمد واللي بيعملة معايا .... ايه دة اااااه 
لقيت نفسي فاجاة في حضنه وبيلف بيا كتير قوي وبعدين نزلني ...  حاسة اني دايخة ... سندت عليه شوية ... هو حس بيا وميل عليا يسألني اذا كنت كويسه... هزيت راسي بمعني تمام ... وبدأت اتحرك معاه تاني  ... فضل يرقص حواليا  ...كان رقصه يخطف النظر ... المنظر كلة كان يخطف النظر ... كنت مبسوطه كتير ... احمد جميل قوي ... لو يعرف دلوقتي هو قمر ازاي .
بعد الفرح روحنا نوصل مريم لبيتها واتزفينا معاهم لهناك... واحمد اصر يدخل ويطمن عليها لحد جوا. ... سمعتوا كتير قوي بيكلم عزت وبيوصية عليها كلامة كان حلو بأن اغلى ما عنده هما اخواتة وان لو زعلها في يوم ييجي ويكلمه هو ميستقواش عليها ابدا ... قاله كتير عن حنية مريم وازاي هي بتحب اللي حواليها وممكن تديه عنيها لو كان حنين هو كمان معاها ..
وقفت كتير عند كلامة ... ياترى لو كان بابا موجود كان ممكن يقول لأحمد ايه ؟
طب ينفع انا أقوله الكلام دة بدل بابا ... فكرت فيها كتير بس لأ ... اكيد لو كان من بابا كان  هيبقى احلى .
اخيرا وصلنا بتنا تاني ...  مامتة لقيتها وقفتنا عند السلم قبل ما نطلع 
_ استنى يا احمد يا ابني... 
دخلت جوا دقايق وبعدين خرجت تقول ايات قرانية و معاها بخور 
_ صدق الله العظيم... بسم الله ارقيقوا والله يحميكوا من كل ما يؤذيكوا ... من شر حاسد اذا حسد ... حصوة كبيرة في عين اللي شافكوا الليلادي ومصلاش عالنبي .
احمد لقاني بكح كتير من الدخان 
_ كفاية يا امي كفايه ... واية لازمتة اصلا دة كله .
ردت وهي لسة بتلف حوالينا بالبخور 
_ ايه لازمتة دة ايه .... انتوا مشوفتوش الناس كانت بتبصلكوا ازاي ... ربنا يحميك يا حبيبي انت ومراتك .
وبعدين قربت مننا وحضنت احمد 
_ مبروك يا حبيبي... يجعلها زيجة العمر والسعد والهنا يارب .
وحضنتني انا كمان ... طيبة قوي مامتة دي حبيتها قوي
_ مبروك يا نور عيني... يجعلك زوجة العمر ويجعلة ليكي سندك يارب .
بصيت لاحمد  ..  زوجة العمر دي يعني نفضل مع بعض علطول.... كان نفسي اسأله؟!
طلعنا اوضتنا واول ما دخلنا سبتوا وروحت عالمرايا ابص تاني على شكلي ... انا حاسه ان انا حلوة في الفستان قوي ...فضلت ابص على نفسي من كل الزوايا  وانا مبتسمه ... التفت لقيتة لسة واقف مكانه بيبصلي وفي عنيه نظرة عمري ما شفتها ابدا قبل كدة... روحتلة وانا مبسوطه قوي ولفيت حوالين نفسي
_ احمد ..  شكلي حلو  ؟؟
سكت شوية وبعدين همس
_ شكلك اجمل من أحلى حاجة ممكن أشوفها في حياتي.
_ بجد يا احمد... شايفني حلوة قوي كدة؟!
فضل يبصلي شويه وبعدين لقيتة فك الشال اللي حوالين رقبتة وحطه على طرف السرير وقرب مني وسحبني براحه وقفني قدامه
_ مكنتش عارف ان الفستان الابيض والطرحة معمولين عشانك انتي.
فرحت قوي من كلامة 
_ احمد ... انت جميل قوي ... انا عايزه اقولك شكرا على كل حاجه
لقيتة بصلي كتير قوي وبعدين همس بصوت تقريباً مسمعتوش
_ ...سيرين .... 
_ ......نعم !!
مش عارفه لية قلقت من نظرتة  ... معقولة اللي انا فهمتة صح ؟!!
..................………
_ اطلعي يا ريم .. نادي اخوكي ومراتة عشان العشا 
_ يا أما طلعطلهم ... احمد قالي من ورا الباب اطلعله الأكل فوق .
_ يوووو ... هما عاملين فيها عرسان بجد ولا ايه .. دول لا نزلوا فطروا ولا اتغدوا !!!
_ بتقولي ايه يا أما ؟!
_ ايه ... لا ولا حاجه.. اسمعي كلام أخوكي وطلعيلة الاكل فوق.. يلا .
_ حاااضر... اووف ما انا برضة طلعت الغدا .
……………………............
مش عارفه لية من وقت ما صحي من النوم وهو سرحان .. شكلة بيفكر في حاجة مضيقاه قوي ... لو اقدر ادخل جوا عقلة واعرف اية شاغلة ومضايقة كدة ..
بس انا والله مزعلتوش في حاجة أبدا بالعكس دة من ليلة الفرح وهو مختلف معايا و حسيت قد ايه هو مبسوط وفرحان بجد زي اي عريس فرحان بجوازة .. بس مش عارفه لية فاجأة بيقلب كدة ؟!!! 
قربت منه وحطيت ايدي على دراعة وقولت بصوت هادي
_ احمد !!! 
بصلي وبعدين ابتسم بحنية 
_ نعم ..
_ هو انا زعلتك في حاجة ؟!
_ لية بتقولي كده ؟!
_ سرحان كتير وشكلك متضايق و مهموم
برضة سكت شوية و بصلي وبعدين لقيتة بيفتحلي دراعة علامة اني أقرب ... قربت فعلا وحطيت راسى على صدره ضمني لية جامد قوي... هو ماله غريب دلوقتي حتى في حضنة كده ليه 
_ سيرين ..
_ نعم ..
سكت تاني .. رفعت وشي ابصلة
_ مالك يا احمد... فيه ايه؟!!
 اقدر اعمل ايه عشان أضمن وجودك معايا... خايف اصرحك واقولك على مخاوفي اللي جوايا  تفهميني غلط ... نفسي اقولك اني نفسي نكمل مع بعض مش بس لحد ما تبقي أم... بس عارف انك هتفهمي اني طمعان فيكي زي تفكيرك قبل حتى ما اعرفك .
_ احمد ... مالك .. بتبصلي كدة ليه؟!
_ مفيش يا سيرين... مفيش .
بعدين لقيتة ضمني بدراعة اكتر ... انا بجد بحب حضنة قوي حضنة اللي انا لسة مكتشفاه من ليلة الفرح... دة طلع في حضن حلو قوي غير حضن الاب اللي افتقدتة ...  مفيش حاجه تعوض احساس حضنة... بس حضن احمد مختلف .. ومريح قوي .... في سعادة عمري ما حسيتها قبل كدة .
……........................ 
النهاردة روحنا نزور مريم في بيتها ... أحمد قالي انه المفروض كان يروح مع والدته تاني يوم جوازها بس طبعا مروحناش ولا نزلنا من البيت أصلا... مريم قاعدة في بيت فيه ناس كتير ... بيت عيلة جوزها ... دخلنا كلنا الشقة اللي هي قاعدة فيها كانت جميلة قوي ...
 .. اول ما دخلنا احمد اول واحد حضنها ... حضنها جامد قوي .. شفتة وهو مغمض عينية وبيتنفس براحة وهو حاضنها وبعدين خرج من حضنها وهمس 
_ الحمد لله
وباس راسها ... بعدين انا سلمت عليها وحضنتها برضة .. كان باين عليها مبسوطة مع جوزها ... انا اصلا من وقت ما كلمتني وحاكتلي عنة وانا عارفه انها بتحبة ... قعدنا كلنا مع بعض ... بس كان في ناس كتير انا معرفهاش يمكن شوفتهم في الفرح بس مركزتش ... اوووف طب وبعدين انا كنت لابسة فستان اخضر ورافعة شعري في ديل فرس خليت احمد اللي يعملهولي عشان بيعملة حلو ويرفعة لفوق ... هما بقى بيبصولي لية كدة دلوقتي ... انا لبسي والله محترم ... ولو مكنش كدة احمد مكنش خلاني لبستة أصلا... احمد لاحظ نظرات الموجودين ليا وخصوصا قرايب العريس الرجالة قام واخدني من ايدي ودخلنا جوا 
_ ايه يا احمد... في ايه؟!
_ انتي ايه اللي مقعدك معانا بره .. ادخلي ساعدي امي وريم في الغدا جوا مع باقي الستات.
_ يا احمد ماهي مريم قاعدة اهي وبنات كتير .. خليني قاعدة معاكوا عشان خاطري .
_ سيرين.. اسمعي الكلام.
_ ايوا .. بس انا مبعرفش اعمل الاكل اللي هما بيعملوا دة .
_ خلاص روحي اقعدي في الاوضة لحد ما ريم تخلص هبعتهالك تقعد معاكي .
_ انت لية مش عايزني اقعد معاكوا وخلاص ... ايه دة ؟!
_ انا كدة مش حابك تقعدي بره وسط الناس دي كلها ... طب اقولك انتي بتحبي تقفي في الهوا اللي هنا .. روحي اقفي في البلكونة اللي جوا شويه وانا شويه وهبعتلك ريم تسليكي .
زعلت من طريقتة بأنه عايز يخبيني كدة ... كل دة عشان لقاهم بيبصولي ... ياريتني كنت لبست عباية وطرحة اكيد مكنوش هيبصولي كدة ..  روحت فعلا ووقفت في البلكونة ابص عالزرع والخضرا اللي باينه من بعيد وكانها خط على طول النظر ... ابتسمت و غمضت عيني وانا بستمتع بالهوا وفاجأة
_ عندك حق..  ما الجو دة مايتسابش برضه عشان اجتماع مع شوية فلاحين 
التفت اشوف مين دة 
_ انا حبيب ... ابن عم  عزت  .... وحضرتك ؟
_ انا سيرين مرات احمد اخو مريم .
_ عارفك .. شوفتك يوم الفرح كنتي مختلفة وجميله بس اقولك على حاجه بصراحه انا وصحابي كنا عمالين نتكلم قد اية انتوا مش لايقين على بعض
_ هما مين دول اللي مش لايقين على بعض ؟!
_ انتي والفلاح دة ... انا سالت عليكي وعرفت انك مش من هنا ولا من الوسط دة زيي بالظبط انا كمان عايش في القاهرة ومش باجي هنا غير في المناسبات بس.
_ ايوا وحضرتك يعني عايز ايه دلوقتي ؟!
لقيتة قرب شويه وهمس
_ تسيبك من الفلاح دةوتخليكي مع اللي شبهك ومن وسطك.
انا مش قادرة استوعب... هو انا بتشقط بجد ولا انا اللي فهمت غلط ... يعني احمد وقفني  هنا عشان دة ييجي يقولي كدة ؟!
_ متفكريش كتير انا اصلا مش عارف واحدة في جمالك ورقيك دة اية اللي رماها على واحد زي دة فلاح ..بيئه ... صدقيني انا وانتي هنكون لايقين على بعض أكتر.
_   ؟؟؟؟!!!!!!
_ طيب انا هسيبك تفكري وتردي عليا وبعدين نشووف هنعمل ايه وهنتخلص من جوزك دة ازاي ... انا اخري هنا كمان يومين واكيد هاجي هنا تاني وهشوفك .
سابني في زهولي وخرج... 
_ ايه دة ... ومين دة.... وايه إللي بيحصل هنا ..  ويعني ايه نتخلص من جوزك ... هو الواد دة بيشوف افلام عربي كتير ولا ايه؟!
................................
_ احمد ... احمد 
قربت منه وهمستله في ودنه 
_ ايه يا سيرين... عايزة ايه؟!
_ كنت .. كنت عايزة .. 
بصلي باستغراب وبعدين استاذن من الموجودين وقام واخدني من ايدي وخرجنا من الاوضه .. 
_ ايه ..  مالك ؟!
_ كنت عايزه اسألك ... هو .. هو جوز مريم لية قرايب من القاهره ؟
بصلي باستغراب كدة 
_ ايه السؤال دة... اشمعني كدة؟!
_ لأ عادي انا بطمن عليها بس .
_ يعني ... اه اللي اعرفه انه والده لية أخ مدرس عايش في مصر هو وولادة ... 
_ اهااا ... طيب هو احنا ينفع نمشي بقى؟!
_ معقولة يعني يا سيرين هنسيب الناس قاعدة ونمشي ... انا عارف انك مليتي وزهقتي ... بس دي مريم و انا لو سافرت مش هعرف انزل البلد تاني دلوقتي خالص عشان كدة لازم اديها حقها من وقتي قبل ما امشي.
هزيت راسي بمعنى تماام لقيته بصلي شوية... شكلي صعبت علية وانا واقفة لواحدي .. اوماال لو عرف اللي حصل... قرب ومسك ايدي وقال 
_ بقولك ايه تيجي على ما يحضروا هما الغدا جوا.. استأذن انا وانتي و انزل امشيكي شويه حوالين البيت ونرجع .
_ ماااشي ..   يااااريت .
قولت كدة بحماس.. ابتسملي.. وفعلا دخل استأذن من الرجالة اللي كان بيتكلم معاهم ونزلنا نتمشى في البلد وجمالها ... جمالها دايما مختلف وهو معايا. 
............................................
صحيت الصبح بدري .. بصيت حواليا لقتني نايمة في حضنة وهو كالعادة ضممني لية قوي ... بعدت ايده عني بالعافيه وقومت فتحت الشباك.. الله الجو كان حلو قوي الصبح وريحة الزرع مليا الدنيا كدة ...قربت ابص من الشباك.. لقيت الطريق تقريباً فاضي ما يدوب لسه النهار طالع .
قربت منه اصحيه 
_ احمد .. احمد 
_ هممم ..
_ احمد .. اصحى .. ممكن تصحى وننزل نتمشى تحت شويه
احمد .. انا بكلمك .. انت سامعني .
_ همممم ...نامي دلوقتي يا سيرين.... واول ما نصحى هعملك اللي انتي عايزاه.
_ يا احمد أول ما نصحى ايه بس .. الجو دلوقتي جميل قوي وانا عايزة انزل ..
اووف نايم ولا هو هنا.. روحت بصيت تاني من الشباك.. الجو تحفه دلوقتي وانا حرفياً محتاجه احس بالهوى دة واشم ريحتة في وقت زي دة 
اخدت قراري وغيرت هدومي و نزلت فعلا ... كان البيت هادي واضح انهم لسه نايمين برضه ..  فتحت الباب وخرجت 
وقفلته ورايا.. الله ريحة الهوى تجنن فضلت اتمشى كتير قوي لحد ما وصلت للترعة اللي وقعت فيها قبل كدة.... بصيت عليها وعلى الاشجار اللي حواليها من بعيد خوفت أقرب الصراحة من بعد اللي حصل... بس عديت للبر التاني ومشيت كتير .. بقيت المس الزرع طول ما أنا ماشيه ...ملمسه و قطرات الندى علية شئ في غاية الراحة والجمال كنت ماشية ومبتسمة كنت فعلا مبسوطة قوي .. قابلتني المكنة الصغيرة اللي بتطلع ميا اللي مريم قالتلي عليها طرمبة .. بصيت حواليا ملقتش حد الا واحد بعيد ماشي بالحمار بتاعة .. كان نفسي قوي اشغلها زي ما مريم كانت بتعمل .. مسكت الايد بتاعتها و بقيت احركها لفوق ولتحت زيها .. الله بقت تنزل ميا انا مبسوطة بجد .. مديت ايدي وشربت منها زي ما شوفت واحدة بتعمل قبل كدة .. طعم ميتها مختلف بس حلو قوي... مشيت تاني كتير.. ايه دة انا بعدت عن البيت قوي ... وكمان اتاخرت لأ لازم أرجع احسن احمد يصحى ويقلق عليا ..بس حسيت اني مش عارفه ارجع هو انا عديت الترعة يبقى المفروض ارجع كل دة واعديها و لا اكمل في وشي ولا ادخل هنا ولا اعمل ايه ؟!!.
ناديت عالراجل اللي بيتمشى هناك دة
_ بقولك لو سمحت ... هو انا لو عايزة اعدي الترعة زي ما جيت المفروض امشي ازاي ؟!
التفت بصلي ... ايه دة هو انت ؟!!!
سيرين دلوقتي: ايه دة في مصيبة الله انا بحب المصيبه😂😂
يا ترى ايه اللي هيجرا للحجة اللي مش عايزة تتهد دي ؟!
واحمد هيعمل ايه ومين الغتت اللي مش عاجبة الفلاحين دة!
استنوا فصل كلة احدااااث هتعجبكوا باذن الله...كمان هندخل عالجد بقى ونشوف احمد مصيره معاها ايه؟؟ و هي كدة خلاص بقت مراتة فعلا لو حصل اللي هي عايزاة هتعمل معاه ايه؟؟

 حسيت بفراغ رهيب من وقت ما سابت حضني .. مديت ايدي اشدها كالعادة كل مرة تبعد فيها .. انا عارف نومها غبي ومش بتبطل تبعد وتفرك وهي نايمة... بس لقيت فراغ تحت ايدي...فتحت عيني بالعافيه لقيتها مش جنبي ... ايه دة دي مش في الأوضة كلها ..  من ليلة الفرح وهي مش بتطلع من غيري و كمان بتتكسف تنزل من غيري ..  اشمعنى النهاردة نزلت تحت وسابتني نايم 
قومت  وجهزت وغيرت هدومي ونزلت تحت اكيد مع امي وريم .. بس البيت هادي .. يبقى امي و ريم لسه نايمين .. اومال هي راحت فين ... بصيت بخضة في كل مكان وانا واقف مكاني وبعدين جريت على اوضة ريم وخبط مسمعتش صوت فتحت الباب ودخلت
_ ريم ... ريم ...
_ هممممم 
_ ريم اصحي ... وقوليلي ..فين سيرين ؟! 
قامت واتعدلت 
_ سيرين!!!! ... معرفش ... مش هي معاك فوق 
رديت وانا بخرج من الاوضه 
_ لأ... صحيت من النوم ملقتهااش 
فتحت اوضة امي ودخلت .. لقيتها بتصلي 
_ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته... السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
_ تقبل الله يا امي .. بقولك مشوفتيش سيرين النهاردة ؟
_ لا يا احمد ... دة انا لسه صاحيه اهو كنت نايمة سطيحة يا ابني حتى محستش بالفجر.
_ مش عارف صحيت ملقتهاش ... خايف عليها تكون خرجت لواحدها يجرالها حاجة تاني 
_ طب استنى يا احمد رايح  فين ... خلينا نيجي معاك.
_ لأ لا خليكوا انتوا وانا هشوفها ... اكيد لو خرجت مبعدتش عن هنا .
…................................
_ اية دة ..انت؟!
_ يا احلى صباح واحلى صدفة من غير معاد ... دة احنا لو كنا متفقين مكناش هنعرف نظبطها كدة .
سبتة يهرتل بكلامة دة والتفت امشي زي ما كنت ماشية وخلاص.
_ استني بس انتي رايحه فين.... دة انا ما صدقت شوفتك تاااني والله.
_ اية دة ابعد ايدك عني ومتلمسنيش ... وياريت تسيبني امشي احسنلك.
_ طب خلاص اسف ... بس قوليلي بتعملي اية لواحدك هنا كدة في وقت زي دة ... وشكلك تايهة كمان .. ولا الفلاح دة زعلك في حاجة عالصبح كدة .. 
لأ كدة كتير قوي.. فعلا اتنرفزت من كلامه مش اول مرة يتكلم عن أحمد بالشكل دة
_ المهم خلينا نكمل كلامنا بتاع امبارح .. رايك ايه في اللي قولتهولك؟
_ بص يااا مش فاكره اسمك ايه... انت لو اتكلمت نص كلمة تاني عن احمد جوزي بالشكل دة انا هزعلك .. ومسمحلكش تتكلم معايا تاني أصلا ..
لقيتة سكت كدة وبصلي و هو مكشر وكأنة اتفاجأ من كلامي وعصبيتي 
_ ايه دة يا ابن الاية عرفت تثبتها وتديها معاد هنا ..  انا برضه قولت انك حريف .
_ لأ واية عرف يخليها تخلع من جوزها في وقت زي دة ازاي؟!! .. متعرفش!!!
اية دة ايه الاشكال اللي معاه دي 
_ حازم !!! وليد !!! يلا بينا نرجع ... هي مش جيالي هي كانت بتتمشى عادي .
_ ياااارااااجل انت كمان بتغزي العين ... ماااشي يا سيدي ..مش هنقوول لحد.
_ قولتلك اخرس ... 
وبعدين التفت لي وقال بتناكة
_ انا مكنتش اعرف ان الوضع مع الفلاح كدة ... عموماً يا بخته  .. فرصة سعيدة يا جميله.
قال كدة و أخد صحابة ومشي ... احسن... انا غلطت اصلا اني خرجت لواحدي.
_ انت عبيط يا ابني بقى بعد ما سمعت كلامك وجت تقابلك هنا تقولها فرصة سعيدة ونسيبها ونمشي !
_ يا أبني افهم انا قابلتها هنا صدفة وبعدين شكلها يا عم بتحب الفلاح دة وهتتعبنا .
_ تحب ايه يا اخويا ! انت عبيط يا حبيب .. اوعى كدة وانا اللي هروحلها ... وتراهني ان هرجع مصر والقمر دة معايا. 
_ ولا .. وليد ... رايح فين يا متخلف دي واحدة متجوزة ؟!! 
_ اصلة رفع چونت اول ما صحي فتلاقية عامل دماغ مش هتيجي معاك سكه .
_ ايه .. شااااررب ... الله يخربيتك انت وهو على عمايلكوا السوده دي انا غلطان ان انا جبتكوا معايا هنا اصلا .
_ طب يلا نروح وراه نلحقة يا عم ليودينا في داهيه.. احنا هنا في ارياف ومش هنخلص .
كنت لسه بتلفت حواليا بحاول اشوف اقدر ارجع ازاي .. اوووف المشكلة دلوقتي ان احمد والبيت كلة زمانه صحي هما بيصحوا بدري اصلا .. 
_ لو حبيب مش عاجب .. معاكي وليد 
التفت على الصوت الضايع اللي ورايا دة 
_ انتوا تاااني ... انتوا عايزين مني ايه ... مش عيب عليكوا اللي بتعملوا دة 
لقيت الزفت التاني دة جاي هو كمان ومعاه صاحبهم التالت
_ وانت يا استاذ انت كمان مش عيب عليك التصرفات دي هنا في بلدك ..قدام اهلك ؟!
لقيتة اتعدل كدة في وقفته وبرضه اتكلم بتناكة
_ أولا انا مش من هنا .. انا اتولدت واتربيت بعيد عن الفلاحين دول و حياتي وبلدي مش هنا ... عشان بس تكوني فاهمة انتي بتتكلمي ازاي وبتقولي ايه .
_ وكمان بتستعر من اصلك... انا عمري ما عاشرت الفلاحين زي مابتقول عليهم.... اخري كنت اشوفهم في التليفزيون... بس حقيقي من أنضف واحسن الناس اللي اتعاملت معاهم في حياتي . .. كفاية ان احمد انضف راجل قابلته في حياتي كان منهم هو و مامته واخواته . 
...............................
_ ازيك يا خاله ... بقولك مشوفتيش سيرين مراتي و ... و  واختي ريم معاها خرجوا سوا بجيبوا طلبات .. بس غابوا شوية وانا قلقت عليهم .
_ لا والله يا احمد يا ابني .. ده أنا لسه يدوب خارجة من الدار انا وعمك سعيد عشان نروح الغيط  اهو ومشفناش حد لسه.
هتكون راحت فين بس لفيت عليها حوالين البيت والبيوت اللي جنبنا كمان ..
ايه دة معقولة يكون......
مشيت بسرعة في اتجاه الترعة معقولة تكون راحت عندها تاني وحصلها حاجة ؟!!!!!!
وقفت قصاد نفس المكان اللي وقعت فيه ودورت عليها بعنيا وانا قلبي بيدعي ان يكون مجرالهاش حاجة... بس برضه ملهاش وجود ... الحمد لله
طب هتكون راحت فين بس.... قلبي مش مطمن .. قلبي علطول بيخاف وهي مش قدام عنيا .
............................
الكلام مع العيال دي طول ... حسيت ان الناس بدءت تكتر في الطريق وبدأوا ياخدوا بالهم من وقفتنا دي 
_ بقولك ايه انت وهو ... انا مش عايزة اشوفكوا تاني وياريت محدش منكوا يحاول يوجهلي كلام بعد كدة حتى لو شافني صدفة .
قولت كدة والتفت عشان اسيبهم وامشي لقيت اللي بيشدني من ايدي 
_ ايه دة انت اتجننت ... سيب ايدي يا متخلف انت .
_ وليد!!! قولتلك يلا نمشي وبلاش فضايح .
_ مش دي مرات الاستاذ احمد... هي مالها واقفه كدة لية ومين اللي معاها دول؟!
_ اه هي ... بس بقولك ايه يا ابو سماح ملناش دعوة يا اخويا هي مصراوية مش من هنا وتلاقي دول جايين معاها .
_ استني يا وليه .. دي باينها بتتخانق معاهم 
_ انت متخلف يا ابني .. بقولك سيب ايدي والا والله اقطعهالك .
_ طب اقطعيها وانا راضي 
_ وليد لو مجتش معانا دلوقتي.. انا هسيبك وامشي .
_ في حاجة يا بنتي ... حد بيضايقك هنا .
_ عم متولي!!!!... حضرتك عم متولي والد سماح صح؟!
_ ايوا انا ...في حاجة مع الجماعة دول ولا حاجه ؟!
_ سيرين !!!!!! 
ايه دة مش دة صوت احمد .. التفت ابص... ايوا هو وجاي على هنا اهو... يا نهااااار مش هيفوت دلوقتي
_ سيرين!!! في ايه ومالك واقفه هنا كدة لية ؟!
_ احمد !!!.. مفيش والله انا كنت بتمشى عادي .. وبعدين.. وبعدين....
سكت معرفتش اكمل اقول ايه ... فضل يبصلي مستنيني اكمل كلامي وافهمه إيه الوقفه المهببه دي .. وبعدين بص للواقفين باستغراب حسيته مش فاهم حاجه.. صعب عليا بجد اني حطيتة في الموقف دة.
_ مفيش حاجه يا استاذ انت ... انا واصحابي كنا بنتمشى عادي ... وهنمشي اهو.
_ يلا يا وليد .. يلا يا حازم .
اخيرااا اخدهم وماشيين الحمد لله... 
_ خلي بالك مراتك بتدي مواعيد في السر من وراك يا رجولة.
يا لهوووووووي .. بيقول ايه المجنون دة
_ وليد!!!! انت اتهبلت يلا بقولك!! 
لقيت احمد راح ومسك فيه 
_ بتقول ايه يا روح امك ؟! 
_ الله الله الله.. هو انت مش قادر عالمدام .. هتيجي تتشطر علينا احنا ... دة احنا حتى ملحقناش نعمل حاجه من اللي كنا متفقين عليها .
_ انت بتقول ايه يا متخلف انت... متصدقوش يا احمد دة بني ادم مجنون.
_ لا يا احمد يا ابني..  انا واقف هنا بالحمار  بتاعي من بدري ومتابعهم  ... مراتك كانت ماشية في حالها .. بعدين لقيت الاخ اللي بيتكلم دي وعايز يوقعكوا في بعض وقف وكان باين كدة انه بيتشاكل معاها
_ إيوا يا استاذ احمد .. عمك متولي معاه حق اني كمان كنت معاه وشوفنا الافنديا دول بيتخانقوا معاها 
_ شكرا بجد يا طنط .. شكراً يا عمو متولي ..  صدقهم يا احمد والله البني ادم دة مختل وكداب ... والله هو دة اللي حصل.
_ لقيت احمد بصلي بطريقة عمره ما بصلي بيها قبل كدة ... وبعدين بص للحيوان التاني اللي اسمه حبيب دة 
_ مش انت برضه ابن اخو والد عزت جوز اختي مريم ؟
_ ايوا انا ... فيها ايه يعني!
_ اه .. طب بقولك ايه انا من وقت مشوفتك انت و العيال دي في الفرح وانا قولت انكوا مش مظبوطين فاحسنلك كدة تاخدهم وترجع تاني مكان ما جيت.
_ ليه يعني هو احنا كنا قاعدين في بلاد ابوك.. احنا قاعدين في بلد صاحبنا عند اهله .. انت بقى مال اهلك 
_ لااااا يا احمد ...  بلاااااش 
.......................
_ خلاص يا استاذ احمد.. حقك عليا انا .
_ انت بتتحقلوا يا بابا بعد اللي عملوا في اصحااابي وانا واقف .
_ انت تخرس خاالص .. قدامك نص ساعة وتكون خارج من البلد وتسبقني عالقاهرة انت وشوية الصيع اللي جايبهم معاك دول ... واحسنلك متخطيش البلد دي تاني طول ما انت جاررهم معاك في كل حتة كدة ...وانا ليا حساب تاني معاك اما ارجع .
بصلنا انا واحمد.. يا حيوان وليك عين كمان ..  وبعدين سابنا وطلع 
_ استاذ احمد.. ممكن افهم مرات حضرتك كانت بتعمل ايه لواحدها كدة عالترعة في وقت زي دة وبالبس دة ؟!
لقيت احمد التفت يبصلي وكانة اخد بالة دلوقتي ... انا والله كان لبسي محترم بس نسيت البس العباية والطرحة كالعادة.
_ مراتي مش من هنا ومتعرفش اصول الارياف .... وبعدين مفتكرش ان افعالها تخص حد غيري .
_ يا سيدي ماشي مقولناش حاجة ... بس انا بتكلم في الأصول زي ما  قولت.
التفت بصلي بصتة الغضبانة دي ... اول مرة اشوفها منه كان النهاردة... واضح اني غلط قوي ... بعدين بصلة واخدني من ايدي ومشينا .
............................... 
_ انا والله صحيتك بس انت مرضتش تقوم .. وكنت رايح في النوم خالص.
_ برضة مكنتيش تنزلي من اوضتك أصلا الا لما اعرف رايحة فين .. افرضي كان جرالك حاجة زي ما وقعتي في الترعه قبل كدة وكنتي هتموتي .
_ الف بعد الشر عليها يا ابني ... خلاص بقى لم الدور محصلش يعني حاجة لدى كله .
_ يااااا امي محصلش حاجه ازاي بس .... ما انتي مسمعتيش الواد دة والصيع اللي معاه قالوا عنها ايه ؟! 
_ خلاص بقى يا احمد عشان خاطري وبعدين يعني هي مكنش قصدها ومغلطتش لدة كله .
_ ريييييييم..... يعني ايه مغلطتش !!!!!!!! 
_ ايوااا مكنش قصدي ... وانا معملتش حاجة غلط لدة كلة يا احمد !!
_ وايه بقى الغلط اللي حضرتك كنتي مستنياه يحصل... وايه الزفت اللي انتي كنتي خارجة بيه دة اصلااا؟ 
_ انا نسيت البس العباية والطرحة بتوع مريم .
_ نسيت ..نسيت ... مبتفتكريش حاجة الا اللي يضايقني وبس .
_ انا يا احمد !!!! 
_ ايوا انتي وانا حقيقي زهقت ... زهقت ومليت.
وبعدين سابني وخرج ... متحملتش بصات اختة ومامتة وطلعت اوضتي اعيط فيها براحتي .
.................................
فضلت قاعدة فوق في الأوضة لفترة طويلة مستنياه ييجي عشان أعتذرلة انا عارفه ان أنا غلط وحقيقي مكنش قصدي احطة في الموقف دة او ازعلة كدة ... انا من يوم ما عرفت احمد وانا مشفتش منه غير كل خير ، مينفعش بعد كل دة ازعلة كدة.
نزلت تحت اشوفه يكون جه 
لقيت مامتة قاعدة قدام الفرن ومعاها ريم بتساعدها 
_ تعالي يا سيرين واقفة عندك كدة لية يا بنتي !
نزلت فعلا وقربت منهم 
_ هو احمد مجاش يا ماما ؟!
سابت اللي في ايديها والتفتت تبصلي 
_ لأ لسة مجاش من وقت ما خرج.
بصتلي شويه وبعدين قالتلي 
_ تعالي اقعدي ولا مش عايزة تساعديني انا وريم
_ هو انتوا بتعملوا ايه يا ماما ؟
_ بخبز رغيفين سخنين عشان ابقى ادي احمد وهو مسافر دة يا حبة عيني علطول يقولي مبياكلش العيش الفلاحي الا لما ينزل هنا .. بيصعب عليا 
اتنهدت اول ما جت سيرتة ... يا ترى راح فين واتاخر كدة لية ؟!
مامتة بصتلي وسكتت شكلها عايزه تتكلم بس واضح انها شايفة ان كفاية اللي احمد قاله .
_ هو احمد بيحب العيش دة قوي كدة يا ماما ؟
ردت وهي بتطلع العيش السخن من الفرن
_ احمد بيحب كل حاجه هنا... العيش الفلاحي والجبنة القديمة والزرع والحصاد بس اكل العيش بقى يا بنتي وكونه عايز يفضل في مصر علطول يمكن يلاقي وظيفة حلوة غير اللي كان فيها .
_ خصوصاً دلوقتي يا أما بعد ما فتح بيت تاني وبقى عنده زوجة مسؤلة منه.
_ قصدك انا يا ريم؟!
_ وهو يعني أخويا متجوز غيرك يا سيرين ؟!
ضحكت هي ومامتة .. ابتسمت انا كمان رغم الضيقة اللي حاسة بيها من بعد ماخرج وهو متضايق 
_ قومي يا ريم هاتي حطب من فوق... اللي قدامي قرب يخلص
_ طب ومين هيديكي عجين يا أما .
_ مرات اخوكي هتقعد مكانك على ماتنزلي ...
قعدت فعلا مكانها وانا متحمسة اساعدهم .. انا بجد بحب اعمل الحاجات دي قوي ... وبدءت فعلا احطلها العجين في البتاعة اللي بتخبز بيها دي ...
_ ايوا كدة ... متحطيش كتير .. زي ما ريم قالتلك قبل ما تقوم .
فضلت العب في العجين بايدي كتير قوي .. احطلها شويه وعلى ماتعملهم عيش العب في العجين ... الله ...متعة .
ريم نزلت حطب كتير قوي وبعدين جت قعدت جنبنا 
_ انا خلصت خليني بقى اقعد مكانك عشان متتعبيش 
قولت وانا لسه بلعب في العجين وبرسم فيه بايدي
_ لأ يا ريم سبيني انا بعمل .
وقعدنا فعلا نخبز عيش كتير قوي طول اليوم .. واضح ان احمد مش هياخد معاه حاجة غير العيش وانا .. 
_ لما ييجي احمد يا سيرين هقوله انك خبزتي معانا العيش كله عشان اما ياخد منه يبقى عارف انك عملاه معانا زي البسكويت.
ابتسمت .. انا بجد ببقى مبسوطة قوي لما اعمل حاجه وهو ياكل منها خصوصا لما تعجبة .. بس يا ترى دلوقتي هتعجبة برضه ولا هيفضل زعلان كدة 
لقيتة فاجأة بيدخل من باب البيت المفتوح .. 
_ سلام عليكم
ردينا كلنا السلام ومن غير ولا كلمة بصلي وبعدين بعد عينيه وسبنا وطلع فوق .
_ قومي يا سيرين ... قومي اطلعي وراه وطيبي خاطره بكلمتين .. احمد طيب ومبيزعلش من حد .
اترددت شوية وبعدين قومت طلعت فعلا ... انا نفسي ميزعلش مني ابدا ... يارب يرضى يتصالح .. يااارب يرضى يتصالح .
......................
خبط على الاوضة خبطة صغيرة وبعدين فتحت ودخلت لقيتة بيغير هدومة وفعلا غير هدومه لتيشرت بنص كم وبنطلون قطن كان جايبهم معاه من هناك وبعدين راح للسرير ونام 
ايه دة هو هينام كدة ..  من غير ولا كلمة.. طب مش هياكل دة طول النهار بره!!
قربت انا منه وقعدت عالجهه بتاعتي من السرير وميلت عليه وحطيت ايدي على دراعة واتكلمت بصوت هادي
_ احمد.... انت هتنام دلوقتي ؟!!
مردش عليا وفضل ساكت 
_ احمد.... انا أسفه... مش هعمل كدة تاني .
برضه مش بيرد عليا
_ احمد ممكن تتصالح لو سمحت ... انا مش عايزة نبقى متخاصمين كدة ... انت عارف اني معرفش حد غيرك هنا ... انت كمان هتخاصمني ؟!
برضه مردش عليا ... لقيت نفسي عيوني دمعت وصعبت عليا نفسي .. فكرت انزل تاني بس مش حابه مامته واختة يشوفوني كدة .
قومت وانا الدموع بدءت تنزل على خدي وغيرت هدومي للبيجامة اللي بنام فيها و هديت نور الاوضة وروحت نمت جنبه ... وفضلت افكر ازاي هنام دلوقتي بعد ما اتعودت على حضنة .. خصوصاً من بعد ما تممنا جوازنا وهو مبقاش يبعد عني ابدا واحنا نايمين ... كان عنده حق لما قال نستنى لما ناخد على بعض .. حقيقي احساسي كان مختلف .. قد ايه انا كنت خايفه اول يوم اتجوزنا فيه وفعلا كنت حاسة اني مع راجل غريب عني واتحاملت على نفسي كتير قوي عشان اقدر اتخطى كل الاحاسيس المخيفة دي ... لكن لما قربلي يوم فرحنا وقرر فعلا يخلي جوازنا حقيقي وقتها كان شعوري واحساسي مختلف حسيت باللهفة لحضنة وقتها وعشان كدة مش هعرف انام دلوقتي وهو مديني ضهره كدة وزعلان مني .. ياااه لية بجد كل حاجه حلوة في حياتي بتروح بسرعة كدة ... حتى احمد زعلان مني وشكلة مش هيرضى يصالحني .
غصب عني صوت دموعي طلع بعد ما كانت بتنزل بصمت ... حطيت ايدي على بوقي اكتم صوت عياطي .. بس حقيقي انا صعبان عليا نفسي قوي . ..
لقيت فاجأة اللي بيشدني جامد لحضنة ... ضهري بقى لازق لصدره.. فاجأة التفت لية..
_ احمد .... 
لقيتة شدني اكتر وبعدين اتعدل لحد ما بقى فوقي وشة لوشي
_ بتعيطي ليه ... هو مين دلوقتي اللي مزعل مين ؟ 
وشة كان قريب من وشى قوي 
_ عشان انت مش راضي تصالحني .
لقيتة ابتسم فاجأة
_ هو مين اللي المفروض يصالح مين دلوقتي!
_ انا اسفه .
سكت شويه و عينيه بتمر على كل تفصيلة في وشي وانا قريبة منة قوي كدة وبعدين لقيتة انحنى وباس خدي 
_ انتي عارفه انا كنت قلقان عليكي ازاي النهاردة اول ما صحيت وملقتكيش جنبي ؟ 
وبعدين انحنى وباسني على خدي التاني
_ وعارفه كان هيجرالي اية لما سمعت الكلام اللي اتقال دة ؟
_ والله كداب يا احمد .. انا والله...
لقيتة قاطعني وحط بوسه خاطفة على شفايفي وقال
_ متحلفيش عشاان انا مصدقك من قبل حتى ما اسمع اي كلام ... بس انا عايزك طول ما احنا هنا متروحيش مكان الا وانا معاكي ..  وانا بالذات حتى مش ريم .. ممكن ؟
هزيت راسي بمعني حاضر وانا ببتسم من خوفه عليا اللي خطف قلبي دة .
_ عايزاني بقى اتصالح زي ما قولتي ؟ 
_ ايواا .. ياريت تتصالح .
سكت شوية وهو بيبصلي بابتسامتة القمر دي الي زادت جمال وهو قريب كدة وبعدين قرب من ودني وقال
_ فاكرة البتاع اللي كنتي لبساه هناك لما كنا في الشقة اللي في القاهرة... لما ساعتها اتعصبتي وقولتيلي اوماااال انا اتجوززززتك ليييه !!!!! 
ابتسمت بكسوف من اليوم دة كلة ..وبعدين قولت بدلع
_ لأ مش فاكرة .. انهو دة ؟
_ هنستهبل مش هتصالح وهفضل زعلان.
_ لأ خلاص افتكرتة افتكرته ... بس دة مش هنا دة هناك في القاهره.
_ كدااااابة ... انا شفتة في شنطتك .
_ ايوا يعني عايز ايه دلوقتي ؟!!
_ تقومي تلبسيه بدل البيجامة اللي انا زهقت منها دي .
ضحكت بكسوف لقيتة هو كمان ضحك وقربلي اكتر 
_ بس على شرط .. فاكرة شكلك كان عامل ازاي يومها .. اهو انا عايزك كدة بقى ..  بالظبط.
_ يا سلاااااام ..  اومااال وقتها سبتني وخرجت ليه وكأني مش عجباك !!!
_ مين دي اللي مكنتش عجباني هو انا عرفت انام الليلة دي اصلا .
_ يعني انا لو عملت كدة هتتصالح ؟؟
_ هتصاااالح جداااا ..  قوووي يعني.
ضحكت برضه بكسوف 
........................ 
بعد شويه ...
_ ايه... مطلعتيش لاخوكي ومراتة العشا ليه ؟
_ فضلت اخبط عالباب ييجي ساعة ولا حد عبرني ... باينهم ناموا .
_ يووو هيناموا من غير عشا ... طب خلاص حطي الاكل دى عندك والصباح رباح .
.……...........……...............
صحيت على لمسات غريبة على وشي وبعدين حسيت بيها على دراعي ... فتحت عيني 
_ صباح الخير..
اية الابتسامه القمر دي ياريت كل يوم اصحى وانت في وشي كدة 
_ صباح النور .. بتعمل ايه ..
_ بحاول اقرا التاتو اللي على دراعك دة ؟
اتعدلت وابتسمت وانا بكلمة عن بابا
_ دي ...بابا وحشتني بس بالألماني... ودة تاريخ ميلادة وميلادي ..ما احنا عيد ميلادنا كان بيوافق نفس اليوم... وانا عشان بحب الصدفة دي حطيتة على دراعي برضه.
فضل يبص للتاتو كتير قوي وبعدين وكالعادة من وقت ما قربنا ... قرب من دراعي وباسه
_ انا بحب التاتو دة قوي على فكرة ... بس دلوقتي حبيتة اكتر.
_ بجد يا احمد ... اصل انا كمان بحبة قوي .
_ دة انا اللي بحبة قوي والله.
قالي كدة وهو باصص في عيني وبعدين قال
_ بقولك ايه الساعة دلوقتي ٧ مش كان نفسك تتمشي في الوقت دة ... يلا ننزل وانا هوديكي الارض بتاعتنا وهفرجك على حاجات كتير هناك هتعجبك.
_ إيه دة ..  هو انتوا عندكوا ارض ؟!! 
_ يعني قطعة أرض صغيرة كدة على قدها وعشان كدة أديناها لعم متولي يزرعها مع ارضه .كاايجار يعني .
_ ماشي.... هقوم أجهز علطول و ننزل .

خرجت من الحمام ودخلت الاوضة وانا بنشف شعري لقيتها واقفة قدام الدولاب 
_ مالك محتاره كدة لية ؟!
_ هو انا لازم البس العباية يا احمد ؟
_ انتي شايفة ايه!! ... هينفع يعني تنزلي من غيرها تاني.
لقيتها بتخرج من الدولاب فستان وقالت وهي بترفعة في وشي بحماس
_ دة ... والله جميل ومحترم اهووو .. ومحدش هيقول حاجه .
ياربي يعني اعمل فيكي ايه انا لو عليا عايز اعملك اللي انتي عايزاه .. قربت منها وحاوطها بايدي 
_ هو انتي فاكره اني مش عايزك تلبسي كدة عشان خاطر اللي بيتكلموا 
_ اومال عشان ايه بس ؟
قالت كدة وهي مقموصة قمصتها اللي انا بحبها دي كالعادة مديت ايدي ومسكت دقنها احاول ارفع وشها الجميل دة ليا
_ لأ غلطانه .. انا قصاد انك تكوني مبسوطة ميهمنيش حد .. بس انتي لو تلاحظي اول ما بتخرجي من باب البيت بتلاقي كل العيون بصالك ....عارفه ليه ؟
_ ليه بقى؟!
_لانهم مشفوش واحدة جميلة كدة وبتلبس كدة الا انتي.
_ يا سلااااام... لأ في بنات هنا كتير حلوة قوي .
قربت منها زيادة وقولتلها بابتسامة مبتخرجش غير ليها لواحدها
_ كلهم حلوين يا ستي ... بس مش سيرين.
لقيتها ابتسمت 
_ بجد يا احمد شايفني حلوة قوي كدة؟
اتنهدت وبعدين بصتلها 
_ ممكن تسمعي الكلام بقى وتلبسي العبايه 
_ طب بص بص دة والله جميل ومحترم وبعدين انا معاك محدش هيبصلي  بصة وانت معايا .
اخدت الفستان من ايدها وفضلت ابص فيه فستان وردي اول مره اشوفة عندها .. بس فعلا شكلة جميل .. خلتني نفسي اشوفه عليها 
_ طيب البسيه على ما أصلي واجي اشوفه ولو ينفع مش هزعلك .
وقفت قدام المرايا ارفعلها شعرها زي ما بتحب .. النهاردة بالذات عايزها تبقى مبسوطه تعويضا عن امبارح...كمان احنا خلاص هنسافر وانا عايز ذكرياتها بالمكان هنا تبقى كويسه .
بصتلها في المرايا بعد ما خلصت .. شكلها القمر دة مع الفستان الوردي دة خلاها احلى ما هي حلوة اصلا .. هو انا عملت ايه عشان يكون ربنا بيحبني كدة ويرزقني بيها!!
_ اكيد بيحبني .
_ بتقول ايه ؟
ابتسمت
_ لأ مفيش يلا عشان نلحق الجو وهو حلو كدة قبل الشمس ما تطلع وتحرقنا.
....................................
_ صباح الخير يا أمي .
_ صباح الفل يا حبيب امك ... رايحين فين كدة عالصبح ؟!
لقيتها جريت على امي بحماس
_ احنا يا ماما رايحين الغيط .
_ غيط !! غيط ايه يا احمد دلوقتي.
ضحكت على حماسها دة
_ همشيها يا امي شويه في ارضنا وافرجها عليها ... بقولك ايه ما تيجي معانا انتي وريم واهو نفطر هناك في الهوى.
_ حق يا احمد من وقت ماعمك متولي اجر الارض وانا معتبتهاش ... بس لا يا حبيبي روح انت ومراتك قضوا يومكوا هناك وامبسطوا
لقيت ريم خارجة من اوضتها شكلها لسة صاحيه من النوم
_ وفيها ايه يا أما انا بقالي كتير مروحتش الغيط .. وعايزة أشم هوا .
_ طيب يا ريم اجهزي يلا وانا وسيرين هنستناكوا
_ خلاص يا حبيبي اسبقنا انت وانا وريم هنجهز الفطار ونحصلكوا .
...............................
الله الغيط دة تحححفه ... من وقت ما جيت وانا بمشي في الطريق جنب الشجر والزرع لكن منزلتش ارض خضرا كدة لواحدي ابدا زي دلوقتي 
_ ازاي يا احمد سايبين الجمال دة كله ومديينوا لعمو متولي 
لقيته ضحك وقرب وقالي 
_ عشاان محدش فاضيلها يا سيرين.. الارض محتاجة اهتمام ورعاية والزرع محتاج فلاح 
بصتله بابتسامه 
_ وانت يعني مش فلاح ؟
_ لأ انا فلاح وافتخر والله... بس الارض دي لو مكانتش راحت لعم متولي كانت اتظلمت قوي في ظروفي وظروف شغلي.
_ هو انت يا احمد لو مكنتش موظف في الكومباوند دلوقتي.. كنت هتشتغل ايه؟
رد عليا وهو بيبص عالنخل العالي دة 
_ تعرفي اني قبل ما اشتغل في الشركة اللي كنت فيها كنت بشتغل طباخ في مطعم ؟ 
_ ايه دة بجد .
_ اه...  لما كانت تزنق قوي يعني ... لحد ما اتخرجت واتعينت في الشركة دي وقتها بقى قلنا الدنيا هتظبط... وهما سنتين بالظبط ولقيناها بتمشينا واحد ورا التاني... واضطريت بعدها ادور على شغل تاني اي شغل... لحد ما جيت الكومباوند 
وبعدين ابتسم وكمل
_ وحظي حلو عشان شفتك و عرفتك.
وبعدين لقيتة اتنهد وقال 
_ الحمد لله كان نصيبي انها متقفله شويه بس انا صابر وعارف ان ربنا كريم واديني بسعى واكيد في وقت هلاقي وظيفة زي اللي كنت فيها وافضل كمان .. ربنا كريم وانا ثقتي في كرمه كبيره قوي .
_ احمد .. انا واثقه ان ربنا هيكرمك عشان انت راضي كدة.
_ يعني انتي مش متضايقه من وضعي دة؟
_ بالعكس ... انا مبسوطة قوي لما بتتكلم معايا عن نفسك وبعدين انا أوقات بحس اني فخورة بيك وباخواتك كمان .. عارف... انا أوقات بحسدهم انهم عندهم أخ زيك.
بصتلها  
_ طب ما انا جوزك دلوقتي.. يعني انتي بقيتي حتة مني كمان زيهم .
ابتسمت كالعادة بكسوف او بحيرة معرفش 
_ احمد هي الشجرة دي فيها بلح 
_ اه دي نخلة  ... استني اطلع اجيبلك .
_ بلاش احسن توقعك.
_ متخافيش عليا.. انا بطلع النخل دة من وانا صغير.
طلع فعلا وهز النخلة من فوق والبلح نزل كلة عليا كتير قوي كنت مبسوطه كالعادة وانا معاه ... 
اخدت كل البلح في طرف فستاني
_ انا عايزة اكله ... يا ريتني كنت جبت معايا ازازة ميا اغسله بيها .
لقيتة ضحك وبعدين اخد البلح من فستاني وقالي تعالي 
اخدت انا كمان باقي البلح في ايدي وروحت معاه 
مشينا كتير مع بعض لحد ما وصلنا عند مكنة بتسقي الارض اللي جنبنا لقيته مد ايدة بالبلح  تحت الميا بصتله 
_ متخافيش الميا دي نضيفة ولازم تكون نضيفة والا تبقى مشكلة.
هي الميا فعلا كان شكلها نضيف وشفافة قوي مديت ايدي انا كمان اغسل باقي البلح بتاعي بس ايه دة الميا شديدة قوي ... لااااااا ... الميا اخدت كل البلح اللي في ايدي وقعته !!
_ لاااااا ... البلح بتاااااعي !!!! 
احمد لقاني ميلت بجزئي الفوقاني على الحوض الكبير الواسع اللي مية المكنه بتنزل فيه يمكن الحق البلح قبل ما يجري في الترعة تاني ... لقيته لف دراعة حوالين وسطي وشدني 
_ يا مجنونة هتقعي .. 
لقاني لسه بدور عالبلح لدرجة ان باقي جسمي نزل قام شدني بالعافيه بدراعة
_ عجبك كدة اديكي غرقتي نفسك اهو ! 
_ شوفت .. معرفتش الحق غير دول 
لقيتة بيبصلي وبيضحك جامد قوي 
_ بتضحك على ايه دلوقتي... عجبك منظري دة وانا شعري كلة مبلول كدة وبرضه ملحقتوش .
لقيتة قرب مني وهو بيحاول يكتم ضحكة 
_ لأ  مش بضحك عليكي.... انا بضحك عالبلح.
وبعدين ضحك تاني بشكل اول مره اشوفه
_ اصلك مشوفتيش نفسك وانتي هترمي نفسك ورا البلح بالاصرار دة .
هو اه ضحكته قمر و والله بحبها بس برضه ميضحكش عليا 
وقفت وزعلت وكتفت ايدي بزعل وقمص .. ايوا قرب بقى وتعالي كدة ..
_ خلاص بلاش البوز دة .. رغم انه حلو وبحب اشوفه بس مش بحبك زعلانه.... ايه دة !!!  يااا مجنونه !!!! 
رشيته بالميا انا كمان 
_ احسن عشان يبقى احنا الاتنين مبلولين ومتبقاش تضحك عليا تاني
فضل ينفض في التيشرت اللي لابسه والبنطلون الچينز من الميا
_ بقى كدة يا سيرين بترشيني وتضحكي عليا 
ضحكت برضه على نرفزته دي 
_ احسن عشان تبقى تضحك عليا وانا مبلولة تاني .
_ كدة طب تعالي بقى والله ما هسيبك... ومفيش بلح بقى.
فضلت اجري في الارض الواسعة عالزرع لحد ما حصلني بصيت عليه وانا مش قادرة اوقف ضحك وياريتني ما عملت كدة... روحت واقعة على ضهري وبرضه مش عارفه اوقف ضحك
_ خلاص والله... مش هعمل كدة تاني ..
لقيتة بابتسامتة دي راح مقرب عليا وانحنى لحد ما بقى وشه في وشي
_ كدة تبهدليني ميا بالمنظر دة ..  امي تيجي دلوقتي اقولها ايه ها ..
_ قولت من بين ضحكي 
_ متقولش انت .. انا اللي هقولها 
وانفجرت ضحك مرة تانية .
لقيتة انحنى عليا اكتر ... ايه دة هو عايز يعمل ايه.. احنا في الغيط الزرع يشوفنا.
_ سيرين...حد قالك قبل كدة ان ضحكتك دي مشكلة ؟
مفهمتش قصده قوي يعني... 
_ احمد انت بتعمل ايه ؟! 
_ هعمل ايه يعني... انتي مراتي ... محدش لية حاجه عندنا
قال كدة وهو بيقرب من وشي زيادة وعلى وشه ابتسامة بنية كدة مرتحتلهاش 
_ لأ يا احمد... حد يشوفنا مينفعش ..
_ انتوا بتعملواااا ايه هناااا ان شااااء الله ؟!!! 
انا و احمد رفعنا وشنا في نفس اللحظة .. ايه دة ... سمااااح !! 
لقيت احمد انحنى بوشه وحط بوسه على خدي فعلا .. ايه دة ياربي عالكسفه .. وبعدين قام واتعدل وساعدني اقوم وساعدني انفض فستاني كمان 
_ صباح الخير يا سماح ... في حاجة ؟
_ ايوااا في ... بتعملوااا ايه في ارضنااا يا محترم انت وهي ؟!!! 
_ اية ارضنا وارضكوا يا بنتي ..و بعدين خليني افكرك دي تبقى مراتي يعني بنعمل ايه دة شئ ميخصكيش .
بصتله وكأنها بتلومة انه يكلمها كدة قدامي 
لقيته قرب عليها وكلمها المرادي بطريقه اهدى لما لقاها سكتت واتكسفت كدة 
_ سماح ... خليكي فاكرة اني لسة بعزك زي اخواتي البنات .. فلو سمحتي بلاش تزوديها كدة ... انتي من وقت ما مديتي ايدك على سيرين وانا مش طايقك مكدبش عليكي بس برضه بفكر نفسي انك اختي برضه فياريت متزوديهاش .
بصتلنا بدموع في عنيها وبعدين سابتنا ومشيت
_ ليه يا احمد تزعلها كدة ... بجد بتصعب عليا  .
_ لازم افوقها يا سيرين عشان متفضلش رابطة نفسها بوهم ..  سماح انا بعزها وبخاف عليها ولو واحدة من اخواتي مكانها هقسى عليها كدة برضه من خوفي عليها .
_ صحيح يا احمد.. هي فعلا مامتك كانت عايزة تجوزك سماح قبل جوازنا.
لقيتة بصلي كدة وابتسم 
_ انا عايز اقولك لو مكناش اتجوزنا .. انا كان زماني عندي عيلين من سماح دي .
_ ايه... نعم !!!  
لأ اتخضيت بجد من كلامة.. يعني فعلا ممكن يفكر و سماح تبقى دورتي .
لقيته فاجأة ضحك تاني 
_ احمد قول انك بتكذب ..صح ..بتكذب .
_ اصلك مش عارفه امي بتعز سماح ازاي .. لانها كانت طول الوقت معاها في البيت وبتساعدها في كل حاجة على أساس مرات ابنها بقى وكدة .... ومش قادرة تقتنع اني صعب اشوفها مراتي.
_ طب خلاص .. مش عايزة اعرف ... بقولك ايه هو احنا المفروض هنمشي من هنا امتى ؟
_ يعني خلاص المفروض انزل الشغل من الاسبوع الجاي... بس ليه السؤال .. ايه زهقتي من هنا.
بصيت حواليا بقهر زهقت من هنا ايه بس انا نفسي نعيش هنا سوا... بس لأ احنا لازم نمشي ونبعد عن سماح دي اووف .
......................................
بعد شوية مامته جت ومعاها ريم شايله صنيه كبيره متغطية بطرحة كبيره عليها الفطار 
قعدنا كلنا في الارض عالزرع الاخضر مع الهوا اللي ريحتة كلها خضره مع اصوات الميا والمكن من حوالينا... حاجة كدة فوق الوصف .... لو فضلت اوصف في جمال الجو كدة مش هعرف اوصل الجمال دة كلة 
وقعدنا ناكل كلنا مع بعض .. احمد لاحظ عمو متولي ومراته بيشتغلو في الأرض.. بياخدوا الزرع اللي زرعينه في ارضهم عشان ياخدوا على الحمار و يمشوا بعد كدة 
_ ايه يااااا حااااج.. اتفضل الفطار معانا انت وخالتي ام سماااح .
_ تشكر يا حبيبي... نسيبك براحتك مع الجماعة.
ردت مامته 
_ يا اخويا جماعة مين ... وانت غريب يا متولي .. تعالى يا اخويا تعالى ..قرب الفطار موجود اهو وخير ربنا كتير.
وبعد كلام ما بينهم حلو قوي... حاسسني قد ايه هما جيران من زمان ويعرفوا بعض كويس قوي ... أخيراً جه هو ومراته و نادى على بنتة سماح كمان اللي كانت بتظبط البتاعة اللي عالحمار عشاان يحطوا فيها الزرع 
وقعدنا كلنا مع بعض عالأرض الخضرا دي ومرات عمو متولي اخدت جرجير من زرعهم وغسلتة زي ما انا واحمد غسلنا البلح و بعدين جابتوا واكلنا كلنا مع بعض.
_ امممم ... حلو قوي يا احمد الجبنه القديمه دي .. ينفع ناخد منها معانا القاهره؟ 
لقيتة بيحط في بقى بيضه مسلوقه بحالها
_ لأ مش هينفع عشان انتي اول ما بتشوفيها عالاكل بتسيبي كل الاكل ومبتكليش غيرها .
_ طب وفيها ايه دي ..  طعمها حلو قوي.
اخد جرجير من قدام خالتو ام سماح وبرضه حطة في بقي بالعافيه ، وبعدين لقيتة قرب من ودني ووشوشني 
_ فيها الحساسية اللي بتطلع في كل جسمك دي وبتزيد كل يوم .
بصتلة بمعنى اخدت بالك امتى 
وبعدين حسيت بعيون هتحرقني التفت اشوف ايه دة لقيت سماح بتبصلنا بطريقة صعبة قوي ..  انا مش زعلانه من سماح بالعكس انا متعاطفة معاها جدا هي معملتش اي حاجه غير انها حبت احمد وصرااحة عذراها هي معاها حق تحبة بس المشكلة دلوقتي انها بتحب حد هو مبيحبهاش .. دة واضح قوي .. بجد ربنا معاها ويعوضها باللي يفرحها .... حسيت اني شبعت .. قربت من احمد 
_ احمد .. انا اكلت... ينفع نقوم نتمشى شويه ؟
بصلي بابتسامتة دي وبعدين قام اخد ايدي واستأذن منهم ...

_ طب بعد اذنكم يا جماعة هنتمشى شويه حواليكوا هنا
واخدني من ايدي فعلا وبعدنا عنهم …
_ قومي يا سماح … هاتي كوزين درة خضر لخالتك ام أحمد نسينا يا بنتي نبعتلهم السنادي .
_ ملوش لازمة يا ام سماح وبعدين مين هياكل هو عاد سنان للدرة
_ يا اختي احنا لا بناكل ولا نعمل … اهو العيال يبقوا يتسلوا فيهم اما يرواحوا .
_ حق يا خالتي والله ما دوقتة السنادي … من وقت ما عم متولي خد الأرض وانا بستنى الدرة بتاعكوا كل سنة.
_ وماله يا أما ألف هنا وشفا… يووو ما تقومي يا بت يا سماح مالك متنحة كدة ليه يا به
_ حاضر يا أما حاضر… ربنا ياخد سماح ويريحها اووف .
_ مالها سماح يا ولية … مش عجباني كدة ؟
_ يا اختي اهو دلع بنات مرق
…………………………….
_ تعالي يا سماح خدي الحمار دي روحية الدار وبعدين اطلعي بالخضار دى اديه لخالتك ام وجدي هتلاقيها قاعدة بالخضار جنب دارها
_ يا ابا انى مبعرفش اسوقها بتجري مني .
_ ما انتي اللي بتتعاركي معاها … قولتلك براحة عليها مبتسمعيش الكلام .
_ حاضر.. اوووف
_……
_ يا بت مش كدة .. كدة الحمارة هتجري منك …
_ يووو اني زهقت بقى ومش عارفه اني مرواحه الدار هى
كنا بنتمشى انا واحمد واحمد لاحظ ان عمو متولي واقف بيزعق في بنتة سماح .. لاحظ شويه من بعيد وبعدين اخدني من ايدي وقربنا منهم
_ خلاص خلاص يا عم متولي انا هراوح الحمارة وهوديهالك لحد الدار … وخلي سماح تراوح هي .
هي تقريباً ما صدقت بصتلنا وسبتنا ومشيت بنرفزة .
_ هتعبك يا احمد يا ابني معلش
احمد قرب من الحمار ومسك الحبل بتاعه
_ متقولش كدة يا غالي .. روح انت كمل شغلك في الارض .. مش عايزني اساعدك في حاجة وانا هنا قبل ما اسافر؟
_ تشكر يا حبيبي هو ساعتين اهو واني وخالتك ام سماح هنرا وح اها.
عمو متولي رجع ارضة فعلا يكمل شغله فيها ومامت احمد فضلت قاعدة تتكلم مع ام سماح وريم كانت معاهم
_ الله.. انت بتعرف تسوق حمار
لقيته ضحك وهو بيجهز الحمار قبل ما نمشي بيه
_ بعرف اسوق الحمار !! هو عربية يا سيرين…دة حمار غلبان مجرد ما تحركيه هييجي معاكي ..
_ خليني اجرب كدة
واخدت فعلا منة الحبل بتاع الحمار ومشيت بية شويه وانا بصاله بابتسامة وحماس… ايه دة!!!! اااااه
لقيت احمد مسكني في حضنة قبل ما اقع
_ حصلك حاجة ؟؟
_ لأ انا بس اتكعبلت في الطوبة دي ..
لقيتة رفعني فاجأة من حضنة لفوق وبعدين قعدني عالحمار
_ يا احمد….خايفة أقع .
_ لأ متخافيش انا مسكك اهو .
بصتله … قد ايه شكله حلو ومختلف كدة و هو بيبص على طول الأراضي اللي حوالينا ومضيق عينة من الشمس كدة .. ايه دة عندة تجاعيد تحت عنية …. مخليه شكله احلى… شكلة فعلا شقي كتير وتعب قوي .. بجد نفسي اشوفة علطول مبسوط وبيضحك .. بحب اشوفه كدة قوي .. وبضايق اما القيه سرحان ولا مهموم
_ تعرف يا احمد ان أنا اول مرة اركب حمار.
بصلي واخيرا شفت ابتسامتة اللي بقيت بحبها دي
_ وايه رايك بقى … مبسوطة؟
_ اه … انا ببقى مبسوطة وانا بعمل اي حاجه جديده وانا معاك .
لقيتة وقف وبصلي .. وفاجأة سند عالحمار و رفع نفسه وركب ورايا وميل على ودني
_ اهو انا بقيت معاكي اهو …
التفت ليه … لقيتة ابتسم اكتر اما شاف ابتسامتي.. حاوطني بايديه الاتنين عشان يقدر يمسك الحبل ويسوق .. لقيت نفسي تلقائي بريح ضهري على صدره … اماان رهيب وراااحة بحسها في قربة .. لية الشعور دة محستش بيه كدة الا لما بقى في حياتي من بعد ما بقيت لواحدي…ايه دة حسيت بشفايفه على رقبتي فاجاه في بوسه خفيفه وبعدين بعد .. ابتسمت والتفت ابصلة .. لقيتة مد ايده و عدل وشي وقالي في ودني بابتسامة سمعتها في صوته
_ بصي قدامك لتقعي .
_ حاضر
رديت علية وانا مبسوطة قوي انة مهتم بيا كدة.. وفعلا فضلت بصا قدامي امتع عيني بكل الخضرا اللي مليا الدنيا من حواليا دي
_ احمد..
لقيته رد وهو بيحط دقنة على كتفي
_ نعم
ابتسمت
_ هو احنا ينفع نيجي هنا تاني؟!
_ هنا فين … الغيط؟
_ لأ قصدي البلد كلها … اصلها هتوحشني قوي بعد ما نسافر
لقيته سكت… هو مردش ليه ولا انا سالت حاجه غلط .. اهااا دة انا نسيت احنا فعلا متجوزين فترة مؤقتة لحد بس ما نجيب بيبي .. صح دة كان الاتفاق ما بينا .. يو عليكي يا سيرين هو انتي علطول كدة تتعشمي قوي وتنسي نفسك ..طب والناس ذنبها ايه معاكي في نسيانك دة … لقيت نفسي بعد ما كشرت وزعلت فعلا اما بدءت افكر في اليوم اللي المفروض نسيب بعض فيه وهرجع لواحدي تاني من غيره في حياتي
_ انتي عايزه نيجي هنا تاني ؟؟
_ يعني لو ربنا أراد..
قولت كدة وانا حطة ايدي على قلبي من رد فعله على تقلي وسخافتي دي … بتلزقي نفسك في الناس ليه يا متخلفه … الراجل مش ناقص تدبيس وحضرتك عايزة تستهبلي وتدبسيه فيكي اكتر من كدة!
لقيته فاجأة ضمني بدراعاته قوي لدرجة ان ضهري بقى لازق في صدرة
_ ان شاء الله… ربنا يعمل اللي فيه الخير.
………………………
اخيرا وصلنا عند بيت عمو متولي .. احمد نزل وبعدين شالني من وسطي ونزلني
_ استنيني ثانية هدخل الخضار دة جوا لحظة وخارجلك .
_ ماشي بس متتاخرش
_ حااضر
_ احمددددد … استناااااا!!!
_ ايه … في ايه؟!
_ هي سماح جوا … ولواحداها صح ؟
بص حواليه وقالي
_ وطي صوتك احنا في الشارع … ومن غير عصبيه اه فيها ايه بقى .. بقولك هدخله من عالباب و اجي عشان نمشي وانا يعني هدخل وهي جوا لواحدها؟
_ لأ هاجي معاااك …
_ هي هتعوضني جوا … في ايه مااالك؟
_ لأ مفيش بس خليني اجي معاك بدل ما استنى هنا في الشارع لواحدي .
هز راسه بيأس مني ومن حشريتي في حياته انا عارفه
دخلنا فعلا جوا وخبطنا عالباب الخشبي واستنينا شويه لقيناها فتحت الباب واول ما شافت احمد ابتسمت ابتسامه اول مره اشوفها على وشها من يوم ما عرفتها
_ احمد …
_ خدي يا سماح الخضار اللي ابوكي بعته عالحمار اهو .. والحمارة انا ربطها بره ياريت بقى تطلعلها برسيم وشويه ميا على ابوكي ما ييجي
_ حاضر عنيا .. بس اتفضل ادخل طيب استناه دة هو وامي هيخلصوا علطول النهاردة
ايه السهوكة اللي بتتكلم بيها دي وانا ايه صبارة واقفه ولا شفافة..
_ الله يخليكي يا سماح … خدي بس مني عشان امشي
_ ياخد عدوينك يارب .. صحيح انت هتسافر امتى ان شاء الله ؟
يا بنتي دة الحمارة المربوطة بره دي بتحترمني عنك مش كدة … لازم اتدخل والا وشويه وهلاقي الباب دة مقفول في وشي و احمد جوة
_ ان شاء الله يا سماح عل….
_ ايه يا احمد… هنتاخر كتير؟؟ انا رجلي وجعتني من الوقفه .
_ ايه دة .. هو انتي هنا .. مشوفتكيش
اخدت الحاجات من ايد احمد وحطتها جنبها بنرفزة من طريقتها دي
_ ليه شفافة قدامك ما انا واقفه من الصبح بس كنت ورا الباب دة مستنيه تبصي يمين شمال عشان تشوفيني … لكن لأ انتي متنحة هنا بس
قولت كدة بكل الغضب اللي كتمته طول الوقفه دي وانا بشاور على احمد الواقف يبصلنا احنا الاتنين
_ انتي قصدك ايه بكلامك دة ؟!
_ انتي فاهمه قصدي كويس
_ لا يا حبيبتي واضحي كدة ك….
_ بااااااس خلاااص .. في ايه … سماح ادخلي واقفلي لحد ما ابوكي ييجي الله يرضى عليك … ويلا احنا يا سيرين.
وبرضه شبك ايده في ايدي بالطريقه اللي بحبها دي وشدني وراه ومشينا
سمعنا الباب بيتقفل ورانا بشكل فزعنا
لقيت احمد بيقول في سره
_ لا حول ولا قوه الا بالله.
وبعدين مشينا ساكتين
_ مالك … ساكته كدة ليه
وقفت فاجأة وقولتله بعصبية
_ بقولك ايه … انا عايزه اسافر ومش عايزة اجي هنا تاني .. خلاص .
و سبته وسبقته عالبيت
…………………………..
خرجت من الحمام ودخلت الاوضة بعد ما اخدت دش يهدي العصبية اللي بتحرقني دي … مش عارفه ليه حاسه اني مش مرتاحة … احساس رخم مش عارفه ايه دة كل دة بسبب سماح… انا ليه بكرها كدة وبتضايق واحس اني مهمومة لما اشوفها بتقرب من احمد .. وانا مالي اصلا ما هي دي جارته وهو قالي انها اخته من زمان .. يبقى ليه بقى الخنقه اللي انا فيها دي من وقت اللي حصل وشفتها وهي بتبصلة بالشكل دة .. اوووف وبعدين بقى انا حاسه اني عايزة اعيط
خرجت لقيتة قاعد عالسرير… ايه دة شكلة كان مستنيني اخلص واخرج … بجد مش قادرة اتكلم معاه وزعلانة قوي من وقت ما كلمها كدة و وقف كل دة معاها
وفعلا تجاهلته وسبته وروحت قعدت قدام المرايا عشان احط الروتين بتاعي بعد الدش
فضل يتفرج عليا ييجي ربع ساعة لحد ما خلصت وبدءت اسرح شعري… وبعد ما خلصت حاولت اعمل الضفيرة اللي بيعملهالي دي .. هو عارف اني بقيت بحب اعملها وانا في البيت عشان بتريحلي شعري … بس لأ انا مقموصه منه ومش هكلمه وهعملها لواحدي ومش هحتاجلة هااا .
عينة جت في عيني غصب عني في المرايا لقيتة بدء يضحك لما لقاني مش عارفه اعملها و بتتكعبل مني
_ اوووف .. خلاص مش عامله حاجة و هقوم انام شالله يتقطع وانا نايمه ها.
وقومت فعلا بزعل وقربت من السرير لقيته قرب مني ومسك ايدي قبل حتى ما اروح للجهه بتاعتي
_ مالك … في ايه حصل لدة كله ؟
_ معرفش.. اهو انا مخنوقه وخلاص
شدني من ايدي وقربني منه وفعلا سندني على رجله بقيت شبه قاعدة ورفع ايدة رتب شعري اللي انا بهدلته دة وهمسلي بصوته الهادي دة
_ مالك يا سيرين… انا زعلتك في حاجة ؟
لقتني عايزة اعيط غصب عني وفعلاً خبيت وشي في كتفه
_ معرفش حاسه اني مخنوقه من وقت ما قولتلي الكلام دة عن سماح
رد وهو بيمرر ايده على شعري يرتبه
_ كلام ايه … هو أنا اتكلمت عنها أصلا ؟!!
_ انك كان زمانك عندك منها بيبي دلوقتي… و وقفتك معاها تكلمها كل دة وانا واقفه.. شكلك بتفكر تتجوزها فعلا .. صح
ايده وقفت بعد ما كان بيمررها علي شعري.. رفعت وشي انا كمان اللي متغرق دموع
_ على فكرة انا مش هحاسبك انا بس مقبلش بدة يحصل واحنا متجوزين
_ سيرين… انتي بتعيطي!!
وياريته ما سأل لقيتني فجرت كل الضيقه اللي جوايا على هيئة عياط
حاول يرفع وشي ليه
_ سيرين في ايه … ايه بس اللي حصل لدة كله ؟!!
خبيت وشي في كتفه ورفعت ايدي حوالين رقبته وقولت من بين عياطي دة
_ مش عارفه مخنوقه … وبتضايق قوي لما تيجي سيرتها انا مش بحبها سماح دي!!!
لقيتة اخدني في حضنة اكتر وفضل يطبطب عليا شويه لحد ما هديت وبعدين خرجني من حضنة ومسح وشي براحة
_ طب خلاص طلعتي كل الخنقة اللي جواكي دي .. اهدي بقى واسمعيني …
لقيته قام وجاب المشط وقعد يسرحلي شعري المتبهدل دة
_ أولا انا مش عارف ايه سبب كل دة … لو كل دة بسبب سماح وخوفك لاتجوزها عليكي فانا مش عارف احلفلك ولا ايه اني عمري ما اقدر اتجوزها ولا حتى اتخيلها زوجة .. دي اختي والله… طيب قوليلي اعمل ايه عشان تصدقي وانا هعمله .
سكت شويه اتنهد بعد العياط وانا حاسه بايده بتعمل في الضفيرة.. يااه اخيرااا عملتها انا لازم اتعلمها منه
_ نسافر ونبعد عنها … ولو سمحت متجيش هنا طول ما احنا متجوزين .
سكت شوية وبعدين كمل اللي بيعمله
_ طب لو حبيت انزل اشوف اخواتي و امي واحنا برضه متجوزين… اعمل ايه ؟!!
_ هما ييجوا يعيشوا معانا احسن .
_ مينفعش … على الاقل حاليا
التفت ليه
_ خلاص يبقى امري الي الله واجي معاك و بشرط منقعدش كتير ومتكلمش سماح دي نهائي .. موافق ولا لأ ؟!
استنيت ردة وانا قلقانة… ايه دة هو بيبصلي كدة ليه … ثواني انا عارفه البصه دي .. لأ مش وقتها خالص انا دلوقتي متضايقه بجد
رد عليا وهو بيقرب
_ عارفه اي حد مكاني وشافك بتعملي كدة هيقول ايه
رديت عليه وانا ببعد لحد ما وصلت مكاني
_ هيقول ايه يعني
_ هيقول ان دي واحدة ست و بتغير على جوزها .
سكت … مش عارفه ارد اقول ايه… بس اكيد لأ طبعا بلاش هبل
_ انتي ايه رأيك في الموضوع دة ؟!
……………………………
نزلنا من فوق على بالليل كدة .. ماحنا من وقت ما جينا وطلعنا واحنا منزلناش نطمن حتى هم جم امتى .. اتعشينا مع بعض كالعادة .. عيش من اللي انا خبزاه معاهم وجبنه بيضه فلاحي طعمها حلو قوي وقشطة وبيض واحمد لقاني طلبت طبق الجبنة القديمة قام اخدة مني تاني وقال لريم تشيله من البيت لحد ما اسافر … ديكتاتور عليا حتى في الجبنه ؟!
على ما دخلت الاكل معاهم جوا لقيت احمد خرج و لع خشب وبعدين حط الدرة … روحتله
_ احمد… بتعمل ايه
_ امي طلبت مني اشوي الدرة دة عشانك وعشان ريم .. ادخلي وانا هخلصه وادخل
ابتسمت وانا بقعد جنبه
_ لأ انا عايزه اقعد معاااك .
شويه ولقينا ريم جابت سجادة كبيرة وفرشتها وقعدنا عليها .. وثواني ولقينا مامت احمد جت وقعدت معانا قدام الباب في الهوا
احمد كمان بعد ما خلص حط كنكنه فيها ميا وشاي وقال هيشربني شاي طعمة مختلف
_ صدق يا احمد … الواحد كان محتاج شوية الهوى بتوع الصبح دول ..
وبعدين شربت من كوباية الشاي اللي في ايديها وكملت
_ وقعدة زي دي والله يا ابني.
_ هتوحشوني والله يا امي .
_ ربنا يحفظك يا حبيبي ويرزقك برزق اخواتك ومراتك يارب .. هتعمل ايه بالقعدة جنبنا .. روح شوف شغلك ودور على رزقك .
_ هو انتوا هتسافروا امتى يا احمد ؟
_ خلاص يا ريم يدوب نسافر عشان انا كمان اجازتي قربت تخلص والمفروض انزل الشغل.
_ والله هتوحشني قوي انت وسيرين.
_ وانتوا قوي والله يا ريم … ابقوا تعالوا زورونا انا واحمد.
_ سيرين خلي بالك من احمد حطيه في عنيكي انتي يا بنتي لو لفيتي الدنيا مش هتلاقي احن منه على اخواته وعليا وانا متاكدة انه هيكون كدة معاكي واكتر كمان .
بصيت لاحمد وبعدين بصتلها
_ حاضر يا ماما.
بعديها بشوية قامت مامته عشان تنام وبعديها قامت ريم
لقيت احمد قرب ومدد وحط ايدة تحت دماغه وبص للسما
_ احمد هو لية دلوقتي مفيش حد في الشارع..
_ الناس هنا يا سيرين بتنام من بدري عشان برضه يصحوا بدري.
_ يعني كدة كله نايم ومفيش حد في الشارع غيرنا؟
لقيته بصلي وبعدين هز راسه بمعنى اه
ابتسمت وبعدين قربت منه وعملت زيه ومددت انا كمان وايدي تحت راسي وبصيت للسما
الله.. السما والهوا والريحة دي اللي كلها ليل وخضرا مع ريحة الدرة المشوي اللي لسه موجوده دي تحفه.. احلى حاجه في الدنيا.
_ احمد …
_ همممم
_ تفتكر انا هخلف امتى ؟!!
لقيته سكت فالتفت ابص عليه
_ انا خايفه قوي لميحصلش بسرعة… ادعي معايا يارب نخلف قريب… واطمن بوجود الطفل دة معايا قبل الوقت ما يعدي
لقيتة التفت يبصلي انا كمان وبعدين فتح دراعة علامة اني اقرب .. قربت فعلا وحطيت راسى على صدره ضمني لية بدراعة وبعدين لقيتة بيسألني
_ ممكن تنسي اي حاجه ممكن تضايقك وتضايقني وتكلميني عنك شويه.
_ عايز تعرف ايه عني ؟.
_ كل حاجه وأولها قريبك الوحيد دة ليه مش موجود في حياتك
لقيتها دفنت وشها في صدري اكتر وسكتت شويه
_ مش عايزة اقول يا احمد
_ لأ انا عايز اعرف عنك كل حاجه… زي ما انتي عرفتي حياتي كمان
اتنهدت شويه وفركت وشها تاني
_ دول اكتر ناس مش بحبهم ابدا
رديت وانا بملس عليها بايدي واشجعها تحكي
_ ليه .. عملوا معاكي ايه لدة كله ؟!
اتنهدت تاني
_ بعد وفاة بابا حبيبي بأيام لقيتهم جايين كلهم عندي البيت .. كان وقتها بيت كبير مش شقتي دي دلوقتي.. والغريب انهم مكنش ليهم وجود في حياتنا قبل كدة و لما كنت اسال بابا عنهم لما اقابلهم في اي مناسبه مكنش يقولي حاجه ابداً … ويقولي انهم بس عشان علطول مشغولين .. والحقيقة ان بابا كان غلطان انه مش فهمني حاجه.. كان غلطان قوي
_ ليه .. ايه اللي حصل بعد كدة ؟!
_ لما جم تالت يوم العزا كانوا لطاف قوي و بيحتووني جدا.. وكانوا حنينين معايا قوي قوي .. وقتها قولتلهم ياريتكم كنتوا معايا من زمان وحبيت وجودهم في الوقت دة جداا لاني وقتها فعلا كنت لاول مرة في حياتي ابقى لواحدي وخايفه .
ضمتها بعد الجمله دي قوي وكملت امرر ايدي عليها تاني بحنان
_ وبعدين يا حبيبي.. كملي.
لقيتها ضمت نفسها اكتر ليا
_ وبعدين بدأوا يجولي كتير لدرجة ان طنط مرات عمو دي كانت بتيجي تبات معايا هي وبنتها اللي مكنتش بتطقني دي وكله كوم بقى وشريف دة كوم تاني !
رفعت راسي ابصلها
_ شريف مين؟!
_ شريف ابن عمي.
_ اهااا .. طب كملي وبعدين..
رجعت تاني حضنتني وريحت رأسها
_ شريف دة بقى انا عمري ما هسامحة ابدا لا هو لا عمي
_عمل ايه دة كمان؟!
_ لقيته فاجأة قربلي قوي وبدء يسأل عني طول الوقت والوضع اتطور وبقى حابب يخرجني عشان اطلع من الحالة اللي انا فيها دي .. وفعلا اتعلقت بيهم كلهم الحقيقة وصراحة.. بيه هو بالذات..
ايه دة في ايه!!! لقيته رفع رأسه فاجأه وقالي بطريقة وحشه
_ وبعدين
_ احمد.. نام زي ما كنت عشان انا كنت مرتاحة كدة
_لا انا كدة مرتاح … كملي بس وبعدين!!
_ وبعدين عمي طلب ايدي لابنه فعلا واتخطبنا وبعد الخطوبة بيوم شريف فاتحني انه عايز يعمل بيزنس يضم فيه شغل بابا بشغل جديد ..
_….. ….
لقيتها سكتت فاجأة وبعدين كملت بصوت مكسور
_ وانا بعبطي وافقت وضيعت كل اللي بابا عمله .. بابا بدء بمكتب صغير انا فاكرة وانا صغيره كان بيتعب قد ايه عشان يكبر شغله دة ويخلية استثمار كبير كدة…
_ وافقت وفعلا مضوني على اوراق كتير تقول انهم شركا معايا في كل حاجة…
_ وبعدين
كملت بسرحان وكانها مش معايا وبتكلم نفسها
_ اكتشفت بعد شويه صغيرين من الخطوبه ان شريف بيخوني ولما واجهتة وقولت لعمي
قالي وفيها ايه دة شاب و لية متطلبات مش شرط يلاقيها معاكي … وطبعاً مكنش ممكن يلاقيها معايا لاني مكنتش بسمحله يقربلي زي ما كان دايما بيحاول في فترة الخطوبه
_ وبعدين… كملي
_ احمد .. براحة.. بتوجعني
بعد ايدة عن دراعي اللي كان ماسكة بغباء بدون وعي منه
_ اسف … كملي
_ وفاجأة كلهم اتغيروا معايا وبقوا وحشين قوي .. مقدرتش اتحمل واصريت على فسخ الخطوبه و فسخ الشراكة عشان ابعد وارتاح منهم … وكلمت المحامي بتاعي لقيته هو كمان استضعفني ولقاني لواحدي قدامهم كلهم فجابلي اوراق معرفش ازاي كانت معاه بتقول انهم المسؤولين عن كل حاجه خاصه بالشغل واني مليش اي حاجه.
_ ازاي كدة… اكيد تزوير.
_ معرفش … وقتها هما اخدوا كل حاجه و لما هدتهم اني مش هسكت وهرفع قواضي عليهم .. هددوني انهم هياذوني وانا لواحدي … مش قادرة انسى شكل طنط دي وهي واقفه وبتهددني انها هتخلي شريف ي… ي. .. واني مش هيبقالي اي حق اتكلم .
_ وقتها اضطريت ابيع بيتي عشان يبقى معايا باقي فلوس اعيش منها … واخدت الشقه اللي في الكومباوند و بقى اللي يسألني عايشه لواحدي ليه وازاي…. اعرفهم اني كنت مع بابا وانه توفى من سنة .
اتنهدت و اخدتها في حضني تاني بعد ما حسيت بضعف في صوتها
_ انا لواحدي يا احمد .. وكنت كتير بسافر انا وماما يعني عايشه نص عمري برة مصر حتى دراستي كانت هناك فماكنتش عارفه ولا ليه حد هنا ومن وقت ما عملوا فيا كدة وانا قررت معرفش حد ومدخلش حد حياتي تاني ابدا… عشان بجد الناس بقت تخوف ..
حتى انت انا عملت كدة لما حسيت اني هغرق وانت القشايه اللي اتعلق بيها واعرف اجيب بيبي قبل فوات الاوان لكن غير كدة انا عمري ما كنت دخلت حد حياتي تاني بعد اللي حصلي .
خلصت كلامها ولقيتها سكتت خالص بحزن و سرحان حتى معيطتش … كلمتها يمكن اخليها تفك بعد الحاله دي لقيتها برضه مش بترد عليا وسرحانه .. واضح اني غلطان اني فتحت معايا الموضوع دة
لما لقيت حالتها كدة وبترد عليا بالعافيه .. قومت وشيلتها وطلعت بيها فوق .. كانت متضايقه لدرجة العصبية لكن اول ما وصلنا اوضتنا رمت نفسها في حضني ونامت
………………………….
كنت في اوضتي انا واحمد بنحاول نظبط الشنط عشاان خلاص هنسافر بكرة ونبعد بقى عن سماح دي اوووف
سمعنا فاجأة الباب بيخبت .. احمد قام رميلي التيشريت اللي كان بيطبقه وقالي
_ استني اشوف ريم عايزة ايه ؟
هزيت راسي بمعنى ماشي وانا مشغولة بترتيب الشنطة وترتيب هدومنا فيها
_ احمد .. انزل بسرعه
دة صوت ريم … و مالها موطيه صوتها كدة ليه .. قربت منهم غصب عني احاول اسمع في ايه
_ سماح عايزاك تحت وقالتلي انها جايه دلوقتي من ورا أمها وابوها
_ ايه الجنان اللي هي في دة وانتي ازاي توافقيها يا ريم وجايه تقوليلي ؟!
_ هي شكلها غريب كدة وكأنها معيطة وقالتلي مش همشي من هنا الا لما اقابله .
سماااااح عااايزاااه في ايه؟!!!!!
وسيرين هتسكت لهاااا ؟!!! والله اشك 
وياترى ايه هيحصل وهيسافروا ولا ايه ؟!!!

كنا وصلنا لحد ماكانو لسة في البلد وبيجهزوا الشنط عشاان يسافروا القاهرة وفاجأة جت ريم تقول لاحمد ان سماح مستنياه تحت…..ملخص سريع كدة عشان اللي تاه مني يلاااا قراءة ممتعة ياقمرااااااتي  
 _ هي شكلها غريب كدة وكأنها معيطة وقالتلي مش همشي من هنا الا لما اقابله .
_ ريم … انزلي قوليلها تراوح عشان منزلش انا اراوحها بمعرفتي ….المجنونة دي لو ابوها عرف عن عمايلها دي هيزعلها وهيبقى عندة حق.
_ لأ ما ابوها وامها زمانهم ناموا من زمااان…. وهي مستنياك يلا احسن سيرين تحس ان فيه حاجه.
_ سيرين حالها بيتقلب اول ما بتسمع سيرتها …. والحكاية مش ناقصة.
_ يا احمد حرام والله صعبت عليا.. انا اول مرة اشوف سماح كدة … كفاية جوازك المفاجئ دة وكلنا عارفين انها كانت حاطة عينها عليك .
_ ريييييييم!!!!!
_ وطي صوتك مراتك تسمع… وبعدين شوفها عايزة ايه واطلع علطول.. هي يعني هتبات هنا .
_ انزلي يا ريم … انزززززلي!!!
قفلت الباب ودخلت لقيتها واقفة ورايا ومكتفة دراعتها.. اممممم واضح انها سمعت .. يا دي الليلة اللي مش فايتة .
_ هتنزلها؟؟
قربت منها وفكيت دراعتها وحواطها بايدي
_ هشوفها عايزة ايه واطلع علطول … ريم بتقول انها شكلها مش مظبوط .. وأنا مش عايز اسافر وابقى قلقان على حد.
شالت ايدي من على وسطها واتكلمت بعصبيه .. انا عارف هي ليلة مش هتعدي
_ والله.!!!.. مش عايز تمشي وحضرتك قلقان عليها وبتفكر فيها؟!
قربتها مني تاني
_ سيرين… متنسيش ان سماح تعتبر من اهل بيتي برضه.. ومتربيه وسط اخواتي .. هشوف مالها واطلعلك علطول.
_ انا عارفه هي جاية ليه.. اكيد مش عايزاك تسافر… وتفضل هنا عشان تفضل هي قدامك وتفكر تتجوزها عليا … والله لنزل اضربها البجحة دي .
مسكتها من ايديها قبل ما تنزل
_ ممكن تهدي وتهدي صوتك .. امي لو سمعتك هتفتكرنا بنتخانق .
_ ما احنا فعلا هنتخانق بسبب سماح بتاعتك دي .
_ سماح بتااااعتي!!!
بصتلي وبعدين كتفت ايديها تاني وفضلت تتهز بعصبية
فضلت ابصلها شوية وهي تبصلي .. معقولة تكون بتغير من سماح بسببي… بس كون انها بتغير عليا من واحدة دة معناه اني فارقلها مش مجرد زوج هتجيب منه طفل وخلاص .. يارب اكون فعلا فارق معاها زي مأنا شايف كدة والا هيجرالي حاجه لو كان كل دة وهم .. انا حبيت وجودها معايا.. حبيتها اكتر ومش عارف ممكن يجرالي ايه لو سابتني فعلا بعد كل دة .
_ لو عايز تنزل .. أنزل انا كمان معاك .
فوقت من سرحاني فيها على اقتراحها دة … لقيت نفسي بقرب منها وبجد في اللحظة دي عايز أخدها في حضني شديتها من ايديها ورفعت ايدي ارفع شعرها من على وشها من عصبيتها دي
_ عايزة تنزلي معايا عشان تتخانقوا زي ما حصل امبارح عند بيتهم .
_ خلاص يبقى لا انا ولا انت ننزل .. ويلا عشان نكمل الشنط وننام عشان عندنا سفر الصبح .
لقيتها سابتني فعلا وراحت للشنط و بدءت تكمل اللي كنا بنعمله … قربت اساعدها فعلا
_ حاضر … دقايق بس هقول لريم تراوحها عشان لو ابوها او امها ملاقوهاش في البيت ولاقوها هنا هتبقى مشكلة خصوصا بعد اللي حصل منها قبل كدة … واطلعلك علطول.. ماشي.
_ دقايق وتروح طالع والا والله انزلها الغلسه دي .
_ حاضر.. كملي انتي بقى الشنط على ما أطلع
_ لأ انا مش عاملة حاجه الا لما تيجي ها.
……………………………
_ احمد …
قالتها بلهفه اول ما شافتني نازل .. كانت قاعدةمع ريم … شكلها معيطة بجد وشكلها مش مظبوط فعلا.
_ اومال فين امي يا ريم ؟!
_ امك صلت العشا ودخلت نامت من بدري ..طيب انا كمان هروح اذاكر شويه قبل ما انام .
ريم سابتنا فعلا ومشيت
قعدت عالاخر الكنبة الوحيدة اللي في وسط البيت واللي هي قاعدة عليها
_ خير يا سماح … عايزاني في ايه؟
لقيتها دمعت كدة وكانها هتعيط تاني وقربت شويه في القاعدة مني
_ احمد … انا بحبك ونفسي اكون من نصيبك انت .. عشان خاطر اغلى حاجه عندك .. وحياة خالتي ام احمد عندك ما تسيبني لابويا يجوزني حد غيرك .
مش عارف في ايه… ليه حد ممكن يعمل في نفسة كدة عشان خاطر حد … انا عارف ان سماح شايلالي حاجة جواها من زمان بس حقيقي مكنتش اعرف كل دة الا بعد ما اتجوزت سيرين .. مكنتش اعرف انها ممكن تتحول كدة من واحدة علطول بشوفها جميلة وبتهتم بنفسها خصوصا قدامي للمسكينة المطفية اللي قدامي دلوقتي دي … معقولة الحب والمشاعر الجميلة دي ممكن تعمل كدة في بني ادم .. وانا ممكن حالي يوصل لكدة بسبب حبي لسيرين.. مش عارف ليه دلوقتي بالذات فكرة باليوم اللي ممكن تكتشف فيه انها حامل .. اكيد هو نفس اليوم اللي هتسيبني فيه ويبقى الوجع اللي انا شايفه قدامي دة مصيري … الله يخربيت الحب اللي ممكن يعمل في حد كدة .
قربت منها وقعدت جنبها ولاول مره في حياتي من بعد ما كبرت كدة وبقت عروسه مديت ايدي ومسحت دموعها وكلمتها بنبره هاديه
_ سماح … والله العظيم انتي غالية عندي قوي ويصعب عليا أشوفك عاملة في نفسك كدة عشان خاطر حد حتى لو الحد دة انا … انتي جميله و عروسة اي شاب يتمناكي بس مش عشان شاب من دول لقى نصيبه بعيد عنك يبقى خلاص الدنيا هتقف … انا بكلمك دلوقتي وانا حاسس اني شايف ريم اختي قدامي.. بكلمك كاحمد اخوكي اللي مش راضي عن حالتك دي … وليه دة كله اصلا .. صدقيني ربنا هيعوضك بحد هتقولي بعديها ربنا بعد عني احمد عشان كان شايلي حاجة احسن .
لقيتها فاجأة انفجرت في عياط
_ يا احمد .. ابويا هيجوزني غصب عني … كان مستني نتيجة السنادي تطلع عشان ابقى في بيتي واكمل هناك .
_ وعم متولي هيجوزك غصب عنك ليه وازاي … عم متولي صعب يعمل كدة .. مش طريقته يعني .. وفي حد يقبل يتجوز واحدة مغصوبه عليه؟!
_ لأ ما هو ميعرفش اني مش عايزاه…. اني قعدت معاه مرة واحدة بس وابويا شكله بيحبه قوي وبيقول هو دي يعني هو دي.
_ مين دة يا سماح.. حد من البلد
مسحت دموعها و ردت بتنهيدة
_ مصطفى ابن خاله سعديه
_ مصطفى ابن خاله سعديه مين!!!! ايوا ابوة اسمه اي ولا من عيلة مين ؟!!!
_ منتاش عارف مصطفى ابن عم فتحي البنا.
_ اها .. مصطفي البنا … طب دة يا سماح حد يرفضه.. مصطفى دة كان صاحبي في معهد الازهر زمان وابن حلال وطيب … اللي فرقنا بس الجامعه انا تجارة وهو كمل ازهر و فقه … بس بشوفه دة راجل بجد وابن حلال.
_ ميفرقش معايا كل دة … انى عايزاك انت.
رجعنا للعياط تااااني
_ يا سماح والله مصطفى ابن حلال دة لو كان جة لاختي ريم والله ما كنت هفكر حتي .. عم متولي عنده حق يتمسك بيه ليكي .
لقيتها عيطت زيادة
_ ربنا يسامحك يا احمد على كسرت قلبي دي …يارب يوريهالك عشاان تعرف هي بتوجع ازاي .
_ سماااااح … يا بنتي اسمعي…
ايه دة ليه الدعوة دي بالذات.. منك لله عرفتي منين اني بفكر في كدة اصلا … لقيتها سابتني ومشيت وهي لسة بتعيط
قعدت على الكنبة لواحدي شوية افكر … لأ سيرين مش هتسيبني مش هسمح انها تعمل فيا كدة .. يارب انت عالم انا والله مقصدش اوجع حد ولا اتسبب في كسرة قلب حد … متوجعنيش كدة … ياارب.
_ هي راحت فين ؟!
لقيتها واقفة عالسلم وبتبص في كل مكان .. هتكون يعني مستخبيه تحت الكنبه !!! بتبص فين دي؟!
_ مشيت ..
نزلت وجت قعدت جنبي و اخيرا سمعت صوتها هادي بعد العصبية اللي جابتلي صداع دي
_ ولما هي مشيت .. قاعد لواحدك كدة ليه ومطلعتش ليه .. لما اتاخرت افتكرتها لسه قاعدة معاك.
_ لأ مفيش .. يلا عشان نلحق نظبط الشنط قبل ما ننام
اخدتها من ايديها وطلعنا
_ مش هتقولي كانت عايزاك في ايه؟!!
_ هتتجوز .
_ بجد !!!
لقيتها وقفت عالسلم فأجاه وسألت بفرحة
_ اه بجد والله… في ايه ؟!
مسكت ايدي وطلعت تاني تتمختر كدة بطريقه خلتني عايز اضحك والله
_ لأ خلاص مفيش.. فرحتلها بس .
……………………….
_ هتوحشيني يا امي والله… خالوا بالكوا من نفسكم ولو اي حاجة خلي ريم تكلمني علطول.. مسافة السكة وهكون عندكوا .
حضنتني تاني … والله اكتر حاجه بتوحشني هنا حضن الست دي
_ خلي بالك من نفسك يا ضنايا.. ربنا يا ابني يكتبلك في كل خطوة رزق و سلامة وسعاده يارب .
وبعدين خرجت من حضني و سلمت على سيرين اللي كانت بتودع ريم وحضنتها برضة
_ مع السلامه يا حبيبتي.. خلي بالك من احمد يا سيرين .. حطي في عنيكي … خلوا بالكوا من بعض يا بنتي.
_ خلاص بقى يا امي .. كدة هنتاخر متنسيش لسه هنعدي على مريم .
_ مع السلامة يا ضنايا… ربنا يكتبلكم في كل خطوة سلامه يا نور عيني.
………………………..
مشينا وسبنا البلد … كنت في العربية جنب احمد وببص على كل مكان فيها .. هتوحشني كل حاجه هنا.. الزرع والشجر والهوا وصوت الميا اللي مبيفارقش الودان … وريحة المكان كله … انا لازم اجي هنا تاني مع احمد … ابتسمت براحة لما افتكرت اني ممكن اجي معاه عادي بعد ما سماح خلاص هتتجوز .. يااه راااحه.
_ احمد … مامتك مديانا حاجات كتير قوي .. وعيش كتير.
لقيتة ابتسم وقالي
_ امي عارفه اني بحب العيش الفلاحي و بشتاق للاكل بتاع هنا …عشان كدة دايما تديني من كل حاجة في البلد.
_, احمد انا بجد حبيت مامتك قوي واخواتك والبلد كلها .. ممكن نيجي هنا تاني قريب.
ابتسملي ابتسامتة الجميلة دي وقالي
_ وهما كمان حابوكي جداا … وعموما كل ما انزل هخدك معايا
مش عارفه ليه فرحت قوي من كلامة القمر دة … قربت منه و ريحت راسي على كتفه … غمضت عيني براحة وانا دايما معاه كدة.
……………………
النهاردة احمد نزل الشغل من بدري و كالعادة قبل ما نسافر صحيت بدري معاه على عكس حياتي قبل ما يبقى فيها بس خلاص انا طبعت روتيني عليه وبقيت اصحى بدري معاه وانام وقت نومة كمان … اول ما نزل على الشغل.. روقت الشقة من بعد ما سبناها الفترة دي كلها … شقتة صغننة قوي مش متعبة ابدا .. انا بجد بحب كل حاجه فيها … و غسلت هدومنا…شغلت الغساله وبعدين روحت علقت عالاكل .. النهاردة عايزة اعمله اكل كويس عشان ما يقولش ان اكل مامته وريم كان احلى … وقفت لحظة اتأمل الشقة بعد ما روقتها ونظمتها وانا شامة ريحة الاكل عالنار وصوت الغساله في ودني .. ايه دة انا بقيت ست بيت شاطرة … زي اي واحدة بتقوم بمهامها على ما جوزها يبجي من الشغل … انا بجد حبيت حياتي البسيطة دي اللي انا متاكدة اني عمري ما كنت هعيشها لو مكنتش قابلت احمد واتجوزته … حلو قوي احساسي دلوقتي بمسىؤليتى كزوجة ومسؤولة عن بيت وزوج ..حطيت ايدي على بطني واتنهدت .. ويارب عن طفل كمان قريب.. يااارب.
بعد ما خلصت كل حاجه دخلت اخدت الدش بتاعي و سرحت شعري… وقفت محتارة شويه قدام الدولاب .. يا ترى البس ايه ..
ابتسمت اول ما شفته … احمد بيحب دة عليا.. خلاص هلبسه
وبعد ما جهزت وجهزت كل الاكل وقاعدة مستنياه .. قعدت قدام التليفزيون … اووف هو ماله اتأخر كدة ليه … لأ بجد اتاخر قوي عن معادة
مسكت تليفوني وكلمته… ايه دة ليه مش بيرد عليا…هو في ايه .. قلقت قوي بجد … فكرت أقوم البس واروح اسأل عليه في الكومباوند … وفعلا لما عدى الوقت والليل دخل ولسه ما رجعش قلقت اكتر .. قومت غيرت هدومي ونزلت .
….………………….
قربت من بوابة الكومباوند وانا عيني بتبص على كل أفراد الأمن الموجودين… هو مش فيهم!!!!! اومال فين بس … يكون جوا.
_ سلام عليكم…
لقيتهم بصولي .. انا عرفاهم وهما عرفيني كلهم طبعا …بس اعتقد في ناس جديده…قرب مني عم خيري … موجود في الكومباوند من اول يوم جيت فيه وانا بشوفه
_ حمدالله عالسلامه يا استاذه سيرين… رجعتي امتى ؟
_ الله يسلمك يا عم خيري .
بصلي باستغراب
_ اومال فين الشنط بتاعتك اطلعها لك الشقه ؟!
_ بقولك يا عم خيري … اومال فين احمد مش هو برضه نزل الشغل النهاردة ؟!
_ احمد !!! فرد الأمن اللي معانا هنا … خير يا ست الناس بتسالي عليه ليه ؟!!!
_ قولي بس الله يخليك هو مش المفروض نزل النهاردة؟
_ اسكتي يا بنتي عاللي جرا … الغلبان كان واخد اجازة عشان فرح اخته رجع الشغل النهاردة لقى المشرف اللي الله يسامحة جاب واحد من معارفه مكانه بحجة انه اتاخر في الاجازة والبوابه محتاجه افراد امن … رفدوا منهم لله.
_ ايه!!!!! احمد اترفد من الشغل !!!
_ جة الصبح لقاه قاعد مكانه المحروس دة دب خناقه مع المشرف ومشي
_ حصل امتى كل دة؟
_ النهاردة الصبح .
الصبح …. اومال راح فين طول النهار.. و هو فين كل دة … وايه إللي حصل بعد كدة!!!
_ لكن مقولتليش يا بنتي .. بتسالي عنه ليه ؟!!
تقريبا مسمعتش عم خيري كان بيقولي ايه.. مشيت حيرانه وبفكر يا ترى راح فين وهو فين دلوقتي
_ طب انتي راحة فين يا استاذة … مش طالعه شقتك ؟!
………………………………
كنت ماشية في الشارع تايهه مش عارفه المفروض اسأل عليه فين … وياترى راح فين و سابني قلقانه عليه كدة … من يوم ما شوفت احمد في الكومباوند اول ما جة كفرد أمن وهو كان يبان غيرهم … كان دايما قاعد لواحدة… أوقات لما كنت اعدي داخله او خارجة كنت الاحظ وانا صعب اني الاحظ حاجة مليش دخل بيها.. كلة قاعد بيرغي مع بعضة و أوقات يتسامرواويضحكوا … لكن هو كان دايما واخد جنب…هادي … لما كنت اقفشه وهو بيبصلي … كان يتنحنح بحرج و يبعد عينة علطول… ويمكن دة اللى خلاني اخد بالي منه.. والاحظه…. كنت لما اقرب من البوابة عشان اقولهم حاجة كنت اوقات الاقيه سرحان وكأنه بيقول للي حواليه ان مكانة مش هنا … يا ترى يا احمد انت فين دلوقتي… احسن حاجه اعملها اني أروح استناه في البيت … عشان ما يرجعش ويقلق عليا لما ميلاقنيش.
……………………….
فتحت باب الشقه وانا مش شايف قدامي من التعب … ياااه اخيرا اليوم خلص ووصلت هنا … يا ترى عملت ايه لما اتأخرت عليها … مردتش اكلمها عشان متقلقش لما تسمع الخنقة اللي انا فيها من صوتي .. .. حاسس انها عماله بتضيق اكتر … افرجها من عندك يا رب.
_ سيرين… سيرين!!!
ايه دة دي مش في الشقه .. دخلت اوضة النوم .. برضه مش موجوده… طب وبعدين انا اصلا جاي ومش طايق نفسي… مش معقول كمان يكون جرالها حاجه..
مسكت تليفوني بقلق وقولت اكلمها … ضغط الشاشه بسرعه ..
سمعت صوت باب الشقه بيتفتح … اهي .. الحمد لله
_ كنتي فين؟!!!
_احمد …
جريت عليه اول ما شفته… بجد كنت هموت من القلق واتكلمت وانا في حضنة
_ كنت فين كل دة … حرام عليك قلقتني.
_ انتي اللي كنتي فين… وازاي تخرجي من غير ما تعرفيني .
خرجت من حضنة ابص عالارهاق اللي على وشه دة
_ كنت بدور عليك … روحت الكومباوند سالت عليك هناك …قالولي….
لقيتة فتح زراير قميصة بضيقه وعصبيه وقلعة ورماه عالكنبه
_ قالولك اني اترفدت .. وبقيت عاطل.
بعدين دخل الحمام وقفل الباب وراه بعصبية وقفت ورا الباب وحاولت اتكلم بصوت يهديه شويه
_ متقولش على نفسك عاطل دي … وبعدين الشغل كتير …صدقني واكيد ربنا هيكرمك بالوظيفة اللي كان نفسك فيها انا متاكدة من كدة.
سمعت صوت الدش بيتقفل ولحظة وفتح الباب وهو لابس بنطلون قطني كان في الحمام .. وسابني ودخل اوضة النوم … دخلت وراه
لقيتة فتح الدولاب دور على تيشرت ملقاش قام قفله بعصبيه
_فين الزفت الهدوم اللي هنا
_ انا غسلت كل الهدوم النهاردة.. ثانيه واحده اجيبلك حاجة من عالحبل .
لقيتة سبقني و راح جاب تيشرت و دخل الاوضة وهو بيلبسه وبعدين راح ناحية السرير وفرد جسمة عليه بتعب
_ اااااه … تعبت.
قلعت الجاكت اللي كنت لبساه ورميتة على طرف السرير وروحت قعدت جنبه وفضلت امرر ايدي على دراعة براحة
_ هتنام من غير عشا كدة … طب حتى اجبلك حاجة خفيفه تاكلها .
فضل باصص للسقف وبعدين غمض عينه بتعب
_ مش عايز.
اول مره بعد ما اتجوزنا اشوفه كدة… ايه هم الدنيا إللي على وشه دة .. بتضايق وبتهم معاه اول ما اشوفة زعلان ومهموم كدة … بس اول مره اشوفه بالتعب دة و باليأس دة … لو اطول اديله عيوني بس يبقى مبسوط هعمل كدة بس مشوفوش في الحالة دي….
قربت منه اكتر ومديت ايدي و حطيتها على خدة امرر صباعي عليه بحنان وايدي التانيه على دراعة
_ احمد … والله هتتحل … ربنا اكيد هيفرجها بوظيفة كويسه افضل من دي كمان.. بس ممكن مشوفكش كدة .. انا قلقانة عليك … والله هتتحل .
لقيتة مسك ايدي اللي على وشه .. وشدني اكتر ليه وحط راسه على صدري وغمض عينة .. حطيت ايدي على شعرة احاول اخفف تعبة ولو شويه.
_ طب ممكن تكلمني وترد عليا … كنت فين طول النهار ؟
سكت شويه وبعدين ضمني اكتر بدراعة واتكلم بهمس تعبان
_ كنت بدور على شغل … لفيت تقريباً القاهره كلها في كل الوظايف حتى ساعي بتاع قهوة في المكاتب ملقتش .
غمضت عيني بأسى …
_ هما ليه مشوك وازاي يمشوك فاجأه كدة من غير ما يبلغوك عشاان تتصرف وتشوف شغل تاني ؟!!
_ المشرف بتاعي عين قريبه مكاني … استغل غيابي و بلغ إدارة الكومباوند اني مش ملتزم وبغيب كتير رغم اني اخر يوم في اجازتي كانت امبارح … ولما سالت عن باقي حسابي قالولي اني واخد سلفه واني انا اللي عليا ليهم فلوس كمان .
_ يعني انا مش فاهمه من جمال الشغلانه قوي مستكترينها عليك … دي اصلا مش شغلك ومش مكانك.
_ مش عارف اعمل ايه … حاسس اني تايه .. لما سبت وظيفة الشركة قبل كدة قعدت مدة كبيره لحد ما لقيت وظيفة الامن دي .
مشيت ايدي في شعرة بحنان احاول اخفف عنه
_ متشلش هم حاجه… انا واثقه انها هتتحل والله.. ربنا كريم .
لقيتة رفع وشه وبصلي شويه وهو ساكت وبعدين بعد واتعدل
_ سيرين انا عارف ان الوضع دة هيطول … وهتمر عليا ايام صعبه انا عارفها وعشتها قبل كدة … بس كنت وقتها لواحدي مكنتيش معايا… ومينفعش الايام دي تتكرر تاني وانتي معايا…. عشان كدة……
سكت تاني وفضل باصص تحت كتير … مش فاهمه.. هو بيفكر في ايه… وعايز يقول ايه صعب كدة ؟!!
_ عشان كدة… عشان كدة انتي لازم ترجعي شقتك.. اعتقد دة وقته.
بعدت عنه وقومت وقفت .. حسيت ان في حاجة قرصتني وانا قاعدة … هو قال ايه .. ان اوان انفصالنا .. بس.. لأ… ازاي .. لسه… مش فاهمه…!!!
_ قصدك … قصدك نطلق دلوقتي يعني!!
رفع وشه وبصلي بحزن الدنيا
_ مش هينفع تكوني معايا في الايام اللي جايه… هتكون صعبه… مينفعش .
لفيت حوالين نفسي بتوهه في الاوضه .. وبعدين رجعت وقعدت جنبه تاني
_ ايوا بس…. بس احنا لسه مش عندنا بيبي وانا .. انا كنت متجوزة عشان كدة… ودة محصلش … يبقى ازاي هطلق.
بصلي شويه بمعنى انا عارف انك هتقولي كدة … ان اللي انتي متجوزة عشانه لسه محصلش
_ يا سيرين دي ارادة ربنا وبعدين احنا ملحقناش اصلا … معداش على جوازنا شهر .. قصدي جوازنا الفعلي … انتي فهماني.
_ لأ مش فاهمه حاجه… خالص
لقيتها بدءت عينيها تدمع وتتكلم بخنقه في صوتها
اخر حاجه كنت ممكن اعملها اني افكرها ان جوازنا وقته خلص زي اتفقنا… بس دة غصب عني هي ملهاش ذنب في مرمطة الايام وممكن شهور اللي جايه .. اجي على نفسي واتحمل بعدها زي ما باجي على نفسي وبتحمل اي حاجه…بس مش هقدر اشوفها بتتمرمط معايا وتشوف اللي انا شفته.. هي انسانه مرفهه جدا ودة واضح في كل شئ .. الحمد لله من يوم ما بقت مراتي وانا متكفل بيها كأي زوج بزوجته … ومش هينفع الوضع يبقى غير كدة.
فضلت ساكته وبعدين لاحظت دمعه نازلة من عينيها … طب اعمل ايه هي مش واخدة بالها ان الخلفه دي بايد ربنا وكمان مش حطة في بالها عامل الوقت ابدا
شدتها من دراعها واخدتها في حضني
_ سيرين… الخلفة دي بامر ربنا وبعدين احنا فعلا لسه معداش وقت يخلينا نقلق
سمعت صوت عياطها … ضمت نفسها ليا اكتر وبعدين اتكلمت بخنقه
_ بس انا مش عايزة اطلق دلوقتي… انا لسه مبقتش أم … انا مش عايزة دلوقتي… لسه مفيش بيبي.
_ مش هتقدري تتحملي ظروفي الفترة دي.
لقيتها رفعت وشها واتكلمت بحماس
_ لو قصدك فلوس… انا معايا فلوس ممكن نصرف منها سوا لحد ما ربنا يفرجها.ونلاقي وظيفة.
_ مينفعش .
_ خلاص وانا مش هطلق ومش هسيبك … الا يعني يعني قصدي اما يبقى عندي بيبي و هتحمل معاك كل الظروف والله.
لقيته بصلي شويه وكأنه بيفكر
_ كدة معنديش غير حل واحد … لو الوضع طول تنزلي تقعدي مع امي وريم في البلد وابقى اجيلكم كل فترة لحد ما تفرج .
يعني برضه هتبقى هنا لواحدك وانا هناك من غيرك
_ بس لو دة حصل اكيد هضطر انزلكوا كل اسبوع اطمن عليكي وعليهم .
مردتش عليه … ايه الحل دة … يعني كدة كدة هنتفرق ومش هبقى معاك .. سبته وروحت للدولاب بتوهان وغيرت هدومي وبعدين قربت من السرير ونمت مكاني من سكات …
_ سيرين … موافقه عالحل دة ؟
بعد شوية توهه هزيت راسي بمعنى أيوا… وانا مش عارفه ايوا على ايه بالظبط .. بس واضح انها حاجة وحشه
_ مؤقتاً لحد ما .. ما.. ربنا يقدم اللي فيه الخير.
هو نفسه مش عارف لحد امتى … طب لحد امتى هنفضل مع بعض … متجوزين… يعني يوم طلاقنا اللي فكرني بيه النهاردة هييجي امتى كدة!!
قربت منه وحطيت راسي على صدرة انا المرادي بهم .. لقيته ريح ضهرة وضمني ليه اكتر وحسيت بشفايفه على جبهتي وبعدين ضمني بدراعة اكتر ودقايق وحسيت ان نفسه انتظم عرفت انه نام فعلا من التعب واللف طول النهار.
قومت براحة من جنبه واخدت تليفوني وخرجت من الاوضة… فضلت اتمشى في الشقه بحيره .. اعصر دماغي ممكن اكلم مين يساعدة … ازاي القيله شغل بسرعة
كلمت واحد صاحب بابا من زمان واكيد هيساعدني
_ الو … ازي حضرتك يا انكل معتز .. انا سيرين بهجت.
_ الله يسلم حضرتك.. شكرا … من فضلك يا انكل كنت قاصدة حضرتك في … في شغل ..وظيفة .
_ لأ مش ليا ل..ل ..لجوزي .
_ ايه … وهو ماله دة .. وهيزعل من حضرتك ليه .. هما قايلين عني ليك ايه بالظبط!!
_ عايزني الجأله ليه هو عايز مني ايه بعد اللي عمله .. ما حضرتك عارف هما اخدوا مني الشركة ازاي وعملوا معايا ايه
_ خلاص يا انكل .. شكرا .. وانا بعتذر عالمكالمه دي .
فضلت اعيط بعد المكالمة دي كتير قوي .. هو انا عملتلهم ايه عشان يعملوا معايا كدة .
بعد لحظه افتكرت احمد … كلمت كذا حد تاني… منهم كتير مردش عليا ومنهم كان كلامة اقسى من كلام انكل معتز .
طب اعمل ايه يا ربي .. انا كان نفسي اساعده قوي واحاول اعملة حاجة .
_ سيرين!!!
بصيت ورايا لقيته واقف عند الاوضة وبيبصلي باستغراب
وبعدين قرب مني وبص للتليفون في ايدي
_ كنتي بتكلمي مين دلوقتي ؟
_ دي..دي الدكتورة بتاعتي.. كنت باخد منها معاد عشان هاروحلها بكرة ان شاء الله.
_ عشاان موضوع الخلفة برضه.
_ ايوا يا احمد … هو يعني في موضوع غيره.
لقيته قربني منه وبعدين قالي بحنان
_ هتروحي بكرة امتي.
_ هاجي معاكي … عشان اطمن عليكي وعلى حالتك .
بصتله وبعدين هزيت راسي بابتسامه مهزوزة لقيته قرب مني
_ يلا ندخل اوضتنا … وياريت متقوميش من جنبي تاني .
ابتسمت ليه وفعلا دخلنا اوضتنا … وفعلا ما نمش الا لما حط راسه في حضني وفضل ضاممني بدراعة جامد .. حسيت انه خايف يصحى تاني ميلقنيش جنبه .. فضلت احرك ايدي في شعره وانا محتارة وبفكر … واضح ان مفيش حل غير دة يا اما نطلق زي ما قال يا اما نفترق واروح اعيش في البلد وهو هنا.

_ألو … ايوا يا احمد انت فين.. انا جهزت الغدا ومستنياك عشان نروح سوا زي ما قولتلي…. طب يلا الليل دخل علينا
_ طيب يلا .. مستنياك.
دخلت المطبخ عشان احط الاكل واجهزة على ما ييجي … وانا حيرانة وبفكر … يا ترى الدكتورة هتقولنا ان انا حامل ولا لسه … ياااارب تقول ان انا بقيت حامل … انا مش عايزة حاجة من مشوارها دة غير كدة….
احمد صحي بدري كالعادة وقالي هينزل يسأل تاني على شغل …مش هيسيب مكان الا ويسأل فيه … نفسي يرجع النهاردة مبسوط ويكون لقى وظيفة كويسة…اه… عارفه انه شئ صعب يلاقي وظيفة كويسة بالسرعة دي… مكنش حد غلب … بس انا بدعيلة من امبارح وكلمت مامتة وريم اطمن عليهم وقولتلهم يدعوله بتيسير الامور وانا واثقة في ربنا قوي.
بعد ساعة وزيادة سمعت صوت مفتاحة في الباب .. رغم الهم اللي بفكر فيه بس نفس الابتسامه اللي بتظهر على وشي اول ما اسمع صوت مفتاحة في الباب و أعرف انه جه ومعايا هنا في الشقه.
خرجت من المطبخ لقيتة قابل الكنبة وقعد عليها بارهاق … بصيت لوشه من بعيد .. وفهمت من ملامحة ان لسة الوضع زي ما هو …. قربت منه بابتسامة حاولت ارسمها لعلها تخفف من تكشيرت وشه دي
_ حمدالله عالسلامة ….
بصلي بعدين رد عليا براحة زي ما يكون صوتة تعبان مع تعب جسمة
_ عملت ايه النهارده… يارب يكون خير
سكت شوية وبعدين اتكلم بنفس التعب
_ لفيت على كذا مكتب وشركات اللي كنت روحتها قبل كدة من زمان وسبت السي ڤي بتاعي هناك … وبعدين بقى لفيت على اي حاجه تقابلني .. اي شغل ..
قعدت جنبة واتكلمت بصوت هادي
_ وبعدين… عملت ايه …
_ مفيش … كلة قالي سيب رقمك وهنبقى نكلمك .
وبعدين رجع راسة لورا وغمض عينة بتعب … بصيت انا كمان بحزن من اني اشوفة كدة بالهم دة … رفعت راسي ابصلة تاني لقيتة لسه مغمض عينة وكانه في دنيا غير الدنيا من التعب … دخلت جوا وجبت هدومة بتاعت البيت … وقربت منة … مديت ايدي و كنت لسة هساعدة و افتح زراير قميصة علشان يغير هدومة لقيتة فتح عينة فاجأة بخضة … شكلة فعلا نام وهو قاعد من التعب
_ متخافش دة انا …
بصلي بعيونة الحمرا دي
نزلت اساعدة يقلع جزمتة اللي نسيها في رجلة اللي اكيد بتصرخ من التعب .. وفكتها و قلعتها من رجله
_ بتعملي ايه يا سيرين.
_ بساعدك …. قوم خد دش عشان ناكل وبعدين ريح جسمك شويه
_ وميعاد الدكتورة بتاعتك
_ الدنيا مش هطير … اول ما تصحى ننزل .
قلعته جزمته وقومت قعدت جنبه اساعدة يفك زراير قميصة اللي اكيد خنقاه دي … لقيتة بيبصلي بعيونة اللي كلها تعب دي … قربت منه وانا عيني في عنيه ومديت ايدي وبدءت افك زراير القميص … لقيتة اخد ايدي وشدني قربني منه … ياه وحشني حضنه دة
فضلنا ساكتين شويه وهو ضاممني بدراعة لصدرة كدة وانا حطة ودني على صدرة سمعة كل تنهيدة تعب طالعة منه
_ احمد …. ما تيجي نرجع البلد سوا .. ونعيش هناك في الارض والخضرا والزرع مع ماما وريم .
سكت شويه يدوب ايدة بتمر على شعري بصمت …
_ ياريت … بس صعب .. لو هنا مفيش شغل وضيقة شويه … هناك مفيش خالص … هناك الحياة قايمه عالزراعة والمواشي واحنا معندناش ارض ينفع نعيش على زرعها ولا عندنا مواشي نقعد على قد خيرها.
خرجت من حضنة وبصتله
_ طيب يا احمد ما انا قولتلك اني معايا فلوس ممكن نعيش منها كويس .. لو روحنا البلد و…
_ مش هصرف من فلوسك على أمي واختي يا سيرين… وقفلنا الموضوع دة قبل كدة ..
قالها بعصبيه وبعدين سابني ودخل الحمام..
اوووف… يااارب انا تعبت من التفكير … ومنه ها.
………………………….
روحنا للدكتورة بتاعتي وطبعاً زي ما متعودة قبل ما ادخلها كنت عاملة كل التحاليل اللي من خلالها بتابع حالتي و تقولي وصلت لفين … فضلنا قاعدين مستنيين دورنا .. ما احنا اصلا اتأخرنا عن ميعادنا … كان في ناس كتير شويه… اللي لواحدها واللي معاها جوزها .. ابتسمت اما بصيت جنبي المرادي لقيت احمد جنبي … اول مره اجي هنا ويبقى معايا حد … كنت دايما اجي لواحدي كئيبة وزعلانه … احمد لاحظ ابتسامتي و نظرتي لية … ابتسم باستغراب وهز رأسه بمعنى في ايه … لقيت نفسي ببتسم اكتر وانا بقرب منه و بدخل في حضنة واحط راسة على صدره… بصيت حواليا بعيني وهو بيضمني بدراعة ليه وبيبوس راسي لقيت كتير بيبصلنا .. ومنهم بصولنا وبصوا لازواجهم جنبهم بزعل. .. مش عارفه ليه وقتها فرحت اكتر بوجودة معايا .. عمري ما كنت اتخيل ان هاتيجي اللحظة اللي الناس تحسدني على حاجه زي دي ابدا… عمري اصلا ما كنت اتخيل اني اتجوز و جوزي الناس تحسدني على حنيتة كدة …
ايه دة في ايه … رفعت راسي بسرعة من على صدر احمد وبعدت عنه … هما مالهم بيبصولوا كدة ليه .. اعوذ بالله.. “قل اعوذ برب الفلق”… ماهم لو يعرفوا اللي احنا فيه مش ممكن يبصولنا البصة دي ابدا
_ في ايه مالك … مش قاعدة مظبوطة كدة ليه ؟!
قربت انا كمان وهمستله بنفس همسه
_ شايف العياده كلها عنيها علينا ازاي … اهي دي نفس العيادة اللي كنت كل اما أجي يسألوني جاية لواحدك ليه يا حبيبتي.. وفين جوزك ولا مامتك …
وبعدين بصتله وقولتلة بامتنان
_ شكرا بجد يا احمد…
_ على ايه يا عيون احمد..
قلهالي بحنان في صوته ابتسمت بكسوف.. اول مرة يدلعني كدة ويقولي عيونه وبعدين رفعت عيني ليه و رديت بنفس الهمس
_ على كل حاجه… وعشان كمان جيت معايا النهاردة.. ومش سبتني أجي لواحدي زي كل مرة .
لقيته قربلي اكتر ووشوشني برضه
_ احمد وكل حاجة فيه تحت امرك… ومعاكي في اي حاجه وكل حاجة.
حتى في عز همه وضيقته دي حنين كدة … انا بجد بشكر ربنا على وجودة دلوقتي قوي .
…………………………
_ لسة فاكرة تيجي يا سيرين عشان اشوفك … بقالي اسبوع برن عليكي ليه مش بتردي عليا
لقيت احمد بصلي باستغراب .. ازاي ممكن اكون بالاهمال دة
_ معلش يا دكتورة… يعني الظرو.ف و..
_ معلش حضرتك بس جوازنا وبعد كدة سافرنا فترة .. دة اللي اخرها.
وبعدين بصلي وكمل
_ ومنكرش شويه… اهمال سيرين برضه في نفسها
لقيت الدكتورة بصتلها بفرحة كدة
_ اتجوزتي يا سيرين… مبروك
وبعدين وجهت ليا الكلام
_ وحضرتك بقى عارف عن حالتها وانها قدامها فرصة واحدة بس للخلفة
_ سيرين مفهماني كل حاجة قبل الجواز كمان… وشرحتلي كتير عن حالتها …
بصتلنا وبعدين بصت شويه للتحاليل و الفحوصات اللي معاها
وفاجأة لقيت سيرين بتسألها بقلق
_ في حمل يا دكتورة مش كدة؟!
_ انتوا متجوزين بقالكوا قد ايه يا سيرين ؟!
رد احمد
_ يعني يا دكتورة مكملناش شهر الحقيقة..
_ شهر!!!! وبتسالي عن الحمل والخلفه … لسة يا سيرين مش هيبان دلوقتي…
لقيتها نزلت راسها باحباط وزعل … وبعدين رفعتها بدموع على خدها مش عارف نزلت امتى بالشكل دة
_ طب امتى يا دكتورة وهل انا كدة هلحق ولا لأ… ارجوكي قوليلي و طمنيني ان لسة الفرصة بتاعتي مارحتش .
ولقيتها عيطت كالعادة… بصتلها بحزن على حالتها …كمان خوف مفاجئ لمسني لاكون انا السبب في ان فرصتها ضاعت
_ من فضلك يا دكتورة قوليلي … التحاليل اللي قدامك دي بتقول ايه .. لسه شويه فعلا على العملية ولا ..خلا خلاص معدتش ف في وقت ؟؟!!!!
كنت حاطط ايدي على قلبي وخايف من ردها
لقيت الدكتورة خلعت نضارتها وقفلت الفحوصات قدامها
_ الفحوصات مفيهاش اي جديد…
_ اومال ايه يا دكتورة…
_ سيرين انا كنت بكلمك عشان عايزاكي تجيني عشان افكرك ببروتوكول العلاج اللي قولتلك عليه قبل كدة … عايزة اقولك ان جاتلي اخبار من بره انه اصبح اكتر امان يعني مفيش داعي من مخاوفك اللي قبل كدة .
لقيتها اتكلمت بنفس بكائها
_ يا دكتورة انا مش هتعالج … انا مش عايزة اتبهدل وانا لواحدي عشان كدة انا موافقة عالعملية بس ارجوكي سيبيلي شويه وقت اقدر اجيب الطفل الوحيد اللي هطلع بيه من الدنيا.
_ معلش يا دكتورة ممكن تفهميني ايه موضوع بروتوكول العلاج دة … واي مخاطرة وليه سيرين خايفة منه كدة؟!
_ معرفش ليه رافضة … دايما تقولي انا لواحدي ومش معايا حد لو وقعت … طب دلوقتي يا سيرين انتي معاكي جوزك هيكون جنبك وهيدعمك ويساعدك تعدي مراحل العلاج بدون العملية اللي انا مش عايزة الجألها دى .. انتي لسه صغيرة ومخلفتيش قبل كدة ابدا يعني يبقى حرام عليا لو لجأت للاستئصال وفي حلول بديلة .
وبعدين خرجت ملف صغير
_ شوف حضرتك.. دة ملف في كل حاجة خاصه بمراحل العلاج اللي هتمر بيها و فعلا الموضوع زاد امان عن الاول واعراضة الجانبية بقت اخف كتير … ياريت لو تقدر تقنعها .
بصيت عالملف شويه … اقرا حاجات تقريباً مفهمتش منها حاجة وبعدين ليقيتها بتقول..
_ ياريت تقرروا لو هتبدؤا في العلاج عشان منضيعش وقت … بس زي ما انتي عارفه يا سيرين العلاج تكلفتة عاليه شويه وهيتكلف كتير خصوصاً في مراحلة الاولى..
………………………….
رجعنا بيتنا ومن وقت ما جينا وهي على حالتها دي عياااط وبس
_ كان نفسي تقولي ان خلاص بقيت حامل .. وكلها شهور وهبقى أم … يا ربي مفيش وقت.. طب هيحصل امتى بس؟!
وبعدين دفنت وشها فيا
_ انا مخنوقه قوي … هو ليه كل حاجه كدة .. ليه؟!
بعدتها عن حضني ورفعت وشها ليا
_ سيرين … انتي ليه مبتفكريش في العلاج بدل موضوع العملية دة ؟!
ردت وهي بتمسح دموعها وبتتنهد من العياط
_ الدكتورة قالتلي ان العلاج صعب و اعراضة انا مش هقدر عليها … وانا يا احمد بخاف من الوجع…. وأكيد مكنتش هقدر اعيش كل دة وانا لواحدي .
_ انتي مجنونة …يعني في حل بديل من انك تعملي عمليه وتستئصلي جزء من جسمك وبرضه لسه بتفكري تعمليها… اهم جزء عند اي انثى لانة المسؤول عن انها تكون أم … انتي لو عملتي كدة حتى لو خلفتي دلوقتي… عمرك ما هتعرفي تجيبي طفل تاني … حرام عليكي تفكيرك دة .
غصب عني اتعصبت عليها .. لقيتها عيطت زيادة
_ يا احمد انا اصلا مكنتش هتجوز …. كان كل تفكيري ان يبقى معايا طفل سند ليا وخلاص .
عياطها زاد … قربت منها وحاولت اتكلم بهدوء معاها
_ يا سيرين اسمعيني … انا شايف ان مخاوفك دي ملهاش معني … اي علاج في الدنيا محتاج صبر عليه وعلى وجعه .. حرام عليكي تعملي في نفسك كدة…. اوعديني انك هتفكري في موضوع العلاج دة …. وانا معاكي ومش هسيبك طول ما انتي محتجاني.
      ياريتك تفضل معايا علطول … لاني فعلا محتجاك
……………………………
عدى يومين بقى يخرج من الصبح بدري كالعادة ميرجعش الا بالليل .. والغريب انه بيرجع ميت من التعب زي ما يكون مضروب … وشكله مبهدل قوي … النهاردة جة شكلة مرهق جدا … وبعدين اكلنا و سابني علطول ودخل عالحمام …
نسيت ادخله هدوم زي كل يوم بكون محضره فيه الحمام قبل ما ييجي
سمعته نادى عليا .. فتحت الدولاب بسرعه ادور فيه .. يا دي اللبخه اللي انا فيها … هو اصلا بيرجع تعبان واهو دلوقتي هيتعصب .. اخدت اللي جة في ايدي و روحت جري ادتهوله
لقيتة بعديها خارج لابس البنطلون بس و دخل الاوضة ووقف قدام الدولاب
_ يا سيرين انا مبلبسش دة … ضيق و بيخنقني ..
وقف قدام الدولاب و دور شويه وبعدين مسك تيشرت قطني تاني … قربت منه وبصيت باستغراب و شديتة من ايدة قبل ما يلبسه
لقيتة لف وبصلي
_ سيرين في ايه.. انا تعبان ومش قادر اقف وعايز انام
قربت منه و لفيت ابص على ضهرة ورفعت ايدي عليه
_ ايه اللي في ضهرك ده يا أحمد ؟!!!
لقيتة بصلي باستغراب شويه وبعدين قرب اخد مني التيشرت واتكلم وهو بيلبسه و بيروح ناحية السرير
_ دة .. دة من التعب واللف طول النهار… بدور على شغل.
_ ليه بتمشي بضهرك … ايه الخرابيش اللي في كل حته في ضهرك دي … احمد انت مخبي عني ايه؟؟
روحت وقعدت جنبه عالسرير
_ وبعدين بتلف فين كل يوم من صباح ربنا لحد بعد العشا … ايه… الاماكن اللي بتسال فيها عن شغل بتروح تسأل فيها كل يوم ؟؟؟!!
_سيرين في ايه … هو تحقيق..سبيني… انا تعبان وعايز انام..
شديت الغطاء من ايدة بالعافيه ورديت عليه باصرار ما انا لازم افهم هو مخبي عني ايه
_ احمد … بقولك قوم وقولي انت في ايه … انا مش هسيبك تنام الا لما افهم في ايه ومخبي عني ايه ؟
_ سيرين!!!! .. قولتلك مفيش حااااجه…خلااااص .
لقيتة رجع لنرفزته تاني اما بيكون متضايق… هديت صوتي وحاولت اتكلم بهدوء
_ احمد .. مش احنا بقينا واحد وانت عرفت كل حاجة عني .. طب ليه مصر تخليني بعيدة عنك كدة .. مش انا مراتك دلوقتي يعني ستر وغطى عليك .. قولي بقى مخبي عني ايه وايه اللي جرحك في ضهرك كدة … انت اتخانقت مع حد النهاردة ؟!!
_ لأ متخانقتش … وسبيني بقى انام .
وفعلا حط المخدة على دماغه ونام … قربت احط ايدي على ضهره لقيتة اتاخد كدة بوجع وبعد ضهره عن ايدي مش طايق لمسه …
_ أحمد ….
_ نامي يا سيرين… نامي بقى .. تصبحي على خير.
حطيت وشي على كتفه واتكلمت بهمس
_ مش هعرف انام … انا خايفة .
بعد لحظة لقيته قام واتعدل واتكلم
_ خايفة من ايه … ؟!!!
انا خايفه علية هو … مش عارفه ممكن يكون مخبي عني ايه … لقاني سكت بان عليه القلق ولقيتة اتنهد و اتكلم بقلة حيلة
_ سيرين…. انا بشتغل … الحمد لله اشتغلت
استغربت
_ اشتغلت … اشتغلت ايه وامتي؟!
_ شيال … بقالي يومين .
_ شيال !! .. يعني ايه شيال دي .. بتشيل ايه يعني ؟
سكت شويه وبعدين قالي
_شيال … مع مقاولين.. بشيل طوب ورمل وبطلعة للعمال في الادوار اللي بيشتغلوا فيها
خرجت مني شهقه وحطيت ايدي على بوقي من الخضة
_ انا عارف ان دي شغلانه متلقش بالراجل اللي انتي متجوزاه واكيد دي حاجه متشرفكيش … بس انا مش قدامي حل تاني
مش عارفه ازاي يقول كدة !!!! انا مصدومه من اللي هو بيعملة في نفسه
قومت من جنبة وانا عيوني مدمعة من الاسى اللي بيتكلم بيه.. وشويه ورجعت قربت منه وحاولت اقلعة التيشرت بعدين قربت وقعدت اطهرله في جروح ضهرة … وغصب عني اتكلمت بخنقة دموع في صوتي
_ لية يا احمد الشغلانه دي…. ضهرك شكلة صعب قوي .. وباين جدا انك مش واخد علي شغلة زي دي .
رد بالم من حركة القطنه على الجروح والخرابيش اللي مليا اعلي ضهره وكتافه
_ مكنش فيه حل تاني … دة اللي متاح حاليا وانا مش اول مرة اشتغل حاجة مليش فيها .
_ طب ما انا …
_ اوعي تقولي ان انتي معاكي فلوس …. مينفعش ابعت لامي واختي واقولهم انا اترفدت من شغلي ودي فلوس مراتي اصرفوا منها عشان انا وهي واحد زي ما بتقولي….كمان انا كان لازم اشتغل اي حاجه في أسرع وقت… انتي علاجك لازم يبدء و انا لازم اشاركك فيه .. عارف اني مهما عملت مش هقدر عليه كله بس على الاقل اساعد فيه واحس اني عملتلك حاجة بما اني جوزك .
_ بس انا مش هبدء علاج ..
لقيتة التفت يبصلي ولسه هيتنرفز تاني
_ الا بشرط يا احمد … والله لو موافقتوش مش هبدء علاج …
_ ……….
_ انا عندي وديعة في البنك لما بعت بيتي حطيت جزء كبير من الفلوس دي وديعة وهي دي اللي انا بعيش من فوايدها دلوقتي… انا قررت اكسر الوديعة دي لان انا فعلا مش معايا يكفي فلوس علاجي وفوايد الوديعة مش هتكفي حاجة ابدا …
_ هو طبعا حل صعب بس للاسف يا سيرين مفيش غيره حاليا وانا ربنا يعلم لو معايا مكنتش هخليكي تعملي كدة.
قربن منه واتكلمت بصدق
_ عارفه والله عارفه…
بعدين كملت كلامي إلي قعدت افكر فيه النهاردة طول النهار و واضح ان دة وقته فعلا وان ربنا الهمني الحل دة … عشان يبطل البهدلة اللي بيعملها في نفسه دي
_ لما الوديعة تتفك نقسمها جزئين جزء مصاريف علاجي … والجزء التاني تاخدة انت.
_ ايه!!! وانا هاخد جزء من فلوسك ليه .. وهعمل بيه ايه
_ اسمعني بس… فاكر البريزنتيشن اللي كنت هتقدمة لاخر شركة بعتتلك وروحت الانترفيو
_ايوا فاكر… الانترفيو اللي مدخلتوش اصلا.
_ بالظبط .. بص هو انا مش فاكره قوي وكمان مش فاهمه كتير بس فاكرة انك كنت متحمس لفكرتك دي قوي لو اتنفذت.
_ ايوا .. فكرة استيرادوتصدير النوع دة من المنتجات بالذات متعملتش هنا كتير ومحدش فكر فيه هتبقى المنافسة فيه تقريبا مش موجودة .. يعني السوق هيبقى مفتوح لصاحبه.
_ ايواا .. اهو انت وقتها قولتلي حاجات شبه كدة … ليه بقى متفتحش مكتب صغير وتنفذ فيه الكلام دة.. انا فاكرة بابا الله يرحمه بدء كدة بمكتب صغير بعدين كبره بشغله
_ وانتي بقى عايزاني اخد اخر فلوس معاكي واعمل بيها مشروعي… مش كدة … هبقى فرقت انا ايه بقى عن قرايبك دول اللي سرقوكي.
_ لأ يا احمد انت تفرق كتير قوي … وبعدين مش احسن من البهدلة دي … كدة أو كدة الوديعة هتتفك و بدل ما فلوسها تروح يمين وشمال نستغل الجزء الاكبر فيها ونعمل المكتب دة .
_ مش هشتغل بفلوسك .
_ طيب اعتبرها سلفة وابقى ردها
_ عايزاني ارد الالافات دي كلها منين وانا مش ضامن الدنيا هتمشي ازاي.
_ يا سيدي خليها على ربنا … التوفيق والرزق دة بتاع ربنا … ها قولت ايه.
سكت شويه .. لأ كتير … فضل يفكر في الموضوع شويه حلوين
_ متاكدة ان الوديعة دي فيها مبلغ يكفي علاجك و فتح المكتب دة اصلا!!!
_ لحظة واحدة
قومت فتحت شنطتي وجبت اخر جواب جالي من البنك مع فوايد اخر شهر
_ خد .. اقرا دي مش انت خريج تجاره.. اكيد هتفهمها .
_ ماشاء الله… المبلغ دة بجد بتاعك و في حسابك ؟!!
_ ايوا يا احمد اومال يعني سرقاه .. ها قولت ايه بقى.
_ بس انا خايف يا سيرين المكتب ميشتغلش والمشروع مينجحش وقتها هبقى خسرتك اخر فلو س معاكي
_ مش مهم … المهم اني حاولت اساعدك ولقيت فعلا حل اساعدك بيه … حتى لو كل حاجة راحت المهم انت .
لقيته ابتسم
_ و دي بقى جزء من السذاجة اللي عمك وابنة سرقوكي بيها ولا طيابه وزايدة عن الحد.
_ لأ… دة حب …
_ ……………..
سكت وبصلي بس .. هو انا قولت غلط او اتسرعت بس لأ انا عايزه اقوله كدة محتاجة اعبرله عن احساسي واقوله كدة
_ يعني ايه؟!!
_ يعني التانيين استغلوا طيبتي وسذاجتي فعلا زي ما بتقول… بس انت دلوقتي استغليت قلبي اللي من يوم ما عرفك وهو ما بيعملش حاجه غير انه تاعبني معاك و بيشدني ليك زيادة … انا بحبك يا احمد وحاسه ان هيجرالي حاجه لو مش قولتلك كدة .
لقيتة برضه ساكت وباصصلي وبعدين فاجاة قام وبدء يقرب مني براحة
_ احمد …
_ احمد في ايه …
لقيته فاجأة بقى فوقي ووشة بقى قريب من وشى واتكلم بهمس
_ انتي قولتي انك بتحبيني ؟!!
حطيت ايدي الاتنين على صدره المتلج دة واتكلمت بكسوف لاول مرة احسه معاه بالشكل دة
_ اه .. قولت
_ ايوا قولتي ايه؟!!!
_ بحبك وصراحة مش عايزة نطلق حتى بعد ما يبقى معانا كذا بيبي .

_ لأ مش هتنزل .. وبعدين انت لسة تعبان وضهرك وجعك .
_ مينفعش ماروحش انا قايل للناس هكون عندهم الساعه ٧ مينفعش مروحش فاجأة كدة.
_ الكلام دة لما يكون دة شغلك فعلا فتحافظ علية لكن انت مش هتروح تاني اصلا.
_ قولتلك مينفعش مروحش ..
وبعدين اتنهد وقالي بصوت واطي مغلوب علية الامر
_ البيت مفيهوش فلوس وكلها شوية وهحتاج ابعت لامي المبلغ اللي ببعتهولها كل شهر ومش عايزها تحس ان فيه حاجه او اني اترفدت من الشغل لتاني مرة.
بعدت عن الباب وروحتلة
_ طب ما توافق عاللي قولتهولك امبارح.
_ ربنا يسهل … نشوف بس علاجك ومصاريفة وبعدين ربنا يعدلها.
_ ما هو ربنا هيعدلها لما نسعى ونفكر صح !!!
بصلي كدة وكأنه محتار في تفكيره
_ اوووف … يا احمد انت زهقتني من امبارح عمالة بقولك واقنع فيك بقى.
وسبتة وروحت قعدت وانا مقموصة بزعل وحطى ايدي على خدي
جه وقعد جنبي وسكت شوية وبعدين قالي
_ مبتتعلميش من اخطائك ابدا .
رفعت وشي ابصله
_ قصدك ايه ؟!
شدني من ايدي براحة وقعدني بين رجليه عالكنبه
_ دلوقتي بالطيابة دي كلها في ناس سرقتك قبل كدة و واتخزلتي منهم مرة ليه بقى منتعلمش ويبقى فيه شويه حرص صغننين كدة !
رفعت وشي ابصلة
_ يا احمد انت مش زي حد … انا عاشرتك و عرفتك …وبحبك .
لقيت ابتسامة زي الشمس اما بتطلع في جمالها شقت وشه وبصلي شويه بعدين حط ايدة الاتنين تحت ركبتي وضهري ورفعني قعدني على رجله و بص في عيوني شويه بالابتسامة دي
_ انتي بقى كنتي بتقولي ايه امبارح قبل ما ننام ؟
ابتسمت
_ كنت بقول ايه…مش فاكره.. فكرني.
عدلني على رجلة اكتر و همس
_ كنتي بتقولي انك مش عايزة تطلقي حتى لو بقى عندنا عيال كتير وانك…
_ بحبك ..
ابتسامتة زادت جمال لقيت ان دة الوقت المناسب اني اسألة السؤال اللي مجنني من وقت ما قولتلة اللي جوايا امبارح واللي حاسة بية من ناحيتة
_ احمد … انت مش رديت
_ على ايه يا عيون احمد
_ على كلامي دة ؟؟
تستمر القصة أدناه
_ موضوع المكتب والمشروع يعني؟
هزيت راسي بمعنى لأ.. وبعدين قربت من ودنه وقولت بكسوف شويه
_ اني مش عايزة اطلق .. واني .. اني بحبك قوي كدة ومش هينفع اسيبك ..
بصلي شويه
_ طب انتي عارفه لو كنتي سبتيني وطلبتي الطلاق بعد ما تجيبي الطفل اللي اتجوزنا عشانه انا كان ممكن يجرالي ايه ؟!
_ ايه؟!
_ كنت هندم كل يوم اني وافقتك وتممنا جوازنا وبقيتي ام لان دة اللي كان هيخليكي تبقي وصلتي للي عايزاة وتبعدي .
_ يعني انا مش هبقى حمل عليك زيادة ودبستك فيا.
ضمني ليه اكتر
_ احلي تدبيسة في الدنيااااا
بعدت عنه وانا بضحك وقومت من على رجلة
_ طيب لو فعلا عايز نكمل حياتنا سوا و نجيب اطفال كتير يبقوا ولادنا ونربيهم كويس..لازم تحسن من ظروفنا .
قام هو كمان و قرب وقالي بهمس حسيتة فرحان
_ هو احنا هيبقى عندنا اطفال كتير بجد مش طفل واحد … وهيعيشوا وسطنا ونبقى مع بعض
_ ايوا والله انا نفسي في كدة قوي … بس عشان خاطري اسمع كلامي وخد الفلوس وابدء بيها.
_ لو كان عالرزق و ازاي هنجيب ولاد وانا حالتي كدة فمتقلقيش انا من النهاردة لأ من دلوقتي حالا هعمل المستحيل عشان امن لهم مستقبلهم وييجوا يلاقوا الدنيا مرتاحة عن كدة.
_ يا احمد ما انت حاولت كتير وطول الوقت بتدور وتحاول ومفيش جديد..عارف ليه عشان محدش بيساعد حد احنا اللي لازم نساعد بعض ونحاول مع بعض .. مش الاولاد دول هيبقوا ولادي زي ماهم ولادك يبقى من حقي اساعدك و احاول معاك.
لقيتة قعد عالكنبة ونزل راسه بهم وتفكير روحت قعدت جنبة
_ يلا نروح البنك سوا النهاردة ونكسر الوديعة وتاخد الفلوس وتبدء بقى وتشتغل على احلامك تاني اللي مرمية في الادراج جوا دي مستني حد يقولك تعالى اشغلك بيها .. ودة مبيحصلش ومش هيحصل.
حطيت ايدي على ركبتة احفزة اني يسمع الكلام بقى لانه تعبني فعلا
_ سيرين انا فكرت فيها ولقيت انه مش هينفع لان دي هتفضل فلوسك في الاول و في الاخر وانا عمري ما هبقى مرتاح وانا باخد من فلوسك وبصرف على نفسي او على اهلي منها وقتها هحس اني استغليتك واستغليت احتياجك ليا .
_ انت!! دة انت البني ادم الوحيد اللي من وقت ما عرفتة وانا ولا مرة حسيت انك ممكن تستغلني .. انت حاجة تانية يا احمد …
_ برضة مش هبقى مرتاح و مهما كبرت في فلوسك هتفضل فلوسك برضه.
_ خلاص خدها سلفة .. اعتبرني بنك واخدت منه قرض … ها قولت ايه ؟!
تستمر القصة أدناه
بصلي شوية بتفكير .. يا ربي ارحمني منه .. هو لسة هيفكر ..
_ طيب بس على شرط
نطيت بفرحة وروحت قعدت جنبه ورديت بحماس
_ شرط ايه … موافقه من قبل ما أسمعه.
_ يبقى في ورق يثبت انها سلفة وهتترد.
_ معقولة يا احمد هيبقى في بينا ورق .
_ اه معقول وبطلي سذاجة شويه واضمني حقك حتى لو مني .. وبعدين كدة انا هكون مرتاح وهحس انها فلوسي بجد واقدر اتحرك واتصرف براحتي … ها قولتي ايه؟
كان قام وقف قومت ووقفت جنبه وحطيت ايدي الاتنين على كتفه وسندت وشي عليه وقولت بابتسامة فيها امان الدنيا وانا عيني في عنيه
_ هقول ايه يا احمد… موافقة طبعا على كل واي حاجة تقولها .
_ كدة تمام… يبقى نبدء على خير.
………….……….
وفعلا اول ما اخد الفلوس ونزلنا وجبناها من البنك وهو تقريبا مقعدش .. نزل في نفس اليوم يدور على مكان يعملة مكتب و بدء كمان ينزل للغرف التجارية وغيرها عشان يبدء في الإجراءات القانونية الروتينية اللي دايما بتاخد وقت و بدء وحسيتة متحمس جدا انه يبدء ويعمل حاجة بقى وكأنه واخد عهد على نفسه ما ينامش ولا يرتاح الا لما يشغل المكتب في اسرع وقت .. احمد فعلا مجتهد وشاطر كل اللي كان موقفة بس الامكانيات خصوصاً المادية منها … بس الحقيقة انا اللي زعلانة قوي وزعلانه قووي قوي كمان ..
الاستاذ بقى طول الوقت مشغول بره البيت وطول اليوم مش بشوفة خالص … يدوب يرجع على بالليل يفضل يخلص في مكالمات كتير كدة مع ناس كتير بتخلصله إجراءات المكتب وبداية الشغل ويخلص يدخل عالاوضة يفرش ورق كتير قوي على كل حتة في السرير ويفضل يكتب فيه ويخطط وكأنه بيذاكر لثانوية عامة … النهاردة استنيته عالعشا وكنت جعانة فعلا … وطبعا اول ما جة لقيتة بدء يستقبل مكالمات قد كدة وبعديها ولا كاني واقفه دخل عالاوضه ومسك ورق في ايدةوفضل يملي اللي فيه للي معاه عالتليفون …
خرجت من المطبخ بعد ما حطيت الاكل كلة في التلاجة … و دخلت الاوضة.. لقيتة لسه مغيرش هدومة ولا قام من مكانة من وقت ما جة من الشغل وقاعد عالورق عالسرير كالعادة … والله شكلة شكل طالب محتاس في مادة غلسة ..
بصتلة بغيظ من عدم اهتمامه دة وكأني شفافة معاه في الشقة … فتحت درفة الدولاب وخرجت منها بيجامة النوم و اتعمدت اقفلها بقوة لعل صوتها يحسسه بيا وبوجودي
ايه دة!!! .. دة برضة ولا انتبه … لأ بجد انا زهقت وكرهت الشغل على اللي اقترحة … اوووف
بصيت للبيجامة في ايدي و بصتله … كدة .. طب والله لغيرها للبتاع اللي انت بتحبة دة .. اما اشوف اخرتها معاك
تستمر القصة أدناه
فتحت الدولاب فعلا وغيرتها ولبست اكتر حاجه عارفة انه بيحبها عليا وكتير بيطلب مني البسه … وحطيت بيرفن واتعمت اني ارش كتير في الهوا في اتجاهه … انا عارفه انه بيدوخ كدة من البرفن بتاعي دة … ايوااا بقى و اخيرااا رفع راسه ووشه المكفوف عالورق زي ما يكون ماسك عليه زله دة
_ الو… ايوا يا طارق … ورقة القيد بمصلحة الضرايب مش لقيها في الملف اللي ادتهولي .
_ انجز يا طارق وانزل دلوقتي حالا شوفه في ادراج المكتب انت مشوفتش عنينا طلعت ازاي عشان نخلص اجراءات الورق دة كله … طب يلا انزل واقلب عليها المكتب وانا مستني تليفونك.
لا والله !!! بقى كل الإنتباه دة لطارق بتاعك وانا وبرفاناتي وامكانياتي عادي كدة فاصل اعلاني ملوش اي انتباه ولا اهتمام !!!
حطيت ازازة البرفان بعصبية على طربيزة المرايه …. واتحركت وروحت بخفه وابتسامه خسارة فيه وقعدت جنبه…لقيتة فاجأة مسك تليفونه وفي ايدة ورقه مليانه حسابات وحاجات مفهمتش منها حاجة
_ الو… سلام عليكم.. ازيك يا استاذ مختار بقولك .. دلوقتي انا حطيت مبلغ بسيط كدة في البنك هينفع دة الإجراءات اللي قولتلي عليها ؟
اخدت الورقة من ايدة و لبست النضارة اللي بقت ملازماه في مذاكرة الليل دي و بصيت فيها وقربتها من وشي وحاولت اقراها بس الحمد لله مفهمتش حاجة.
_ اه يعني المهم يكون فيه حساب جاري في البنك وخلاص .. لأ لو على كدة ماشي .. كله تمام باذن الله
_ خلاص بكرة باذن الله يكون عندك ملف فيه ورقة الحساب البنكي و قيد بالغرفة التجارية وقيد بمصلحة الضرايب وباقي الورق مع طارق … تمام يا ريس تسلم يا رب.
_ احمد …
_ هممممم
اه اهي اممم دي وهو مكفي عالورق كدة مش نافعه … لازم يرفع عينة يبصلي .
كنت لسة هتكلم لقيتة مسك تليفونه و ضغط الزراير بتاعته دي واتكلم برضه من غير ما يبصلي
_ ايوا يا طارق … ايه !!! بتهزر يعني ايه مش لاقيها .. اقلب الدنيا عليها يا طارق .. كدة الورق هيقف تاني .
سبت الورقة اللي في ايدي بنرفزة وقومت روحت قعدت على كرسي في اخر الاوضة… وفضلت اهز رجلي بعصبية من انشغالة دة … لقيت ورقه تحت رجلي صغيره انحنيت جبتها وفضلت اهوي بيها بعصبيه ونرفزة والله زهقت بقى من انشغالة دة طول الوقت كدة … انا بحبة وبجد هو وحشني قوي … من يوم ما روحنا مع بعض البنك و جبنا الفلوس و هو يعتبر مش موجود معايا خالص .. اووف وحشتني يا بني ادم… بقاله قد ايه مأخدنيش في حضنة …. ابتسمت غصب عني وانا بفتكر حنيتة و طريقتة في تدليلي قبل كدة… من غير ما احس فضلت اعمل بالورقة إللي في ايدي اشكال… وانا مبتسمه .. قرطاس … لأ هعمل قلب شبه قلبة … قومت براحة واتمشيت بنفس ابتسامتي اللي ليه لواحدة دي و روحت وقعدت جنبة تاني وعدلت النضارة اللي على عيني دي .. نضارتة
تستمر القصة أدناه
احمد …
_ ايه يا سيرين… نعم!!
اتكلمت وانا باصه في الورقة بتركيز وبدات الفها على ايدي
_ مش هتقوم طيب تغير هدومك دي … من وقت ما جيت وانت قاعد كدة.
_ حاااضر… هخلص اللي في ايدي .. واقوم
_ طيب انا ما اكلتش ومستنياك.
رد برضه وهو بيبص في الورق الكتير دة
_ طيب يا حبيبي قومي سخني وحطي وكلي … انا مش هاكل.
_ اوووف… يا احمد بقولك مااكلتش و مستنياك ناكل سوا..الله!!!
_ والله يا حبيبتي ما فاضي .. قدامي حاجات كتير لازم اخلصها قبل الصبح
_ طب انت اخر مرة اكلت فيها النهاردة امتى؟
رد بعدم تركيزوهو باصص وبيرتب الورق باهتمام
_ يعني .. يعني النهاردة الصبح معاكي .
_ ايه !!! طب ليه بتعمل كدة هو يعني الشغل هيطير ؟!!
رد وهو بيجمع الورق من كل مكان في السرير
_ بقولك ايه مشوفتيش ورقه مهمه واقعة هنا في الأوضة.
_ لأ مشوفتش.
رديت وانا متضايقه وبهز رجلي وانا حطى رجل على رجل بضيقه ولسه بعمل أشكال بالورقه المسليه الجميلة اللي في ايدي دي .
لم شوية ورق واضح انهم مهمين و قام من عالسرير
_ ااااه ..
_ ايه في ايه ؟!!!
ااااه ياني ياماما الاستاذ وهو نازل و مستعجل خبط جامد في رجلي اللي بهزها من غلبي وقعني من عالسرير !!!!
اتكلم وهو بينزلي عالارض يساعدني اقوم بقلق
_ اسف .. مأخدتش بالي… قومي .
_ مش هقوم … انا رجلي وجعتنييييييي!!!
لقيتة حط الورق الكتير اللي كان في ايدة عالارض وقعد جنبي يشوف رجلي
_ طب وريني طيب … مش عارف ازاي ما اخدتش بالي بس منك وانا بنزل
اتكلمت وانا باصه في الارض بزعل وقمص .. انا رجلي مش وجعتني قوي كدة… بس اخيراااا لقيت حاجه تشد انتباهه وتلفت نظره واهتمامه بيا .
دلكلي رجلي شويه.. رفعت وشي ابص عليه وانا مبسوطه اخيرا شوفت شوية من اهتمامه اللي وحشني دة … بسرعة نزلت وشي تاني بزعل اول ما رفع وشه عن رجلي
_ خلاص … كدة فكت وبقت احسن!!؟
هزيت راسي المدفون في شعري اللي حوالين وشي بمعنى لأ… لأ ما اهو انا مش هسيبك النهاردة انا ما صدقت بقيت معايا
دلك فيها براحة شويه كمان وبعدين لقيته قرب .. ومد ايدة يرفع وشي اللي مش باين من شعري اللي حواليه دة … اخيرا اخدت بالك اني زعلانه .. اوووف !!
تستمر القصة أدناه
_ خلاص بقى قولت مكنش قص…..!!!
ايه دة هو سكت ليه .. اما ارفع عيني كدة اشوف في ايه ليكون مقلب … لقيتة بيبص في وشي اللي رافعه بايدة وفاجأة ابتسم
_ انتي لابسة النضارة بتاعتي عالبتاع اللي انتي لبساه دة …. لأ شكلك خطيير!!
ضحك ومد ايدة بنفس ابتسامته اللي والله وحشتني دي وعدل النضارة على عيني وقالي بضحكتة القمر دي
_ شكلك حلو كدة… بس استني كدة
بعدين رفع النضارة تلم شعري
_ شكلك كدة احلى …
طب اعمل ايه يا ناااااس بحبه .. اعمل ايه اكتر من كدة
رديت عليه بكسوف كدة وانا عيني على الورقة اللي بلعب بيها في ايدي دي
_ خلاص هلبس نضارتك علطول ..ماشي
لقيتة ضحك تاني
_ وانا اشتغل بايه ولا الشوية اللي فاضلين في نظري يروحوا مع الشغل والورق.
قربت منه اكتر
_ الف بعد الشر عنك.. يارب انا وانت لأ
_ بعد الشر عنك يا نور عيوني
قال جملته القمر دي وهو بيقربني لحضنه … يااااه اخيرا حضنه تاني !!
ايه دة في ايه لقيته بيبص في ايدي
_ ايه الورقه اللي انتي ممرمطاها في ايدك دي يا سيرين ؟!!
وسحبها من ايدي
_ دي ورقه فاضيه لاقتها مرميه هنا.
_ ايه!!!! ورقه فاضيه !!! انا والناس في المكتب دايخين تدوير عليها و انتي بتلعبي بيها هنا.
_ ايه !!! هي مهمة قوي كدة ؟!!! دة انا كنت لسة هعملها اتنين عشان اعملها قلبين !
بصلي وبعدين هز راسه بيأس
_ تعمليها اتنين عشان تبقى قلبين !!!!
بعدين اخدها بص فيها وحاول يفردها
_ هتنفع ولا باظت؟!!
فضل يفردها ويمرر عليها ايده بتكرار وبعدين اخدها حطها مع الورق المهم اللي معاه
_ عارفه لو كنتي فعلا قسمتيها اتنين عشان تعمليها قلبين انا كنت هعمل فيكي ايه؟
بصتله شوية بقمص
_ كنت هتعمل ايه ؟
هب في وشي فاجأة
_ كنت هعمل منك اتنين برضه
يعني انا بفكر اعمل قلبين واحد قلبي وواحد قلبة و يزعقلي كدة
_ كدة يا احمد … طب خلي بقى الورقة بتاعتك دي تنفعك ..ها
وسبته بزعل وقومت روحت للسرير واتغطيت لحد راسي ونمت مع اني مش بتغطى بالشكل دة في العادي .
تستمر القصة أدناه
ايه دة !!!! هو مش هييجي يصالحني ولا ايه!!! بقالي كدة ربع ساعة والأستاذ ولا عبرني … شلت الغطا من على وشي براحة ليكون في الاوضة … وبصيت في كل حتة في الأوضة … إيه دة!!! دة كمان خرج وسابني .. حسيت اني مقهورة من الزعل وعيوني بدءت تدمع .. للدرجادي هونت عليه !!
سمعت صوت خطوات جاي للاوضه .. غطيت وشي تاني بسرعة … سمعت خطواته قربت من السرير وقعد على طرفه
_ سيرين… سيرين.. لحقتي نمتي!! انا متأخرتش .
سمعت صوت حاجه في ايدة حطها على الكومدينه اللي جنب السرير.. بعدين رفع الغطا عن وشي … ومد ايدة يشيل شعري من على وشي بحنان
_ سيرين اصحي… مينفعش تنامي من غير عشا .. اصحي
حسيت اني عايزة ابتسم … اخيرا هيتعشى معايا .. فتحت عيني واتعدلت
_ نعم … عايز ايه!!
_ قومي عشان نتعشى سوا .. مينفعش تنامي من غير عشا.
_ لأ خلاص مش عايزة منك حاجه.
رفعت عيني لقيته ابتسم فاجأة وبعدين بعد الغطا و قعد جنبي وبعدين حطه علينا احنا الاتنين واتكلم وهو بيبصلي من قريب كدة
_ انتي زعلانه مني عشان زعقتلك لو كنتي عملتي الورقة قلبين ؟!
_ لأ… عشان كمان بقيت مش معايا خالص وطول الوقت بره البيت وجوة البيت كمان مشغول عني .
اتكلم وهو بيجيب صنية عليها الاكل اللي انا عملاه .. ايه دة دة ناسي طبق الجرجير اللي بيحبه انا حطاه في التلاجه .. طب اقوله عليه ولا افضل زعلانه
_ طب اعمل ايه يا سيرين الوقت دة بالذات المكتب والشغل محتاج كل طاقتي وكل وقتي … متنسيش اننا لسه يا دوب بنفتحة ونحاول نخلص اجراءاته القانونية بسرعة عشان الوقت ميضعش في الكلام دة.
فضلت باصه لصنية الاكل اشوف ايه ناقص .. يوو اهو نسي يحط عيش فلاحي من اللي مامته مدياهلنا هو بيحبه علطول جنب الأكل.
_ وبعدين انا عايز ابدء شغل في أسرع وقت بقى .
قال كدة وهو بيأكلني في بوقي … طب هو مش هياكل ولا ايه… دة بيقول انه مأكلش من الصبح… مسكت انا كمان معلقه وقربتها من بوقه
_ خلاص وانا مش زعلانه … بس خلي في بالك حاجة انا المفروض هبدء بروتوكول العلاج الايام الجاية.
رد وهو بيمد ايدة في بوقي بقطعة فراخ
_ عارف ومش ناسي وعشان كدة بحاول اخلص كل الحاجات اللي ممكن تاخد وقتي وتشغلني عنك .
بصتله وهو مالي بوقي بالاكل كدة ومش بياكل .. واتكلمت وبوقي كله اكل
_ بقيت كل يوم باكل لواااحددي … وبنام كمان لوااحدددي وانت تفضل صاااحي
تستمر القصة أدناه
ضحك على طريقة كلامي والاكل مالي بقي كدة
_ غصب عني والله… وحاضر هحاول على قد ما اقدر اكون موجود معاكي .
اخدت انا كمان كمية كبيرة في ايدي من الفراخ وحطتها في بوقه
_ انت لازم تكون موجود معايا… انا مش عايزة ابدء علاج وانا لواحدي .
بصلي شويه وبعدين بلع و رد وهو باصصلي برضه
_ انا عمري ما انشغل عن حاجة زي دي ابدا حتى لو ايه .
بعدين حط اكل في بوقي تاني وكمل
_ بس دة معناه انك تسبيني بقى اليومين دول احاول اخلص فيهم كل الحاجات اللي ممكن تشغلني عنك … كمان اليومين دول انا بحاول اشوف ناس كويسه تنفع تبقى مكاني لو انشغلت معاكي .
ابتسمت اما فهمني ظروفه كدة … اهو انا كدة عذرته وعرفت فعلا انه مش ناسيني بالعكس.. بيضغط نفسه حالياً عشان يبقى فاضيلي بعدين .
_ الحمد لله اكلت.
_ لأ كلي كويس .. وبعد كدة متبقيش تستنيني خالص عالأكل .. اتفقنا.
_ حالياً…اممم.. ماشي.
قام وكان هياخد الصينية
_ لأ انا هدخل الاكل واعمل حاجة سخنه نشربها على ما تاخد انت دش وتغير هدومك .
انحني باس راسي
_ ماشي .. انا اصلا هموت وادخل الحمام واخد دش من بدري
وفعلاً دخلت على ما خلصت كان طلع من الحمام لبس هدومه وراح للسرير وبرضه ايدة فيها ورق شكله هيسهر عليه زي كل يوم .
روحت مكاني من السرير ونمت وفضلت بصاله وهو لسه بيشتغل
_ احمد ..
_ نعم ..
سكت شويه.. وهو زي ما هو
_ وحشتني…
بصلي وبعدين ابتسم وفتح دراعه كدةعلامة اني اقرب
قربت احط راسي في حضنه .. رغم انه ضمني بس برضه كان لسه ماسك الورق في ايدة … فضل يمرر ايد علي دراعي وايدة التانية ماسك بيها ورقه بيقراها ويقرا ارقامها بتركيز .
فضلت نايمة على صدرة .. اكتفيت بحضنة اللي وحشني وضمته اللي محتجاها علطول دي .. وفعلا نمت عالوضع دة … حسيت بيه بينقلني مكاني براحة ويغطيني .. وبعد ما روحت في النوم قلقت من نور الاوضة اللي شغال لقيته لسه صاحي و بيراجع اوراق ويرتبها مع بعضها في ملفات .
…..…………………….
وفعلاً بدأت علاج وبجد من اصعب فترات حياتي … بس الحمد لله.. الدكتورة قالت ان المرحلة الأولى منه هي اللي هتكون صعبة كدة لدرجة اني ممكن اضطر ادخل مستشفى… بس احمد موافقش واصر اني لازم افضل معاه في البيت والحقيقة الحمد لله هو كان معايا طول الوقت… عارفه اني جيت عليه الفترة دي قوي … هو تقريبا مبينمش عشان يوفق ما بين وجودوه جنبي وبين شغل المكتب… شغل المكتب اللي الحمد لله دايما يحكيلي عنه واضح فعلا ان الشغل بدء يمشي كتير بسمعه بيكلم ناس مهمه وبيعملوا اتفاقات شغل مع بعض …
النهاردة قومت من نومي حسيت بتعب رهيب في بطني .. مش قادرة.. رفعت سماعة التليفون واتصلت بيه علطول كالعادة
…………………………..
_خلاص باذن الله ميكنش اخر تعاون بينا يا استاذة علا.
_ اكيد … انا و الشركة بتاعتنا سمعنا عنكم وعن نشاط شركتكم وان شاء الله ميكنش اخر تعاون بينا.
_ لحظة … واحدة
_ الو … ايوا يا سيرين.. ايه مالك يا حبيبتي.. طيب دقايق وهكون عندك.
_ مفيش مشكله والف سلامه عالمدام … مش المدام برضه؟
_ اه … اه بعد اذنك
_ اتفضلي حضرتك ممكن اكمل معاكي باقي الاوراق
_ بقولك يا استاذ طارق… هو أستاذ أحمد متجوز .. اللي كان بيكلمها دي مراته مش كدة؟!
_ ايوا … دي مدام سيرين بهجت مرات استاذ احمد وشريكته هنا في الشركة.
_ ايه .. سيرين بهجت .. سيرين بنت عمي !!!
وظهرت العيله الملعونه دي للاسف وياتراااة جايين وجايبين معاهم ايه لاحمد وسيرين هنشوف الفصل الجاااي علطوول
وياتراااا احمد هيروح يلاقي سيرين فيها ايه.. مالهااا اكيد مش عااادي يعني ؟!!!!

_ مساء الخير... ازيك يا سيرين
فاجأه لقيته داخل الاوضة وواقف قدامي وانا بتكلم مع علا ... ياربي هي نقصاك انت كمان دلوقتي... ما كفاية عليا دي ...اخر مرة شفتة فيها كان من أربع شهور تقريبا اما وقفلي بالعربية وكسر على عربيتي وبرضه كلمني في موضوع نرجع تاني ... معرفش ايه اللي حلاني في عنية من بعد اللي عملوه فيا مع انه كان موافق على كل حاجه حصلت حتى اما حاولت افسخ الخطوبة مكنش تمسكة بيا يقول انه عايزني فعلا زي محاولاته لرجوعنا... وقتها فكرت يا ترى ممكن يكونوا عايزين ايه تاني ما هو اكيد مقربين عشان عايزين حاجه... بس هيكون ايه... دول ما سبوش ليا حاجة ممكن اخاف عليها. .. هو ماله من وقت ما دخل و هو واقف وهيفصلني كلي كدة ليه ... بكره نظراته بترعبني مش بيخلي فيا سنتي الا لما يمر عليه بعنيه اللي بكرهها دي ... شديت الغطا عليا اكتر احاول اداري نفسي من نظراته ... أخيرا اخد باله ورفع عينة لعيني وظهرت ابتسامه مش لايقه عليه
_ مقولتليش يا علا ... ان الاستاذة اللي انتي جايه تزوريها تبقى سيرين بنت عمي بهجت
انا ليه حاسه ان كلامه مش لايق على بعضه مع نظراته وطريقته من وقت ما دخل
_ تصور يا شريف ان سيرين تبقى هي مرات الاستاذ احمد اللي قولتلك عليه وتعاملاتنا الجديدة بقت معاه ... اهي سيرين بقى تبقى هي هي مراته شوف سبحان الله!!
فضلت ابصلهم وانا مخضوضه ومش مرتاحة فعلا ... ياترى جايين تاني عايزين مني ايه انا فعلا مبقاش حلتي حاجة ياخدوها ..  الا احمد واللي في بطني !!!
_ مالك يا سيرين .. بتعملي ايه هنا؟!
قال كدة وهو بيقرب من سريري وواقف قدامي وبرضه عنية بتمر على كل حته فيا ماعدا وشي ... كعادة كل مرة يشوفني فيها.
_ انا .. أنا تعبانه بس شويه ... وان شاء الله هخرج من هنا قريب .
قرب وميل عليا بقى وشه اللي بقيت بخاف أشوفه دة قريب قوي من وشي لدرجة اني رجعت دماغي لورا
_ الف سلامه عليكي... ان شاء الله يارب اللي يكرهك ولا اقولك ان شاء الله انا وانتي لأ
كنت طالع وفي ايدي شنطة بلاستيك بتاعت الكشري اللي طلبته وجبت كمان معايا عصير كتير ليها... بصيت للشنطة في ايدي وابتسمت بضحك لو قفشونا هنا في المستشفى بريحة الكشري دي هخرج النهاردة وهي في ايدي انا عارف.
قربت من الاوضة وفتحت الباب ودخلت وعلى وشي اجمل ابتسامه مبتبقاش غير ليها لواحدها.... سيرين تستحق مني كل حاجه تبقى ليها لواحدها... انا محظوظ ان ربنا كرمني بيها في حياتي... من وقت ما اخيرااا اعترفتلي باحساسها ناحيتي وبرغبتها في استمرار جوازنا وهي علطول نبقى قاعدين سوا القيها حضنت دراعي فاجأة وهمستلي
تستمر القصة أدناه
_ انا بحب ربنا قوي عشان رزقني بيك وخلاك معايا .
وقتها ببصلها وانا بتنهد وببقى عايز أقولها ان انا مش عارف انا عملت ايه عشان استاهل واحدة زيك وكمان تحبني كدة .
فتحت الباب ودخلت... ايه دة مين دول؟؟!!
اول ما دخلت ولسه هتكلم وأسأل لقيتها قامت من السرير بسرعه  و عدت اللي واقف جنبها دة وجريت عليا
_ احمد ..
بصتلها باستغراب... تقريبا بتستخبى فيا وكأنها خايفه من حاجة... لفيت دراعي عليها وانا ببص في الاوضه احاول افهم في ايه
ايه دة مش دي تبقى!!!!
_ مساء الخير... ازيك استاذ احمد.
جيت اقرب لقيت اللي بيشد دراعي بصيت لسرين لقيتها ماسكة في دراعي بخوف... اتكلمت وانا واقف مكاني وبرضه ماسكة في دراعي وكاني ههرب واسيبها لوحوش بطاردها
_ اهلا بيكي استاذه ... استاذه ..
لقيتها فاجأة كشرت ونبرة صوتها اتغيرت
_ علا... اسمي علا .. واضح ان حضرتك ذاكرتك مش احسن حاجه.
_ اهلا بيكي طبعا ... معلش والله أسف الشغل والعملا كتير
قامت وقفت وقربت
_ لما عرفت ان مرات حضرتك تعبانه قولت اجي واعمل الواجب احنا خلاص بقى في بينا شغل والشغل يحب العلاقات الاجتماعية تبقى في افضل شئ ولا حضرتك شايف ايه.
_ اكيد طبعا ... اهلا بيكي.
رديت عليها وانا عيني غصب عني راحت للي لفت الانتباه ليها دة بنظراته .... مين دة كمان ...جوزها؟!
ايه دة ماله بيبصلي انا و سيرين كدة ليه ... ماله دة تقريبا سرح وهو عينة علينا بالنظرة الغريبة دي
_ بس الحقيقة مكنتش اعرف ان مدام حضرتك تبقى هي هي سيرين بنت عمي بهجت الله يرحمه.
ايه!!!!! دول قرايبها اللي حكتلي عنهم ... ايوا هي قالتلي انها ملهاش الا عم واحد ... وعلى كدة مين دة معقولة يكون ...
_ وشريف اخويا كان معدي ياخدني في سكته بس اما عرف انها سيرين قال يعمل الواجب برضه
دلوقتي بس عرفت سيرين حالتها اتقلبت كدة ليه والزعر والخوف اللي على وشها دة سببه ايه .... غصب عني فاجأة لقتني عيني اتوجهت للواقف وعينه مش مفرقانا دة بصيت باتجاه عينه لقيته باصص لايد سيرين المتشبثه بيا دي ... بيبصلها وكان نظرته فيها ...  فيها... معقولة يكون دة ندم ... ولا غل وحقد عليا وهي معايا دلوقتي وفي حضني انا مش هو .... هو!!!!!
سحبت سيرين بدراعي اللي ضاممها من وقت ما دخلت وهي ماسكة فيه وكأنه طوق نجاتها واخدتها و روحنا باتجاه السرير
_ يا خبر اخيرا حالفني الحظ و اتعرفت على قرايب سيرين .. طول الوقت كنت بسأل عنكم بس سيرين طبعها كتومة مش بتحب تتكلم كتير
تستمر القصة أدناه
وصلت بيها للسرير
_ تعالي يا حبيبي ارتاحي ... الوقفه دي تتعبك.
بصتلي بمعني متسبنيش ... هزيت راسي بمعنى متخافيش انا معاكي
وساعدتها ترجع السرير وحطيت الغطا عليها كويس ووقفت قدامها احاول أخفيها من العيون اللي من وقت ما دخلت وانا نفسي أضرب فيهم رصاصتين دول ... مش معقوله يعني بيبصلها كدة ليه دة ؟؟! صبرني يارب ... شكلي كدة هرتكب جريمه ....التفت احكم عليها الغطا زيادة لما لقيت عنيه لسه باتجاهنا كدة وبعدين التفت ليهم ووقفت برضه احجب عينيهم عنها .
_ لكن غريبه يعني يا جماعه ليه مبشوفكوش تيجوا لسرين خالص او تسألوا عليها ... تقريباً انتوا قرايبها الواحيدين هنا في مصر مش كدة؟
لقيتهم بصوا لبعض شويه وبعدين هو رجع تاني لصمته ونظراته بس
_ الحقيقة سيرين زي ما قولت طبعها انها كتومه وانطوائيه شويه فامبتحبش حتى الاختلاط بقرايبها ... شبه منعزله
بصتلها وانا قاصد اجمع حواجبي باستغراب واستنكار لكلامها
_ قصدي يعني الظروف مكنتش مساعده اننا نقرب كفاية.
_ علا ... يلا عشان اتاخرنا .
وبعدين عوج راسه عشان يشوف سيرين شبه المستخبيه ورايا
_ و سلامتك يا سيرين... يلا يا علا .
وسبنا ونزل
_ طيب اكيد هنجيلك تاني يا سيرين... وألف سلامه عليكي...بعد اذنكم.
وخرجت هي كمان بارتباك تلحق اخوها
فضلت واقف مكاني ابص للباب اللي خرجوا منوا و افكر هل فعلا شغلهم مع مكتبنا بالذات صدفه؟!!
وهل برضه مجيهم هنا دلوقتي صدفه زي ما بتقول !
بس لو مش كدة هيكونوا جايين دلوقتي بالذات وعايزين يقربولها تاني ليه ؟!
_ احمد...
فوقت من تفكيري وحيرتي على همسها ... التفت ليها
_ انا خايفه منهم .... ومش مطمنه
قعدت جنبها عالسرير واتكلمت بطريقة احاول اطمن الرعب اللي على وشها دة
_ ممكن افهم خايفه من ايه بقى ... هو حد يقدر يقربلك وانا معاكي .
_ قربهم المفاجئ دة و مجيهم فاجأة كدة مش مطمني ... دول يا احمد مش بشوفهم الا لو فيه مصيبه او نيتهم فيها حاجه من ناحيتي.
_ هيكون يعني جايين وعايزين ايه ..  طب يبقوا يوروني كدة لو حد منهم فكر يقربلك بس وانا جنبك.
لقيتها حضنت دراعي و حطت راسها عليه بتعب
_ انا مش بحبهم يا احمد وبجد بخاف لما بشوفهم ... انا مشفتش منهم اي حاجه تخليني ارتاح لمجيهم المفاجئ دة... سبق عملوها وانت عارف كانت النتيجة ايه وعملوا فيا ايه.
تستمر القصة أدناه
قربت وبوست راسها وضمتها احاول احسسها بأمان وجودي
_ متخافيش من حاجة أبدا وانا معاكي ... وبعدين ليه سوء الظن ما يمكن فعلا صدفه ومكنوش يعرفوا ان مراتي تبقى انتي.
سكتت واتنهدت برضه بقلق
_ يارب يكون كدة فعلا .
وفاجأة رفعت راسها وقالتلي
_ بس انا مش عايزة اشوفهم تاني ... ممكن تلغي اي شغل معاهم يا احمد عشان خاطري.
_ عشان خاطرك انا اعمل اي حاجة ... وحاضر هحاول اخلص الشغل اللي اتمضى دة في اقرب وقت و اقطع اي تعامل معاهم عشانك.... المشكله اني مكنتش اعرف وماخدتش بالي حتى من الورق لاني انشغلت معاكي وكان طارق مدير المكتب في غيابي هو اللي بيخلص كل حاجة... بس خلاص اوعدك هعمل اللي يريحك.
لقيتها اخيرا ابتسمت براحه ... ابتسمتلها انا كمان وقومت وروحت عند الباب اجيب الشنط اللي سبتها اول ما دخلت دي
_ جبتلك بقى شوية كشري ... مش عايز اقولك الريحة وانا في المطعم بجيب كانت عامله فيا ايه
لقيتها نزلت في السرير وقالت بملل ويأس
_ لأ خلاص مش عايزة... حاسة نفسي اتسدت.. هنام
_ ايه!!! بعد ما اتخليت عن رغبتي في تلبية نداء مناخيري وقوة الريحة عشان أكل معاكي تقوليلي مش عايزة
لقيتها ابتسمت ابتسامتها اللي بعشقها دي
_ بص هو يعني .. الكشري حلو قوي يعني؟
_ تحححفه ... مقولكيش.
لقيتها قامت واتعدلت ... ضحكت على رد فعلها اول ما فتحت العلبه وشمت ريحتها
_ بتضحك على ايه... هات بقى.
قالت وهي بتمد ايديها تحاول تاخد العلبة من ايدي
_ اصبري اقلبهااالك كويس .
ادتهالها  وبصتلها ... ابتسمت وانا عيني عليها اول ما اخدت المعلقة وحطتها في بوقها الصغير دة .... ياربي طب هحبها ايه اكتر من كدة!
_ الله... طعمه حلو قوي..  قوووي.
بعدين بصتلي وقالت
_ ايه مش هتاكل؟!
رديت وانا بقلب أكلي
_ لأ ازاي هاكل طبعا الا الكشري ...  خلينا ناكل ونقلب المستشفى بالريحة دي وبعدين نطرد انا وانتي مفيش مشكله
لقيتها ضحكت جامد لحد ما شرقت والاكل في بوقها
جريت اناولها ميا وانا نفسي بضحك على جمالها وجمال كل حاجه معاها ... حتى أكلة كشري حاجه تانيه خالص بسيرين
_ على مهلك .... براحه
رجعت تاكل تاني بشراهه وبدءت انا كمان استمتع بطعم الكشري وانا معاها فعلا طعمه حلو قوي زي ماقالت ولا يمكن طعمه كدة عشان بس معاها ..فاجأة لقيتها بتبص جوا علبتي
تستمر القصة أدناه
_ احمد ... انت بتاكل بصلصه ودقه وانا لأ!!
بصيت للكشري بتاعي ولبتاعها ... بعدين اخدت معلقه من علبتي وقربتها من بوقها وانا مبتسم
_ دي بس... بلاش فجاعه بقى... انا عايز أكل علبتي زيك .
_ الله دة حراق قوي طعمه جميل.
رديت وانا بقلب في علبتي وباكل بعد ما اخدت من بوقها معلقتي
_ انا بحبه كدة .... حراااق.
_ طب ممكن معلقه كمان ... واحدة بس.
_ لأ مش ممكن ... و خليكي في علبتك بقى لو سمحتي
_ بقى كدة يا احمد ..  يعني يرضيك ابنك يطلع في قورته كشري بصلصة.
لقيته ابتسم وكأنه عايز يضحك بعدين رد بسماجة وهو بيقلب في العلبه بتاعته
_ اه يرضيني ... ملكيش دعوة انتي ...  ابني حبيبي وانا راضي.
لقيتها بصت لعلبتها بقمص كعادة اي حاجه بتبقى عايزاها وبعارضها ... ابتسمت على شكلها وهي بوزها قدامها كدة بعدين سبت علبتي واخدت بتاعتها منها وقعدت قدامها أكلها
_ ان شاء الله اول ما تخلصي علاجك على خير اوعدك اول اكله لينا سوا تبقى كشري حراق نااار و بصلصه كمان .. ايه رأيك.
_ مااشي ... بس امتى اخلص وابقى كويسه بقى؟!
رديت وانا بدخل معلقه في بوقها الصغير دة
_ الدكتورة قالتلي انك كنتي قربتي تخلصي المرحلة الأولى من العلاج قبل ما تدخلي المستشفى واللي هي اصعب مرحله في العلاج واللي فيها كل الوجع والألم اللي شفتيه دة 
وخلاص هتبدئي في المراحل اللي بعد كدة واكدتلي انه أن شاء الله اعراضه وألمه هيكون أخف من اللي فات.
لقيتها حطت ايدها على بطنها وقالت وعنيها مدمعه
_ ايوا انا عايزاه ييجي يلاقي مامته كويسه مفيهاش حاجه ابدا ممكن تبعدها عنه .
سبت الأكل من ايدي وقربت منها
_ ان شاء الله يا حبيبي... هتبقي كويسه و احلى أم في الدنيا كمان.
_ عارف يا احمد... انا حاسه اني حبيته قوي قبل حتي ما أشوفه وحبيت وجودة في بطني .... ونفسي بقى في اليوم اللي أشوفه فيه على ايدي وبيضحكلي.
مش عارف ليه قلقت عليها اكتر بعد كلامها دة وبقيت في اللحظة دي بالذات بدعي ربنا من كل قلبي يحفظهالي ويحفظلي اللي في بطنها .
...……………………
_ بقااا هووو دة بقى اللي هي متجوزاااه وعملهااا شركة وحوااار ... دة انا الضوفر اللي بطيره من رجلي برقبه
_ شريف!!! برااااحة.. كدة هنعمل حاااادثه
_ دة انا مشغلوش عندي قهوجي لمكتبي.
تستمر القصة أدناه
_ يا ابني هدي شويه كذا مرة كنت هتخبطنااااا
لقيته عصر ايد على عجلة القيادة واتنهد وكأن نار طالعه من بوقه ... معقولة يكون شريف كان بيحب سرين فعلا للدرجادي... ولا بس حليت في عنيه دلوقتي... طب لو فعلا بيحبها وافق بابا ليه لما قاله يسيبها تروح لحالها بعد ما اخد كل اللي حيلتها ..قصدي أخد ورث اخوة منها .
_ شريف... هو انت لسه عايز سيرين ؟
لقيته سكت شوية وبعدين سرح ولقيته ابتسم كدة بسمه انا عرفاها اما بتيجي على وش اخويا
_ شوفتي احلوت ازاي ... بعد ما اتجوزت .. جسمها ورسمها بقى....
_ لا احلوت ولا نيله زي ماهي سيرين بنت بهجت لا راحت ولا جت أما انا بقى اشتغلت وعملت شغل بملايين مع بابا وبقى معايا فلوس كتير قوي وعندي ناس كتير في حياتي انما هي شحاته و وحيدة شكلها محيلتهاش الا جوزها دة
_ شفتيها كانت حضناه ازاي.... يا بخته ابن ال...
سكت وبصيت جنبي بزعل لأ بقهرة يعني انت مشوفتهوش هو كان حاضنها ازاي ... هي سيرين دي طول عمرها كدة محظوظه في كل حاجة حتى الرجالة ... اما انا يادوب دة يصاحبني شويه و دة يتسلى شويه وبعدين مفيش جديد بعد طلاقي من الزفت اللي كنت متجوزاه
...................................
_ ايوا يا دكتورة يعني هطول هنا في المستشفى ولا ايه ..  انا مش حابب انها تبقى هنا... حضرتك عارفه انها ملهاش حد غيري وانا على ما بنزل اجيبلها حاجه او حتى اعدي اشوف شغلي ... ببقى قلقان عليها لحد ما أرجع
_ انا كل قلقي الفترة دي لما يحصل الاجهاد تكون مجهزة ونكون احنا جنبها عشان نلحقها قبل أي تدهورات
سكت ابصلها بس ... وبعدين بلعت ريقي بالعافيه واتكلمت بنص صوت
_ هو حضرتك تتوقعي ان دة لو حصل... هيحصل امتى وازاي
_ استاذ احمد خلينا متفقين انه أكيد هيحصل .. امتى بقى وازاي فبسبب ضغط العلاج و جرعاته اعتقد الموضوع مش هيكمل كتير
_ يعني مفيش أمل ولو بنسبه بسيطة
_ استاذ احمد... سيرين محتاجه معجزة من ربنا عشان نقدر نحافظ عالحمل دة
سكت شويه ابصلها وبعدين لقيتني بقولها باصرار
_ وانا واثق في ربنا... اكيد مش هيوجعها تاني أكتر من الوجع اللي شافته... انا واثق فيه و ان شاء الله هيكمل على خير..
_  ونعم بالله وكل حاجة بس انا محتجاك تكون جاهز لحاجة زي دي وياريت لو تحاول تمهدلها الموضوع كمان من دلوقتي
قومت وقفت بعصبية من قسوتها في كلامها دي هي مش واخدة بالها ان سيرين دي مراتي واللي في بطنها ابني وكلامها بيوجع فيا ولا ايه
تستمر القصة أدناه
_ و انا قولتلك اني واثق في ربنا ومش همهدلها حاجه ولا هستنى حاجه غير انها تقوملي بالسلامة وبس .. هي وابني.
وسبتها وخرجت من مكتبها .
_ ماله الراجل دة ... طب دلوقتي اجيب انا مين يقنعهم انه لازم دة يحصل عاجلا ام اجلا ويمهدلهم الاتنين الموضوع ؟!
.................................
_ صباح الخير... من فضلك عايزة أقابل الأستاذ أحمد
_ أستاذ أحمد مش موجود يا فندم ... ومعدتش بييجي كتير ... تقدري حضرتك تقعدي مع استاذ طارق هو وكيل عنه حاليا في كل شىء
_ مفتكرش انه هينفع كنت عايزاه في أمر شخصي.
_ اهو يا فندم ... استاذ احمد جه 
دخلت المكتب لقيتها في وشي و اول ما شافتني قربت بابتسامه واسعه كدة
_ استاذ احمد كويس ان حضرتك جيت .. كنت لسه بسأل عليك
_ اهلا بيكي استاذه علا .. اتفضلي
دخلنا المكتب وبعد كلام كتير في الشغل
_ كدة يبقى كله تمام .. مطلوب بس منكم تبعتوا حد من عندكم يتابع مع الاستاذ طارق خروج الشحنات و اتمام الامر .. هو المسؤول حاليا مكاني
_ واضح ان حضرتك مشغول قوي مع سيرين اليومين دول.. ربنا يشفيهالك... هي مالها صحيح مش حاجة بسيطة يعني.
_ اه بسيطة.... احنا مستنيين مولود جديد وهي موجودة في المستشفى عشان كدة.
ايه ... هي كمان حامل !!!!
_ هي سيرين اتعرفت عليك ازاي ؟
رفعت وشي ابصلها فاجأه من بجاحتها في الأسئله
_ يعني... النصيب
لقيتها ابتسمت وقربت كدة من المكتب في قعدتها
_ اكيد نصيب ..  وسيرين طول عمرها محظوظه ...صراحه اتأكدت من الموضوع ده بعد ما لقيتها اتجوزتك.
ابتسمت بتكلف ..خليني اخلص
_ شكراً... دة من ذوقك
_ صحيح كنت عايزة افتحك في موضوع.. بس اعمل ايه .. انت بقى اخدتنا عالشغل وتفاصيله علطول
_ تحت امرك... خير
_ ايه رأيك لو نمضي شراكة انا وانت في الشركة دي .. انا عجبني نشاطكم وحابه اطورة معاك قولت ايه
_    ......؟!!!
_حضرتك سكت كدة ليه ... صدقني انت محتاج لأفكاري معاك قوي و اوعدك في خلال سنة وهيبقى المكتب دة من أكبر الشركات في البلد.
........................
_ بقولك ايه ... عايزك في حوار كدة ... مصلحة محدش هيخدمني فيها غيرك
_ حد كدة مضايقني وحارق دمي من ساعة ما شفته وسكتي مش هتمشي الا بخدمتك دي.
_ شريف ... انت هنا.
تستمر القصة أدناه
اتعدل من نومته دي ورد عليا بعد ما قفل مع اللي كان بيكلمه دة
_ مش عايز انزل ... ايه في حاجة
_ طب يا سيدي ماتزوقش كدة ... انا بطمن عليك بس... صحيح مسمعتش اخر اخبارها
_ هي مين
قال كدة وهو قايم من عالكنبة اللي كان نايم عليها وكانه عارف ان معايا خبر عنها هيضايقه
_ سيرين.
لقيته وقف فاجأة و رد بصوت هادي وهو مديني ضهره
_ مالها
_  حامل ... ومستنيين هي وجوزها بيبي ... واضح ان حياتهم مع بعض مستقرة قوي.
لقيته التفت فاجأة وكانه ما فاقش غير عالكلمة دي
_ بتقولي... بتقولي حامل
حالته مش طبيعيه من وقت ما كنا عندها وشافها مع جوزها ... انا عارفه شريف اخويا كويس صعب يكون نفسه في حاجة و يسكت خصوصاً لو الموضوع فيه ستات... تقريبا مجنون بالستات .. لما كانت تيجي سيرة سيرين بالذات كان يقولي كلمة واحدة بس
_ انا سايبها براحتها لحد ما تعرف انها ملهاش غيرنا وفي الاخر مش هتبقى لحد الا ليا..
ويفضل يعك على امل انها هترجع راضيه باللي بيعمله واللي سابته بسببه.
..........................
دخلت المستشفى اللي هي فيها وانا مجهز نفسي و عارف هعمل ايه ... انا مش ممكن اسيبها ليه ابدا... بقى بعد كل اللي عرفتهم في حياتي دول.. مقدرش اخد حقي بنت عمي هي حقي وانا اولى بيها من الزفت اللي لازقا فيه دة .. اول حاجه لازم اعملها اخلصها من اللي في بطنها ... وبعدين اخلصها منه هو شخصيا وشوية ضغط على شخصيتها الضعيفه دي اللي انا حافظها وهي هتجيلي وانا عارف انه هيبقى اسعد يوم في حياتي.. يوم ما تبقى ليا .. ومعايا و بتاعتي
دخلت اوضتها و قفلت الباب ورايا وطبعا عندي معلومه قبل ما أطلع ان اللزقه بتاعها دة مش موجود
واضح انها نايمه ... كويس جدا .. هقدر اشوفها من غير خوفها اللي علطول اقراه في عنيها دة
طلعت حقنه كنت مجهزها معايا هتخلصني من اول عقبه في وصولي ليها ويبقى كدة فاضل عقبه واحدة بس
انحنيت احطها في المحلول اللي في ايديها
قابلني وشها رغم انه اخر حاجه بتلفت نظري في اي بنت .. بس هي بالذات عليها براءه في وشها تشد اي حد ينجذب ليها ويحبها .... فضلت باصص لوشها شويه وبعدين عيني خانتني
ياااه يوم متعب ... بس اعمل ايه لازم بعد ما اخلص الشغل اعدي عالبيت اخد دش واجيلها اطمن عليها وانام وهي في حضني... رغم ان جرعات آلعلاج بتقل دماغها وتنيمها كتير لكن برضه كتير تقلق تطمن اني جيت ومعاها ولا لأ ... واوقات تقولي منمتش مستنياك وهي اصلا بتتكلم و عنيها بتقفل ... حقيقي موضوع المستشفى دة رغم انه طبيا مطمني عليها لكن قلقان معظم الوقت لانها هنا لواحدها ... وحقيقي بخاف عليها أكتر من الاول حاليا
فتحت باب الاوضة و دخلت
ايه دة !!!!!!! 
_ انت!!!! ....بتعمل ايه عندك؟!!! .... بتعمل ايه في مراااتي ؟!!!....

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-